Nordost System setup & tuning disc - Degauss funksjon.

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Jeg tenkte jeg måtte skrive litt om min opplevelse ifb Nordost System setup & tuning disc - Degauss funksjon.

Det har vært en liten omtale om degauss emnet før på HFS her: http://www.hifisentralen.no/forumet...ng-avd-tra-ndelag-og-den-vrige-verden-22.html

Nordost System setup & tuning disc har jeg rippet til wav på min WD elements disk.

Jeg opplevde i perioder spesielt med Naim Headline II og Hegel HD20 (disse er på 24/7) at etter å ha lyttet en stund ble lyden gradvis mer "ullen" og uengasjerende å lytte til, jeg kontaktet Soundgarden siden jeg hadde relativt nylig kjøpt hegel dacèn der, men personen som jeg snakket med hadde lite kjennskap til hva dette kunne være.

Jeg satt så en kveld / natt å lyttet da dette med "ullenhet" oppstod på ny, jeg hadde da nylig hvert hos en venn med Nordost disken for å sjekke ut noen rom resonanser hos ham, og kom på at jeg hadde rippet CDen inn på Head fi oppsettet.

Jeg fant da frem Degauss sporet å spilte dette på 50% volum 2 ganger med Yamaha HP1 tilkoblet, og tok så en ny prøve lytt, da var "Ullenheten" borte og musikken føltes friere, ikke mye, men godt hørbart for meg, jeg har også testet dette på V200 men der virker forskjellen litt mindre. (V200 er av når ikke i bruk pga skarp blå diode)

Det finnes forskjellig utstyr til degauss av signal vei og platespiller pickuper, blant de mer kjente er vell Gryphon Audio Exorsist som kobles til RCA inngangen på utstyret, ellers har flere produsenter CDer med degauss spor, antatt fordel med cd er at en lengre del av signal veien har fordel av behandlingen, og noen mener at RCA versjonen kanskje gjør en litt bedre jobb, men på en kortere del av signal veien.

Jeg kjører nå fast en degauss av systemet hver uke eller før kritisk lytting, dette tar ca 3-4 min for en gjennomgang, jeg kjører ofte 2 sånn for å være sikker.:cool:

Nordost System setup & tuning disc koster ca 200kr hos Soundgarden.

Litt linker.

Degaussing - Wikipedia, the free encyclopedia

http://www.sas-audio.dk/documents/00291.pdf

Gryphon Audio Exorcist - Exorcizing System Demons - The Audio Beat - www.TheAudioBeat.com

The Gryphon Exorcist: What Happens To The Magnets In My Headphones? | Headfonia

Gryphon Exorcist

Link til Nodost høytaler oppsett som kan brukes sammen med CDen: http://www.nordost.com/default/downloads/SpeakerPlacement.pdf

Kjør diskusjon og eventuelt del erfaringer med degaussing utstyr.
 
N

nb

Gjest
Inside it is a low-distortion tone generator that runs on a 9V battery, producing a 1kHz signal that fades over the course of 35 seconds, a duration "which we found ideal," said Flemming Rasmussen, the head of Gryphon Audio. With your system on, you connect the Exorcist to an unused set of inputs, adjust the volume to normal listening level, and then press the Engage toggle.



Sånn rent sett bort ifra hvordan dette skulle gjøre noe til eller fra med magnetismen i systemet, så er det jo søtt da. Et "low distorion 1kHz test signal" lages easy as a breeze med et program, så kan man selv brenne det på en CD eller lagre på harddisk. Ingen grunn til å sende 250 Euro i retning av nærmeste forhandler for å få noe slikt.

Gryphon mener å løse saken med sånn ca det enkleste signalet som finnes, mens Nordost trenger "a complex singal pattern" for å oppnå akkurat det samme. Jeg setter mine $0.02 på at ingen av de har den fjerneste anelse om hva de driver med.

Men om man vil teste hvor problematisk magnetisme er eller ikke er, så er det bare å ta en magnet og føre den frem og tilbake over noen av kablene eller komponentene i systemet. Så kan man høre hva som skjer.

Det er for øvrig et ganske kraftig magnetfelt i sving i høyttalere, men det er kanskje ikke så farlig?
 
N

nb

Gjest
Det er for å fjerne skummel magnetisme som bygger seg opp over tid.

Så kan man leke HiFi-logikk-leken, det er alltid festlig. Si at man har fått en ny komponent i hus. Man mener at den må spilles inn for å yte sitt optimale. Hvordan skal man skille "innspillingseffekten", dvs at denne blir bedre og bedre gjennom dette sløret som den skumle magnetismen gradivis legger over lyden? Hvor ille er det vi snakker om her om man ikke har en slik degaussing-dings. Tatt i betraktning at de aller, aller færreste (heldigvis) eier, har lånt eller har prøvd en slik sak i anlegget sitt - hvor mye akkumulert lyddegenerasjon og uforløst potensiale snakker vi om i kongeriket Norge som følge av dette?

Og sist men ikke minst: Hvor "complex" er singnalene Nordost har snekret sammen, og hva er logikken bak at signalene må være akkurat slik, og hvorfor klarer Gryphon det samme med en simpel 1kHz-tone som avtar i styrke? Og hvorfor akkurat 1kHz?
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Det er for å fjerne skummel magnetisme som bygger seg opp over tid.
Men hvor kommer den fra? Er det den kosmiske bakgrunnsstrålingen som lader membranene?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Dette anbefales! Prøv selv da nb! Jeg har brukt dette på alt i fra øreplugger til PA anlegg i Oslo til lydstudio og kjenner dirigenter, musikere, studio folk og vanlige folk som hører forskjell på dette.
 
N

nb

Gjest
Dette anbefales! Prøv selv da nb! Jeg har brukt dette på alt i fra øreplugger til PA anlegg i Oslo til lydstudio og kjenner dirigenter, musikere, studio folk og vanlige folk som hører forskjell på dette.
Funker det både med Nordost- og Gryphon-metoden? De har jo sånn ca ingen verdens ting med hverandre å gjøe.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Tro kan flytte fjelle, heter det jo....
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Dette anbefales! Prøv selv da nb! Jeg har brukt dette på alt i fra øreplugger til PA anlegg i Oslo til lydstudio og kjenner dirigenter, musikere, studio folk og vanlige folk som hører forskjell på dette.
Funker det både med Nordost- og Gryphon-metoden? De har jo sånn ca ingen verdens ting med hverandre å gjøe.
jeg kjenner ikke til Gryphon sin men Nordost sin og Densen sin fungerer meget bra, prøv den på bilstereoen og!
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Til de med lav tro på at dette virker, så er Gryphon Audio Exorsist tatt med som et alternativ til Nordost disken og må ikke kjøpes for å oppnå effekt.

Jeg vil tro at fler her på HFS har en slik settup CD med degauss spor så hvorfor ikke teste, i stede for å kverulere, hører du ingen forskjell så greit nokk, klarner den opp lyden for deg er det vell å betrakte som en bonus.:eek:

Det skal også finnes en LP med samme funksjon ifb platespiller.

Nordost disken sitt degauss spor er langt mer komplekst enn en 1Khz sinus tone, og den koster 200kr i motsetning til Gryphon saken.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Er denne for å lytte på eller for å "varme opp" anlegget før lytting?
Degauss funksjonen på Nordost disken anbefales ikke å lytte på da lyden er slitsom.

Den skal kunne fjerne magnetisme som kan bygge seg opp i signalveien og kabler.

Den er heller ikke tiltenkt oppvarming men kan anbefales brukt før kritisk lytting.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har Densen Demagic og har prøvd Gryphon Exorcist. Det gir en opplevelse av klarere lyd. Det jeg minnes å finne litt rart var at resultatet opplevdes ulikt med de to uten at den testingen kan kalles grundig.
Personlig liker jeg lyden av "magnetismebesudlet" lyd bedre i anlegget mitt, så jeg bruker ikke Densen skiva.
 
Topp Bunn