Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.934
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kule-Trygve... alt du vrenger ut av deg ( nå og tidligere) tyder faktisk på at du ikke har lest den kabeltråden,- og om du faktisk har det, så har du i alle fall ikke forstått en pøkk av det som står der.

    Danke - du har helt rett at ingen har skrytt av at dyre kabler er best i akkurat denne tråden - men det må det vel være noen GBs av i HFS-arkivet....
    Dette startet jo som kjent med vibrerende koner.....:rolleyes:
     
    X

    X186841

    Gjest
    Michael Creek konstruerte engang en meget god forsterker for Cambridge og alt var fryd og gammen helt til markedsavdelingen kom inn i bildet. Såvidt jeg skjønte på det han skrev så er det markedsføringsfolka som har siste ordet og fucker opp gode konstruksjoner.

    De flørter med markedet ved å slenge på fantastiske påstander og kutte i dele kvalitet for å spare 10 Cent.

    I dette tilfellet så fikk de produsenten til å tyne ut flere watt enn konstruksjonen var laget for.

    Han la ut dele liste og oppskrift på Pink Fish Media slik att du kunne oppgradere produktet til slik det burde ha vært. Kostet bare småpenger.

    Så det er vel ikke fagfolk og ingeniører man skal henrette :)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Kule-Trygve:
    Tyngdekraften er gammel den, men gjelder fremdeles. Du later til å tro at naturlover kan gå ut på dato. Det fine med naturlover er at de står på sitt selv om kunnskapsforakten later til å være tiltagende.
    Har i det minste skjønt at alternativ- hifien som enkelte høyt utdannede her advokerer, opererer med noen helt spesielle "naturlover" tilpasset helt spesielle hørselsegenskaper (eller mangel på sådanne). Må igjen minne disse om den naturlige forklaring som ligger foran nesen deres konstant, men som man har bestemt seg for er uaktuell: DERE GREIER IKKE HØRE DET DE FLESTE GREIER Å HØRE.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ser bare att noen påstår att noen kabler er verst fordi de er billige.

    Og det skulle ikke forundre meg om det er samme fabrikker som produserer for Biltema og Audioquest pluss mange andre.

    Bedre att unga produserer kabel enn å drive dank å finner på faenskap :)

    Både ja og nei.... enkelte kombinasjoner av pre og effekt vil nødvendigvis funke mindre bra med feks kabler med høy kapasitans. Det samme gjelder tildels høyttalerkabler sammen med høyttalere med store impedanssvingninger. Høyttalerkabler med høy kapasitans kan også kverke effektforsterkere med liten stabilitetsmargin, - alt dette er kjent. Dersom man setter seg inn i årsaker og virkninger er sjansen for å få dårlig resultat vesentlig mindre. Så er det helt opp til den enkelte om man vil betale noen titalls tusen i unøda, - eller fordi man har lyst. Men da bør man slutte å advokere at dyrere er best - bare fordi det er dyrere... kabler med faktisk innebygget EQ grenser til humbug etter mitt hode..

    Men jeg ser ikke noen hoverende her i denne tråden som skryter av kabler og at den er best fordi den er dyr?


    Jeg ser ingen her advokere at dyrere er best, jeg gjør det iallefall ikke. Det riktige oppsettet og kabelen er best..
    (så sant det sef ikke er barnearbeid)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.407
    Antall liker
    83.937
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kule-Trygve:
    Tyngdekraften er gammel den, men gjelder fremdeles. Du later til å tro at naturlover kan gå ut på dato. Det fine med naturlover er at de står på sitt selv om kunnskapsforakten later til å være tiltagende.
    Har i det minste skjønt at alternativ- hifien som enkelte høyt utdannede her advokerer, opererer med noen helt spesielle "naturlover" tilpasset helt spesielle hørselsegenskaper (eller mangel på sådanne). Må igjen minne disse om den naturlige forklaring som ligger foran nesen deres konstant, men som man har bestemt seg for er uaktuell: DERE GREIER IKKE HØRE DET DE FLESTE GREIER Å HØRE.
    Jeg greier å høre det de fleste greier å høre, tror jeg selv da.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det fine med ingeniører (og tilsvarende realfagsutdannelser) er at det er de som har funnet ut hvordan HiFi-utstyret vår blir laget. Derfor er det god grunn til å lytte til dem.
    Min uthevelse.

    Høres veldig lurt ut, sånn umiddelbart. Men hvilken av dem skal man lytte på? Det er jo ikke sånn at de er unisont enige om hvordan feks en forsterker skal bygges (for å låte best)? For man kan vel ikke lytte til alle?:confused:
    "Låter best" er en subjektiv øvelse, ja, men det å få et utgangssignaler som er mest muig likt det opprinnelige inngangssignalet (dog forsterket noen trinn) bør de være kvalifisert for å uttale seg om. Noen av dem kan til og med regne seg til hva du må med lyden hvis du er misfornøyd med hvordan musikeren valgte å presentere seg.
    Jamen, du svarer jo ikke på noen av spørsmålene mine. Igjen: vi burde lytte til ingeniørene, var din formaning. Men HVILKEN av disse ingeniørene har rett så man bør lytte til vedkommende? For de er jo ikke enige seg imellom, og alle kan jo ikke ha rett. Hadde de vært det, så hadde bla hifimarkedet vært dødt og begravd for lengst.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ser bare att noen påstår att noen kabler er verst fordi de er billige.

    Og det skulle ikke forundre meg om det er samme fabrikker som produserer for Biltema og Audioquest pluss mange andre.

    Bedre att unga produserer kabel enn å drive dank å finner på faenskap :)
    Prisen er ofte en grei vurdering på om noe er slavearbeid. Det er lett hoderegning... Klær på HM er bevist gang på gang barnearbeid.. Det at noen ikke sier noe om Biltema kabler er rett og slett fordi ingen bryr seg. Jeg vet hvor lite de koster å produsere 20-30kr stk.. Biltema og Clas håver inn.


    De har ikke renomme (med unntak av visse her på forum)

    Renomme betyr at man ikke kan ta seg råd til å gjøre sånne ting.,,, Det hadde blitt bråk.
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Kule-Trygve... alt du vrenger ut av deg ( nå og tidligere) tyder faktisk på at du ikke har lest den kabeltråden,
    Jeg har ikke lest hvert innlegg i en tråd som sikkert er blitt på 100 sider fullt av vås, men jeg har lest disse første innleggene til Asbjørn og fått med meg essensen av det han mener/ tror. Skrev faktisk en lang liste med innvendinger til teorien, og han svarte på en måte som avslørte at han aksepterte innvendingene, "men han hadde nå ikke hørt forskjell på kabler noen gang". Lurer på om det var det innlegget som ble slettet av en ivrig moderator fordi det brøt med "trådens stemning" eller noe slikt.
    Uansett, den dagen Asbjørn mot formodning hører mer av disse forskjellene; vær ikke i tvil om at han dropper sine gamle teorier på to sekunder og lar dere andre sitte der uten noen ledestjerne lengre..
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Synes forresten ikke det er noe hyggelig å fortelle andre at de ikke hører det de skulle hørt.
    La oss moderere det til at de kan jobbe mer for å skaffe seg erfaring, de kan gjøre nødvendige investeringer som skal til (og da må de faktisk være nok interessert til å sitte og høre musikk; er de ikke det, er det en ærlig sak). Kanskje det ville hjelpe om de lærte seg å spille et instrument til en viss grad, satt seg inn i musikkteori/ notelære o.s.v.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg hører mest forskjell når jeg kjenner en skive, hadde Argon Blue tror jeg før, den er bra men Qed er bedre.

    Det er min mening, og jeg er heller ikke Elektriker Atteist.... [emoji6]

    Audioquest er et firma med renomme, det er strømlinjeformet, omtrent som Ford var.

    Et kinesisk zangzau firma på konntrakt fra BILTEMA har man null kontroll om kobber kommer fra Congo's barneminer...

    Jeg håper dere innser det åpenbare..

    BILTEMA er det Værste, Elkjøp er ille nok mtp kabler, men BILTEMA!!

    Jeg skjønner ikke greia. Originale bildeler er jo mye bedre..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi innser hvertfall at quaaludes åpenbart har gjort et comeback på svenskegrensa
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå skulle ikke dette bli en kabeltråd (?), men innsigelsene har sin relevans allikevel mhp. argumentasjonsmåten.
    Jeg mener at det ikke er en absolutt sammenheng mellom pris og grad av (opplevd) eq-effekt i en kabel, og det er selvsagt ikke slik at mer eq-effekt er til det bedre. Når man tester/hører virkningen av et kabelbytte, så er det nok oftest slik at en kabel blir sagt og ha positive egenskaper hvis den endrer lyden mot ens personlige lydideal, men kabelen kan jo også rette opp skjevheter i anlegget slik at lyden faktisk blir mer korrekt i forhold til nøytralitet. Uavhengig av diskusjonen rundt hvilken måte som er best å korrigere dette på, så kan det neppe være tvil om at dette med opplevd eq-effekt har blitt kraftig undervurdert. Så kan man stille spørsmål med om det også er andre forhold som spiller inn, eksempelvis slik Kule-Trygve forfekter.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Hva er årsaken til alt Kinahatet Danke, hvorfor skal ikke Kinesere få ha jobb, bare feite USAniere og Tyskere?
    Det er en grunn til at vi ser en stor fremgang i levestandard i kina for tiden, produksjon og eksport av forbruksvarer.
    Ikke særlig levedyktig kanskje, men det er nå den veien de har kjørt.
    Nå er det vel snart bare jobb for robotprogrammerere der også, men det er en annen sak.

    En annen sak er at det meste faktisk er lagd i Kina eller andre lavprisland, og de lager den kvaliteten du vil ha.
    Et 'made in whatever' klister er ikke verdt mye i dag, det betyr vanligvis at noen har satt sammen ferdige moduler fra 'Kina' i en boks.

    Og disse kalkylene du hiver rundt deg, har du fått disse fra regnskapsavdelingene til de respektive butikkene?
    Jeg nekter å tro at Biltema tjener noe mer per solgte dings enn noen HI-FI sjapper, inkludert 'Klubben'.
    Jeg kjøper heller på Biltema, der vet jeg hva jeg får, og det er ikke polerte hundedritter som tveakspusherne frister med.

    Støtt Kineserne, Kjøp billig.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hva er årsaken til alt Kinahatet Danke, hvorfor skal ikke Kinesere få ha jobb, bare feite USAniere og Tyskere?
    Det er en grunn til at vi ser en stor fremgang i levestandard i kina for tiden, produksjon og eksport av forbruksvarer.
    Ikke særlig levedyktig kanskje, men det er nå den veien de har kjørt.
    Nå er det vel snart bare jobb for robotprogrammerere der også, men det er en annen sak.

    En annen sak er at det meste faktisk er lagd i Kina eller andre lavprisland, og de lager den kvaliteten du vil ha.
    Et 'made in whatever' klister er ikke verdt mye i dag, det betyr vanligvis at noen har satt sammen ferdige moduler fra 'Kina' i en boks.

    Og disse kalkylene du hiver rundt deg, har du fått disse fra regnskapsavdelingene til de respektive butikkene?
    Jeg nekter å tro at Biltema tjener noe mer per solgte dings enn noen HI-FI sjapper, inkludert 'Klubben'.
    Jeg kjøper heller på Biltema, der vet jeg hva jeg får, og det er ikke polerte hundedritter som tveakspusherne frister med.

    Støtt Kineserne, Kjøp billig.
    Jeg har jobbet i sånn butikk og det er skummelt hvor mye inntjening er på sånt. Flere av kollegaene og tilogmed avdelings-sjef sa at dette måtte være feil.

    Kunne ikke være riktig og det er jo riktig.

    Når noe er mistenkelig billig, så er det en grunn til det.... Og la meg fortelle helt sikkert at det ikke er fordi BILTEMA!!! er snille... De er ikke noe glansbilde...

    Går du litt opp i pris, så vet du at det er mer rettferdig. Bruker du kjente merker, så er du trygg.

    Mye av det er fra Europa og Kina også, men lønna er riktig... Er du kåt på å vite så bare ring og spør, de har about us linker.


    Dersom du spør Audioquest og Qed så kan jeg godt ta på meg å ringe BILTEMA!

    Så kan vi få avklaring på om Biltema er "Snille".. og om Audioquest virkelig er så griske.

    I og med at Audioquest slår til med en kontainer kabler til bonus som blir brukt på fest og grilling til arbeidere i Usa, Nederland og Kina så er jeg skikkelig spent...
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hva er årsaken til alt Kinahatet Danke, hvorfor skal ikke Kinesere få ha jobb, bare feite USAniere og Tyskere?
    Det er en grunn til at vi ser en stor fremgang i levestandard i kina for tiden, produksjon og eksport av forbruksvarer.
    Ikke særlig levedyktig kanskje, men det er nå den veien de har kjørt.
    Nå er det vel snart bare jobb for robotprogrammerere der også, men det er en annen sak.

    En annen sak er at det meste faktisk er lagd i Kina eller andre lavprisland, og de lager den kvaliteten du vil ha.
    Et 'made in whatever' klister er ikke verdt mye i dag, det betyr vanligvis at noen har satt sammen ferdige moduler fra 'Kina' i en boks.

    Og disse kalkylene du hiver rundt deg, har du fått disse fra regnskapsavdelingene til de respektive butikkene?
    Jeg nekter å tro at Biltema tjener noe mer per solgte dings enn noen HI-FI sjapper, inkludert 'Klubben'.
    Jeg kjøper heller på Biltema, der vet jeg hva jeg får, og det er ikke polerte hundedritter som tveakspusherne frister med.

    Støtt Kineserne, Kjøp billig.
    Jeg har jo ikke Kina hat?? Xtz er lagd i Kina, men de har rykte.

    Rennome.


    Biltema har ikke det.

    Det er forøvrig ikke bare jeg som er bekymret.. på Whathifi er det mange med samme bekymring som meg... Altså slavearbeid i Congo, Kina..

    Forskjell særlig med Audioquest er at de styrer alt selv. Barbeque øl, bonuser osv...
    Det er Amerikansk drevet på egne fabrikker.

    Noe helt annet er iPhone som driver kontrakting. Eller Biltema..


    https://www.whathifi.com/forum/hi-fi/made-in-britain?page=1
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg mener at det er klar verdi med ting som er håndlaget i Norge, USA eller England. I Cambridgeshire i UK feks setter de sammen mye hifi, men grundeler kommer nok ofte fra østen.

    Min klare vitenskap er at når arbeiderne har bedre vilkår og ting går mer sakte så blir det bedre produkter.

    Tror du arbeidsvilkår i Kina er like bra som Electrocompagniet i Stavanger?

    Det er bare på de I lands fabrikker som driver fabrikken selv, på vestlige vilkår.

    Det er jo ikke kinahat jeg har. Bare bekymring for arbeidsmiljø, arbeideres og slavers vilkår. Spesielt i konfliktland og ting som drives med løs kontrakt i Kina...
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kule-Trygve:
    Tyngdekraften er gammel den, men gjelder fremdeles. Du later til å tro at naturlover kan gå ut på dato. Det fine med naturlover er at de står på sitt selv om kunnskapsforakten later til å være tiltagende.
    Har i det minste skjønt at alternativ- hifien som enkelte høyt utdannede her advokerer, opererer med noen helt spesielle "naturlover" tilpasset helt spesielle hørselsegenskaper (eller mangel på sådanne). Må igjen minne disse om den naturlige forklaring som ligger foran nesen deres konstant, men som man har bestemt seg for er uaktuell: DERE GREIER IKKE HØRE DET DE FLESTE GREIER Å HØRE.
    Du skal få beholde dine illusjoner. Da jeg var liten var det vanlig med tryllekunstnere som underholdning, men vi visste at det var en illusjon selv om vi så det med egne øyne. Interessant at du nevner alternativ-hifi i og med at du en av de fremste talsmenn for vitenskapsfornektelse og alternative teorier. Behold din tro du ;).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvorforlages ikke bilene i aluminium så de varer? Osv..
    Med alt veisaltet vi har her! ;)
    Skjønner ikke spørsmålet?
    Alu får du bare er belegg på. Du har sikkert sett det selv.
    Det ruster ikke.
    Aluminium kan korroderer. I kontakt med kobber f.eks.
    Yup. Galvanisk korrosjon. Festlige saker det.

    ...

    Evangelisten Kule-Trygve er innpå igjen. Som vanlig fullstendig substansfri.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser bare att noen påstår att noen kabler er verst fordi de er billige.

    Og det skulle ikke forundre meg om det er samme fabrikker som produserer for Biltema og Audioquest pluss mange andre.

    Bedre att unga produserer kabel enn å drive dank å finner på faenskap :)
    Prisen er ofte en grei vurdering på om noe er slavearbeid. Det er lett hoderegning... Klær på HM er bevist gang på gang barnearbeid.. Det at noen ikke sier noe om Biltema kabler er rett og slett fordi ingen bryr seg. Jeg vet hvor lite de koster å produsere 20-30kr stk.. Biltema og Clas håver inn.


    De har ikke renomme (med unntak av visse her på forum)

    Renomme betyr at man ikke kan ta seg råd til å gjøre sånne ting.,,, Det hadde blitt bråk.
    Man kan f.eks. kjøpe norskprodusert 4mm2 PR-kabel for 140 Kr for 10 meter over disk i Norge. Produsert av norske arbeidere i Halden, med førsteklasses kvalitetskontroll og svært strenge kvalitetskrav. Synes du da det er usannsynlig å få produsert høyttalerkabel som selges Norge for 30 Kr/m, i Kina, der arbeidskraften (under ordnede forhold) koster 5% av hva den gjør her?

    At norske forhandlere skulle ha så lite som 40 Kr avanse på meterprisen for en kabel med utsalgspris på over 80 Kr, anser jeg som fullstendig usannsynlig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kr 140 for 10m PR 2x4 over disk? Det er ca 1/3 av grossistpris og under 1/4 av nettpris hos Megaflis.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    PN er en enleder ledning for trekking i rør eller bruk internt i sikringsskap etc og består dermed av ca 1/3 av hva man får i en PR-kabel. PR er til orientering mangetrådet der PR er "solid core". 10m PR koster 599 for 10m hos Megaflis ser jeg, hvilket er billig. Dette er en installasjonskabel for fast montasje og kan selvfølgelig benyttes til høyttalerkabel selv om jeg personlig heller vil ha en ordentlig høyttalerkabel som er skikkelig terminert og fleksibel (mangetrådede ledere ).
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Skjønner ikke spørsmålet?
    Alu får du bare er belegg på. Du har sikkert sett det selv.
    Det ruster ikke.
    Aluminium kan korroderer. I kontakt med kobber f.eks.
    Yup. Galvanisk korrosjon. Festlige saker det.
    Så festlig at jeg tror det ville vært risikabelt å sende biler med aluminiumskarosseri ut på markedet, det er ikke alle som er klar over galvanisk korrosjon, og det er ikke greit å vite hva folk kan finne på både privat og av de som jobber på verksteder rundt omkring. Med plast slipper man dette helt. Ville aldri hatt en båt med aluminiumsskrog f.eks.

    Biltema solgte til og med ventilhetter til bil av eloksert aluminium før, og gjengene på ventilene er jo gjerne edlere metall enn aluminium. Til og med jeg som visste om fenomenet gikk på en smell der, en gang for mange år siden. Fordi man ikke tenker over ting, og tar det for gitt at de som selger et produkt vet hva de driver med og ikke sender ting som er direkte ødeleggende ut på markedet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.934
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Elektroimportøren selger PR2x4/4 for ca 40kr/m- merke Nexans.. nå er vel ikke PR det mest logiske som høyttalerkabel, men PR eller RK ( enleder) koster fra ca 7-10 kr/m fro 2,5-4 kvmm.... Så kan man undres over at Elby, Elektroimportøren osv kan selge samme vare til en lavere pris en det jeg klarer å krangle med til hos grossistene... ( jeg har i flere år nå hatt bl.a innkjøp av el-materiell og elektronikkomponenter som en del av mine jobbaktiviterer )
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke spørsmålet?
    Alu får du bare er belegg på. Du har sikkert sett det selv.
    Det ruster ikke.
    Aluminium kan korroderer. I kontakt med kobber f.eks.
    Yup. Galvanisk korrosjon. Festlige saker det.
    Så festlig at jeg tror det ville vært risikabelt å sende biler med aluminiumskarosseri ut på markedet, det er ikke alle som er klar over galvanisk korrosjon, og det er ikke greit å vite hva folk kan finne på både privat og av de som jobber på verksteder rundt omkring. Med plast slipper man dette helt. Ville aldri hatt en båt med aluminiumsskrog f.eks.

    Biltema solgte til og med ventilhetter til bil av eloksert aluminium før, og gjengene på ventilene er jo gjerne edlere metall enn aluminium. Til og med jeg som visste om fenomenet gikk på en smell der, en gang for mange år siden. Fordi man ikke tenker over ting, og tar det for gitt at de som selger et produkt vet hva de driver med og ikke sender ting som er direkte ødeleggende ut på markedet.
    Hva med Tesla, bruker ikke de aluminium i karosseriet?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Elektroimportøren selger PR2x4/4 for ca 40kr/m- merke Nexans.. nå er vel ikke PR det mest logiske som høyttalerkabel, men PR eller RK ( enleder) koster fra ca 7-10 kr/m fro 2,5-4 kvmm.... Så kan man undres over at Elby, Elektroimportøren osv kan selge samme vare til en lavere pris en det jeg klarer å krangle med til hos grossistene... ( jeg har i flere år nå hatt bl.a innkjøp av el-materiell og elektronikkomponenter som en del av mine jobbaktiviterer )
    Priser henger gjerne sammen med volum. M.a.o., du kjøper kanskje ikke nok til å få de beste prisene.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    PN er en enleder ledning for trekking i rør eller bruk internt i sikringsskap etc og består dermed av ca 1/3 av hva man får i en PR-kabel. PR er til orientering mangetrådet der PR er "solid core". 10m PR koster 599 for 10m hos Megaflis ser jeg, hvilket er billig. Dette er en installasjonskabel for fast montasje og kan selvfølgelig benyttes til høyttalerkabel selv om jeg personlig heller vil ha en ordentlig høyttalerkabel som er skikkelig terminert og fleksibel (mangetrådede ledere ).
    Jeg blingset på PR og PN. Beklager, og takk for korrigeringer. Jeg brukte det uansett bare som et eksempel på norske produksjonskostnader. Mente ikke å anbefale den som høyttalerkabel. Illustrasjonen funker fremdeles. Selv i Norge kan man ta frem 2x4-kvadrat kabel med strenge kvalitetskrav og høye lønninger for 40 Kr/m, så «Kjøp dyre kabler for å ikke støtte barnearbeid»-argumentet faller på sin egen urimelighet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Yup. Galvanisk korrosjon. Festlige saker det.
    Så festlig at jeg tror det ville vært risikabelt å sende biler med aluminiumskarosseri ut på markedet, det er ikke alle som er klar over galvanisk korrosjon, og det er ikke greit å vite hva folk kan finne på både privat og av de som jobber på verksteder rundt omkring. Med plast slipper man dette helt. Ville aldri hatt en båt med aluminiumsskrog f.eks.

    Biltema solgte til og med ventilhetter til bil av eloksert aluminium før, og gjengene på ventilene er jo gjerne edlere metall enn aluminium. Til og med jeg som visste om fenomenet gikk på en smell der, en gang for mange år siden. Fordi man ikke tenker over ting, og tar det for gitt at de som selger et produkt vet hva de driver med og ikke sender ting som er direkte ødeleggende ut på markedet.
    Hva med Tesla, bruker ikke de aluminium i karosseriet?
    Kan godt hende de gjør det, men isåfall har de merkelig nok ikke konsultert meg før de har tatt den avgjørelsen. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er laget mange biler med alu i karosseri og chassis. Beklager hvis min slengbemerkninger startet dette sidesporet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Elektroimportøren selger PR2x4/4 for ca 40kr/m- merke Nexans.. nå er vel ikke PR det mest logiske som høyttalerkabel, men PR eller RK ( enleder) koster fra ca 7-10 kr/m fro 2,5-4 kvmm.... Så kan man undres over at Elby, Elektroimportøren osv kan selge samme vare til en lavere pris en det jeg klarer å krangle med til hos grossistene... ( jeg har i flere år nå hatt bl.a innkjøp av el-materiell og elektronikkomponenter som en del av mine jobbaktiviterer )
    Priser henger gjerne sammen med volum. M.a.o., du kjøper kanskje ikke nok til å få de beste prisene.
    40/m forutsetter kjøp av 50m. Tenk også over at hos en vanlig grossist betaler du for bekvemmelighet i tillegg da prisen for en omfattende logistikk er bakt inn. Levering 2 ganger pr dag i tillegg til ekspressleveranser på timen koster penger. Ved bedre planlegging av arbeidene kan man få bedre priser, men det koster også da noen må gjøre den jobben selv om denne kostnaden ikke vises på en faktura....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.934
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Audi leverer vel alu-karosseri fra A8 og oppover? De gjorde ialle fall det tidligere... En mye brukt alu-legering til koblingsskap o.l. er silumin ( 85-90% alu og 10-15% silisium ) Dette er et godt eksempel på noe som tåler dårlig tøft, saltholdig klima, og hvor elektrokorrosjon tar helt av etter en tid...
    "Aluminium" finnes i svært mange utgaver og med svært forskjellige korrosjonsegenskaper... maskineringsegenskaper er også tildels svært forskjellige..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    PN er en enleder ledning for trekking i rør eller bruk internt i sikringsskap etc og består dermed av ca 1/3 av hva man får i en PR-kabel. PR er til orientering mangetrådet der PR er "solid core". 10m PR koster 599 for 10m hos Megaflis ser jeg, hvilket er billig. Dette er en installasjonskabel for fast montasje og kan selvfølgelig benyttes til høyttalerkabel selv om jeg personlig heller vil ha en ordentlig høyttalerkabel som er skikkelig terminert og fleksibel (mangetrådede ledere ).
    Jeg blingset på PR og PN. Beklager, og takk for korrigeringer. Jeg brukte det uansett bare som et eksempel på norske produksjonskostnader. Mente ikke å anbefale den som høyttalerkabel. Illustrasjonen funker fremdeles. Selv i Norge kan man ta frem 2x4-kvadrat kabel med strenge kvalitetskrav og høye lønninger for 40 Kr/m, så «Kjøp dyre kabler for å ikke støtte barnearbeid»-argumentet faller på sin egen urimelighet.
    Jeg har ikke inntrykk av at det er produksjonskostnadene som velter regnestykket for hifikabler..... En automatisert produksjon koster nok heller ikke mye mindre i østen. Det er prisen på manuell arbeidskraft som er forskjellen. Jeg har sett kinesere håndbygge jordfeilautomater i stor skala hos en av verdens største produsenter av vern. Det er rett nok 10 år siden, men de jobbet akkord og oppnådde en lønn på ca 200USD pr mnd. Slik kan vi ikke holde på i vesten.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.934
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Produksjon av kvalitetskabel er ikke håndarbeid, så disse henvisningene og ideene om barnearbeid er rett og slett sludder. Hva angår produksjon i Kina, så går velferdsøkningen så raskt og lønningene følger deretter, at mange multinasjonale produsenter allerede er i ferd med å flytte produksjonen vekk fra Kina. Vietnam, Indonesia osv er nye områder...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    For å komme tilbake til de sorte konene. Det er en selvfølge at vibrasjoner er uønsket i cd- og platespillere. Og for oss som driver med eldre gosaker så kan vi ta med kassett- og minidiskspillere i samme slengen. Spørsmålet som vi gnager på er om det har noe for seg å dempe det andre utstyret også. Jeg velger å tro det uavhengig av hva ekspertene her inne kommer med.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    PN er en enleder ledning for trekking i rør eller bruk internt i sikringsskap etc og består dermed av ca 1/3 av hva man får i en PR-kabel. PR er til orientering mangetrådet der PR er "solid core". 10m PR koster 599 for 10m hos Megaflis ser jeg, hvilket er billig. Dette er en installasjonskabel for fast montasje og kan selvfølgelig benyttes til høyttalerkabel selv om jeg personlig heller vil ha en ordentlig høyttalerkabel som er skikkelig terminert og fleksibel (mangetrådede ledere ).
    Jeg blingset på PR og PN. Beklager, og takk for korrigeringer. Jeg brukte det uansett bare som et eksempel på norske produksjonskostnader. Mente ikke å anbefale den som høyttalerkabel. Illustrasjonen funker fremdeles. Selv i Norge kan man ta frem 2x4-kvadrat kabel med strenge kvalitetskrav og høye lønninger for 40 Kr/m, så «Kjøp dyre kabler for å ikke støtte barnearbeid»-argumentet faller på sin egen urimelighet.
    Jeg har ikke inntrykk av at det er produksjonskostnadene som velter regnestykket for hifikabler..... En automatisert produksjon koster nok heller ikke mye mindre i østen. Det er prisen på manuell arbeidskraft som er forskjellen. Jeg har sett kinesere håndbygge jordfeilautomater i stor skala hos en av verdens største produsenter av vern. Det er rett nok 10 år siden, men de jobbet akkord og oppnådde en lønn på ca 200USD pr mnd. Slik kan vi ikke holde på i vesten.
    Ca. 5% av norsk lønn, ja.

    Nei, men det ble lagt ut en lang tirade om det i natt, og innlegget mitt var et svar til han som skrev den. Selvsagt er produksjonskostnaden en brøkdel av prisen på det meste av høyttalerkabel.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Og det er poenget mitt også, SPESIELT på highend høyttalerkabel .....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.934
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå var det vel også en diskusjon om Odin kablene ( ?? ) som med overveiende sannsynlighet er et Molex-produkt som er rebranded og fikset på med bling og svada... med en mark-up som er hinsides...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg husker også jeg leste om et ungt Bladelius-selskap som doblet prisene i østen for at salget skulle ta av. Good for business, but the box is still the same. Alt dette er greit, men at noen tror prislappen er kvalitetskriterium nummer 1 (ja, jeg tenker spesielt på deg, Kule-Trygve) er vel like ulogisk som svadaen mange av disse produktene er omkranset av. Jeg kaller det hverken kriminelt eller har noen intensjon om å advare godtroende, jeg bare påberoper meg en rett til å ytre noe om det på et relevant forum der inkompetanse gjerne vil dyrkes som en slags utilsiktet eksklusivitet. Arrogansen er til orientering tilsiktet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn