Nordost Odin!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.070
Torget vurderinger
1
...mobiltelefoner har nok overtatt litt av funksjonene til armbåndsuret hos mange. OK dette ble litt OT. 8)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Så bra at du synes det gir en oppgradering. Har HiFi Center kjeden kablene på rull, eller hvordan klarte du å skaffe disse? Regner med at du ikke kjøpte fulle lengder....;)

Det er allikevel merkelig dette med kabler. Noen synes ikke det er forskjell, mens andre synes forskjellene er så store at man kan kaste ut subber og superdiskanter.

Konklusjonen jeg trekker fra det er at enten har vi veldig stor evne til å overbevise oss selv om allerede forutinntatte oppfatninger, eller så er dette med HiFi og lyd-reproduksjon egentelig mye mindre komplisert enn vi liker å tro, siden slike store forandringer ikke gir en entydig forandring.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
SAL skrev:
nb skrev:
SAL skrev:
KJ. Nå er den nye preampen straks på plass, regner med en liten test da! :)
Klar?

PS. Tenkter jeg skal lage høytalerkabler til testen, hva heter den grøftekabelen jeg skal kjøpe?
I følge Hr. Grøfekabel himself er det vel EKKJ, fås på Elfa til ca 20 kroner meteren eller deromkring. Eller noe hos en elektroinstallatør nær deg.
Blir kjempebra! Endelig godlyd gratis............ ::)
Gratis?! Sist jeg sjekket fikk jeg ingenting gratis hos elektroinstallatørforretningen min... Men rimeligere pr mengde kobber enn hifi-kabel solgt i dedikerte hifibutikker - definitivt.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Cundis skrev:
En "long time" kompis av meg som er utdannet elektriker har i mange år mobbet meg for mine dyre kabler. Han mente han kunne bevise at kabler ikke hadde noe særlig å si utifra hva han hadde lært. Her en dag for en stund siden kom jeg hjem til ham og fikk se noen tykke svarte hageslanger som var kobla til anlegget hans. Jeg kikka undrende på ham og sa ingenting. Han kikka bort og sa detta blei bra gitt..! Jeg fil låne noen Harmonic Tech Pro 9 av Freddie på Hifi Huset! Jeg kjente nesten ikke igjen lyden i Monitor Audio GR 20 som han har..! Noen dager senere fikk han prøve noen bra signalkabler jeg hadde til overs, og det gikk ikke lange tida før de svarte lissene bak anlegget hans var bytta ut... Nå i dag har mannen kabler for mange tusen kroner, og jeg har ikke hørt et mobbende ord siden han kom drassende hjem fra Hifi Huset med høyttalerkabler under armen til 12000 kroner.. Og mannen er en utrolig dyktig elektriker. ;D
Må jo spørre: Hva slags kabler hadde mannen før han forsøkte sine første Harmonic Tech Pro 9? De fleste, selv kabelskeptikere, er ganske klare på at alle kabler må oppfylle en del minstekrav, og om hans første kabler ikke gjorde dette, så er det nok mulig at det var forskjeller.
Ellers er det jo stor forskjell mellom at anlegget har "mange tusen kroner" i kabler, og at en kabel koster 100000 for meteren.

For egen del er jeg kabelskeptiker, men ikke kabelnekter. Jeg sliter med å høre forskjell på høyttalerkabler så lenge de er tykke nok. Når det gjelder signalkabler har jeg opplevd ting som jeg ikke helt kan forklare, og må nok si at jeg tror jeg hører forskjell, og at det er svært relatert til kabelens topologi og litt til tykkelse, men lite til valg av isolasjonsmateriale etc. Gode forklaringsmodeller for forskjellene har jeg ikke. Dette gikk uansett opp for meg da jeg eksperimenterte med ulike varianter av DIY-kabelen Dikemark, og oppdaget at det jeg hadde håpet og trodd skulle bli en forbedring (tilførte skjerming til Dikemark-designet) ble et utflytende lydbilde uten skikkelig definisjon. Nå kjører jeg egenloddede Supra MBS med Neutrik-plugger mellom pre- og effekttrinn.

Uansett har jeg ingen kabler som uterminert koster under 100kr/meteren. Sett ut fra meterpris er vel den ferdig terminerte Supra HDMI-kabelen min på 2 meter den dyreste (598kr), og jeg må innrømme at den skiller seg lite fra samme type kabel fra Scan-part (399 kr). Og uansett hvilke forskjeller det er mellom kabler, så har jeg til gode å høre forskjeller mellom kabler som er verdt 100000 kr/meter (Selv 1000kr/meter synes jeg er i overkant for egen del).

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Roysen skrev:
Problemet er vel at "objektivistene" ikke lar seg overbevise av annet enn tekniske forklaringer. Når man så ikke har egne tekniske forklaringer må man ty til de produsenten kommer med. Dersom man "bare" forklarer at man hører forskjell blir man avfeid som en idiot som lar seg påvirke av placebo og markedsføring.
Alle lar seg påvirke av placebo-effekten og markedsføring. Det er jo ikke noe galt i det. Men det er like galt å si at dette er den eneste forklaringsmodellen som å si at motpartens forklaring er feil. Kanskje det er noen andre forklaringsmodeller som ikke er skikkelig undersøkt?
Jeg for min del tror at vi hifi-mennesker tenker for mye innenfor boksen, eller i dette tilfellet innenfor kabelen. Kanskje støyfelter utenfra og støyfelter mellom kabler påvirker hverandre gjensidig, slik at ikke bare et kabelbytte påvirker lyden, men også at kablenes plassering i forhold til hverandre og støyfelter påvirker lyden i anlegget. En av grunnene til at jeg begynte å tenke på dette var nettopp Nordosts flate høyttalerkabler. Dette er en topologi der ledernes gjennomsnittlige senter er ganske langt fra hverandre. Dette er faktisk oppskriften på en antenne som både kan sende og motta støy i større grad enn annen kabel. At dette kan høres annerledes ut tror jeg så gjerne på. Og med en slik høyttalerkabel i anlegget, så settes det plutselig høyere krav til signalkabel, osv...

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Hehe... Det er flott at Hi-Fi Center-kjeden påpeker at de tar 90 kr. i frakt for å sende disse, slik at man ikke får noen overraskelser når regningen kommer. :D

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
0
Hi-Fi Center kjeden har Odin til demo i Oslo Vika og Kristiansand. Det skal være mulig å få låne fra disse avdelingene hvis det er interesserte kunder ellers i landet også.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
roffe skrev:
Må jo spørre: Hva slags kabler hadde mannen før han forsøkte sine første Harmonic Tech Pro 9? De fleste, selv kabelskeptikere, er ganske klare på at alle kabler må oppfylle en del minstekrav, og om hans første kabler ikke gjorde dette, så er det nok mulig at det var forskjeller.
Kablene han hadde før disse var Supra Ply et eller annet, husker ikke betegnelsen på de. Han kjørte dobbelt sett med de for biwiring. Jeg skjønte fort på ham at det ikke bare var <litt> forskell, og det var han faktisk litt flau over å innrømme, etter all "mobbingen" oppigjennom årene..!
Ellers er det jo stor forskjell mellom at anlegget har "mange tusen kroner" i kabler, og at en kabel koster 100000 for meteren.
Jepp, det er det, ville bare nevne historien, siden han ikke trodde det var noe forskjell mellom kabler i det hele tatt. Mannen var altså blendet av sin egen overbevisning, og viste aldri vilje til å sette seg ned for å lytte til en "bra" kabel. Helt til Freddie på Hifi Huset faktisk fikk overtalt ham til å prøve Pro 9.
For egen del er jeg kabelskeptiker, men ikke kabelnekter.
Hehe, han var nok en kabelnekter i utgangspunktet... ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Fush skrev:
Hehe... Det er flott at Hi-Fi Center-kjeden påpeker at de tar 90 kr. i frakt for å sende disse, slik at man ikke får noen overraskelser når regningen kommer. :D
Ja, dette er noe av det mest latterligste jeg har sett noen gang.. Nå snakker jeg ikke tull; hificenterkjeden er den særeste butikken jeg noen gang har satt mine bein innenfor, iallefall den her i Drammen.... :eek:

H

hobby

Gjest
Tenkte jeg skulle vekke litt liv i denne tråden igjen.
Og kanskje vi kunne dreie debatten vekk fra om disse kablene har noe for seg til faktiske erfaringer!

Etter som jeg skjønner er det solgt en del Odin kabler i Norge allerede. Det hadde derfor vært interessant om noen her på forumet er blant disse og ville dele sine erfaringer. Selv har jeg planer om å prøve et sett signalkabler om ikke altfor lenge.

Det var forresten interessant å lese Roy Gregory sin test av det siste tilskuddet i Odin familien i Hifi+ issue 62, nemlig Odin nettkabler. Etter som jeg oppfattet mente han at disse nettkablene ga enda mer gevinst enn Odin signal- og høyttalerkabler isolert sett!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Nettkabel er vel ikke det som har best effekt i norge? Tror man kan få mer effekt i andre land. Men da kun fordi de har dårligere "strøm i veggen" enn oss. Så sånn sett er det ikke noe å klage over :D

Men en ting, om resten av anlegget er begrenset så hjelper det jo ikke å sette inn en god kabel, Odin kan ikke gjøre anlegget bedre enn det det er!

Husker når jeg byttet ut høyttalere så kom det fram ting jeg ikke hadde hørt før i musikken. Så testa jeg nye kabler, og det var kabler som fikk de nye høyttalerne til å bli like begrenset som de gamle! Men om jeg hadde hatt de kablene på de gamle høyttalerne, så ville jeg mest sansynligvis ikke hørt forskjell.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Er vel bare Albania som har dårligere strømkvalitet enn Norge... :(

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Skink_123 skrev:
Nettkabel er vel ikke det som har best effekt i norge? Tror man kan få mer effekt i andre land. Men da kun fordi de har dårligere "strøm i veggen" enn oss. Så sånn sett er det ikke noe å klage over :D
Er ikke enig i det. Jeg hører markante forskjeller på nettkabler (kanskje større enn signalkabler), og mener klart at dette er en farbar vei for å oppgradere et anlegg på.

Men ellers så la jeg merke til testen Stereophile gjorde av PS Audio PowerPlant Premier. Hos skribenten målte strømmen en THD på 3%. Hos meg ligger det mellom 0,7-0,9%. Dette tilsier vel vesentlig renere strøm hos meg i Norge enn det han har i sitt USA.

R

Roysen

Gjest
Skink_123 skrev:
Du verden! Dette var revolusjonerende nyheter! Når man samtidig vet at store deler av den norske befolkningen fortsatt benytter IT-nett og at netteierne ikke har noen planer om å bytte de ut ville nå på stå at du ikke bare tar feil ,men at det faktisk forholder seg slik at vi i Norge har dårligere "strøm i veggen" enn i de aller fleste andre land.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
EiK skrev:
Skink_123 skrev:
Er ikke enig i det. Jeg hører markante forskjeller på nettkabler (kanskje større enn signalkabler), og mener klart at dette er en farbar vei for å oppgradere et anlegg på.

Men ellers så la jeg merke til testen Stereophile gjorde av PS Audio PowerPlant Premier. Hos skribenten målte strømmen en THD på 3%. Hos meg ligger det mellom 0,7-0,9%. Dette tilsier vel vesentlig renere strøm hos meg i Norge enn det han har i sitt USA.
Har du TN-nett hos deg EiK?

Hos meg er det IT-nett og før den oppgraderingen jeg gjorde av strømopplegget til mitt anlegg hadde jeg til sammenligning mellom 7-9% THD på nettet. Dette er riktignok ikke målt ut fra en PPP men fra min Terminator T1.

Mvh
Roysen

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Nå er det faktisk lite støy på på strømnettet i norge.

Utdrag fra en rapport:

Seljeseth H;Henriksen T
2001-03-13
18 sider
Rapporten kan bestilles hos: EBL

I regi av spenningskvalitetsprosjektet (et Forskningsrådprosjekt ledet av Enfo/EBL) er det foretatt omfattende målinger i det norske kraftnettet. Det er målt i over 500 punkt i perioden 1993 til 2000. Konklusjonen er at gjennomsnittsnivået av overharmoniske spenninger er relativt lavt ca 1,4% THD (total harmonisk forvrengning) i det norske fordelingsnettet. Dette skyldes i stor grad av vi i Norge har svært mye ohmsk last, særlig i vinterhalvåret.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Roysen skrev:
EiK skrev:
Skink_123 skrev:

Hos meg er det IT-nett og før den oppgraderingen jeg gjorde av strømopplegget til mitt anlegg hadde jeg til sammenligning mellom 7-9% THD på nettet. Dette er riktignok ikke målt ut fra en PPP men fra min Terminator T1.

Mvh
Roysen
Målinger av overharmoniske er en egen vitenskap så jeg ville ikke tatt de måleverdiene du har hos deg for god fisk.

Forøvrig er 7-9% såpass lavt at det er langt fra sikkert at du er plaget med resonansproblemer.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.345
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Er dette bare atter en myte eller finnes det noe belegg for dette?

Er det bare forankret i at også Albania i stor grad bruker IT nett?

Jeg fulgte egnetlig ikke med i debatten, men for «noen» år siden ble det diskutert noen forslag til eu-bestemmelser mht behovet for strengere regulering av ulineær belastning av strømnettet - mitt generelle inntrykk var at Norge ikke var aktiv på dette, og at debatten/«behovet» i stor grad var drevet av de «latniske» landene. Jeg tror at det er en tett sammenheng mellom behovet for en slik regulering og «lav» kvalitet i strømnettet.

mvh
KJ

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
LydMekk skrev:
Er dette bare atter en myte eller finnes det noe belegg for dette?

Er det bare forankret i at også Albania i stor grad bruker IT nett?

Jeg fulgte egnetlig ikke med i debatten, men for «noen» år siden ble det diskutert noen forslag til eu-bestemmelser mht behovet for strengere regulering av ulineær belastning av strømnettet - mitt generelle inntrykk var at Norge ikke var aktiv på dette, og at debatten/«behovet» i stor grad var drevet av de «latniske» landene. Jeg tror at det er en tett sammenheng mellom behovet for en slik regulering og «lav» kvalitet i strømnettet.

mvh
KJ
Uavhengig av hvor en bor i Norge får en levert strøm med en spenning som er innenfor kravene som er satt i NEK, sammenlignet med Sverige har vi et godt høyspentnett selv om svenskene har begynt å komme etter.

Støyproblematikken med oddeharmoniske er i hovedsak et geografisk problem, er du nabo til f. eks Hydro Aluminium så har du nok ingen problemer med å forsvare innkjøp av et filter.

Sintef skriver som vanlig mye fornuftig.
http://www.infoblad.no/INFOblad/over/pdf/7.11.pdf

Soundgarden derimot: "I tillegg brukes Quantum Resonance Technology (QRT) behandlede kretskort. Denne teknologien forbedrer ledeevnen til de strømledende materialene"
http://soundgarden.no/shop_item.cfm?path=206,212&id=620

R

Roysen

Gjest
Anonym skrev:
Roysen skrev:
EiK skrev:
Skink_123 skrev:

Mvh
Roysen
Målinger av overharmoniske er en egen vitenskap så jeg ville ikke tatt de måleverdiene du har hos deg for god fisk.
Hvorfor skulle ikke de målingene være korrekt selv om det ikke er noen kunst å foreta slike målinger?

Mvh
Roysen

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Anonym skrev:

Soundgarden derimot: "I tillegg brukes Quantum Resonance Technology (QRT) behandlede kretskort. Denne teknologien forbedrer ledeevnen til de strømledende materialene"
Lurer man på noe om nettet i Norge, så spør nettseksjonen til NVE eller lignende. Mens man snakker med de, så kan man jo også spørre hvor mye en meter nettkabel til eller fra utgjør for den støyen som evt måtte være på nettet.

R

Roysen

Gjest
unodostres skrev:
Anonym skrev:

Lurer man på noe om nettet i Norge, så spør nettseksjonen til NVE eller lignende. Mens man snakker med de, så kan man jo også spørre hvor mye en meter nettkabel til eller fra utgjør for den støyen som evt måtte være på nettet.
Det blir da en noe forenklet fremstilling av de utfordringene det ligger i å få ren og nok strøm til komponentene.

Mvh
Roysen

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Roysen skrev:
Skink_123 skrev:
Du verden! Dette var revolusjonerende nyheter! Når man samtidig vet at store deler av den norske befolkningen fortsatt benytter IT-nett og at netteierne ikke har noen planer om å bytte de ut ville nå på stå at du ikke bare tar feil ,men at det faktisk forholder seg slik at vi i Norge har dårligere "strøm i veggen" enn i de aller fleste andre land.

Mvh
Roysen
Ok, jeg tenkte i forhold til USA, men kan fortsatt ta feil.

Mvh
Ø

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Roysen skrev:
Anonym skrev:
Roysen skrev:
EiK skrev:
Skink_123 skrev:

Mvh
Roysen
Hvorfor skulle ikke de målingene være korrekt selv om det ikke er noen kunst å foreta slike målinger?

Mvh
Roysen
Sikkert fordi det er en kunst å foreta slike målinger.

Mange ting å ta hensyn til, målenøyaktighet, tidsoppløsning, måleverdiutregning, måleutstyrets frekvensrespons, variasjoner i spenningene over tid er noen av tingene den som måler/måleutstyret må ta hensyn til.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
unodostres skrev:
Anonym skrev:

Eller spørre ABB som er ledende på harmoniske filtre om de bruker Quantom Resonance Technology behandlede kretskort i filtrene deres 8)

Forøvrig er det ofte mer å hente på å filtrere støykomponenter enn å filtrere alt annet.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Roysen skrev:
Det blir da en noe forenklet fremstilling av de utfordringene det ligger i å få ren og nok strøm til komponentene.

Mvh
Roysen
Jeg kan ikke, selv om jeg legger absolutt all godvilje til, se hva en skarve meter strøkabel til eller fra skal kunne utgjøre i den sammenheng. Det er jo ikke slik at nettkabelen bestemmer hvor mye strøm som kommer frem til komponentene, ei heller hvor mye eller lite støy som er på nettet.

Det er vel uansett mer interessant hva som skjer etter komponentens strømforsyning. Å desinge velfungerende strømforsyninger ser ut til å være en overkommelig oppgave i andre sammenhenger - et HiFi-anlegg trekker jo i de aller, aller felste tilfeller ikke en gang særlig mye strøm.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Titleist skrev:
Først og fremst vil jeg be alle skeptikere dra til helvete!

Så vil jeg si unnskyld!

Så fremt dere sier unnskyld for å hevde hardnakket at det ikke er noe forskjell, selv om dere ikke har gjort jobben og lyttet.

Gjør dere jobben og resultatet er; ikke noen forskjell, kan vi ta det derifra...
Jeg har faktisk hørt hele serien til og med Valhalla (Odin var ikke kommet). Jeg var på en slik seanse med han dansken hos Oslo HiFi-Center. Null forskjell å spore i mine ører i alle fall. Dog var andre av deltagerene riktig så entusiastiske, til tross for at noen av de omtrent sto utenfor lytterommet demoen ble holdt i.

At noen er skeptiske til slike produkter skulle bare mangle - de blir solgt med en solid dose svada fra både produsent og forhandlere, og om det de sier i reklamemateriellet sitt er det mest håndfaste de har å komme med, så står det i de aller fleste tilfeller ganske så ille til.

Det er tydligvis ikke noe i veien med å slenge ut påstanden "å få nok strøm til komponentene er et problem man må ta hensyn til". Det er ikke veldig mye som tyder på at det er riktig. Med unntak av effekttrinn er strømtrekket stort sett føkk all. Og det er som regel ikke rare greiene på et effekttrinn ved normale lyttevolumer heller. Som sagt: De fleste hvitevarer stiller betydelig større krav i så måte.

Og igjen, hva i alle dager skal en meter med slik ledning gjøre med støyen som kommer fra nettet?

Innsiebilder av Nordost Thor er forresten festlige saker.

Mitt tips: Lurer man på noe med nettstøy, kapasitet, filtrering og slikt, så snakk med noen som faktisk driver med det og som leverer løsninger fundert i allment aksepterte prinsipper, ikke i tåkeprat og kvantetull. Som nevnt av en annen her, du finner neppe mye referanser til kvantefysikk i materiellet fra ABB og lignende. Kanskje det er en grunn til det - de har tross alt sannsynligvis et visst krav om å levere ting som faktisk fungerer til folk som har en viss kompetanse for hva de kjøper, det er mer enn man kan si om de fleste som opererer i HiFi-assesoarbransjen.

Sånn - da er biletten til helvete bestilt.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
unodostres skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Jeg kan ikke, selv om jeg legger absolutt all godvilje til, se hva en skarve meter strøkabel til eller fra skal kunne utgjøre i den sammenheng. Det er jo ikke slik at nettkabelen bestemmer hvor mye strøm som kommer frem til komponentene, ei heller hvor mye eller lite støy som er på nettet.

Det er vel uansett mer interessant hva som skjer etter komponentens strømforsyning. Å desinge velfungerende strømforsyninger ser ut til å være en overkommelig oppgave i andre sammenhenger - et HiFi-anlegg trekker jo i de aller, aller felste tilfeller ikke en gang særlig mye strøm.
unodostres.....

Jeg var like skpetisk som deg en gang , men i dag benytter jeg bedre kabler enn skolisser , dog ikke Nordost....jeg opplever særs store forskjeller på stømkabler , da mht støy ut i anlegget , men så har jo jeg ganske følsomme høyttalere....alt roet seg når furutec strømkabler ble benyttet......jeg tror ikke dette er noe hokus pokus , for det er nok ikke lederen i seg selv som gjør så satans mye bedre jobb , men SKJERMINGEN........nettkablen på veggen din er skjermet , når du skal til med en masse kompnenter og bare uskjermede kaber , som krysser hverandre her og der....da har du det gående , min løsning ble diy furutec med ditto kontakter.....

jeg er i allefall fornøyd , før dette prøvde jeg lmc.....og disse kom jeg ikke i mål med , det låt faktisk tyntt.....men det var her med mine ører så tenk ikke på det......jeg kasta de jeg...

Espen

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
unodostres skrev:
Titleist skrev:
Først og fremst vil jeg be alle skeptikere dra til helvete!

Så vil jeg si unnskyld!

Så fremt dere sier unnskyld for å hevde hardnakket at det ikke er noe forskjell, selv om dere ikke har gjort jobben og lyttet.

Gjør dere jobben og resultatet er; ikke noen forskjell, kan vi ta det derifra...
Jeg har faktisk hørt hele serien til og med Valhalla (Odin var ikke kommet). Jeg var på en slik seanse med han dansken hos Oslo HiFi-Center. Null forskjell å spore i mine ører i alle fall. Dog var andre av deltagerene riktig så entusiastiske, til tross for at noen av de omtrent sto utenfor lytterommet demoen ble holdt i.

At noen er skeptiske til slike produkter skulle bare mangle - de blir solgt med en solid dose svada fra både produsent og forhandlere, og om det de sier i reklamemateriellet sitt er det mest håndfaste de har å komme med, så står det i de aller fleste tilfeller ganske så ille til.

Det er tydligvis ikke noe i veien med å slenge ut påstanden "å få nok strøm til komponentene er et problem man må ta hensyn til". Det er ikke veldig mye som tyder på at det er riktig. Med unntak av effekttrinn er strømtrekket stort sett føkk all. Og det er som regel ikke rare greiene på et effekttrinn ved normale lyttevolumer heller. Som sagt: De fleste hvitevarer stiller betydelig større krav i så måte.

Og igjen, hva i alle dager skal en meter med slik ledning gjøre med støyen som kommer fra nettet?

Innsiebilder av Nordost Thor er forresten festlige saker.

Mitt tips: Lurer man på noe med nettstøy, kapasitet, filtrering og slikt, så snakk med noen som faktisk driver med det og som leverer løsninger fundert i allment aksepterte prinsipper, ikke i tåkeprat og kvantetull. Som nevnt av en annen her, du finner neppe mye referanser til kvantefysikk i materiellet fra ABB og lignende. Kanskje det er en grunn til det - de har tross alt sannsynligvis et visst krav om å levere ting som faktisk fungerer til folk som har en viss kompetanse for hva de kjøper, det er mer enn man kan si om de fleste som opererer i HiFi-assesoarbransjen.

Sånn - da er biletten til helvete bestilt.
Altså, så hyggelig for deg at du slipper billig unna da. Vi andre som faktisk hører gråter tunge tårer for det vi må ha. (bare for å komme dit du er)

O

Omar

Gjest
erato skrev:
At kabler - som skal overføre et elektrisk signal med svært begrenset båndbredde - har en vesentlig enklere oppgave enn en høyttaler som skal konvertere ett elektrisk signal til et akustisk signal, med alle de mekaniske begrensingene som ligger i dette - kan det da ikke være tvil om. Og en henvisning til at høyttaleres konstruksjonsprinsipper påvirker lydkvalitet som en begrunnelse for at kablers konstruksjonsprisnipper påvirker lydkvalitet virker da svært irrelevant for meg.

Og at en båndbredde på (feks) 20 MHz skal gi (en opplevd) bedre dynamikk enn en båndbredde på 15 Mhz likeså - kjør en frekvensanalyse på et lydsignal og se hvor mye det blir påvirket av en filtrering på frekvensområder så ligger særdeles mange oktaver over 20 kHz så blir det tydelig.

Og selv om kabelen kan gjengi slike firkantpulser perfekt, har du noen ide om hva slags impulsrespons trommehinnene dine - som er et mekanisk system - har?

Uten å dra i gang en kabeldebatt igjen - jeg er ganske sikker på at når man hører forskjell på kabler må forklaringene på dette søkes andre steder.

PS: Jeg vil også i hovedsak gi min tilslutning til det nb skriver her.

PPS: Når det gjelder kabler forøvrig så er jeg av den oppfatning at de som har 100.000 å bruke på en kabel og som blir lykkelig av det - selv om 1 milliard andre lyttere i blindtest ikke systematisk klarer å skille denne kabelen ut fra Biltemas grøftekabel - er hjertelig velkommen til å bruke pengene sine på denne kabelen uten at hverken jeg eller andre skal legge seg bort i det. Jeg skjønner mao. ikke at kabeldebattene skal bli så opphetet som de blir. Når det er sagt så er argumentene for hvorfor det er forskjell av og til en fornærmelse av det vi har lært om vitenskap den siste 500 år. Om noen elsker sin 100.000 kroners kabel så værsågod. Jeg har ingen morforestilligner overhodet. Men ikke kom med forklaringer på hvorfor som er en fornærmelse mot folks intelligens!
Man hører ikke forskjell på Nordost odin og grøftekant kabler hvis du sitter med elektronikk som man tror er topp, men som langt fra er det. Skal man høre Odin, så må man ta en tur i high-end rommet på Oslo hificenter før man uttaler seg. Jeg kan ikke uttale meg om kjøreegenskapene til en Kønigsegg sportsbil i forhold til en 10 år gammal toyota corolla uten å ha prøvd Køningsegg. Kanskje Køningsegg er helt ubruklig for meg fordi jeg ikke klarer å kjøre bilen eller driter i hele bilen. Så kan jeg si etterpå at Den gamle Toyotaen er best i mine ører fordi den er lettere å kjøre (låter bedre eller ingen forskjell i mitt Citroeng anlegg)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Når dere nå snakker om Thd på strømnettet så har det ingen innvirkning om nettet er TN eller IT. TN/IT har med spenning på de ulike lederen og hvor man henter nullpunktet når man transfomrerer ned høyspenten.

Kjapt om IT/TN.
I IT nettet ligger halve spennignen på hver leder med jordpotensialet i midten. En festlig bieffekt med dette er at man kan sitte i stuen sin når sikringen går og det blir helt mørkt. På vei ut til sikringskapet snubler du i lampen og knuser denne - da kan du faktisk få støt...

I TN nettet ligger all spenningen på den ene lederen, mens den andre fasen har samme potensial som jord. I TN nettet har man en linjespenning på 400V som også kan være kjekt for industrien.

Dette med Albania har vel vært delvis riktig, og skyldes at de fleste andre land i verden bruker TN nett. Norge var tidlig ute med å bygge ut elnettet - og er derfor senre plaget med at det er bygget på gammel teknologi.

Det er ikke bare negativt med harmoniske komonenter på nettspenningen. En noe flatere topp på sinusen gir jo lengre ladeperiode på lyttene, med påfølgende mindre strømpeaker på diodene. Så vist jeg har forstått så er multiwave funksjonene på Power Plant Premier at den legger til annenharmonisk...

Jeg bruker selv FAT LMC. Den har tilstrekkelig tverrsnitt og meget godt skjerm. Noen andre egenskaper kan jeg ikke se at en strømkabel skal ha. I tillegg har jeg nettfilter.

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Hei!

Når dere nå snakker om Thd på strømnettet så har det ingen innvirkning om nettet er TN eller IT. TN/IT har med spenning på de ulike lederen og hvor man henter nullpunktet når man transfomrerer ned høyspenten.

Kjapt om IT/TN.
I IT nettet ligger halve spennignen på hver leder med jordpotensialet i midten. En festlig bieffekt med dette er at man kan sitte i stuen sin når sikringen går og det blir helt mørkt. På vei ut til sikringskapet snubler du i lampen og knuser denne - da kan du faktisk få støt...

I TN nettet ligger all spenningen på den ene lederen, mens den andre fasen har samme potensial som jord. I TN nettet har man en linjespenning på 400V som også kan være kjekt for industrien.

Dette med Albania har vel vært delvis riktig, og skyldes at de fleste andre land i verden bruker TN nett. Norge var tidlig ute med å bygge ut elnettet - og er derfor senre plaget med at det er bygget på gammel teknologi.

Det er ikke bare negativt med harmoniske komonenter på nettspenningen. En noe flatere topp på sinusen gir jo lengre ladeperiode på lyttene, med påfølgende mindre strømpeaker på diodene. Så vist jeg har forstått så er multiwave funksjonene på Power Plant Premier at den legger til annenharmonisk...

Jeg bruker selv FAT LMC. Den har tilstrekkelig tverrsnitt og meget godt skjerm. Noen andre egenskaper kan jeg ikke se at en strømkabel skal ha. I tillegg har jeg nettfilter.

Mvh
OMF
Den med lampa forstod jeg ikke, hvilke forutsetninger setter du for den?

690V er stort sett den spenningen som er mest aktuell i industrien.

Nå er det oddeharmoniske som evt. er et problem på nettet.

N-lederen er ikke en fase.

I praksis har man ikke noe spenningsfall i en nettkabel uavhengig av kvadrat, det er bare en myte som har blitt hauset opp på sentralen. Dersom en halvannen meter lang 2,5 kvadrat nettkabel blir belastet med 16A blir spenningsfallet ca 0.3V, i praksis blir den aldri belastet så hardt. Bruker en derimot 4 kvadrat blir spenningsfallet ca 0.1V lavere så det bør gi et hørbart løft......

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.345
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
...
Dersom poenget er å «kappe» toppene på sinuskurven, så tenker jeg vi snaker om 3. 5. 7. og evt høyere odde harmoniske komponenter.

mvh
KJ

R

Roysen

Gjest
Poenget med å dra inn IT/TN nett i debatten har ikke noe med svakhetene i selve IT standarden å gjøre men å få frem at de som har IT nett ofte er koblet opp på trafoer og utstyr som er gammelt og ikke av samme nye standard som ved TN samtidig som man på den tiden trakk strømkablene i luftlinje mens nå graver man de ned i bakken.

Jeg er overbevist om at dersom man måler THD på en rekke installasjoner på henholdsvis IT og TN nett vil man finne en konsekvent forbedring i favør TN.

Mvh
Roysen

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
Den med lampa forstod jeg ikke, hvilke forutsetninger setter du for den?
Lampeeksempelet var kanskje ikke så godt, men det er gjerne bare sikringen på den ene fasen som går – da har du fremdeles spenning på den andre fasen, og da vil du få støt dersom du har kontakt med jord. Dersom man har en ”alvorlig” jordfeil, vil man faktisk kunne få 240V.
(altså i IT nett)

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...
...
Dersom poenget er å «kappe» toppene på sinuskurven, så tenker jeg vi snaker om 3. 5. 7. og evt høyere odde harmoniske komponenter.

mvh
KJ
Det har du helt sikkert rett i.

Mvh
OMF

Topp Bunn