Alt til hus og bolig Norgesenergi

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg blir stadig oppringt av Norgesenergi som vil selge strøm.
Påstår de er billigst. I hvert fall 10 øre / kWh under konkurenter.
Noen som har erfaring?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det finner du ut her: https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/strom/

Problemet er bare at en del leverandører setter opp prisen på produktet du har kjøpt samtidig som de stadig lanserer nye produkt med lav pris for å lure til seg nye kunder. Produktet er for så vidt det samme, altså strøm, men navnet er nytt.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg opplevde faktisk en skikkelig Donald Duck-assosiasjon da jeg for et drøyt år siden ble oppsøkt på døra av en selger fra norgesenergi. En dørselger! Jeg trodde slikt ble avviklet på åttitallet en gang. Det var helt absurd. Det hele ble ekstra morsomt siden han påstod at elektronene som kom rennende ut fra stikkontakten min ville bli betydelig bedre dersom jeg skiftet til Norgesenergi.

Nå var jeg allerede norgesenergi-kunde fra før av (kun pga en tilfeldighet da jeg overtok boligen), så han hadde åpenbart ikke gjort leksa si.
Jeg syntes konseptet var så absurd at jeg skiftet til en annen leverandør en måned senere.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.583
Jeg ble oppringt av et nek fra Hafslund som kunne fortelle meg at kun 20% av norsk strømproduksjon var miljøvennlig.

H

Hardingfele

Gjest
^Den myten er utrolig seiglivet. Jeg får skikkelig motbør i miljøkretser når jeg påpeker at det er sprøyt, inntil jeg kan bevise at det er sprøyt. Men at strømselskapene selv bruker argumentet er drøyt.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.583
^Den myten er utrolig seiglivet. Jeg får skikkelig motbør i miljøkretser når jeg påpeker at det er sprøyt, inntil jeg kan bevise at det er sprøyt. Men at strømselskapene selv bruker argumentet er drøyt.
Det var en ganske morsom samtale, jeg gav henne (svensk tjei) en liten leksjon i det norske kraftsystemet, prosentandel vannkraft og dets like, samt hvordan import/eksportbalansen stort sett ser ut her i landet og produksjon kontra forbruk. Det er alltid litt gøy å ta slike plageånder "off script". Normalt pleier jeg bare å si at jeg ikke er interessert og legge på, men det gir meg en viss fascinasjon å plage de litt. Anvendes primært på folk fra Get som prøver å selge meg bredbånd, som er en lost case siden jeg har fiber og de ikke kan tilby fiber.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Den har jo noe sannhet i seg da.

Norske kraftprodusenter selger sine grønne opprinnelsesertifikater til utlandet - fordi grønn energi i dag har en merverdig utover de faktiske kilowattimene. Så når man kjøper strøm som ikke har opprinnelsesgaranti - så sier man i praksis "jeg bryr meg ikke om hvordan strømmen er produsert".

Så hva skal en miljøbevisst brite gjøre - jo han kjøper strøm fra en leverandør som har opprinnelsesgaranti på strømmen sin. Mens i Norge er det ingen som kjøper slike sertifikater - fordi " all strømmen er ren".

Så hvis man mener det er sprøyt å påstå at kun 20% av norsk strøm har grønn opprinnnelsesgaranti - så blir det jo også Sprøyt å mene at man bidrar positivt med å kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti i utlandet hvor energimiksen er dominert av fossilt.

Mvh
OMF

H

Hardingfele

Gjest
Det som er sprøyt er å ikke sette seg inn i overføringskapasiteten mellom Norge og utlandet. Du kan selge så mange sertifikater du vil, men det blir en skrivebordsøvelse, siden elektronene ikke får reise utenlands i det omfanget som sertifikatene tilsier; ei heller får utenlandske elektroner komme hit.

Så det blir sprøyt, ja. Vi eksporterer mer enn vi importerer, og vi produserer og forbruker selv mange ganger mer enn vi importerer. I 2015 utgjorde importen 5% av vårt forbruk, resten sørget vi selv for (nær 95%).

Hvilket gjør denne artikkelen til ravgalt sprøyt, OMF.

Men dette er hva folk går rundt og tror: https://www.abcnyheter.no/penger/ok...k-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft

Dette vil endre seg om overføringskapasiteten økes, noe kraftselskapene gjerne vil. Til da - sprøyt.

Skjermbilde 2017-04-20 kl. 11.55.00.jpg

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hjemme hos meg har elektronene en tendens til å bare bevege seg fram og tilbake, så de sliter med på komme særlig langt.

H

Hardingfele

Gjest
Hjemme hos meg har elektronene en tendens til å bare bevege seg fram og tilbake, så de sliter med på komme særlig langt.
Tja, elektronenes sakte nettobevegelse kaller vi strøm; og når man aktiverer det elektriske feltet i lederen så vil feltet bevege seg gjennom lederen med tilnærmet lysets hastighet (overlyshastighet i hifi-kablatur, selvsagt). Men de enkelte elektronene bruker lang tid på å bevege seg gjennom hele lederen, også i et vekselstrømanlegg.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det som er sprøyt er å ikke sette seg inn i overføringskapasiteten mellom Norge og utlandet. Du kan selge så mange sertifikater du vil, men det blir en skrivebordsøvelse, siden elektronene ikke får reise utenlands i det omfanget som sertifikatene tilsier; ei heller får utenlandske elektroner komme hit.

Så det blir sprøyt, ja. Vi eksporterer mer enn vi importerer, og vi produserer og forbruker selv mange ganger mer enn vi importerer. I 2015 utgjorde importen 5% av vårt forbruk, resten sørget vi selv for (nær 95%).

Hvilket gjør denne artikkelen til ravgalt sprøyt, OMF.

Men dette er hva folk går rundt og tror: https://www.abcnyheter.no/penger/ok...k-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft

Dette vil endre seg om overføringskapasiteten økes, noe kraftselskapene gjerne vil. Til da - sprøyt.

Vis vedlegget 436956
Jeg skjønner likesom helt greia - artikkelen er vel ganske tydelig på at det er forskjell på fysisk strøm og rettighetspapirer.

Mener du samme argument er gylig på et regionalt nivå - hvis man feks i Tyskland eller Frankriket bor tett på et vannkraftverk - kan man da hevde at man er miljøvennlig siden man vet at den strømmen man faktisk får kommer fra vannverket..? Selv om nasjonal miks ikke er det...?

Ville du akseptert at dersom Facebook bygget et datasenter i Italia, og bygde et vannkraftverk i samme anlegg som gav strøm til datasenteret, og at de solgte alle de grønne opprinnelsesgarantiene til andre selskaper, og så annonserte at de driftet med 100% Clean Energy...?

Eller er det kun Norge dette gjelder...?

Mvh
OMF

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Den hele patenten med miljøsertifikater er en gigantisk svindeloperasjon for at noen skal tjene penger på å omsette disse.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hva blir den neste grove og urimelige beskyldningen? At ferieturene ikke blir miljøvennlige når man kjøper kvote til flybilletten?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tja, elektronenes sakte nettobevegelse kaller vi strøm; og når man aktiverer det elektriske feltet i lederen så vil feltet bevege seg gjennom lederen med tilnærmet lysets hastighet (overlyshastighet i hifi-kablatur, selvsagt). Men de enkelte elektronene bruker lang tid på å bevege seg gjennom hele lederen, også i et vekselstrømanlegg.
Den elektromagnetiske bølgen beveger seg med ca. 2/3 av lysets hastighet i en kobberleder. Elektronene beveger seg fram og tilbake med noen tusendels mm i vekselstrøm. Formes de om til likestrøm har de en hasteghet på ca 0,5 km/t. Uansett kommer de seg sjeldent til utlandet.

Topp Bunn