Norges svar på Michael Moron?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hva er det med denne mannen? En gang i tiden var han en journalist å regne med og nå klarer han ikke å sitere sitt eget researchmateriale rett engang.
Og nå hater han "alt" vesten står for, og fråden står om munnen på ham ved et lite glimt av USA's flagg.

På toppen av det hele syter han over at Aylar får flere klikk enn ham i nettavisene!

Fet fyr med skum i munnvikene og fet putesveis versus velformet berte, vanskelig valg?

S

Slubbert

Gjest
Det er naivt å tro at norske myndigheter og politikere er så mye frommere og snillere enn alle andre; hemmelige operasjoner, likvideringer, konspirasjoner og sånt er ikke noe som er forbeholdt bare USA/CIA selv om det er de man blir eksponert for gjennom Hollywoodfilmer og avsløringer i media. Appell til patriotisme, verdier og tapre soldater er en forsvarsmekanisme som har lite med saken å gjøre, det er uten unntak forsøk fra makthaverne på å heve seg over gransking og kritikk. Borgen og Moore er mer aktivister enn de er seriøse journalister, men demokratiet trenger folk som tør å grave i dritten til statsmaktene.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
el_mariachi skrev:
Hva er det med denne mannen? En gang i tiden var han en journalist å regne med og nå klarer han ikke å sitere sitt eget researchmateriale rett engang.
Og nå hater han "alt" vesten står for, og fråden står om munnen på ham ved et lite glimt av USA's flagg.

På toppen av det hele syter han over at Aylar får flere klikk enn ham i nettavisene!

Fet fyr med skum i munnvikene og fet putesveis versus velformet berte, vanskelig valg?
Vi skjønner naturligvis hvem du tenker på, men du er jammen diskret.

F

fjellvåk

Gjest
Vi liker han ikke så derfor må vi kvitte oss med han. Vi vil ikke ha noen som vil vise oss bakgården, vi vil se, nyte og vise frem fasaden og det er der Aylar kommer inn.

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hans slurv med fakta ødelegger det lille han har av sak , eller er det bevisst??

Helt greit å være kritisk tiil USA/NATO og krigføring i Afghanistan, men det virker som ett
litt vel brennende hat mot allt vestlig gjør at han mister gangsynet til å være noenlunde balansert.

Betengelig er det også at hadde vedkommende kommet til makten i Norge, så hadde de fleste av oss som ikke var i hans partielite
mistet store deler av vår demokratiske frihet.....

F

fjellvåk

Gjest
SilverSurfer skrev:
Betengelig er det også at hadde vedkommende kommet til makten i Norge, så hadde de fleste av oss som ikke var i hans partielite
mistet store deler av vår demokratiske frihet.....
Hvordan vet man slikt?

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Det er det vel nok av eksempler på (DDR/CUBA etc etc), alle sosialistparadis som har behov for å bruke ordet "demokratiske" eller "folke" i sin tittel ;)

F

fjellvåk

Gjest
oddgeir skrev:
fjellvåk skrev:
Hvordan vet man slikt?
Mannen er kommunist. Da vet man slikt.
Å ja. Men det er bra, jeg trodde nemlig at det var sånn vanlig lavpanna "sentralsynsing" jeg. Da lærte jeg noe i dag også, dagen er ikke bortkastet!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.051
Beklager at jeg er litt enkel, men hvem dreier saken seg om?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg så borgen "forsvare" seg på tv igår, det var ikke mye logikk og fornuft ute å gikk synes jeg.
Borgen er åpenbart av den oppfattningen av å være i en spesialstyrke er som en kontorjobb, ser man noe man ikke liker, så kan man bare ta en kaffepause og sende en mail til sjefen å klage.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Pink_Panther skrev:
Beklager at jeg er litt enkel, men hvem dreier saken seg om?
Jeg tror det er Erling Borgen, kommunist og ansatt i Dagsrevyen 1979-1999, hvor han bl.a. har vært utenladskorrespondent i Latin-AMerika og Asia. Har senere laget en rekke dokumentarer som har avslørt at store norske bedrifter har nær kontakt med land som systematisk bryter menneskerettigheter, og har uholdbare arbeidsforhold.

Nå er han aktuell for å ha gitt ut en bok hvor han kritiserer norsk krigføring i Afghansistan, m.m.

http://www.dagbladet.no/2009/11/10/nyheter/utenriks/usa/afghanistan/barack_obama/8964755/

Men han er nok ikke like populær som Aylar...
http://www.dagbladet.no/2009/11/10/nyheter/erling_borgen/innenriks/forsvaret/afghanistan/8978570/

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Glemte visst å linke til artikkelen men det gikk bra alikevel ser det ut til.

PS. Jeg har ikke stavet feil i tittelen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Må si jeg er litt todelt i synet på Borgen. På den ene side er det bra at han setter fokus på urett i verden, og norske bedrifters tilknytning til dette. På den annen side er det ekstremt viktig å være presis med fakta når han gjør det. I tillegg stilles den siste boka hans i et underlig lys når man vet at han alltid har vært svært kritisk til norsk NATO-medlemskap.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.703
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Jeg tror det er Erling Borgen, kommunist og ansatt i Dagsrevyen 1979-1999, hvor han bl.a. har vært utenladskorrespondent i Latin-AMerika og Asia. Har senere laget en rekke dokumentarer som har avslørt at store norske bedrifter har nær kontakt med land som systematisk bryter menneskerettigheter, og har uholdbare arbeidsforhold.
Jeg har store problemer med å ta kommunister som klager på brudd på menneskerettigheter alvorlig. Det blir omtrent som Nazister som klager på rasediskriminering....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Voff skrev:
BT skrev:
Jeg har store problemer med å ta kommunister som klager på brudd på menneskerettigheter alvorlig. Det blir omtrent som Nazister som klager på rasediskriminering....
Når ble Erling Borgen kommunist?? Her tror jeg gamle McCarthy rører på seg - igjen! Jeg er også litt delt i synet på Borgen, men behovet for kritisk, undersøkende journalistikk er da fullt ut tilstede, ikke minst innen Forsvarets og UD's aktiviteter.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.852
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
McCartyism på sentralen. Ja men selvfølgelig!

Står det noe om menneskerettigheter og brudd på dem i Marx' kommunistiske manifest?

(Det var da som faen WW, at du fikk postet akkurat før meg. ;D)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Valentino skrev:
McCartyism på sentralen. Ja men selvfølgelig!

Står det noe om menneskerettigheter og brudd på dem i Marx' kommunistiske manifest?

(Det var da som faen WW, at du fikk postet akkurat før meg. ;D)
Sånn går nu dagan... ;D

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.703
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Når ble Erling Borgen kommunist?? Her tror jeg gamle McCarthy rører på seg - igjen! Jeg er også litt delt i synet på Borgen, men behovet for kritisk, undersøkende journalistikk er da fullt ut tilstede, ikke minst innen Forsvarets og UD's aktiviteter.
Jeg synes bare man bør feie for egen dør først. Jeg er tilhenger av kritisk journalistikk, men dersom man ikke utsetter sitt eget ståsted for det samme søkelyset blir det hele tomt hykleri.
Deler av venstresida applauderte da Røde Khmer soldater knuste spedbarnshoder mot trestammer. Selv nazister er ikke så bestialske, de bare fornekter.....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.703
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Når ble Erling Borgen kommunist??
Hvis Borgen ikke er kommunist er jo saken grei. Uansett mener jeg klager om brudd på menneskerettigheter fra kommunster er til å le av.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
VilhelmW skrev:
På slutten av 60-tallet, vil jeg tro. Da ble han i alle fall medlem av SF.

A

AK27

Gjest
Voff skrev:
VilhelmW skrev:
Jeg synes bare man bør feie for egen dør først. Jeg er tilhenger av kritisk journalistikk, men dersom man ikke utsetter sitt eget ståsted for det samme søkelyset blir det hele tomt hykleri.
Deler av venstresida applauderte da Røde Khmer soldater knuste spedbarnshoder mot trestammer. Selv nazister er ikke så bestialske, de bare fornekter.....
Feil, deler av den norske venstresiden ville ikke se Røde Khmers overgrep - det er noe helt annet. Kommunisme er et vidt begrep, veldig mange kommunister stod i sterk opposisjon til Sovjet. Akkurat som at mange kommunister stod i sterk opposisjon til Marx. Den kommunistiske idè har forøvrig sitt utspring i det antikke Hellas. Røde Khmer var også en ubetydelig faktor i Kambodsja før amerikanerne effektivt bombet dem til makten, nok en oversett del av USAs krigføring i indokina. Parallelt med Røde Khmers herjinger finansierte og støttet bl.a. USA, England og Australia nyere histories sannsynligvis største folkemord: Indonesias (Suharto, vestens helt) invasjon av Øst-Timor, noe befolkningen i de vestlige nasjoner (som vanlig) nektet å åpne øynene sine for. Mer enn 1/3 av befolkningen ble myrdet (en populær henrettelsesmetode var å kutte av kjønnsorganene til ofrene, stappe de ned i halsen på dem, og så henge personene opp ned til døden inntraff, enten ved kvelning eller ved at de blødde ihjel). Brorparten av det norske folk var i dette tilfellet like naive som det knippet norske kommunister som reiste ned til Kambodsja når massakrene foregikk uten å ha sett noe klandreverdig. Det er ofte vanskelig å se noe som er rett forann øynene dine om det bryter med ditt virkelighetsbilde. Det var forøvrig kommunistiske Vietnam som befridde kambodsjas befolkning fra Pol Pots despoti.

En skal ikke kaste stein i glasshus.

Hvem her gjør mer enn å trekke på skuldrene over mordet på millioner av irakere som har foregått siden gulfkrigen gjennom sanksjonsregimet og den stadige bombingen og den folkerettsstridige invasjonen og som fortsatt holder på, hvem orker å ta det inn over seg.

De overgrepene som skulle opptatt oss mest var dem man selv spilte en rolle i, ikke å anvende de samme standarder som en holder andre opp mot på seg selv er intet annet enn hykleri, slik det kommer frem av bibelen.

Erling Borgen, om enn tidvis noe begrepsforvirret (noe som fort forekommer i verk i denne sjangeren uavhengig av politiske holdninger, det har vel først og fremst med mengden informasjon som behandles å gjøre; ikke at det ikke er beklagelig), virker å være en real og oppegående kar ut i fra det lille jeg har sett. At han skal påta seg skylden for alle synder mennesker som tidligere har definert seg som venstresiden har begått er rent ut et tåpelig utslag av McCarthyisme. At han skal gjøre det fordi han visstnok skal ha værtmedlem av SF er bare totalt patetisk. En skulle tro dette var en barnehage.

Tar du livsløgnen fra...

Det en kan lære av dette om noe, må være at å utfordre selvbildet til bortskjemte etnosentriske nordmenn gjør deg upopulær. Ikke uventet.

Voff skrev:
VilhelmW skrev:
Hvis Borgen ikke er kommunist er jo saken grei. Uansett mener jeg klager om brudd på menneskerettigheter fra kommunster er til å le av.
Feil igjen. Korret svar er enten: a) du er latterlig, eller b) du er sterkt begrepsforvirret.

Slubbert skrev:
Det er naivt å tro at norske myndigheter og politikere er så mye frommere og snillere enn alle andre; hemmelige operasjoner, likvideringer, konspirasjoner og sånt er ikke noe som er forbeholdt bare USA/CIA selv om det er de man blir eksponert for gjennom Hollywoodfilmer og avsløringer i media. Appell til patriotisme, verdier og tapre soldater er en forsvarsmekanisme som har lite med saken å gjøre, det er uten unntak forsøk fra makthaverne på å heve seg over gransking og kritikk. Borgen og Moore er mer aktivister enn de er seriøse journalister, men demokratiet trenger folk som tør å grave i dritten til statsmaktene.
For en gangs skyld er jeg i det store og det hele enig i det Slubbert skriver (bortsett fra at jeg ikke har nok kunnskap til Borgens arbeider til å gjøre meg opp en mening om deres faglige kvalitet).

S

Slubbert

Gjest
^ Pft, du bryr deg også bare når det er ideologisk opportunt, slik som de aller fleste andre. Å påberope seg noen høyere moral eller altruisme på vegne av venstresiden er rent og skjært hykleri.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
BT skrev:
VilhelmW skrev:
Nå blir dette en smule O.T.,men i flere "debatter" og tråder, blandes sosialdemokrater, sosialister, kommunister og de med en smule radikale meininger, sammen i ei smørje: Kommunister. Det er etter min oppfatning like feil som å sope sammen alt og alle med politisk oppfatning til høyre for AP og kalle disse nazister eller fascister. Er man vikelig erklært kommunist når man er/var medlem av partiet Sosialistisk Folkeparti? I så fall har jeg møtt mange svært intelligente og hyggelige kommunister - og faktisk en og anna hyggelig fascist også....

Vi behøver journalister som Erling Borgen. Vi behøvde også en journalist som Bjørn Nilsen i sin tid. Han ble dømt nord og ned av både AP, LO og høyresida. Jeg husker friske debatter på NRK ( datidens eneste riksdekkende TV-kanal ) hvor bl.a. LO boss Tor Aspengren gikk av skaftet fordi Bjørn Nilsen angrep den gryende oljeindustrien for arbeiderfientlig personalpolitikk, livsfarlig arbeidsmiljø og fare for foruensing. I ettertid har det jo vist seg at veldig mye av det Bjørn Nilsen påpekte, faktisk var rett. F. eks. arbeidsforholdene til nordsjødykkerne. Og hva har ikke den pågående journalistikken hatt å si både for arbeidsmiljø, sikkerheta på sokkelen og miljøet? Heilt uvurderlig, spør dere meg. Derfor behøves journalister som Erling Borgen. Det er klart det er viktig for oss borgere av Kongeriket Norge å få innsyn i hva våre soldater bedriver i bl.a. Afghanistan. Krig er noe heilt anna enn pc-spill. Krig er lidelse, død og grusomheter som vi heldigvis har vært forskånet for her heime på berget. Våre soldater har såvidt snerta borti krigen i Afghanistan. Noen har desverre mista livet, andre har kommet heim med livsvarige skader, krigstraumer og anna galskap. Hva de amerikanske soldatene - og etterlatte - har måttet tåle, tør jeg ikke tenke på. Og for hva? Hvorfor er de der og hva gjør de der? Det er vel i realiteten det Erling Borgen også spør om. Jeg er glad for at vi har sånne journalister som Erling Borgen. Det gir meg tro på at det iallefall er noen som bryr seg...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
VilhelmW skrev:
BT skrev:
VilhelmW skrev:
Nå blir dette en smule O.T.,men i flere "debatter" og tråder, blandes sosialdemokrater, sosialister, kommunister og de med en smule radikale meininger, sammen i ei smørje: Kommunister. Det er etter min oppfatning like feil som å sope sammen alt og alle med politisk oppfatning til høyre for AP og kalle disse nazister eller fascister. Er man vikelig erklært kommunist når man er/var medlem av partiet Sosialistisk Folkeparti? I så fall har jeg møtt mange svært intelligente og hyggelige kommunister - og faktisk en og anna hyggelig fascist også....

Vi behøver journalister som Erling Borgen. Vi behøvde også en journalist som Bjørn Nilsen i sin tid. Han ble dømt nord og ned av både AP, LO og høyresida. Jeg husker friske debatter på NRK ( datidens eneste riksdekkende TV-kanal ) hvor bl.a. LO boss Tor Aspengren gikk av skaftet fordi Bjørn Nilsen angrep den gryende oljeindustrien for arbeiderfientlig personalpolitikk, livsfarlig arbeidsmiljø og fare for foruensing. I ettertid har det jo vist seg at veldig mye av det Bjørn Nilsen påpekte, faktisk var rett. F. eks. arbeidsforholdene til nordsjødykkerne. Og hva har ikke den pågående journalistikken hatt å si både for arbeidsmiljø, sikkerheta på sokkelen og miljøet? Heilt uvurderlig, spør dere meg. Derfor behøves journalister som Erling Borgen. Det er klart det er viktig for oss borgere av Kongeriket Norge å få innsyn i hva våre soldater bedriver i bl.a. Afghanistan. Krig er noe heilt anna enn pc-spill. Krig er lidelse, død og grusomheter som vi heldigvis har vært forskånet for her heime på berget. Våre soldater har såvidt snerta borti krigen i Afghanistan. Noen har desverre mista livet, andre har kommet heim med livsvarige skader, krigstraumer og anna galskap. Hva de amerikanske soldatene - og etterlatte - har måttet tåle, tør jeg ikke tenke på. Og for hva? Hvorfor er de der og hva gjør de der? Det er vel i realiteten det Erling Borgen også spør om. Jeg er glad for at vi har sånne journalister som Erling Borgen. Det gir meg tro på at det iallefall er noen som bryr seg...
Det finnes da mange hyggelige og intelligente kommunister. De som er kommunster, eller rettere sagt var, de fleste har jo etterhvert moderert seg litt, var jo nesten mer opptatt av å sable ned andre kommunister med avvikende meninger, enn kapitalismen. Men for oss som ser dem fra litt avstand er de stort sett kommunister fora og med venstrefløyen i arbeiderpartiet. ;D

Jeg er enig i at vi trenger slike journalister. Det er bare litt synd at de er så lempfeldige med fakta. Det tar vekk litt av brodden. Urett er urett, uansett hvem det er som avdekker den.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ungdom skal være radikale...jeg finner det imidlertid veeeldig bekymringsverdig at Frp har sånn oppslutning hos unge mennesker. Det blir feil retning på radikalsmen. I grannlandet Sverige, vokser nasjonalismen og nazismen opp i takt med fremmedfrykten. Den samme trenden ser man i f.eks. England. Det gir grunn til bekymring...

Jeg kan ikke si hvorvidt Erling Borgen er slurvete med fakta. Det jeg iallefall veit, er at å bruke norske offiserer i uniform til "sannhetsvitner", ikke er mye troverdig. I likhet med politikerne, sier de det som ikke er unntatt fra offentlighet, og da blir det liksom ikke så mye igjen. Jeg husker godt episodene med amerikanske ubåter i norske havner, og debattere om hvorvidt de hadde atomvåpen ombord eller ikke. Forsvar og politikere benektet, og kneip så kjeftene sammen. Selvfølgelig hadde ubåtene atomvåpen ombord. Hvem tror vel at de a) oppsøkte et anna Nato-land og lossa på land rakettene før de besøkte norske havner, eller b) lossa disse til forsyningsfartøy i rom sjø før de gikk inn til norsk havn, eller c) befant seg tusenvis av sjømil heimefra UTEN atomvåpen ombord... En ubåt ble faktisk reparert utafor Bergen, trolig etter sammenstøt med anna ( sovjetisk?? ) fartøy. Også den var en atomdrevet ubåt, som kunne føre et stort antall atomsprenhoder - og som gjorde det mens den oppholdt seg i norsk havn. Bjørn Nilsen var temmelig aktiv i disse sakene, men møtte en mur av taushet, kommunisthets og forsøk på latterliggjøring. Den taktikken eksisterer fortsatt, og blir etter mitt syn nå brukt mot Erling Borgen.

Selvfølgelig er norske soldater med på både det ene og andre i Afghanistan. Vi er jo deltakende i en invasjonsstyrke. Invasjon betyr i mitt hode krigshandlinger. Det Erling Borgen er opptatt av, er å få svar på om også norske soldater bryter grunnleggende menneskerettigheter, og Genevekonvensjonen i sine handlinger. Blir det brukt uranbomber, er det en forferdelig sak i seg sjøl. Er amerikanerne truendes til å begå slke handlinger? Jøss jada!!! Er norske sønner & døtre deltakende i slike handlinger gjennom f.eks. å medvirke til laserstyring av slike bomber? Og skjer det med norske offiserers og politikeres vitende og vilje? Jeg synes både Erling Borgen og det norske folk fortjener svar på det, og mange andre spørsmål.

Israelernes utbombing av Gaza...de to norske legene sa på et tidlig tidspunkt fra om at her brukte israelerne våpen som brøt med alt av konvensjoner og menneskerettigheter - bevisst mot sivile. Israel benektet, kristenfolket og mange med dem, jublet for staten Israel. Mads Gilbert ble forsøkt hengt ut som kommunist, en støttespiller for palestinske "terrorister" osv. osv. I ettertid har Israel innrømmet at jada, de brukte fosforgranater, de brukte klasebomber og anna dævelskap. Bl.a. levert av en våpenindustri som Bushadministrasjonens forsvarsminister har eierinterresser i. Galskapen kjenner ingen grenser, så derfor er jeg glad for at folk som Mads Gilbert og Erling Borgen får det fram i lyset. Den gleden bør flere dele, eller i det minste være opptatt av, og verne om.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
VilhelmW skrev:
Galskapen kjenner ingen grenser, så derfor er jeg glad for at folk som Mads Gilbert og Erling Borgen får det fram i lyset. Den gleden bør flere dele, eller i det minste være opptatt av, og verne om.
Galskapen kjenner ingen grenser, så derfor er jeg meget skeptisk til hva kommunister forteller meg. Både Borgen og Gilbert må tas med en stor klype salt.

S

Slubbert

Gjest
VilhelmW skrev:
...våpenindustri som Bushadministrasjonens forsvarsminister har eierinterresser i.
Forsvarsministeren i Bushadministrasjonen var Robert Gates, til orientering den samme Robert Gates som nå er forsvarsminister i den fredsprisvinnende messiasadministrasjonen til O'Bama.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.703
Torget vurderinger
1
AK27 skrev:
Feil, deler av den norske venstresiden ville ikke se Røde Khmers overgrep - det er noe helt annet.
Tull. Jeg var ung 70-tallet og så bejublingen av folkemord og bestialske drap live på TV. Det gjorde uutslettelig inntrykk på en tenåring; at vokse mennesker forsvarte bestialske drap på småbarn og sivile. Jeg tilhører selv venstresida men mangelen på et oppgjør med denne bestialiteten er vår tids største skam. Vi har forlengst tatt oppgjør med overgrep fra høyresida. Nå mangler det bare at vestresida gjør det samme. Norsk venstreside opererte med drapslister og vær ikke i tvil om at mange av de framtredende skikkelsene er psykopater som ville med glede ha halshugget småbarn for en "god sak" dersom de hadde fått andledning til det. Noe annet vil være naivt å tro. Det er ikke bare nazister som rekrutterer psykopater til overgrep....

Det er NÅ maoistene ikke ønske å se Røde Khmers (og andres overgrep). Her er de helt på linje med holocaustfornekterne og like patetiske.

Det er total avsporing å hoste opp andre overgrep som selvfølgelig er like ille. Hva jeg etterlyser er en beklagelse og et oppgjør på de overgrep disse miljøene har direkte bejublet og støttet fult ut. Uten et slikt oppgjør, har disse miljøene avskåret seg fra enhver integritet når det gjelder menneskerettighetsspørsmål.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.703
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Ungdom skal være radikale...jeg finner det imidlertid veeeldig bekymringsverdig at Frp har sånn oppslutning hos unge mennesker. Det blir feil retning på radikalsmen. I grannlandet Sverige, vokser nasjonalismen og nazismen opp i takt med fremmedfrykten. Den samme trenden ser man i f.eks. England. Det gir grunn til bekymring...

Facisme og Nazisme er et marginalt problem. Etter siste verdenskrig er ideologien helt umulig - for dårlig pr. Det samme er forøvrig kommunismen.
Fremmedfrykt er noe annet, men er ikke det samme som nazisme. Det er heller ikke korrekt sette likhetstrekk mellom nasjonalisme og nazisme. Nasjonalisme kan være positiv eller negativ alt etter hvilken form den tar...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.703
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Galskapen kjenner ingen grenser, så derfor er jeg meget skeptisk til hva kommunister forteller meg. Både Borgen og Gilbert må tas med en stor klype salt.
Jeg synes det er bra hva Borgen og Gilbert (og andre likesinnede) gjør. Men jeg synes de er dobbeltmoralske; slik som omtrent bare amerikanere kan være det...

F

fjellvåk

Gjest
Voff skrev:
VilhelmW skrev:

Nasjonalisme kan være positiv eller negativ alt etter hvilken form den tar...
Litt sånn at den norske nasjonalismen er egentlig uskyldig og OK mens f.eks. Balkan nasjonalismen er farlig?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Voff skrev:
Tull. Jeg var ung 70-tallet og så bejublingen av folkemord og bestialske drap live på TV. Det gjorde uutslettelig inntrykk på en tenåring; at vokse mennesker forsvarte bestialske drap på småbarn og sivile. Jeg tilhører selv venstresida men mangelen på et oppgjør med denne bestialiteten er vår tids største skam.
Enig. Opplevde det samme selv.

Voff skrev:
Facisme og Nazisme er et marginalt problem. Etter siste verdenskrig er ideologien helt umulig - for dårlig pr. Det samme er forøvrig kommunismen.
Fremmedfrykt er noe annet, men er ikke det samme som nazisme. Det er heller ikke korrekt sette likhetstrekk mellom nasjonalisme og nazisme. Nasjonalisme kan være positiv eller negativ alt etter hvilken form den tar...
Enig igjen. Presist bekrevet.

Voff skrev:
Jeg synes det er bra hva Borgen og Gilbert (og andre likesinnede) gjør. Men jeg synes de er dobbeltmoralske; slik som omtrent bare amerikanere kan være det...
Og enig igjen. Er du sikker på at du tilhører venstresiden? ;D

A

AK27

Gjest
Voff skrev:
AK27 skrev:
Feil, deler av den norske venstresiden ville ikke se Røde Khmers overgrep - det er noe helt annet.
Tull. Jeg var ung 70-tallet og så bejublingen av folkemord og bestialske drap live på TV. Det gjorde uutslettelig inntrykk på en tenåring; at vokse mennesker forsvarte bestialske drap på småbarn og sivile. Jeg tilhører selv venstresida men mangelen på et oppgjør med denne bestialiteten er vår tids største skam. Vi har forlengst tatt oppgjør med overgrep fra høyresida. Nå mangler det bare at vestresida gjør det samme. Norsk venstreside opererte med drapslister og vær ikke i tvil om at mange av de framtredende skikkelsene er psykopater som ville med glede ha halshugget småbarn for en "god sak" dersom de hadde fått andledning til det. Noe annet vil være naivt å tro. Det er ikke bare nazister som rekrutterer psykopater til overgrep....

Det er NÅ maoistene ikke ønske å se Røde Khmers (og andres overgrep). Her er de helt på linje med holocaustfornekterne og like patetiske.

Det er total avsporing å hoste opp andre overgrep som selvfølgelig er like ille. Hva jeg etterlyser er en beklagelse og et oppgjør på de overgrep disse miljøene har direkte bejublet og støttet fult ut. Uten et slikt oppgjør, har disse miljøene avskåret seg fra enhver integritet når det gjelder menneskerettighetsspørsmål.
Hvilket miljø. Selvfølgelig finnes det forstyrrede ortodokse Maoister, Marxist-Leninister, Stalinister og lignende. Men at de skulle definere venstresiden eller kommunister er lite annet enn en stråmann, tøv fra ende til annen. Det finnes fortsatt nazister også, tallmessig overgår de med stor margin de førstnevnte gruppene i vesten, et langt større problem. Om enn jeg forstår din harme, så kreves det langt høyere presisjon.

Drapslister, CIA utleverte drapslister til Suharto slik at hans styrker kunne uttrydde antatte radikale elementer i Indonesia, massegraver åpnes fortsatt. Og vesten med pressekorpset og det hele gjorde lite annet enn å juble over den "fremtidsrettede" Suharto som åpnet opp Indonesia for vesten. At vi finansierte et sammenlignbart massemord i Øst-Timor parallelt med Røde Khmers fremtog i Kabodsja og at hendelsen stort sett ble applaudert av vestlige statsledere og presse og i dag knapt er viet plass i historiebøkene mener jeg sier en hel del om holdninger og generelt ideologisk blindsyn. Hvorfor skulle ikke det være et sammenlignbart forhold. Den største forskjellen er at overgrepene ble begått av våre allierte, ikke våre fiender. At det ideologiske blindsynet rammet og rammer flere enn en liten utgruppe.

Brorparten av venstresiden har for lengst tatt et oppgjør med både Kambodsja og Sovjet. Ikke bare har selvkritikken og kritikken vært der i ettertid, men store deler av venstresiden har fra dag en vært blandt de mest kritiske til autoritær statssosialisme. Det er en uhyre lang tradisjon, fra Krapotkin, Goldman og Malatesta til Chomsky, Foucault, Derrida og Zizek for å nevne noen av de store.

At det finnes grupperinger som Tjen Folket på venstresiden i Norge er betenkelig, at de skulle definere venstresiden er totalt absurd. Rødt kastet dem forøvrig ut av partiet, og har sablet dem ned offentlig. Hvordan er ikke det et oppgjør?

A

AK27

Gjest
VilhelmW skrev:

Jeg kan ikke si hvorvidt Erling Borgen er slurvete med fakta. Det jeg iallefall veit, er at å bruke norske offiserer i uniform til "sannhetsvitner", ikke er mye troverdig. I likhet med politikerne, sier de det som ikke er unntatt fra offentlighet, og da blir det liksom ikke så mye igjen. Jeg husker godt episodene med amerikanske ubåter i norske havner, og debattere om hvorvidt de hadde atomvåpen ombord eller ikke. Forsvar og politikere benektet, og kneip så kjeftene sammen. Selvfølgelig hadde ubåtene atomvåpen ombord. Hvem tror vel at de a) oppsøkte et anna Nato-land og lossa på land rakettene før de besøkte norske havner, eller b) lossa disse til forsyningsfartøy i rom sjø før de gikk inn til norsk havn, eller c) befant seg tusenvis av sjømil heimefra UTEN atomvåpen ombord... En ubåt ble faktisk reparert utafor Bergen, trolig etter sammenstøt med anna ( sovjetisk?? ) fartøy. Også den var en atomdrevet ubåt, som kunne føre et stort antall atomsprenhoder - og som gjorde det mens den oppholdt seg i norsk havn. Bjørn Nilsen var temmelig aktiv i disse sakene, men møtte en mur av taushet, kommunisthets og forsøk på latterliggjøring. Den taktikken eksisterer fortsatt, og blir etter mitt syn nå brukt mot Erling Borgen.

Selvfølgelig er norske soldater med på både det ene og andre i Afghanistan. Vi er jo deltakende i en invasjonsstyrke. Invasjon betyr i mitt hode krigshandlinger. Det Erling Borgen er opptatt av, er å få svar på om også norske soldater bryter grunnleggende menneskerettigheter, og Genevekonvensjonen i sine handlinger. Blir det brukt uranbomber, er det en forferdelig sak i seg sjøl. Er amerikanerne truendes til å begå slke handlinger? Jøss jada!!! Er norske sønner & døtre deltakende i slike handlinger gjennom f.eks. å medvirke til laserstyring av slike bomber? Og skjer det med norske offiserers og politikeres vitende og vilje? Jeg synes både Erling Borgen og det norske folk fortjener svar på det, og mange andre spørsmål.

Israelernes utbombing av Gaza...de to norske legene sa på et tidlig tidspunkt fra om at her brukte israelerne våpen som brøt med alt av konvensjoner og menneskerettigheter - bevisst mot sivile. Israel benektet, kristenfolket og mange med dem, jublet for staten Israel. Mads Gilbert ble forsøkt hengt ut som kommunist, en støttespiller for palestinske "terrorister" osv. osv. I ettertid har Israel innrømmet at jada, de brukte fosforgranater, de brukte klasebomber og anna dævelskap. Bl.a. levert av en våpenindustri som Bushadministrasjonens forsvarsminister har eierinterresser i. Galskapen kjenner ingen grenser, så derfor er jeg glad for at folk som Mads Gilbert og Erling Borgen får det fram i lyset. Den gleden bør flere dele, eller i det minste være opptatt av, og verne om.
Folk med noe vidsyn gir håp i et hav av etnostentriske konservative nordmenns selvforherligende floskler om den fryktelige venstresidens mangle vilje til å ta inn over seg historiske feilgrep. Angrep er det beste selvforsvar tydeligvis. Er det typisk norsk å være ignorant til den øvrige verden og sin rolle både historisk og i samtiden i den økonomiske og militære kolonialismens bakside?

A

AK27

Gjest
Slubbert skrev:
VilhelmW skrev:
...våpenindustri som Bushadministrasjonens forsvarsminister har eierinterresser i.
Forsvarsministeren i Bushadministrasjonen var Robert Gates, til orientering den samme Robert Gates som nå er forsvarsminister i den fredsprisvinnende messiasadministrasjonen til O'Bama.
Administrasjonen til Obama fikk da aldri noen nobelsfredspris. Når det er sagt var det nesten like absurd å gi den til Obama i år som til Sharon og Arafat i 1994. Chomskyartikkelen som du kommenterte i en annen tråd tar forøvrig for seg Obama og hans administrasjon (inklusivt Robert Gates) på en god måte (http://www.zcommunications.org/znet/viewArticle/19749). Han er ingen mesias på venstresiden, i alle fall ikke den delen av venstresiden som jeg har kjennskap til.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Borgen og More lever begge av lurvete historieforfalskning. Forskjellen er at More tjener grovt på sin og lever et ekstravagant luksusliv, mens Borgen åpenbart er godt på vei inn i den mørkeste psykiatri.

S

Slubbert

Gjest
AK27 skrev:
Han er ingen mesias på venstresiden, i alle fall ikke den delen av venstresiden som jeg har kjennskap til.
Neida, men nå snakker vi om sosialdemokrater, LO-pamper, partifolk og den rødgrønne, fagorganiserte velgermassen, ikke om punkere og husokkupanter. Altså de som har litt innflytelse i landets politiske prosesser. Likeledes går jeg ut fra at når du snakker om "høyresiden" sikter du oftere til vanlige Høyre-/FrP-velgere enn du sikter til Vigrid og Boot-Boys.

Topp Bunn