Norlendinger uten magemål

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Finnmark Fylkesting har forlangt begrensninger på trafikken på Torp og Rygge.
Hensikten er å øke inntjeningen på Gardermoen slik at det blir mer midler til subsidier til flyplasser i Finnmark.
Er dette riktig? Er det moralsk? Er det miljøvennlig?
For begge flyplasser vil det i realiteten bety nedleggelse da passasjergrunnlaget blir for lite.
Torp er Norges nest største på utenlandsflyvinger.
1.7 millioner passasjerer bruker denne flyplassen hvert år. Skal alle disse menneskene jages ut på et allerede overbelastet vei og tognett?
Hva er hensikten med å reise i tre timer nordover for deretter å fly den samme distansen sørover?
Gardermoen er allerede på full belastning, 17 millioner passasjerer i året. Så hva er hensikten?
Dumskap? Faenskap?

(teksten er hentet fra et annet forum, men fortjener plass her også)

V

vredensgnag

Gjest
I mange år drev Göteborg og Oslo og saboterte all utbygging mellom byene, for å unngå fremvekst av en utfordrer. Og det ble brukt noen knep for å unngå utbygging av Rygge, men til slutt måtte de gi seg. Elendig veinett og jernbanenett på samme strekning har vært en følge av denne politikken.

It's a dirty game.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Finnmark Fylkesting har forlangt begrensninger på trafikken på Torp og Rygge.
Å forlange noe uten å komme med i det minste implisitte trusler om sanksjonering hvis man ikke får det som man vil er lite annet enn et fromt ønske fremmet på en udannet måte, og dermed lett å ignorere. Finmark Fylkesting har like lite styring med trafikken på Torp og Rygge som jeg har over reinsdyrtettheten der oppe. "Forlanger"... :-*

Edit: Jeg benytter anledningen til å minne om de ekte norlendingene i avataren min (Terra-ordførerne), som forlanger å få pengene tilbake. Også en glad gjeng for Alternativmessen.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Bare husk: En Finnmarking er IKKE en Nordlending ;) 8)

Mvh en innfødt Finnmarking

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jan_I skrev:

Det er jeg klar over, men i opphisselsen over sakens innhold glemte jeg det. ;)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Jan_I skrev:

Joa. Det er VI, her i Osloområdet som bestemmer hvem som er nordlendinger. Og det er alle dere som snakker sånn typisk nordlendingsdialekt. Alle nord for Brønnøysund omtrent. De som kommer fra Brønnøysund er håpløse, de prater jo et mål som kun de selv og noen mystiske sjødyr i omegnen behersker. Men det er nesten sånn som de derre norlendingene prater, det også, forresten.

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg som trodde grensen for nordlenninger gikk et sted ved Sinsen.
Betyr dette at vi trøndere endelig er frikjent?

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.764
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Rana, Hattfjelldal, Hemnes og Narvik er ganske riktig nordlandskommuner. Men Bremanger, Haugesund, Kvinesdal og Vik i Sogn var også med på gildet.

Ser for øvrig ikke sammenhengen mellom Finnmark fylkestings krav til regulering av flytrafikken på Torp og Rygge og de feilslåtte spekulasjonene i hegde fund. Det første er urimelig, det andre er mest tragisk.

Finnmark og Nordland er ikke samme fylke. For de som ikke er kjent med geografien nord for egen navle, kan jeg opplyse om at disse to Nord-Norske fylkene faktisk er delt fra hverandre av et tredje Nord-Norsk fylke (det er nemlig tre, og ikke to. Surprise, surprise). Dette fylket heter Troms Fylke og er delt i Nord-Troms og Sør-Troms.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nå tøyser du fælt.

Vi har Oslo med omegn, Bygda og Gokk. Det blir 3 fylker det. 8)

Dette er jo en sak for Spiralis, Vi avventer en kommentar fra den kanten.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
oddgeir skrev:
Nå tøyser du fælt.

Hehe, og grensen for Bygda går sånn omtrent i Lier, Hønefoss og Rakkestad....alt utenfor det er Gokk ;D

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
A Boy Named Sue skrev:
Rana, Hattfjelldal, Hemnes og Narvik er ganske riktig nordlandskommuner. Men Bremanger, Haugesund, Kvinesdal og Vik i Sogn var også med på gildet.

Ser for øvrig ikke sammenhengen mellom Finnmark fylkestings krav til regulering av flytrafikken på Torp og Rygge og de feilslåtte spekulasjonene i hegde fund. Det første er urimelig, det andre er mest tragisk.

Finnmark og Nordland er ikke samme fylke. For de som ikke er kjent med geografien nord for egen navle, kan jeg opplyse om at disse to Nord-Norske fylkene faktisk er delt fra hverandre av et tredje Nord-Norsk fylke (det er nemlig tre, og ikke to. Surprise, surprise). Dette fylket heter Troms Fylke og er delt i Nord-Troms og Sør-Troms.
Det er kun nordlenningene som er med på bildet.

Sammenhengen mellom sakene er bare at begge dreier seg om politikere i Nord-Norge som lever i en alternativ virkelighet der de tror de kan bestemme over flyplasser i Sør-Norge, eller om de skal betale gjelda si. Begge deler er komisk.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
oddgeir skrev:
Nå tøyser du fælt.

Hehe, og grensen for Bygda går sånn omtrent i Lier, Hønefoss og Rakkestad....alt utenfor det er Gokk ;D

mvh
Jeg bodde en gang rimelig sentralt i Rakkestad, altså kan jeg i det minste hevde å aldri ha bodd i Gokk.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Eg har etter å ha lese litt, kome til at alle andre i denne tråden er tullingar (utanom meg).
Du skal ikke se bort fra at du er inne på noe.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Audiophile-Arve skrev:
Eg har etter å ha lese litt, kome til at alle andre i denne tråden er tullingar (utanom meg).
Du må ikke tro du slipper unna selv om ingen forstår hva du skriver. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
vredensgnag skrev:
I mange år drev Göteborg og Oslo og saboterte all utbygging mellom byene, for å unngå fremvekst av en utfordrer. Og det ble brukt noen knep for å unngå utbygging av Rygge, men til slutt måtte de gi seg. Elendig veinett og jernbanenett på samme strekning har vært en følge av denne politikken.

It's a dirty game.
Synes du veinettet mellom Oslo og Gøteborg er elendig?
Hva synes du i såfall om veinettet ellers her i landet?

S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
Nå tøyser du fælt.

Som innbygger av Gokk må jeg si meg helt enig: Det er til å le av når vestlendinger og trøndere snakker om "byen" de kommer fra. Norge har én by, en relativt perifer sådan, resten er bygder og utmark.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Jeg bodde en gang rimelig sentralt i Rakkestad, altså kan jeg i det minste hevde å aldri ha bodd i Gokk.
Og jeg som trodde at du bodde så langt uti Gokk at du kunne se Puddefjorden!

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
totte skrev:

mvh
Hm, jeg har aldri tenkt på at Bergen er mer Gokk enn Indre Østfold, men når du sier det, joda, OK.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
totte skrev:
tkr skrev:
totte skrev:

mvh
Hm, jeg har aldri tenkt på at Bergen er mer Gokk enn Indre Østfold, men når du sier det, joda, OK.

Det kommer selvsagt an på øyet som ser... ;)

mvh

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
A Boy Named Sue skrev:
Nå roter'u fælt. Du må jo ha gått deg bort i skoa dine. Nordland er sikkert et fylke (who cares anyway? ::)) på linje med Trøms og Finlandsmarka, men det driter vel vi i her i HOVEDSTADSOMRÅDET. Dere kan like godt innse det med det samme: dere ER Nordlendinger. Hele gjengen.

Honkey

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.048
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Honkey-Chateau skrev:
Nå roter'u fælt. Du må jo ha gått deg bort i skoa dine. Nordland er sikkert et fylke (who cares anyway? ::)) på linje med Trøms og Finlandsmarka, men det driter vel vi i her i HOVEDSTADSOMRÅDET. Dere kan like godt innse det med det samme: dere ER Nordlendinger. Hele gjengen.

Honkey
My point exactly.

Utenfor hovedstaden er det et bredt felt av grisgrendte områder hvor folk snakker besynderlig, spiser alskens særdeles uapetittelig fisk, være det seg rakfisk, tørrfisk eller (grøss!) lubbesild, og forlanger å få samme behandlig som oss som bor i Hovedstadsområdet..........

Hvor skal slikt føre hen?

Her må det settes tydelig tegn!
Gir man pøbelen lillefingeren tar de gjerne hele hånden!

mvh

Edit: Hmm....tror at jeg legger til en smiley her: ;) Ellers kunne folk tro at det var alvor og ikke tung ironi.
(Til de som ikke vet det, så bor jeg så langt ute i Gokken at folk rundt meg snakker flytende nynorsk og spiser lubbesild helt frivillig)

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.764
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Honkey-Chateau skrev:
A Boy Named Sue skrev:

Honkey
Hmm..En meget provinsiell holdning

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
synd at bymurene ikke eksisterer lengre.

i gamle dager hadde vi flotte murer rundt byene, for å beskytte byborgerne mot røvere, pøbel og pakk som drev og herjet der ute i wasteland.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.764
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Gago skrev:
synd at bymurene ikke eksisterer lengre.

i gamle dager hadde vi flotte murer rundt byene, for å beskytte byborgerne mot røvere, pøbel og pakk som drev og herjet der ute i wasteland.
Ligger ikke Wasteland ved Oslo S?

E

eldstaal

Gjest
Det er bra vi er nådd litt lengre. Hadde vel blitt jævelsk med kloremerker på innsiden av Oslo muren. Tror Oslo folk at de lever av papir alene. Nei,bare bygg en skikkelig mur rundt OSLO området, tror resten av Norge hadde klart seg bra uten denne utkanten, som dessverre sluker mestparten av statlige investeringer...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Er Oslo en by? Jeg trodde det var et asylmottak for folk fra Gokk.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
her var det mye frustrasjon og bitterhet fra gokk-folket, gitt.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Honkey-Chateau skrev:
Jan_I skrev:

Joa. Det er VI, her i Osloområdet som bestemmer hvem som er nordlendinger. Og det er alle dere som snakker sånn typisk nordlendingsdialekt. Alle nord for Brønnøysund omtrent. De som kommer fra Brønnøysund er håpløse, de prater jo et mål som kun de selv og noen mystiske sjødyr i omegnen behersker. Men det er nesten sånn som de derre norlendingene prater, det også, forresten.

Honkey
Ka i h..... e da du mein me da?
Har du ikje skolgang nok te å sjøn ka vi sei så får du sæt de på skolbenken igjen.
Tøvbaill. :)

Å da e no ikje bærre vi som kan snakk me dyran, dokker har jo ei prinsessa neri Oslo som snakka med englan åk.
Så spar me før tullpraten dokkers.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.764
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Gago skrev:
Er vel bare utslag av hjemlengsel fra utflytta Gokkinger, you know ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
A Boy Named Sue skrev:
Gago skrev:
Er vel bare utslag av hjemlengsel fra utflytta Gokkinger, you know ;)
Det finnes tre typer gokkinger i Oslo:

1. Bergenseren.
Brauter noe om at Vestlandet og Bergen er best og noen flytter tilbake dit.

2. Sørlendingen.
Sier aldri noe negativt om Oslo og snakker lite om Sørlandets fortreffelighet. Flytter tilbake til Sørlandet så snart sjansen byr seg.

3. Nordlendingen (inkluderer tromsværinger og finmarkinger)
Snakker ustanselig om fjorden og fjellan og den ramsalte steikje balle humoren de har der oppe. Er medlem i Oslo Senjalag e.l. Blir i Oslo livet ut.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.037
Saken er jo den at vi ikke har noen skikkelig storby i Norge i det hele tatt. Oslo er naturligvis en større by enn Bergen, men hundreogfemti år med større tilflytning fra de mer perifere dalstroka i Norge og Pakistan har bare gjort den større, ikke mer urban, kontinental eller kosmopolittisk...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
noruego skrev:
Saken er jo den at vi ikke har noen skikkelig storby i Norge i det hele tatt. Oslo er naturligvis en større by enn Bergen, men hundreogfemti år med større tilflytning fra de mer perifere dalstroka i Norge og Pakistan har bare gjort den større, ikke mer urban, kontinental eller kosmopolittisk...
Skikkelig og skikkelig, Oslo er hvertfall en storby. Jeg har bodd mange år i Oslo og snart 8 år i Bergen, og det er helt klart at Oslo er en liten storby mens Bergen er en veldig fin stor småby. Jeg vet ikke om tilflyttingen til Oslo er så mye mer bondsk enn tilflyttingen til andre og større storbyer.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg kommer fra en landsby der folk stort sett lever av olje og har flyttet til Norges eneste by.
Nordlending betyr ikke at man kommer fra nordland, men at man er fra Nord-Norge.
Finnmarkinger er like mye nordlendinger som oslofolk er søringer.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.037
totte skrev:
noruego skrev:
Skikkelig og skikkelig, Oslo er hvertfall en storby. Jeg har bodd mange år i Oslo og snart 8 år i Bergen, og det er helt klart at Oslo er en liten storby mens Bergen er en veldig fin stor småby. Jeg vet ikke om tilflyttingen til Oslo er så mye mer bondsk enn tilflyttingen til andre og større storbyer.
Vel, jeg legger mer i betegnelsen storby enn bare folketall, det er hva jeg mente med skikkelig. Ta Beograd for eksempel, var hovedstad i Serbia, så Yugoslavia og nå igjen hovedstad i Serbia med to millioner innbyggere. Verken Zagreb eller Sarajevo kan måle seg med Beograd i folketall, men disse byene har allikevel mer av en urban-kontinental sjel enn Beograd. Som Oslo begynte Beograd først å vokse på midten av 1800-tallet (fra under ti tusen), for etterhvert å bli største by først gjennom en politisk-administrativ beslutning om å gjøre den til hovedstad, og dernest gjennom nasjonal industrialisering.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Er det ikke Olje og eksportinntekter av fisk flyktningemottaket Oslo lever av da..? Såpass greie må vi da være med dere.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
vi administererer og sjefer.
dere, slavene våre ute i wasteland, jobber og sliter.
dere er siklende hjelpesløse og er avhengige av vår ledelse, hvis ikke utspiller seg det mørkeste barbari der ute.

så nå vil jeg ikke høre mer syting.
kom dere ut på havet.
pump olje.
trekk opp fisk.
sørg for inntekter til statskassa, slik at vi oslofolk kan nyte våre espressoer, dyre viner, middager på restaurant, kultur, designklær og fornøyelige ferier i utlandet.
for deres del, med deres enkle smak og behov, bør det duge lenge med bedervet fisk på spisebordet, hjemmebrent sprit, litt tobakk og en nystekt vaffel eller to i helgene.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Er det ikke Olje og eksportinntekter av fisk flyktningemottaket Oslo lever av da..? Såpass greie må vi da være med dere.
Hehe, det er artig når folk fra rorbukonglomeratet Tromsø disser andre byer. Tromsø er Nordens Paris, og Oslo og Jens Stoltenberg er Nordens New York og Barack Obama. Norge har alt.

Topp Bunn