Politikk, religion og samfunn Norsk skole

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Overskriften er:
"Den respektløse skolen
Det er mye fokus på lærerens manglende inngripen mot mobbing. Folk snakker mye om dårlige resultater. Men hvor i løypa forsvant respekten?"

Videre sier han:
"Kan de svake resultatene og mobbeproblematikken i skolen henge sammen med manglende respekt? Sitter kinesiske barn med lue og mobiltelefon inne i timene? Blir du som lærer kalt for barnemishandler eller drittkjerring i Japan eller Finland? Får du skriftlige meldinger som «Du er en elendig lærer som suger balle»? Jeg vet ikke, men jeg vet at som lærer i norsk skole må du tåle mye dritt. Både fra politikere, foreldre og elever. Mange skal mene mye og alle har sterke meninger om hvordan ting skal gjøres."

Den respektløse skolen

Selv om dette er en religiøs person som sier dette (det grøsser litt), så er jeg i bunn og grunn enig.
Respekten for lærere, for eldre og for andre mennesker er i ferd med å forsvinne totalt hos enkelte. Spesielt gutter i skolen.
Det er på tide at lærere tar den tilbake, UTEN å bruke frykt og vold, slik kristen-Norge gjorde...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
For lenge siden hadde vi i Norge stor respekt for læreren, for presten, for lensmannen, for storbonden, og for andre med høy sosial status. Nå er det nok heller sånn at respekt er noe du må gjøre deg fortjent til som person. Det hjelper neppe å sitte og sutre, for å si det sånn. Han får heller ha seg ut og gripe inn mot mobbing, så kan det hende respekten kommer snikende.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.417
Da jeg gikk på barne-/ungdomsskolen for over 20-30 år siden var også respekten for lærere høyst variabel.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.274
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Ungene blir som vi vil de skal bli.
Bare se hvor lite respekt vi viser rundt oss i dagliglivet.
Ta bilkjøring feks. Hvor mange blinker seg ut av rundkjøringer ? av respekt for medtrafikanter?
Se hvordan enkelte stresser i kassakøen på supermarkedet når den gamle dama foran skal betale med kronestykker. Jeg gremmes !!
Unga ser hvordan voksne snakker og oppfører seg, og gjør som de gode eksemplene vi er.

Enhver lærer har krav på respekt !
Alle eldre har krav på respekt !
Alle rundt oss har krav på respekt inntil de beviser at de ikke fortjener det !
Respekt er noe du får fra fødsel, men den er lett å miste dersom du går rundt og tror at alle andre må gjøre seg fortjent til din respekt !

D

Desillusjonert

Gjest
For lenge siden hadde vi i Norge stor respekt for læreren, for presten, for lensmannen, for storbonden, og for andre med høy sosial status. Nå er det nok heller sånn at respekt er noe du må gjøre deg fortjent til som person. Det hjelper neppe å sitte og sutre, for å si det sånn. Han får heller ha seg ut og gripe inn mot mobbing, så kan det hende respekten kommer snikende.
Tja, jeg er ikke så sikker. Nå er mine barn såpass gamle at de har begynt å tenke selv, men jeg hørte ofte om historier i timene der enkelte gutter bare gjorde som de ville. Og da ble det sagt at "de kan jo ikke gjøre noe uansett".
Så litt mere makt og mulighet til å gjøre noe med den makten hadde vært på sin plass.
Respekten kommer ikke snikende når de vet at det er ingen som gjør noe uansett!
Spesielt når foreldrene kommer for å klage på at deres sønn har fått en straff....som han fortjener!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Hva slags makt vil du ha innført?

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg vet ikke, har ikke tenkt tanken spesielt lenge og langt, men jeg liker ikke retningen dette tar. Har selv barn som har vært mobbet og det virket som elevene som gjorde det ikke tok til seg det som ble sagt og gjort. Og det skjedde i timen, uten at lærerene kalrte å kontrollere det. Ting virker å endre seg betraktlig når de går ut av 10. klasse. Så dette er i hovedsak et barneskole og ungdomsskole problem.
Kanksje bør de har mulighetene til å ta vekk de som ødelegger for alle andre (midlertidig), at lærere må ha lov i å ta i elever uten å bli satt inn (det er forskjell å ta i og vold), at lærere myndiggjør foreldre i større grad (enkelte foreldre ser ikke trærne for skogen), muligheten til å ta vekk mobil telefoner eventuellt en form for 3G/4G blokkering, kanskje tilogmed skoleuniformer, kamera i luftegårdene og klasserommene, mobbere flyttes til andre skoler? Rett og slett litt mere makt uten bruk av psykisk og fysisk vold.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Overvåking og uniformering vil være et langt skritt i feil retning. Når lærere ikke ser mobbing når den skjer rett foran nesa på dem og ikke tar den på alvor når du forteller dem det gang på gang så vil de heller ikke se den om de overvåker den. Lærere vil fortsatt hver høst stå og stolt fortelle at på vår skole forebygger vi mobbing og på vår skole foregår det ikke mobbing. De vil ikke se, de vil ikke høre, de vil bare kose seg med glansbildene sine. Mobbing er ubehagelig og vanskelig å ta tak i. Det best å late som den ikke foregår. Dette gjelder ikke alle lærerne, men veldig mange.

Man kan ta det opp med foreldrene til de som mobber. Noen vil ta tak i det, andre vil benekte at deres barn mobber, og noen kan ikke bry seg mindre, akkurat som lærerne.

D

Desillusjonert

Gjest
At en del foreldre ikke vil se dette er ihvertfall sant. De har skylapper så det holder og klarer ikke se det negative deres barn gjør. Som du sier, de later som det ikke skjer, for det skjer jo ikke med deres barn! Men de verste er faktisk våre kjære innvandrere, foreldrene har ikke vokst opp med å måtte møte opp på foreldremøter og annet, de bryr seg svært lite om hva barna gjør ute og jeg mistenker at enkelte til og med oppfordrer til "å være den sterkeste". Dette gjelder selvsagt ikke alle! Men litt for mange...

Hva som bør gjøres vet jeg ikke, dette er sammensatt og vår tilstedeværelse i cyber space til enhver tid må vel også ses i sammenheng med dette. Jeg tror det å ta vekk alt av telefoner i skoletiden er første steg. Jeg klarer ikke se hva galt uniformering skal gjøre? Overvåkning kan nok gå begge veier...

Men som du sier, glansbilde tenkingen må vekk. Skolene og ledelsen må først innrømme at det er noe galt. Å sitte på møter å høre fra ledelsen at "vi har null toleranse for mobbing" og vite at min egen sønn (og flere) ble mobbet var rett og slett så provoserende at jeg nesten ikke klarte å holde kjeft. Men i frykt for at ting skulle bli verre, gjorde jeg nettopp det. Jeg angrer på det nå.

Så MÅ foreldre begynne å engasjere seg i hva deres barn faktisk gjør!

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Aldri for sent å ta opp saken igjen etter møter.

D

Desillusjonert

Gjest
Vi lever i en vannvittig kroppsfiksert og "må være perfekt" verden i dag.
At noen blir mobbet og slått ned fordi de har noen kilo ekstra er helt vannvittig! Foreldre har feilet totalt i dag!
Thea Veronica ble banket opp på byen av sine «venner». Det ble starten på hennes nye liv | BA

Og skolene/myndighetene har totalt feilvurdert det meste når det gjelder mobbing i dag. Mye av mobbingen skjer via cyber space, så hvorfor skal elver i barne og ungdomsskolene få lov å ha med seg mobiltelefoner på skolen? Jeg klarer ikke å se et eneste argument for at de skal få lov til å ha og bruke den i skoletiden.
Og rektorer som nærmest driter i det som skjer, noen burde sparkes oftere....
– Hver eneste kveld ber han om å få slippe å gå på skolen dagen etter | RB

De som mobbes ender enten opp med å få uante krefter/styrke eller det stikk motsatte og blir destruktive mot seg selv og/eller andre. Og det påvirker alle rundt denne personen! Jeg lurer på hvor dette skal ende... Jeg tipper, ikke til et godt sted!

D

Desillusjonert

Gjest
Utrolig...

"Då sonen min hulkande og vettskremd ringte meg heimanfrå etter å ha blitt banka på skulen av 6-7 eldre elevar i storefri med vaksne til stades, ringte eg skulen. Eg fekk klar melding om slikt, altså kvelartak og ballespark, måtte guten rekna med, dersom han laga lydar som irriterte andre. Eg vart så paff at eg ikkje ein gong protesterte."

«De voksne er pyser, mamma»

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.572
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Burde vært obligatorisk for alle, både elever, foreldre OG lærere å se filmen "Bully". Den er brutal, rå og ekte, og kunne kanskje åpnet øynene på noen og enhver.
Lærere kunne blitt enda mer obs på hva man bør være på utkikk etter av symptomer, foreldre kanskje ville sluttet å gå rundt og tro at alle barn er engler, til og med sine egne, og elevene hadde kanskje i større grad skjønt hvorfor det er så avgjørende å si fra, enten det er på egne eller andres vegne......

mvh
Proffen

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.891
Torget vurderinger
0
Med fare for å pådra meg voldsom vrede fra "visse kretser" her inne vil jeg bare si at det beste man kan gjøre for avkommet er å lære dem å "ta igjen" hvis de blir mobbet. Høres selvsagt helt forferdelig ut for mange, men det virker! Dog er jeg klar over at hvis den som blir mobbet er liten og ikke veldig sterk fungerer ikke dette som løsning. Men det er faktisk mange store barn ( snille ) som blir mobbet, og disse blir ikke sett av lærerpersonalet, "for han er jo så stor! Og han lille der kan jo ikke skade/plage han store!" Slå mobberen en gang og problemet er løst for ham som slår! ( Ikke for de andre på skolen!!!! )

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.881
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Kjenner meg igjen i dette her- skulle ønske mine foreldre ga meg tipset om å ta igjen den gangen.
En håper ja at en gjør ikke de samme "feilene" som foreldrene sine gjorde...

Eldstemannen skal begynne på skolen nå -det blir spennende å se hvordan det utvikler seg og hvordan han klarer å integrere seg som en som er allerede nå ca. en hode høyere enn resten av gjengen og med innvandrerbakgrunn. (han snakker heldigvis flytende sunnmørsk med bare litt tysk innslag av og til ;) )

Den norske skolemodellen er nok ganske forskjellig fra den som vi som foreldre er vant med fra Tyskland.

Nå vil jeg ikke gjøre meg så veldig upopulær, men jeg mener nok at en stor del av innvandrene praktiserer en mye strengere oppdragelse enn nordmenn. Noen foreldre i dag setter alt for lite/ingen grenser.. Sønnen vårt har fått beskjed flere ganger allerede at hvis han begynner å snakker så respektløs til foreldrene sine (eller noen andre voksne i familien for den slags skyld) som flere av sine kompiser gjør kommer det til å ha alvorlige konsekvenser... og nei, fysisk straff er IKKE akseptabelt på noen måter.

Nå er Tyskland dessverre ikke kjennt for å være særlig barnevennlig- Norge i direkte sammenligning er å annse som en "paradis" i forhold. (det er ikke alt gull som skinner her, jeg vet...) Men vi klarer altså ikke å venne oss til den nesten "laissez faire" stil som mange oppdrar (eller ikke) barna sine her til lands.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.572
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Med fare for å pådra meg voldsom vrede fra "visse kretser" her inne vil jeg bare si at det beste man kan gjøre for avkommet er å lære dem å "ta igjen" hvis de blir mobbet. Høres selvsagt helt forferdelig ut for mange, men det virker! Dog er jeg klar over at hvis den som blir mobbet er liten og ikke veldig sterk fungerer ikke dette som løsning. Men det er faktisk mange store barn ( snille ) som blir mobbet, og disse blir ikke sett av lærerpersonalet, "for han er jo så stor! Og han lille der kan jo ikke skade/plage han store!" Slå mobberen en gang og problemet er løst for ham som slår! ( Ikke for de andre på skolen!!!! )

Problemet er jo ofte at man gjerne ikke tar igjen ved episode nr 1, og kanskje heller ikke nr 2 og 3, og før man vet ordet av det, har episodene blitt så mange at man karakteriserer det som mobbing. DA er det ofte mange ganger vanskeligere å ta igjen, enn hvis man hadde gjort det ved episode nr 1 og 2 - og to episoder kvalifiserer pr def ikke tilstanden som mobbing.....
Det som er viktig, er at voksne er våkne og registrerer, at der er såpass gode relasjoner at barna gir beskjed, gjerne både på skolen og hjemme, men minst et av stedene. OG; det er avgjørende at de som stilltiende står og ser på, og på den måten gir sitt aksept til negative handlinger, står opp og frem og sier klart fra - både til plager/mobber og til voksne. Den siste her, det å være tøff nok til å være tilskueren som sier fra, kan være vanskelig for barn - for det kan jo bli de som rammes "neste gang"....... Det heter jo som kjent "sladrehank skal selv ha bank"........

Er ellers ikke heeelt uenig i resonnementet ditt; en gang i barndommen var det en dude som plaget meg nok. Til slutt sprakk jeg, og fyren skal prise seg lykkelig over at han er i live og uten hjerneskade idag..... Det var første og siste gangen han prøvde seg.....

mvh
Proffen

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.891
Torget vurderinger
0
Poden har vel bare brukt dette en gang. Han har aldri likt å slå noen, synes "det er så ekkelt hvis hånden treffer dem"!

Første gang vi vi kom i behov av å bruke den usiviliserte metoden var han vel 5-6 år gammel. Vi var i Sverige på ett eller annet spisested av type McDonalds eller noe slikt. Lite folk tilstede, kun to mødre med hver sin gutt litt eldre enn vår som satt ved nabobordet og oss. Det var en "ballbinge" i lokalet der ungene kunne leke ( svømme i en milliard baller litt større enn tennisballer. ) Junior inn i bingen, de to andre etter, ikke for å leke men for å kaste baller på den mindre gutten ( vår ) så hardt de kunne. Han kom ut og sa i fra til oss at de andre guttene plaget ham og var slemme.

Mammaene hørte selvsagt dette da de satt ved nabobordet og ignorerte ganske demonstrativt det de hørte. Det gjorde de helt til jeg tok fram mitt pedagogiske talent...;) Ok vennen, hvis de er slemme med deg må du bare banke dem! ( To par svenske øyenbryn hevet seg merkbart! ) Men de er to og de er større enn meg protesterte gutten. Ok da må du først fortelle dem at du vil banke dem om de ikke slutter, og hvis de ikke slutter må du bare slå dem! Slå midt på nesen så hard du klarer, da vil han du slår begynne å gråte og da har han tapt, så slår du den andre på samme måte. Da vil han også begynne å gråte og de vil begge løpe til mamma for å få trøst og du får leke uten at de plager deg.

På dette tidspunktet var reaksjonen hos de svenske mammaene meget synlig.:rolleyes: Å si at de så sjokkert ut er ikke på noen måte beskrivende!!;) Så da junior klatret inn i ballbingen ropte de i kor "Niclas" / "Tobbe" kom ut nu for nu skal vi åka hem!! KOM NU!!!! Resultat: junior fikk leke uten å bli plaget.:cool:

Neste gang var i 5-6 klasse eller der omkring. Største kraftigste gutten i klassen fant det nødvendig å plage junior. Junior fulgte boken og gikk til inspiserende lærer og sa at han ble plaget. Læreren var mer interessert i gjemme seg bort bak skolebygget for å røyke enn å gjøre jobben sin og sa at dette måtte gutten ordne opp i selv! :p Det gikk som det måtte, en siste advarsel som ikke ble trodd, et solid slag på nesen ( som fører til at tårene automatisk spruter ) og han la den andre gutten i bakken! Punktum. Helt etter pappas oppskrift.:cool:

Det fornøyelige var skolens reaksjon etterpå. Rektor så det som skjedde, var ikke interessert i å høre guttens versjon, den andre hadde jo øynene fulle av tårer så det måtte jo være han det var synd på. Alvorlig oppstrekk og lapp med hjem! Pappa i telefonen til rektor umiddelbart og lekser opp. Gir klar melding om at min sønn ikke skal bli mobbeoffer fordi rektor ikke er i stand til å få personalet til å gjøre jobben sin. Jeg var ikke utidig i det hele tatt bare ganske bestemt. Rektor ba om unnskyldning til meg på telefonen og til junior på skolen dagen etter ( kudos for det siste! ). Men så satte han seg ned og skrev et langt og tåpelig brev til den andre guttens foreldre, med kopi til oss. Denne gange ringte jeg til den andre guttens far. Han var ganske cool og lo av hele saken da jeg kunne fortelle at det var snakk om en engangs tilfelle og ikke langvarig mobbing som rektor hadde skrevet. Han mente også at hans sønn bare hadde hatt godt av få en trykk på nesen. Den andre gutten hadde ikke trodd at det var mulig at noen andre på skolen ville være i stand til banke ham så i følge pappaen hadde han hatt godt av denne "reality checken". Uansett så stoppet alle problemer mellom guttene der og da og de gikk ferdig hele skolegangen som rimelig greie kompiser. Så det funker, selv om det ikke er helt i henhold til moderne pedagogiske prinsipper. men det forutsetter at ungen er kraftig nok til å kunne slå tilbake og at han har foreldre som backer ham opp for det vil selvsagt bli rabalder med de voksne etterpå. Men ungene takler vanligvis slikt ganske greit, for de vet nemlig at de er på ville veier hvis de plager/mobber andre og da er det vanligvis ikke så vanskelig for dem å se at reaksjonen de fikk ( vondt i nesen ) var "grei".

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.572
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Denne er verd å lese om man har meninger om dagens skole:

LUFS : MIRAKELET SOGN OG FJORDANE

Den er ikke så veldig lang, men desto bedre.
Man trenger kanskje ikke å gå så langt som å påstå at fådelte skoler er løsningen på alt, men det er klart, jo nærmere 14-15 elever en kommer, sammenliknet med det som ikke er uvanlig i dag; 22-25 elever i hver klasse, jo mer tid vil en få til hver enkelt elev.....
DET trenger man ikke å være rakettforsker for å skjønne. Og med mer tid til hver elev, ligger jo forutsetningene bedre til rette for å tilpasse opplæringen til den enkelte elev.
Ellers likte jeg godt punktene som ble "ramset opp" som kjennetegn på hvorfor elever i Sogn og Fjordane gjør det så bra på skulen....

mvh
Proffen

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
807
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
At mobbing i skolen blir oversett og i stor grad blir ufarliggjort av lærere, skyldes frykt for merarbeid og angst for konfrontasjon med problemet, ikke minst problemets foreldre.
At ledelse og rektor overser og underkjenner det samme, kommer jo av at de måles på¨dette, og for enhver pris ikke ønsker å komme dårlig ut i bydel / kommune / landsstatistikkene, og påfølgende forsmedelse under faglige samlinger.

Å instruere barna til å ta igjen mot mobbere synes jeg er et opplagt og fornuftig valg, i min tid var det i hvertfall det.
Nå til dags blir jo dette sett på som utagerende og bekymringsfull adferd, som ikke sjeldent oversendes prompte til barnevernet for utredning.

Jørgen

Topp Bunn