Nordost som internkabling i høyttaler?

O

OivindJ

Gjest
Har kjøpt meg 2*2m uterminert flatline biwiring kabel som jeg tenkte å bruke som internkabling i en par diy høyttalere.


Men så hører jeg at det er flere her som har negative erfaringer med Nordost.

Flatline = Nordost? eller?

Bør jeg vurdere kimber isteden? (Delte meninger om dette går jeg ut ifra.)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Huff & huff. Hold deg unna Norost/Flatline, de skriker og spiller hverken bass eller overtoner. Kimber er da tross alt bare ullen og homogent uklar :p



Mvh. Rs
 
T

theStig

Gjest
Det verste med flatline er at den er vanskelig å montere. Trælene å avisolere bla.

Jeg har gode erfaringer med 6mm2 EKKJ "grøftekabel"....
 
S

Simplistic

Gjest
:) Her var det jo utrolig mye seriøse svar. For en gjeng.
 
M

Medlem 1792

Gjest
  Kimber er da tross alt bare ullen og homogent uklar :p



  Mvh.  Rs


 

Er vel ikke enig i at Kimber 4TC er "ullen og uklar". Men Monocle X/XL kan kanskje være litt mere "ullen" enn 4TC.
Jeg vil tro at 4TC gjør seg som internkabling.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Vet at System Audio bruker Nordost internt i høyttalerne. Hvilken Nordost er det? Wyrewizard eller de flate?
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Kommer ann på hvilken ht du skal ha Gold i. Brukte selv denne kabelen i et diy prosjekt for noen år tilbake (sub-prosjekt med dobble peerless XLS 12") det fungerte veldig bra. Husk at Flatline serien er ganske stramme i bassen.
 
O

OivindJ

Gjest
Kommer ann på hvilken ht du skal ha Gold i. Brukte selv denne kabelen i et diy prosjekt for noen år tilbake (sub-prosjekt med dobble peerless XLS 12") det fungerte veldig bra. Husk at Flatline serien er ganske stramme i bassen.
The tjl-loudspeaker. Går sakte sakte framover..

TheStig; Grøftekabel ??? ?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Tjukk massiv kobber, fra f.ex grøftekabel. Putt på kabelsko for stabile loddinger.



Mvh. RS
 
T

theStig

Gjest
"Grøftekabel" er kabel som er ment for å tåle å ligge i bakken.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Bruker denne som internkabling, fungerer glimrende:

Nordost Wyrewizard Dreamcaster

Denne består av 2 par solidcore pr. leder som er tvunnet rundt hverandre. Klar og god, ryddet opp i grums fra multicore kablene som stod i fra før.

 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Jeg har ikke forsøkt Nordost, men bruker Kimber 4/8PR som internkabling i mine høytalere og er strålende fornøyd med det :)
-LE
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Den Nordosten er faktisk en veldig god HT kabel til en rimelig penge!
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Er enig med powerkai at wyrewizard (både ht-kabel og signal) er bra kabler til prisen. Er nok lettere å lodde med wyrewizard inni høyttaleren enn med Gold.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
"Grøftekabel" er kabel som er ment for å tåle å ligge i bakken.
Det Solhaug mener er å bruke de massive lederne fra en ekkj-kabel og lodde disse som internkabling.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Det Solhaug mener er å bruke de massive lederne fra en ekkj-kabel og lodde disse som internkabling.
Prøv å les svar nr. tre i denne tråden.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Bare for å rydde litt opp i hva som er meninger og hva som er fakta:
Alle kabler spiller det frekvensregisteret de skal, de spiller bass og overtoner, og filtrerer ikke vekk noe som helst - uansett hva slags navn, isolasjon, og farge det er utenpå kobbertråden - eller sølvtråden. Er det flatsølv, så er denne dyr, og leder bittelitt bedre enn kobber - bare øk tverrsnittet litt på kobberet så er du like langt - og fungerer også utmerket som transportør av lydsignaler :)

Vidar
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Bare for å rydde litt opp i hva som er meninger og hva som er fakta:
Alle kabler spiller det frekvensregisteret de skal, de spiller bass og overtoner, og filtrerer ikke vekk noe som helst - uansett hva slags navn, isolasjon, og farge det er utenpå kobbertråden - eller sølvtråden. Er det flatsølv, så er denne dyr, og leder bittelitt bedre enn kobber - bare øk tverrsnittet litt på kobberet så er du like langt - og fungerer også utmerket som transportør av lydsignaler :)

Vidar

Eller; hører du (som LowQ) ikke forskjell så bruk hva du vil, gjør du derimot det (hører forskjell ) så lytt på råd fra erfarne fjellfolk ;)

- hører du forslkell på noe som helst Vidar?


Mvh.. RS
 
O

OivindJ

Gjest
  Eller; hører du (som LowQ) ikke forskjell så bruk hva du vil, gjør du derimot det (hører forskjell ) så lytt på råd fra erfarne fjellfolk ;)

  - hører du forslkell på noe som helst Vidar?


  Mvh.. RS
Mange her som har samme mening om Nordost i alle fall.. må vel ha en grunn?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Mange her som har samme mening om Nordost i alle fall.. må vel ha en grunn?

Huff ja, det vil jeg helst slippe å tenke på ??? ;D



Mvh. RS
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
  Eller; hører du (som LowQ) ikke forskjell så bruk hva du vil, gjør du derimot det (hører forskjell ) så lytt på råd fra erfarne fjellfolk ;)

  - hører du forslkell på noe som helst Vidar?


  Mvh.. RS
Jeg lytter skjeldent til fjellfolk når jeg trenger råd om hifi. da :)
Må i tillegg si at jeg hører stor forskjell på forsterkere, forforsterkere, og ikke minst høyttalere av forskjellige typer, men fornuften har (foreløpig) satt en stopper for kabler og de lydmessige forskjellene der.

Egentlig er det nokså lite spennende å være av tekniker/ingeniør-typen når man skal prøve å være subjektiv med mål og størrelser. Sett fra min side av verden, er hifi mer teknikk enn opplevelser - selv om teknikken, og fasinasjonen med den, i seg selv er opplevelser for meg.

I all den tid jeg på mange måter har forsøkt å finne forskjellene på kabler vha målinger, og direkte sammenligninger, med komparatorer osv., har jeg til dags dato ikke funnet en eneste forskjell. Jeg legger samtidig ikke sjul på at det er til dels "enorme" forskjeller på elektronikken og mekanikken.

Jeg har av mange hørt at nordost er kald og spinkel i lyden, og samtidig har jeg heller ikke målt den type kabel mot andre kabler. Det kan tyde på at min horisont for kabeltyper å måle på derfor er litt for snever til å finne de helt store forskjellene.

Mvh.

Vidar
 

whitenr9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2005
Innlegg
55
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
At Nordost er kald og spinkel er tull.. da er det nok feil matching som er problemet. Jeg opplever hvertfall mine Heimdal kabler som Fyldig, mektig og uhyre oppløst.

Nordost er vel også blant en av de få kabel aktører som faktisk oppgir litt målinger på sine produkter.

Ellers så bruker System Audio endel Nordost i sine høyttalere, men vet ikke om de bruker noe av den flate sorten..
 
Topp Bunn