Norsk rock på sitt ypperste!?;-)

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Nyskapende? Ikke noe annet enn trommemaskiner og
synther. Huff!
 

Windir

Medlem
Ble medlem
07.10.2004
Innlegg
21
Antall liker
0
Nyskapende? Ikke noe annet enn trommemaskiner og
synther. Huff!
Til den dagen kommer når en trommis klarer å spille tighte 16-deler i mer enn 60 bpm, er en fint nødt til å bruke trommemaskin.
Samt at det er deilig å slippe å ha en trommis på øvinger! ;)
 

stopphue

Fersking
Ble medlem
08.06.2005
Innlegg
3
Antall liker
0
Til den dagen kommer når en trommis klarer å spille tighte 16-deler i mer enn 60 bpm, er en fint nødt til å bruke trommemaskin.
Samt at det er deilig å slippe å ha en trommis på øvinger! ;)
Tosk!!
 

Errevs

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
12
Antall liker
0
skal jeg høre på den typen musikk setter jeg heller på billy idol - white wedding..
 

Ram1s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
70
Antall liker
0
Sorry not my cop of tea.Retten og sletten kjedelig.
Påstå at dette er Norsk rock på sitt ypperste er total skivebom.
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Sikkert ok Pop-Rock.. for de med sansen for den slags.. men Norsk Rock på sitt beste ? Neppe !!!
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Til den dagen kommer når en trommis klarer å spille tighte 16-deler i mer enn 60 bpm, er en fint nødt til å bruke trommemaskin.
Samt at det er deilig å slippe å ha en trommis på øvinger! ;)
Jeg er trommis og slett ikke genial, men dette hadde jeg helt fint spilt bedre enn maskinen....
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Jeg forstår det slik at du spiller i Elusive, Windir?

Min kritikk kommer ikke til dere, men til dere som sitter foran pc'en og kritiserer uten at det er veldig konstruktivt. Her skimter jeg igjen noe jeg har sett flere ganger på HFS, Jantelovstenkingen lever i beste velgående.
1. Du skal ikke tro du har et bedre anlegg enn meg,
2. Du skal ikke tro du har mer greie på musikk enn meg, og sist men ikke minst,
3. Du skal ihvertfall ikke tro at du kan utøve musikken som skal spilles på mitt anlegg.

Jeg har kanskje mindre greie på musikk enn andre her på HFS (selv med mine 10 vektall fra lærerskolen ;D), men jeg synes dette var helt grei/fengende musikk, litt lett gothisk inspirert rock/pop. Jeg synes bruken av trommemaskin gjorde det hele litt anmasende, og fikk en litt dårlig 80-talls feeling, men det er bare min subjektive mening.

Lin
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Jeg forstår det slik at du spiller i Elusive, Windir?

Min kritikk kommer ikke til dere, men til dere som sitter foran pc'en og kritiserer uten at det er veldig konstruktivt. Her skimter jeg igjen noe jeg har sett flere ganger på HFS, Jantelovstenkingen lever i beste velgående.
1. Du skal ikke tro du har et bedre anlegg enn meg,
2. Du skal ikke tro du har mer greie på musikk enn meg, og sist men ikke minst,
3. Du skal ihvertfall ikke tro at du kan utøve musikken som skal spilles på mitt anlegg.

Jeg har kanskje mindre greie på musikk enn andre her på HFS (selv med mine 10 vektall fra lærerskolen ;D), men jeg synes dette var helt grei/fengende musikk, litt lett gothisk inspirert rock/pop. Jeg synes bruken av trommemaskin gjorde det hele litt anmasende, og fikk en litt dårlig 80-talls feeling, men det er bare min subjektive mening.

Lin
Ikke legg vekt på janteloven. Denne finner en overallt i samfunnet, og således lett å leve med, da folk flest gir faen i den. Kanskje ikke de med 10 vekttall da men :)

Det virket ikke på meg som det var konstruktiv kritikk trådstarter var ute etter her. mer en sånn "check it out man" greie. Og da, når en har "checked it out" er det opp til hver enkelt å si akkurat hva en mener.
Min mening? Det bandet suger. :-/
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
10 vektall fra lærerskolen ;D
Trommekurs?  :)

Skulle gjerne hørt på greiene, men jeg har desverre ikke mulighet til å laste ned musikk og spille det på anlegget. Laptop-høyttalere yter neppe rettferdighet til noen musikk.
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
Jantelov?Det har ingenting med det det å gjøre.
Stikker du fram trynet må du regne med reaksjon.
 
T

Thomas1

Gjest
liker trommepartiet i colargol jeg best jeg...Thomas 4 år.
 
T

Thomas1

Gjest
det går sånn...dunki dunki dunkete dunki. dunk dunk dunk. passer forøvrig best på SACD.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
det går sånn...dunki dunki dunkete dunki. dunk dunk dunk. passer forøvrig best på SACD.
Høøyh! Det der er tromminga i Karius og Baktius!
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Jantelov?Det har ingenting med det det å gjøre.
Stikker du fram trynet må du regne med reaksjon.
Er det ikke der janteloven slår inn, nettopp på de som stikker fram trynet sitt....:D

Lin som forøvrig både kan trampe og klappe refrenget i Colargol og Karius & Baktus ;)
 

Windir

Medlem
Ble medlem
07.10.2004
Innlegg
21
Antall liker
0
Jeg hadde ikke startet denne tråden hvis jeg ikke forventet å få tilbakemeldinger. Det ble gjort for å la andre enn de som normalt hører på denne typen musikk, i det minste, vite at det eksisterer!
Om en liker det eller ei er egentlig uvesentlig for min del, så lenge vi liker det selv! :)

Når det gjelder dette med trommemaskin, så er det stort sett økonomiske årsaker til dette.
Vi spiller stort sett i utlandet, og hvis vi skulle hatt trommis, bassist og keyboardist, i tillegg til de tre vi er pr. i dag, ville det ikke vært liv laga.
Siden det er mye enkeltjobber/festivaler hadde det blitt alt for dyrt for en arrangør å dra oss ned for å spille en enkeltkonsert.

Så da har vi valget, enten å ikke få spille, eller få noe kritikk for å bruke maskiner. :-/ Da er valget ganske enkelt... 8)
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Jeg hadde ikke startet denne tråden hvis jeg ikke forventet å få tilbakemeldinger. Det ble gjort for å la andre enn de som normalt hører på denne typen musikk, i det minste, vite at det eksisterer!
Om en liker det eller ei er egentlig uvesentlig for min del, så lenge vi liker det selv! :)

Når det gjelder dette med trommemaskin, så er det stort sett økonomiske årsaker til dette.
Vi spiller stort sett i utlandet, og hvis vi skulle hatt trommis, bassist og keyboardist, i tillegg til de tre vi er pr. i dag, ville det ikke vært liv laga.
Siden det er mye enkeltjobber/festivaler hadde det blitt alt for dyrt for en arrangør å dra oss ned for å spille en enkeltkonsert.

Så da har vi valget, enten å ikke få spille, eller få noe kritikk for å bruke maskiner.  :-/ Da er valget ganske enkelt... 8)
Hvorfor ikke bytte ut de tre dere er idag, og heller ha trommis, bassist og keyboardist? ;D
 

Windir

Medlem
Ble medlem
07.10.2004
Innlegg
21
Antall liker
0
Hvorfor ikke bytte ut de tre dere er idag, og heller ha trommis, bassist og keyboardist? ;D
Vi gjorde det i det forrige bandet. Det er derfor vi har startet opp på nytt... :D
 
T

theStig

Gjest
Heller trommemaskin enn en pyton trommis sier nå jeg. Ikke noe er mer enn en trommis som ikke kan holde takta. Men - jeg synes ikke "tromminga" er den største utfordringen til dette bandet, heller ikke musikernes tekniske kunnskaper. Produksjonen er ok også. Men låtene da....det er noe å hente her kan du si.
 
S

slowmotion

Gjest
Helt generelt og uten sammenheng med trådstarters musikk,
som jeg ikke har lastet ned og hørt på fordi jeg bruker modem,

( beklager det, Windir, og jeg har stor forståelse for de økonomiske hensyn ) ;

Trommemaskiner suger. Fordi en trommemaskin,
selv om den er programmert av mennesker,
er en robot uten sjel og nerve,
og ikke en levende musiker med rett til å gjøre feil.
Musikk er av og for levende mennesker.

Nå skal det selvfølgelig sies at mye god musikk er laget med hjelp av trommemaskiner,
men det forhindrer ikke at trommemaskiner suger.
Et verktøy man kan bruke f.eks når man komponerer eller lager demoer,
ja,
men ikke i en live situasjon eller på en ferdig plate.

Er det noe som medvirker til å gjøre levende musikk død,
så er det trommemaskinen.

Alle er selvfølgelig velkomne til å være uenig.

;)
 
T

theStig

Gjest
Nå er vi off-topic, men jeg er helt uenig at trommemaskin er en uting. Når store artister som f.eks Peter Gabriel klarer å få vindunderlig musikk ut av maskinene, så sier det meg noe i hvertfall.
 
N

nb

Gjest
Elektronisk "perkusjon" kan være tøft det, var på konsert med Fiflet/Hamre Energiforsying her om dagen, der spillte den eminente perkusjonisten Ole Hamre en låt som utelukkende bestod av misfornøyde Nordmøringer som var samplet;)

Fiflet/Hamre anbefales for øvrig for de som liker folkemusikkinspirert jazz og trommeferdigheter av en annen verden.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Fortsatt off-topic her, men å si at trommemaskiner suger uansett er jo å sette seg selv å sidelinjen i forhold til sjangre der trommemaskiner hører hjemme. Jeg er selv trommeslager, men av og til er jeg ute etter den statiske feelingen som trommemaskin gir, og da er det bare å programmere i vei! ;)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Trommemaskin i seg selv kan jo være greit, men hvorfor er det så mange av dem som høres ut som blikkbokser? Jevn beat er en ting, men når selve trommelyden er dårlig, så blir det etter min mening et billig og uengasjerende lydbilde.
 
S

slowmotion

Gjest
... å si at trommemaskiner suger uansett er jo å sette seg selv å sidelinjen i forhold til sjangre der trommemaskiner hører hjemme. Jeg er selv trommeslager, men av og til er jeg ute etter den statiske feelingen som trommemaskin gir, og da er det bare å programmere i vei! ;)
Det er jo mitt valg, og som jeg sier,
alle er velkomne til å være uenige med meg.

;)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det er jo mitt valg, og som jeg sier,
alle er velkomne til å være uenige med meg.

;)

Dette blir selvfølgelig veldig subjektivt, så det er vel ikke så mye å diskutere. :-/ Blir litt som Mozart (apropos Mozart-år) som ikke skrev noe for trompet solo, da han ikke likte trompet... ;)
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Har hørt mye black metal både med og uten trommemaskin, og det er ikke denne elektroniske dingsen som bestemmer hvor bra musikken er. Ta bare Limbonic Art - de bruker trommemaskin, men musikken er jo kjempebra.

Men spesielt fordi jeg selv er trommeslager, så er det jo ekstra stas med levende og dyktige trommiser i BM, som f.eks Hellhammer og Frost. Jeg synes trommemaskin fort kan låte litt vel "dødt".

Det hører også med til historien at bruk av v-drums og trigging av akkustiske trommer er veldig vanlig. Så ofte hører vi elektroniske trommelyder spilt av levende trommiser. Men alle sjangere har jo sine særtrekk, så får man like eller ikke like:)
 
S

slowmotion

Gjest
....og det er ikke denne elektroniske dingsen som bestemmer hvor bra musikken er. ....
.....Jeg synes trommemaskin fort kan låte litt vel "dødt".
Helt enig i begge uttalelser. Peter Gabriel ble nevnt over , og jeg liker
musikken hans, på tross av at han bruker endel hjelpemidler som jeg personlig, helt subjektivt, kunne klart meg uten.

Min største betenklighet med rene trommemaskiner er akkurat at de har en
tendens til drepe noe av det som gjør musikken levende.

Ok, jeg skal gi meg med dette nå :)

;)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg forstår det slik at du spiller i Elusive, Windir?

Min kritikk kommer ikke til dere, men til dere som sitter foran pc'en og kritiserer uten at det er veldig konstruktivt. Her skimter jeg igjen noe jeg har sett flere ganger på HFS, Jantelovstenkingen lever i beste velgående.
1. Du skal ikke tro du har et bedre anlegg enn meg,
2. Du skal ikke tro du har mer greie på musikk enn meg, og sist men ikke minst,
3. Du skal ihvertfall ikke tro at du kan utøve musikken som skal spilles på mitt anlegg.

Jeg har kanskje mindre greie på musikk enn andre her på HFS (selv med mine 10 vektall fra lærerskolen ;D), men jeg synes dette var helt grei/fengende musikk, litt lett gothisk inspirert rock/pop. Jeg synes bruken av trommemaskin gjorde det hele litt anmasende, og fikk en litt dårlig 80-talls feeling, men det er bare min subjektive mening.

Lin

Jeg er veldig enig med deg i det du skriver, å komme med drittslenging som jeg vil påstå endel gjør her er blærete og overhodet ikke konstruktivt. Jeg synes sangen høres helt OK ut, minner litt om Billy Idol ja. Sikkert mange som liker dette, ingenting å skamme seg over.

Men dette:
"Jeg har kanskje mindre greie på musikk enn andre her på HFS (selv med mine 10 vektall fra lærerskolen)" minner mest om første og andre jentelov:

1. Jeg må for all del ikke tro at jeg er noe
2. Jeg må for all del ikke tro at jeg har peiling på musikk.


Det er ingen grunn til at du eller jeg eller for den saks skyld noen andre skal gå rundt og tro at de ikke har peiling på musikk.
Den eneste som har peiling på hvilken musikk du liker er deg selv.
Hvem har egentlig peiling på musikk? De med flest plater? De som kan navn på flest mulig sære artister som ingen andre har hørt om? De som spiller selv? De som har studert musikk?
Finnes det bra og dårlig musikk? Jeg vil si nei.
Det finnes bra eller dårlig musikk FOR MEG. Og FOR DEG.
Men det er den individuelle musikkopplevelsen som er viktig, og hvis noen kommer i ekstase av f.eks Sputnik, vel så er denne musikken bra for den personen det gjelder.

Enkelte ser ut til å tro at de har en bedre musikksmak enn andre. Sånt er bare dumt. Det er som om man skulle gå rundt og si at man vet hva som er den fineste fargen.
Jeg har alltid vært opptatt av musikk, alltid hørt og hører mye på musikk. Hvis jeg liker en sang så hører jeg på den uansett hvilken artist den er laget av. Jeg kan like både pop, rock og hip-hop, og jeg vil påstå jeg har minst like mye peiling på musikk som de fleste andre, HI-FI-entusiaster stiller ikke i noen særklasse her.

Når det gjelder trommer...
Trommer er faktisk et av mine favorittinstrumenter. Liker man ikke tromming, har man neppe opplevd en 17. mai i Bergen. Å stå der og se på prosesjonen mens det ene buekorpset etter det andre marsjerer trommende forbi er en helt spesiell opplevelse. Man hører trommingen over hele byen.
Jeg sto en gang ca. 3 meter unna da slagerne fra 3 buekorps trommet sammen (30-40 slagere) og det vil jeg påstå kanskje er den beste musikalske live-opplevelsen jeg har hatt i hele mitt liv. Jeg glemmer det aldri.. :)
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg er en av dem som liker Elusive. Spesielt fordi det er tyngde i bassen. Ikke bare dype trommer, men også en bassgitar som får stuen til å runge. Det er forskjell på når Elusive spilles i forhold til de fleste andre. Glassene i skapene i andre etasje klirrer voldsomt :)  
Men, å klassifisere Elusive som "black metal" høres merkelig ut. For det er det vel neppe, snarere heller rock med et snev av metall. Til deg som likte det, Black Horizon-Infinity of chaos, Norther-Mirror of madness, Godgory-Way beyond er også skikkelig tøft. Verd å sjekke ut, og om østenske rytmer svinger for deg prøv også Penumbra-Seclusion.
Digger du fete dype trommer så sjekk ut Mari Boine, det er råbra :)
Norsk rock på sitt ypperste? Aunt Mary, tidlig Jahn Teigen, Terje Rypdal, Stavangerensemblet, samt en god del av det som finnes i black metal genren fra de siste 15 år, for å nevne noen av de viktigste....
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.750
Antall liker
871
Torget vurderinger
35
sisters of mercy......var det første jeg tenkte på når jeg hørte "tomorrow gone"
 
Topp Bunn