norske fengsler en vits?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
halleluja!

men du, "hensikten med fengsel er jo frihetsberøvelse", er det å få lov til å fly på byen og feste hver helg også en del av denne intensjonen? slik at man kan knytte nye kontakter med usunne krefter i bransjen, planlegge nye tvilsomme prosjekter, og til og med atter en gang havne i situasjoner hvor man finner det for godt å gjenta "bragden" - les kverke nok et menneske.

så klart, jurassic, det er jo mye viktigere å ta hensyn til de som sitter inne i fengselet på grunn av rovmord, voldtekt og hardkriminalitet, enn de som er utenfor...

"frihetsberøvelse" og "skjerming fra samfunnet" my ass. de norske soningsforholdene ER en vits, punktum.

B

Back_Door

Gjest
Så mener du at vi har et naivt rettsystem?
La du ikke merke til at jeg forsøkte å se på dette med en balanse? At jeg fokuserte BÅDE på oppgaven med å få forbrytere tilbake til samfunnet, SAMTIDIG som samfunnet beskyttes mot kriminallitet?  Eller er du så infam at du bevisst velger å lese mitt innlegg "som fanden leser bibelen"?
Når man gir en morder permisjon på et tidspunkt som han åpenbart ikke enda er moden for slik frihet, da kan det grense det til naivisme. Som jeg sier, er det dette som er den vanskelige balansegangen.

J

Jurassic

Gjest
halleluja!

men du, "hensikten med fengsel er jo frihetsberøvelse", er det å få lov til å fly på byen og feste hver helg også en del av denne intensjonen? slik at man kan knytte nye kontakter med usunne krefter i bransjen, planlegge nye tvilsomme prosjekter, og til og med atter en gang havne i situasjoner hvor man finner det for godt å gjenta "bragden" - les kverke nok et menneske.

så klart, jurassic, det er jo mye viktigere å ta hensyn til de som sitter inne i fengselet på grunn av rovmord, voldtekt og hardkriminalitet, enn de som er utenfor...

"frihetsberøvelse" og "skjerming fra samfunnet" my ass. de norske soningsforholdene ER en vits, punktum.  
Tviler på at de fleste er ute å fester hver helg da det er regler for antall permisjoner.

Tror de fleste som er ute på perm ikke gjør noen en flue fortred jeg så hvilken hensikt har det da å nekte de perm? Skal ikke barn ha lov til å se sin far andre steder enn på besøksrommet?

Har du prøvd det siden du kan uttale deg så skråsikkert om at det er en vits? Er ikke sikkert de insatte synes det samme som deg?

Verden er mer enn overskriftene i VG.

Vidar K

J

Jurassic

Gjest
La du ikke merke til at jeg forsøkte å se på dette med en balanse? At jeg fokuserte BÅDE på oppgaven med å få forbrytere tilbake til samfunnet, SAMTIDIG som samfunnet beskyttes mot kriminallitet?  Eller er du så infam at du bevisst velger å lese mitt innlegg "som fanden leser bibelen"?
Når man gir en morder permisjon på et tidspunkt som han åpenbart ikke enda er moden for slik frihet, da kan det grense det til naivisme. Som jeg sier, er det dette som er den vanskelige balansegangen.
Hvem er du til å dømme andre er et spørsmål jeg kan stille til alle motdebattantene mine her.
Poenget mitt er at vi har et fengselsvesen som sansynligvis fungerer svært bra og vi får la de fortsette jobben sin selv om tabloidavisene kommer med sine oppslag.
Er jo mennesker de jobber med og mennesker er ikke akkurat kjent for å være ufeilbarlige.
Tror mange her hadde hatt godt av å lest litt av Bjørneboe.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
lol.
jeg har hovedfag i litteratur, og har nok lest min andel bjørneboe, gutten min. so what?

denne konversasjonen har forøvrig ingen videre hensikt, så jeg ønsker deg og alle andre hfs-medlemmer en god helg.

B

Back_Door

Gjest
Hvem er du til å dømme andre er et spørsmål jeg kan stille til alle motdebattantene mine her.
Poenget mitt er at vi har et fengselsvesen som sansynligvis fungerer svært bra og vi får la de fortsette jobben sin selv om tabloidavisene kommer med sine oppslag.
Er jo mennesker de jobber med og mennesker er ikke akkurat kjent for å være ufeilbarlige.
Tror mange her hadde hatt godt av å lest litt av Bjørneboe.
Mitt poeng i denne debatten har ikke vært å kritisere fengselsvesenet, men å fokusere på den viktige men vanskelige balansegangen i vårt rettssystem.
Det mest effektive hadde selvsagt vært å forandret litt på det samfunnet som produserer forbrytere ;) Og selvsagt justert litt på den menneskelige natur som har en lei tendens til å utnytte det som lar seg utnytte..

Topp Bunn