Listen Slubbert limte inn er interessant. Jeg vil tro bildet hadde vært et annet i dag enn da. Island er rimelig traumatiserte nå og mange lever med frykt for fremtiden, men hva ga Island slikt skyv da? Og det nå småbrune Danmark. Vil de score like bra i 2009?
Når jeg trekker på det vedrørende Norge som verdens beste land å bo i handler det om en slags pervers kardemommetendens som jeg mener preger oss i større og større grad: Du skal ikke plage meg, du må være grei og snill. Jeg kan for øvrig gjøre hva jeg vil. Noen generasjoner velferdsstat har gitt oss høy kompetanse på å kreve og forvente at det offentlige og de andre skal være fleksible, stille opp og levere. Jeg mener å se at vi blir mindre og mindre i stand til å ikke ta det vi har for gitt. Kan et land av odelsgutter på Evenstad være et godt sted å være? Ja, nå er det det. Men det tror jeg er fordi så få goder er virkelig knappe. Det er lett for Usain St. Leo Bolt å bruse med verdensmesterfjæra. Han vant genlotteriet og halve kongeriket. Vi vant olja, marshallhjelpa og Gro Harlem Brundtland (eller noe slikt) og bruser så det ikke er ørens lyd å få.
Andre land er sikkert ikke noe bedre, kanskje verre. Men det er nå dette lille forskrudde landet jeg kjenner best.
Hilsen Sniff, som ikke en gang er mer til kar enn at han kan gi Ari litt cred fordi han står fram som den han er, klar til å ta en støyt.