Jeg kan ikke helt se at denne tråden (de siste sidene av den ihvertfall) helt har kommet til det punktet: «ender ALLTID med krangling, bekyldninger, og såre hårrøtter», skjønt mht «såre hårrøtter» så må nesten evt. innehavere av sådanne flagge problemet ... jeg er forresten litt usikker på hva det innebærer «å diskutere sak» i denne kontekste ... ;DLow-Q skrev:En ting kan vi alle være enige om:
Tråder om kabler ender ALLTID med krangling, bekyldninger, og såre hårrøtter.
Skal vi fortsette å diskutere sak, eller skal vi avslutte tråden her?
Mvh.
Pelle Politibil
![]()
Det er vanskelig å komme særlig mye lengre enn «repeat» så lenge de ikke er diskusjon, men posisjonsutveksling og -forfekting ...SAL skrev:nb. Du står fremdeles på repeat..............
I følge Hr. Grøfekabel himself er det vel EKKJ, fås på Elfa til ca 20 kroner meteren eller deromkring. Eller noe hos en elektroinstallatør nær deg.SAL skrev:KJ. Nå er den nye preampen straks på plass, regner med en liten test da!
Klar?
PS. Tenkter jeg skal lage høytalerkabler til testen, hva heter den grøftekabelen jeg skal kjøpe?
Jeg er klar. Send meg en oppdatering på ting og tang når ting er på plass, så kan det grubles litt å praktiske testprosedyrer.SAL skrev:KJ. Nå er den nye preampen straks på plass, regner med en liten test da!
Klar?
PS. Tenkter jeg skal lage høytalerkabler til testen, hva heter den grøftekabelen jeg skal kjøpe?
Blir kjempebra! Endelig godlyd gratis............ :nb skrev:I følge Hr. Grøfekabel himself er det vel EKKJ, fås på Elfa til ca 20 kroner meteren eller deromkring. Eller noe hos en elektroinstallatør nær deg.SAL skrev:KJ. Nå er den nye preampen straks på plass, regner med en liten test da!
Klar?
NettopCundis skrev:En "long time" kompis av meg som er utdannet elektriker har i mange år mobbet meg for mine dyre kabler. Han mente han kunne bevise at kabler ikke hadde noe særlig å si utifra hva han hadde lært. Her en dag for en stund siden kom jeg hjem til ham og fikk se noen tykke svarte hageslanger som var kobla til anlegget hans. Jeg kikka undrende på ham og sa ingenting. Han kikka bort og sa detta blei bra gitt..! Jeg fil låne noen Harmonic Tech Pro 9 av Freddie på Hifi Huset! Jeg kjente nesten ikke igjen lyden i Monitor Audio GR 20 som han har..! Noen dager senere fikk han prøve noen bra signalkabler jeg hadde til overs, og det gikk ikke lange tida før de svarte lissene bak anlegget hans var bytta ut... Nå i dag har mannen kabler for mange tusen kroner, og jeg har ikke hørt et mobbende ord siden han kom drassende hjem fra Hifi Huset med høyttalerkabler under armen til 12000 kroner.. Og mannen er en utrolig dyktig elektriker. ;D
Elektrikeren gikk t.o.m. så langt som å si at "nå ble det faktisk litt mer trøkk i bassen også!"SAL skrev:Skept...elektriker med ører, sjelden vare! På tide...............![]()
omholt skrev:Jeg vil ikke mene noe 100% bestemt i den ene eller den andre retningen. Til det har jeg prøvd ut kabler for lite. Utifra det lille jeg har testet, så heller jeg mot at det er svært små forskjeller på kabler.
Dersom det er snakk om relativt store forskjeller på lyden med ulike kabler, så er det vel ingen tvil om det burde slått ut på målinger? Så vidt jeg vet, så gjør det ikke det i særlig grad (eller ingen grad?).
Gjør man derimot små forandringer på plassering av høyttalerne eller flytter noe i rommet, så vises det på akustikk måling. Bare det å legge et teppe over lytte sofaen forandrer akustikken. Setter ikke det ting litt i perspektiv folkens?
omholt skrev:Dersom det er snakk om relativt store forskjeller på lyden med ulike kabler, så er det vel ingen tvil om det burde slått ut på målinger? Så vidt jeg vet, så gjør det ikke det i særlig grad (eller ingen grad?).
Gjør man derimot små forandringer på plassering av høyttalerne eller flytter noe i rommet, så vises det på akustikk måling. Bare det å legge et teppe over lytte sofaen forandrer akustikken. Setter ikke det ting litt i perspektiv folkens?
Hehe. Sorry.Distinctive skrev:Ja, her har Pandoras boks blitt åpnet atter en gang, og nå som det var blitt litt fredelig....(ROFLOL)
Men du er vel ikke akkurat sjokkert?BT skrev:Det er godt gjort å få til 15 sider med svada om kabler som ingen har hørt...
Det er vel kanskje heller forventet...Viking skrev:Men du er vel ikke akkurat sjokkert?BT skrev:Det er godt gjort å få til 15 sider med svada om kabler som ingen har hørt...![]()
;D Beklager men denne retorikken er for billig: Ad tekniske hensende er kabler primitive, enkle og direkte kjedelige (så lenge vi snakker om analog overføring av lyd), det er rett og slett ikke så mye smart å komme med ...Imperial skrev:De tekniske har heller ikke kommet med så mye smart da...
mvh
Jeg kan la meg overbevise av en hvilken som helst lyttetest som utelukker alle uvesentlige forhold, som lar seg repetere og gir robuste resultater. Så får jeg heller leve med at jeg har undermålsører som gir litt for varierende utslag under hjemlige testvilkår.Roysen skrev:Problemet er vel at "objektivistene" ikke lar seg overbevise av annet enn tekniske forklaringer. Når man så ikke har egne tekniske forklaringer må man ty til de produsenten kommer med. Dersom man "bare" forklarer at man hører forskjell blir man avfeid som en idiot som lar seg påvirke av placebo og markedsføring.
Mvh
Roysen
Det holder lenge med ett smil vøtt ;D Jeg prøvde meg på litt ironi...KJ skrev:;D Beklager men denne retorikken er for billig: Ad tekniske hensende er kabler primitive, enkle og direkte kjedelige (så lenge vi snakker om analog overføring av lyd), det er rett og slett ikke så mye smart å komme med ...Imperial skrev:De tekniske har heller ikke kommet med så mye smart da...
mvh
mvh
KJ
Problemet ditt er vel at du ikke har noe å underbygge det med du heller. Det blir påstand mot påstand. Da synes nå jeg at ørene får avgjøre og mine er ikke i tvil.KJ skrev:Jeg kan la meg overbevise av en hvilken som helst lyttetest som utelukker alle uvesentlige forhold, som lar seg repetere og gir robuste resultater. Så får jeg heller leve med at jeg har undermålsører som gir litt for varierende utslag under hjemlige testvilkår.Roysen skrev:Problemet er vel at "objektivistene" ikke lar seg overbevise av annet enn tekniske forklaringer. Når man så ikke har egne tekniske forklaringer må man ty til de produsenten kommer med. Dersom man "bare" forklarer at man hører forskjell blir man avfeid som en idiot som lar seg påvirke av placebo og markedsføring.
Mvh
Roysen
mvh
KJ
PS. I min verden står meningene sterkere dersom man kan stå for dem på egen hånd, uten vaklevorne krykker fra kabelpushere. For egen del er det i første rekke reklametøvet fra kabelpusherne (herunder mye av den kullørte pressen) jeg ønsker å stemple for det idiotiet det er.
Er du om.s i forkledning?Necroth skrev:Ingenting galt med placebo
Det plager meg overhode ikke om man bare hører forskjell. Helt greit.Roysen skrev:Problemet er vel at "objektivistene" ikke lar seg overbevise av annet enn tekniske forklaringer. Når man så ikke har egne tekniske forklaringer må man ty til de produsenten kommer med. Dersom man "bare" forklarer at man hører forskjell blir man avfeid som en idiot som lar seg påvirke av placebo og markedsføring.
Mvh
Roysen
Sant nok, men de tekniske sitter inne med en del grunnleggende innsikt i fysikkens verden som angår bl.a hifi-kabler og deres virkemåte. Jeg tror imidlertid diskusjonen om Odin bør handle om pris i større grad enn lydkvalitet. Når det er sagt: Smykker hjelper på humøret. Smykker gir stolthet. Smykker i ekte vare er dyrt. Og med all respekt for Nordost; Nordost Odin er intet unntak i såmåte.Imperial skrev:De tekniske har heller ikke kommet med så mye smart da...
mvh
Smykker er koblet til estetikk, smak og mote såvel som status. Og det er vel ikke fjerntliggende i Hifi sammenheng heller.Low-Q skrev:Sant nok, men de tekniske sitter inne med en del grunnleggende innsikt i fysikkens verden som angår bl.a hifi-kabler og deres virkemåte. Jeg tror imidlertid diskusjonen om Odin bør handle om pris i større grad enn lydkvalitet. Når det er sagt: Smykker hjelper på humøret. Smykker gir stolthet. Smykker i ekte vare er dyrt. Og med all respekt for Nordost; Nordost Odin er intet unntak i såmåte.Imperial skrev:De tekniske har heller ikke kommet med så mye smart da...
mvh
Mvh.
Vidar
Smykker er for damer.Low-Q skrev:Sant nok, men de tekniske sitter inne med en del grunnleggende innsikt i fysikkens verden som angår bl.a hifi-kabler og deres virkemåte. Jeg tror imidlertid diskusjonen om Odin bør handle om pris i større grad enn lydkvalitet. Når det er sagt: Smykker hjelper på humøret. Smykker gir stolthet. Smykker i ekte vare er dyrt. Og med all respekt for Nordost; Nordost Odin er intet unntak i såmåte.
Mvh.
Vidar