Politikk, religion og samfunn Norsk motstandsbevegelse bare guttestreker?

B

Briern

Gjest
Man får jo inntrykk av at krigen i Norge kun foregikk i Oslo området og at at de største krigsheltene kom fra velbemidlede familier i hovedstaden.

Vestlandet, Trøndelag og Nord Norge var jo rene paradiset. Østfold er også glemt, men det første skikkelige basketaket mellom tyskere og nordmenn ble vel utkjempet der. Men, de var jo kommunister, fy, fy, og passet således ikke inn i den egnere krets av krigshelter fra hovedstaden.

H

Hardingfele

Gjest
Ikke helt. Men siden disses lojalitet kom i tvil, har man ikke bare ignorert dem helt til nyere tid, men også påstått at noen av deres aksjoner ble gjennomført av "finere" motstandsfolk.

Osvald-gruppen - Wikipedia

Og så er det vel også først nå at vi begynner å forstå hva folk i nord gjennomgikk, både under og rett etter krigen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.727
Torget vurderinger
0
På tide å forstå at krigen ikke sluttet, i allefall ikke for alle i mai 1945!

Men for å være saklig så er det ikke riktig å påstå at det som skjedde i Sør Norge var uvesentlig mens partisanenes innsats i Nord var det eneste som hadde betydning. Her har mange bidratt og mange har gjort en innsats, stor eller liten, politisk eller millitært. Men krig i ordets virkelige betydning var det bare Nord Norge, dvs Finnmark som opplevde etter at våre styrker overga seg i 1940. Det er også et åpent spørsmål om hvorvidt vi faktisk var i krig mot Tyskland etter fredsavtalen i 1940. Meget mulig at motstandskampen som ble drevet var folkrettstridig. Men det er noe folk med mere peiling på jus enn meg skal få lov å diskutere.

Konklusjonen er likevel at hvis de som faktisk gjorde en innsats ikke hadde gjort det ville vi nok hørt på hornmusikk og masjert i takt hele hurven!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Under krigen var den få som turde mer enn å ha en binders i jakkeslaget. Etter krigen var det langt flere helter. Som mishandlet tyskertøser, plaget tyskarbarn og hadde høye tanker om egen innsats.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
........ Men krig i ordets virkelige betydning var det bare Nord Norge, dvs Finnmark som opplevde etter at våre styrker overga seg i 1940. ..........
Min mor ville sikkert ikke vært enig med deg. Hun opplevde bombingen av Norsk Hydro, Porsgrunn på nært hold. Hun var preget av det resten av sitt liv.

H

Hardingfele

Gjest

Men for å være saklig så er det ikke riktig å påstå at det som skjedde i Sør Norge var uvesentlig mens partisanenes innsats i Nord var det eneste som hadde betydning. Her har mange bidratt og mange har gjort en innsats, stor eller liten, politisk eller millitært. Men krig i ordets virkelige betydning var det bare Nord Norge, dvs Finnmark som opplevde etter at våre styrker overga seg i 1940. Det er også et åpent spørsmål om hvorvidt vi faktisk var i krig mot Tyskland etter fredsavtalen i 1940. Meget mulig at motstandskampen som ble drevet var folkrettstridig. Men det er noe folk med mere peiling på jus enn meg skal få lov å diskutere.

Konklusjonen er likevel at hvis de som faktisk gjorde en innsats ikke hadde gjort det ville vi nok hørt på hornmusikk og masjert i takt hele hurven!
Tenkte nok mer på sivilbefolkningen i nord, ja. Enn på partisaner. Merkelig ord, forresten, hvorfor ikke skrive motstandsfolk?

Og stakkars Asbjørn Sunde, som ikke fikk copyright på sine aksjoner, men måtte se at den ble overdratt til andre.

Siden min egen far var krigsseiler, kjenner jeg også til hva de ofret ...

B

Briern

Gjest

Tenkte nok mer på sivilbefolkningen i nord, ja. Enn på partisaner. Merkelig ord, forresten, hvorfor ikke skrive motstandsfolk?

Og stakkars Asbjørn Sunde, som ikke fikk copyright på sine aksjoner, men måtte se at den ble overdratt til andre.

Ja, det er vel ingen overdrivelse å si at krigsseilerne var blant de som ofret mest. De ble neglisjert og måtte kjempe for å få sin rettmessige krigspensjon. Mange var de som aldri fikk oppleve anerkjennelse for sin innsats under krigen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det var nok mange byer som ble bombet. Bl.a. Steinkjer var det lite igjen av etter 22. april 1940.

1271756339000_Krigen_i_namdalen4_3191288728x1000r.jpg

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Faren til en tidligere kollega var på fjellet og fikk noen sabotører fra Linge i fallskjerm nærmest i hodet. Det endte med at han ble med dem på aksjonen som kjentmann. De delte seg opp i tre lag og sprengte bruer på Rørosbanen mellom Ålen og Haltdalen og togskinnene videre så langt de turde, for å findre troppeforflytninger til østfronten. De sprengte skinner i over 3 timer. Det ene laget ble tatt av tyskerne og senere henrettet, det laget han faren var på kom seg unna. Etter krigen møttes de overlevende en gang i året for bearbeidelse og egenterapi. Nervene var visst ganske frynsete etterpå.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Min bestefar snakket aldri om krigen, men radioen han fikk i flydropp fra England har jeg tatt vare på. Har sett kun en annen; på Hjemmefrontmuseet i Oslo.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.727
Torget vurderinger
0
Men krig i ordets virkelige betydning var det bare Nord Norge, dvs Finnmark som opplevde etter at våre styrker overga seg i 1940. Det er også et åpent spørsmål om hvorvidt vi faktisk var i krig mot Tyskland etter fredsavtalen i 1940.

Jeg spesifiserte faktisk tiden etter overgivelsen i 1940. Noen bombeangrep var det, men faktisk ikke så ille. Som et hele slapp Norge utrolig lett unna krigen. Og da tar jeg også Nord Norge med i tallgrunnlaget.

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
Bodø ble også bombet.
bodo brann.jpg
Fra Fylkesleksikon Nordland:
Hovedangrepet varer i rundt to og en halv time. En ny bølge tyske fly slipper sine bomber over forsvarsløse mennesker. Selv om brorparten av byens befolkning er evakuert på et tidligere tidspunkt, oppholder det seg fortsatt nærmere 1500 mennesker i byen.
Sørgelig syn Da det siste flyet blir borte i horisonten, begynner folk å komme ut fra kjellere og tilfluktsrom. Det er et sørgelig syn som møter dem. Praktisk talt hele sentrum står i brann og er ikke annet enn en ruinhaug. Av byens 760 hus er 420 gått tapt i det tyske terrorangrepet. Men verre enn det - 15 mennesker har mistet livet under bombingen.
Den 1. juni rykker tyskerne inn i Bodø. Fortroppen er ikke på mer enn 28 mann som fredelig sykler inn i byen. Alle norske og allierte tropper er evakuert dagen før, så kamphandlinger kommer det ikke til.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Asbjørn Sunde ble vel sågar dømt for spionasje til fordel for KGB og Sovjetunionen etter krigen.

Mye av grunnen til at kommunistene ble levnet liten ære var nettop at de ikke kjempet for et fritt Norge, men for et regime som var omtrendt like ille som nazismen.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
. Fossen skriver godt. Kanskje er det også sant som han skriver selv om vi elsker å glorifisere gutta på skauen?

Motstand glorifiseres - Aftenposten

http://www.dagbladet.no/2015/02/02/kultur/meninger/kronikk/debatt/kampen_om_tungvannet/37494381/
Hei.

For noen motbydelige stykker retorikk. Alle med mer enn to hjerneceller skjønner at sannheten ligger et sted mellom Fossens
kooperative anvendelse av Janteloven; "det våre forfedre gjorde var ikke verdt en dritt - så du skal ikke tro du er noe",
til den mer perifere motstandsmannens glorifisering av egen innsats - for å få seg damer (fitte) - og generell kred - i årene etter
krigen. Av de to ytterlighetene foretrekker jeg faktisk juksemotstandsmannens retorikk - som i hvert fall hadde et mål som i
hvert fall de hetroseksuelle av oss kan forstå. Vi må spørre oss selv hva som er Fossens mål.

Hvorfor ønsker han å marginalisere norsk krigshistorie (helt tilbake til vikingtiden) - og dermed norsk kultur - på en slik måte?

Er han svensk? Eller bare en PR-kåt faen som er ute etter å lage bølger? Eller er det noe annet som ligger som grunn?
Denne undergravelsen av egen kultur er Fossen langt fra alene om. Vi ser det igjen og igjen. Fra kultur"eliten". :p

Se hvordan korstogene i dag omtales - av et bortimot samlet historikerkorps - som "en gjeng røvere som reiste for å plyndre
noen stakkars jøder og muslimer". I sin samtid - og fram til midten av 1800-tallet ble korsfarerne ansett som helter som kjempet
for oss (de kristne) mot dem (muslimene). Korsfareren Richard Løvhjerte fremstilles alltid som en helt i britisk folklore - til tross
for at han var "en fiende av britene"; en Normanner (frankofisert nordmann) - i motsetning til sin bror Johan (John) Uten Land som
alltid fremstilles som "bad guy" (noe han visseligen var - ref. Robin Hood og Magna Carta). Richard var konge av England og trengte
vel strengt talt ikke å reise på røvertokt for å rane noen skarve jøder og muslimer?). Igjen ligger sannheten mellom disse to ytter-
lighetene, men jeg er ganske overbevist om at de fleste historikerne tar feil når de prøver å sette seg inn i tankerekken til korsfarerne
for bortimot 1000 år siden.

En annen historisk karakter som har blitt marginalisert, for ikke si demonisert - er Vlad Tepes. En mann som i sin samtid ble omtalt
som Europas redningsmann - mannen som stoppet muslimsk fremrykning i øst. Etter at hans ettermæle ble behandlet av den engelske
forfatteren Brad Stoker på 1800-tallet, ble erverdige Vlad omgjort til tidenes verste monster; den blodsugende vampyren Dracula.

Eller hva med britisk kolonialisme. Hvordan en liten øy i nordsjøen kunne legge under seg enorme landområder til det kulminerte under
dronning Victoria - da en av fire mennesker på jorden og 20 % av landområdene var underlagt Storbrittania. Der kolonialistene sikkert
var umåtelig stolte av egen innsats og helt overbevist om at de gjorde det beste for menneskeheten. Så etter siste krig og imperiets
fall blir fortidens helter redusert til kynisk utbyttere som bare ønsket å mele egen kake. Så vi alle kan ta del av skammen over hvor
dårlig vi (kolonistene - også "kolonimakten" Norge selvfølgelig) behandlet dem. Skam dere over den kulturen som frambrakte menneske-
hetens største imperium - bare fordi man var politisk ukorrekte etter dagens normer.

Jeg mener vi ser et mønster her. Det er sterke krefter som ønsker å undergrave norsk og vestlig kultur. Jeg kjenner ikke noe særlig til
Fossen, men jeg ville ikke bli veldig overrasket om han er en sterk tilhenger av det mislykkede sosiale eksprimentet; kalt multikulturisme.
Der kultur er kultur - og gulost er gulost osv. En gren der svenskene virkelig er verdensmestere.

Jeg er stolt av å være norsk. Jeg er stolt av vår historie fra før vikingtid og fram til i dag. Selv vikingtiden er jeg stolt av - til tross
for de umenskelige våre forfedre stod for (som slavehandel) - i forståelse av at dette var en helt annen virklighet styrt av helt andre
moralske retningslinjer enn de vi har i dag.

Jeg er stolt av norsk krigsinnsats - med en far som satt tre år i leir (tysklandsstudent) og en bestefar som satt fire år i leir (krigsfange).
Jeg er stolt av en onkel som ble dømt til døden for spionasje - men ble benådet i ellefte time takket være sin brors innsats (se NRK-
dokumentaren: Brødre i Krig"). Jeg er stolt av en annen onkel som var med i motstandsbevegelsen selv om han bare var 15 år i 1945.
Jeg er stolt av en venninde av min mor som fortalte om distrubusjon av (kommunistisk) motstandspropaganda med resulterende fengsling,
tortur, dødsstraff og heldig timing i forhold til krigslutt. Jeg er stolt av mine bestemødre som skaffet mat på bordet opp gjennom krigsårene
til tross for den innsats det innebar. General Fleicher. Tungtvannsabotørene. Oslogjengen. Osvaldgjengen. Krigsseilerne. Osv. Osv.

Jeg er derimot svært lite stolt av å kalle meg landsmann med Fossen. Hadde landet vårt vært befolket med denslags ryggmargsløse kryp
under krigen hadde det ikke vært noen motstandskamp. En feig faen som tydligvis ikke har skjønt en dritt. Sånn gikk det sist han prøvde seg:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Gunnar-Sonsteby---Fossen-gar-rett-i-vannet-6606234.html

Nå prøver han seg igjen - i visshet om at han ikke mer motstand derfra. Fy faen...

mvh
Gunnar Brekke

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.009
At Fossen er pr-kåt er vel tidenes understatement...

C

cruiser

Gjest
Heh, fantastisk å komme trekkende med janteloven her, spesielt når man i neste åndedrag kritiserer noen for å stikke seg frem.

Jeg er ikke enig i spissformuleringer som "guttestreker" og lignende men jeg er veldig enig i at Norges krigføring var begredelig og nærmest fraværende hvis man ser bort fra krigsseilerne.. Det er sikkert fort gjort å bli blendet av enkeltpersoners og egne forfedres innsats slik at man ikke ser det store bildet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.292
Sted
Holmestrand
At andre land ble hardere rammet under 2. verdenskrig gjør da ikke innsatsen og lidelsene Norge og nordmenn ble utsatt for noe mindre?

"Nordmenn må også slutte å tro at familiene deres består av krigshelter."
Hvor har Fossen den oppfatningen fra?
Jeg kjenner ingen som tror at familien deres består av krigshelter, men noen få untak hvor dette faktisk stemmer, men disse tror heller ikke at HELE familien var krigshelter.

Min mors onkel som kjørte lastebil deltok visstnok i en del av transporten av gullet til Molde. Jeg tenkte på å skrive særoppgave om dette. Det eneste jeg fikk ut ham var at han hadde kjørt en mann og noen kasser en strekning. Det hele ble fortalt med omtrent så mange ord, og den samme entusiasme som om han hadde levert et lass grus dagen før, og avsluttet med at det var ingenting å snakke om. Det samme mente resten av familien. Så det ble ingen særoppgave.

Jeg har snakket med mange gamle mennesker jeg har møtt rundt omkring i landet. Jeg har alltid vært interessert i krigen, men de fleste har vært temmelig tilbakeholdne om dette. Det jeg derimot har opplevd er at folk gjerne snakket om var hvor forferdelig de russiske krigsfangene hadde det.

At avisene koker suppe på rustrester burde da IKKE forundre Fossen av alle?

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt snålt, ja. Jeg har heller ikke inntrykk av en generasjon (mine besteforeldres) som har vært ute etter å selge seg selv som krigshelter. Nøkternhet og realistisk bilde av egen innsats er mitt inntrykk av generasjonen, gjennom deres versjon av krigshistorien som det meste annet. Knapphet på det meste, og politisk ufrihet er vel det det ble fortalt om i min familie. Historien om russiske krigsfangers tøffe forhold har jeg også hørt, og selvsagt en oppriktig beundring og takknemlighet overfor de vi alle kjenner til.

Og disse enkeltpersonene? Visst pokker fortjener de all vår beundring og takknemlighet og mer til. Guttestreker var det ikke!

B

Briern

Gjest
Jeg syns de to innleggene der Fossen får sitt pass påskrevet er ren sjikane. Utrolig ondskapsfulle personskildringer. Må spørre Gunnar Brekke hva han mener om regjeringen som flyktet i panikk og overlot landet til tyskerne, det norske politiet sto jo æresvakt da tyskerne marsjerte oppover Karl Johan. Nei, dette var barnslige greier av såkalte voksne mannfolk.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Regjeringen var tvunget sammen med stortingsrepresentantene å flykte ut av hovedstaden og nordover. Hadde de ikke gjort det, ville de blitt tatt til fange av tyskerne.

Dessuten, pågikk det kamper fram til i juni 1940, før norske myndigheter kapitulerte. Lenger nord kjempet man hardt mot tyskerne, med varierende resultat, men 6.Divisjon i var den eneste norske militære enhet som gikk på offensiven, i vel over en måned. Det er jo ikke så verst, sammenliknet hva andre land fikk til fram til kapitulasjonen.

B

Briern

Gjest
Regjeringen var tvunget sammen med stortingsrepresentantene å flykte ut av hovedstaden og nordover. Hadde de ikke gjort det, ville de blitt tatt til fange av tyskerne.

Dessuten, pågikk det kamper fram til i juni 1940, før norske myndigheter kapitulerte. Lenger nord kjempet man hardt mot tyskerne, med varierende resultat, men 6.Divisjon i var den eneste norske militære enhet som gikk på offensiven, i vel over en måned. Det er jo ikke så verst, sammenliknet hva andre land fikk til fram til kapitulasjonen.
Vil du da kalle regjeringen i 1940 for "den slags ryggmargsløse kryp." Dette vil jo også gjelde minst 80 % av den norske befolkning inklusiv kongehuset og regjeringa.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Kanskje ting hadde vært mer på stell i dag dersom vi hadde latt supernarkisen Hitler fått det som han ville. Stort verre hadde det ihvertfall ikke vært.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.205
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Vi skal være fornøyd med å leve i et relativt fritt land vel :rolleyes:
Tyskerne har en tendens til å gå fra ord til handling. Noe "vi" ikke har.
Hvis Hitler hadde styrt, som du antydet istad hadde det nok vært et annet Tyskland.
Totalitære regimer er egentlig ikke noe å hige etter.
Historien sier vel sitt på dette området.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Skal man dømme ut ifra trådene Nok et genialt trekk av de hhv. blåblå og rødgrønne, har vi det mye verre enn under okkupasjonen.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Da burde vi fortsatt spist kålrabibiff stekt i tran. Kaffeerstatning er jo også en schläger, bare ikke blant de som husker at det heter kaffeerstatning og ikke det hippere sikorikaffe.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.205
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
^Kafferestatning har vi jo idag:rolleyes:.
Folk erstatter kaffe med melk hele tiden og kaller det Latte. Ikke rart vi snart er like feite som amerikanerne.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Men krig i ordets virkelige betydning var det bare Nord Norge, dvs Finnmark som opplevde etter at våre styrker overga seg i 1940. Det er også et åpent spørsmål om hvorvidt vi faktisk var i krig mot Tyskland etter fredsavtalen i 1940.

Jeg spesifiserte faktisk tiden etter overgivelsen i 1940. Noen bombeangrep var det, men faktisk ikke så ille. Som et hele slapp Norge utrolig lett unna krigen. Og da tar jeg også Nord Norge med i tallgrunnlaget.
Du må jo huske på at nordmenn ifølge Himmler var "Nord-Ariere", i motsetning til tyskere som var mer oppblandet med folk sørfra. I forhold til situasjonen i Danmark, som også besto at et "rent Herrefolk", var frontene i Norge likevel ganske steile. I tillegg til at motstanden i Norge fra første stund var klarere, godt påskyndet av Vidkun Quisling, bidro ikke minst Reichskommissar Josef Antonius Heinrich Terbovens steile linje til å skjerpe frontene. I Danmark fraterniserte deler av folket med de tyske styrker fra dag en av, den danske kongen oppfordret folket til ikke å gjøre motstand, og forholdene var relativt rolige inntil motstanden økte også der.

I forhold til mange andre land slapp Norge kanskje "billig" unna, men uttrykket "utrolig lett" står jeg ikke inne for.

Påstanden om at Norge rettslig sett ikke var i "krig" med Tyskland etter 10. juni 1940 ble fremmet allerede under landssvikoppgjøret. Påstanden vant ikke frem i rettssystemet. Rettshistorikere i dag har selvsagt rett til å hevde noe annet, men det hjelper neppe de som ble dømt.

En slik rettslig vurdering vil for øvrig innebære at sabotasjehandlinger utført i Norge må bedømmes som ren kriminalitet der "heltene" blir kjeltringer. Jeg tror du vil ha problemer med å få folk med deg i en slik vurdering.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Man kritiserte ikke arbeiderpartiet ustraffet på den tiden. Nok en skamplett i norgeshistorien.

Da sannheten ble kneblet - kultur - Dagbladet.no

Langelands kritikk rammet i særlig grad de embets- og tjenestemenn som fortsatte i offentlig tjeneste etter den tyske maktovertakelsen uten å være medlemmer av NS. De fortsatte å gjøre det de til enhver tid ble pålagt. De skrev lover og forordninger som satte straff for en rekke forhold. De som forbrøt seg, kunne få langvarig fengselsstraff. Men for opphavsmennene fikk denne innsats i fiendens tjeneste ingen konsekvenser. Mange ble forfremmet etter krigen

Regjeringen Gerhardsen gikk i 1949 til injuriesøksmål mot Oliver Langeland for å stoppe hans kritikk av landssvikoppgjøret.

Ved dom i Eidsivating lagmannsrett 9. desember 1949, ble Langeland frifunnet. Men hans to bøker, Dømmer ikke (1948 ) og Forat I ikke skal dømmes (1949), ble inndratt.

Sakens akter ble arkivert, glemt og gjemt på samme måte som den rakryggede frihetskjemperen som nå skulle fjernes fra historien. Han er demonstrativt utelatt fra alle verk som omhandler krigen, endog fra Norsk Krigsleksikon som utkom så sent som i 1995.

Oliver H. Langeland (1887-1958 ) hadde Krigsskolens øverste avdeling og statsøkonomisk embetseksamen. I 1928 fikk han avskjed i nåde som offiser og ble kontorsjef i Oslo Ligningsvesen. I 1941 påtok han seg den tunge oppgaven å bygge opp Milorgs motstandsbevegelse i og rundt hovedstaden. Høsten 1944, da han måtte flykte fra landet, besto Milorg D-13 av 7000 mann og var den uten sammenlikning største og mest slagkraftige motstandsgruppe i landet.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.245
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Du må jo huske på at nordmenn ifølge Himmler var "Nord-Ariere", i motsetning til tyskere som var mer oppblandet med folk sørfra. I forhold til situasjonen i Danmark, som også besto at et "rent Herrefolk", var frontene i Norge likevel ganske steile. I tillegg til at motstanden i Norge fra første stund var klarere, godt påskyndet av Vidkun Quisling, bidro ikke minst Reichskommissar Josef Antonius Heinrich Terbovens steile linje til å skjerpe frontene. I Danmark fraterniserte deler av folket med de tyske styrker fra dag en av, den danske kongen oppfordret folket til ikke å gjøre motstand, og forholdene var relativt rolige inntil motstanden økte også der.

I forhold til mange andre land slapp Norge kanskje "billig" unna, men uttrykket "utrolig lett" står jeg ikke inne for.

Påstanden om at Norge rettslig sett ikke var i "krig" med Tyskland etter 10. juni 1940 ble fremmet allerede under landssvikoppgjøret. Påstanden vant ikke frem i rettssystemet. Rettshistorikere i dag har selvsagt rett til å hevde noe annet, men det hjelper neppe de som ble dømt.

En slik rettslig vurdering vil for øvrig innebære at sabotasjehandlinger utført i Norge må bedømmes som ren kriminalitet der "heltene" blir kjeltringer. Jeg tror du vil ha problemer med å få folk med deg i en slik vurdering
.
Landssvikoppgjøret baserte seg vel bl a på at
- Folk måtte forstå at Norge var i krig
- De måtte forstå at medlemskap i NS var straffbart.

Akkurat nå har jeg lånt bort Langelands første bok, så jeg kan ikke sitere direkte, men...
Overgivelsen i juni 1940 var av "die gesamten norwegischen Streitkräften" i den juridisk bindende tyske teksten.
Nygaardsvold brukte uttrykket "I de 3 månedene krigen varte" i en radiotale fra London i 1940
Biskop Berggrav anvendte også liknende ord, og satte presteskapet fritt hva angår medlemskap i NS
Regjeringsadvokaten satte også juristene fritt hva angår medlemskap.

Det var dissens i Høyesterett angående straffbarhet av medlemskap; så vidt jeg husker stemte 4 mot. Da kan man kanskje ikke klandre menigfolket for å ikke forstå at de gjorde noe straffbart, så lenge 4 av de mest framstående juristene i riket heller ikke forsto det.
Det råder liten tvil om at Landssvikforordningen gitt av Londonregjeringen var på kanten, for å si det mildt, av grunnlovsstridig, særlig dens tilbakevirkende karakter.

Langeland skriver også at da det hele sto på var han ikke det minste i tvil om at Norge var i krig, men at han ved et bredere innsyn, både i London og senere, forsto at folk mente at det forelå en okkupasjonstilstand. De internasjonale konvensjonene vi hadde underskrevet gir ganske riktig resultatet at en motstandskamp ville være illegal på flere måter. Det er ikke uten grunn at motstandsbevegelsen nølte med å foreta aksjoner til sent i krigen. De fleste av de tidlige aksjonene foregikk i engelske uniformer og under engelsk, sentral kommando, slik at de de facto var engelske krigshandlinger. Dette bl a for å unngå represalier.

B

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

Ja det døde vel flere sovjetiske soldater under frigjøringen av Finnmark enn nordmenn totalt under hele krigen.

Det er ikke så mange år siden det var en utstilling i Berlin som omhandlet hvordan de utstasjonerte tyske soldatene hadde det under 2 vk. Oppholdet i Norge ble på det nærmeste presentert som en ferie, dette resulterte i en klage fra den norske ambasaden hvis jeg ikke husker helt feil.

Topp Bunn