Nordost optix coax video - bruk til audio ?

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Kjøpte meg nylig en slik Nordost optix coax video kabel .

Var litt kjapp på syltelabben, for kabelen skal brukes fra Sonos til en dac, og denne kabelen er jo merket med video.
Har jeg kjøpt feil kabel eller kan slike optiske/ coax kabler brukes om hverandre (video/audio) .... eller hva? hvorfor er den i så fall merket med video.

images.jpg
 

BeeGee

Medlem
Ble medlem
31.03.2011
Innlegg
34
Antall liker
35
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Dette er ingen optisk kabel men en Coaxial RCA digitalkabel. Hvorfor de har valgt å kalle den Optix Video er ikke godt å si da den hverken er en optisk kabel eller en spesiell video kabel. Men en 75 ohms tilpasset Coaxial RCA digitalkabel er det og den burde fungere ypperlig mellom din Sonos og DAC :)
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette kommer til å fungere helt utmerket. Jeg tipper at Nordost kaller kabelen "Optix Video" for å kunne påberope seg at dette er en kabel som er spesielt designet for å ta unna en høyere bitrate enn en vanlig digital koaks til bruk i stereoanlegget - slik at de kan hevde at denne kabelen er "bedre", og at de derfor kan ta en høyere pris.
 
Sist redigert:

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Takker så mye for svar, det var godt å høre.
 

sandecker

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2009
Innlegg
618
Antall liker
742
Sted
Oslo / Viksfjord
Torget vurderinger
5
Hei,

Støtter forrige innlegg.

Jeg bruker en tilsvarende Nordost mellom Squeezebox og CD DAC, fungerer utmerket :cool:
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
Nordost Optix Video fungerer ypperlig som ubalansert signalkabel (2x(L+R) for analog audio), Coax sp-dif (digital audio), Coax Video (1x for kompositt og 3x for komponent). Den er 75ohm, men mer vesentlig det er en intern oppbygging som ved de langt dyrere modellene med minimal kontakt mellom leder og isolasjon ved bruk av tråder (filament) som ligger rundt lederene som "spacer" mot isolasjonen (ptfe). Jeg har tideligere valgt bort langt dyrere signalkabler til fordel for 2x optix som ubalansert analog signalkabel.
 
Topp Bunn