Høyttalere Norske høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MORNING STAR

    Gjest
    I Danmark er det en høyttalerprodusent på hvert gatehjørne omtrent. I Norge er det veldig få produsenter av seriøse høyttalere. Arendalsound som henvender seg tilsynelatende til Hjemmekinoentusiaster er en produsent og vi har en kar på Inderøy som lager lunatic hig-end under navnet Audio Insight eller Adyton. Fins det flere høyttalerprodusenter i Norge? Er det noe marked for et nytt norsk seriøst høyttalermerke?
    Ja, men så er det det eneste de lager i Danmark, bortsett fra Salami.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen av disse høyttalerne er så obskure at det ikke er mulig å google bilder. Det hadde vært fint med bilder når høyttalerne er sjeldne, hvis dere har det.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Så hadde jo MI/Ardstål noen høyttalere i sin kolleksjon så lenge det varte. Norsk det aller meste - har ikke orket å bla gjennom halve MI-tråden for å finne bilde....
     

    extrema

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    43
    Antall liker
    21
    Her er jeg helt enig med deg, noe av det mer spennende som har skjedd her til lands på lenge. ☺ Swogersch & broh. Var så heldig å få meg en lytte test i den stua for en stund tilbake, det var magisk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    DNH i Kragerø er foreløpig ikke nevnt.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være Senic som ble lagd av sønnen til Abrahamsen, mener de er nevnt i bladet Audio. Og de har jeg i en arkiv boks ett sted.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Rauna, mener du? Den var god, den også...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Powerpoint: Pokker heller, jeg husker den Opalen...alt annet enn merket...Faen , så irriterende ...
     

    hansa-bergen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Innlegg
    161
    Antall liker
    65
    Sted
    Bergen
    I Danmark er det en høyttalerprodusent på hvert gatehjørne omtrent. I Norge er det veldig få produsenter av seriøse høyttalere. Arendalsound som henvender seg tilsynelatende til Hjemmekinoentusiaster er en produsent og vi har en kar på Inderøy som lager lunatic hig-end under navnet Audio Insight eller Adyton. Fins det flere høyttalerprodusenter i Norge? Er det noe marked for et nytt norsk seriøst høyttalermerke

    Sverresvold holder til på osterøy uten for bergen
    to_raude150.jpg
    S6-10HJ150.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I Danmark er det en høyttalerprodusent på hvert gatehjørne omtrent. I Norge er det veldig få produsenter av seriøse høyttalere. Arendalsound som henvender seg tilsynelatende til Hjemmekinoentusiaster er en produsent og vi har en kar på Inderøy som lager lunatic hig-end under navnet Audio Insight eller Adyton. Fins det flere høyttalerprodusenter i Norge? Er det noe marked for et nytt norsk seriøst høyttalermerke

    Sverresvold holder til på osterøy uten for bergen
    Vis vedlegget 484966 Vis vedlegget 484967
    "Pr. juni 2009 finnes det noen par klare til levering." Ble det levert noen, og har noen hørt dem? Blir en stund siden det har kommet noen oppdatering.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg våger å legge ut bilder fra det desidert «værste» som noensinne
    er laget i Norge.
    Det er fra Audio Insight.(Geir Fredriksen)
    Han har laget disse som er bl.a referansesystemet,
    Q-10 med basstårn, og Q-10 Ribbon med basstårn.
    Noen bilder fra OHC, Hortenmessa + offisielle sider:
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Geir Fredriksen er top 5 av verdens høyttaler konstruktører.
    Von Scheikert og Lars Hansen og Benno Meldgard og Jørn Rune Kviserud (Melgard) er flinkere, men de har ikke laget like bra produkter enda...

    IMHO...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Geir Fredriksen er top 5 av verdens høyttaler konstruktører.
    Von Scheikert og Lars Hansen og Benno Meldgard og Jørn Rune Kviserud (Melgard) er flinkere, men de har ikke laget like bra produkter enda...

    IMHO...

    Hvis de ikke har laget like bra produkter, hvordan vet du at de er flinkere da? ;)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    skjønner ikke greia med han Geir, bare slenger en masse små elementer i en smal kasse eller rett på en baffel? og hvilke retningslinjer er fulgt i OB egentlig, bare et simpelt passivt filter ?
    husker adyton x3 som er noe av det mest overprisa skitet jeg har komt over, kostet vel rundt 100k prisjustert i dag. en dome og 4 woofere bare koblet fullfrekvens og ingenting annet, multibeamere (i mtm (!) )og helt random respons på aksen. noen mente selvfølgelig at de var kjempedynamiske av den grunn, joda woofere uten avrulling gneller som bare det oppover de, illusjonen av dynamikk ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK
    M

    MusicBear

    Gjest
    Geir Fredriksen er top 5 av verdens høyttaler konstruktører.
    Von Scheikert og Lars Hansen og Benno Meldgard og Jørn Rune Kviserud (Melgard) er flinkere, men de har ikke laget like bra produkter enda...

    IMHO...

    Hvis de ikke har laget like bra produkter, hvordan vet du at de er flinkere da? ;)

    Artig betraktning! Spesielt om Jørn Rune (Snickers-is), som er en kar jeg lurer på om topper listen over "hvor mye kunnskap er det mulig å tilta seg" eller noe sånt. Av de andre, klarer ikke helt å plassere Lars Hansen og Benno Meldgard, enda begge navnene er kjent fra hi-fi verden - føler det er rett før jeg husker Lars Hansen her - men la meg gjerne vite om du gidder.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    skjønner ikke greia med han Geir, bare slenger en masse små elementer i en smal kasse eller rett på en baffel? og hvilke retningslinjer er fulgt i OB egentlig, bare et simpelt passivt filter og ingenting annet? heh
    husker adyton x3 som er noe av det mest overprisa skitet jeg har komt over, kostet vel rundt 100k prisjustert i dag. en dome og 4 woofere bare koblet fullfrekvens og ingenting annet, multibeamere horisontalt og helt random respons på aksen. noen mente selvfølgelig at de var kjempedynamiske av den grunn, joda woofere uten avrulling gneller som bare det oppover de, illusjonen av dynamikk ;)

    Jeg er ikke uenig i dene betraktinger... Må vi også huske på at disse selges av OHC, hvor høy prislapp nok for en del kunder er viktigere enn lyden - tviler på at en børsmegler hører særlig forskjell på en kontrabass og bassgitar... For ordens skyld, mitt innlegg har ikke til hensikt å snakke nedsettende om børsmeglere på et personlig plan.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Geir Fredriksen er top 5 av verdens høyttaler konstruktører.
    Von Scheikert og Lars Hansen og Benno Meldgard og Jørn Rune Kviserud (Melgard) er flinkere, men de har ikke laget like bra produkter enda...

    IMHO...
    Rart at ikke her Wilson er med på listen her.....
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    skjønner ikke greia med han Geir, bare slenger en masse små elementer i en smal kasse eller rett på en baffel? og hvilke retningslinjer er fulgt i OB egentlig, bare et simpelt passivt filter ?
    husker adyton x3 som er noe av det mest overprisa skitet jeg har komt over, kostet vel rundt 100k prisjustert i dag. en dome og 4 woofere bare koblet fullfrekvens og ingenting annet, multibeamere (i mtm (!) )og helt random respons på aksen. noen mente selvfølgelig at de var kjempedynamiske av den grunn, joda woofere uten avrulling gneller som bare det oppover de, illusjonen av dynamikk ;)
    Hei Ufo

    Bare til etteretning ang. Adyton X-3.
    Adyton X-3 er ikke konstruert/produsert av Geir Fredriksen.
    De ble laget i Danmark.😄
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
    I dag har flere og flere høyttalerprodusenter funnet ut at linjekilder ikke bør være for høye.😄
    Dette fordi linjekilden leverer mest energi i midten.
    Hvis lijekilden er 230cm høy må ørehøyde være 115cm.
    Dette betyr igjen at det er mer energi når du står og lytter, enn når du sitter.
    Derfor har nå mange produsenter valgt å lage linjekilden ca 170cm.
    Dette passer mye bedre ifht. ørehøyden når du sitter å lytter.😄
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det du beskriver her høres ut som power tapering. Det er et kompromiss som alt annet. For å slippe at man sitter i nærfelt i høyere frekvenser og fjernfelt for lavere frekvenser synes jeg linjekilder bør være så høye som mulig. Men det finnes selvfølgelig andre og billigere veier til Rom.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har pris på svogern og broren?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
    I dag har flere og flere høyttalerprodusenter funnet ut at linjekilder ikke bør være for høye.??????
    Dette fordi linjekilden leverer mest energi i midten.
    Hvis lijekilden er 230cm høy må ørehøyde være 115cm.
    Dette betyr igjen at det er mer energi når du står og lytter, enn når du sitter.
    Derfor har nå mange produsenter valgt å lage linjekilden ca 170cm.
    Dette passer mye bedre ifht. ørehøyden når du sitter å lytter.??????
    Linjekilden bør være ca 1/3 av lytteavstand. Diskanten bør også følge prinsippet til mellomtonen og være min 2/3 av lengden i linjekilden til mellomtonen.
    Dvs har du lytteavstand på 3m så bør linjekilden være 1m og diskanten bør da være ca 66cm sånn røffli.
    Dette er ca verdier. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan komme unna med si en mellomtonelinje på 1,2m eller mer og så en singel diskant i midten. Den diskanten vil ha et helt annet spredningsmønster enn mellomtonen i dette tilfellet...
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    skjønner ikke greia med han Geir, bare slenger en masse små elementer i en smal kasse eller rett på en baffel? og hvilke retningslinjer er fulgt i OB egentlig, bare et simpelt passivt filter ?
    husker adyton x3 som er noe av det mest overprisa skitet jeg har komt over, kostet vel rundt 100k prisjustert i dag. en dome og 4 woofere bare koblet fullfrekvens og ingenting annet, multibeamere (i mtm (!) )og helt random respons på aksen. noen mente selvfølgelig at de var kjempedynamiske av den grunn, joda woofere uten avrulling gneller som bare det oppover de, illusjonen av dynamikk ;)
    Hei Ufo

    Bare til etteretning ang. Adyton X-3.
    Adyton X-3 er ikke konstruert/produsert av Geir Fredriksen.
    De ble laget i Danmark.??????
    De ligner Eben? Hvilket er de værste højttalere jeg nogensinde har hørt!
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    skjønner ikke greia med han Geir, bare slenger en masse små elementer i en smal kasse eller rett på en baffel? og hvilke retningslinjer er fulgt i OB egentlig, bare et simpelt passivt filter ?
    husker adyton x3 som er noe av det mest overprisa skitet jeg har komt over, kostet vel rundt 100k prisjustert i dag. en dome og 4 woofere bare koblet fullfrekvens og ingenting annet, multibeamere (i mtm (!) )og helt random respons på aksen. noen mente selvfølgelig at de var kjempedynamiske av den grunn, joda woofere uten avrulling gneller som bare det oppover de, illusjonen av dynamikk ;)
    Hei Ufo

    Bare til etteretning ang. Adyton X-3.
    Adyton X-3 er ikke konstruert/produsert av Geir Fredriksen.
    De ble laget i Danmark.������
    De ligner Eben? Hvilket er de værste højttalere jeg nogensinde har hørt!
    Det er Eben Acoustics, de ble bare kalt Adyton X3 hos forhandler
     

    tomasmyhre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    81
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Geir Fredriksen er top 5 av verdens høyttaler konstruktører.
    Von Scheikert og Lars Hansen og Benno Meldgard og Jørn Rune Kviserud (Melgard) er flinkere, men de har ikke laget like bra produkter enda...

    IMHO...
    Vil bidra med et privat bilde av disse fantastiske høyttalerne:) Har etter noen roligere år med Hi-fi gått til innkjøp av disse. Har vurdert høyttalerbytte noen måneder, og svært mange kandidater har vært oppe til vurdering, men; etter å ha hørt en mindre utgave av disse så var det ingen tvil! Kan rett og slett ikke være mer fornøyd!:)
     

    Vedlegg

    M

    medlem215396

    Gjest
    Tandberg var jo ivrige :)
    Electrocompaniet har produsert noen
    Arendal Sound er nevnt
    Patos var det sving på ei stund
    Are Mo?
    Aural/Tonart
    Forsman

    SEAS har noe noen kits
    Are Mo/Aural/Tonart var så vidt jeg vet kreasjoner som Geir Fredriksen sto bak, mens Are Mo sto for formgiving. Mulig jeg tar feil her.
    Tror ikke du tar feil her. Det er min oppfatning også, at Geir Fredriksen er hovedpersonen bak disse designene.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
    I dag har flere og flere høyttalerprodusenter funnet ut at linjekilder ikke bør være for høye.������
    Dette fordi linjekilden leverer mest energi i midten.
    Hvis lijekilden er 230cm høy må ørehøyde være 115cm.
    Dette betyr igjen at det er mer energi når du står og lytter, enn når du sitter.
    Derfor har nå mange produsenter valgt å lage linjekilden ca 170cm.
    Dette passer mye bedre ifht. ørehøyden når du sitter å lytter.������
    Linjekilden bør være ca 1/3 av lytteavstand. Diskanten bør også følge prinsippet til mellomtonen og være min 2/3 av lengden i linjekilden til mellomtonen.
    Dvs har du lytteavstand på 3m så bør linjekilden være 1m og diskanten bør da være ca 66cm sånn røffli.
    Dette er ca verdier. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan komme unna med si en mellomtonelinje på 1,2m eller mer og så en singel diskant i midten. Den diskanten vil ha et helt annet spredningsmønster enn mellomtonen i dette tilfellet...
    Takker "cbarth1",dette reddet mine Magnepan.
    Men fruen blir sikkert ikke helt i hundre med den nye lytteposisjon;)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
    I dag har flere og flere høyttalerprodusenter funnet ut at linjekilder ikke bør være for høye.������
    Dette fordi linjekilden leverer mest energi i midten.
    Hvis lijekilden er 230cm høy må ørehøyde være 115cm.
    Dette betyr igjen at det er mer energi når du står og lytter, enn når du sitter.
    Derfor har nå mange produsenter valgt å lage linjekilden ca 170cm.
    Dette passer mye bedre ifht. ørehøyden når du sitter å lytter.������
    Linjekilden bør være ca 1/3 av lytteavstand. Diskanten bør også følge prinsippet til mellomtonen og være min 2/3 av lengden i linjekilden til mellomtonen.
    Dvs har du lytteavstand på 3m så bør linjekilden være 1m og diskanten bør da være ca 66cm sånn røffli.
    Dette er ca verdier. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan komme unna med si en mellomtonelinje på 1,2m eller mer og så en singel diskant i midten. Den diskanten vil ha et helt annet spredningsmønster enn mellomtonen i dette tilfellet...
    Takker "cbarth1",dette reddet mine Magnepan.
    Men fruen blir sikkert ikke helt i hundre med den nye lytteposisjon;)
    Aprilspøk :)
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hvor havner Don Keele på denne lista? Eller Tom Danley, Greg Timbers og Arnie Nudell for den saks skyld? Interessante produkter fra Geir Fredriksen, men er ikke den linja litt kort til å være state of the art?
    I dag har flere og flere høyttalerprodusenter funnet ut at linjekilder ikke bør være for høye.������
    Dette fordi linjekilden leverer mest energi i midten.
    Hvis lijekilden er 230cm høy må ørehøyde være 115cm.
    Dette betyr igjen at det er mer energi når du står og lytter, enn når du sitter.
    Derfor har nå mange produsenter valgt å lage linjekilden ca 170cm.
    Dette passer mye bedre ifht. ørehøyden når du sitter å lytter.������
    Linjekilden bør være ca 1/3 av lytteavstand. Diskanten bør også følge prinsippet til mellomtonen og være min 2/3 av lengden i linjekilden til mellomtonen.
    Dvs har du lytteavstand på 3m så bør linjekilden være 1m og diskanten bør da være ca 66cm sånn røffli.
    Dette er ca verdier. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan komme unna med si en mellomtonelinje på 1,2m eller mer og så en singel diskant i midten. Den diskanten vil ha et helt annet spredningsmønster enn mellomtonen i dette tilfellet...
    Dette blir veldig off topic, men jeg synes ikke at så misvisende kommentarer skal få stå uimotsagt. Hva er bakgrunnen for disse tallene? Jeg har prøvd å forstå hva du mener, og det nærmeste jeg kommer er et ideal om å ha en linjekilde som oppfører seg som en punktkilde. Og hva er vitsen med det? Mer powerhandling kanskje?

    En linje på en meter og lytteavstand på 3 meter vil oppføre seg som linjekilde over ca 2000 Hz (nærfelt) og punktkilde under ca 2000 Hz (fjernfelt). For en linje på 66 cm skjer den samme overgangen rundt 3000 Hz. Se side 6 i paperet som er linket nedenfor. Jeg foretrekker å ha en linje som er så lang at jeg sitter i nærfelt ved alle frekvenser, men det introduserer andre kompromisser enn kortere linjer med power tapering eller andre teknikker for å redusere linjekildens utilstrekkelighet.

    http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf

    Forklar gjerne om det er noe jeg har misforstått, eller kanskje vi skal ta det i en annen tråd?

    Når det gjelder Audio Insight regner jeg med at Fredriksen bruker power tapering på mellomtonedriverne for å redusere sidelober over og under linjekilden. Dette gjør han for eksempel ved å koble de to driverne nærmest diskanten i serie, de andre fire driverne i serie, og så de to gruppene i parallell. Da vil de to driverne nærmest diskanten få mer effekt, og hele greia får spredningsmønster som ligner på en punktkilde. Uansett hva slags teknikk han har brukt virker det som han har lykkes iallefall, da eierne virker svært fornøyde.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Var det noen i Bergen som produserte 'talere med Grieg navn?
    Mvh
    JMK
    Det stemmer, var helt tilfeldig hos ham som lagde disse for noen uker siden. Jeg hadde aldri hørt om Grieghøyttalere, men han sa han hadde bygget flere sett høyttalere over en ti-års periode.

    Han brukte selv noen Seas 503 i anlegget sitt. Disse var bedre avstivet og dempet enn originalen. Kunne tenkt meg dem, spilte meget bra.

    Han hadde et sett Grieg høyttalere selv, godt stuet bort på soverommet sitt, så fikk ikke hørt hvordan de låter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn