Normalisering over en lav sko

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Særlig grunn til å advare mot det mye brukte programmet Foobar m standard innstillinger: Musikk som er lagret i flac-formatet vil ”volum-normaliseres” ved avspilling (hvis man ikke leter seg frem til riktig meny og får skrudd av funksjonen). De som står bak programmet mener tydeligvis at all musikk skal lyde jevnt høyt. (googler man, finner man begrunnelsen formulert litt annerledes, men det er jo det samme: ”Hurra, nå slipper du problemet med at enkelte spor avspilles på lavere nivå!”.
Særlig destruktivt er dette for klassisk musikk, naturligvis, der komponisten eller utøveren hyppigere gjør bruk av lydstyrke-kontraster. Det kan dreie seg om lavmælte partier eller hele satser. Avspilling i Foobar vil faktisk gi klipping av signalet på slutten av en generelt lavmælt sats som ender med et kraftig parti, forutsatt det er brukt flac og m bibeholdt standard innstillinger.* (formodentlig den vanligste kombinasjonen). Ellers er det jo et utmerket program, og jeg henviser til bambadoo sin utmerkede Foobar guide på toppen her (og håper han vil føye til noe om dette spesifikke problemet).

Et hakk verre det nokså populære gratisprogrammet for brenning av musikk til CD m.m., Ashampoo. Der må man huske på å gå inn i en undermeny og slå av ”Normalize” hver eneste gang man åpner programmet. Standardinstillingen ”Normalize tracks” kommer tilbake av seg selv! Det nytter ikke engang å forandre på settingen i Windows-registeret ( skjønt det kan det være flere nøkler for dette enn det jeg fant i farten). Man får altså ikke automatisk en tro kopi av sin CD med Ashampoo….

Vær også oppmerksom på Spotify: Der må man inn i ”preferences” og skru av ”set the same volum level for all tracks” (Spotify opererer ikke med max kvalitet uansett, så det blir litt mindre hårreisende i det tilfellet, kan man kanskje si.).
Skukke forbause meg om man finner tilsvarende griseri i andre programmer også.
No

*Foobar er oppmerksom på faren for klipping i disse tilfeller, derfor har de også lagt inn Normalize+Soft klipping som et alternativ i innstillingene.(bare at de kaller det noe annet, se bilde).
 

Vedlegg

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
For å vise virkningen ( i Foobar). Seksjonen til høyre er musikkstykket spilt av som wav-fil, slik det egentlig skal se ut. Til venstre er samme stykke spilt av som flac.
Det vil lyde 'saftigere' i begynnelsen, men ikke som tiltenkt av produsenten, og signalet klippes kraftig på slutten (nærbilde). Vel og merke i begge kanalene, ikke bare i høyre som man skulle tro utifra oversiktsbildet.
(Opptak på utgangen av lydkortet). Hvorfor Foobar gjør forskjell på wav og flac? Spør ikke meg, men saken er jo uansett at det er flac som brukes (av lossless-folket).
 

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Du har nok misforstått foobar2000 i dette tilfellet Dr. No.

Det du snakker om er ikke normalisering. Det er bruk av replay gain, to eller fire verdier som ligger som tags i musikkfilen. Gitt at det i hele tatt er kalkulert replay gain verdier for filen.
WAV-filer har vanligvis ikke tags som standard så replay gain er derfor ikke mulig å benytte på disse filene, selv om det sikkert finnes omveier for de som absolutt vil.

Følgende replay gain tags kan benyttes:
REPLAY_GAIN_TRACK_GAIN
REPLAY_GAIN_TRACK_PEAK
REPLAY_GAIN_ALBUM_GAIN
REPLAY_GAIN_ALBUM_PEAK

Track benyttes dersom man ønsker at alle låter låter likt volummessig uavhengig av album, mens album benyttes dersom man ønsker å bevare eventuelle volumforskjeller mellom låter innad på albumet.
Gain-tagene representerer enten en digital volumreduksjon eller forsterkning sett i forhold til et visst referansevolum.
Om man er så dum å bare benytte GAIN-tags uten å ta høyde for PEAK-tagen vil man helt korrekt kunne oppleve klipping, selv om det i de aller fleste tilfeller vil være behov for volumreduksjon og ikke økning i forhold til referansen.
I de fleste gode implementasjoner (f.eks foobar2000 og Squeezebox Server) har man imidlertid også mulighet til å aktivere bruk av PEAK-tagen. GAIN-tagen benyttes da, men vil aldri forsterke mer enn PEAK-tagen kan tillate.

Replay gain er derfor helt ufarlig og ikke-destruktivt dersom man benytter modusen som tar hensyn til både GAIN og PEAK. Om man benytter TRACK eller ALBUM-modusen er etter smak og behag. Dette er med andre ord IKKE normalisering. Brukt riktig kan ikke klipping forekomme, originalfilen forblir 100% intakt siden det kun er snakk om tags, og det er ikke snakk om noen form for dynamikk komprimering.

Korrekt innstilling i foobar dersom man vil at dette skal være transparent og uten klipping er å benytte track/album samt apply gain and prevent clipping according to peak.
I tillegg må man ha tagget filene med replay gain. Har man ikke det vil det ikke gjøres noen ting med filen.

Det eneste potensielle problemet med replay gain er at foobar er inne med en digital volumkontroll. Etter det jeg har forstått er denne av typen 64-bit floating point. Med andre ord skal volumkontrollen i foobar2000 være optimal.

På MP3 har replay gain en viktig funksjon. I en mp3 er ikke absoluttnivået +-1 i den digitale filen grunnet komprimeringsartifakter. Her vil replaygain faktisk sørge for at mp3ens maksutslag dras inn slik at klipping unngås ved at gain senkes slik at peak holdes innenfor +-1. Replay gain forhindrer derfor klipping man umulig kan unngå på andre måter med mp3 avspilt direkte.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
marsboer, uansett hva man kaller det: La oss se praktisk på saken. Det står fast at Foobar MED STANDARD INSTILLINGER kan forandre på signalet og i værste fall gi klipping.
Man kan ikke regne med at musikkelskere flest finner frem til menyene hvor disse valgene kan gjøres. Jeg tipper de fleste ikke vil ha en anelse om hva ’replay gain’ o.l betyr, hvis de slumper til å havne der.
Det spiller ingen rolle om det finnes de som er glade for funksjonen, imo. Det er noe prinispielt ved saken: Ønsker man å avspille en fil tapsfritt (f.eks rippet fra en CD). og velger flac-formatet, skal det i utgangspunktet ikke tukles med noe som helst. No
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Squeezebox Server har også Replay Gain innebygget. Det er det beste siden transistoren, spør du meg, ihvertfall for de av oss som hører på andre ting enn klassisk. Da slipper man å stupe frem etter fjernkontrollen for å skru ned volumet hvis det kommer på et spor nyere enn 1995, ca. Genialt, og veldig, veldig praktisk for alle de sporene som er forhåndstuklet.

Edit: På mine musikkfiler skrur altså ReplayGain stort sett ned volumet, kanskje med så mye som -12 dB. Den forsøker å justere avspillingsvolumet til et gjennomsnittsnivå rundt -20 dBFS, omtrent som jeg ville gjort selv med aktiv bruk av volumknotten.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Dr.No skrev:
marsboer, uansett hva man kaller det: La oss se praktisk på saken. Det står fast at Foobar MED STANDARD INSTILLINGER kan forandre på signalet og i værste fall gi klipping.
Man kan ikke regne med at musikkelskere flest finner frem til menyene hvor disse valgene kan gjøres. Jeg tipper de fleste ikke vil ha en anelse om hva ’replay gain’ o.l betyr, hvis de slumper til å havne der.
Det spiller ingen rolle om det finnes de som er glade for funksjonen, imo. Det er noe prinispielt ved saken: Ønsker man å avspille en fil tapsfritt (f.eks rippet fra en CD). og velger flac-formatet, skal det i utgangspunktet ikke tukles med noe som helst. No
Du må huske på at replay gain kun er aktiv dersom du faktisk har valgt å tagge filene med replay gain tags, noe som absolutt ikke skjer av seg selv uten at du velger at det skal være slik.
Med andre ord er replay gain av for alle filer inntil du faktisk bevisst tag'er filene med replay gain og da bare funker det "på magisk vis", fordi dette valget default er aktivert.
Foobar har altså tatt den beslutningen at du skal regulere replay gain i form av tagenes tilstedeværelse, ikke i form av standard valg som igjen blir en potensiell hindring for de som ønsker å teste ut funksjonaliteten.

Rippeprogrammer som f.eks EAC setter nemlig ikke disse tag'ene selv, så du har nok en relativt klar formening om hva du gjør før du setter igang den tidkrevende prosessen det er å kalkulere replay gain for alle filene dine i foobar (høyreklikk på filene i playlist -> ReplayGain -> Scan ...)
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
marsboer skrev:
Dr.No skrev:
marsboer, uansett hva man kaller det: La oss se praktisk på saken. Det står fast at Foobar MED STANDARD INSTILLINGER kan forandre på signalet og i værste fall gi klipping.
Man kan ikke regne med at musikkelskere flest finner frem til menyene hvor disse valgene kan gjøres. Jeg tipper de fleste ikke vil ha en anelse om hva ’replay gain’ o.l betyr, hvis de slumper til å havne der.
Det spiller ingen rolle om det finnes de som er glade for funksjonen, imo. Det er noe prinispielt ved saken: Ønsker man å avspille en fil tapsfritt (f.eks rippet fra en CD). og velger flac-formatet, skal det i utgangspunktet ikke tukles med noe som helst. No
Du må huske på at replay gain kun er aktiv dersom du faktisk har valgt å tagge filene med replay gain tags, noe som absolutt ikke skjer av seg selv uten at du velger at det skal være slik.
Med andre ord er replay gain av for alle filer inntil du faktisk bevisst tag'er filene med replay gain og da bare funker det "på magisk vis", fordi dette valget default er aktivert.
Foobar har altså tatt den beslutningen at du skal regulere replay gain i form av tagenes tilstedeværelse, ikke i form av standard valg som igjen blir en potensiell hindring for de som ønsker å teste ut funksjonaliteten.

Rippeprogrammer som f.eks EAC setter nemlig ikke disse tag'ene selv, så du har nok en relativt klar formening om hva du gjør før du setter igang den tidkrevende prosessen det er å kalkulere replay gain for alle filene dine i foobar (høyreklikk på filene i playlist -> ReplayGain -> Scan ...)
Jeg er imponert over hvor god greie du har på detaljene her, marsboer.Men hvordan skal den jevne bruker vite om hans flac fil (som kan komme fra en rip eller fra en nedlasting eller fra hvorsomhelst) er ’tagget’ eller ikke? Jeg har for min del ikke gjort noen aktivt valg noe sted, bare testet ut programmet med tilfeldige flac og wav filer (etter at jeg oppdaget høyere nivå ved flac playback).
For øvrig vil nok 99% av brukerne ikke ane hva en ’tag’ er engang, formoder jeg. Det de fleste vet er at flac er et tapsfritt format, og de/vi har vel egentlig enslags rett til å vente at det som kommer ut av et anerkjent avspilleprogram ikke plutselig kan være tuklet med eller endog klippet i høye passager. Selv om det det siste vil forekommer sjeldent og primært i klassisk musikk, så holder jeg på at dette er uhørt. No
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg vil tro at andelen audiofile som faktisk bryr seg maksimal lydkvalitet som i tillegg er opptatt av å bruke formatet FLAC for å få lossless komprimering og attpåtil velger seg den "nerdete" avspilleren foobar2000 til formålet uten å ha det minste begrep om hva de gjør eller hva tags er, er nokså liten. foobar2000 har aldri vært rettet mot nybegynnere.

I tillegg gjelder faren for klipping kun i en meget liten prosentandel av filene og problemene vil kun dukke opp gitt at brukeren faktisk tilhører gruppen som beskrevet over og at musikken i tillegg er anskaffet ferdig replay gain'et via "andre kanaler".

Når det er sagt er jeg helt enig i at default valget i foobar2000 er dårlig. Det burde vært "apply gain and prevent clipping according to peak" eller "none". Kun gain er i grunn det verste alternativet.

Jeg kan tenke meg at årsaken til at kun gain benyttes som default er at PEAK-tagen vil gi overdreven senkning av volumet på lossy formater som mp3 grunnet komprimeringsartifaktene. Jeg regner med at majoriteten av foobar2000-brukere spiller mer mp3 enn FLAC. Om brukeren ikke forstår sammenhengen mellom PEAK-tags, komprimeringsartifakter på mp3 og den endelige gain reduksjonen, som jeg vil anta er mest realistisk, så vil jeg tro at det kommer klager på at volumet på en del mp3'er ikke høres like høye ut som andre mp3er selv med replay gain. Da har de sannsynligvis spart seg litt trøbbel blant den jevne bruker ved å tillate litt klipping mot et jevnt volum i alle tilfeller. Dette blir selvfølgelig kræsj for audiofile.
 
Topp Bunn