Politikk, religion og samfunn Norsk forsvar vs terror

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Hvor er KrF når man trenger dem ?

    Alle vet jo at bedre tilgang vil føre til økt forbruk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke mulig at de kriminelle vi møte politiets opprustning! Våpenloven sier jo at de ikke har lov til å inneha våpen! Så da så!!
    Hva er egentlig straffen for å bære skjult skytevåpen uten lisens og tillatelse? Den bør vel være rimelig streng, antar jeg, for å gjøre det så uattraktivt som mulig å risikere å bli dømt for det.
    For de som føler seg så truet at de velger å bære våpen vil uansett en mulig straff være irrelevant. Risikoen for å bli skutt av rivaler er nok vesentlig større enn frykten for noen dager med pallesnekring.
    Akkurat det sier seg jo selv. Men er det noen som faktisk vet strafferammen for å bære ulovlig, skjult våpen? Selv om man føler seg truet bør straffen være tung nok til at selv de mest hardkokte kriminelle tenker seg om et par ganger før de bevæpner seg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vi er faktisk i krig mot Islam, det er ikke til å komme fra! Islamistene er i alle fall enige med meg der, selv om en god del HFS medlemmer ikke er enige med meg!
    Jeg er en av dem. Kunne ikke falle meg inn å definere Islam slik militante islamister gjør, for det er vel dem du mener?
    Må vel kunne si at jeg er enda en av dem. Og med mindre jeg leser både politikerne og den offentlige debatt fullstendig galt, så har vi enten så forskjellige definisjoner av 'islam' at de knapt er relatert til hverandre, eller like forskjellige definisjoner av 'vi'.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi er faktisk i krig mot Islam, det er ikke til å komme fra! Islamistene er i alle fall enige med meg der, selv om en god del HFS medlemmer ikke er enige med meg!
    Jeg er en av dem. Kunne ikke falle meg inn å definere Islam slik militante islamister gjør, for det er vel dem du mener?
    Må vel kunne si at jeg er enda en av dem. Og med mindre jeg leser både politikerne og den offentlige debatt fullstendig galt, så har vi enten så forskjellige definisjoner av 'islam' at de knapt er relatert til hverandre, eller like forskjellige definisjoner av 'vi'.
    Stille før stormen.

    Oppvåkningen blir hard og brutal.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvor mange terrorangrep har blitt avverget av en mann med pistol? Sikkert mange gode grunner til bevæpning men kan ikke se at det skulle ha noe for seg i dette tilfellet.
     

    thomassannes

    Medlem
    Ble medlem
    08.08.2014
    Innlegg
    19
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Nå vet ikke jeg heeeelt hvorfor dette ligger på en hifiside.
    Men det er ikke forsvaret som beskytter oss mot terror, det er PST og politiet + etteretningen så klart.
    Og uansett hva man gjør så er det umulig å beskytte seg helt mot terror... det går bare ikke. Det beste man kan gjøre er å følge trusselbildet og håpe at man oppdager dem før de slår til. Bare se så mye penger USA bruker på beredskap... selv de har ikke sjans til å oppdage terror. PST har så langt vært rimelig flinke pga god etteretningsinformasjon. Og når politet reagerer så minsker det risken for et angrep fordi overraskelses momentet ikke lenger er til stedet... selv om de ikke helt vet HVEM eller HVOR... så vet de ihvertfall at noe er i gjære. Mer kan man ikke forvente egentlig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange terrorangrep har blitt avverget av en mann med pistol? Sikkert mange gode grunner til bevæpning men kan ikke se at det skulle ha noe for seg i dette tilfellet.
    Et ferskt eksempel:

    kevin-vickers.jpg

    Ottawa shooting: Kevin Vickers hailed as hero who helped stop attacker - Politics - CBC News

    Hvis scenariet er en desperado med kniv, så holder det i mengder med en mann med pistol for å stoppe det. Som bildet viser holdt det til å stoppe en gærning med rifle også. Det er kanskje litt puslete som terrorangrep betraktet, men mitt inntrykk er at det er slike scenarier som er mest aktuelle nå.
     

    thomassannes

    Medlem
    Ble medlem
    08.08.2014
    Innlegg
    19
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Det var mer flaks... og i USA har jo alle over 18 pistol ;)
    Jeg syns det er veldig greit å ha den barriæren vi har her i norge med ubevepnet politi. Det gjør at de fleste kriminelle ikke bevepner seg tungt.
    å bruke USA som et godt eksempel på noe som helst tror jeg går dårlig. USA er vel et av de land i verden med flest drap per 1000 inbyggere.
    Så jeg håper for alles skyld at vi ikke ser over atlantern etter råd til noe som helst som angår moral, kriminalitet eller politikk. :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var Canada, og Kevin Vickers er høytidelig vaktmann i Parlamentet. Med pistol.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og Kevin Vickers er pinadø en uvanlig handlekraftig fyr.

    Men flaks? Tror en solid bakgrunn og trening fra politiet kan ha vært en viktigere faktor en flaks.
     
    B

    Briern

    Gjest
    Joda, bekymret bør man kanskje være, men utgangspunktet i åpningsinnlegget er forskrudd. Det er ikke ubevæpnede rekrutter i permuniform som avskrekker/forhindrer. En godt publisert MG3 på Slottsbakken og en vaktstyrke som vet hvordan den brukes kan derimot få enkelte til å tenke seg om en gang til. Så kan det tenkes at geiteskjenderne nettopp derfor velger å ta ut galskapen sin på et "mykere mål" i stedet, men det er en grunn til at alt politi i uniformert tjeneste også bærer håndvåpen fra og med i dag.
    Jeg visste ikke at Utøya terroristen var geiteskjender, men takk for opplysningen allikevel.
     

    thomassannes

    Medlem
    Ble medlem
    08.08.2014
    Innlegg
    19
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Nei, flaks som i at han tilfeldigvis var der... Du kan ikke ha bevepna folk for hver 20ende meter i Norge. Det er det som er poenget mitt :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forsåvidt sant. Men nasjonalforsamlingen bør være identifisert som et attraktivt terrormål, og beskyttet deretter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vickers er vaktmann i parlamentet. Det var ikke flaks at han var der, det er jobben hans.

    Jeg vil absolutt ikke ha noen våpenflom som i USA, og jeg ser verdien av å ha ubevæpnet politi som heller snakker med folk, men poenget er at den terrortrusselen som var aktuell i sommer og som ser ut til å være hovedscenariet nå ikke er så veldig vanskelig å stoppe. En gærning eller to som går berserk med kniv kan stoppes fra trygg avstand med et håndvåpen. Det handler stort sett om responstid og handlekraft på stedet. En bevæpnet politimann som er raskt på stedet kan stoppe det hele, mens en som først må ringe politimesteren og spørre om lov til å gripe inn vil la galskapen fortsette en god stund lenger.

    Så er det en helt legitim diskusjon om hvor langt vi ønsker å gå i retning av overvåkning og bevæpning for å håndtere en begrenset risiko. Ikke så veldig langt, spør dere meg, men vi behøver ikke innbille oss at vi bor i Kardemomme by heller.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det det pst snakker om, en gjerning med kniv? Er det terror trusselen?
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Politimann skutt på Vinstra.

    Så kan en saktens lure på en del forskjellige ting, som f eks om det faktum at politiet er bevæpnet har spilt inn i når denne ubalanserte personen valgte å skyte en politimann med hagle på kloss hold, eller hvilket poeng det er i at politiet er bevæpnet.

    Reddet av skuddsikker vest - Hedmark og Oppland
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.987
    Antall liker
    6.210
    Har vanskelig for å tro at bevæpningen spilte noen som helst rolle i den saken. Men den skuddsikre vesten var nok kjekk å ha.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Ikke mulig at de kriminelle vi møte politiets opprustning! Våpenloven sier jo at de ikke har lov til å inneha våpen! Så da så!!
    Hva er egentlig straffen for å bære skjult skytevåpen uten lisens og tillatelse? Den bør vel være rimelig streng, antar jeg, for å gjøre det så uattraktivt som mulig å risikere å bli dømt for det.
    I praksis blir man ikke straffet for det. Er man riktig uheldig vil man få en bot og inndragelse av eventuelle legalt eide våpen man måtte inneha. De aller fleste som bærer skytevåpen ulovlig er folk med ganske solide kriminelle vaner så de er derfor gjerne tiltalt for en "smørbrødliste" av lovbrudd når de ender opp foran en dommer og jury. Av det som kalles "prosessøkonomiske" hensyn blir de minst alvorlige lovbruddene utelatt i tiltalen. Brudd på Våpenloven er noe av det første som faller ut av tiltalelisten.

    Våpenloven brukes stort sett kun mot ellers lovlydige borgere som har gjort formelle tabber i sine mer eller mindre helhjertede forsøk på å følge loven. Glemmer du nøkkelen i våpenskapet ditt blir du straffet, men hvis du oppbevarer 3 kg heroin i skapet sammen med jaktvåpnene dine så blir du kun tiltalt for heroinet! Ja så tar de fra deg våpenen dine, og du må ut på det illegale markedet om du vil ha nye! Inndragning av våpen og blokkering av framtidig våpenkort regnes forøvrig ikke som straff, det kalles "administrativ forføyning".
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Fakta er nok at det er meget stor variasjon i politifolks kunnskap om og evner i våpenbruk. En del av dem KAN og de treffer også det de skal treffe! Og det er langt flere enn Delta som gjør det. Men det er ingen hemmelighet at det finnes alt for mange politifolk som rett og slett er dårlige skyttere!

    Og det er ikke noe jeg tror, det er noe jeg VET!
    Men tror du ikke det blir mer trening hvis det blir permanent bæretillatelse for politiet?
    Det vil jo koste penger så jeg har vel ikke så store illusjoner i så måte...............................

    Men det er jo lov å håpe.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Vi er faktisk i krig mot Islam, det er ikke til å komme fra! Islamistene er i alle fall enige med meg der, selv om en god del HFS medlemmer ikke er enige med meg!
    Jeg er en av dem. Kunne ikke falle meg inn å definere Islam slik militante islamister gjør, for det er vel dem du mener?
    Må vel kunne si at jeg er enda en av dem. Og med mindre jeg leser både politikerne og den offentlige debatt fullstendig galt, så har vi enten så forskjellige definisjoner av 'islam' at de knapt er relatert til hverandre, eller like forskjellige definisjoner av 'vi'.
    Kjære Zomby og Valentino, dere er da også to av de jeg regnet med ville være uenige.:) Ikke noe galt i det i min bok, for jeg setter pris på et samfunn der det er tillatt å være uenig.

    Når det kommer til Islam så er jeg redd for at ingen av oss er verdiget å delta i "definisjonsprosessen" hva gjelder Islam. At jeg ikke tar med Deph som deltaker i prosessen her, er at han raskt blir et hode kortere den dagen "Fredens religion" får noe å si her i landet og det virkelig vil ha noe å si for oss hvordan denne er definert! De som vi er i krig med er faktisk de som pr i dag gjør jobben med å definere Islam for dette århundredet, selv om det i våre øyne ser ut som om de har våknet opp fra en Tornerosesøvn som har vart i 600 år!

    Jeg finner det litt pussig at det hersker en stort sett omforenet forståelse av at nazisme i alle former er noe svineri, at kommunisme og Stalins myrderier i omfang ikke var mindre enn nazistenes er noe man fortier eller benekter og Islams barbari er noe man "rasjonaliserer bort" med at "vi var jo like ille vi Kristne også"! Ja "vi" kristne var det, FOR 600 ÅR SIDEN!! Verden har gått framover siden år 1400, men venstreradikale og islamister har litt vanskelig får å ta dette faktum inn over seg!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Jeg finner det litt pussig at det hersker en stort sett omforenet forståelse av at nazisme i alle former er noe svineri, at kommunisme og Stalins myrderier i omfang ikke var mindre enn nazistenes er noe man fortier eller benekter og Islams barbari er noe man "rasjonaliserer bort" med at "vi var jo like ille vi Kristne også"! Ja "vi" kristne var det, FOR 600 ÅR SIDEN!! Verden har gått framover siden år 1400, men venstreradikale og islamister har litt vanskelig får å ta dette faktum inn over seg!
    Men... Nazismen var / er en klokkeren ideologi der uniformering av holdningene er klar. I skyggen av 2. verdenskrig har oppfatningen omkring fenomenet blitt nokså ensartet.

    Islam er en religion, og på linje med religioner flest, finnes alle avskygninger av den. At utgangspuktet er på trynet, får så være.

    Så kommer vi til den militante islamismen. Ingen forsvarer den. På alle felter er den minst like ille som nazisme.
    Kortslutningen er at selv de nokså moderat troende, ja, endatil de sekulære med bakgrunn fra områder der islam råder, ristes sammen til en grå masse vil liksom er i krig med!
    Far out. Far, far out.

    Honkey
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Honken,
    Jeg har faktisk ikke lyst til å være i krig med noen jeg. Problemet er vel mest at det er "de andre" som da altså mener seg i krig med oss!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg finner det litt pussig at det hersker en stort sett omforenet forståelse av at nazisme i alle former er noe svineri, at kommunisme og Stalins myrderier i omfang ikke var mindre enn nazistenes er noe man fortier eller benekter og Islams barbari er noe man "rasjonaliserer bort" med at "vi var jo like ille vi Kristne også"! Ja "vi" kristne var det, FOR 600 ÅR SIDEN!! Verden har gått framover siden år 1400, men venstreradikale og islamister har litt vanskelig får å ta dette faktum inn over seg!
    Men... Nazismen var / er en klokkeren ideologi der uniformering av holdningene er klar. I skyggen av 2. verdenskrig har oppfatningen omkring fenomenet blitt nokså ensartet.

    Islam er en religion, og på linje med religioner flest, finnes alle avskygninger av den. At utgangspuktet er på trynet, får så være.

    Så kommer vi til den militante islamismen. Ingen forsvarer den. På alle felter er den minst like ille som nazisme.
    Kortslutningen er at selv de nokså moderat troende, ja, endatil de sekulære med bakgrunn fra områder der islam råder, ristes sammen til en grå masse vil liksom er i krig med!
    Far out. Far, far out.

    Honkey
    Islam er ikke en hvilken som helst religion. Det er et brutalt maktsystem som kidnapper mennesker fra fødselen av og holder dem som slaver livet ut. Et gjennomfascistisk system som styrer menneskers liv fra fødsel til grav, og som har ekstreme virkemidler til rådighet for dem som prøver å rømme.

    De landene som denne "religionen" har makten er av de mest umenneskelige og brutale på jordkloden. Nesten all terrorisme i verden som er relatert til religion kommer fra Islam. Det er en ekstremt ekspansiv, brutal og umenneskelig bevegelse som har som mål å herske over flest mulig mennesker verden over, og frata mennesker deres frihet og menneskeverd for all fremtid. Som politisk system overgår det nazismen i grusomhet og barbari, og i tillegg autoriseres det hele med primitiv obligatorisk gudedyrking.

    Der er ingen ekte religioner på jorden som er nor i nærheten. Og det er ekstremt viktig å på alle måter forhindre spredning av dette politiske systemet til sivilisasjonen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vi er faktisk i krig mot Islam, det er ikke til å komme fra! Islamistene er i alle fall enige med meg der, selv om en god del HFS medlemmer ikke er enige med meg!
    Jeg er en av dem. Kunne ikke falle meg inn å definere Islam slik militante islamister gjør, for det er vel dem du mener?
    Må vel kunne si at jeg er enda en av dem. Og med mindre jeg leser både politikerne og den offentlige debatt fullstendig galt, så har vi enten så forskjellige definisjoner av 'islam' at de knapt er relatert til hverandre, eller like forskjellige definisjoner av 'vi'.
    Kjære Zomby og Valentino, dere er da også to av de jeg regnet med ville være uenige.:) Ikke noe galt i det i min bok, for jeg setter pris på et samfunn der det er tillatt å være uenig.

    Når det kommer til Islam så er jeg redd for at ingen av oss er verdiget å delta i "definisjonsprosessen" hva gjelder Islam. At jeg ikke tar med Deph som deltaker i prosessen her, er at han raskt blir et hode kortere den dagen "Fredens religion" får noe å si her i landet og det virkelig vil ha noe å si for oss hvordan denne er definert! De som vi er i krig med er faktisk de som pr i dag gjør jobben med å definere Islam for dette århundredet, selv om det i våre øyne ser ut som om de har våknet opp fra en Tornerosesøvn som har vart i 600 år!

    Jeg finner det litt pussig at det hersker en stort sett omforenet forståelse av at nazisme i alle former er noe svineri, at kommunisme og Stalins myrderier i omfang ikke var mindre enn nazistenes er noe man fortier eller benekter og Islams barbari er noe man "rasjonaliserer bort" med at "vi var jo like ille vi Kristne også"! Ja "vi" kristne var det, FOR 600 ÅR SIDEN!! Verden har gått framover siden år 1400, men venstreradikale og islamister har litt vanskelig får å ta dette faktum inn over seg!
    Nå går du i samme fella som ISLISSOM. Du som ikkemuslim gir deg selv en rett til å definere hva islam er. Den retten må de som definerer seg som muslimer få lov til å beholde, i betydningen å definere hva er islam for meg. Så får vi andre holde oss til å vurdere hvilke definisjoner av islam som er verdt å gå til 'krig' mot, og med hvilke midler. At en frisør på Tøyen eller en dagligvarehandler på Grønland ber fem ganger om dagen og faster en måned i året, det gidder jeg verken å være redd for eller gå til krig mot. Når temaet kommer opp, så tar jeg diskusjonen, med muslimer som med kristne, som med hvem som helst jeg er uenig med om hva det måtte være. Og. Her kommer overraskelsen for mange. Det er helt greit for de fleste muslimer (i betydningen de som definerer seg selv som muslimer, og har definert for seg selv hva det innebærer for dem).

    Mer paranoid eller manisk enn det, så risikerer man å skape et alvorlig problem av noe som kan være en bagatell.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Må vel kunne si at jeg er enda en av dem. Og med mindre jeg leser både politikerne og den offentlige debatt fullstendig galt, så har vi enten så forskjellige definisjoner av 'islam' at de knapt er relatert til hverandre, eller like forskjellige definisjoner av 'vi'.
    Kjære Zomby og Valentino, dere er da også to av de jeg regnet med ville være uenige.:) Ikke noe galt i det i min bok, for jeg setter pris på et samfunn der det er tillatt å være uenig.

    Når det kommer til Islam så er jeg redd for at ingen av oss er verdiget å delta i "definisjonsprosessen" hva gjelder Islam. At jeg ikke tar med Deph som deltaker i prosessen her, er at han raskt blir et hode kortere den dagen "Fredens religion" får noe å si her i landet og det virkelig vil ha noe å si for oss hvordan denne er definert! De som vi er i krig med er faktisk de som pr i dag gjør jobben med å definere Islam for dette århundredet, selv om det i våre øyne ser ut som om de har våknet opp fra en Tornerosesøvn som har vart i 600 år!

    Jeg finner det litt pussig at det hersker en stort sett omforenet forståelse av at nazisme i alle former er noe svineri, at kommunisme og Stalins myrderier i omfang ikke var mindre enn nazistenes er noe man fortier eller benekter og Islams barbari er noe man "rasjonaliserer bort" med at "vi var jo like ille vi Kristne også"! Ja "vi" kristne var det, FOR 600 ÅR SIDEN!! Verden har gått framover siden år 1400, men venstreradikale og islamister har litt vanskelig får å ta dette faktum inn over seg!
    Nå går du i samme fella som ISLISSOM. Du som ikkemuslim gir deg selv en rett til å definere hva islam er. Den retten må de som definerer seg som muslimer få lov til å beholde, i betydningen å definere hva er islam for meg. Så får vi andre holde oss til å vurdere hvilke definisjoner av islam som er verdt å gå til 'krig' mot, og med hvilke midler. At en frisør på Tøyen eller en dagligvarehandler på Grønland ber fem ganger om dagen og faster en måned i året, det gidder jeg verken å være redd for eller gå til krig mot. Når temaet kommer opp, så tar jeg diskusjonen, med muslimer som med kristne, som med hvem som helst jeg er uenig med om hva det måtte være. Og. Her kommer overraskelsen for mange. Det er helt greit for de fleste muslimer (i betydningen de som definerer seg selv som muslimer, og har definert for seg selv hva det innebærer for dem).

    Mer paranoid eller manisk enn det, så risikerer man å skape et alvorlig problem av noe som kan være en bagatell.
    Islamstatens leder har vel en doktorgrad i islamstudier, og har vel ekstremt mye bedre forutsetninger til å definere islam enn en tilfeldig grønsakspusher på Grønland, eller en kathtyggende barbermaskinfrisør. Det er ikke tillatt for hver enkelt "muslim" å definere Islam. Svært mange steder blir du drept for slikt, og i beste fall fengslet for blasfemi hvis din variant er litt anderledes enn det som er bestemt for deg.

    Husk på at muslimer ikke er frie mennesker. Islam er underkastelse per definisjon, og det gir deg null råderett over hva du underkaster deg.

    Du gjør igjen blunderen ved å tro at Islam er en vanlig religion lik f.eks. kristendom. her er det jo opp til hver enkelt kristn å selv definere sin variant uten noe problem.

    I Islam er ikke dette tillatt. Du blir drept, steinet i hel, utfrosset, fengslet, henrettet eller hetset ... alt etter hvor i verden du befinner deg. Og igjen må man huske at dette rammer mennesker som aldri noensinne har valgt Islam selv, men som er blitt tvunget inn i dette fra fødselen av.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kan sikkert virke slik for dem som lever i en rosa sky. :)

    Vi får se hvor lenge idyllen varer...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    Må si jeg er skremt av meldingene fra PST om terrortrussel. Jeg tror jeg må bevæpne meg litt slik at jeg kan forsvare meg mot alle muslimene/terroristene jeg møter. Jammen godt at Erna tar grep og..... tja. Gjør seg iallefall godt på meningsmålingene de....tiltakene hun gjør
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Må si jeg er skremt av meldingene fra PST om terrortrussel. Jeg tror jeg må bevæpne meg litt slik at jeg kan forsvare meg mot alle muslimene/terroristene jeg møter. Jammen godt at Erna tar grep og..... tja. Gjør seg iallefall godt på meningsmålingene de....tiltakene hun gjør
    Regjeringens mål er å innføre permanent bevæpning av politiet. Nå har man en slags forsøksordning. PST har definert terrortrusslen som høy ... for hele neste år. Så våpen blir nok vanligere syn på politi fremover. Om PST med det første setter ned trusselnivået er jo mer usikkert, da vil nok våpnene også bli lagt bort for nå. Men situasjonen vil uansett bære med seg "erfaringen" om at dette ikke var så farlig. Ingen uskyldige gunnet ned på Karl Johan av overnervøse politimenn.

    Hvis ikke PST nedjuster.. er det jo ingen grunn til å gi avslag på våpenforlenging heller...

    Så jeg ser det ikke som usannsynlig at det ettervert blir en permanent ordning. Og det er litt trist. Da bor vi ikke lenger i kardemommeby.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Småbarn demonstrerer et håndlag som vil vederkvege Spiralis. Men settingen er ikke like lystelig.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Islamstatens leder har vel en doktorgrad i islamstudier, og har vel ekstremt mye bedre forutsetninger til å definere islam enn en tilfeldig grønsakspusher på Grønland, eller en kathtyggende barbermaskinfrisør. Det er ikke tillatt for hver enkelt "muslim" å definere Islam. Svært mange steder blir du drept for slikt, og i beste fall fengslet for blasfemi hvis din variant er litt anderledes enn det som er bestemt for deg.

    Husk på at muslimer ikke er frie mennesker. Islam er underkastelse per definisjon, og det gir deg null råderett over hva du underkaster deg.

    Du gjør igjen blunderen ved å tro at Islam er en vanlig religion lik f.eks. kristendom. her er det jo opp til hver enkelt kristn å selv definere sin variant uten noe problem.

    I Islam er ikke dette tillatt. Du blir drept, steinet i hel, utfrosset, fengslet, henrettet eller hetset ... alt etter hvor i verden du befinner deg. Og igjen må man huske at dette rammer mennesker som aldri noensinne har valgt Islam selv, men som er blitt tvunget inn i dette fra fødselen av.
    At han har en doktorgrad i islamstudier er noe ISIL har begynt å hevde ganske nylig. Tidligere het det at han hadde lærerutdannelse. Hvem vet.

    Uansett, dusinvis av islamske skriftlærde (av den ekte sorten) har dissekert det han står for fra en teologisk synsvinkel. De levner ham ikke mye ære, for å si det mildt. Hvis noen har en "rett" til å definere hva islam er og ikke er, så må det være forfatterne av det brevet. Lesverdig, selv i sin arkaiske og skolastiske form:
    Islam is mercy and its attributes are merciful. The Prophet , who was sent as a mercy for all the worlds, summarized a Muslim’s dealings with others by saying: ‘He who shows no mercy, will not be shown mercy63’; and: ‘Have mercy and you will be shown mercy64.’ But, as can be seen from everything mentioned, you have misinterpreted Islam into a religion of harshness, brutality, torture and murder. As elucidated, this is a great wrong and an offence to Islam, to Muslims and to the entire world.

    Reconsider all your actions; desist from them; repent from them; cease harming others and return to the religion of mercy.
    http://lettertobaghdadi.com/14/english-v14.pdf
    Muslim Scholars Release Open Letter To Islamic State Meticulously Blasting Its Ideology

    Ikke at det ser ut til å ha noen praktisk betydning. Men det er viktig å skille mellom disse gærningene som misbruker religion til å begå rene voldsorgier og det brede flertallet som har en helt annen forståelse. Det vil være helt feil og totalt kontraproduktivt å sette likhetstegn mellom muslimer generelt og ISIL.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke at det ser ut til å ha noen praktisk betydning. Men det er viktig å skille mellom disse gærningene som misbruker religion til å begå rene voldsorgier og det brede flertallet som har en helt annen forståelse. Det vil være helt feil og totalt kontraproduktivt å sette likhetstegn mellom muslimer generelt og ISIL.
    Som jeg har påpekt. Muslimer er for det aller meste kun en demografisk betegnelse på mennesker som er uheldig nok til å bli født inn i en situasjon der det er mulig for Islam å kreve dem.

    De har aldri noensinne valgt Islam selv. Det er rett og slett obligatorisk for hundrevis av millioner av mennesker.

    Selvsagt har ikke disse noen ting å gjøre med Islamstaten eller andre islamister, med mindre de selv velger å gå den veien.

    Men det har alt å gjøre med Islam.

    Man har forskjellige grader av Islam.

    Men jo mindre Islam det er i et samfunn, jo mindre islamister, og jo mindre jihadister.

    En av de største problemene er forøvrig semantisk.

    'Muslim' kan bety både et menneske som er kidnappet av Islam, eller et menneske som aktivt og med egen vilje selv har valg Islam fremfor et annet liv.

    Så lenge det er en ambivalens her er skaper det mange problemer, og vi behøver en bedre terminologi.

    De fleste 'muslimer' kan kanskje kalles 'Islamofre' i stedet... .men det er kanskje en smule tendensiøst, selv om det er en en mer korrekt betegnelse.

    Poenget er oppsummert at Islam totalt sett er ekstremt negativt, mens 'muslimer' for det aller meste kun er forskremte mennesker som ikke våger annet enn å være lydig overfor maktmennene i religionen. Og ellers for det meste helt utmerkede mennesker som ikke fortjener tyn, men bør hjelpes ut av situasjonen slik at det kan bli fullverdige medlemmer av siviliserte land i vesten.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Må si jeg er skremt av meldingene fra PST om terrortrussel. Jeg tror jeg må bevæpne meg litt slik at jeg kan forsvare meg mot alle muslimene/terroristene jeg møter. Jammen godt at Erna tar grep og..... tja. Gjør seg iallefall godt på meningsmålingene de....tiltakene hun gjør
    Regjeringens mål er å innføre permanent bevæpning av politiet. Nå har man en slags forsøksordning. PST har definert terrortrusslen som høy ... for hele neste år. Så våpen blir nok vanligere syn på politi fremover. Om PST med det første setter ned trusselnivået er jo mer usikkert, da vil nok våpnene også bli lagt bort for nå. Men situasjonen vil uansett bære med seg "erfaringen" om at dette ikke var så farlig. Ingen uskyldige gunnet ned på Karl Johan av overnervøse politimenn.

    Hvis ikke PST nedjuster.. er det jo ingen grunn til å gi avslag på våpenforlenging heller...

    Så jeg ser det ikke som usannsynlig at det ettervert blir en permanent ordning. Og det er litt trist. Da bor vi ikke lenger i kardemommeby.
    Det er ikke Finn sin feil, men de RødGrønne.
    Til mer innvandring til mer kriminalitet og da må de ha våpen. For de kriminelle har våpen må dere huske på.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Men det er viktig å skille mellom disse gærningene som misbruker religion til å begå rene voldsorgier og det brede flertallet som har en helt annen forståelse. Det vil være helt feil og totalt kontraproduktivt å sette likhetstegn mellom muslimer generelt og ISIL.
    Hva med det juridiske systemet i land som definerer seg som islamske stater (det meste av den "muslimske verden")? Hvordan står det til med religionsfrihet, ytringsfrihet og grunnleggende menneskerettigheter i Afganistan, Pakistan, Iran, Irak, Syria, Saudi-Arabia, Emiratene, Egypt, Somalia, Sudan, Libya, Algerie etc.? Hvordan er det å leve som ateist, fritenker eller homofil i den "muslimske verden" generelt? Islamske stater institusjonaliserer en ganske middelaldersk og brutal rettspraksis og samfunnsorganisering spør du meg, og det er lite som tyder på annet enn at den generelle befolkningen mener det er riktig siden det er sementert i religionen og de religiøse skriftene. Det er også en betydelig andel av den muslimske diasporaen i Europa som mener at tilsvarende systemer burde innføres her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig, selvsagt, men likevel er det viktig på flere plan å slå en solid kile mellom mainstream og ekstremistene. Moderate muslimer som bor og trives i vesten skal ikke tvinges til å forsvare handlingene til noen få gærninger. Det er like galt som å holde medlemmer av norsk statskirke medansvarlige for det som skjedde 22/7/11.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn