Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at man ikke gidder å prøve ting man er overbevist om at ikke har noen hørbar, positiv effekt. De prioriterer man heller tiltak man har tro på og lyst til å gjøre. SÅ mye tid har man vel ikke å slå ihjel, og om man skulle få litt tid til overs, kan vel den dessuten brukes til å lytte til musikk også?
    Hvis man har liten tid til rådighet stiller jeg forsiktig spørsmål om prioriteringen man viser ved å legge ned så mye tid og energi som enkelte gjør på å argumentere mot noe man uansett ikke gidder å prøve, og iallfall ikke tror kan ha noen betydning. :cool:
    Det er selvsagt et godt spørsmål. Et jeg ikke kan svare på. Spesielt siden det er som å pisse i motvind.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan nordostkameratene og deres forsvarere tør å sette seg inn i en bil, for ikke snakke om å kjøre over en bro er en gåte for meg. En hengebro, her snakker vi ingeniørarbeid, utregninger, simuleringer, vibrasjonskontroll, ressonanser osv.. alt utregnet og simulert før byggestart. Det er mulig man hadde foretrukket noe bygd på måfå for å sjekke selv om det holder... jeg foretrekker ingeniørkunst.
    De får bytte ut støtdeperne med Nordos Koner ... så blir alt så meget bedre.

    mvh
    KJ
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er nok ingen som har håp om å redde de få fortapte sjeler som henger i fingertuppene over avgrunnen.
    Men det er jo greit att uinnvidde i dette galskapens rede får noen søketreff med litt fakta og kunnskap.


    Det er nok for å redde oss fortapte sjeler mot avgrunnen.....

    (So, if I cannot spell apocalypse, it's not the end of the world, is it?) ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at man ikke gidder å prøve ting man er overbevist om at ikke har noen hørbar, positiv effekt. De prioriterer man heller tiltak man har tro på og lyst til å gjøre. SÅ mye tid har man vel ikke å slå ihjel, og om man skulle få litt tid til overs, kan vel den dessuten brukes til å lytte til musikk også?
    Det virker isåfall som om denne prioriteringen bør alle gjøre, gitt all bashingen av produkter.
    Litt færre foruminnlegg om latterlige tweaks-utprøvinger med null effekt, så frigir man tid til dette...... :rolleyes:
    Tja, hvorfor deltar man i det hele tatt på et diskusjonsforum? Kanskje for å diskutere? Og hvis alle var enige var det vel ikke mye å diskutere, kanskje. ???
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Poenget er at man ikke gidder å prøve ting man er overbevist om at ikke har noen hørbar, positiv effekt. De prioriterer man heller tiltak man har tro på og lyst til å gjøre. SÅ mye tid har man vel ikke å slå ihjel, og om man skulle få litt tid til overs, kan vel den dessuten brukes til å lytte til musikk også?
    Det virker isåfall som om denne prioriteringen bør alle gjøre, gitt all bashingen av produkter.
    Litt færre foruminnlegg om latterlige tweaks-utprøvinger med null effekt, så frigir man tid til dette...... :rolleyes:
    Tja, hvorfor deltar man i det hele tatt på et diskusjonsforum? Kanskje for å diskutere? Og hvis alle var enige var det vel ikke mye å diskutere, kanskje. ???
    Hva teller mest, egne erfaringer i eget rom og anlegg kontra en lærebok som sier at anlegget må oppføre seg innen gitte kriterier og lover? Dette på tross av ukjente faktorer som anleggets sammensetning, strømkvalitet og tilskrekkelig skjerming? :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at man ikke gidder å prøve ting man er overbevist om at ikke har noen hørbar, positiv effekt. De prioriterer man heller tiltak man har tro på og lyst til å gjøre. SÅ mye tid har man vel ikke å slå ihjel, og om man skulle få litt tid til overs, kan vel den dessuten brukes til å lytte til musikk også?
    Det virker isåfall som om denne prioriteringen bør alle gjøre, gitt all bashingen av produkter.
    Litt færre foruminnlegg om latterlige tweaks-utprøvinger med null effekt, så frigir man tid til dette...... :rolleyes:
    Tja, hvorfor deltar man i det hele tatt på et diskusjonsforum? Kanskje for å diskutere? Og hvis alle var enige var det vel ikke mye å diskutere, kanskje. ???
    Hva teller mest, egne erfaringer i eget rom og anlegg kontra en lærebok som sier at anlegget må oppføre seg innen gitte kriterier og lover? Dette på tross av ukjente faktorer som anleggets sammensetning, strømkvalitet og tilskrekkelig skjerming? :)
    Må de to være motsetninger? Jeg gidder jo ikke teste Shakti-steiner for å finne ut om jeg har tro på at de "virker", f.eks. Hvis det gjør meg til en "dårlig audiofil", kan jeg nok fint leve med det.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    At DU dazed ikke gidder bør ikke frata andre gleden av egen erfaring. Eller må en ha en ingeniør grad for å kunne drive med denne hobbyen? Slik at en har svar på "alt"..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva teller mest, egne erfaringer i eget rom og anlegg kontra en lærebok som sier at anlegget må oppføre seg innen gitte kriterier og lover? Dette på tross av ukjente faktorer som anleggets sammensetning, strømkvalitet og tilskrekkelig skjerming? :)

    Viser til min kunnskapsfilosofiske fundering fra tidligere i dag: http://www.hifisentralen.no/forumet...rte-koner-snake-oil-eller-35.html#post2725936

    Det kan også være verdt å tenke over spørsmålet "hvordan vet du at det er det du hører, egentlig?" Hvordan kontrollerer du for andre sanseinntrykk enn hørselen? Hvordan vet du at ditt anlegg har tilstrekkelig høy oppløsning til å gjengi så små forskjeller som det formodentlig er snakk om her? Hvorfor skal jeg tro på dine påståtte lytteinntrykk heller enn min egen forståelse av hvordan ting fungerer? Her er litt om hvilke krav som stilles hvis du skal kunne si noe om små degraderinger i signalkjeden for studioutstyr til kringkasting: https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf

    Legg også merke til at jeg ikke sier at det ikke kan være noen hørbare forskjeller, men at de eventuelle forskjellene man får med disse svarte konene i beste/verste handler om å flytte litt rundt på resonanser og resulterende forvrengning heller enn å løse problemet. Rearranging the deck chairs on the Titanic, for å bruke et litt overdrevent bilde.

    Edit: Du har også et godt poeng mht overførbarheten av erfaringen gitt alle ukjente og variable. For meg tilsier det at man bør forstå litt om hvordan dingsene virker, slik at man også forstår litt om hva om påvirker hva og om hva som vil være overførbart og hva som ikke vil være det. Med andre ord, en teori om hvordan ting henger sammen. Som kjent er det få ting som er så praktiske som en god teori.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Poenget er at man ikke gidder å prøve ting man er overbevist om at ikke har noen hørbar, positiv effekt. De prioriterer man heller tiltak man har tro på og lyst til å gjøre. SÅ mye tid har man vel ikke å slå ihjel, og om man skulle få litt tid til overs, kan vel den dessuten brukes til å lytte til musikk også?
    Det virker isåfall som om denne prioriteringen bør alle gjøre, gitt all bashingen av produkter.
    Litt færre foruminnlegg om latterlige tweaks-utprøvinger med null effekt, så frigir man tid til dette...... :rolleyes:
    Tja, hvorfor deltar man i det hele tatt på et diskusjonsforum? Kanskje for å diskutere? Og hvis alle var enige var det vel ikke mye å diskutere, kanskje. ???
    Ser innimellom at noen hevder i sin argumentasjon at HFS er et diskusjonsforum. I logoen til HFS står det; et audiofilt samlingspunkt. For meg inneholder det atskillig mer enn kun diskusjon. Utsagnet minner derfor litt om disse populære stråmennene som vandrer rundt i disse trådene :rolleyes::)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Men går man inn på hovedsiden forum står det henvist til diskusjoner under hver hovedkategori...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At DU dazed ikke gidder bør ikke frata andre gleden av egen erfaring. Eller må en ha en ingeniør grad for å kunne drive med denne hobbyen? Slik at en har svar på "alt"..
    Hæ! Har jeg hindret noen i å gjøre seg egne erfaringer? Har jeg svaret på alt? Jeg synes egentlig at jeg bare stiller ganske mange spørsmål, jeg. Du vet utmerket godt at jeg ikke mener at man behøver noen form for utdanning for å drive med hifi. Jeg synes det på den annen side er litt rart med den tilsynelatende motviljen mot kunnskap som enkelte demonstrerer, men det får være opp til hver enkelt.
     
    D

    Danke

    Gjest
    At DU dazed ikke gidder bør ikke frata andre gleden av egen erfaring. Eller må en ha en ingeniør grad for å kunne drive med denne hobbyen? Slik at en har svar på "alt"..
    Hæ! Har jeg hindret noen i å gjøre seg egne erfaringer? Har jeg svaret på alt? Jeg synes egentlig at jeg bare stiller ganske mange spørsmål, jeg. Du vet utmerket godt at jeg ikke mener at man behøver noen form for utdanning for å drive med hifi. Jeg synes det på den annen side er litt rart med den tilsynelatende motviljen mot kunnskap som enkelte demonstrerer, men det får være opp til hver enkelt.
    Det eneste vi vet om Svarte Koner, dvs vi som ikke har de eller har studert de... Meg selv innkludert bortsett fra en Youtube test... Er at vi ikke vet noenting....

    Har noen av dere som sitter på mye kunnskap giddet å sett på de? Hva de gjør ikke gjør? Sier ikke du er en av disse, men det er veldig mange antagelser her...
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Poenget er at man ikke gidder å prøve ting man er overbevist om at ikke har noen hørbar, positiv effekt. De prioriterer man heller tiltak man har tro på og lyst til å gjøre. SÅ mye tid har man vel ikke å slå ihjel, og om man skulle få litt tid til overs, kan vel den dessuten brukes til å lytte til musikk også?
    Nei, poenget er hvordan du svarer og kommenterer dem som faktisk har prøvd disse tingene selv. Nå er forresten ikke du den verste her.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at man ikke gidder å prøve ting man er overbevist om at ikke har noen hørbar, positiv effekt. De prioriterer man heller tiltak man har tro på og lyst til å gjøre. SÅ mye tid har man vel ikke å slå ihjel, og om man skulle få litt tid til overs, kan vel den dessuten brukes til å lytte til musikk også?
    Nei, poenget er hvordan du svarer og kommenterer dem som faktisk har prøvd disse tingene selv. Nå er forresten ikke du den verste her.

    Tja... Påpék gjerne når jeg sier noe kritikkverdig som tar noe vekk fra noens positive opplevelser eller hindrer noen i å gjøre seg erfaringer. Det må være lov å ha meninger.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    KAN DERE IKKE LAGE EGEN TRÅD Å DISKUTERE PISS I?

    Nei roper ikke. Skriv med store bokstaver for at dere skal lese.

    :rolleyes:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    KAN DERE IKKE LAGE EGEN TRÅD Å DISKUTERE PISS I?

    Nei roper ikke. Skriv med store bokstaver for at dere skal lese.

    :rolleyes:
    Denne gangen er jo diskusjonen spot on topic. :)
    Innlegget vart umiddelbart slettet og dermed trengs ikke en kommentar egentlig. :rolleyes:

    Ja, ser det.. Nei, jeg plages bare pga at de samme personene alltid tar over tråder folk starter. Det syns jeg er en uting.
    Men ikke la meg forstyrre. :cool:
    For jeg venter bare utolmodig på en MI pre. Det er det som gjør at en bare må nett innom, for å se om det går i det samme over x antall sider.
    Har ikke sentralen noen regler om at en ikke skal mase om igjen hele tiden på det samme? Jo, de har vist det.
    Uansett, dur i vei :)
     
    D

    Danke

    Gjest
    En fyr til som har falt for Konene... Dette er et greit, budgett start anlegg.

    Han har mye bedre utstyr enn jeg hadde på gutterommet...

    Om ikke den kidden er kjøpt opp av NO da..

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det eneste vi vet om Svarte Koner, dvs vi som ikke har de eller har studert de... Meg selv innkludert bortsett fra en Youtube test... Er at vi ikke vet noenting....
    Vi vet egentlig ganske mye. De er laget i et forholdsvis hardt kunststoff med høy indre demping, en keramisk kule i silisiumnitrid, og en metallisk kontaktflate. Det er alt vi behøver å vite for å forstå hva disse gjør og ikke gjør. Det gjøres et større nummer utav at spissene er lagd av forskjellige metaller som begrunnelse for prisdifferensiering, men det har nesten ingen betydning for funksjonen. De gir bra avkobling i horisontalplanet (pga kulen), men er stive vertikalt. For en ingeniør er resten er bare et spørsmål om å regne ut de eksakte tallverdiene for resonansfrekvens og dempekoeffisient. Gitt at det hele er lagd av harde materialer er det ikke vanskelig å gjette omtrent hvor de frekvensene havner, heller. (Hint: I vertikal retning er det verken over eller under audiobåndet.)

    I tillegg vet vi at Nordost forteller eventyrhistorier om at dette "provides a direct mechanical ground path for internal energy". Det er en typisk Nordost-formulering hvor leseren sitter igjen med et inntrykk av at dette skaper en enveis energibane for vibrasjoner ut av apparatet, hvilket er fysisk umulig, men hvor Nordost passer seg nøye for å ikke skrive noe som er beviselig feil og som de kan bli tatt på. Dessuten smøres det på med suggesjon for å skape forventningsbias hos de som insisterer på å "høre etter selv":
    Sort Kones provide a “blacker” background to your music. With it comes greater focus, instrumental color, depth, transparency and dynamic range. Your system will sound more natural and more lifelike, your music more lively and engaging, the musicians like better musicians – simply because you’ll finally be able to hear the notes they’re playing, the way they play them and precisely when.
    Låter tydeligvis som ethvert annet placebo jeg har hørt. Dessuten vet vi at de er grisedyre for hva de er og gjør. Hva mer behøver du å vite?

    https://oslohificenter.no/tilbehor/stereo/nordost-sort-kone-bc
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Screenshot_20180503-184406.jpg


    Skrev det nå nettopp i tråden min.
    Fant det ut nettopp, nå da jeg endelig, hørte på en som er sikker det er forskjell på slike ting.
    Chlas Ohlson er billig ræl
     
    D

    Danke

    Gjest
    Det eneste vi vet om Svarte Koner, dvs vi som ikke har de eller har studert de... Meg selv innkludert bortsett fra en Youtube test... Er at vi ikke vet noenting....
    Vi vet egentlig ganske mye. De er laget i et forholdsvis hardt kunststoff med høy indre demping, en keramisk kule i silisiumnitrid, og en metallisk kontaktflate. Det er alt vi behøver å vite for å forstå hva disse gjør og ikke gjør. Det gjøres et større nummer utav at spissene er lagd av forskjellige metaller som begrunnelse for prisdifferensiering, men det har nesten ingen betydning for funksjonen. De gir bra avkobling i horisontalplanet (pga kulen), men er stive vertikalt. For en ingeniør er resten er bare et spørsmål om å regne ut de eksakte tallverdiene for resonansfrekvens og dempekoeffisient. Gitt at det hele er lagd av harde materialer er det ikke vanskelig å gjette omtrent hvor de frekvensene havner, heller. (Hint: I vertikal retning er det verken over eller under audiobåndet.)

    I tillegg vet vi at Nordost forteller eventyrhistorier om at dette "provides a direct mechanical ground path for internal energy". Det er en typisk Nordost-formulering hvor leseren sitter igjen med et inntrykk av at dette skaper en enveis energibane for vibrasjoner ut av apparatet, hvilket er fysisk umulig, men hvor Nordost passer seg nøye for å ikke skrive noe som er beviselig feil og som de kan bli tatt på. Dessuten smøres det på med suggesjon for å skape forventningsbias hos de som insisterer på å "høre etter selv":
    Sort Kones provide a “blacker” background to your music. With it comes greater focus, instrumental color, depth, transparency and dynamic range. Your system will sound more natural and more lifelike, your music more lively and engaging, the musicians like better musicians – simply because you’ll finally be able to hear the notes they’re playing, the way they play them and precisely when.
    Låter tydeligvis som ethvert annet placebo jeg har hørt. Dessuten vet vi at de er grisedyre for hva de er og gjør. Hva mer behøver du å vite?

    https://oslohificenter.no/tilbehor/stereo/nordost-sort-kone-bc
    Er noe nytt hele tiden. Jeg vet ikke, men jeg vil ikke avskrive noe før jeg vet, og har hørt... Ikke minst.

    At det er mye svada i reklamer er greit, sånn er de ikke alene om å gjøre...

    Men kan du analysere det han sier om det nye? Altså Bjørn fra Nordost?
    Og kan vi stole på at du går på sak?

     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    SOm ingeniør med erfaring lærer man også svært mye om hva som ikke virker også... det er faktisk en svært essensiell del av erfaringene.......
    Det triste med Ingeniøryrket er at det ofte er folk som tror de vet alt, fordi de sitter på fagstolen sin..

    Filosofien er mer passende lærergren, fordi filosofene er bevisst på at de ikke kan alt....

    Igjen kompromisser som jeg var inne på, en Ingeniør med sans for filosofi hadde vært kult. :cool:
    Med det anlegget så hører du vel hverken forskjell på avspillings materiale, kilde eller noe som helst med eller uten ørevoks
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Til der som får så store opplevelser med disse, har dere prøvd å behandle rommet deres skikkelig?
    Har prøvd mange slike i mine øyne rare produkter.
    men ingen har gitt meg noen ting, men det var før jeg behandle rommet og fikk en god opplevelse.
    Kan jo hende att de vil det nå, men har mine tvil.
    Myk avkobling under ht har jeg troa på. Det fjerner vibrasjonene til gulvet.
    Har sett og hørt dette fra ett oppsett som hadde trykk, ht sto helt stille under avspilling men svaiet som en full sjømann hvis du dyttet forsiktig til de.
    Stram og detaljert bass pga att de var avkoblet fra rommet.
    Behandling av rom kan bevises uten særlig store problemer, mye av alt dette andre greiene har jeg liten tro på.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det eneste vi vet om Svarte Koner, dvs vi som ikke har de eller har studert de... Meg selv innkludert bortsett fra en Youtube test... Er at vi ikke vet noenting....
    Vi vet egentlig ganske mye. De er laget i et forholdsvis hardt kunststoff med høy indre demping, en keramisk kule i silisiumnitrid, og en metallisk kontaktflate. Det er alt vi behøver å vite for å forstå hva disse gjør og ikke gjør. Det gjøres et større nummer utav at spissene er lagd av forskjellige metaller som begrunnelse for prisdifferensiering, men det har nesten ingen betydning for funksjonen. De gir bra avkobling i horisontalplanet (pga kulen), men er stive vertikalt. For en ingeniør er resten er bare et spørsmål om å regne ut de eksakte tallverdiene for resonansfrekvens og dempekoeffisient. Gitt at det hele er lagd av harde materialer er det ikke vanskelig å gjette omtrent hvor de frekvensene havner, heller. (Hint: I vertikal retning er det verken over eller under audiobåndet.)

    I tillegg vet vi at Nordost forteller eventyrhistorier om at dette "provides a direct mechanical ground path for internal energy". Det er en typisk Nordost-formulering hvor leseren sitter igjen med et inntrykk av at dette skaper en enveis energibane for vibrasjoner ut av apparatet, hvilket er fysisk umulig, men hvor Nordost passer seg nøye for å ikke skrive noe som er beviselig feil og som de kan bli tatt på. Dessuten smøres det på med suggesjon for å skape forventningsbias hos de som insisterer på å "høre etter selv":
    Sort Kones provide a “blacker” background to your music. With it comes greater focus, instrumental color, depth, transparency and dynamic range. Your system will sound more natural and more lifelike, your music more lively and engaging, the musicians like better musicians – simply because you’ll finally be able to hear the notes they’re playing, the way they play them and precisely when.
    Låter tydeligvis som ethvert annet placebo jeg har hørt. Dessuten vet vi at de er grisedyre for hva de er og gjør. Hva mer behøver du å vite?

    https://oslohificenter.no/tilbehor/stereo/nordost-sort-kone-bc
    Gjerrigper.. det er disse du skal ha https://oslohificenter.no/tilbehor/stereo/nordost-sort-kone-tc
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    SOm ingeniør med erfaring lærer man også svært mye om hva som ikke virker også... det er faktisk en svært essensiell del av erfaringene.......
    Det triste med Ingeniøryrket er at det ofte er folk som tror de vet alt, fordi de sitter på fagstolen sin..

    Filosofien er mer passende lærergren, fordi filosofene er bevisst på at de ikke kan alt....

    Igjen kompromisser som jeg var inne på, en Ingeniør med sans for filosofi hadde vært kult. :cool:
    Med det anlegget så hører du vel hverken forskjell på avspillings materiale, kilde eller noe som helst med eller uten ørevoks
    Å slenge dritt om stereoen til en medforumist er rødt kort! Og XTZ 99.26 stativhøyttalere spiller faktisk veldig bra. Tror noen ville blitt overrasket...
     
    D

    Danke

    Gjest
    Slapp av jeg tar meg ikke nær, bærer ikke Nag...

    Er store forskjeller her, iforhåld til forskjellig musikk.. XTZ er det mest nøytrale jeg vet om, og justerbare ikke minst. Men det er kildene jeg styrer mest med..
    Sony er knall på rock i 7.1, bluray konserter, nett og SACD... Den andre kilden NAD er best på CD stereo, det meste annen stereo, klassisk osv... Gruer meg til å gå over til 4K, blir nedgradering til X700 med DV huff. Kommer til å kjøre bd formatet skalert til 4K en stund til tror jeg....

    Så jeg føler jeg har alt, Yamaha 1900 er genial som pre, kommer til å kjøre AVR som pre neste gang også som blir Denon 4400... Skal bygge et eget stereo rom på "gutterommet"...
    Men jeg er happy.. men har problemer med ørevoks, men har lært å bruke Qtips riktig!

    Kaskje jeg kjøper tre koner til kilde også, da har jeg fire, et helt HAREM...

    :cool:
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Men går man inn på hovedsiden forum står det henvist til diskusjoner under hver hovedkategori...
    Det er feil, Trond. Jeg kan fremdeles gjemme meg i noen av hovedkategoriene ;) Forsovet mer enn relativt uinteressant!

    Hvis du mener at alt på HFS skal være diskusjoner, så kan det jo være greit å kikke innom regelverket for HFS. Formålet med HFS er å samle musikk og hifi-interesserte til god og saklig diskusjon Det viser jo at du har rett, men dessverre kreves det at diskusjonen skal være god og saklig, så da har vel de fleste av oss en svinefarm på skogen, selv om vi diskuterer aldri så mye :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Myk avkobling under ht har jeg troa på. Det fjerner vibrasjonene til gulvet.

    Helt enig, dette hjelper i de aller, aller fleste tilfeller. Men, jeg innrømmer å ha hørt så dårlige høyttalere at de i et par tilfeller, som spilte bedre stående på spikes ned i gulvet. Årsaken er (sannsynligvis) at kabinettet var så dårlig at det med kontakt/kobling til underlaget ble kvitt "egne unoter." Noen høyttalerkabinetter er utrolig dårlige, spesielt i limskjøtene, tror det er viktigere å forsterke disse (med innlimte solide "vinkel-lister" av metall) før man forsøker å "slukke branner" med underlaget til gulvet.

    Selve basskassene dine, vil tro de låter like bra med hardt eller mykt underlag?!?
     
    D

    Danke

    Gjest
    SOm ingeniør med erfaring lærer man også svært mye om hva som ikke virker også... det er faktisk en svært essensiell del av erfaringene.......
    Det triste med Ingeniøryrket er at det ofte er folk som tror de vet alt, fordi de sitter på fagstolen sin..

    Filosofien er mer passende lærergren, fordi filosofene er bevisst på at de ikke kan alt....

    Igjen kompromisser som jeg var inne på, en Ingeniør med sans for filosofi hadde vært kult. :cool:
    Med det anlegget så hører du vel hverken forskjell på avspillings materiale, kilde eller noe som helst med eller uten ørevoks
    Er det Klipsch Skala du bruker selv?

    Jeg liker Klipshch, liker JBL og gamle Cerwin Vega også... typisk samme sjanger med forskjell av Klipsch og JBL lager high end også... ;)

    Om jeg får bygget ordentlig kinorom engang, så skal jeg har Klipsch RF et eller annet... klart best pris, prestasjon på film... ifårhold til XTZ Kinohøytalere som er mye dyrere...
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det er ikke et tweak K-T

    Er det slike du tenker på hver gang noen nevner EQ eller EQ-effekt?
    Det er ikke slike det snakkes om ser du, utviklingen har gått videre.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    At DU dazed ikke gidder bør ikke frata andre gleden av egen erfaring. Eller må en ha en ingeniør grad for å kunne drive med denne hobbyen? Slik at en har svar på "alt"..
    Hæ! Har jeg hindret noen i å gjøre seg egne erfaringer? Har jeg svaret på alt? Jeg synes egentlig at jeg bare stiller ganske mange spørsmål, jeg. Du vet utmerket godt at jeg ikke mener at man behøver noen form for utdanning for å drive med hifi. Jeg synes det på den annen side er litt rart med den tilsynelatende motviljen mot kunnskap som enkelte demonstrerer, men det får være opp til hver enkelt.
    Det eneste vi vet om Svarte Koner, dvs vi som ikke har de eller har studert de... Meg selv innkludert bortsett fra en Youtube test... Er at vi ikke vet noenting....

    Har noen av dere som sitter på mye kunnskap giddet å sett på de? Hva de gjør ikke gjør? Sier ikke du er en av disse, men det er veldig mange antagelser her...
    Jeg vil ikke utelukke at dette kan ha en positiv effekt på en del utstyr.

    Av diverse beskrivelser går det frem at de er satt sammen av tre harde bestanddeler. Da har jeg vanskelig for å se at det er noe tuning å snakke om her. Hadde det f.eks. vært et lag med gummi i midten så hadde vi kanskje snakket om tuning. Og så er det ikke mulig å tune slike ting uten å spesifisere vekten det skal bære.

    I bruksanvisningen handler det mye om å plassere en kon under strømforsyningen. Det er det som er clouet. Ettersom mange hifi-bokser har et relativt tynt kabinett, vil det ofte være en del vibrasjoner akkurat der. Når kabinettbunnen viler mot en kon, så vil det fungere som økt masse, avstiving i kontaktflaten - og kanskje også litt forspenning av kabinettet utenfor der det er i kontakt med konen. Dette kan gjøre at eventuelle problematiske resonanser vil bli dempet.

    Det er interessant å merke seg at på apparater med ekstern strømforsyning så hevdes det at man gjerne må eksperimentere en del med kon-plasseringen for å få en god og hørbar effekt. Mao dreier dette seg hovedsaklig om en relativt enkel måte å dempe vibrasjoner fra strømforsyningen på.

    Vi hadde en kaffemaskin på jobben som begynte å bråke. Karosseriet som var av blekk hadde begynt å vibrere. Jeg identifiserte vibrasjons-senteret og presset inn et pappkrus mellom veggen og dette punktet. Da ble det tyst. Disse konene fungerer på omtrent samme måte (når de fungerer). En hvilken som helst metalldings med omtrent samme kontaktareal mot kabinettet vil nok fungere på samme måte. En metalldings med samme vekt og samme areal - oppå myke føtter - vil være mer effektivt. Det beste er nok om konstruktørene har fokus på vibrasjonskontroll når de designer sine bokser. Det skal ikke rare greiene til for å gjøre det bedre enn slike koner....
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Har følt denne dikussjonen en stunn og det er jo prisnivå i fårhåld til va du får som gjeller. Ække tvil åm atte desse konene har en missjon, men til prisen, så er det gallemattias!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg synes nå det er ganske mye tvil om hva disse sakene har for seg....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gryphon Atlas

    Ser at Gryphon også lager slike spikes. De forklarer t.o.m. hvordan de virker.
    Og jeg ser at de anbefaler de til vibasjonspåvirkelige komponenter som høyttalere, rørforsterkere, cd-spillere, DACer, forsterkere, platespillere, etc.( Det betyr vel alle komponenter vi har i benken:)) Og prisen er ca.15.000,- danske for 4.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Gryphon Atlas

    Ser at Gryphon også lager slike spikes. De forklarer t.o.m. hvordan de virker.
    Og jeg ser at de anbefaler de til vibasjonspåvirkelige komponenter som høyttalere, rørforsterkere, cd-spillere, DACer, forsterkere, platespillere, etc.( Det betyr vel alle komponenter vi har i benken:)) Og prisen er ca.15.000,- danske for 4.
    Ultra-heavy products with internal damping and decoupling, such as Gryphon amplifiers, will likely not benefit, unless the floor or shelf is very lively due to vibration.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Hørte det råeste Gryphon hadde å by på, på messen i Munchen. Spilte faktisk ikke så værst, men ganske langt igjen til de beste DIY riggene
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn