Norges dårligste service stengt

Status
Stengt for ytterligere svar.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg noterer meg at Høvdingen har stengt tråden under henvisning til regelen om ubegrunnet kritikk.
Butikkens navn er ikke nevnt, kun hvilken bydel i Oslo den ligger i. Ikke desto mindre skjønte de fleste deltagerne i tråden straks hvilken butikk det var snakk om. Da synes jeg det virker litt søkt å henvise til begrepet "ubegrunnet".

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
Enig , tråden så langt har holdt seg sakelig !
mvh
h

S

Stereo_Mono

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Jeg noterer meg at Høvdingen har stengt tråden under henvisning til regelen om ubegrunnet kritikk.
Butikkens navn er ikke nevnt, kun hvilken bydel i Oslo den ligger i. Ikke desto mindre skjønte de fleste deltagerne i tråden straks hvilken butikk det var snakk om. Da synes jeg det virker litt søkt å henvise til begrepet "ubegrunnet".
Enig! Ligger forøvrig flere Hi-Fi sjapper på de kantene i Oslo.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.337
Tror nok jeg vet hvilken butikk det dreier seg om.
Nå er det veldig lenge siden jeg har satt mine ben i et slikt etablissement,
vi snakker nok en 10-15 år minimum,
men da jeg drev med slike ting fant jeg ut at det var lurt å stikke innom regelmessig,
slik at man ble kjent med selgerne.
Da fikk man straks bedre service, selv om man ikke kjøpte så mye.
Det er selvfølgelig synd at man må bruke så mye tid i et slikt hus
for å få ordentlig service.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Og hvis man trekker fra innleggene om single ended koner og pizza på Hamar, som forøvrig var morsomme, sitter man igjen med en stor overvekt av innlegg som forteller oss at mange kjente seg igjen i trådstarters beskrivelse av hva han hadde opplevd, og uten videre forsto hvilken butikk det var snakk om. Det er godt mulig at tråden er i strid med en eller annen forumregel, det vet jeg ikke, men akkurat Høvdingens begrunnelse om "uberettiget kritikk" kjøper jeg ikke.

Edit: Og som trådstarter foreslår jeg at man holder seg til topic her, nemlig selve stengingen av den nevnte tråden, og at meningsytringer om den forretningen det gjelder, får vente til den andre tråden evt blir åpnet igjen.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Reglene sier jo at ubegrunnet kritikk av identifiserbare butikker, selgere osv. ikke er tillatt, og jeg tror ikke noen hadde noe stort problem med å skjønne hvem dette gjaldt.

Steinar_Lund skrev:
men akkurat Høvdingens begrunnelse om "uberettiget kritikk" kjøper jeg ikke.
Jeg refererte kun til en paragraf i regelverket, og begrepet "ubegrunnet kritikk" er noe som muligens bør endres i regelverket, men tanken hele tiden har vært at negative opplevelser eller kritikk av butikker, selgere osv. bør være saklig begrunnet og gjerne kunne bevises i en eller annen form.

I den aktuelle tråd ble det nevnt at selger hadde "en ikke særlig vennlig tone" allerede ved åpning av samtalen, og det virker både litt rart og litt subjektivt oppfattet. Det er selvfølgelig mulig at selger hadde en dårlig dag, men i alle slike saker er det to sider, og jeg tipper selgeren det gjelder vil ha en nokså annerledes forklaring.

Her mottar en butikk kritikk for å ha Norges dårligste service, og da bør det kanskje være greit å la lista ligge litt høyere enn den kritikken som det ble gjort uttrykk for i denne tråden. Alt som ble sagt og spurt om fra selger blir også vridd på til å være negativt ladet, og det er vel ikke så rart om en selger f.eks. spør om hva slags utstyr du bruker i dag? Det sier jo litt om hvilken type kunde du er, og det er jo forsåvidt helt normalt fra en selger.

Jeg skal ikke gå nærmere inn på hva som ble sagt i tråden, men poenget med regelen er at negativ kritikk skal være godt begrunnet da det kan gjøre mye skade.

digiman skrev:
Greieste er å legge en igjen en beskjed i all offentlighet. Pleier å funke fin fint det.

http://www.facebook.com/oslohificenter
Dette høres ut som en bedre løsning. Da får også motpart en sjanse til å forklare seg hvis de føler behov for det.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.730
Torget vurderinger
1
Høvdingen har rimelig god hjemmel til å stenge tråden.

-Overskriften var tendensiøs
-Butikken var ikke anonymisert (alle noen skjønte at det var OHC)
-Noen var godt i gang med å "ta" innehaveren (you know who)

-----------

HFS er ikke et offentlig Speakers Corner hvor hvem som helst kan si hva som helst. De som grunnla Sentralen og som har nedlagt tusenvis av timer og kroner for å drifte den, har nedfelt visse kjøreregler som må følges.
Et av formålsparagrafene er å "bringe forbruker og bransje tettere sammen". Ergo er ikke bransjen fritt vilt. Det blir fort sjikanøs debatt på forum hvor folk kan poste anonymt. Vi kan kappe hode av politikere, næringsliv og musikere, men ikke av bransjen. De er ikke fredet, men nyter et minimum av "vern" her inne.
-Et punkt jeg har forståelse for. Om ikke annet så er det butikkenes annonser som betaler Sentralens driftskostnader.

Jeg er enig i at det konkrete tilfellet ikke høres bra ut. Men det er ikke dekning for overskriften. Den er skrevet i affekt, eller ondsinnet. Trådstarter har neppe besøkt alle landets forretninger, og jeg kan da forestille meg kundebehandling som er enda dårligere enn det omtalte. Forøvrig skjønner man at landets største spesialforretning gjennom en mannsalder ikke hadde eksistert uten en overveiende mengde fornøyde kunder. Så butikken må vurderes for de mange fornøyde kundene, ikke de få misfornøyde. (Men igjen, jeg er enig i at dette eksempelet representerer dårlig kundebehandling).

En annen ting: Vi, anorakkene, er ikke nødvendigvis noen god kundegruppe for butikkene. De som driver butikk opplever at "entusiaster" skal høre på masse utstyr, belære betjeningen om at den han har bygget selv er mye bedre, hvoretter han drikker opp kaffen og spaserer ut, fornøyd med seg selv. Faktum er at stadig flere hi-fi entusiaster (anorakker) lager sitt eget utstyr, kjøper brukt, eller de bestiller fra nettbutikker i inn/utland. Mange kjøper også proffutsyr og datautstyr.

Samtidig har kostnadene ved butikkdrift gått i været. Lønninger, husleier og andre driftsutgifter er mye høyere nå enn før. Samtidig er marginene blitt dårligere. Dermed presses det frem en viss "kynisme" i butikkhandelen, for i det hele tatt å klare få til lønnsom drift. Sånn sett hadde trådstarter skodd seg på å være litt kynisk han også. Bløffet litt og sagt at han var på kjøpern. Da hadde det nok blitt både demo og kaffe, he-he! Markedet er blitt kynisk, dessverre.

Det har vært en veritabel massedød blant hi-fi forretninger. Ikke bare i Norge, men over hele Europa/USA. De har det sannelig ikke lett.
Mange av de gjenværende er tvunget vekk fra gateplan pga husleiekostnader. De driver fra private leiligheter o.l. og der er det By Appointment Only. Altså ikke sted for å slå ihjel noe tid, eller stille sin nysgjerrighet. Mange butikker i USA/England hvor du ikke slipper inn døra, uten forhandsvurdering. Dette er en utvikling som tvinger seg frem, dessverre.

Hva er anorakkenes reaksjon tilbake? Jo, vi oppsøker i stedet ekspertisen på HFS og andre nettfora. Vi går på besøk hos hverandre og hører utstyret privat. Og når vi har bestemt oss, så handler vi brukt, DIY eller kjøper Squeezebox fra Komplett.no ;)

EDIT: "Alle"

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
-Overskriften var tendensiøs
-Butikken var ikke anonymisert (alle skjønte at det var OHC)
-Noen var godt i gang med å "ta" innehaveren (you know who)
Syntes ikke den var tendensiøs

Ikke alle bor i Oslo ! jeg viste ikke vilken butikk det var før du nevnte dennemed navn.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk til Høvdingen og pedal for gode og saklige svar.

Som jeg ga uttrykk for i mitt tidligere innlegg, kunne nevnte tråd godt være i strid med en av forumets regler; det var henvisningen til "ubegrunnet kritikk" som fikk kverulanten i meg til å reise litt bust. Responsen på trådstarters åpningsinnlegg var av en slik art at jeg syntes kritikken ikke bare var ubegrunnet. pedal skriver at "alle skjønte at det var OHC". Det har vel ikke bare å gjøre med at butikken ligger i Vika?
Men jeg er enig i at overskriften kunne vært utformet annerledes. Det hadde kanskje vært lurt å bytte ut de tre utropstegnene med et enkelt spørsmålstegn. :)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.730
Torget vurderinger
1
Petterone skrev:
Syntes ikke den var tendensiøs
Nå må du bestemme deg. Du har angivelig oversikt over alle Norges hifi-butikker og deres servicegrad, til å annerkjenne overskriften. Men ikke såpass kunnskap at du gjenkjente landets desidert største og ledende spesialbutikk gjennom en mannsalder. ::)

Ikke alle bor i Oslo ! jeg viste ikke vilken butikk det var før du nevnte denne med navn.
Leste du ikke foregående innlegg?:

digiman skrev:
Greieste er å legge en igjen en beskjed i all offentlighet. Pleier å funke fin fint det.

http://www.facebook.com/oslohificenter

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Nå må du bestemme deg. Du har angivelig oversikt over alle Norges hifi-butikker og deres servicegrad, til å annerkjenne overskriften. Men ikke såpass kunnskap at du gjenkjente landets desidert største og ledende spesialbutikk gjennom en mannsalder
?? landets ledene ?? ikke for meg som bor på ett annet kant av landet ? Ikke alle renner ned butikker i oslogryta

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Høvdingen skrev:
Jeg refererte kun til en paragraf i regelverket, og begrepet "ubegrunnet kritikk" er noe som muligens bør endres i regelverket, men tanken hele tiden har vært at negative opplevelser eller kritikk av butikker, selgere osv. bør være saklig begrunnet og gjerne kunne bevises i en eller annen form.
Hvordan skal man kunne "bevise" noe slikt? Ta opp en hemmelig video av besøket?

Synes det må være lov å diskutere kundebehandlingen i en butikk påen saklig måte, noe jeg synes var tilfelle her.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Synes det må være lov å diskutere kundebehandlingen i en butikk påen saklig måte, noe jeg synes var tilfelle her.
Jeg tror jeg viser til Pedals innlegg om affeksjon som svarer på dette.

Forøvrig tror jeg vi stenger denne tråden da poenget har kommet frem.

Mvh
Høvdingen

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn