Høvdingen har rimelig god hjemmel til å stenge tråden.
-Overskriften var tendensiøs
-Butikken var ikke anonymisert (alle noen skjønte at det var OHC)
-Noen var godt i gang med å "ta" innehaveren (you know who)
-----------
HFS er ikke et offentlig Speakers Corner hvor hvem som helst kan si hva som helst. De som grunnla Sentralen og som har nedlagt tusenvis av timer og kroner for å drifte den, har nedfelt visse kjøreregler som må følges.
Et av formålsparagrafene er å "bringe forbruker og bransje tettere sammen". Ergo er ikke bransjen fritt vilt. Det blir fort sjikanøs debatt på forum hvor folk kan poste anonymt. Vi kan kappe hode av politikere, næringsliv og musikere, men ikke av bransjen. De er ikke fredet, men nyter et minimum av "vern" her inne.
-Et punkt jeg har forståelse for. Om ikke annet så er det butikkenes annonser som betaler Sentralens driftskostnader.
Jeg er enig i at det konkrete tilfellet ikke høres bra ut. Men det er ikke dekning for overskriften. Den er skrevet i affekt, eller ondsinnet. Trådstarter har neppe besøkt alle landets forretninger, og jeg kan da forestille meg kundebehandling som er enda dårligere enn det omtalte. Forøvrig skjønner man at landets største spesialforretning gjennom en mannsalder ikke hadde eksistert uten en overveiende mengde fornøyde kunder. Så butikken må vurderes for de mange fornøyde kundene, ikke de få misfornøyde. (Men igjen, jeg er enig i at dette eksempelet representerer dårlig kundebehandling).
En annen ting: Vi, anorakkene, er ikke nødvendigvis noen god kundegruppe for butikkene. De som driver butikk opplever at "entusiaster" skal høre på masse utstyr, belære betjeningen om at den han har bygget selv er mye bedre, hvoretter han drikker opp kaffen og spaserer ut, fornøyd med seg selv. Faktum er at stadig flere hi-fi entusiaster (anorakker) lager sitt eget utstyr, kjøper brukt, eller de bestiller fra nettbutikker i inn/utland. Mange kjøper også proffutsyr og datautstyr.
Samtidig har kostnadene ved butikkdrift gått i været. Lønninger, husleier og andre driftsutgifter er mye høyere nå enn før. Samtidig er marginene blitt dårligere. Dermed presses det frem en viss "kynisme" i butikkhandelen, for i det hele tatt å klare få til lønnsom drift. Sånn sett hadde trådstarter skodd seg på å være litt kynisk han også. Bløffet litt og sagt at han var på kjøpern. Da hadde det nok blitt både demo og kaffe, he-he! Markedet er blitt kynisk, dessverre.
Det har vært en veritabel massedød blant hi-fi forretninger. Ikke bare i Norge, men over hele Europa/USA. De har det sannelig ikke lett.
Mange av de gjenværende er tvunget vekk fra gateplan pga husleiekostnader. De driver fra private leiligheter o.l. og der er det
By Appointment Only. Altså ikke sted for å slå ihjel noe tid, eller stille sin nysgjerrighet. Mange butikker i USA/England hvor du ikke slipper inn døra, uten forhandsvurdering. Dette er en utvikling som tvinger seg frem, dessverre.
Hva er anorakkenes reaksjon tilbake? Jo, vi oppsøker i stedet ekspertisen på HFS og andre nettfora. Vi går på besøk hos hverandre og hører utstyret privat. Og når vi har bestemt oss, så handler vi brukt, DIY eller kjøper Squeezebox fra Komplett.no
EDIT: "Alle"