Norge, verdens beste land å bo i?

V

villov

Gjest
Norgistan vara bra da.
Vi som har mye har mest å miste. Blir ikke lykkelig av det.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Audiophile-Arve skrev:
bjornh skrev:
Audiophile-Arve skrev:
bjornh skrev:
Det er i utkantstrøk man finner den høyeste andelen uføretrygdede, i Nord-Norge har den høyeste andelen som er i alderen 50-66 år, mens det er i Sør-Norge man finner den høyeste andelen uføretrygdede mellom 18-49.
Kva med den store delen trygda som er over 65 år? Dei har vi også mykje av i utkantstroka...
De er pensjonister.
og får alderstrygd[.../b]

Det er en vesensforskjell ved pensjon: http://www.spk.no/no/Person/Pensjon/Hva-er-pensjon/

Men mykje godt det same når det gjeld uførepensjonistar, som nok er det vi snakka om:
http://www.spk.no/no/Person/Pensjon/Uforepensjon/vilkar/

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
bjornh skrev:
Audiophile-Arve skrev:
bjornh skrev:
Audiophile-Arve skrev:
bjornh skrev:
Det er i utkantstrøk man finner den høyeste andelen uføretrygdede, i Nord-Norge har den høyeste andelen som er i alderen 50-66 år, mens det er i Sør-Norge man finner den høyeste andelen uføretrygdede mellom 18-49.
Kva med den store delen trygda som er over 65 år? Dei har vi også mykje av i utkantstroka...
De er pensjonister.
og får alderstrygd[.../b]

Det er en vesensforskjell ved pensjon: http://www.spk.no/no/Person/Pensjon/Hva-er-pensjon/

Men mykje godt det same når det gjeld uførepensjonistar, som nok er det vi snakka om:
http://www.spk.no/no/Person/Pensjon/Uforepensjon/vilkar/

De faller inn i en annen kategori som min kjennskap til statistikken ikke dekker. Når man blir pensjonist av noe slag, så opphører som regel ens forrige status.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Når oljen forsvinner vil norsk prisnivå falle ned og bli normalt. Da blir vi konkurransedyktige og sysselsettingen vil gå opp.
Hmm...du fremstiller det som om norsk prisnivå er et problem for konkurranseevnen...hvordan forklarer du da at vi er helt i verdenstoppen både på sysselsettingsgrad og lav arbeidsledighet...?

Mvh
OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Et moment er vel en heftig offentlig sektor. Et annet kan være en svært kreativ omgang med tall når ledighetsstatistikkene skal presenteres. Men når det er sagt, burde ikke norsk kostnadsnivå utgjøre noe problem, gitt at vårt kompetansenivå ikke blir svekket på sikt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
oddgeir skrev:
Et moment er vel en heftig offentlig sektor. Et annet kan være en svært kreativ omgang med tall når ledighetsstatistikkene skal presenteres. Men når det er sagt, burde ikke norsk kostnadsnivå utgjøre noe problem, gitt at vårt kompetansenivå ikke blir svekket på sikt.
Joda, vi har stor offentlig sektor, men det er i grunn ikke spesiellt plagsomt all den tid vi har høy sysselsetting, lav arbeidsledighet og gigantiske overskudd på budskjettet.
(At det hadde vært gunstig med mindre offentlig sektor og mer konkkurranseutsetting er en annen sak)

Jeg tror ikke våre ledighetstall er spesiellt kreative.Det er også andre indikatorere som BNP, boligpriser, konsum, lønnsutvikling osv som indikerer at vi ikke har nevneverdig ledighet i Norge.

Utfordringen fremover er jo å ikke hvile på laubærene. Vi har det trolig best i verden,men vi bedriver en vanvittig ressurssløsing som det må tas tak i:
- aktivering av restarbeidsevne hos syke og uføre
- stimulere pensjonister til å jobbe mer
- effektivisere offentlig forvaltning (kommunesammenslåing, nedleggelse av fylkeskommuner, organisering av helseforetakene, privatisering og konkuuranseutsetting)

Man ser jo at Korsmo nå avdekker den ene skandalen etter den andre....og her snakker vi store milliardbeløp som man ikke har kontroll på.

Hva synes dere forresten om hvordan helsevesenet er organisert mtp vaksinering. Det er jo så mange kokker at det er et under at det i det hele tatt blir mat!

Mvh
OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Mens andre land for en stor grad er ferdige med sine vaksineringsprogram, driver vi her på berget fortsatt med de såkalte risikogruppene.
Jeg er forespeilet å få et tilbud på nyåret en gang (et tilbud jeg vil takke nei til), lenge etter at epidemien er over. Mangelen på kompetanse og planlegging er åpenbar.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
VilhelmW skrev:
BBking skrev:
USA har vidunderlig natur, klima, vitenskap, kultur, musikk, og meningsmangfold. Du finner alt fra lærhomser og sadomasokister til amish, muslimer og koshertyper.
Og så?? Du glømte forresten Ku Klux Klan, rasisme, x antall drap pr. døgn ( mange p.g.a. en heilidiotisk våpenlov ), fattigdom, slum, mafia'n, korrupsjon osv. osv. Sikkert mye bra i USA, men medaljen har ei uhyggelig bakside - som jeg ikke på noen måte ønsker heim hit til gamlelandet. Men vi kan jo adoptere litt patriotisme og stoltheit over å være norske, samt å ta vare på våre unikiteter. Ikke sant?? Vi var jo en gang et raust, åpehjertig, hjertelig, humoristisk og gjestmildt folkeferd...

;D mvh. VilhelmW
Ja, jeg synes negrene er hyggelige, jeg. Hva er ditt problem?

V

villov

Gjest
Problemet er at vi ikke vet hvordan vi skal bruke alle pengene som står urørt på konto eller blir gamblet vekk på uansvarlig vis.
Heldigvis handler norsk politikk bare om pengefordeling og ikke om liv og død som i mange andre land. Derfor føles det kanskje ekstra surt at man ikke engang klarer denne forvaltningen.
Kasnskje vi bør gi politikerne sparken og ansette et par gode økonomer istedenfor?

Regner med at det er nok av minstepensjonister og pleietrengende ellers i samfunnet som har sitt å si om denne saken.
Kan godt være at alt jeg sier er sagt før i denne tråden. Har bare ikke lest den.

Bruk pengene på å invistere i framtiden og høyere levestandard for de svakere stilte i samfunnet nå som pengene er verdt noe.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
OMF skrev:
Jeg tror ikke våre ledighetstall er spesiellt kreative.Det er også andre indikatorere som BNP, boligpriser, konsum, lønnsutvikling osv som indikerer at vi ikke har nevneverdig ledighet i Norge.

Mvh
OMF
Ledighetstallene i seg selv er nok til å stole på – men et spørsmål mange norske økonomer grubler på for tiden er hvordan ledighetstallene er påvirket av gode (?) exit-muligheter for arbeidstagere som ikke yter 100%; hvor mye skjult arbeidsledighet ligger det i uføretrygd, attføring og andre tiltak? Spørsmålet en i en del tilfeller har forsøkt å stille er i retning av «hvor høy ville arbeidsledigheten vært dersom vi hadde ordninger på linje med de i en tidligere historisk periode?»

Såvidt jeg vet er det ikke publisert noe nevneverdig på dette feltet foreløbig, og jeg er skeptisk til at det er mulig å få noen fornuftige undersøkelser gjort. Slike analyser bygger ofte på forutsetninger som er såpass sentrale at konklusjonen i undersøkelsen strengt tatt er innbakt i forutsetningene. De er godt egnet for å få bekreftet eget verdensbilde, men gir lite ny kunnskap.

V

villov

Gjest
He..som selvstendig næringsdrivende opplever jeg at myndighetene på venstresida gjør alt de kan for å sparke beina under oss som vil og kan skape arbeidplasser. Så lager de et nytt departement innen statlig sektor som de kan fylle opp med "tomme" arbeidsplasser, og som skaper null vekst. Helt riktig det...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
VilhelmW skrev:
BBking skrev:
USA har vidunderlig natur, klima, vitenskap, kultur, musikk, og meningsmangfold. Du finner alt fra lærhomser og sadomasokister til amish, muslimer og koshertyper.
Og så?? Du glømte forresten Ku Klux Klan, rasisme, x antall drap pr. døgn ( mange p.g.a. en heilidiotisk våpenlov ), fattigdom, slum, mafia'n, korrupsjon osv. osv. Sikkert mye bra i USA, men medaljen har ei uhyggelig bakside - som jeg ikke på noen måte ønsker heim hit til gamlelandet. Men vi kan jo adoptere litt patriotisme og stoltheit over å være norske, samt å ta vare på våre unikiteter. Ikke sant?? Vi var jo en gang et raust, åpehjertig, hjertelig, humoristisk og gjestmildt folkeferd...

;D mvh. VilhelmW
Ja, jeg synes negrene er hyggelige, jeg. Hva er ditt problem?
Trur du det er eit problem at du tykkjer nokon er hyggjeleg, BeBe?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Audiophile-Arve skrev:
Trur du det er eit problem at du tykkjer nokon er hyggjeleg, BeBe?
Nynorsk reduserer livskvaliteten i Norge.

N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
Mens andre land for en stor grad er ferdige med sine vaksineringsprogram, driver vi her på berget fortsatt med de såkalte risikogruppene.
Jeg er forespeilet å få et tilbud på nyåret en gang (et tilbud jeg vil takke nei til), lenge etter at epidemien er over. Mangelen på kompetanse og planlegging er åpenbar.
Det har ikke vært en krise av noe slag i Norge siden 1940, så at beredskapen er noe laber når noe først skjer er kanskje ikke så overraskende. Ikke at jeg regner svineinfluensa som none "krise", men at beredskapen er sløv overrasker meg ikke.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.221
Torget vurderinger
4
Norge er ett flott land å leve i selv om det kunne blitt bedre. Har bodd/studert 2.5 år i USA og personlig så ligger USA langt nede på min liste. Australia derimot!

Topp Bunn