Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.894
    ^Av en eller annen grunn så stoler jeg mer på slike uttalelser fra Von der Leyen en mange andre politiske ledere. Kan være for at hun er kvinne, bra CV, hele 7 barn!, og har, etter min mening, styrt EU godt igjennom noen tøffe år, alltid lavmælt og saklig. Jeg tvilte litt under Covid (nei nei ikke en ny Covid debatt please) oppløpet, men det gikk bra det også (nei nei nei ikke en ny Covid debatt please).

vi får håpe dette kan være forhåpentligvis den siste wake up call - vi/Støre/Norge trenger for å endelig få igangsatt noe

Merkelig at det skal være så vanskelig for politikerne å faktisk si det som det er. Støre er jo ingen dumming når det gjelder Uriks og med hans bekjentskaper bør dette være godt kjent og nærmest allment akseptert..
    Mulig hun har vært innom en sending fra en Trump-gathering og tenkt noe sånt som "dette kan vi faen ikke være avhengig av lenger!"
    Det er helt forbanna lobotomert mye av det folket der.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Ikke akkurat lystig mht. den kommende store satsningen på forsvaret
    https://www.nrk.no/vestland/forsvar...fritid_-pensjon-og-mindre-pendling-1.16773313

Top tips til Forsvaret, send meg en PM med en grei lønn (ca 2x dagens arbeidsgiver) så kan jeg hive meg inn igjen, har jo mesteparten av uniformen liggende (tenkte sjølsagt at forsvaret ville angre seg når de så at jeg slutta og ville komme med et godt tilbud..)

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    SIkkert en god og rett analyse
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/q1Ggd0/er-det-fare-for-krig-med-russland

Problemet med denne er at den gir politikerne et inntrykk av at man har god tid før russerne atter engang er på et høvelig krigsnivå. Dermed gjør man ikke de nødvendige tiltak tidsnok (igjen). Oppbygging av nødvendig forsvarskapasitet vil ta noen år (og med nødvendig mener jeg det minimum som kreves for å virke troverdig - norge vil alltid være avhengig av støtte fra andre land)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.724
    Morten Myksvoll i BT:

1709203290419.png

Denne veka godkjente endeleg Ungarn den svenske Nato-søknaden. No er heile Norden med i Nato, der landa lovar kvarandre å stille opp i tilfelle krig.

Alle for éin, éin for alle. Russlands krigføring i Ukraina har gjort Nato større og sterkare. Og Noreg har fått inn nye medlemmer som er opptekne av forsvar i nord.

Hendinga er historisk.

Narvik blir ei viktig hamn for Sverige og Finland – og heile Nato. For her går det nemleg jernbane til Sverige og vidare til Finland. Den er mest kjent for å frakte jernmalm frå gruvene i Kiruna, men den er òg viktig for Forsvaret.

Og når Sverige no blir Nato-medlem, blir den endå viktigare, ifølgje forsvarssjef Eirik Kristoffersen. Gode forsyningsliner betyr alt.

Når festtalane for Nato-utvidinga tek slutt, må norske politikarar gjer det dei liker minst. Handle. For infrastrukturen mellom Noreg og våre nye allierte er altfor dårleg.

Ofotbanen, den einaste som kryssar riksgrensa nord for Trøndelag, er einspora, har låg kapasitet og er svært sårbar for stenging ved ulukker – og sabotasje.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.494
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Morten Myksvoll i BT:

Vis vedlegget 1001351

Denne veka godkjente endeleg Ungarn den svenske Nato-søknaden. No er heile Norden med i Nato, der landa lovar kvarandre å stille opp i tilfelle krig.

Alle for éin, éin for alle. Russlands krigføring i Ukraina har gjort Nato større og sterkare. Og Noreg har fått inn nye medlemmer som er opptekne av forsvar i nord.

Hendinga er historisk.

Narvik blir ei viktig hamn for Sverige og Finland – og heile Nato. For her går det nemleg jernbane til Sverige og vidare til Finland. Den er mest kjent for å frakte jernmalm frå gruvene i Kiruna, men den er òg viktig for Forsvaret.

Og når Sverige no blir Nato-medlem, blir den endå viktigare, ifølgje forsvarssjef Eirik Kristoffersen. Gode forsyningsliner betyr alt.

Når festtalane for Nato-utvidinga tek slutt, må norske politikarar gjer det dei liker minst. Handle. For infrastrukturen mellom Noreg og våre nye allierte er altfor dårleg.

Ofotbanen, den einaste som kryssar riksgrensa nord for Trøndelag, er einspora, har låg kapasitet og er svært sårbar for stenging ved ulukker – og sabotasje.
    - og ikke minst må de gjøre det de liker enda mindre enn å gjøre noe som helst…. å gjøre noe som monner i nord…. Jernbanekroner må brukes i sør… jfr Jernbaneverket siste budsjettplaner…

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    - og ikke minst må de gjøre det de liker enda mindre enn å gjøre noe som helst…. å gjøre noe som monner i nord…. Jernbanekroner må brukes i sør… jfr Jernbaneverket siste budsjettplaner…
    Det tas nok av forsvarets budsjett dersom norge i det hele tatt gidder å bry seg. Vi har jo fått vår buffer.

Dersom svenskene og finnlenderne ikke vil bli tatt i en knipetangsmanøver fra russerne bør de sjølsagt finansiere frie våpenveier selv. Norge kan stille med urørt fjellandskap, og med veldige mange som følger nøye med og vurderer situasjonen og kanskje setter ned et utvalg dersom det blir kritisk nok
    Så kan utvalget etterpå si hva som skulle vært gjort, men da er det en annen regjering ...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Dette er noe repetitivt.
    Ja
    Krig og forsvar og beredskap er, som ofte vist i de trådene på dette forumet som handler om krig å sånn, veldig repetitivt. Det skjer liksom ikke så veldig mye revolusjonerende, bortsett fra litt ny teknologi nå og da. Det ser vi i de daglige rapportene fra UKR.

Det nye for Norge er det nå aktive NATO bufferet på vår østside, og hva det betyr for vårt forsvar?
    Blir spennende å følge med …(faktisk og ikke repetitivt ment eller raljering)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.724
    Ja
    Krig og forsvar og beredskap er, som ofte vist i de trådene på dette forumet som handler om krig å sånn, veldig repetitivt. Det skjer liksom ikke så veldig mye revolusjonerende, bortsett fra litt ny teknologi nå og da. Det ser vi i de daglige rapportene fra UKR.

Det nye for Norge er det nå aktive NATO bufferet på vår østside, og hva det betyr for vårt forsvar?
    Blir spennende å følge med …(faktisk og ikke repetitivt ment eller raljering)
    Ja, det er repetitivt. Og det gode er at media skriver om Norges forsvar i mye større grad, naturlig nok. Og det som nevnes over her at Ofotbanen (på svensk side Malmbanan) blir av enorm strategisk betydning og at et dobbeltspor vil tvinge seg frem. Noe svenskene har ønsket seg i mange år - lenge før NATO var på tale.

Mens Norge, ja det vet vi alt om.

Ofotbanen er 43 km på norsk side. Totalt 473 km Luleå - Narvik.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Ser at flere har signatur på sine poster, funderer på om jeg skal legge inn en, alle skjønne sjølsagt hva det måtte bli; garantert repetitivt og raljerende - alltid.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.682
    Sted
    Sunnmøre

Eg er ikkje i stand til å sjå dei praktiske konsekvensane, men dette illustrerer at Forsvaret må oppskalera utdanning på alle nivå dramatisk.

Altså: at dei må starta å ta inn folk i langt større tempo enn dei hadde tenkt i fjor, og at det ikkje er tid til å venta på å få alt på plass først. Den ordren kan skikkert koma snart.

Morfar byrja på krigsskulen rett etter andre verdskrigen, og veldig mykje av det han fortalte om tida som offiser (noko han var resten av livet) etterpå var prega av “Petter Smart”-idear og kreativ improvisasjon.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Som tidligere nevnt så mangler nå man personell "rund baut", og denne situasjonen ser ut til å være lett eskalerende. Når man så skal investere kraftig så kan det være (jeg vil si må) innen flere flereområder, og disse er allerede påpekt/identifisert (sånn ca-vanskelig å vite helt sikker når man ikke er tett på):
    - materiell
    - bygg (&anlegg), da er den siste komponenten gitt
    - personell
    Dersom man allerede sliter nå, og alle rapporter i media tyder på det, vil det bli svært vanskelig å få tak i kvalifisert personell som skal gjennomføre prosjektene, spesielt innen materiell siden mesteparten av dette må være forsvars spesifikt. Det personellet som har denne kunnskapen er ute i den skarpe delen av organisasjonen, enten ved å bruke materiellet eller ved logistikken rundt det.
    Selv i den Forsvarsperioden (for min del 80-90 årene) da vi hadde bra med personell (sammenlignet med dagens situasjon) var dette en utfordring. Karrieremessig var det oppfattet som en dødens posisjon for en operativ å jobbe i/med prosjekter. Vi slet hardt med å få skikkelig innspill fra de operative, spesielt på "mindre" prosjekt. Fartøysprosjektene var i seg selv så stort og litt once in a lifetime så der var det lettere.

NRK nyheter har et intervju med en Marineoffiser som nå ser seg rundt etter ny arbeidsgiver, og dersom man ser på reportasjen fra Skjold garnison, skjønner man fort hvorfor personellet søker seg bort og ut. Det er for å si det forsiktig ikke mye "rocket" science.
    Det ser ut til at økonomien til Forsvaret ikke henger med samfunnsutviklingen, i dette tilfellet:
    - 25 mennesker deler på et et relativt lite kjøkken
    - 50 mennesker deler på 4 vaskemaskiner. Dette er Hæren, de sitter ikke akkurat på kontor og sliter ut buksa..
    - på Rena var det 16 gr på rommene
    - dårlig lønn
    - enda dårligere pensjon (spesielt hva man beregner pensjon utifra)
    - pendling; for noen år siden slet man med å få personellet/familien til å flytte med jobben, to karrierer ++, man lot derfor den ansatte få (uke)pendle fra familiehjemmet til Forsvarets arbeidssted
    - nå er det sjølsagt et nytt problem fordi personellet ser at pendlingen sliter på familien; det er mye "familiematematikk" som skal utlignes fredag-søndag..
    = relativ personell flukt...
    = mindre operativ evne
    = enda mindre operativ evne
    = enda enda mindre operativ evne

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.162
    Det har vært overraskende lite snakk om det i offentligheten, men Norge har i løpet av fascinerende kort tid gått fra å være et av svært få land i den vestlige verden som har en fødselsrate som lå noenlunde rundt reproduksjonsraten (den er vel 2.06 eller noe slikt) til å ha fødelstall som man gjerne har omtalt som tikkende demografiske katastrofer i andre land. Norge har nå en fødselsrate på ca 1.4 som er ca der Russland og Japan ligger til sammenligning - to land det har vært populært å peke på som sakte men sikkert styrer mot sin egen undergang folketallsmessig. I tillegg til dette er i Norge nå snart 400.000 personer i arbeidsfør alder som er uføretrygdede (siste oppdatering hos NAV er 366.627 pr slutten av 2023) og det er ingen som tror at dette tallet vil gå nedover og det er stor økning i unge som blir uføre.

Med mindre denne trenden snur så bør man ikke bli spesielt overrasket om store deler av landet, da spesielt i Nord, over tid blir mer og mer avfolket. Det fødes ikke mange der heller og det er netto utflytting, noe som forsåvidt også kan endre seg.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Helt rett
    i så måte er det kanskje like greit å trekke seg ut av nord, flytte inn i og rundt oslo, leie bolig hos Heimstaden og bygge en skikkelig ring 3, festung oslo eller så

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Norge har nå en fødselsrate på ca 1.4 som er ca der Russland og Japan ligger til sammenligning - to land det har vært populært å peke på som sakte men sikkert styrer mot sin egen undergang folketallsmessig. I tillegg til dette er i Norge nå snart 400.000 personer i arbeidsfør alder som er uføretrygdede (siste oppdatering hos NAV er 366.627 pr slutten av 2023) og det er ingen som tror at dette tallet vil gå nedover og det er stor økning i unge som blir uføre.

Med mindre denne trenden snur så bør man ikke bli spesielt overrasket om store deler av landet, da spesielt i Nord, over tid blir mer og mer avfolket. Det fødes ikke mange der heller og det er netto utflytting, noe som forsåvidt også kan endre seg.
    Fallende fødselsrate er også et generelt problem i europa?
    Dvs India og Afrika på vei oppover siden Kina og Russland og USA? også sliter med nedgang
    Dersom Norge skal holde tritt med dagens befolkningsnivå må vi importere (synes å huske jeg postet noe om dette for en tid tilbake), men:
    import mann + norske kvinners krav til opprinnelighet og hvordan et barn skal være = inkompabilitet
    Er det samme den andre veien, eller er det mer norsk mann + import kvinne = lykke?

Det var nettopp en artikkel om skreddersy ditt barn (genmod). Interessant, det skaper en ny debatt mht opprinnelsesgaranti. Hvordan stole på de nye genene, hvordan stole på den som gir deg disse nye genene, det kan antagelig selv ikke BitChain løse?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    756
    Ingen normale utenlandske menn vil ha ultrafrigjorte, ultralikestillte, maskuline norske kvinner.....

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    ^200% enig, men man kan argumentere at det ikke er de normale som søker seg hit opp i nord... på godt og vondt

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.063
    Torget vurderinger
    2
    Litt vanskelig å trylle høy fødselsrate når det er nær umulig for unge å etablere seg med egen bolig som er stor nok til at det oppleves godt å ha barn, når det er blitt veldig dyrt å fø en familie, når arbeidsplasser oppleves utsatte ("bemanning" på bred front), og når det i tillegg er slitsomt lav spermkvalitet hos norske menn --- i tillegg velger kvinner å vente ganske lenge med å få barn.

Joda, skjønner at statskassen vil ha flere arbeidsføre og skattebetalere, men det er dårlig tilrettelagt for dette.

Så da kan man lese hva Anders Nordrum mener om beredskap. Det er han innsiktsfull i. Nå pensjonert, tidligere gartner på fengselet på Slidreøya og dermed nabo til meg. Har hatt litt å gjøre med ham og han kan matberedskap.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.072
    Torget vurderinger
    1
    Nå fikk jeg lyst til å skrive et innlegg om et parti som møter seg sjøl i døra så glasset singler, men lar det være. Feil tråd. Hvertfall delvis.

P226

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    For å snakke litt positivt om det norske Forsvaret ,så vil jeg gjerne trekke fram kapasiteten og potensialet til Heimevernet .
    Gjennom 20 år i HV har jeg sett en kraftig forbedring i mannskaper og motivasjon. Det finnes mange dyktige og erfarne folk i de fleste avdelinger og de gamle HV mytene og stereotypene er stort sett borte, heldigvis. Det som mangler nå er penger til bedre utstyr og trening. Burde være lett å gjøre noe med. Soldatene er der, 45000.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.682
    Sted
    Sunnmøre
    For å snakke litt positivt om det norske Forsvaret ,så vil jeg gjerne trekke fram kapasiteten og potensialet til Heimevernet .
    Trur det er masse bra folk i HV, motiverte og med veldig mykje ulik (sivil) kompetanse. Til det HV skal brukest til, er dei tipp topp. Synd at SHV vart lagt ned - eg trur dei kunne løyst ein god del tilsvarande oppgåver innanskjers.

Vi har også ein god del ressursar i sivile organisasjonar som vil vera nyttige i ein krig- og krisesituasjon (Raudekrossen, Folkehjelpa).

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Helt rett
    i så måte er det kanskje like greit å trekke seg ut av nord, flytte inn i og rundt oslo, leie bolig hos Heimstaden og bygge en skikkelig ring 3, festung oslo eller så
    Det kan du bare glemme. EU har vedtatt regler som vil gjøre det umulig å bygge nye boliger i eksisterende byer! Leste svenske aviser i dag og det var enten Aftonbladet eller Expressen som hadde en meget "anti-EU" leder i dag. Avisa ligger i bilen nede i hotellgarasjen og jeg gidder ikke dra ned og hente den nå.
    Når jeg er hjemme i morgen kveld skal jeg legge den ut.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Trur det er masse bra folk i HV, motiverte og med veldig mykje ulik (sivil) kompetanse. Til det HV skal brukest til, er dei tipp topp. Synd at SHV vart lagt ned - eg trur dei kunne løyst ein god del tilsvarande oppgåver innanskjers.

Vi har også ein god del ressursar i sivile organisasjonar som vil vera nyttige i ein krig- og krisesituasjon (Raudekrossen, Folkehjelpa).
    Glem ikke NVIO og NROF i denne sammenhengen.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Det kan du bare glemme. EU har vedtatt regler som vil gjøre det umulig å bygge nye boliger i eksisterende byer! Leste svenske aviser i dag og det var enten Aftonbladet eller Expressen som hadde en meget "anti-EU" leder i dag. Avisa ligger i bilen nede i hotellgarasjen og jeg gidder ikke dra ned og hente den nå.
    Aha, hemmelig Sp agent i Brussel, Kanskje Sp da kan få noe til.

Men det er jo enkelt å komme rundt, bare definere norge som Stor Oslo, plutselig masse plass og grønne lunger der barna kan leke i fred; Finnmarksvidda, Hardangervidda, Er-Du-Helt-På-Vidda, Lofotvidda, Hamresandenvidda
    At Samene da kommer med sine reinsdyr er en liten sak...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Expressen https://www.expressen.se/ledare/fler-bilar-och-farre-bostader-med-eus-grona-lag/
    bak inlog.. så avventer med stoooor interesse. Midt i blinken for GGG
    Tror noe av det har vært diskutert tidligere i en eller annen tråd

Ryktet sier at ølbrygging og steiking av pizza i for-seg-gjorte-kule pizzaovner også skal bli forbudt. Dette grunnet
    a. enten bruk av strøm, unødig
    b. bruk av gass, unødig og masse CO2
    c. ved, masse masse CO2 og reduserer skogens evne til CO2 opptak; CO2 + CO2 = 2CO4..

I tillegg er det et helseproblem at godt voksne folk
    - lager god mat ute og poserer villig vekk, tenker de ikke på alle som bor i blokk?
    - pizza og øl eller vin er veldig usunt,
    - planting av krydderbusker slik som basilikum tar opp mye god matjord som kunne vært benyttet til grass for kua som kan brødfø mange fler

og sist, men ikk minst; kosing - det må det bli en slutt på. Kosing er kun tillatt på soverommet dersom det medføre økt befolkning av glade skattebetalere slik at politikerne kan fortsette å fordele økonomisk lukurative verv til sine venner og bekjente

Og dersom ikke dette er nok vet ikke jeg, altså

Men altså bare rykter, en så lenge

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.724
    Expressen https://www.expressen.se/ledare/fler-bilar-och-farre-bostader-med-eus-grona-lag/
    bak inlog.. så avventer med stoooor interesse. Midt i blinken for GGG
    Tror noe av det har vært diskutert tidligere i en eller annen tråd

Ryktet sier at ølbrygging og steiking av pizza i for-seg-gjorte-kule pizzaovner også skal bli forbudt. Dette grunnet
    a. enten bruk av strøm, unødig
    b. bruk av gass, unødig og masse CO2
    c. ved, masse masse CO2 og reduserer skogens evne til CO2 opptak; CO2 + CO2 = 2CO4..

I tillegg er det et helseproblem at godt voksne folk
    - lager god mat ute og poserer villig vekk, tenker de ikke på alle som bor i blokk?
    - pizza og øl eller vin er veldig usunt,
    - planting av krydderbusker slik som basilikum tar opp mye god matjord som kunne vært benyttet til grass for kua som kan brødfø mange fler

og sist, men ikk minst; kosing - det må det bli en slutt på. Kosing er kun tillatt på soverommet dersom det medføre økt befolkning av glade skattebetalere slik at politikerne kan fortsette å fordele økonomisk lukurative verv til sine venner og bekjente

Og dersom ikke dette er nok vet ikke jeg, altså

Men altså bare rykter, en så lenge
    Noen ganger er det greit å ta seg en gåtur ut før man skriver. Jeg har dessverre glemt det et par ganger.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    ^Nei, absolutt ikke. Sofadrømming er helt topp... og alt lagres jo i skyen for evig med et godt klimaavtrykk

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Blir spennende å følge med kossen d går
    og enda mer evalueringen deretter
    som kanskje allerede er å finne i billedteksten

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Lang lesning, men forteller mye om hvordan vi har organisert Forsvaret av Kongleriket.

Suksesshistorien om familiebygg.

Vi har en vanlig kjernefamilie med mor far og et par barn. Vi hadde 2 fulle jobber og tjente greit. Vi har et helt greit hus med 3 soverom, garasje og stor plen. Siden både mor og far i huset har full jobb så deler vi på utgiftene.

Men en dag ved middagsbordet kom tanken på å effektivisere og synliggjøre utgifter for å kunne spare litt penger til en sydenferie, nyere bil, et finere julebord, eller noe annet vi hadde lyst på. I den forbindelse kom 7åringen med ønske om litt lommepenger til en tur på kino eller noe annet.

Noen hadde hørt om horisontal samhandel, så det ble vurdert som en mulighet. Vi startet med å opprette familiebygg (FAB) som automatisk overtok all bygningsmasse på eiendommen, samt alle økonomiske forpliktelser på dette. For å administrere familiebygg meldte lillebror på 4 seg. Han overtok samtidig ansvaret for lånet på huset, forsikring, strøm osv. Her så vi voksne oss meget fornøyde med å slippe utgifter på 10-20 000 pr mnd på hus og hjem. Dagen etterpå kom han med en liste vi kunne krysse av på for å melde inn det vi trengte av rom i huset. Jeg meldte at jeg trengte garasjen for å ha bilen min i, og jeg trengte å bruke badet i 1. Etg og soverommet. Kona mente hun trengte badet i 1. Etg, soverommet og kjøkkenet. I tillegg yttergangen for å oppbevare sko. Barna meldte fra at de trengte hvert sitt soverom, badet i 2. Etg, sandkassa og lekestativet ute i hagen. Dagen etter hadde 4åringen sittet i barnehagen og jobbet med dette og han kom hjem med en faktura til alle. Jeg måtte betale 14 000 pr mnd (4000 for bad, 4000 for soverom og 6000 for garasje), kona måtte ut med 12 000 pr mnd (4000 pr rom hun ville bruke), barna hadde 12 000 hver i faktura (4000 pr rom og 2000 pr installasjon i hagen). Dette var en suksess. Vi fikk inn 50 000 pr mnd i husleie. I sin storhet hadde den påtroppende direktøren i familiebygg definert alle korridorer og ganger i huset som fellesområde som vi ikke trengte betale leie for pr i dag. Familiebygg ville gå med ca 30 000 i overskudd pr mnd og her ville det muligens bli penger til overs til julebord for alle 4 aksjonærene, det ville i alle fall bli penger til ukelønn for lillebror.

Baksiden av medaljen var at ingen hadde bedt om å få bruke verandaen eller stua, slik at disse ble sperret for bruk.

Neste trinn var å se på materiellet vi hadde, biler, snøfreser, klær, og annet utstyr. Dette ble vederlagsfritt overført til familiens logistikkorganisasjon(FALO). Her meldte 7åringen seg straks for å administrere. FALO overtok ansvaret for å vedlikeholde og å betale utgifter på alt materiell. Her så vi voksne oss klare for å slippe lån, forsikring, vedlikehold osv på kjøretøy, og utgifter til å fornye garderoben kunne jo FALO ta seg av i framtiden. Den nytilsatte direktøren meldte straks fra at vi måtte levere en liste med hvilke klær, kjøretøy osv vi mente vi hadde behov for. Av personvernhensyn kan jeg ikke legge fram liste over hvilke klesplagg og annet utstyr vi meldte behov for men den påfølgende helgen ble vi pålagt å levere inn alt overskuddsmateriell. Innholdet i klesskapet mitt ble krympet til ca 32%, og det så ut som andre i huset kom i samme situasjon. 7åringen fikk en større mengde esker med klær og annet utstyr det ikke var meldt inn behov for. Det ble øyeblikkelig behov for å opprette familiens avhendingsprosjekt(FAAP) som fikk som oppgave å avhende overskuddsmateriell (FAAP er et underbruk av FALO slik at direktøren styrer det prosjektet). Dagen etter fikk jeg en faktura på 8000 pr mnd for kjøretøy(bil) og 8000 pr mnd for annet personlig bekledning og utrustning jeg skulle leie av FALO. Kona fikk tilsvarende regninger på 5000 og 9000. Barnas regninger var noe mindre men de måtte ut med til sammen 6000 hver. FALO ville kunne gå med over 20 000 i overskudd pr mnd. Utsiktene for et fint julebord var tilstede.

Klassen til 7åringen hjalp FAAP å bli kvitt klær, verktøy og annet som ingen hadde meldt inn behov for, ble visstnok et bra loppemarked og FAAP trengte kun å betale noen få tusen for å bli kvitt materiellet. Klassen har planer om 14 dagers ferietur i alpene neste påske.

Barnehage og SFO er noe vi så fram til å slippe og betale, de nye direktørene kunne jo betale dette av ukelønnen sin i de nyoppretta organisasjonene, slik at jeg og kona så fram til en lysere økonomisk framtid.

Etter en uke oppdaget mor at alle kjøkkenredskapene var fjernet fra kjøkkenet av FALO, ingen hadde bestilt de, så de var ”solgt” på det åpne markedet av FAAP, sammen med en del av klærne vi hadde levert inn. Resten var satt på lager. FALO tilbydde seg å skaffe nytt kjøkkenutstyr til en pris av 18 000 pr mnd. Mor i huset syntes dette var greit og opprettet Familiemat og forpleining(FMFPL), som skulle ha ansvar for mat og andre huslige sysler. Vi fire i huset fikk samtidig en månedlig faktura på 8000 for mat og forpleining (sengetøy, håndklær, rengjøring av hus osv). Lillebror må leveres i barnehagen, det gjør mor på veg til arbeid, hun må nå (FMFPL)begynne å fakturere han for levering og henting i bhg, hun leverer en faktura til han på 2000,- pr mnd, dette må taes av lillebrors ukelønn.

FMFPL har sådan fått inntekter på 34 000 pr mnd som kan gi et pent overskudd. Mor har fått en stor 50% stilling med dette og må dermed gå ned til 50 % på sin vanlige jobb, dette dekkes av FMFPL sitt overskudd.

Det dukket opp en del daglige oppgaver som ikke FMFPL, FAB eller FALO tok seg av, dette var for eksempel oppgaver som klipping av plen, hjulskift på kjøretøy, vedlikehold av diverse(ikke bygningsmasse), der måtte far trå til og opprettet samtidig familietjenester (FAT) som kunne levere dette, FAT leverte samtidig faktura til FMFPL, FAB og FALO på 8000 hver seg pr mnd for tjenester. Alt dette arbeidet gjore at far fikk en 25% stilling som førte til at han måtte gå ned til 75% stilling i sin vanlige jobb. Dette ble selvfølgelig dekt opp av inntektene til FAT. Problemet her var at FAAP hadde allerede solgt verktøyet, gressklipperen og snøfreseren på det åpne markedet, da ingen brukte disse på tidspunktet for oppgjør av materiell. FALO kjøpte disse tilbake for en mye høyere sum, men de fikk materiellet på plass, og fakturerer FAT for 12 000 pr mnd for materiell. (senere kom det fram at et par klassekamerater av direktøren i FALO hadde tjent penger nok til både ny iphone og ipad ved å kjøpe og selge dette materiellet, dette granskes av FALO).

Alt dette hadde jo medført en del ekstra arbeid som medførte at FAT måtte hjelpe FMFPL, FAB, FALO og FAAP med faktureringsarbeid hit og dit, noe FAT fakturerer hver av de andre organisasjonene for med 10 000 pr mnd, men alt dette arbeidet var noe som førte til at far måtte gå ytterligere 25% ned i sin vanlige jobb og jobber nå kun 50%.

Jeg personlig har dessverre måttet slutte å parkere bilen i garasjen som nå er avstengt siden jeg merkelig nok tjener mindre penger enn jeg gjore før, FAAP har overtatt garasjen og vurderer å leie den ut til naboen eller et firma fra kommunen her, eventuelt er avhending et alternativ.

2-3 dager i uka velger jeg og barna å spise knekkebrød for å slippe å spise middagen FMFPL leverer til overpris, dette har fått ned våre utgifter til FMFPL på et nivå som gjør at vi klarer å få det til å gå rundt. FAT klipper kun gresset hver andre uke, og brøyter kun hver 4. dag på grunn av kapasitetsproblemer som grunner i mye faktureringsarbeid, konas bil skal få vinterdekk montert ila august for da har FAT tid til dette.

Dette var en suksesshistorie, Det ville selvfølgelig vært fint å kunne bruke den avlåste stua og garasjen, men det er jo et resultat av innsparingene.

Å etter alle disse innsparingene, kunne noen med kalkulator fortelle meg hvor alle penga ble av?

Vi er peise blakk både mor og far, mens 4åringen har begynt å ta taxi til barnehagen for å slippe regninga fra FMFPL.

Burde vi kanskje ansette flere direktører?

Denne følges da selvsagt opp med en ny suksesshistorie fra "outsourcingens verden".

Mye tull og lite ull.

Ullhistorien.

(De som skal lese denne bør ha satt seg inn i suksesshistorien om familiebygg for å få bakgrunnskunnskapen på plass. )

I familien har vi fått en uventet ullproblematikk i vinter. FALO har nemlig midt i fellesferien hatt en opprydding i klesskapene til alle medlemmene av familien. De kalte det "en nødvendig systematisering, oppgradering og tilpassning av bekledning ut fra klimatiske forhold". Familien hadde nemlig et stort lager ulltøy ingen meldte behov for siden oppyddingen skjedde mens det var 25 varmegrader i juli. Så da ble ulltøyet satt bort på et lager ingen har tilgang til langt langt borte. Det er også mulig avhendingsprosjektet har avhendet de til naboen for en billig penge (naboen fikk betalt en rimelig sum for å ta de i mot selvfølgelig). Falo vet iallefall å ta seg betalt. Jeg fikk en faktura for at de hadde ribba skapet mitt for varme klær. Jeg måtte betale 150 kr pr par ullsokker, 175 pr ull longs, 200 pr ullunderskjorte(tynn), 250 pr ullunderskjorte (middels tykk), og 300 pr ullgenser de fjernet fra skapet mitt. Totalt kom det en regning på over 4000 for at de fjerna alt vintertøyet. De tre andre i familien fikk lignende regninger. Samtidig har jeg hørt at FALO utreder om hvor mange flere direktører de trenger. Det har de faktisk allerede forhånds fakturert alle andre parter for samtidig som fakturaen for oppryddingen i klesskapene kom. (Har hørt rykter om at de vurderer en kosedirektør, en visekosedirektør og en brus-underdirektør, som alle skal jobbe opp mot psykososialt arbeidsmiljø for direktøren. Så det er ikke bare i Indre Troms at horisontal samhandel muligens reduserer operativ evne.)

Det har i ettertid vist seg at FALO ikke har klart å levere ullsokker og ullundertøy på flere måneder. Da snøen kom i oktober meldte jeg fra om at jeg hadde behov for både ullsokker og ulltøy (det var blitt fjerna da jeg ikke hadde sagt fra at jeg hadde behov for dette materiellet.) Jeg fikk nylig melding om at dersom jeg bestiller ullbekledning nå vil det muligens være på plass til 17.mai til den nette pris av 12 000 for tilsvarende av det de rydda vekk i Juli. (kvalitet koster vet man jo).

Denne totale mangelen på ulltøy har ført til at vi har måtta benytte flere lag av tøy beregnet for klimatiske forhold om sommeren, som igjen fører til større forbruk av klær som igjen gjør at skittentøyet tårner seg opp. Derfor har vi måttet redusere på drift for å ha tid til å vaske tilstrekkelig antall tennissokker og collegegensere for å ikke fryse i hjel. FALO sier de ser med bekymring på økt bruk av vaskemaskinen med tanke på belastning på det elektriske anlegget og slitasje på vaskemaskiner. De har derfor innført myntautomat med en relativt høybetaling pr vask for å redusere unødvendig bruk av vaskemaskinen (jeg tror det er skjult finansiering av leksedirektøren). I tillegg har familiemat og forpleining etter avtale med falo (som godkjenner bruk av disse plaggene denne vinteren som en nødløsning) tilbydd seg å strikke ullklær med en timespris på 1250 pluss moms. Sokkene vil komme på ca 1800 pr par pluss ullkostnader. Ullgenser og ullbukse vil ligge på tilsammen ca 18 200 inkl ullkostnader. Herregud som jeg skulle ønske jeg bare kunne henta noen par alaskasokker og noen sett ullfrotte på intersport, det hadde sikkert ikke kosta mer enn 1000kr pr komplett sett. Men i følge instrukser familiebygg, falo, avhendingsprosjektet osv har innført er det jo ikke lov å handle slikt ute på det åpne markedet, en annen sak er at alt materiell man skal anskaffe gjennom en testprosess for å bli godkjent for bruk. . Derfor er alternativene fmfpl sitt ulltøy eller tennissokker og collegegenser (som allerede er godkjent da de er eid av FALO).

Burde vi ansette enda flere direktører?

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.724
    Lang lesning, men forteller mye om hvordan vi har organisert Forsvaret av Kongleriket.

Suksesshistorien om familiebygg.

Vi har en vanlig kjernefamilie med mor far og et par barn. Vi hadde 2 fulle jobber og tjente greit. Vi har et helt greit hus med 3 soverom, garasje og stor plen. Siden både mor og far i huset har full jobb så deler vi på utgiftene.

Men en dag ved middagsbordet kom tanken på å effektivisere og synliggjøre utgifter for å kunne spare litt penger til en sydenferie, nyere bil, et finere julebord, eller noe annet vi hadde lyst på. I den forbindelse kom 7åringen med ønske om litt lommepenger til en tur på kino eller noe annet.

Noen hadde hørt om horisontal samhandel, så det ble vurdert som en mulighet. Vi startet med å opprette familiebygg (FAB) som automatisk overtok all bygningsmasse på eiendommen, samt alle økonomiske forpliktelser på dette. For å administrere familiebygg meldte lillebror på 4 seg. Han overtok samtidig ansvaret for lånet på huset, forsikring, strøm osv. Her så vi voksne oss meget fornøyde med å slippe utgifter på 10-20 000 pr mnd på hus og hjem. Dagen etterpå kom han med en liste vi kunne krysse av på for å melde inn det vi trengte av rom i huset. Jeg meldte at jeg trengte garasjen for å ha bilen min i, og jeg trengte å bruke badet i 1. Etg og soverommet. Kona mente hun trengte badet i 1. Etg, soverommet og kjøkkenet. I tillegg yttergangen for å oppbevare sko. Barna meldte fra at de trengte hvert sitt soverom, badet i 2. Etg, sandkassa og lekestativet ute i hagen. Dagen etter hadde 4åringen sittet i barnehagen og jobbet med dette og han kom hjem med en faktura til alle. Jeg måtte betale 14 000 pr mnd (4000 for bad, 4000 for soverom og 6000 for garasje), kona måtte ut med 12 000 pr mnd (4000 pr rom hun ville bruke), barna hadde 12 000 hver i faktura (4000 pr rom og 2000 pr installasjon i hagen). Dette var en suksess. Vi fikk inn 50 000 pr mnd i husleie. I sin storhet hadde den påtroppende direktøren i familiebygg definert alle korridorer og ganger i huset som fellesområde som vi ikke trengte betale leie for pr i dag. Familiebygg ville gå med ca 30 000 i overskudd pr mnd og her ville det muligens bli penger til overs til julebord for alle 4 aksjonærene, det ville i alle fall bli penger til ukelønn for lillebror.

Baksiden av medaljen var at ingen hadde bedt om å få bruke verandaen eller stua, slik at disse ble sperret for bruk.

Neste trinn var å se på materiellet vi hadde, biler, snøfreser, klær, og annet utstyr. Dette ble vederlagsfritt overført til familiens logistikkorganisasjon(FALO). Her meldte 7åringen seg straks for å administrere. FALO overtok ansvaret for å vedlikeholde og å betale utgifter på alt materiell. Her så vi voksne oss klare for å slippe lån, forsikring, vedlikehold osv på kjøretøy, og utgifter til å fornye garderoben kunne jo FALO ta seg av i framtiden. Den nytilsatte direktøren meldte straks fra at vi måtte levere en liste med hvilke klær, kjøretøy osv vi mente vi hadde behov for. Av personvernhensyn kan jeg ikke legge fram liste over hvilke klesplagg og annet utstyr vi meldte behov for men den påfølgende helgen ble vi pålagt å levere inn alt overskuddsmateriell. Innholdet i klesskapet mitt ble krympet til ca 32%, og det så ut som andre i huset kom i samme situasjon. 7åringen fikk en større mengde esker med klær og annet utstyr det ikke var meldt inn behov for. Det ble øyeblikkelig behov for å opprette familiens avhendingsprosjekt(FAAP) som fikk som oppgave å avhende overskuddsmateriell (FAAP er et underbruk av FALO slik at direktøren styrer det prosjektet). Dagen etter fikk jeg en faktura på 8000 pr mnd for kjøretøy(bil) og 8000 pr mnd for annet personlig bekledning og utrustning jeg skulle leie av FALO. Kona fikk tilsvarende regninger på 5000 og 9000. Barnas regninger var noe mindre men de måtte ut med til sammen 6000 hver. FALO ville kunne gå med over 20 000 i overskudd pr mnd. Utsiktene for et fint julebord var tilstede.

Klassen til 7åringen hjalp FAAP å bli kvitt klær, verktøy og annet som ingen hadde meldt inn behov for, ble visstnok et bra loppemarked og FAAP trengte kun å betale noen få tusen for å bli kvitt materiellet. Klassen har planer om 14 dagers ferietur i alpene neste påske.

Barnehage og SFO er noe vi så fram til å slippe og betale, de nye direktørene kunne jo betale dette av ukelønnen sin i de nyoppretta organisasjonene, slik at jeg og kona så fram til en lysere økonomisk framtid.

Etter en uke oppdaget mor at alle kjøkkenredskapene var fjernet fra kjøkkenet av FALO, ingen hadde bestilt de, så de var ”solgt” på det åpne markedet av FAAP, sammen med en del av klærne vi hadde levert inn. Resten var satt på lager. FALO tilbydde seg å skaffe nytt kjøkkenutstyr til en pris av 18 000 pr mnd. Mor i huset syntes dette var greit og opprettet Familiemat og forpleining(FMFPL), som skulle ha ansvar for mat og andre huslige sysler. Vi fire i huset fikk samtidig en månedlig faktura på 8000 for mat og forpleining (sengetøy, håndklær, rengjøring av hus osv). Lillebror må leveres i barnehagen, det gjør mor på veg til arbeid, hun må nå (FMFPL)begynne å fakturere han for levering og henting i bhg, hun leverer en faktura til han på 2000,- pr mnd, dette må taes av lillebrors ukelønn.

FMFPL har sådan fått inntekter på 34 000 pr mnd som kan gi et pent overskudd. Mor har fått en stor 50% stilling med dette og må dermed gå ned til 50 % på sin vanlige jobb, dette dekkes av FMFPL sitt overskudd.

Det dukket opp en del daglige oppgaver som ikke FMFPL, FAB eller FALO tok seg av, dette var for eksempel oppgaver som klipping av plen, hjulskift på kjøretøy, vedlikehold av diverse(ikke bygningsmasse), der måtte far trå til og opprettet samtidig familietjenester (FAT) som kunne levere dette, FAT leverte samtidig faktura til FMFPL, FAB og FALO på 8000 hver seg pr mnd for tjenester. Alt dette arbeidet gjore at far fikk en 25% stilling som førte til at han måtte gå ned til 75% stilling i sin vanlige jobb. Dette ble selvfølgelig dekt opp av inntektene til FAT. Problemet her var at FAAP hadde allerede solgt verktøyet, gressklipperen og snøfreseren på det åpne markedet, da ingen brukte disse på tidspunktet for oppgjør av materiell. FALO kjøpte disse tilbake for en mye høyere sum, men de fikk materiellet på plass, og fakturerer FAT for 12 000 pr mnd for materiell. (senere kom det fram at et par klassekamerater av direktøren i FALO hadde tjent penger nok til både ny iphone og ipad ved å kjøpe og selge dette materiellet, dette granskes av FALO).

Alt dette hadde jo medført en del ekstra arbeid som medførte at FAT måtte hjelpe FMFPL, FAB, FALO og FAAP med faktureringsarbeid hit og dit, noe FAT fakturerer hver av de andre organisasjonene for med 10 000 pr mnd, men alt dette arbeidet var noe som førte til at far måtte gå ytterligere 25% ned i sin vanlige jobb og jobber nå kun 50%.

Jeg personlig har dessverre måttet slutte å parkere bilen i garasjen som nå er avstengt siden jeg merkelig nok tjener mindre penger enn jeg gjore før, FAAP har overtatt garasjen og vurderer å leie den ut til naboen eller et firma fra kommunen her, eventuelt er avhending et alternativ.

2-3 dager i uka velger jeg og barna å spise knekkebrød for å slippe å spise middagen FMFPL leverer til overpris, dette har fått ned våre utgifter til FMFPL på et nivå som gjør at vi klarer å få det til å gå rundt. FAT klipper kun gresset hver andre uke, og brøyter kun hver 4. dag på grunn av kapasitetsproblemer som grunner i mye faktureringsarbeid, konas bil skal få vinterdekk montert ila august for da har FAT tid til dette.

Dette var en suksesshistorie, Det ville selvfølgelig vært fint å kunne bruke den avlåste stua og garasjen, men det er jo et resultat av innsparingene.

Å etter alle disse innsparingene, kunne noen med kalkulator fortelle meg hvor alle penga ble av?

Vi er peise blakk både mor og far, mens 4åringen har begynt å ta taxi til barnehagen for å slippe regninga fra FMFPL.

Burde vi kanskje ansette flere direktører?

Denne følges da selvsagt opp med en ny suksesshistorie fra "outsourcingens verden".

Mye tull og lite ull.

Ullhistorien.

(De som skal lese denne bør ha satt seg inn i suksesshistorien om familiebygg for å få bakgrunnskunnskapen på plass. )

I familien har vi fått en uventet ullproblematikk i vinter. FALO har nemlig midt i fellesferien hatt en opprydding i klesskapene til alle medlemmene av familien. De kalte det "en nødvendig systematisering, oppgradering og tilpassning av bekledning ut fra klimatiske forhold". Familien hadde nemlig et stort lager ulltøy ingen meldte behov for siden oppyddingen skjedde mens det var 25 varmegrader i juli. Så da ble ulltøyet satt bort på et lager ingen har tilgang til langt langt borte. Det er også mulig avhendingsprosjektet har avhendet de til naboen for en billig penge (naboen fikk betalt en rimelig sum for å ta de i mot selvfølgelig). Falo vet iallefall å ta seg betalt. Jeg fikk en faktura for at de hadde ribba skapet mitt for varme klær. Jeg måtte betale 150 kr pr par ullsokker, 175 pr ull longs, 200 pr ullunderskjorte(tynn), 250 pr ullunderskjorte (middels tykk), og 300 pr ullgenser de fjernet fra skapet mitt. Totalt kom det en regning på over 4000 for at de fjerna alt vintertøyet. De tre andre i familien fikk lignende regninger. Samtidig har jeg hørt at FALO utreder om hvor mange flere direktører de trenger. Det har de faktisk allerede forhånds fakturert alle andre parter for samtidig som fakturaen for oppryddingen i klesskapene kom. (Har hørt rykter om at de vurderer en kosedirektør, en visekosedirektør og en brus-underdirektør, som alle skal jobbe opp mot psykososialt arbeidsmiljø for direktøren. Så det er ikke bare i Indre Troms at horisontal samhandel muligens reduserer operativ evne.)

Det har i ettertid vist seg at FALO ikke har klart å levere ullsokker og ullundertøy på flere måneder. Da snøen kom i oktober meldte jeg fra om at jeg hadde behov for både ullsokker og ulltøy (det var blitt fjerna da jeg ikke hadde sagt fra at jeg hadde behov for dette materiellet.) Jeg fikk nylig melding om at dersom jeg bestiller ullbekledning nå vil det muligens være på plass til 17.mai til den nette pris av 12 000 for tilsvarende av det de rydda vekk i Juli. (kvalitet koster vet man jo).

Denne totale mangelen på ulltøy har ført til at vi har måtta benytte flere lag av tøy beregnet for klimatiske forhold om sommeren, som igjen fører til større forbruk av klær som igjen gjør at skittentøyet tårner seg opp. Derfor har vi måttet redusere på drift for å ha tid til å vaske tilstrekkelig antall tennissokker og collegegensere for å ikke fryse i hjel. FALO sier de ser med bekymring på økt bruk av vaskemaskinen med tanke på belastning på det elektriske anlegget og slitasje på vaskemaskiner. De har derfor innført myntautomat med en relativt høybetaling pr vask for å redusere unødvendig bruk av vaskemaskinen (jeg tror det er skjult finansiering av leksedirektøren). I tillegg har familiemat og forpleining etter avtale med falo (som godkjenner bruk av disse plaggene denne vinteren som en nødløsning) tilbydd seg å strikke ullklær med en timespris på 1250 pluss moms. Sokkene vil komme på ca 1800 pr par pluss ullkostnader. Ullgenser og ullbukse vil ligge på tilsammen ca 18 200 inkl ullkostnader. Herregud som jeg skulle ønske jeg bare kunne henta noen par alaskasokker og noen sett ullfrotte på intersport, det hadde sikkert ikke kosta mer enn 1000kr pr komplett sett. Men i følge instrukser familiebygg, falo, avhendingsprosjektet osv har innført er det jo ikke lov å handle slikt ute på det åpne markedet, en annen sak er at alt materiell man skal anskaffe gjennom en testprosess for å bli godkjent for bruk. . Derfor er alternativene fmfpl sitt ulltøy eller tennissokker og collegegenser (som allerede er godkjent da de er eid av FALO).

Burde vi ansette enda flere direktører?
    Steike ta. Denne var knallgod om pesten som rir oss. Også kalt New Public Management. Wonderboy Stoltenbergs ektefødte barn - etter forbildet hans Tony Blair.

Horisontal Samhandel kjenner jeg godt til. Og Forsvarsbygg ! Et grønnmalt uisolert skur i bølgeblikk (garasje) med plass til et mindre kjøretøy, lokasjon Voss kostet 50.000 i husleie pr år.

På Setermoen blei det bygd s.k. snøgarasjer til stridsvogner. Disse snøgarasjene var i all enkelhet et tak på pæler. Dette for at man skulle slippe å måke/hakke snø/is av vognene . Noe som kunne være en tidkrevende oppgave pga krinkelkkroker og div. sensorer man måtte ta hensyn til.

Husleien (markedspris....) var så stor at man unnlot å bruke de og stridsvognene blei parkert ved siden av.

Forsvarsbygg (FB) har 13 informasjonsmedarbeidere/pressekontakter. FB har en oppgave og en klient. De skal drifte og evt avhende bygningsmassen for Forsvaret. Ikke veldig komplisert.

For noen år siden feiret de seg selv på Grand i Oslo. Regning; tett på 1mill.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.494
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Briljant skrevet!! Legg også til at vedlikeholdsarbeid og mindre enkelprosjekter nå må utføres av innleide og høytlønte håndtverkere ( selv om de sender en lærling) til mangedobbelpris av et-eller-annet siden både far og bestefar Fix ikke lenger en en del av organisasjonen... de ble oppsagt eller gikk ut på dato, uten fornyet kontrakt..

UPS --- Jeg ber ærbødigst om å få "låne" denne beskrivelsen... til allmen vederkvegelse...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Nå surres det fælt.. Sjølsagt går det ille når man ikke følger hele prinsippet, konkurranseutsett hele greia;
    1. konkurranseutsett ektefellen, kanskje noen byr over?
    2. konkurraneutsett barna, kanskje noen byr under?
    Da blir behovet drastisk redusert og man kan kanskje klare seg med en koie langt inne i skogen, eller enda billigere telt og det absolutt billigste konkurranseutsatt seg selv, kanskje noen byr masse for å få et skikkelig menneske inn i husholdningen
    Da blir det masse overskudd og man kan feire seg selv på McDon eller noe

ellers spot on, man må tidlig bestemme seg om man vil bli direktør eller ei...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn