V
villov
Gjest
Norgistan vara bra da.
Vi som har mye har mest å miste. Blir ikke lykkelig av det.
Vi som har mye har mest å miste. Blir ikke lykkelig av det.
bjornh skrev:Audiophile-Arve skrev:og får alderstrygd[.../b]bjornh skrev:De er pensjonister.Audiophile-Arve skrev:Kva med den store delen trygda som er over 65 år? Dei har vi også mykje av i utkantstroka...bjornh skrev:Det er i utkantstrøk man finner den høyeste andelen uføretrygdede, i Nord-Norge har den høyeste andelen som er i alderen 50-66 år, mens det er i Sør-Norge man finner den høyeste andelen uføretrygdede mellom 18-49.
Det er en vesensforskjell ved pensjon: http://www.spk.no/no/Person/Pensjon/Hva-er-pensjon/
Audiophile-Arve skrev:bjornh skrev:Audiophile-Arve skrev:og får alderstrygd[.../b]bjornh skrev:De er pensjonister.Audiophile-Arve skrev:Kva med den store delen trygda som er over 65 år? Dei har vi også mykje av i utkantstroka...bjornh skrev:Det er i utkantstrøk man finner den høyeste andelen uføretrygdede, i Nord-Norge har den høyeste andelen som er i alderen 50-66 år, mens det er i Sør-Norge man finner den høyeste andelen uføretrygdede mellom 18-49.
Det er en vesensforskjell ved pensjon: http://www.spk.no/no/Person/Pensjon/Hva-er-pensjon/
Men mykje godt det same når det gjeld uførepensjonistar, som nok er det vi snakka om:
http://www.spk.no/no/Person/Pensjon/Uforepensjon/vilkar/
Hmm...du fremstiller det som om norsk prisnivå er et problem for konkurranseevnen...hvordan forklarer du da at vi er helt i verdenstoppen både på sysselsettingsgrad og lav arbeidsledighet...?Gjest skrev:Når oljen forsvinner vil norsk prisnivå falle ned og bli normalt. Da blir vi konkurransedyktige og sysselsettingen vil gå opp.
Joda, vi har stor offentlig sektor, men det er i grunn ikke spesiellt plagsomt all den tid vi har høy sysselsetting, lav arbeidsledighet og gigantiske overskudd på budskjettet.oddgeir skrev:Et moment er vel en heftig offentlig sektor. Et annet kan være en svært kreativ omgang med tall når ledighetsstatistikkene skal presenteres. Men når det er sagt, burde ikke norsk kostnadsnivå utgjøre noe problem, gitt at vårt kompetansenivå ikke blir svekket på sikt.
Ja, jeg synes negrene er hyggelige, jeg. Hva er ditt problem?VilhelmW skrev:Og så?? Du glømte forresten Ku Klux Klan, rasisme, x antall drap pr. døgn ( mange p.g.a. en heilidiotisk våpenlov ), fattigdom, slum, mafia'n, korrupsjon osv. osv. Sikkert mye bra i USA, men medaljen har ei uhyggelig bakside - som jeg ikke på noen måte ønsker heim hit til gamlelandet. Men vi kan jo adoptere litt patriotisme og stoltheit over å være norske, samt å ta vare på våre unikiteter. Ikke sant?? Vi var jo en gang et raust, åpehjertig, hjertelig, humoristisk og gjestmildt folkeferd...BBking skrev:USA har vidunderlig natur, klima, vitenskap, kultur, musikk, og meningsmangfold. Du finner alt fra lærhomser og sadomasokister til amish, muslimer og koshertyper.
;D mvh. VilhelmW
Ledighetstallene i seg selv er nok til å stole på men et spørsmål mange norske økonomer grubler på for tiden er hvordan ledighetstallene er påvirket av gode (?) exit-muligheter for arbeidstagere som ikke yter 100%; hvor mye skjult arbeidsledighet ligger det i uføretrygd, attføring og andre tiltak? Spørsmålet en i en del tilfeller har forsøkt å stille er i retning av «hvor høy ville arbeidsledigheten vært dersom vi hadde ordninger på linje med de i en tidligere historisk periode?»OMF skrev:Jeg tror ikke våre ledighetstall er spesiellt kreative.Det er også andre indikatorere som BNP, boligpriser, konsum, lønnsutvikling osv som indikerer at vi ikke har nevneverdig ledighet i Norge.
Mvh
OMF
Trur du det er eit problem at du tykkjer nokon er hyggjeleg, BeBe?BBking skrev:Ja, jeg synes negrene er hyggelige, jeg. Hva er ditt problem?VilhelmW skrev:Og så?? Du glømte forresten Ku Klux Klan, rasisme, x antall drap pr. døgn ( mange p.g.a. en heilidiotisk våpenlov ), fattigdom, slum, mafia'n, korrupsjon osv. osv. Sikkert mye bra i USA, men medaljen har ei uhyggelig bakside - som jeg ikke på noen måte ønsker heim hit til gamlelandet. Men vi kan jo adoptere litt patriotisme og stoltheit over å være norske, samt å ta vare på våre unikiteter. Ikke sant?? Vi var jo en gang et raust, åpehjertig, hjertelig, humoristisk og gjestmildt folkeferd...BBking skrev:USA har vidunderlig natur, klima, vitenskap, kultur, musikk, og meningsmangfold. Du finner alt fra lærhomser og sadomasokister til amish, muslimer og koshertyper.
;D mvh. VilhelmW
Nynorsk reduserer livskvaliteten i Norge.Audiophile-Arve skrev:Trur du det er eit problem at du tykkjer nokon er hyggjeleg, BeBe?
Det har ikke vært en krise av noe slag i Norge siden 1940, så at beredskapen er noe laber når noe først skjer er kanskje ikke så overraskende. Ikke at jeg regner svineinfluensa som none "krise", men at beredskapen er sløv overrasker meg ikke.oddgeir skrev:Mens andre land for en stor grad er ferdige med sine vaksineringsprogram, driver vi her på berget fortsatt med de såkalte risikogruppene.
Jeg er forespeilet å få et tilbud på nyåret en gang (et tilbud jeg vil takke nei til), lenge etter at epidemien er over. Mangelen på kompetanse og planlegging er åpenbar.