Norges svar på Michael Moron?

A

AK27

Gjest
Slubbert skrev:
AK27 skrev:
Han er ingen mesias på venstresiden, i alle fall ikke den delen av venstresiden som jeg har kjennskap til.
Neida, men nå snakker vi om sosialdemokrater, LO-pamper, partifolk og den rødgrønne, fagorganiserte velgermassen, ikke om punkere og husokkupanter. Altså de som har litt innflytelse i landets politiske prosesser. Likeledes går jeg ut fra at når du snakker om "høyresiden" sikter du oftere til vanlige Høyre-/FrP-velgere enn du sikter til Vigrid og Boot-Boys.
Nå trodde jeg vi snakket om Erling Borgen.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.684
Torget vurderinger
1
AK27 skrev:
Folk med noe vidsyn gir håp i et hav av etnostentriske konservative nordmenns selvforherligende floskler om den fryktelige venstresidens mangle vilje til å ta inn over seg historiske feilgrep. Angrep er det beste selvforsvar tydeligvis. Er det typisk norsk å være ignorant til den øvrige verden og sin rolle både historisk og i samtiden i den økonomiske og militære kolonialismens bakside?

Virkelighetsforfalskning. Venstresidas manglende evne til å ta innover seg "historiske feilgrep" (en typisk apologistisk framstilling av det som er pur bestialitet og den fullkomne ondskap) er et ubestridelig faktum. Bare det at du bruker et slikt begrep understreker poenget mitt. Overgrep fra venstresida defineres som "historiske feilgrep", mens ofre for facisme og nazisme med rette defineres som folkemord, holocaust, ondskap etc.
"Alle" har tatt inover seg den "økonomiske og militære kolonialismes bakside". Dette gjennomsyrer alle politiske prosesser i vår tid slik at alt, inkludert naturkatastrofer, anses som egentlig å være den hvite manns skyld dersom man bare graver dypt nok. Dette som slags hybris tenkning; vi har det så godt her i den vestlige verden - medaljen må ha en bakside.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.684
Torget vurderinger
1
AK27 skrev:
Selvfølgelig finnes det forstyrrede ortodokse Maoister, Marxist-Leninister, Stalinister og lignende. Men at de skulle definere venstresiden eller kommunister er lite annet enn en stråmann, tøv fra ende til annen.
Selvfølgelig definerer Maoister, M-L'er og Stalinister kommunister. Venstresida har ikke tatt noe oppgjør; det er et globalt fenomen. Drap utført av Nazister og facisterer framstår mye værre i vår kultur(?) enn drap utført av psykopater på venstresida, til tross for at førstnevnte står tilbake til sistnevnte i kvantitet. Eller er dette venstresidas hverdagsrasisme der Asiatere (som er rammet hardest) er mindre verdt enn folk fra den Europeiske kulturkrets?

A

AK27

Gjest
Unnskyld meg Voff, men er de meningen at jeg skal ta det tilbakestående cevitaspermet du hoster opp seriøst?

Edit, vi hadde det jeg husker en offentlig debatt rundt dette for ikke lenge siden, og som leser av klassekampen på den tiden er det for meg uforståelig hvordan du kan ha konstruert deg et så skjevt bilde av venstresiden. Alt fra folkemord i Kambodsja til gulag og pogromer i Sovjet har vært åpenlyst og samvittighetsfullt diskutert på venstresiden.

At de færreste har hørt om folkemordet som fant sted i Øst-Timor parallelt med tragedien i Kambodsja sier slik jeg ser det en hel del om den generelle tilstanden og mediebildet. Fiendens synder skal granskes, våre egne feies under teppet. Om du hadde holdt en spørreundersøkelse blant dagens skoleungdom om folkemordet i Kambodsja og folkemordet i Øst-Timor så ville en enkelt se hvilken informasjon som var lettest tilgjengelig. Databasesøk viser det samme.

Velkommen til planet Voff.

A

AK27

Gjest
Voff skrev:
AK27 skrev:
Selvfølgelig finnes det forstyrrede ortodokse Maoister, Marxist-Leninister, Stalinister og lignende. Men at de skulle definere venstresiden eller kommunister er lite annet enn en stråmann, tøv fra ende til annen.
Selvfølgelig definerer Maoister, M-L'er og Stalinister kommunister.
Ikke mer enn nazister definerer konservative. Som sagt finnes det mange kommunister som tok avstand både fra autoritær statssosialisme, marx og senere kommunistpartiene. Andre igjen valgte hva de på tiden fant å være det minste av to onder, men forble kritiske, som for eksempel Jean Paul Sartre i frankrike. Den tredje gruppen, de som svelgte all propagandaen og ikke den dag i dag klarer å se forbi sitt ideologiske blindsyn er slik jeg oppfatter det i dag en ytterst marginal gruppe. Kommunisme er som sagt en mangslungen politisk ideologi som har sitt utspring i det antikke Hellas (les Platons Staten).

Topp Bunn