Nordost

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg testet Sort Füt over flere dager, og dannet et klart bilde over hva de utretter for lyden. Til vanlig har jeg brukt SuperSpikes, som helt klart har vært min største oppgradering i forhold til pris, og mine forventninger til Sort Füt var først og fremst at de skulle stramme opp enda et hakk i bassen. Før jeg monterte Sort Füt satte jeg derfor på et spor med svært mektig - faktisk svulstig - bass. Nærmere bestemt "Angel" av Massive Attack. Basslinjen på introen låter omtrent som "Cerwin Vega i et bøttekott", og jeg tenkte at noe av denne effekten skyldtes resonanser fra høyttalerkabinettene.

    Deretter var det på med Sort Füt, før jeg satte på samme sangen. Det første jeg merket var at det låt temmelig likt - bassen låt fortsatt pløsete og "for stor" for rommet. Egentlig skuffende, for tross produksjonens natur trodde jeg det skulle være en godt merkbar forskjell her.

    Men etter videre lytting på kjente innspillinger med mer "naturlig" lyd viste det seg imidlertid fort at Sort Füt er enormt bra! Forbedringen merkes best på produksjoner med kraftig bass, hvor det samtidig er delikate detaljer i de øvrige frekvensområder. Alle instrumentene får mer luft rundt seg - separasjonen er markant bedre, helt uten at det kommer på bekostning av sammenheng. Det kan virke som at mellomtone -og diskant-elementene yter bedre fordi de får mer "arbeidsro" av at de kraftige bass-vibrasjonene blir bedre avledet fra kabinettet.

    Det oppleves helt klart som at et slør et fjernet, samtidig som høyttalerne "forsvinner" mer fra rommet. Det er også betydelig mer rasp i lyden, som blant annet gjør at subtile forvrengnings-effekter (à la Skunk Anansie) kommer mye tydeligere frem. Det samme gjelder for eksempel bass-strenger som slår mot båndene - på for eksempel "Master of Puppets" var dette langt mer fremtredende enn før. Sort Füt bringer altså flere detaljer til overflaten - inkludert enkelte uønskede lyder. De gjør det langt lettere å avsløre både styrker og svakheter i innspillinger, noe jeg tenker er udelt positivt fra et kvalitetsperspektiv. Målet med Hi-Fi er tross alt å bringe oss nærmest mulig musikksignalet, og det er jo ikke Sort Füt som produserer slike "ulyder"...

    Sort Füt er rett og slett et glimrende produkt, som man hører forbausende lite om. Visst er de dyre, men de har tilført anlegget mitt en dimensjon som neppe kan oppnås gjennom oppgraderinger på andre områder. Når de i tillegg passer til de aller fleste gulvstående høyttalere og har en svært høy kvalitetsfølelse, må det bare bli en klar anbefaling til alle som sitter på seriøse anlegg!

     

    jaejin

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Nordost Thor.
    Noen som har erfarenhet av denne produkten. Passer den både till førstærkare eller bara till Dac/førsteg?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Noen som har noen formening om Blue Heaven digital kabel her? Kanskje i forhold til Optix Video kabelen?
     
    Sist redigert:

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nordost Thor.
    Noen som har erfarenhet av denne produkten. Passer den både till førstærkare eller bara till Dac/førsteg?
    Internkablingen er for tynn for store forsterkere, husk QX delen i den stråler opp og ned og påvirker positivt det som står over og under.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har noen formening om Blue Heaven digital kabel her? Kanskje i forhold til Optix Video kabelen?
    Bedre plugger enn optix videokabelen, innmaten vet jeg ikke, men tipper bedre materialer iallefall.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Noen som har noen formening om Blue Heaven digital kabel her? Kanskje i forhold til Optix Video kabelen?
    Bedre plugger enn optix videokabelen, innmaten vet jeg ikke, men tipper bedre materialer iallefall.
    Ja den har vel micro mono filiament eller hva de kaller det. Greit med bnc/rca valgfriheten også.

    Optix video kabelen syns jeg har funka rimelig greit i alle år til digital overføring på lyd siden faktisk. Bedre enn mye annet i mine ører. Men mistenker at Blue Heaven kan låte litt smoothere.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    En brukt Silver Shadow digitalkabel kan muligens være et alternativ til Blue Heaven. Jeg har Silver Shadow mellom cd-drevet og dac, og er godt fornøyd. MEN jeg har ikke testet kabelen mot andre, så uttaler meg på sviktende grunnlag.

    PS! Jeg har ingen forbindelse med selger av Silver Shadow på Torget.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Har igrunn tenkt litt på silver shadow. Men på den som ligger på brukten nå får man få tak i noen kvalitets rca overganger.

    Interessant å høre at du er fornøyd med den. Var vel en referanse i sin tid.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jeg bruker overgangen som fulgte med fra Norost på Silver Shadow. Antageligvis den samme overgangen som følger med på Blue Heaven.

    Du bør vel nesten få med overgangene ved bruktkjøp synes jeg, hvis ikke ville jeg ha prutet! Jeg betalte 1000 kr. ny for min (var antageligvis tilbud på restopplaget da jeg kjøpte min), så bruktprisen er ikke spesielt billig heller.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg bruker overgangen som fulgte med fra Norost på Silver Shadow. Antageligvis den samme overgangen som følger med på Blue Heaven.

    Du bør vel nesten få med overgangene ved bruktkjøp synes jeg, hvis ikke ville jeg ha prutet! Jeg betalte 1000 kr. ny for min (var antageligvis tilbud på restopplaget da jeg kjøpte min), så bruktprisen er ikke spesielt billig heller.
    Såpass! Det var intressant. Takk for informasjonen.

    Jeg sitter med en følelse av at utviklingen gikk såpass mye fram med de nye digital kablene at Blue Heaven er den bedre av de.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om nedenfor er riktig, men har forstått det som at forholdet mellom ny og gammel serie blir cirka slik:

    Kjør debatt eventuelt...:)

    Gammel serie
    Ny serie
    1
    Odin 2
    2
    Odin
    Valhalla 2
    3
    ¨¨¨¨¨¨¨¨
    Tyr 2
    4
    Valhalla
    Frey 2
    5
    Tyr
    Heimdall 2
    6
    Frey
    7
    Heimdall


    Når det gjelder høyttalerkabler og Valhalla 1 vs Frey 2, så stemmer ikke denne rangeringen ovenfor for min del. Har testet begge, og Valhalla gruser Frey 2. Endte opp med å kjøpe Valhalla og har tatt det helt ut med å også bruke Vallhalla som internkabling i jbl 4365. Lyden er nå den desidert beste hittil. Absolutt alle aspekter ved gjengivelsen er forbedret, vil gå så lang som å si at dette har vært den største oppgraderingen for min del. Det har kostet noen kroner, men er verdt hver eneste en når en hører resultatet.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Noen som har noen formening om Blue Heaven digital kabel her? Kanskje i forhold til Optix Video kabelen?
    Bedre plugger enn optix videokabelen, innmaten vet jeg ikke, men tipper bedre materialer iallefall.
    Valget falt på en Blue Heaven.
    I forhold til Optix Video så er dette en soleklar oppgradering på alle måter. Klarere, renere, strammere, mer dynamikk, høyere oppløsning. Knallfornøyd!

    Nå sitter jeg å lurer på hvordan LS serien Blue Heaven, Red Dawn, eller Baldur (gamle norse) vil være som høyttaler kabler i forhold til Transparent.
    Liker åpenheten og dynamikken til Nordost.

    En fugl hvisket meg i øret at Blue Heaven måler bedre enn flere av de dyrere Nordost.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vel,,,mine erfaringer er at dyrere modeller også gir mer av alt. Har ikke prøvd Odin, men de fleste andre.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jo det virker jo fornuftig.
    Men har lest om en som overvar en demo som mente at selv om Red Dawn ga litt mer enn Blue Heaven på frekvens fløyene, så hadde Blue Heaven en gjennomsiktighet Red Dawn ikke helt hadde.

    Testa Baldur, musicman?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nei, Baldur og Tyr er vel de to jeg ikke har testa. Må få presisere at det her er snakk om høytt kabler.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ok.

    Hvis noen her har erfaring med Baldur ht kabler får de gjerne si noen ord.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Fikk hjem et sett med Blue Heaven ht kabler for noen dager siden. Jeg har nesten ikke ord for hvor bra dette ble! Mine gamle Transparent Ultra XL framstår som sidrumpa og trege i forhold. Og de kosta 48000 i sin tid..

    Om jeg skal si noe til deres forsvar er det at de har en tendens til å dempe toppen på slemme innspillinger, men samtidig tar de bort gløden på bra innspillinger også til en viss grad om jeg sammenligner med Blue Heaven.

    Har utviklingen til Nordost gått så mye fram de seneste årene, eller er det bare Transparent som er grådig overprisa?
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    436
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Dette har vel mest med matching å gjøre, men på grunnlag av det lille jeg har av erfaring med Transparent, så var de veldig "varme" i lyden. Lunt og koselig diskantfilter...
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Det kan nok være ja.
    Jeg tror kanskje også at nyere produkter har mer fokus på det med oppløsning samtidig som at det ikke skal være spisst.

    På 90 tallet var mitt inntrykk at dette ikke helt var tilfelle. Jeg slet oftere med spiss lyd på den tiden. Så Transparent ble kanskje ofte en kur for dette.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Fikk hjem et sett med Blue Heaven ht kabler for noen dager siden. Jeg har nesten ikke ord for hvor bra dette ble! Mine gamle Transparent Ultra XL framstår som sidrumpa og trege i forhold. Og de kosta 48000 i sin tid..

    Om jeg skal si noe til deres forsvar er det at de har en tendens til å dempe toppen på slemme innspillinger, men samtidig tar de bort gløden på bra innspillinger også til en viss grad om jeg sammenligner med Blue Heaven.

    Har utviklingen til Nordost gått så mye fram de seneste årene, eller er det bare Transparent som er grådig overprisa?
    Dine gamle Tranparent XL gikk ut av produksjon for over 20 år siden. Mye har skjedd hos Transparent siden det.
    Hva som er overprisa er vel subjektivt og avhengig av hva man er ute etter lydmessig. Og selvsagt hva resten av anlegget koster.
    Skal ganske enkelt kunne sette sammen et anlegg der Transparent Ultra MM2 av nyeste generasjon gruser Valhalla. Og omvendt.
    Hadde for et par år siden begge disse høytt.kablene i stua samtidig, men valgte ingen av de. I mitt oppsett ble de slått ned i støvlene av Au24 SE som kostet bare en tredjedel.

    På mine Marten høyttalere (og på Dynaudio som jeg hadde før) blir Valhalla høytt.kabler for sterile i lyden, passer helt sikkert bedre i Musicmans oppsett. Og på et topptrimmet Conrad Johnson røroppsett hadde nok Valhalla vært innertier.

    Og Valhalla XLR er det beste jeg har prøvd.
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er frelst Valhalla mann for tiden. De gjør noe med lyden som jeg aldri har vært ute for før. Oppdager nyanser i musikken som ikke har vært der tidligere, men uten å bli pågående på noen som helst måte. Bare smooth og behagelig.

    Har sett at noen har gått bort fra Valhalla etter å ha opplevd de som noe slanke, men for meg ble Valhalla en innertier da bassnivået har vært litt for fyldig på de fleste innspillinger. Nå er det akkurat passe og bassen er deilig artikulert uten å bli for sidrumpa.

    Har dratt det lenger enn de fleste når det kommer til høyttaler kabler. Tok like godt å bytta ut den innvendige Biltema lignende kabelen i høyttalerene med Valhalla. Resultatet ble knallbra, minst like stor forbedring som å bytte selve høyttaler kablene.

    Kommer til å sjekke ut Valhalla signalkablene etterhvert. Oblivion Energetic har overlevd hittil, men nå spørs det.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Jeg spiller selv med SPM Reference XLR og Heimdall 2 XLR (fra to ulike signalkilder). Flott lyd fra begge! Opplever SPM som lynhurtig, varm og bra bass. Heimdall 2 kanskje litt mer oppløst oppover og veldig presist og homogent lydbilde. Liker dem begge :) SPM er uskjermet som resten av Flatline-serien, mens Heimdall 2 er skjermet og mekanisk tunet.
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Er frelst Valhalla mann for tiden. De gjør noe med lyden som jeg aldri har vært ute for før. Oppdager nyanser i musikken som ikke har vært der tidligere, men uten å bli pågående på noen som helst måte. Bare smooth og behagelig.

    Har sett at noen har gått bort fra Valhalla etter å ha opplevd de som noe slanke, men for meg ble Valhalla en innertier da bassnivået har vært litt for fyldig på de fleste innspillinger. Nå er det akkurat passe og bassen er deilig artikulert uten å bli for sidrumpa.

    Har dratt det lenger enn de fleste når det kommer til høyttaler kabler. Tok like godt å bytta ut den innvendige Biltema lignende kabelen i høyttalerene med Valhalla. Resultatet ble knallbra, minst like stor forbedring som å bytte selve høyttaler kablene.

    Kommer til å sjekke ut Valhalla signalkablene etterhvert. Oblivion Energetic har overlevd hittil, men nå spørs det.
    Ikke dumt, Tommy. En sivilingeniør innen akustikk (og hifi skeptiker) sa til meg for mange år siden at han ikke forstod hvorfor man brukte mange penger på høyttalerkabler når kablene innvendig i de fleste høyttalere bare var billige skolisser. Du har løst det problemet! :)
    PS: I mine Marten Getz blir det brukt Jorma kabler internt. De er for dyre, får klare meg med Au24 eksternt... :)
     
    Sist redigert:

    jaejin

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Nordost Thor.
    Noen som har erfarenhet av denne produkten. Passer den både till førstærkare eller bara till Dac/førsteg?
    Internkablingen er for tynn for store forsterkere, husk QX delen i den stråler opp og ned og påvirker positivt det som står over og under.
    Tack svar! Har inte sett och vart inne här på en stund. Det må ju såklart testas. Skall ta ur slutsteget och bara använda Thor på de andra apparaterna.
    Har hört att det kan vara av betydelse att använda en bra nätkabel in till Nordost Thor. Några tips?
    QX delen. Vad är det för skillnad på den som sitter där jämfört den nyare QX2 och QX4. Är det någon ide att vurdera noen av disse eller är det bara dubbelt av samma?
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Har oppgradert fra Red Dawn til Frey2 på høyttalerne.... Forskjellen var ganske dramatisk. Ikke egentlig veldig endring i klang, men du store for en presisjon! Snert, hurtighet, rom og alle hi-fi-klisjeene på en gang. Men heldigvis hørtes det egentlig likt ut som før, på en måte. Bare mer, og bedre. Vanskelig å forklare oppgraderingen man får i dette segmentet, men jeg er veldig fornøyd!

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Er der nogle her som har erfaringer med Tyr 2 Højtalerkabler i forhold til Frey 2 ?

    Og hvad med Sort Lift , har for ikke længe siden været til en Demo , hvor jeg må sige alle var ret overrasket over hvad de gjorde.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Er der nogle her som har erfaringer med Tyr 2 Højtalerkabler i forhold til Frey 2 ?

    Og hvad med Sort Lift , har for ikke længe siden været til en Demo , hvor jeg må sige alle var ret overrasket over hvad de gjorde.
    Skal gjøre denne sammenlikningen i løpet av neste uke. Erfaringsmessig tar kabelbytte litt tid å bli fortrolig med.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Bliver spænende at høre hvad du oplever.

    Enig med dig at det tager tid at blive fortroligt med nye kabler og hvad de gør.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Internkablingen er for tynn for store forsterkere, husk QX delen i den stråler opp og ned og påvirker positivt det som står over og under.
    Denne QX saken som finnes i Thor og QRT QX4/QX2 som stråler helbredende stråler skulle jeg gjerne ha fått en forklaring på. Må bare si at jeg i utgangspunktet er meget skeptisk.... Er det et elektromagnetisk felt eller hva er det? Sannsynligvis ikke et slikt skjold som blir brukt i Star Wars ihvertfall - et som holder alle slemme ute og slipper igjennom de snille. :p
    Ikke mulig å finne info noen steder.

    Minner meg i utgangspunktet litt om en kollega (fysioterapeut) som ble lurt trill rundt av en healer. Hun kjøpte en kabel med helbredende virkning som skulle kobles i stikkontakten under sengen. Den skulle sette opp et helbredende felt rundt personen som sov. Etter nærmere undersøkelse så var det bare en avklippet skjøtekabel. Egentlig direkte brannfarlig. Jeg ba henne dra den ut og kaste den i søpla.

    Som der skjønner.... skeptisk. :)
     
    Sist redigert:

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg fikk inntrykk av at det fungerte når jeg fikk en demo av Alex, men det blir vel avskrevet som placebo. Han ville ikke komme med en forklaring på hva det gjorde eller hvordan det virket.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Finnes mye bra Nordostprodukter, bla har jeg gode erfaringer med Valhalla XLR-kabler. Man trenger ikke bli usaklig, balle. Da blir man bare stemplet som useriøs. Spesielt i en vennetråd.
    Det bør likevel være lov å være kritisk og stille spørsmål. :rolleyes:

    Greit nok, da setter Qx opp et magnetfelt.
    Kanskje det magnetfeltet er ment for å beskytte komponentene rundt mot høyfrekvent støy som RFI og EMI?
    I tilfelle så vil jeg bare si at magnetfeltet kanskje vil påvirke denne støyen ja, men den vil hverken fjerne den eller redusere den.
    Dette er ren fysikk. Den vil i beste fall endre den.

    Hadde en Qx2 innom for litt over et år siden. Koblet den opp mellom CD og forsterker. Imidlertid oppdaget jeg da en jordfeil (feilen lå utenom huset) og målte meg frem til at jordfeilen økte med Qx2 innkoblet. Dermed ble det ingen lytting og heller ikke noe kjøp...
     
    Sist redigert:

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Bliver spænende at høre hvad du oplever.

    Enig med dig at det tager tid at blive fortroligt med nye kabler og hvad de gør.
    Da har jeg hatt Tyr2 hjemme en stund, og sammenliknet med Frey2. Forskjellene er egentlig mye av det samme som jeg opplevde ved å gå til Frey2 fra Red Dawn. Bare tatt enda lenger. Mer attakk, skarpere fokus, og enda mer definert dypbass. Siste rest av hardhet i mellomtonen ble erstattet av detaljer og fokus. Om den er verd de ekstra pengene blir selvfølgelig opp til hver enkelt, det er uanstendige mengder penger å bruke på kabel uansett. :) For min del tror jeg Frey2 er god nok. På bedre anlegg eller større budsjett er det ingen tvil om at det vil være rom for Tyr2.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Har fremdeles de første Filament kablene XLR som ble solgt for ca 13.000 i sin tid. Har lenge hatt lyst til å prøve TYr2, med det spiller så bra at kan ikke forsvare meg utgiften ved å prøve det. Den gangen ble de solgt med argumentet at det var slike kabler som NASA brukte. Kjøpte på Aker Mic den gangen og fikk god pris.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Fick en rejäl aha-upplevelse för några dagar sedan då jag bytte ut original jumpers på mina tannoy cheviot.
    Hade nordost jumpers liggandes från tidigare högtalare som jag inte trodde jag behövde längre då de originala som är till högtalarna verkade bra. Har egentligen inte testat så mycket fram och tillbaka tidigare då jag inte hade andra än nordost..
    Men jag måste säga att de andra får ligga i asken för nu så känns allt mer homogent och "rätt"!
    Fetare och stramare bas som känns bättre på alla sätt. Svårt att beskriva liksom..
    Tycker nästan lite synd om de som inte ger nordost en chans...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    2 meter høyttaler ledning, Solar Wind
    Hva er de verdt?

    Mye strammere bass og mer presist lydbilde enn mine Chord på Klipsch rp160m
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hei!
    Er det noen som vil beskrive erfaringer med overgang fra gamle Norse/Valhalla-seriens høyttalerkabler til de nye fra Norse 2 / V2? Jeg bytter neste uke fra Frey bi-wire til Frey 2, som er singelwire. Meget spent på dette skiftet, jeg har før kjørt Red Dawn Leif m/Reference jumpers og foretrakk da Frey bi-wire på Burmester B25. Frey gav klart åpnere lyd med mer snert. Mens Red Dawn LS ble mer varm og dempet oppover. Så ser veldig fram til å motta Frey 2! Har regnet ut totalt tverrsnitt på ledere, og der øker fra ca 1,5 mm2 på Frey til ca 2,2 mm2 på Frey 2. Det skulle gi en del mer fylde og tyngde. De nyere seriene er også mekanisk tunet, som jeg ellers opplever forbedrer timing og oppløsning. Gjerne kom med erfaringer om bytte fra gamle til nye Nordost-modeller!
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Rimelig dødt i Nordost-tråden, så forsøker med en videosnutt her som i hvert fall inspirerer meg litt! Demo av Odin 2 - verdens beste kabler? Jeg hadde en på besøk hos meg i kveld som selv har et lite Hi-Fi anlegg fra Soundgarden og har hørt litt både her og der. Både han og jeg merket klar forskjell mellom Odin og Odin 2! Og de som var til stede på demoen sa bare "wow"... Litt av den samme opplevelsen har jeg opplevd med Valhalla 2 digital og strøm. Nordost har virkelig tatt det ut så langt som det snart går an!

    https://www.youtube.com/watch?v=k5Z50l14blc
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Odin 2 tar den sikkert helt ut - men når versjon 3 kommer en gang i fremtiden er jo Odin 2 ganske ubrukelig ifølge kabelpusherne. Rart det der ;)
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Jeg skrev "snart" og de hevder de faktisk selv også. Nordost sier heller ikke at Odin (1) er dårlig, den er fortsatt den nest beste de har laget. Men forskjellen til nye utgaven, som har fått Holo-plug fra Valhalla 2 (Nordost sin egen spesialtilpasset hver kabel) og asymmetrisk jording, er merkbar. NB: se videoen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn