Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Var tilfeldigvis innom øverste nyheten på førstesiden; en forhandler som reklamerer for Audi Valve. Leser tilfeldigvis om grunnleggeren:

    Helmut Becker was born in Hessen (Germany) where he also went to school. His father and mother ran a small electronics business there and so, as a child, Becker came into contact with technology on a daily basis. This environment was to shape his life. Even as a 12 year old, Becker would tinker with tube televisions in his father’s shop, taking them apart and getting to grips with the way they worked.

    During this time, he developed a passion for tube technology and everything about it which captivated him his whole life. After his schooling, he trained to become a TV technician, and during his military service, he became a radar technician ‘with distinction’, where, among other things, he learned to understand and operate ‘large tubes’ such as magnetrons, tyratrons and klystrons. After this, he completed his studies in telecommunications technology, with distinction, and developed air warning systems. In 1979, he started working with medical technology.

    In this area, he worked first and foremost on the development of coagulometers for hematology laboratories in clinics. Driven by a great sense of curiosity and with endless assiduity, after a short amount of time in this role, he was able to prove himself with new production-ready developments and was soon promoted to the role of development manager. Becker’s creative mind produced numerous groundbreaking ideas and products. The results of this work can be seen in numerous patents and have fundamentally revolutionized analysis techniques for the detection of blood coagulation times in clinics across Europe.


    Høres ut som en som vet hva han driver med, selv om han konstruerer high- end.
    Denne karen kan vel ikke konstruere High End utstyr, han er jo bare en 'ingeniør', det står jo ingenting om omfattende lytting her.

    Audi valves har jeg forresten selv også, 20 stykk, står i garasjen.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Er det noen som har sagt at ingen som konstruerer «high end» vet hva de driver med?
    Tror det har blitt antydet fra flere hold ja. Særlig fra de som slenger om seg med uttrykk som "alternativbransje" og lignende.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed, jeg sverger på at jeg ikke leser denne type tråder lenger. Stikker snuta inn sånn mellom 6-10 sider, når det ikke er annet interessant å lese om på HFS - har ikke noe liv, serru:(! Tror neppe at jeg har gått glipp av noe siden jeg møter innlegg fra omtrent de samme individene, med omtrent det samme innholdet. På begge sider.

    Så jeg tror gjerne deg på at det er utmattende. Og det er prisverdig at dere orker og holder ut :)

    Haha. Ja, det har du helt rett i. Jeg burde sannelig ligge unna dem, jeg også, men jeg finner meg til stadighet midt i de samme gamle diskusjonene. For lett å dra utpå, tydeligvis. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har sagt at ingen som konstruerer «high end» vet hva de driver med?
    Tror det har blitt antydet fra flere hold ja. Særlig fra de som slenger om seg med uttrykk som "alternativbransje" og lignende.
    Tror ikke det gjelder forsterkerkonstruktører. Gjør du? Da tenker jeg heller på eksotiske kabler, rotter på høyttalerne, kabelløftere konstruert etter det gylne snitt, krystaller til å legge på kabler, etc...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    12
    Er det noen som har sagt at ingen som konstruerer «high end» vet hva de driver med?
    Tror det har blitt antydet fra flere hold ja. Særlig fra de som slenger om seg med uttrykk som "alternativbransje" og lignende.
    Ser ut som vi kan enes om noe da, gullet.

    Men i all verden. Man troller da ikke med capslock?
    Ja her er det bare å fortsette med livet i den virkelige verden og overlate alternativverdenen til dere andre. Skal prøve å ikke forstyrre dere mer, men kan ikke love det. Dere får ha en fortsatt fin kveld.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.319
    Antall liker
    8.367
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hele denne tråden begynner å bli så teit att det er skremmende.
    Er det voksende mennesker de som holder på her eller er det barn?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Herregud holder firkløveret på ennå? Dvs ingeniør vs liksomingeniør

    Er det ikke bare å legge saken død ved å publisere sin IQ test fra sesjon og karakterutskriften fra sitt høyeste utdannelsested så får det avgjøre hvem som har mest å fare med...
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Var tilfeldigvis innom øverste nyheten på førstesiden; en forhandler som reklamerer for Audi Valve. Leser tilfeldigvis om grunnleggeren:

    Helmut Becker was born in Hessen (Germany) where he also went to school. His father and mother ran a small electronics business there and so, as a child, Becker came into contact with technology on a daily basis. This environment was to shape his life. Even as a 12 year old, Becker would tinker with tube televisions in his father’s shop, taking them apart and getting to grips with the way they worked.

    During this time, he developed a passion for tube technology and everything about it which captivated him his whole life. After his schooling, he trained to become a TV technician, and during his military service, he became a radar technician ‘with distinction’, where, among other things, he learned to understand and operate ‘large tubes’ such as magnetrons, tyratrons and klystrons. After this, he completed his studies in telecommunications technology, with distinction, and developed air warning systems. In 1979, he started working with medical technology.

    In this area, he worked first and foremost on the development of coagulometers for hematology laboratories in clinics. Driven by a great sense of curiosity and with endless assiduity, after a short amount of time in this role, he was able to prove himself with new production-ready developments and was soon promoted to the role of development manager. Becker’s creative mind produced numerous groundbreaking ideas and products. The results of this work can be seen in numerous patents and have fundamentally revolutionized analysis techniques for the detection of blood coagulation times in clinics across Europe.


    Høres ut som en som vet hva han driver med, selv om han konstruerer high- end.
    Jeg arbejder selv som elektronikfagtekniker elev på en flyvestation. Mange af mine kollegaer har et cv som svarer til ovenstående uden at være geniale udviklere af den grund!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vi får skrive det på kontoen for erfaring, med mat. Vi var bare ungjyplinger og lettvektere den gangen... :D
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Musikk opptar tiden til veldig mange og jeg skrev akkurat i en annen tråd hvor mange utgivelser jeg har av et album som Brothers in arms. SACD, 2 og 5 kanal, CD og LP 180g.
    Disse utgivelsene låter forskjellig. Det er ikke noe å lure på selv om SACD og CD 2 kanal ikke nøvendigvis er lett å bedømme forskjellen på.
    Poenget mitt er at vi blir så utrolig lett lurt. Vi vil blir lurt og vi tror vi hører ting som egentlig ikke er bedre eller til og med annerledes. Hjernen er rett og slett ikke på sitt beste når det kommer til å bedømme lydkvaliteten på musikk. Iallefall ikke når det er snakk om små forskjeller. Vi er flinke til å innbille oss ting.
    Det er nok følelsene og de uendlige mange inntrykkene som står i veien for bedømmelsen.
    Du har vel tatt deg selv i å høre ekstra godt etter noen ganger når du absolutt vil. Øra på spiss heter det vel ;)
     
    Sist redigert:

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Musikk opptar tiden til veldig mange og jeg skrev akkurat i en annen tråd hvor mange utgivelser jeg har av et album som f.eks Brothers in arms. SACD, 2 og 5 kanal, CD og LP 180g.
    Poenget mitt er at vi blir så utrolig lett lurt. Vi vil blir lurt og vi tror vi hører ting som egentlig ikke er bedre eller til og med annerledes. Hjernen er rett og slett elending når det kommer til musikk ;)
    Det er vel egentlig stikk motsatt! ;) Hjernen er så bra til å "gi oss" det vi vil ha at vi opplever forskjeller på masse greier hvor det i utgangspunktet ikke finnes forskjeller.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tsk tsk tsk, "alle" har sett det bildet av meg der jeg fikk en Shakti-stein perfekt balansert på hodet. Så helt jævlig ut da jeg fikk steinen på/i hodet, men se på meg nå, ei uke etter. Hubba hubba, sier bare jeg. :rolleyes:

    Guttemusikken (og en rød tråd) har nettopp startet på Radio102.no. Den røde tråden er mai, mye hyggeligere og mer lærerikt enn det å henge i denne tråden. :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    12
    Herregud holder firkløveret på ennå? Dvs ingeniør vs liksomingeniør

    Er det ikke bare å legge saken død ved å publisere sin IQ test fra sesjon og karakterutskriften fra sitt høyeste utdannelsested så får det avgjøre hvem som har mest å fare med...
    Det er ikke det diskusjonen dreide seg om. Jeg innrømmer glatt at jeg har vært altfor lett å trekke opp i denne tråden. Stoltheten har sine grenser for overtredelser noen ganger. Det burde man selvfølgelig heve seg over, men ikke alltid man gjør det selv i klink edru stand. Og ikke glem at det må til noen spenstige diskusjoner for å få disse deilige etterpåkloke metadiskusjonene vi alle er så glade i ;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Skulle vært mulig å laste opp små videosnutter, så vi kultiverte kabelkjennere kunne demonstrere hvordan det skal gjøres og dermed kunne få de primitive horder til å bøye hodet i skam på vegne av eget anlegg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skulle vært mulig å laste opp små videosnutter, så vi kultiverte kabelkjennere kunne demonstrere hvordan det skal gjøres og dermed kunne få de primitive horder til å bøye hodet i skam på vegne av eget anlegg.
    Fullt mulig. Post i vei.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Du skriver jo nesten så jeg begynner å lure på om du har innsett at du har tatt feil i alle år
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Du må da klare å lage deg en youtubekonto? Det er sant at man ikke kan legge inn video rett på hfs, men det er da ikke umulig å få dem vist for oss om du vil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Deretter ser jeg frem til forklaringen på hvordan subtile kabelforskjeller formidles via all kablingen av ukjent type til og fra servere hvem-vet-hvor og Youtube's lossy codec (~128 kb/s AAC, så vidt jeg vet), mens hele lydkvaliteten ødelegges totalt hvis en av oss visigotere har en stump Biltema-kabel et eller annet sted i signalkjeden.

    Nesten like morsomt som da Stereophiles Michael Fremer delte ut CD-R hvor han hadde tatt opp lyden fra en Rockport platespiller som eksempel på at analog lyd var uendelig mye bedre enn digital.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Videoer av et anleggs prestanda er nesten like gøy å se på som videosnutter av diverse konserter tatt opp med mobilkamera, noe jeg regner med er i frykt for å glemme at man var tilstede.

    Men kanskje det teller som erfaring å se på videoer på YouTube av andres greier? ;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Et opptak kan vel gi en slags pekepinn på generell lydkvalitet og klangbalanse. Mye bedre enn ingenting. Det blir noe lignende alle de videoene på youtube fra hifimesser.
    30 sekunder med komprimert bildekvalitet tar ca 3 megabyte, fant jeg ut. Det er omtrent som et bra digitalbilde.
    HFS burde vel ha kapasitet til noen slike snutter? Regner ikke med at alle registrerte brukere plutselig skal laste opp i vilden sky.
    Også kunne man finne ut om noen av disse selvbyggeranleggene låt akseptabelt, ikke minst.

    Ville gi en ny dimensjon til forumet også, og kanskje gjøre det mer interessant.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nesten like morsomt som da Stereophiles Michael Fremer delte ut CD-R hvor han hadde tatt opp lyden fra en Rockport platespiller som eksempel på at analog lyd var uendelig mye bedre enn digital.
    Men det kan man plukke opp noe fra. Digitalisert vinyllyd låter fremdeles som vinyl. Refleksjoner overlates som en øvelse til leseren. ;)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Når jeg ser at det har økt på med rundt 400 innlegg her siden sist jeg leste. så angrer jeg nesten på alle timene jeg har brukt på å kose meg med god musikk og familie. Føler nesten alt jeg har brukt hele helgen på bare tull.
    Not!!
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Et opptak kan vel gi en slags pekepinn på generell lydkvalitet og klangbalanse.
    I prinsippet bør det strengt tatt ikke være noe i veien for dette, siden alt vi spiller på anleggene våre er opptak i seg selv. Men hvor bra bør kildematerialet være for at et opptak av et anlegg skal spilles av på et annet anlegg for å gi informasjon om lydkvalitet og klangbalanse i det opprinnelige anlegget?

    For eksempel komprimerer Youtube lyd til 126 kbps AAC for mp4, og mellom 50-156 kbps OPUS i WebM. Det mener ihvertfall jeg er hårreisende dårlig, og langt ifra godt nok til å gi pekepinner på hverken lydkvalitet eller klangbalanser, selv hvis man tar utgangspunkt i profesjonelt mastrede musikkspor, for ikke å snakke om hjemmeopptak av andres anlegg på amatør/entusiastbasis.

    Når jeg ser at det har økt på med rundt 400 innlegg her siden sist jeg leste. så angrer jeg nesten på alle timene jeg har brukt på å kose meg med god musikk og familie. Føler nesten alt jeg har brukt hele helgen på bare tull.
    Not!!
    Gratulerer. Fint at du kan bidra konstruktivt til diskusjonen. Not!!
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Et opptak kan vel gi en slags pekepinn på generell lydkvalitet og klangbalanse.
    I prinsippet bør det strengt tatt ikke være noe i veien for dette, siden alt vi spiller på anleggene våre er opptak i seg selv. Men hvor bra bør kildematerialet være for at et opptak av et anlegg skal spilles av på et annet anlegg for å gi informasjon om lydkvalitet og klangbalanse i det opprinnelige anlegget?

    For eksempel komprimerer Youtube lyd til 126 kbps AAC for mp4, og mellom 50-156 kbps OPUS i WebM. Det mener ihvertfall jeg er hårreisende dårlig, og langt ifra godt nok til å gi pekepinner på hverken lydkvalitet eller klangbalanser, selv hvis man tar utgangspunkt i profesjonelt mastrede musikkspor, for ikke å snakke om hjemmeopptak av andres anlegg på amatør/entusiastbasis.

    Når jeg ser at det har økt på med rundt 400 innlegg her siden sist jeg leste. så angrer jeg nesten på alle timene jeg har brukt på å kose meg med god musikk og familie. Føler nesten alt jeg har brukt hele helgen på bare tull.
    Not!!
    Gratulerer. Fint at du kan bidra konstruktivt til diskusjonen. Not!!
    Hva er det som er så konstruktivt med denne tråden?
    Må jo være minst 950 offtopic svar her..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Et opptak kan vel gi en slags pekepinn på generell lydkvalitet og klangbalanse.
    I prinsippet bør det strengt tatt ikke være noe i veien for dette, siden alt vi spiller på anleggene våre er opptak i seg selv. Men hvor bra bør kildematerialet være for at et opptak av et anlegg skal spilles av på et annet anlegg for å gi informasjon om lydkvalitet og klangbalanse i det opprinnelige anlegget?

    For eksempel komprimerer Youtube lyd til 126 kbps AAC for mp4, og mellom 50-156 kbps OPUS i WebM. Det mener ihvertfall jeg er hårreisende dårlig, og langt ifra godt nok til å gi pekepinner på hverken lydkvalitet eller klangbalanser, selv hvis man tar utgangspunkt i profesjonelt mastrede musikkspor, for ikke å snakke om hjemmeopptak av andres anlegg på amatør/entusiastbasis.

    Når jeg ser at det har økt på med rundt 400 innlegg her siden sist jeg leste. så angrer jeg nesten på alle timene jeg har brukt på å kose meg med god musikk og familie. Føler nesten alt jeg har brukt hele helgen på bare tull.
    Not!!
    Gratulerer. Fint at du kan bidra konstruktivt til diskusjonen. Not!!
    Hva er det som er så konstruktivt med denne tråden?
    Må jo være minst 950 offtopic svar her..
    Det kan du si. Det ble ukas fredagstråd, men på en eller annen måte er det mer fornuft og mindre dritt i den enn en mer vanlig fredagstråd likevel. ;) ...på en måte. Nok nå, kanskje. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.411
    Et opptak kan vel gi en slags pekepinn på generell lydkvalitet og klangbalanse.
    I prinsippet bør det strengt tatt ikke være noe i veien for dette, siden alt vi spiller på anleggene våre er opptak i seg selv. Men hvor bra bør kildematerialet være for at et opptak av et anlegg skal spilles av på et annet anlegg for å gi informasjon om lydkvalitet og klangbalanse i det opprinnelige anlegget?
    Først og fremst bør vel opptaket ha en viss kvalitet. Jeg tror ikke en mobiltelefon er rette verktøyet til det formålet.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Et opptak kan vel gi en slags pekepinn på generell lydkvalitet og klangbalanse.
    I prinsippet bør det strengt tatt ikke være noe i veien for dette, siden alt vi spiller på anleggene våre er opptak i seg selv. Men hvor bra bør kildematerialet være for at et opptak av et anlegg skal spilles av på et annet anlegg for å gi informasjon om lydkvalitet og klangbalanse i det opprinnelige anlegget?
    Først og fremst bør vel opptaket ha en viss kvalitet. Jeg tror ikke en mobiltelefon er rette verktøyet til det formålet.
    Med min nettkabel Sony, Yamaha og Xtz var det null problem på messe og hjemmetestene..

    Man hører klart forskjell uten vibrasjoner, langt enklere enn å høre forskjell på signalkabler.

    Dette var under CD spillere. På messetesten har jeg lagt ut hva utstyr Nordost brukte.

    Dere kan bruke de som pekepinn når det kommer en hjemmetest fra forum, samt Målinger som er lagt ut.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Et opptak kan vel gi en slags pekepinn på generell lydkvalitet og klangbalanse.
    I prinsippet bør det strengt tatt ikke være noe i veien for dette, siden alt vi spiller på anleggene våre er opptak i seg selv. Men hvor bra bør kildematerialet være for at et opptak av et anlegg skal spilles av på et annet anlegg for å gi informasjon om lydkvalitet og klangbalanse i det opprinnelige anlegget?
    Først og fremst bør vel opptaket ha en viss kvalitet. Jeg tror ikke en mobiltelefon er rette verktøyet til det formålet.
    Hadde vi ikke en YouTube tråd for en tid tilbake hvor hfs medlemmer la inn noen snutter av samme musikkmatriale?
    Låt ganske så forskjellig, avhengig av rombidrag og opptaksteknikk.
    Interessant likevel.
    Noen som husker trådens tittel?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Et opptak kan vel gi en slags pekepinn på generell lydkvalitet og klangbalanse.
    I prinsippet bør det strengt tatt ikke være noe i veien for dette, siden alt vi spiller på anleggene våre er opptak i seg selv. Men hvor bra bør kildematerialet være for at et opptak av et anlegg skal spilles av på et annet anlegg for å gi informasjon om lydkvalitet og klangbalanse i det opprinnelige anlegget?
    Først og fremst bør vel opptaket ha en viss kvalitet. Jeg tror ikke en mobiltelefon er rette verktøyet til det formålet.
    Hadde vi ikke en YouTube tråd for en tid tilbake hvor hfs medlemmer la inn noen snutter av samme musikkmatriale?
    Låt ganske så forskjellig, avhengig av rombidrag og opptaksteknikk.
    Interessant likevel.
    Noen som husker trådens tittel?
    Tror jeg husker tråden, men nei...

    Men selvsagt vil forskjellige innspillinger (?) avspilt på forskjellige anlegg i forskjellige rom innspilt med forskjellige mikrofoner (sannsynligvis mobiltelefoner) låte ganske forskjellig. ...og jeg tør påstå at å sammenlikne dem ikke er nyttig til noe annet enn påvise at de ikke vil låte likt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, jo. Men jeg mener å huske at enkelte låt overraskende bra når jeg brukte ganske gode heddiser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn