Norge dyrest i Europa!

M

maestro

Gjest
nb skrev:
Der hvor jeg bor (Oslo vest) er det ikke noe å si på utvalget i alle fall, her får man alt mulig av eksotiske delikatesser og ferskvarer med topp kvalitet. Men det koster betydelig mer enn i utlandet, men det er i alle fall et visst marked i de store byene hvor det er mulig å opprettholde spesialbutikker.
Det er det såvisst ikke her på bjerget, vi har valget mellom Coop, Bunnpris, ICA og Joker! Da kan du vel tenke deg utvalget!

N

nb

Gjest
maestro skrev:
nb skrev:
Der hvor jeg bor (Oslo vest) er det ikke noe å si på utvalget i alle fall, her får man alt mulig av eksotiske delikatesser og ferskvarer med topp kvalitet. Men det koster betydelig mer enn i utlandet, men det er i alle fall et visst marked i de store byene hvor det er mulig å opprettholde spesialbutikker.
Det er det såvisst ikke her på bjerget, vi har valget mellom Coop, Bunnpris, ICA og Joker! Da kan du vel tenke deg utvalget!
Kommer fra "berjet" selv, så er klar over at det er andre forhold som råder der;) Det har kommet seg litt, men fortsatt svært, svært mye å gå på

S

Slubbert

Gjest
If it is wrong for you to take money from someone else who earned it, to take their money by force for your own needs, then it is certainly just as wrong for you to demand that the government step forward and do this dirty work for you.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Når jeg er i Danmark ser jeg ofte noen slitne typer med en bajer. Er det dit du vil? Husk handelens grunnregel: 20% av kundene står for 80% av omsetningen. Det er lett synlig mht alkohol.
Jeg vet ikke helt om det er er riktig bilde. Jeg har bodd i Danmark til sammen 6 måneder de 2 siste årene og jeg kan ikke spore noe flere synlig berusede mennesker enn her hjemme. Og når man er i Oslo er bildet slettes ikke i norsk favør når det gjelder berusede mennesker. Men man ser oftere f.eks. pensjonister som drikker snaps til morgenmaten etter dagens svømmetrening. Men det er mange som sliter med alkohol både i Norde og Danmark. Hvorvidt det er riktig at alle andre skal måtte betale 5 ganger så mye for ølet av den grunn blir jo en politisk greie.

Men alkohol er ikke hovedpoenget denne gang, men mer de svært høye tollsatsene som man må betale i tillegg til prisen når man handler mat som ikke kommer fra de norske kartellene.

For å få et inntryk av hvor ille det egentlig er kan man se på denne tabellen:

Norske Tollsatser

Kjøtt av storfe, ferskt eller kjølt: 344 %
Kjøtt av storfe, fryst: 344%
Kjøtt av svin, fersk, kjøtt, fryst: 363%
Kjøtt av gau, geit, kjølt, fryst: 492%
Melk og fløte: tollsatser fra 339 til 443 prosent
Smør: 343 prosent
Ost og ostemasse: 250 prosent
Poteter, i norsk periode: 191 prosent
Tomater i norsk periode: 142 prosent
Blomkål i norsk periode: 100 %
Slangeagurk i norsk periode: 120 %
Epler i norsk periode: 188 %
Hvete: 347 %
Bygg: 318 %

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
334
Sted
Oslo Vest
Gjest skrev:
Når jeg er i Danmark ser jeg ofte noen slitne typer med en bajer. Er det dit du vil? Husk handelens grunnregel: 20% av kundene står for 80% av omsetningen. Det er lett synlig mht alkohol.
Pøh, Oslo er vest-europas største søppeldynge.
det som møter turistene i oslo er rett og slett for jævlig, folk som puler åpenlyst, narkotika omsettes på hvert gatehjørne,
rusa folk raver rundt i gatene, tiggerne sitter tett i tett. Lommetyver og butikktyver finnes overalt, men politiet ser man veldig
lite til. Endel turister spør avogtil : "har dere ikke politi i dette landet ?"..... Man blir svar skyldig.

Voff

Over til landbruket.

Hvordan blir 1 kilo kjøtt til 1,3 kilo skinke ? Vann tilsettes og kompenseres med smaksforsterkere og vannbindene tilsetningsstoffer.
Slik oppnår man mer inntekter for hver kilo. Dette er Gilde metoden.

Seriøse småprodusenter sitter igjen med 0,9 kilo av hver kilo.

Alkoholprisene i Norge er helt ok. Der er jeg på linje med statsmaktene.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ja huff, det er jo så dyrt her til lands. Har snart ikke råd til å holde meg hjemme. Glad jeg slipper å være så ofte her i Oslo. Bare faenskap uansett.

I de siste 12mnd har jeg vært i :

Spania
Pakistan
USA (2 mnd)(verdens beste land, ja faktisk jeg mener det, men av helt andre grunner)
Sverige
Tyskland
Frankrike
Nederland
UK
Norge

Ikke så mye å skryte av, et rolig år, men dog.

Som den tørste jævelen jeg er så betalte jeg følgende:

€6 for 0,4 i Frankrike (€2500 for en fire roms leilighet i 10 dgr)
40 SEK for stor stärke i Sverige (0,4) (1000 SEK for 4-stjerners hotell pr. natt)
35 DKR for for 0,4 i Danmark (dog DKR 120.- for 2ltr, skal jo bli full ikke sant og Ferneten kostet bare DKR 40.- ) (860.- DKR for 3 stjerners pr. natt)
£2,95 i UK for en pint ( £60 for 3+ stjerners pr natt )
$4 for 0,5 i Pakistan. (Godt øl forresten, hotellet kostet dog $260 natta så, men 5 stjerner)
€2,5 for 0,33 San Miguel i Spania (€60 for 3-stjerners pr natt)
$2 for en 0,25 what so ever øl i Nederland. Min favoritt egentlig siden det er "fresht" hele tiden. ( €70 for 3- - stjerners pr. natt)

Og så Amerika da, verdens beste land. $3 for en pisselunken flaske med "Bud's" på House of Blues. Herlig!! Verden's kjipeste "øl" i verdens beste land. Hurra for Tiki-barer som serverer 2 dl med sprit for 10 dollars. ( Hva med en halvkilos stek på super'n slikk og ingenting, problemet er at halvparten fordamper under steking og smaker skosåle. Prøv "ostepinner" til øllen forran tv'en en kveld (ost??))

Og hvor fikk jeg behov for politi?? Gjett to ganger siden det er to land, stjerne i boka til den som klarer det..................

Blir påmint om hvor kjipt det er i Norge hver gang jeg er hjemme. Skjønner ikke hvorfor jeg fortsatt har leilighet i ghettoen i downtown Oslo i det hele tatt. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo ingen som hevder at Norge er et kipt land å bo i.

Men det er vel nettopp fordi vi har det bra at de som har pønsket det ut slipper unna med å mangedoble prisene på importert føde for å ødelegge konkurransen, og kunstig holde oppe overprisen (i forhold til markedet) i butikkene.

Det er jo også tollmurer og landbrukssubsidiering som er med på å holde store deler av verden som fattigfolk og gjeldsslaver.

Men det er vel egentlig greit nok...

Men det er noe som ikke helt stemmer når de 98% i Norge som ikke er bønder må betale mangedobbel pris fordi vi fortsatt vil den fattige delen av verden skal forbli slik. Hadde vi måtte betalt ekstra for våre egne varer for å utgjevne situasjonen litt skulle jeg hatt litt mer sympati for årsakene.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
949
Vi hører med blandt dem som får mest igjen i verden pr nedlagt arbeidstime. Noen får aldri nok!

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Vi hører med blandt dem som får mest igjen i verden pr nedlagt arbeidstime. Noen får aldri nok!
Hvis jeg kjøper en kilo med Bresse kylling må jeg kanskje betale 70kroner til butikk/importør/produsent etc og 350kr i avgift til staten. Selv om mange Nordmenn har mye penger synes dette som urimelig. Jeg har ingen ting imot å betale for kvalitet og betale det det koster å produsere, transporter og selge, samt merverdiavgift til staten for gode formål. Men ingen liker å bli svindlet, selv om de har nok penger til å ha råd til det.

N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Gjest skrev:
Hvis jeg kjøper en kilo med Bresse kylling må jeg kanskje betale 70kroner til butikk/importør/produsent etc og 350kr i avgift til staten. Selv om mange Nordmenn har mye penger synes dette som urimelig. Jeg har ingen ting imot å betale for kvalitet og betale det det koster å produsere, transporter og selge, samt merverdiavgift til staten for gode formål. Men ingen liker å bli svindlet, selv om de har nok penger til å ha råd til det.
Landbrukskooperativet har bestemt at du heller skal kjøpe en tilnærmet smakløs, ihelgrillet og forkullet kylling til en femtilapp. Deal with it.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
Det er jo også tollmurer og landbrukssubsidiering som er med på å holde store deler av verden som fattigfolk og gjeldsslaver.
Og den økonomiske veksten i verdens mest hurtigvoksende land Kina og India skyldes.......... ???

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
949
Gjestemedlem: Synes du det er greit å generalisere ut fra et eksempel? Denne kyllingen du skriver om er vel ikke et spesielt intressant grunnlag for å sable ned norsk levestandard?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
334
Sted
Oslo Vest
nb skrev:
Landbrukskooperativet har bestemt at du heller skal kjøpe en tilnærmet smakløs, ihelgrillet og forkullet kylling til en femtilapp. Deal with it.
Ingen med vettet i behold kjøper disse kjipe butikkgrillede kyllingene.

S

Slubbert

Gjest
frans skrev:
Gjestemedlem skrev:
Og den økonomiske veksten i verdens mest hurtigvoksende land Kina og India skyldes.......... ???
At de har styrt seg inn mot markeder hvor det er reell frihandel, hvor de ikke knebles av planøkonomiens klamme kvelertak.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
949
Hvorfor går ikke denne metoden for afrikanske land? Kina har fremdeles sterke reguleringer, og de går skrittvis fram med å liberalisere. Om vesten tillot u-landene generelt å gå fram slik ville mye væert annerledes. en verdensbanken sier nei...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
949
maestro skrev:
Gjest skrev:
Hvorfor figurerer aldri byer i Norge på slike lister?

Urban livskvalitet
Hvorfor skulle de det?

Mht kylling: vi har iallefall tilgang på billig kylling. Er det ikke markedet som har gitt oss den? Eller er det et komplott melom kommunister bak kyllingen også?

Jeg synes heller ikke denne kyllingen er noe særlig. Den er et resultat av økonomisk stordrift (store prod. enheter) og rasjonaliserte metoder mht plass og for. Men det er jo sunn kapitalisme, eller?

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Hvorfor går ikke denne metoden for afrikanske land? Kina har fremdeles sterke reguleringer, og de går skrittvis fram med å liberalisere. Om vesten tillot u-landene generelt å gå fram slik ville mye væert annerledes. en verdensbanken sier nei...
Afrika er gjennomkorrupt og har ingenting tilnærmet frihandel på noen områder bortsett fra kjøp av utrangerte AK-47. Problemet med WTO et.al. er at land som Norge holder igjen frihandelen for å beskytte sine særinteresser.

Kina har fremdeles sterke begrensinger i sosiale såvel som eiendomsrettigheter, men er preget av en sterk markedstilpasning som hjelper mange til bedre liv.

Det er også en sterk privat utdanningsstruktur i Kina og India, som transformerer deres demografi. Dessverre henger vi etter

Men det går riktig vei også her på kontinentet.

Gjest skrev:
maestro skrev:

Urban livskvalitet
Hvorfor skulle de det?
Nei, livskvalitet er noe herk.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
949
Ikke alle afrikanske stater har vært gjennomkorrupte.

Hvorfor skal norske byer inn på statistikken? Vi har jo ikke byer!

M

maestro

Gjest
Gjest skrev:
maestro skrev:
Gjest skrev:

Urban livskvalitet
Mht kylling: vi har iallefall tilgang på billig kylling. Er det ikke markedet som har gitt oss den? Eller er det et komplott melom kommunister bak kyllingen også?

Jeg synes heller ikke denne kyllingen er noe særlig. Den er et resultat av økonomisk stordrift (store prod. enheter) og rasjonaliserte metoder mht plass og for. Men det er jo sunn kapitalisme, eller?
Billig? Og størrelse, kvalitet osv. er fastsatt av den tilnærmet monopolsammenslutningen Prior! En må på spesialbutikker for å finne f.eks. Stangekylling, som har en helt annen kvalitet!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
949
Ja din kyllingkjøpekraft er stor i verdenssammenheng. :)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
334
Sted
Oslo Vest
Og fisken da, glem ikke fisken. Vi er da en fiskerinasjon, og stolte av den gode kvaliteten, (som vi sender ut av landet). :p

fisk - råtner i fiskedisken

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=153195

I andre land hadde dette selvsagt ikke blitt tatt nådig opp, men her er dette glemt om en uke.
Norske forbrukere har mer enn nok med å klage på øl og bensinpriser.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Ikke alle afrikanske stater har vært gjennomkorrupte.

Hvorfor skal norske byer inn på statistikken? Vi har jo ikke byer!
Vi har materiell velstand, men det er mer som må til for å skape en by som mennesker trives i. Listen er interessant nok til at jeg sakser litt fra den:

BEST
Munchen: Byen kan by på boliger av høy kvalitet, lav kriminalitet, liberale myndigheter, godt medietilbud og en generell følelse av gemyttlighet.

Nr.2
Kreativitet, toleranse, nytenkning og et liberalt syn på livet gjør at København scorer høyt i Monocles undersøkelse.

Resten:
3. Zürich – liten og perfekt utformet, teknologi og kultur, kort vei til landlivet
4. Tokyo – transport, teknologi, service og de beste barene
5. Wien – ung og livlig med avslappet atmosfære
6. Helsinki – nordisk velferd, blomstrende kulturliv, nært naturen og en port mot øst
7. Sydney – edgy storby med grønne lunger, strandliv og en utendørs livsstil
8. Stockholm – liten storby med øye for detaljer, stil og solide tilbud til innbyggerne
9. Honolulu – solrikt paradis med store businessmuligheter, midt mellom USA og Japan
10. Madrid – vibrerende kulturell og levende døgnet rundt, bra prisnivå
11. Melbourne – scorer høyt på sport og kultur, men husk paraply
12. Montreal – laidback og tospråklig, rimelig å leve godt
13. Barcelona – liberal verdensby mellom fjell og sjø, men sliter med kriminalitet
14. Kyoto – lav skyline, høy sigarføring - blander det moderne med det tradisjonelle
15. Vancouver – rik og rikholdig by, så lenge du trives med å snakke om sport
16. Auckland – polynesisk kultur og flott beliggenhet, dessuten bra offentlig transport
17. Singapore – opplever en kulturell boom, blomstrende landskap og høy levestandard
18. Hamburg – ambisiøs havneby, mediametropol, musikk og design
19. Paris – dyrt å bo, mye hundebæsj, mye regn og lite grøntareal - men byen bare fungerer
20. Geneve – et godt sted å leve på representasjonskonto, finansdrevet by med parisisk kulturliv
*
*
*
321 Oslo – gode transporttilbud ut av byen

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Gjestemedlem: Synes du det er greit å generalisere ut fra et eksempel?
Eksempelet er representativt, men jeg kan gjerne komme med flere hvis du vil. Men tabellen tidligere i tråden burde være tilstrekkelig til å formidle bakgrunnen for problemet. Kyllingen var nok bare med for å gi litt kjøtt til argumentet.

Denne kyllingen du skriver om er vel ikke et spesielt intressant grunnlag for å sable ned norsk levestandard?
Det gjør da hverken jeg eller kyllingen. Men bare fordi vi har velstand, skal vi ikke synke ned i selvgodhet og finne oss i de urimeligheter som har overlevd fra trangere tider.

Men spørsmålet ditt gir ikke umiddelbar mening heller. Kan du utdype hvordan bedre tilgang på landbruksprodukter og lavere tollsatser vil 'sable ned norsk levestandard'? Det ville vel være mer naturlig å tro at noe slikt ville øke vår levestabndard ved å enten bedre folks økonomi eller bedre folks matvaner, og dermed helse for samme pris, og som en bonus være med å heve levestandarden i land som ellers ikke får tilgang på våre markeder grunnet proteksjonismen. Ikke mye solidarisk dette Gjest.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
507
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Nå har jeg for en tid siden flyttet til København, og når det gjelder deilig by og bo i skal man lete lenge etter liknende. Jeg kan godt forstå Munchen også kom høyt opp på rankingen, den har en veldig fin, avslappende og folkelig atmosfære.
Men altså, det er hardere rent økonomisk å leve i DK enn i Norge. Lønningene er lavere, skatten er ganske mye høyere, og hvis dere synes at Noreg har mange avgifter, skulle dere sett hva de får til her. Så man må regne med at MINST 50% av lønnen forsvinner i skatt ol. Utover det kommer det at boliger og biler koster ganske mye mer. Usunne ting er billige og utvalget er godt. Sunn mat er litt billigere enn i Norge, og utvalget er helt fantastisk. Men økonomisk er Norge et rent paradis for folk med gjennomsnittlig inntekt IMO.
Når det er sagt, er jeg veldig glad for å bo i DK. Samfunnet er mer nyansert, spennede og avslappende, og det er en fin avveksling for en naturelsker fra nord ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.233
nb skrev:
Pisspreik. Det er norske forbrukere som ikke vil betale mer for kyllingen som nå får den kyllingen de fortjener.
Er det Stabburet som har bestemt at folk skal gafle i seg Grandiosa?

P

Parelius

Gjest
Pink_Panther skrev:
nb skrev:
Pisspreik. Det er norske forbrukere som ikke vil betale mer for kyllingen som nå får den kyllingen de fortjener.
Men likevel, hvor mye skal en betale for en kylling med kvalitetssmak? Den kyllingen vi "fortjener" er jo allerede "kvalitetspriset". Det blir for enkelt å legge "skylden" på norske forbrukere, selv om jeg ikke holder dem høyt mht. kvalitetsbevissthet.

Grandiosa er ikke prisspørsmål, men utbredt dårlig smak i fjøsganene som har forvillet seg inn på brosteinen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.233
Parelius skrev:
Grandiosa er ikke prisspørsmål, men utbredt dårlig smak i fjøsganene som har forvillet seg inn på brosteinen.
Nåja. Jeg er gammel nok til å huske at Grandiosa var noe fjøsganene brakte med seg fra byen. Men vi fjøsganer ble jo kvitt endel svidde sauehoder ved å introdusere dem som en kulinarisk nytelse. ;D

N

nb

Gjest
Pink_Panther skrev:
nb skrev:

Hvorfor skal jeg måtte betale et par hundre kroner ekstra (i toll) fordi jeg synes det er mer stas med spekeskinke fra Spania og Italia enn noe fra f.eks Gilde?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
507
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Pink_Panther skrev:
nb skrev:
Men likevel, hvor mye skal en betale for en kylling med kvalitetssmak? Den kyllingen vi "fortjener" er jo allerede "kvalitetspriset". Det blir for enkelt å legge "skylden" på norske forbrukere, selv om jeg ikke holder dem høyt mht. kvalitetsbevissthet.

Nå er det jo ikke så lenge siden de fleste nordmenn bodde på landet og spiste det som bød seg av enkel husmannskost. Mens de fleste andre land i Europa har hatt tusener av å på å kultivere smak og behag. Vi kommer aldri til å bli franskmenn, men det hadde vært hyggelig om den norske, enkle sunne kosten fikk en renessanse. Ellers er det et eller annet med at det virker utrolig enkelt å få majoriteten av befolkningen med på samme bølgen. Grandiosa er igrunnen et godt eksempel. Den kom så vidt jeg husker sammen med de andre under pizzarevolusjonen på 80-tallet. Plutselig satt hele landet å koste seg med frossenpizza mens Dan Børge slo seg løs på skjermen. Det er vel kun mulig å få et kulturelt umodent folk med på noe sånt. Samme med mobiltelfoner, i løpet av kort tid tok Norge teten med flest telefoner pr. hode. Så på et vis er vel nordmenn veldig impulsive, selv om vi kanskje regner oss selv for litt sidrompa. Impulsivt naturfolk :) Det kan jeg li'

Jeg tenkte på en annen ting når det gjelder kyllingen. Prior har så vidt jeg vet hatt monopolet på kyllinger, og vi stoler jo på de norske institusjonene, så det har igrunnen ikke vært nødvendig med noe annet. Og det har jo igrunnen fungert fint. Og hvis noen andre ville begynne med kyllingdistribusjon, hvor skulle de selge varene. Dagligvaremafiaen har jo monopol, og prior har sikkert avtaler for de neste 10 år. Vi får håpe det kommer en kyllingrevolusjon ;D

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
507
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Pink_Panther skrev:
nb skrev:

Hvorfor skal jeg måtte betale et par hundre kroner ekstra (i toll) fordi jeg synes det er mer stas med spekeskinke fra Spania og Italia enn noe fra f.eks Gilde?
Fordi Norge er utenfor EU ;)

Asbjørn

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.233
Det er fullt mulig å bryte et monopol. Se bare hva Synnøve har gjort. Feilen der er at de lanserte seg som et billigere produkt enn Tine men har steget i pris. Desverre har ikke kvaliteten blitt bedre enn Tine. Det samme har man i kjøttbransjen. Også her har den gamle kjempen, Gilde, fortsatt best kvalitet når en ser på de landsdekkende merkevarene (Spis, Skjeggerød, Nordfjord...)
Det virker også feil å sammenligne kvaliteten på en tilbudsskinke på Rema med en italiensk kvalitetsskinke. Det blir som å sammenligne Lerum druesaft med en fransk, bearbeidet druedrikk.

P

Parelius

Gjest
Pink_Panther skrev:
Det er fullt mulig å bryte et monopol. Se bare hva Synnøve har gjort. Feilen der er at de lanserte seg som et billigere produkt enn Tine men har steget i pris. Desverre har ikke kvaliteten blitt bedre enn Tine. Det samme har man i kjøttbransjen. Også her har den gamle kjempen, Gilde, fortsatt best kvalitet når en ser på de landsdekkende merkevarene (Spis, Skjeggerød, Nordfjord...)
Det virker også feil å sammenligne kvaliteten på en tilbudsskinke på Rema med en italiensk kvalitetsskinke. Det blir som å sammenligne Lerum druesaft med en fransk, bearbeidet druedrikk.
Med de prispåslag som skjer ved innførsel av matvarer fra annerledesland, så vil denne komedien sannsynligvis bare fortsette...

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
507
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Pink_Panther skrev:
Med de prispåslag som skjer ved innførsel av matvarer fra annerledesland, så vil denne komedien sannsynligvis bare fortsette...
..vi trenger visst en Beatrice, Parelius ;)

Asbjørn

M

maestro

Gjest
Pink_Panther skrev:
Også her har den gamle kjempen, Gilde, fortsatt best kvalitet når en ser på de landsdekkende merkevarene (Spis, Skjeggerød, Nordfjord...)
Tull! Når det gjelder wiener (og grill) er det ingen i Norge som slår Finsbråten! (starten på nok en opphetet diskusjon?) Leiv Vidar ligger som god nr. 2! Gilde er tilnærmet uspiselig!

Topp Bunn