Nordost Red Dawn

taterunge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
87
Antall liker
0
Jeg står nå på randen av oppgradering av kabelsettet til anlegget mitt. For tiden kjører jeg Blue Heaven, og snuser på Red Dawn-høyttalerkabler på bruktbørsen til en billig penge. Så jeg lurer på hva folk tror om kombinasjonen til anlegget(står nederst på innlegget hva jeg har).
 

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
Forskjellen mellom Blue Heaven og Red Dawn klangmessig er vel ikke den helt store (kanske noe mer detaljer/"luft" og litt mer potent bass i Red Dawn som kan gi en aning "varmere" lydsignatur enn Blue H.
Oppfatter Nordost generelt som meget detaljerte og en aning kjølige i lyden. Jeg ville sett en annen vei en Nordost med en såpass analytisk høytaler som SA.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Er ikke så veldig begeistret for nordost jeg. De er forsåvidt detaljerte (og ja, litt kjølige), men de mangler luftigheten. Jeg mistet omtrent alt nærvær, følelsen av lokalet (selv om det fra før av ikke er her anlegget mitt har sin styrke akkurat). Jeg er veldig glad i de rimelige kimber kablene, som 4vs og 4tc. De gjør en sinnsykt bra jobb i mine ører. Signalkablene til kimber derimot har jeg ikke like mye til overs for.
 

Petter81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
50
Antall liker
0
Jeg er godt fornøyd med de rimelige høyttalerkablene til kimber på mitt primare - sytem audio oppsett. Kjørte tidligere med Black Magic Intro HT-kabler, men de ble for korte da jeg flyttet i ny leilighet. Det passet dårlig å legge ut 3-4000 på nye BM kabler midt i en etableringsperiode i ny leilighet, prøvde derfor Kimber.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Forskjellen mellom Blue Heaven og Red Dawn klangmessig er vel ikke den helt store (kanske noe mer detaljer/"luft" og litt mer potent bass i Red Dawn som kan gi en aning "varmere" lydsignatur enn Blue H.
Oppfatter Nordost generelt som meget detaljerte og en aning kjølige i lyden. Jeg ville sett en annen vei en Nordost med en såpass analytisk høytaler som SA.
Jeg har ikke hørt nevnte kabler som HT kabler, men som signalkabel har jeg levd lenge med Red dawn.
Men har nå bytta ut Red dawn til fordel for Nordost Wyrewizard Enchantress signalkabel og her er forskjellene store, "kjøligheten" er borte, mere detaljert (les: musikalsk) mellomtone, mere luft og større kropp.
Et mere "ekte" lydbilde er et enkelt svar og i tillegg er de billigere.
 
T

timc

Gjest
Hei.

Jeg har et sett SA1750 som jeg driver å selger. Har kjørt disse med Red Dawn og det fungerer bra. Å kalle SA for analytisk er å ta hardt i. Jeg vill heller karakterisere den som laid back og sedat. Så kjør på med slanke høyttalerkabler. Den trenger det for å få orden på bassen.

Mvh
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Hei.

Jeg har et sett SA1750 som jeg driver å selger. Har kjørt disse med Red Dawn og det fungerer bra. Å kalle SA for analytisk er å ta hardt i. Jeg vill heller karakterisere den som laid back og sedat. Så kjør på med slanke høyttalerkabler. Den trenger det for å få orden på bassen.

Mvh
Det er jeg faktisk enig i!
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Har en arbeidskollega som prøver å skaffe seg ett greit start-anlegg. Han vurderer å kombinere Arcam med Audiovector knyttet sammen med Red Dawn II (mye av dette på bruktmarkedet).
Er det noen som har noe erfaring med dette?
Mvh
Boden9
 

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
Han vurderer å kombinere Arcam med Audiovector knyttet sammen med Red Dawn II (mye av dette på bruktmarkedet).
Man kan vel spørre seg hvorfor det er så mye Red Dawn på bruktmarkedet...
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Har en arbeidskollega som prøver å skaffe seg ett greit start-anlegg. Han vurderer å kombinere Arcam med Audiovector knyttet sammen med Red Dawn II (mye av dette på bruktmarkedet).
Er det noen som har noe erfaring med dette?
Mvh
Boden9

Arcam og audiovector er bra isammen..... Audiovector er importør for Arcam i Danmark så dette er ikke umulig at det går endel Arcam i utviklingen...... Itillegg spiller det meget bra sammen. Red Dawn vil også være en god kabel i dette oppsettet!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Red Dawn er det grusomste jeg har hørt av høyttalerkabling; bassløs og skrikende forvrengt. Blue Heaven (-ho-ho for et navn) låter i følge informerte kilder enda verre, noe jeg ikke har funnet nøvendig å høre ???

tips: helt "vanlig" tykk massiv kobberleder fra el-installatør. Morroa begynner f.o.m. 6kv.
Obs: MÅ spilles inn, ca en time med trøkk, gjerne m. whisky ;)

Mvh. RS
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Har hatt Reddawn rev2 signal og ht-kabel, jeg er visst helt anderledes enn alle andre her; Jeg elsket dem!
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei!

Jeg hadde Red Dawn signal og høytalerkabel på dagens oppsett men høytalerene var JM Lab 708. Hadde en ansatt fra Lyric på besøk, og til og med han måtte innrømme at det låt BRA!  :D

Oppgraderte til Red Dawn fra Blue Heaven signal og Super Gold høytalerk.(fortsatt Nordost), og opplevde dette som en vesentlig forbedring, særlig når høytalerkablene kom på plass. Men det er jo så lenge siden nå at jeg ikke kan gi noe vettug lydbeskrivelse lenger.

Men liker du lyden av FlatLine, så mener jeg at du har ingen ting å tape på å bytte til Red Dawn. En helt klar oppgradering spør du meg.  :)

MVH

Arild
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Red Dawn er en meget god kabel, men den fordrer at du ikke ønsker å filterere noe, det som kommer inn kommer ut. Har selv byttet fra blue heaven til red dawn, noe som ga en klar forbedring, mer varme og detaljer. Har senere byttet til Heimdall signalkabel, noe som igjen var en klar forbedring i forhold til Red Dawn. Byttet høytalerkabler fra red dawn til Frey, noe som ga en markant forbedring. Man får her det man betaler for, men man skal huske på at det er få år siden Red Dawn var nærmest en referansekabel å regne. Etter min oppfatning er Red dawn kablene på bruktbørsen absolutt verdt sine penger og kan anbefales.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Minner om en seanse jeg hadde i Bergen der en illsint selger påsto de flate var toppen av velspillende high-end kabler. Inviterte fyren hjem til en kompis med ca. 8-900k i anlegg og spilte litt storband over nevnte flatkabler kontra helt vanlig massiv EKK kobberleder. Det var en flau og stille selger som forlot oss litt senere. På utstyr i denne klassen er det ikke noen tvil om hva man hører, og de flate forvrenger så f.ex. blåsere blir ubeghaglig å høre på osv.

Å skryte av disse kablene er som å skryte av at man liker den billigste "whiskyen" på polet; sier endel om hvor lite man forstår. Når jeg er hard er det for å om mulig hjelpe noen fra å ende opp med å forsøke å få anlegget til å spille via den her søpla :-*


Mvh. RS
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Du har jammen EKK peiling R.Solhaug! Hvordan kan en kabel forvrenge?
 
T

timc

Gjest
Red Dawn er en meget god kabel, men den fordrer at du ikke ønsker å filterere noe, det som kommer inn kommer ut.
Her må jeg si meg litt uenig. Jeg bruker Red Dawn som bassfilter for å redusere mengden bass i rommet.

Mvh
 
H

Homarhus

Gjest
Denne diskusjonen har jeg hørt hundre ganger før.
Jeg har prøvd Nordost MIT og wireworld samt hørt alt mulig andre typer kabler. Jeg legger altid merke til kablene i et anleg jeg lytter til.
La meg si det slik: Nordost red dawn passer ikke alle oppsett. Både høyttalere og elektronikk spiller en stoooor rolle. Red Dawn låter dårlig i noen oppsett og kanonbra i andre. Kommer helt ann på oppsettet og ikke minst rommet og strømkvaliteten og om kontaktene er renset osv osv.
Til alle dere som ikke liker Nordost: Prøv Wireworld eller Harmonic Tecnology eller Ecosse eller noen andre feite hageslangekabler hvis Nordost ikke funker i ditt anlegg.
Eller prøv Q-tips i øra eller ta hørselprøve hos en audiograf.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Her må jeg si meg litt uenig. Jeg bruker Red Dawn som bassfilter for å redusere mengden bass i rommet.

Mvh
Hmmm.
Dette er en meget dristig uttalelse her på forumet!
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Blue Heaven (-ho-ho for et navn) låter i følge informerte kilder enda verre, noe jeg ikke har funnet nøvendig å høre ???
Mvh. RS
Iflg HP sine skriblerier er dette en av hans favoritter i overkommelig prisklasse.
 
T

timc

Gjest
Hmmm.
Dette er en meget dristig uttalelse her på forumet!

tja....det er slik jeg opplever det. Oppover synes jeg derimot den er helt kurrant.

PS: Må ikke oppfatte virkningen som ekstremt stor da ;)

Mvh
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Her må jeg si meg litt uenig. Jeg bruker Red Dawn som bassfilter for å redusere mengden bass i rommet.

Mvh
Jeg må si meg uenig med deg. Jeg bruker Red Dawn til mine subber. Skifte til Red Dawn gjorde at bassen ble utrolig mye bedre hva anngår kontroll, fasthet, dybde, kontant og hurtighet. Tror problemet ditt ligger i effektforsterkeren hvis du må redusere mengden bass.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Jeg har laget kabler etter forskriften til R.Solhaug. Denne høyttalerkablen er sammenlignet en rekke ganger med Red Dawn std "single wire" - så vel vha AB og ABX tester, og selvsagt vha vanlige lyttesesjoner - og den faller pladask igjennom. Skulle det være av interesse for noen så kan jeg stille mine hjemmesnekrede kabler til disposisjon slik at den enkelte kan sjekke det selv. Siden slikt hjemmesnekret materiell er betydelig billigere enn det man kjøper ferdig er det selvsagt av interesse, men ikke denne kablen.

Det finnes helt klart kabler som fungerer bedre i mitt anlegg enn Red Dawn, men ingen har bedre ytelse/pris av de jeg hittil har prøvd.

Jeg har benyttet Red Dawn mellom Krell KAV 300i/Krell KAV 2250/Burmester 036 og Audio Physic Virgo 2 i de siste årene. En kort periode (drøye 2 måneder) benyttet jeg Sonus Faber Cremona. I tillegg har jeg hatt BW805 av nyeste model, og AP Tempo 3 innom. Alle de nevnte høyttalere har etter mitt skjønn fungert bra med Red Dawn.

I løpet av det siste året har jeg oppgradert anlegget og i juli byttet jeg ut Virgo 2 til Adyton Imagic 1.6 og også i denne sammenheng gjør Red Dawn jobben.

Nå er tiden kommet for et mulig kabelbytte, men det er ikke sikkert at Red Dawn ryker ut - det vil bl a AB/ABX avgjøre for meg.
 
T

timc

Gjest
Jeg må si meg uenig med deg. Jeg bruker Red Dawn til mine subber. Skifte til Red Dawn gjorde at bassen ble utrolig mye bedre hva anngår kontroll, fasthet, dybde, kontant og hurtighet. Tror problemet ditt ligger i effektforsterkeren hvis du må redusere mengden bass.
Har hatt flere forsterkere på besøk.

Den strammer opp bassen ja, men samtidig forsvinner en del av klangen. Grunnen til at jeg har for mye bass er at rommet er lite. RD Kabelen fikser problemet.

Dersom den bare blir brukt som subkabel vil ikke problemstillingen oppstå, da den ikke fører signaler oppover i frekvens. Altså den skal ikke henge sammen med noe.......ble litt klønete dette, men men.

Mvh

Mvh
 
H

Homarhus

Gjest
Jeg har laget kabler etter forskriften til R.Solhaug. Denne høyttalerkablen er sammenlignet en rekke ganger med Red Dawn std "single wire" - så vel vha AB og ABX tester, og selvsagt vha vanlige lyttesesjoner - og den faller pladask igjennom. Skulle det være av interesse for noen så kan jeg stille mine hjemmesnekrede kabler til disposisjon slik at den enkelte kan sjekke det selv. Siden slikt hjemmesnekret materiell er betydelig billigere enn det man kjøper ferdig er det selvsagt av interesse, men ikke denne kablen.

Det finnes helt klart kabler som fungerer bedre i mitt anlegg enn Red Dawn, men ingen har bedre ytelse/pris av de jeg hittil har prøvd.

Jeg har benyttet Red Dawn mellom Krell KAV 300i/Krell KAV 2250/Burmester 036 og Audio Physic Virgo 2 i de siste årene. En kort periode (drøye 2 måneder) benyttet jeg Sonus Faber Cremona. I tillegg har jeg hatt BW805 av nyeste model, og AP Tempo 3 innom. Alle de nevnte høyttalere har etter mitt skjønn fungert bra med Red Dawn.

I løpet av det siste året har jeg oppgradert anlegget og i juli byttet jeg ut Virgo 2 til Adyton Imagic 1.6 og også i denne sammenheng gjør Red Dawn jobben.

Nå er tiden kommet for et mulig kabelbytte, men det er ikke sikkert at Red Dawn ryker ut - det vil bl a AB/ABX avgjøre for meg.
Har du prøvd noen andre nordostkabler for eksempel Heimdahl eller Valhalla! De gamle gubbene med redusert hørsel i Stereophile bruker Valhalla som referanse når det er snakk om verdens beste kabler til et vanlig hjemme-hifi- anlegg.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
De gamle gubbene med redusert hørsel i Stereophile bruker Valhalla som referanse når det er snakk om verdens beste kabler til et vanlig hjemme-hifi- anlegg.
Dette er litt unyansert. Det jeg har lest om dette er at Valhalla er den beste referansekabelen for disse "gamle gubbene" fordi den oppfører seg så og si likt i alle sammenhenger.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Har du prøvd noen andre nordostkabler for eksempel Heimdahl eller Valhalla! De gamle gubbene med redusert hørsel i Stereophile bruker Valhalla som referanse når det er snakk om verdens beste kabler til et vanlig hjemme-hifi- anlegg.
Jeg har konkrete planer om å teste Nordost norse line og bør muligens koble på stereovox også.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Jeg har laget kabler etter forskriften til R.Solhaug. Denne høyttalerkablen er sammenlignet en rekke ganger med Red Dawn std "single wire" - så vel vha AB og ABX tester, og selvsagt vha vanlige lyttesesjoner - og den faller pladask igjennom. Skulle det være av interesse for noen så kan jeg stille mine hjemmesnekrede kabler til disposisjon slik at den enkelte kan sjekke det selv. Siden slikt hjemmesnekret materiell er betydelig billigere enn det man kjøper ferdig er det selvsagt av interesse, men ikke denne kablen.

Det finnes helt klart kabler som fungerer bedre i mitt anlegg enn Red Dawn, men ingen har bedre ytelse/pris av de jeg hittil har prøvd.

Jeg har benyttet Red Dawn mellom Krell KAV 300i/Krell KAV 2250/Burmester 036 og Audio Physic Virgo 2 i de siste årene. En kort periode (drøye 2 måneder) benyttet jeg Sonus Faber Cremona. I tillegg har jeg hatt BW805 av nyeste model, og AP Tempo 3 innom. Alle de nevnte høyttalere har etter mitt skjønn fungert bra med Red Dawn.

I løpet av det siste året har jeg oppgradert anlegget og i juli byttet jeg ut Virgo 2 til Adyton Imagic 1.6 og også i denne sammenheng gjør Red Dawn jobben.

Nå er tiden kommet for et mulig kabelbytte, men det er ikke sikkert at Red Dawn ryker ut - det vil bl a AB/ABX avgjøre for meg.

En av oss har et godt opptrenet gehør :-*


Mvh. RS
 

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
199
Antall liker
0
Dette er litt unyansert. Det jeg har lest om dette er at Valhalla er den beste referansekabelen for disse "gamle gubbene" fordi den oppfører seg så og si likt i alle sammenhenger.
Hvilket er en av de tingene som gjør den til det den er. En sinnsykt god kabel.
Har selv TYR signalkabler. Klarte ikke forsvare den siste biten opp til Valhalla. Så j... stor er ikke forskjellen ;)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.231
Antall liker
6.333
Synes du skal kjøpe deg et godt sett kobberkabler jeg, Tater. Arcam og System Audio er jo litt lyse saker.
 
Topp Bunn