Kan du se for deg et foster som er tatt ut av magen ved 24 uker? Tror du at du vil se liv? Kan du se for deg deg selv i rollen som lege? Hvordan ville du da i et slikt tilfelle hjelpe til med "senprevensjonen"? Ville du brukt en lang sprøyte rett i hjertet? Eller ville det blitt mer behagelig å ordnet dette med en pille, før fosteret ble tatt ut av magen? Da slipper man jo å se hva som skjer, slik at man ikke risikerer matlysten sin i lunsjpausen.Gjestemedlem skrev:Det vil jo være ille hvis noen tar livet av ungen til noen. Men å blande slikt språk inn i abortspøsmål er jo bare smakløst sludder. Det er sikkert mange menn som blir skuffet over at "kvinnen deres" ikke ønsker å få barn, enten dette reguleres med prevensjon eller senprevensjon.
Når det gjelder sistnevte kan jo dette utføres ved å svelge en pille. Når det gjelder legeassistert senprevensjon bør iallefall grensen heves til 20-24 uker. Og senpreventive piller bør selges reseptfritt på apoteker eller på Rema.
Back_Door skrev:Kan du se for deg et foster som er tatt ut av magen ved 24 uker? Tror du at du vil se liv? Kan du se for deg deg selv i rollen som lege? Hvordan ville du da i et slikt tilfelle hjelpe til med "senprevensjonen"? Ville du brukt en lang sprøyte rett i hjertet? Eller ville det blitt mer behagelig å ordnet dette med en pille, før fosteret ble tatt ut av magen? Da slipper man jo å se hva som skjer, slik at man ikke risikerer matlysten sin i lunsjpausen.Gjestemedlem skrev:Det vil jo være ille hvis noen tar livet av ungen til noen. Men å blande slikt språk inn i abortspøsmål er jo bare smakløst sludder. Det er sikkert mange menn som blir skuffet over at "kvinnen deres" ikke ønsker å få barn, enten dette reguleres med prevensjon eller senprevensjon.
Når det gjelder sistnevte kan jo dette utføres ved å svelge en pille. Når det gjelder legeassistert senprevensjon bør iallefall grensen heves til 20-24 uker. Og senpreventive piller bør selges reseptfritt på apoteker eller på Rema.
Jeg forutsetter selvsagt at dette dreide seg om et foster uten funksjonshemning. Et foster med funksjonshemning, ville selvsagt vært mye lettere for deg å "senpreventere" bort.
Hvis du mener et fullverdig liv med fullverdige rettigheter begynner ved unnfangelsen er det vel uvesentlig, og like ille uansett, for deg om aborten skjer etter én dag, to uker, tolv uker eller 24 uker?Komponenten skrev:Om jeg ser på et foster som en unge ser jeg det som min rett å bruke ordet, om du virkelig mener at grensen for abort bør heves til 24 uker Gjestemedlem så synes jeg dette er helt horribelt. På det tidspunktet tar man ikke abort for øvrig, man framprovoserer en fødsel, ungen må fødes, og fra det tidpunktet er jo mange også levedyktige.
Ikke kynisk, bare litt mindre emosjonelt forknytt. At noen finner slikt problematisk er forståelig nok, men åKomponenten skrev:Abort er nå en gang noe problematisk og konfliktfylt for normale mennesker hvordan du enn vrir og vender på det Gjestemedlem, av og til er du så kynisk at jeg synes synd på deg.
Ikke noe galt med det.Du og mange andre unge menn i dag ønsker bare å slippe å ta ansvar, sex skal man ha, i bøtter og spann, men de konsekvensene dette tidvis medfører vil man ikke høre noe om, eller bli belemret med. Skyv det vekk, ufarliggjør det, gjør et foster til noe man bare kvitter seg med, og problemet er ute av verden.
Klart det, har men ikke råd til å betale for en abort bør man bruke prevensjon.Jeg mener dette er for enkelt, voksne mennesker må være villig til å ta konsekvensene av sine handlinger, kjører man bil med alkohol i kroppen må man ta konsekvensen av det, på samme måte kan man ikke unnskylde seg med at blir man gravid i fylla så er man uten ansvar. Man har alltid ansvar for egne handlinger, og man må være voksen nok til å ta konsekvensene av dem, selv når det koster.
Et individ eksisterer ikke før det er blitt til et mennske. Noe som potensielt kan utvikle seg til et menneske har ingenting med et individ å gjøre. Man kan sikkert ta celler fra armen din og klone et menenske av dette. Men du blir ikke å regne som morder om du skjærer deg i fingen av den grunn. Like lite som man er massemorder om man håndterer seg selv på uanstendige måter.Zomby_Woof skrev:Deph...
Du fortsetter å diskutere med utgangspunkt i at dette dreier seg om at abortmotstanderne vil tvinge sine meninger over på andre. Det ville vært en rimelig antagelse hvis dette var et valg som bare berørte den som tok valget.
Min mening er at dette ikke er tilfelle. Dette valget berører også det ufødte barnet. Det berører altså etter mitt syn en tredje person. Dermed er dette ikke en privatsak.
Hva får deg til å mene at rett til liv først oppnås på et senere tidspunkt?
Når mener du eventuelt at denne retten oppnås?
Hvorfor?
Er det egentlig noe i din verden som tilsier at et menneskeliv har større verdi enn et dyreliv?Gjestemedlem skrev:Et individ eksisterer ikke før det er blitt til et mennske. Noe som potensielt kan utvikle seg til et menneske har ingenting med et individ å gjøre. Man kan sikkert ta celler fra armen din og klone et menenske av dette. Men du blir ikke å regne som morder om du skjærer deg i fingen av den grunn. Like lite som man er massemorder om man håndterer seg selv på uanstendige måter.
En prosess som har startet som potensielt kan utvikle seg til et menneske er å regne som en del av kvinnens kropp intil det eventuelt fødes et levedyktig barn. Først da kan man snakke om et invivid, et menneske med rettigheter og et liv.
At noen har avvikende syn på dette er forståelig, tatt i betrakning vår religøse dødvekt. Men å blande seg inn i hva en kvinne gjør med sin egen kropp og sitt eget liv er utilbørlig.
Støttes. Vi er da ikke i steinalderen.Gjestemedlem skrev:At noen har avvikende syn på dette er forståelig, tatt i betrakning vår religøse dødvekt. Men å blande seg inn i hva en kvinne gjør med sin egen kropp og sitt eget liv er utilbørlig.Zomby_Woof skrev:Deph...
Du fortsetter å diskutere med utgangspunkt i at dette dreier seg om at abortmotstanderne vil tvinge sine meninger over på andre. Det ville vært en rimelig antagelse hvis dette var et valg som bare berørte den som tok valget.
Min mening er at dette ikke er tilfelle. Dette valget berører også det ufødte barnet. Det berører altså etter mitt syn en tredje person. Dermed er dette ikke en privatsak.
Hva får deg til å mene at rett til liv først oppnås på et senere tidspunkt?
Når mener du eventuelt at denne retten oppnås?
Hvorfor?
Vansklelig spørsmål, men stort sett jo er det jo det. Jeg er vel en art-ist jeg også. Men jeg mener ikke mennesker bør kunne gjøre alt de finner for godt hvis det går ut over resten av det biologiske mangfoldet. Jfr. Nautrvern etc.Back_Door skrev:Er det egentlig noe i din verden som tilsier at et menneskeliv har større verdi enn et dyreliv?
Inkonsekvent da å ville ta valget fra den gravide kvinnen.Komponenten skrev:Jeg tror nok at grunnen til dine meninger er at for deg er dette noe som du aldri selv har vært direkte involvert i, det er lett å ha meninger om ting på det hypotetiske plan, noe helt annet er det når man får det inn på kroppen, for ikke å snakke om inn i kroppen.
Forskjellen var at hun mente det var samfunnsfientlig å bringe et funksjonshemmet barn frem, noe som ikke relaterer til hvorvidt jeg mener en kvinne burde få ta de valgene selv eller ikke. Håper da alle klarer å se distinksjonen.maestro skrev:Jeg har enda ikke fått noe godt svar på hvorfor det ble slikt oppstyr over at fhv. FRP-politiker Charlotte Finnesand mente at fostre med sterk funksjonshemming kunne aborteres mens man glatt godtar abort på friske fostre - ofte på sosiale kriterier. Jeg mener å huske at f.eks. Atl hadde en del innspill i den tråden?
Hvor sa jeg at jeg vil ta valget fra den gravide Atle?The Atl skrev:Inkonsekvent da å ville ta valget fra den gravide kvinnen.
Mvh
Det blir som å anklage alle de kriste for å ville brenne alle ikkekristne på bålet..Komponenten skrev:Du underbygger jo i grunn akkurat det jeg sier du Gjestemedlem, det er mennesker med ditt liberale syn på abort som er de første til å gå et skritt videre og etter hvert også akseptere drap på andre individer de ikke finner verdi nok i til at de bør få leve.
Nei jeg beskylder deg ikke for religiøsitet, men de mest brutale motsanderene av kvinners selvstendighet i slike saker finner man i de mest kristne miljøene. Hvis sammenligningen blir for ubehagelig beklager jeg det.Komponenten skrev:Hvorfor kaller du det for religiøse forestillinger Gjestemedlem? Hva har dette med religion å gjøre? Virker det som om Zomby eller jeg plutselig har sett lyset?
Joda, hvis man som mann er direkte ansvarlig for et påbegynt svangerskap er det helt ok å fremme sine ønsker og sysnpunkter for kvinner. Klart det. Men den samme retten har ikke alle andre som ikke deltok aktivt i befruktelsen.Jeg er klar over at du mest sannsynlig ikke har vært gravid, men det finnes mange menn som har vært involvert i å ta et valg om man skal velge å få et barn eller abortere det, og som ikke tar så lett på dette. De fleste kvinner avgjør faktisk ikke dette helt selv, men har noen som er med å velge, påvirke, gi råd, presse eller støtte. Problemet er at de av og til ikke har kunnskap nok om hva de velger mellom, fordi man ikke vil legge sten til byrden velger man heller å ikke gi utfyllende informasjon.
Det er ditt syn, din angst, og det er helt greit. Problemet kommer hvis du vil overføre ditt syn til også å gjelde andre som ser det anderledes. Da er det ikke greit lengre.Hva du og alle andre mener er ikke irrelevant, for dette er ikke spørsmål om noen skal amputere en fot eller stappe seg opp med silikon, det er en tredje person involvert som ikke blir hørt, og som ingen snakker på vegne av. Jo flere som toer sine hender og ikke vil involvere seg i problematikken, jo verre vil det bli, og jo flere som ser på et 20 uker gammelt foster som fritt vilt, jo flere vil nok kunne godta at man også bør kunne ta abort seinere, og som i saken her også fjerne andre uønskede individer.
Menneskeverd ser snart ut til å kunne måles i hvor nytting du er for samfunnet, hvor mye du gir i forhold til hva du koster, og hvor mange som er glade i deg. Faller du utenfor alt dette, da har du ingen verdi. Er det sånn det bør være?
Hvorfor lar du seg provosere over at noen har funnet er "enkelt og logisk" syn på noe som du selv ikke har funnet ut av?Back_Door skrev:Selv om det kan virke slik, har jeg ikke selv personlig funnet det saliggjørende svar på problematikken. Jeg blir bare så provosert over de kjekke unge menn som gjør dette til noe så utrolig enkelt og logisk..
Kanskje jeg rett og slett provoseres av kynisme, selvgodhet og overforenkling av alvorlige eksistensielle spørsmål?Gjestemedlem skrev:Hvorfor lar du seg provosere over at noen har funnet er "enkelt og logisk" syn på noe som du selv ikke har funnet ut av?Back_Door skrev:Selv om det kan virke slik, har jeg ikke selv personlig funnet det saliggjørende svar på problematikken. Jeg blir bare så provosert over de kjekke unge menn som gjør dette til noe så utrolig enkelt og logisk..
Er det ikke akkurat det du gjør med dine synspunkt, gjøre deg til dommer over andres liv på samme måte som Pontius Pilatus?Gjestemedlem skrev:Hvorfor lar du seg provosere over at noen har funnet er "enkelt og logisk" syn på noe som du selv ikke har funnet ut av?
Poenget mitt er som sagt at det ikke er opp til meg å gjøre meg til dommer over andre mennsker og deres valg her i livet. Hvis dette er et provoserende menneskesyn så er vel noen pusteøvelser å anbefale, for jeg kommer nok ikke til å slutte med å provosere deg i denne eller andre saker her på OT...
Er ikke nettopp det en god grunn til å la folk velge selv og finne sine egne svar?Back_Door skrev:De som har alt for raske og enkle svar på det meste i livet, har jeg liten tro på..![]()
Som jeg skulle skrevet det selv!!Zomby_Woof skrev:Jeg er langt fra sikker på hva jeg mener om det juridiske rammeverket omkring abort. Jeg kan se et mangfold av grunner for fortsatt å overlate valget til den enkelte gravide. De gamle dagers besteborgerlige memnder er ikke noe å ønske tilbake. Men er de det eneste alternativet til hva vi har i dag?
Jeg mener abort er et tema hvor det ikke anses politisk korrekt å fremføre synspunkter som strider med gjeldende paradigmet. Informasjonen er preget av forsøk på å beskytte de som har valgt (eller kommer til å velge) abort mot all informasjon som kan gi opphav til skyldtraumer. Det som er korrekt å fremføre av synspunkter er ensidig fokusert på en betraktning som er mildt sagt dårlig underbygget, og som knapt diskuteres.
Her er vi nok grunnleggende uenige.Komponenten skrev:Et barn i magen er et selvstendig individ og ikke en del av morens kropp, bare en som befinner seg i moren kropp. Det bør ha sine rettigheter som alle andre, det bør få menneskeverd. Noen steder er det jo faktisk lov å ta abort helt frem til fødselen, lenge etter at fosteret er levedyktig på egenhånd, man kan definere seg til det meste om man vil, og finne mange gode og overbevisende grunner til det.