Nordost Red dawn

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Humdringer. Hadde vært spennende å hørt anlegget ditt, har også noen kabler vi kunne prøvd opp mot dine glimrende Valhalla!
Selv om jeg av og til er ute og blander meg inn i kabeldiskusjoner, kanskje da spesielt når jeg leser uttalelser som at Nordost låter spisst og bassfattig, så er jeg for egen del ferdig med hele kabelproblematikken :). Jeg har en av verdens beste signal- og høyttalerkabler, og strømkabler som er gode nok. Valhallakablene blir nok aldri byttet ut. LMC strømkablene blir byttet mot Valhalla den dagen jeg har så mye penger at alt annet som gir større utslag lydmessig er byttet ut. Jeg er så fornøyd med lyden hjemme at jeg har gått helt fra "utprøvingsstadiet" og langt inn i "musikknytestadiet". Mao ønsker jeg dessverre ikke å skru av og på 70-tusenkroners høyttalerkabler fordi at andre vil sammenligne dem med mine. Håper du har forståelse for det.
Når det er sagt så er du hjertelig velkommen til å komme å lytte på medbragte yndlings-CDer i lytterommet mitt hvis du er i nordlige trakter. Bare send meg en PM med telefonnummer du kan nås på, så avtaler vi et møte når det måtte klaffe slik.

RJEL var forresten en tur hos meg i går kveld og lyttet litt. Selv han som har hørt endel på systemet mitt tidligere var overrasket over hvor bra det låt nå.

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Alle siger jo at deres anlæg er det bedste der findes og at de har beskæftiget sig med lyd i mange år.

Jeg er selv udøvende musiker, har haft HiFi som hobby i mere end 30 år, har over 6000 plader. Det gør ikke min holdning mere rigtig end din eller din mere rigtig end min.
Som jeg tidligere har poengtert så er jeg veldig klar over at folk har forskjellig oppfatning av hva "korrekt" lyd er. Mulig jeg har misforstått deg, men jeg vil for sikkerhets skyld poengtere at jeg bare ville forsvare meg litt mot insinueringer om at jeg ikke visste hvordan instrumenter høres ut i virkeligheten. Som utøvende musiker i mange år, og som en som til daglig jobber med lyd, så mener jeg bare at jeg utmerket godt vet både hvordan en fiolin, et piano, en trompet osv osv høres ut i virkeligheten. Spørsmålet når dette skal formidles på et anlegg er vel kanskje ikke om det høres ut som en fiolin, men om du kan skille mellom en Stradivarius og en mere ordinær fiolin, bare for å ta et tilfeldig eksempel. Har man aldri hørt f.eks. et flygel i "levende livet" så har man heller ikke grunnlag for å bedømme om et anlegg formidler det naturtro.

Lyd er fortsatt subjektivt, og ingen har mer rett enn andre når de sier at sitt eget anlegg er best. Vanens makt er stor, og er man først blitt fornøyd med lyden hjemme så skal det vel litt til for at andre skal overbevise deg om at det låter bedre hos dem. Derfor konstaterer jeg bare at JEG er serdeles fornøyd med lyden hjemme hos meg, helt uavhengig av hvor mye erfaring jeg har som lytter, musiker og produsent. Andre kan få lov å være helt uenig med meg i at mitt lytterom har den beste lyden, og ingen av oss ville hatt mere rett enn den andre allikevel :) :) :) ... og har du lyst, og er i nordlige trakter en gang, så er du velkommen til å dømme selv. Jeg blir ikke sur om du er uenig med meg. Det viktigste i mitt lytterom er at JEG er helt fornøyd, så får andre mene akkurat hva de vil. Skulle de være enig med meg så vil de jo ha fått en flott musikkopplevelse, og DET er det som er mitt poeng.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Selv om jeg av og til er ute og blander meg inn i kabeldiskusjoner, kanskje da spesielt når jeg leser uttalelser som at Nordost låter spisst og bassfattig, så er jeg for egen del ferdig med hele kabelproblematikken :). Jeg har en av verdens beste signal- og høyttalerkabler, og strømkabler som er gode nok. Valhallakablene blir nok aldri byttet ut. LMC strømkablene blir byttet mot Valhalla den dagen jeg har så mye penger at alt annet som gir større utslag lydmessig er byttet ut. Jeg er så fornøyd med lyden hjemme at jeg har gått helt fra "utprøvingsstadiet" og langt inn i "musikknytestadiet". Mao ønsker jeg dessverre ikke å skru av og på 70-tusenkroners høyttalerkabler fordi at andre vil sammenligne dem med mine. Håper du har forståelse for det.
  Når det er sagt så er du hjertelig velkommen til å komme å lytte på medbragte yndlings-CDer i lytterommet mitt hvis du er i nordlige trakter. Bare send meg en PM med telefonnummer du kan nås på, så avtaler vi et møte når det måtte klaffe slik.

RJEL var forresten en tur hos meg i går kveld og lyttet litt. Selv han som har hørt endel på systemet mitt tidligere var overrasket over hvor bra det låt nå.
Hei igjen, var ikke ment som noen som helst kritikk av Valhalla, vet det er en meget god kabel! Var heller nyskjerrig på anlegget ditt og hvordan den låt i forhold til mine kabler, Valhalla`n er vel den eneste kabelen jeg ikke har prøvd i mot. Har byttet helt villt i kabler siste to årene og er bestandig klar for forbedring! :)

P

Parelius

Gjest
Har byttet helt villt i kabler siste to årene og er bestandig klar for forbedring! :)
Dette høres ikke bra ut, SAL. To tabletter Clahs Olson, fire ganger daglig de neste to månedene, kan muligens hjelpe. :)

Tillegg: Clahs O. er vel det beste antiplacebobiotikum vi har funnet, så langt.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Dette høres ikke bra ut, SAL. To tabletter Clahs Olson, fire ganger daglig de neste to månedene, kan muligens hjelpe. :)

Tillegg: Clahs O. er vel det beste antiplacebobiotikum vi har funnet, så langt.
He-he, vet det, dro på meg en kraftig kabelprolaps! Prøver den noe mere anerkjente metoden med strikkepinner rett i veggstikk..... :)
Ellers har det gått riktig rettning etterhvert, endte opp med bi-wired ringeledning, fant ut at det var viktigere å spare penger enn å ha bra lyd! :)

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Hei igjen, var ikke ment som noen som helst kritikk av Valhalla, vet det er en meget god kabel! Var heller nyskjerrig på anlegget ditt og hvordan den låt i forhold til mine kabler, Valhalla`n er vel den eneste kabelen jeg ikke har prøvd i mot. Har byttet helt villt i kabler siste to årene og er bestandig klar for forbedring! :)
Hei SAL. Jeg oppfattet det overhodet ikke som kritikk av Valhalla, og jeg skulle gjerne hjulpet deg med å få sammenlignet dine kabler mot Valhalla. Det er bare noe med det å drive og skru av og på kabler som koster på 10-tusenvis av kroner. Jeg har bare ikke så lyst til det når jeg har sagt meg fornøyd og konstatert at det er dem jeg skal ha resten av livet. Jeg håper virkelig du får anledning til å prøve Valhalla en gang, og jeg beklager at jeg er så redd for mine Valhalla at jeg ikke vil ta den sammenligningen hjemme hos meg :)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Hei SAL. Jeg oppfattet det overhodet ikke som kritikk av Valhalla, og jeg skulle gjerne hjulpet deg med å få sammenlignet dine kabler mot Valhalla. Det er bare noe med det å drive og skru av og på kabler som koster på 10-tusenvis av kroner. Jeg har bare ikke så lyst til det når jeg har sagt meg fornøyd og konstatert at det er dem jeg skal ha resten av livet. Jeg håper virkelig du får anledning til å prøve Valhalla en gang, og jeg beklager at jeg er så redd for mine Valhalla at jeg ikke vil ta den sammenligningen hjemme hos meg :)
Ok, skjønner den godt! :) Er du forbi Porsgrunn er du velkommen innom!

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Ser det er flere med sunne whisky-interesser her. To av mine favoritter som utprøves her ser jeg :). Personlig foretrekker jeg distillers edition til hvit toblerone, og den vanlige 16-åringen alene. Så Port Ellen 24 nevnt et annet sted. Nydelig!!! ikke mer å si om den saken. Favoritten er 30 år gammal Laphroaig, men både 10, 15 og 40 + Quarter Cask går aldeles utmerket ;D.

Kabler ja... Jeg ser i flere tråder at noen bruker kabler for å kompensere for svakheter ellers i anlegget. Jeg har prøvd mange Nordostkabler i min tid, og jeg har vært fornøyd med alle sammen med tanke på deres respektive prisklasser. I dag bruker jeg Valhalla signal- og høyttaler-kabler, og jeg kommer neppe til å bytte dem ut noen gang.

Min teori er at mange har større problemer med sine komponenter i anlegget enn de vil innse, og at de får avslørt mange av disse problemene når de kobler opp med kabler som er så gode at de ikke filtrerer bort "problemfrekvensene". Jeg har testet Nordost på flere gode anlegg, og uansett type så har de alltid ført til en forbedring. Mer "luft" og smådetaljer i toppen som kommer bedre frem. I gode anlegg har jeg ALDRI hørt noe til denne spissheten og slankheten som mange prater om i forbindelse med Nordost. Jeg føler meg derfor overbevist om at det slettes ikke er kablene som låter "spisst", men at de derimot slipper signalet såpass uavkortet igjennom at problemer i dårlige komponenter ikke blir filtrert bort.

Men-men... Dette er selvsagt bare en teori fra min side. Jeg kan jo ta feil. Uansett så vil jeg aldri bruke noe annet enn Nordost i signalveien hos meg. Har aldri spilt bedre enn det gjør nå.
Humdinger,

Har vel skjelden (aldri?) sett et innlegg her på sentralen jeg har vært mer enig i!!!
Kunne muligens satt inn andre preferanser hva Whisky angår, men det får stå sin prøve.
Forøvrig artig å se at så vidt mange av skribentene her på forumet virker å være like interessert i Whisky (og selvsagt hifi) som meg selv. To ultimate hobbyer, som ofte lar seg kombinere. I dag er det diverse Islay for alle penga her, og mye god musikk, formidlet av Nordost 8)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Selv om jeg av og til er ute og blander meg inn i kabeldiskusjoner, kanskje da spesielt når jeg leser uttalelser som at Nordost låter spisst og bassfattig, så er jeg for egen del ferdig med hele kabelproblematikken :). Jeg har en av verdens beste signal- og høyttalerkabler...
Hvor har du det fra? Inbiller du deg at de sytrådene er i nærheten av å gi forsterkeriet optimale betingelser?
Du har mye å lære om emnet :-*

Mvh. RS

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.654
Sted
Ville vakre Våler kalles det.
Torget vurderinger
39
Jeg har et komplett sett med Red Dawn kabler som jeg etter og ha lest denne tråden har prøvd ut litt.
Det jeg har er et sett med 0.6 rca + et sett med 1,0m rca + et 3 meter's bi-wire sett............. jeg er overrasket over hvor bra dette spiller, jeg kjenner ikke igjen påstandene om at dette settet ikke kan formidle strøm til bassen, her er den kjellerdyp og klar og definert, ei heller byr settet på noen skrikete topp, men hvis anlegget ellers har noen svakheter så kan man være sikker på at de blir presentert rett opp i fleisen på deg, for noen "filtere" som kamuflerer er definitivt disse kablene ikke.

Jeg vil si at jeg IKKE er noen stor tilhenger av Nordost sine kabler da jeg heller mere mot Cardas Golden Refernc "lyden" som jeg opplever som noe mere organisk og levende i lyden enn det de fleste Nordost kablene jeg har prøvd presterer, men at de dårlige......... NEI GITT, den må du lenger utpå landet med  ;D

Jeg tror det magiske ordet her som med allt annet er "matching".

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Hvor har du det fra? Inbiller du deg at de sytrådene er i nærheten av å gi forsterkeriet optimale betingelser?
Du har mye å lære om emnet :-*

Mvh.  RS
Joda, jeg har nok enda mye å lære, men i motsetning til enkelte andre individer her på forumet så har jeg innsett det forlengst :D. Den dagen jeg anser meg selv som allvitende og ferdiglært så skal jeg i alle fall slutte å kaste bort tiden min på dette forumet. Dessuten er jeg fullt klar over at dårlige forsterkere kan ha problemer med arbeidsbetingelsene Nordost gir dem. Det er det dog ingen problemer med på min DPA 5.52HP ;).

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
What?? Det har jeg prøvd, men med høyttalerne såå nærme bakveggen får jeg null dybde omtrent.... Jeg har mine nesten en meter ut fra bakveggen, og får også litt mere basskontroll da.. Kvalitet foran kvantitet..;-)

Øhh, trekk dem 3-4 tommer EKSTRA ut fra bakveggen.. ;)

Mvh. RS

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Jeg tror det magiske ordet her som med allt annet er "matching".
Jeg har har brukt Blue Heaven mellom delefilteret og AW60FTT til å drive et par 10 tommere. Det var en god match.

dynapos

Fersking
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
0
2 tommer fra bakvegg var det snakk om lengre oppe :) ja det er vel Biltema & Nille stereoanlegg fra konfirmasjonstiden det er snakk om da, hvis det ikke finnes dybde så kan det jo ikke forsvinne om høyttalerene henges på veggen men...men...men det er jo ikke alle som nyter hifi på samme måten og det er godt vi er forskjellige ;D

Topp Bunn