Hvis du vil ha tidsriktig koloritt kan du prøve å finne ut hvilke avdelinger de sto ovenfor også og hente ut krigsdagbøkene for dem.
Min far var øyenvitne til et "sjøslag" på Trondheimsfjorden på kvelden 10/4/40. Det interessante var at dette ikke var nevnt i noen av alle bøkene om krigen. Etterhvert fikk jeg lusket frem hvilke skip som hadde vært i området den datoen (Weserübung Gruppe 2) og rekvirerte loggbøkene for den aktuelle perioden for hvert enkelt skip fra marinearkivet i Freiburg. De har seriøs ordnung i papirene der i gården. Loggbøkene viste hva som hadde skjedd nærmest minutt for minutt. Ved retur til Bremerhafen hadde gruppesjefen dessuten skrevet en detaljert rapport om hva som hadde skjedd, hvilke vurderinger som hadde blitt gjort, eksakt hvor mange skudd som var avfyrt fra hver kanon og mitraljøse, og hvilke skader som hadde oppstått. Alt sammen nøkternt skrevet av profesjonelle folk med yrkesstolthet.
Essensen var at noen trodde de hadde sett en engelsk ubåt i overflatestilling. Slagkrysseren hadde fyrt en bredside med det tunge artilleriet mot den observerte posisjonen samtidig med at den hadde gått i sikksakk i 30 knops fart inne i fjorden. Sekundærartilleri og luftvernskyts hadde villet være med de også, og jagerne nøyde seg heller ikke med å være tilskuere. Med den farten og manøvreringen var det ikke så lett å sikte på noe som helst, så granater slo også ned i bergveggene langs fjorden. Det ble straks oppfattet som at eskadren ble beskutt fra artilleri på land, hvilket selvsagt måtte "besvares" fra både krysser og jagere. Noen hadde tydeligvis sovet ganske lite de siste par døgnene. Det tok noen minutter før fartøysjefen gjenvant kontrollen over sirkuset, og det var et mindre mirakel at det ikke gikk med menneskeliv på land. Bilder fra turen fantes også, men naturlig nok ikke fra selve skyteepisoden.
Da skjønte jeg straks litt mer av hva fattern snakket om, ja.