Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mistenker at trekket på 2005 heller litt meir mot brunt enn på dine Mk2, med mindre det er lyset hjå Paul som har lurt meg. Men, det ser du jo.

    Finne tilsvarande stoff og sy sjølv?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mine er Rev. '05, og har et lite brunstikk i fargen. Hvis dette er siste utgave er jeg i boks.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    2005 er siste modell (innbilte meg faktisk du hadde Mk2, veit ikkje kvifor).

    Gradient opplyser ingenting om dei ulike modellane. Dei sel Revolution, dei. Ferdig med den saken.

    På gradient.fi les eg flg i spec´en for passiv modell:

    Features: Bass level adjustment

    Ooops! Får tipse mr Salmi om feilen, dette gjeld sjølvsagt kun aktiv.

    Mvh. Karl :)
     
    J

    JAE

    Gjest
    Theo skrev:
    Hei. Har hatt aktive Gradienter i et år, og med den eletronikk og kabling jeg har fungerer det fint lydmessig. Det spiller "live" med et stort og dypt lybilde uten unødige imponator effekter. Men som audiofil ønsker man fra tid til annen å oppgradere, eller endre lyden. Jeg har ikke hørt Gradienter med annen elektronikk og kabler enn hva jeg selv har, og lurer av og til på hvordan det hadde vært med rør pre amp eller rør effekt til toppene, evt andre kabler , annen spiller osv. Men er ikke så enkelt å vite hva man evt skulle prøve å skifte, dette med matching er komplisert. Vet ikke om noen som har Gradienter i Ålesund eller i nærheten av byen slik at jeg evt kunne lyttet på andre sine oppsett. Om noen har meninger/ideer/erfaringer så tar jeg gjerne imot.

    Mvh Theo

    Hei Theo

    Ja,du fikk vel dine aktive Gradienter en liten stund etter meg.
    Syns,uten og å hørt det spille,at du har veldig bra elektronikk til dine Gradienter,kjenner ikke Hegel,men den Codaen din er jo en klasse A effekt av den rette sorten.

    Viss du tenker litt effekter,bør du vel nesten beholde en av delene,Hegel eller Coda...bare et forslag,men kan vel si at det jeg har opplevd med Gradientene,er at De trenger effekt nok til bassen,som holder kontroll på 4stk. 12"

    Har vel nevnt tidligere at jeg ikke fikk mine finske damer til å spille med Cary cad 211AE på bassiden,tror det er en vesentlig forskjell her,da jeg ser at mange anbefaler dette til De som ikke har aktiv deling.Fikk ikke den stramme,bunnsolide og definerte bassen jeg ønsket,ble liksom bare "lapskaus" viss jeg kan skrive det.Treffer du på bassiden,skal du tydelig høre load and clear,at når en høyrefot trykker på stortromma,så skal det låte slik,at du på en definert måte hører tilslag fra en bassgitar,kontra en kontrabass.

    Viss du går over til rør til toppene,skal være ytterst forsiktig her,for den Codaen din er fryktelig god.

    Du vil vel få en varmere lyd med rør,en mellomtone/diskant i en divisjon for seg selv,men så er det jo dette med valg av røreffekt,holder veldig greit med en,skulle jeg tro,men du har veldig mye jobbing med rørvalg,før du er i mål,litt av sjarmen.

    Og best av alt,med rør kan du tillegge deg bare din preferanse,hva lyd angår,du hører med en gang etter din smak,om du har De rette rør

    Vil vel som siste anbefaling si at du bør prøve dette hjemme hos deg,før evnt. kjøp....husk at damene fra Finland reagerer spontant på ny elektronikk.


    Mvh:John
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.335
    Antall liker
    10.920
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    "Alle" vet at Revolution er lette å få til, og at de ikke plages med interaksjon fra rommet. Men, kanskje fordi de yter noen-og-nitti prosent av det optimale med en omtrentlig plassering, er det kanskje ikke så lett å få på plass de aller siste prosentene.
    Jeg har jobba mye med å finne rett plassering til de, og rett plassering av lytteposisjon (finn den først!) men opplevde i dag å få til litt ekstra.
    Fikk låne en laser avstandsmåler som gjorde meg i stand til å få avstand til frontvegg, sidevegg og til ører finjustert på millimeteren. Det var ikke mange millimetre det var snakk om, men du verden for en forskjell de gjorde!
    Jeg vil påstå at en slik avstandsmåler er en av de beste tweaks du kan skaffe deg. Har sett de til ca 600 kr.

    Forøvrig har jeg nå fjernet det jeg hadde av PM Audio koner (noen som vil kjøpe?) og bruker Finite Elemente ceraballs under bass seksjonene, og vibrapods/cones mellom topp og bunn. Jeg opplever dette som den beste kombinasjonen jeg har prøvd. (ceraballs universal kan skrus fast som spikes under ht, men er ikke høye nok til å fungere mellom seksjonene.

    viva la revolucion!
     
    J

    JAE

    Gjest
    Burnt_Island skrev:
    Hei

    "Alle" vet at Revolution er lette å få til, og at de ikke plages med interaksjon fra rommet. Men, kanskje fordi de yter noen-og-nitti prosent av det optimale med en omtrentlig plassering, er det kanskje ikke så lett å få på plass de aller siste prosentene.
    Jeg har jobba mye med å finne rett plassering til de, og rett plassering av lytteposisjon (finn den først!) men opplevde i dag å få til litt ekstra.
    Fikk låne en laser avstandsmåler som gjorde meg i stand til å få avstand til frontvegg, sidevegg og til ører finjustert på millimeteren. Det var ikke mange millimetre det var snakk om, men du verden for en forskjell de gjorde!
    Jeg vil påstå at en slik avstandsmåler er en av de beste tweaks du kan skaffe deg. Har sett de til ca 600 kr.

    Forøvrig har jeg nå fjernet det jeg hadde av PM Audio koner (noen som vil kjøpe?) og bruker Finite Elemente ceraballs under bass seksjonene, og vibrapods/cones mellom topp og bunn. Jeg opplever dette som den beste kombinasjonen jeg har prøvd. (ceraballs universal kan skrus fast som spikes under ht, men er ikke høye nok til å fungere mellom seksjonene.

    viva la revolucion!


    Heisann,Burnt

    Hyggelig at flere gjør samme opplevelse med Gradientene,syns ikke i det hele og store at De finske damer er så veldig enkel å få til,da De krever som du skriver,pinlig nøyaktig justering,for å få tynt ut det siste ang.plassering/vinkling,snakker bare om mm. men er jo veldig gøy,endel av sjarmen å holde på med,avstand til bakvegg/sidevegg, kontra din beste lytteposisjon,er vel noe av det beste tweak du kan gjøre med Gradientene.

    En revolusjonerende pinlig lasermålt helg til alle dipol fans
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Hei Gradient venner!Takk for innspill om elektronikk, plassering og tweaks. Her var det mye gode råd. Erfaringene som John har med rør var interessante. Jeg har lekt med tanken på å bruke rør til toppene evt en enda kraftigere transitor forsterker av høy kvalitet, men er på ingen måte misforøyd med codaen, så den blir nok stående. Bassen funker fint hos meg, hegel har full kontroll på elementene. Har flyttet mye rundt på ht, men føler at det er mer å hente på å finne den nøyaktig beste plasseringen, så en slik avstandsmåler kan være tingen. Bruker også ceraballs under steinhellene, og det gav en tightere bass og bedre innsyn i lydbildet i forhold til de myke isonodene, har ikke prøvd annen avkobling til toppene.Jeg har noen resonnanser som roter litt til mellomtonen, tror at dette kan løses ved å finne riktig plassering og evt kanskje annen avkobling til toppene....

    Mvh Theo
     
    J

    JAE

    Gjest
    Theo skrev:
    Hei Gradient venner!Takk for innspill om elektronikk, plassering og tweaks. Her var det mye gode råd. Erfaringene som John har med rør var interessante. Jeg har lekt med tanken på å bruke rør til toppene evt en enda kraftigere transitor forsterker av høy kvalitet, men er på ingen måte misforøyd med codaen, så den blir nok stående. Bassen funker fint hos meg, hegel har full kontroll på elementene. Har flyttet mye rundt på ht, men føler at det er mer å hente på å finne den nøyaktig beste plasseringen, så en slik avstandsmåler kan være tingen. Bruker også ceraballs under steinhellene, og det gav en tightere bass og bedre innsyn i lydbildet i forhold til de myke isonodene, har ikke prøvd annen avkobling til toppene.Jeg har noen resonnanser som roter litt til mellomtonen, tror at dette kan løses ved å finne riktig plassering og evt kanskje annen avkobling til toppene....

    Mvh Theo


    Heisann igjen Theo

    Da jeg har en liten feeling at vi kanskje er en av De få som har det aktive systemet,og mange som har det,men som ikke er å finne på denne sentralen,kanskje takk for det,og nok om det,vil jeg som første utgangspunkt,tenker litt tilbake med mine erfaringer med Gradientene,da Cary Pre kom inn i bildet,begynte jeg å skjønne at her er det noe som stemmer,vil vel anbefale deg å prøve en bedre rørpre,selv om den ikke tryller bort dine resonanser i mellomtone,men regner med at dette kan du få unna med riktig justering,da gradientene er veldig ømfintlig for slike ting,men som regel skal det like lite til for å bli kvitt problemet.

    Er du av en eller annen årsak i nærheten av Bergen by,så står prøvelytt ved lag.Kan vel anbefale deg det siste granitt "kittet" til Gradientene,blir veldig mye bedre i De lave oktaver,bare coner,ingen myke isonoder.


    Mvh:John



    Mvh:John
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Hei John!
    Det er ikke umulig at jeg tar en tur til Bergen i løpet av sommeren, så da avlegger jeg deg gjerne et besøk for en lytt på ditt oppsett. Om du kommer til Ålesund så er du selvsagt velkommen til meg!
    Rør pre amp av høy klasse som foreks din kunne jeg godt tenkt meg å prøve. Min pre amp er transistor(DPC1B). Denne er også ansett som en god pre og funker godt hos meg. Men det er jo mulig at den ikke er en en så god match til min øvrige elektronikk.
    Dette med plassering er et annet case. Hvis jeg ikke husker feil så sattte vel Paul opp dine HT og fintunet det hele?

    Mvh Øyvind
     
    J

    JAE

    Gjest
    Theo skrev:
    Hei John!
    Det er ikke umulig at jeg tar en tur til Bergen i løpet av sommeren, så da avlegger jeg deg gjerne et besøk for en lytt på ditt oppsett. Om du kommer til Ålesund så er du selvsagt velkommen til meg!
    Rør pre amp av høy klasse som foreks din kunne jeg godt tenkt meg å prøve. Min pre amp er transistor(DPC1B). Denne er også ansett som en god pre og funker godt hos meg. Men det er jo mulig at den ikke er en en så god match til min øvrige elektronikk.
    Dette med plassering er et annet case. Hvis jeg ikke husker feil så sattte vel Paul opp dine HT og fintunet det hele?

    Mvh Øyvind

    Helt riktig Theo,Paul den godeste holdt på i 2-dager med justeringer,hadde egne CD-demoer for dette,full fasesjekk,ja hele rukla,for å si det enkelt.

    Dette med rørpre,matchet med rette transistor til bassene,er nesten et must for De aktive Gradienter,blir litt ivrig nå,men har prøvd,det har kostet,feilet,men om det spiller musikk etter uttalige,trodde jeg hadde rett,ja har prøvd faktisk å forandre litt på det jeg har av elektronikk idag,men har pr.dags dato gått tilbake,sånn som der er nå,selv om jeg vet at en skikkelig sak ala Krell,sikkert vil få en enda bedre kontroll på 12",men på mellomtone/diskant,der er John ferdig.

    Det er så veldig mye Gradientene reagerer på,f.eks. så byttet jeg for en tid tilbake fra AU-24xlr til Coanda xlr fra delefilter,videre til Pre,videre til Cd,er jo livredd,men må jo prøve innen fornuftens grenser,og YES,det kabelbyttet ble fullklaff.

    Er og litt interessert i hva du har av strømprodukter,kan vel begynne med egen kurs,går utfra at den godeste Theo har dette på gang...
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Hei.

    Ok, da er ditt oppsett sikkert optimalt nå. Jeg føler at jeg har et lite stykke å gå før det hele er 100% mtp plassering og avkobling.
    Har bestillt et sett med coanda signal kabler selv faktisk, har ellers BM kabling rund baut. Videre har jeg egen 16 amp krets til anlegget, samt et isotek sigmas strømfilter. Både kretsen og filteret ga et løft hos meg. Så hvis du har "dårlig" strøm så kan du jo prøve et filter. Egen krets hadde jeg spandert uansett!

    Mvh Theo
     
    J

    JAE

    Gjest
    Theo skrev:
    Hei.

    Ok, da er ditt oppsett sikkert optimalt nå. Jeg føler at jeg har et lite stykke å gå før det hele er 100% mtp plassering og avkobling.
    Har bestillt et sett med coanda signal kabler selv faktisk, har ellers BM kabling rund baut. Videre har jeg egen 16 amp krets til anlegget, samt et isotek sigmas strømfilter. Både kretsen og filteret ga et løft hos meg. Så hvis du har "dårlig" strøm så kan du jo prøve et filter. Egen krets hadde jeg spandert uansett!

    Mvh Theo


    Kjøre jo selv BM. kabler fra effekter,samt Giant til høytt.La opp 16 amp-kurs,like etter Paul var på besøk,4kvadrat PR-kabel,direkte fra sikringsskap.

    Bruker Dillenhøfer filter til Pre/CD,samt en skilletrafo som disse er koblet til,kjøpt hos Stereofil.Makan så livat det ble på den revolusjonerende avdeling,ingenting er bedre,da vi samtlige sitter på samme dipol,med veldig forskjellig elektronikk,for ikke å snakke om "dempekit" og er veldig interessant emne dette.

    Takker jo alle Dere revolusjonere for mange gode innspill,hyggelig tråd dette.


    Mvh:John
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Har ikke sett denne tråden før nå. Skal ta meg tid til å lese hele ved anledning :)
     
    J

    JAE

    Gjest
    DevilEj skrev:
    Har ikke sett denne tråden før nå. Skal ta meg tid til å lese hele ved anledning :)



    Hei

    Jada er det på tide,Devilej,og velkommen skal du være.

    Har noen bilder som viser litt i ettermiddagssola,gjennomsiktighet med 12"....
     

    Vedlegg

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    JAE (active) skrev:
    Har noen bilder som viser litt i ettermiddagssola,gjennomsiktighet med 12"....
    Kva er det med oss Gradient-diggere og ettermiddagssol, John?







    ;D
     
    J

    JAE

    Gjest
    Hei,Karl

    Nei oss Gradient eiere,er liksom ikke som andre,ble vel oppdaget ved bare tilfeldigheter,men kan vel kanskje være noe i gleden av å lytte på disse finske damene,er liksom så mye bra,samt eiergleden,musikkgleden bare vokser og vokser med tiden.

    er vel kanskje den høytt/dipol som jeg i bunn og grunn ikke føler noen trang til å bytte,da potensialet med viderebygging er jo ganske heftig,har liksom uante muligheter,og som en liten avrunding,så forbedrer "the ladies" seg betraktelig,jo bedre elektronikk du "forer" dem med,alt i alt,veldig fornøyd med dagens musikalske damer,og det er noen år siden.


    Mvh:John
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Blir nesten blank i augene ved synet av Typhon, DevilEj.

    Jammen er det mykje variasjon ute og går på forsterkersida (ja, elektronikk generelt i grunnen) bak dei etterkvart nokså mange parene med Revolution her på hfs. Har levd med Doxa i åtte år no, har ingen planar om å la bekjentskapet strekke seg over tosifra antall år. Kan jo håpe på at det vil dukke opp noko spennande på brukten når kulda igjen setter inn og det nok eingang er sesong for mørke lyttekveldar (blir lite lytting innendørs for min del i sommarhalvåret)?

    Mvh. Karl :)
     
    J

    JAE

    Gjest
    Hei

    Er en stund siden det skjedde noe på denne siden.Noen andre av dere Revolusjonere som har gjort noen forandringer med elektronikk,rør,kabler,etc-etc.

    Har vel,og holder på å oppgradere det meste på elektronikksiden,og planen var vel andre høytt.men har liksom ikke kvittet meg med det Active systemet,gjorde vel et forsøk,men er litt vanskeligere,nå som "De finske damer" har fått ny og bedre energi.

    Har vel aldri tvilt på potensialet som Gradient har,bare du vil strekke dette litt ut,best mulig elektronikk,fintuning,oppstilling pinlig nøyaktig,underlag,best mulig tweak mellom bass/topp.

    Hva jeg opplevde med Bryston 28B SST til bunnen,var rett og slett magi.Hadde en mistanke om dette,men hadde vel aldri forventet å måtte justere avstand vegg(bak)litt sidevegg,skru ned bassjusteringen på delefilter,som å sette opp dipolen på nytt,men en dipol som spiller så åpent,og det tonale er på noe av det beste jeg har hørt Gradient,og viss du vil,så kan du rett og slett spille med "slam" i bassen,dette er en makt-demo fra Bryston,som har 105% kontroll på 12",og yes,her er det mye å hente.

    Javisst,revolusjonen lever i beste velgående

    Og Dere andre dipol-fans,meld Dere med nyheter ;D
     

    gpjonas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2006
    Innlegg
    188
    Antall liker
    1
    Hei og grattis med bryston. Hva ble feil med røroppsettet? for lite futt?

    Har planer om å bygge en audionote dac til senhøsten /vinteren. Planen er en 2.1 ett eller annet(mange valgmuligheter)
    Går også og sikler på nye høyttaler kabler. Sitter med gradient model 1. men den imponerer meg stort i åpenhet og ren musikkglede.
    :D
     
    J

    JAE

    Gjest
    gpjonas skrev:
    Hei og grattis med bryston. Hva ble feil med røroppsettet? for lite futt?

    Har planer om å bygge en audionote dac til senhøsten /vinteren. Planen er en 2.1 ett eller annet(mange valgmuligheter)
    Går også og sikler på nye høyttaler kabler. Sitter med gradient model 1. men den imponerer meg stort i åpenhet og ren musikkglede.
    :D

    Hei


    Joda,Bryston funker til bassene

    Røroppsettet ble jo benyttet til toppene,og det gav en kanonbra mellomtone/diskant.Trodde jo en stund at dette var feil,men tok heldigvis feil.Halcro er i en helt annen divisjon en SLP 05,og driver for tiden å tester litt KL.A til toppene,og kan med en gang si,jeg har ikke hatt bedre lyd i mine Gradienter,men så er jo elektronikken klart forbedret.

    Hyggelig med litt liv igjen på denne tråden.

    Etterlyser litt den godeste Karl;Theo Zomby,m.fl.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vel, etterlyst?

    Hva skal man si? Hjemme hos meg er det meste ved det gamle. Eneste endring er ny vinylsnurre som jeg ikke føler meg helt i havn med enda. VPI'gir meg ikke lenger magekramper av audioangst. Den spiller klart bedre enn Regaen nå (skulle bare mangle til drøyt dobbel pris). Ellers er jeg fortsatt såre fornøyd med høyttalerne, og kommer ikke til å gjøre annet i den retningen enn å oppgradere til aktiv drift. Desverre må det vente til jeg får råd.
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Da vil jeg takke for meg i denne tråden. Jeg har tatt den tunge avgjørelsen å solgt Gradientene mine til en entusiast som lenge har vurdert å skaffe seg et par av disse. Etter mange trivelige kvelder med god musikk og vin sammen med disse utrolige høyttalerene har jeg bestemt meg for å teste ut Gemme Audio Katana som erstatning. Disse skal ha den samme gode oppløsningen, men være litt enklere i forhold til plassering i rommet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    I'd come running

    I'd come running back to you again

    Na na na na na na na na

    I'd come running back to you again

    (Phil Lynott) ;D
     
    J

    JAE

    Gjest
    Hei

    Ingen,eller kanskje noen som har fått en lytt til Helsinki,da

    Ser litt artig ut disse ;D
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har ikke hørt eller sett 'live' enda dessverre. De fikk Golden Ear i TAS for en stund siden, så noen må ha hørt dem...
     
    J

    JAE

    Gjest
    Hei Karl

    Nei,er ikke det.Forhørte meg litt med Paul for en tid tilbake,men da var De så ny,at noen inntrykk ville han ikke komme med,der og da.

    Fikk vel forklart på en "fin" måte,at toppen av damene,fortsatt er det Active systemet,og er vel en grunn til at disse mest sannsynlig blir værende,med litt utbygging en gang på høsten.Er temmelig bestemt på dette,etter utallige tester av diverse andre høytt.Kommer liksom ikke opp med det tonale/musikalske,og bassen du ikke hører så mye til,bare justerer innholdet i magesekken ;D

    Må vel kanskje etter hvert innse,at kanskje har jeg funnet det jeg alltid har vært ute etter,etter mine preferanser
     

    axtl1010

    Medlem
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Hei!

    Jeg har et sett aktive høyttalere av denne type som jeg er meget fornøyd med.


    Vennlig hilsen
    A
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Har ikkje registrert deg før no (ser du har 4 innlegg, men registrerte deg i fjor, sunn kar me har å gjere med her mao), så eg ønsker deg herved velkommen til forumet!!

    Så artig at det er fleire her med Gradient ht - fortell gjerne litt meir om oppsettet ditt, gjerne ispedd med bilder (det er aldri feil).

    Mvh. Karl :)
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Noe som jeg synes er så rart.....
    Flere her sliter med Gradienten og rommet.... Jeg har aldri vært borti enklere høyttaler å ha med å gjøre jeg.... og som jeg har nevnt tidligere: Det morsomme var at de låt så likt som hos ham jeg kjøpte dem hos, slev om han hadde helt annet og langt dyrere utstyr: Grunntonen er åpen, uforfalsket og dynamisk - og slikt blir man bare glad for....

    Heldigvis er det jo flere som har kommet til samme konklusjon: Dette er så deilig at det bare må tweakes varsomt! Nyt musikken gjennom Gradienten (Burde ikke være vanskelig!)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg må bare si meg enig, Inner detail.

    Gradientene er mye mindre følsomme for plassering og akustikk enn alt annet jeg har hatt i hus. På den annen side opplever jeg dem som så nøytrale at små forskjeller blir relativt viktigere. Dette betyr at de svarer ganske direkte når man kjæler litt ekstra med f.eks. elektronikken. Disse små damene fortjener 'det lille ekstra' mer enn de trenger det.
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Hei

    Jeg er en av de som sliter med Gradientene i forhold til rommet. Men det skal sies at jeg har slitt mer med andre høytalere jeg har hatt, så gradient er nok likevel lette å ha med og gjøre i forhold til mange andre. Med det rommet jeg har idag har jeg gitt opp, problemene kan ikke rettes på uten drastiske tiltak, noe som er uaktuelt. Men ser frem til å få nytt hus med en stor stue om et par år!
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Eg føler Revolution er lette å få til å spela bra, men det er likefullt mykje å hente på å fintune plassering. Her hjå meg iallefall.

    Kjipt at du har slite litt med dette, theo, håper virkelig du får det til etterkvart. Kjem du til å beholde ditt aktive par fram til husskifte trur du, eller vil du vurdere annen løsning (fram til då)?

    Ellers er det morro å eksperimentere med Revolution innimellom. Plasserte ei totoms grantitthelle under kvar av dei før helga, med Tema Isolator mellom stein og gulv. Ingen lydmessig endring å spore i mine ører kontra dei tynnare skiferhellene eg til no har brukt, men det ser bra ut imo. Midlertidig plassering av platene bak venstre ht gav dog strammare bassgjengivelse, men den går ikkje like djupt som tidlegare. Men, som foreløpig løsning går det.







    Kunne tenke meg å prøve BM Cones oppå desse etterkvart. Dei gjer underverker hjå Paul mhp vibrasjon, hadde vore artig å teste om dei vil utgjere hørbar endring i lydbildet hjå meg, utover å roe ned vibrasjonar (sistnevnte egenskap er ikkje i utg.pkt nok for meg til å kjøpe cones, kun om det er lydmessig utbytte). På denne måten ville eg også ha landa på konstruktørens anbefaling om 10cm klaring til gulvet.

    Mvh. Karl :)
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Hei Karl!

    Jeg blir nok ikke å skifte ut Gradientene nei. Skal beholde dem og muligens bygge ut med flere bass seksjoner om nødvendig når jeg får nytt hus/lytterom om noen år. Tenkte du å kjøpe av meg?:) Iallefall er det planen.
    I mitt rom nå så er problemet at bassen svulmer opp når jeg spiller på "normalt" lyttenivå og "skygger" for mellomtonen. På delefilteret så kan man jo justere bassen, men jeg finner ikke den balansen som gir tilfredsstillende punch/kraft i bassen samtidig som mellomtonen er ren og upåvirket.

    Mvh Theo
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Ja, har prøvd alle posisjoner. Det som funker best er med bassen pekende innover i rommet, i retning mot racket hvis du skjønner hva jeg mener. Men ingen stor forskjell sammenlignet med bassen pekende mot lytteposisjon/sweetspot. Bakover var ingen suksess.

    Hva funker best hos deg?

    Mvh Øyvind.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Satt 'som skitt i kram snø' fra første stund hjemme hos meg. Jeg spiller rett fram (bassene samme vei som toppene). Jeg får bedre bass jo lenger ut fra bakveggen jeg trekker dem, men det er jo grenser for hva jeg har plass til. Soveromsdøra mi kan ikke åpnes helt som det er, hvis jeg vil sove i senga mi kan jeg ikke trekke dem lenger ut på gulvet...

    Har du spurt Paul om råd?
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Har prøvd det meste, Paul har selvsagt bidratt med mange gode råd. Skal ikke svartmale for mye, for er tross alt fornøyd selv om jeg vet at der er mer å hente utifra det jeg har hørt av Gradienter hos andre.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Theo skrev:
    Tenkte du å kjøpe av meg?:)
    Neida, det var ikkje slik meint, sjølv om aktiv variant hadde vore morro å prøve ein gang. Nei, eg håpar du får dette til på sikt som sagt, men forstår det slik at du ikkje får i både pose og sekk, sjøl med aktiv deling. Vil tru at du, ut i frå slik som du beskriver problemene med Revolution, har hatt betydelige problemer med meir konvensjonelle konstruksjonar i rommet ditt ja.

    Mvh. Karl :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn