Sport, sykkel og trening Norsk fotball 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.980
    Antall liker
    6.200
    Vi bør strengt tatt boikotte alt vi ikke er kvalifisert for. Dvs. alt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.980
    Antall liker
    6.200
    Det må være bekmørkt å være Brannsupporter nå og det vil jo gå rett ned i Obos som det er nå. Det er sikkert en fattig trøst, men det er jo ikke så mange år siden mitt lag var i Obos. Det var faktisk en artig sesong hvor blant annet JP slo gjennom som assistkonge. Obos er en fin arena for å dyrke frem de nye talentene som er artige å se på.

    Jeg synes fortsatt Brann gjør det rett for fremtida mens Rosenborg bare virrer og finner stadig nye 35 åringer og kjører på uten plan.
    Du mener ikke at du synes det er litt merkelig å sparke ut Reginiussen fordi han er for gammel, for så å hente inn Tettey, som er født 6 dager før Reginiussen?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.642
    Antall liker
    3.348
    ^ De er jo trygg på at gransking ikke er nødvendig. Da da så. Vi andre legger oss det på minnet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Folk flest gir nøkken i hva forbundet boikotter og ikke boikotter bare det blir vist kamper på TV
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Men nå skal jo NFF endre FIFA innenfra, så da ordner det seg nok 🤣
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Hvis NRK ikke sender fotball så bekymrer det meg midt i ryggen. Jeg ser konsekvent alle kamper i EM og VM på svensk og eller dansk TV. Jeg orker ikke norske sportsjournalister og kommentatorer. I kveld blir det zapping mellom svensk TV4 og DR2.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Hvis NRK ikke sender fotball så bekymrer det meg midt i ryggen. Jeg ser konsekvent alle kamper i EM og VM på svensk og eller dansk TV. Jeg orker ikke norske sportsjournalister og kommentatorer. I kveld blir det zapping mellom svensk TV4 og DR2.
    Så du er ikke av de som er for boikott?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Det er vanskelig med boikott når jeg ikke er kvalifisert til å delta.;)
    Boikott som å la være å se på fotballsendinger......
    Litt tafatt å være for boikott samtidig som man sluker alt av VM-sendinger.

    Ps. Sikter ikke til deg, men en generell betraktning. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.980
    Antall liker
    6.200
    For RBK sin del får man håpe Danmark snart ryker ut av EM, så Åge kan konsentrere seg om jobben sin igjen. Skjønt, jeg er usikker på om det hjelper.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.980
    Antall liker
    6.200
    Danskene møter Wales, som neppe kan regnes som uoverkommelig. Vinner de kan det fort ble Nederland i kvarten, som er ett av tre lag som har overbevist så langt. De to andre, Italia og Belgia, møtes også i kvarten, om de ikke snubler på veien.

    Men så er det ikke alltid de som overbeviser i starten som går helt til topps.

    Sverige i kveld da. Slår de Polen vinner de pulja og møter en 3-er, kanskje Tsjekkia, og så England og Nederland på veg til finalen, hvis disse lagene gjør jobben. Men det kan bli tøft nok for England å møte Tyskland, eller hvem det blir. De slipper riktignok ikke inn mål, men scorer ikke i utide heller. Så på England i går, og undrer meg over at de ikke setter opp Grealish oftere enn de gjør. Det blir jo farlig hver gang, hvis det ikke blir frispark.
     
    R

    rr30629

    Gjest


    Det var flott å se danskene ta seg videre i fotball-EM mandag kveld, etter en oppvisning av en fotballkamp med 4–1 over Russland. Ti dager før festkvelden skvatt vi til alle sammen da den danske playmakeren Christian Eriksen falt sammen i kampen mot Finland. Scenene som utspant seg i etterkant var dramatiske, og de fleste er enige i at tv-produksjon og tv-selskaper bør ha en grundig etisk selvransakelse nå i etterkant. Heldigvis gikk det godt med Eriksen. Fra sykesengen så den danske stjernespilleren de siste ti minutter av kampen, der fortvilte dansker forgjeves stanget mot en solid finsk forsvarsmur.

    Hyllest over alle grenser
    Responsen og reaksjonene på det som utspant seg i Parken 12. juni har vært enorme. En kommentator ville gi de danske spillerne Ridderkorset. Ingen ble hyllet mer enn danskenes kaptein Simon Kjær. «En fantastisk leder og helt», utbrøt SPORTbible. «Han gjorde en heroisk innsats», slo Daily Mailfast. «De vil alltid være danske helter», erklærte VGs kommentator Trond Johannesen. Han ville kåre Danmarks trener Hjulmand til EMs beste. Johannesen mener at danskene er EM-vinnerne allerede. Ekstra Bladet kalte legene Anders og Morten Boesen, som ga Eriksen livreddende førstehjelp, for «mirakelbrødrene».

    Jeg for min del lurer på hva slags forventninger man hadde på forhånd til danske spillere, trenere og det medisinske apparatet? Trodde man at de danske spillerne vil stå apatisk og se på? At de ville spille videre som om ingenting hadde skjedd følelsesløse og iskalde? Trodde man at trener Hjulmand ville fokusere på neste motstander og understreke at det danske laget er mye mer enn Christian Eriksen? Trodde folk at Boesen-brødrene med lang erfaring og skyhøy kompetanse på krisehåndtering ville sitte med lua i hånda, få panikk og henvende seg til publikum?

    Danskene gjorde som portugisere, tyskere og russere hadde gjort. De slo ring rundt sin kamerat og lot fagfolkene gjøre det de er der for. Som sveitsere, ungarere og svensker er også danskene mennesker. Selvsagt lot de seg påvirke og bevege av situasjonen. Det at man handler ansvarlig, profesjonelt og verdig, har ikke noe med heroisme og helter å gjøre. Hver dag handler folk ansvarlig i krevende situasjoner, men det gjør dem ikke til helter eller mirakelmenn for den saks skyld.

    «Kor e’ alle helter hen?» spurte Jan Eggum en gang. Når ansvarlighet forveksles med heroisme, utvannes heltebegrepet. Svaret til Jan Eggum blir snart at vi alle er helter.

    Christian Eriksen som verktøy
    Så hva er grunnen til den proporsjonsløse reaksjonen? Er vi så sultefôret på helter? Jeg tror hunden ligger begravet et annet sted. Det er en grunn til at kommentatorene overgår hverandre på Twitter og i avisene i et hemningsløst hyllingskappløp. Når man med store bokstaver kanoniserer Kasper Schmeichel og Simon Kjær og uttrykker sin dypfølte støtte til Eriksen, fremstår man som empatisk, øm, omsorgsfull og human, – ja, rett og slett en som virkelig bryr seg. På samme måte som en kunstkjenner kan sette pris på stor kunst, kan man med noen få tastetrykk fremstå som moralens vinkjenner. Her er en som virkelig kan nyte dyder av ypperste merke. Alt dette uten å løfte en finger fra tastaturet.

    På null komma null har Christian Eriksen blitt et verktøy, et effektivt middel som kan brukes for å pynte på min egen profil. Responsen i forbindelse med Eriksens illebefinnende er interessant fordi den ikke bare er et uttrykk for en sivilisasjon som bobler over av nestekjærlighet og omsorg. Den bekrefter at profil og image er viktigere enn karakter, at ytringer er viktigere enn handlinger. Hvordan du framstår er det viktigste, ikke hvem du egentlig er og hva du gjør på tross av at det er nettopp dette moral handler om. Skallet har blitt viktigere enn kjernen.

    Hva med Qatar?
    Samtidig som fotballfamilien oversvømmer Twitter med hjerter og bønner, forbereder den seg til et fotball-VM i 2022 som allerede har kostet flere mennesker livet. Flertallet av spillerne som hyller de danske helter er imot en boikott av VM i Qatar. Noe slikt ville jo faktisk medføre handling, forsakelse, det ville koste noe. Da har vi å gjøre med en helt annen skål. Denne vinen mangler Kim Vilforts sødme og Kaj Munks fylde, isteden har den en hul ettersmak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    En kompis av meg sa at kommentatorene TV på hadde lurt på hvorfor de ikke snart sendte et helikopter til stadion. Fra Rigshospitalet i København til Parken er det ca 5 minutters lett jogg. Om man ville kunne man altså fått Danmarks fremste hjertemedisinske personell frem på noen få minutter, eller fått Eriksen på operasjonsbordet til de samme i løpet av ca like mange minutter.

    Kanskje eneste fotballstadion hvor det ville være mer effektivt å legge noen på båre og få et par medspillere til å løpe pasienten på sykehuset enn å tilkalle en ambulanse.

    Om man kunne velge sitt stadion for hjertestans er det vanskelig å gjøre et bedre valg enn Parken i Køben.

    parken.JPG
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    929
    Hvis hjertet har stanset er det sikkert best å få startet det igjen på stedet hvis det er utstyr og kompetanse der og da og det virket som det var slik.
    Å starte transport av et hjerte som står, er neppe lønnsomt.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    929
    Jeg undres hvorfor Frankrike, Tyskland og Portugal havnet i samme gruppe. 3 potensielle vinnere av EM.
    Kan det være Tyskland som er 3 `e sidet, fordi de gikk tidlig ut av forrige WM.??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Er vel ingen som ser på EM nå som man skal markere mot UEFA?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.642
    Antall liker
    3.348
    Ungarn fikk føle bad karma, og det var jo nydelig å være en del av. Snipp snapp.....
    Tipper at Uefa også har litt respekt for karma. Skal ikke så mye til for å tenne motstand nå for tiden og de føler nok at det er noe i gjære.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.980
    Antall liker
    6.200
    Det ble ingen regnbue, bare et vannvittig regnvær....
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.642
    Antall liker
    3.348
    Akkurat som i Bergen, regnvær.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.980
    Antall liker
    6.200
    En kompis av meg sa at kommentatorene TV på hadde lurt på hvorfor de ikke snart sendte et helikopter til stadion. Fra Rigshospitalet i København til Parken er det ca 5 minutters lett jogg. Om man ville kunne man altså fått Danmarks fremste hjertemedisinske personell frem på noen få minutter, eller fått Eriksen på operasjonsbordet til de samme i løpet av ca like mange minutter.

    Kanskje eneste fotballstadion hvor det ville være mer effektivt å legge noen på båre og få et par medspillere til å løpe pasienten på sykehuset enn å tilkalle en ambulanse.

    Om man kunne velge sitt stadion for hjertestans er det vanskelig å gjøre et bedre valg enn Parken i Køben.

    Vis vedlegget 730955
    Litt lengre om det hadde vært på Lerkendal, ja.

    1624525000637.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Litt lengre om det hadde vært på Lerkendal, ja.
    Er jo bare et skarve regionssykehus endatil, ikke selveste Rikshospitalet. Ikke så langt fra Ullevåll til Rikshospitalet heller, forsåvidt.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Mye bra de siste årene for de yngste spillerne. Korona har trukket mange dyktige folk til barnefotballen med opplegg og ideer for hvordan man kan gjøre fotball gøy og bruk av diverse bra fra internet. Viser bare hvor mye det er å gå på og hvor dårlig det kan være med foreldre på dugnad som bare går til trening uten å gjøre arbeide på forhånd. Foreldre har dessverre sjelden tid til å gå grundig inn i rollen og gode trenere ER viktig for barn.
    Synes du er for streng mot foreldretrenere her. I de klubbene jeg kjenner til (inkl. min egen) så tilbys det trenerkurs til alle innen barnefotballen og mange tar kurs. De som blir trenere innen barnefotballen har dessuten nesten alltid selv spilt så helt uten erfaring er de ikke. Når man kommer til ungdomsfotballen så fases ofte betalte trenere inn, men det er begrenset hva man kan betale så det er ikke uvanlig at juniorspillere og unge A-lagsspillere blir trenere i ungdomsfotballen.

    Norsk barnefotball er primært fokusert på bredde, at alle skal med, og følger man NFF sine retningslinjer så er det ingen topping før ungdomsfotballen (13 år). Mange fnyser av dette, men etter å ha vært i breddefotballen et helt liv så ser jeg flere positive ting med det enn negative. I min klubb har tusenvis av spillere passert gjennom årene, men kun 2 har nådd høyeste nivå (eliteserie/allsevenskan). Kanskje kunne det antalle ha vært litt høyere, men en satsing for å få til det ville med 100% sikkerhet påvirket tilbudet til den store massen spillere som aldri vil spille toppfotball. Det fineste med norsk fotball er ikke landslaget eller eliteserien, det er de som spiller i 3-4-5-6-7 divisjon og som har hatt mulighet til å drive med organisert fotball på lavt nivå hele livet, for det er mange av dem. Jeg ofrer gladelig et VM sluttspill for breddefotballen og for at fotball fortsatt skal være en folkeidrett hvor nesten alle kan delta på et passende nivå.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.642
    Antall liker
    3.348
    Bra innlegg HC. Breddefotballen er helt klart positivt og at flest mulig av barna/ungdommene opplever en grad av felleskap og mestring i fotballen synes jeg er kjempeviktig. Fotball er også en av få arenaer hvor små samfunn kan samles og vite om hverandre utenom skolen. Det er kanskje aller viktigst. Jeg synes at suksess også kan være at 60-70% av ungene på trinnet spiller fotball sammen lengst mulig, Men det er krevende på mange måter og det er ikke alltid at "oppsettene" og tilbudene fra krets og andre lag er tilpasset slik bredde. Trenerne må være flinke til å prate i lag sånn at ikke mange slutter når de føler at de er årsaken til at laget taper to-sifrert. Det går an - men er som sagt krevende.

    Og så må man ivareta de beste også - og gi de utfordringer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Bra innlegg HC. Breddefotballen er helt klart positivt og at flest mulig av barna/ungdommene opplever en grad av felleskap og mestring i fotballen synes jeg er kjempeviktig. Fotball er også en av få arenaer hvor små samfunn kan samles og vite om hverandre utenom skolen. Det er kanskje aller viktigst. Jeg synes at suksess også kan være at 60-70% av ungene på trinnet spiller fotball sammen lengst mulig, Men det er krevende på mange måter og det er ikke alltid at "oppsettene" og tilbudene fra krets og andre lag er tilpasset slik bredde. Trenerne må være flinke til å prate i lag sånn at ikke mange slutter når de føler at de er årsaken til at laget taper to-sifrert. Det går an - men er som sagt krevende.

    Og så må man ivareta de beste også - og gi de utfordringer.
    Yes, en balansegang og ikke lett. Jeg synes det var overraskende vanskelig å være trener i barnefotballen og det vanskeligste var ikke det fotballfagelige, men det å bygge lag og felleskap. Det å få alle til å fungere sammen og treningen til å bli god når noen ville bli proffspillere mens andre kun var der fordi kameraten spilte eller fordi mamma og pappa ville det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.980
    Antall liker
    6.200
    Er jo bare et skarve regionssykehus endatil, ikke selveste Rikshospitalet. Ikke så langt fra Ullevåll til Rikshospitalet heller, forsåvidt.
    Strengt tatt er det et universitetssykehus, og enda til st. Olav sitt, så de utretter undre der (antar jeg).

    Har en kollega som sykler til jobb tidlig hver morgen, forbi der. En morgen fikk han problemer med hjertet på veg til jobb, og før vi andre hadde kommet oss på jobb var han ferdig operert for fraksjoner på hovedpulsåra.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.642
    Antall liker
    3.348
    Norsk fotball i dag:

    - Toppkampen Glimt-Molde bør jo bli spennende. Glimt har sine beste midtstoppere tilbake.
    - Klassikeren Lillestrøm-Rosenborg. Hvem av Gjermund Åsen eller Pål Andre Helland vil score først i morgen?
    - Brann borte mot Haugesund - nå da Kåre?
    - Odd - Tromsø. Vil Bakenga fortsette å bøtte inn mål?
    - Også i Trikkeligaen T-baneligaen er det kamp: Stabæk-Vålerenga.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.642
    Antall liker
    3.348
    Jepp det er korrekt, og den skal man da også se på TV.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    UEFA har hvertfall fått seg en meningsfeller i Åge Hareide.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn