Nordost høyttalerkabler. For lavt tverrsnitt?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Omregningen er ikke spesielt vanskelig:
18x22 AWG = 18 x 0,33 mm2 = 5,9 mm2.
24x24 AWG = 24 x 0,20 mm2 = 4,9 mm2.
Om du vil kan vi sikkert forholde oss til utregnede tall. Om du mener det er enklere.

Jeg siktet til at Nordost oppgir begge lederne i tverrsnittet.
 
K

Kafka

Gjest
Ja, skal vi se: La oss kalle 5,9 for 6 for enkelhetens skyld. Dele på 2 så får vi et tverrsnitt på 3 km2 pr. leder. Det synes jeg er lite. Hvis jeg kjøper en meget dyr kabel, så vil jeg være på den sikre siden når det gjelder tverrsnitt. Kall det gjerne overkill, men slik er nå engang jeg. En value-investor liker å få mye for pengene. Nordost virker å være det motsatte. For ordens skyld skal jeg innrømme at jeg besitter ett par Nordost høyttallerkabler, vel og merke en av de billigste. Jeg har også andre høyttalerkabler (men det er ikke det denne tråden handler om, altså hva jeg har).
 

Solomon

Medlem
Ble medlem
07.10.2010
Innlegg
35
Antall liker
2
Jeg forsøkte Nordost i alle ledd - det ble for lite bunn, rett og slett spinkelt. Har valgt å beholde interconnect'ene. Det blir jo et uendelig antall kombinasjoner i anlegget, men det er vel bare lommeboka og fantasien som setter grenser for hva man kan teste ut for å komme frem til "Sitt" anlegg. Og nei, jeg trekker ikke kona inn i dette...
Det er mulig man kan sitte igjen med høyttalerkabler fra Nordost også, men for min del aldri gjennom hele kjeden. De må ballanseres mot mer fulltonende kabling.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
jenslu skrev:
Dele på 2 så får vi et tverrsnitt på 3 km2 pr. leder. Det synes jeg er lite.
Er 3 kvadratkilometer lite? Hva slags kabler er du vant til?
 
K

Kafka

Gjest
Mulig jeg skrev benevnelsen feil. Jeg mener uansett kvadratmillimeter. Beklager hvis jeg gjorde feil.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.676
Antall liker
3.375
Asbjørn skrev:
Din link no#1, siste ansnitt under damping factor. Ser ut til å kunne støtte opp litt under min teori.

I shall not go so far as to say that the myth is disposed of, but I believe that an extremely low amplifier output impedance is not as important as many people think it is, and that in some cases a small (preferably controlled) amount of deliberately introduced impedance is useful for correcting the characteristics of a loudspeaker driver whose Q is lower than desirable for the enclosure design used. Indeed, I have made such modifications to equipment - raising the output impedance of the amp so that a studio monitor driver could be matched more exactly to the enclosure, and this was at the request of the speaker designer.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.676
Antall liker
3.375
En link til, og ett utdrag fra samme, om dette siste temaet. Beklager om det er litt på siden av topic.

http://www.trueaudio.com/post_013.htm

Example 4:

Say we have a speaker system with Q(tco) = 0.707 and DC resistance Re = 6.5 Ohms.
We add 0.25 Ohms of series resistance by way of our amp, speaker cable and crossover.
The net Q of the speaker then becomes:

Q(tc) = 0.707 ( (6.5 + .25) / 6.5 ) = .707 (6.75/6.5) = .734

So the effect of 0.25 Ohms series resistance is really to raise the Q of the speaker from .707 to .734. We could calculate the damping factor...but who cares! We are really only concerned with our net system response. Yes, you could say the "lower damping factor" has affected the transient response of the speaker for the worse. We've all heard the mysterious explanation that "the cone keeps moving after the signal has stopped". But I prefer to look at the problem in terms of the speaker's Q(tc). We can all relate to the speaker Q much better than "the cone keeps moving...". So I prefer to move any discussion of amplifier damping factor away from the mysterious "cone keeps moving..." and into the much better understood arena of speaker system Q.

As you can see there is much more to the issue of "speaker damping" than just the amplifier's damping factor. In many systems the amp's DF will be irrelevant to the final system response because of the series resistance added by the speaker cable and the passive crossover components (see Example 3 above). Speaker designers should always be aware of the source impedance from which their speakers will be driven so that they can compensate for the source impedance in their design. If in fact your goal is to design a speaker system that will have a net response Q(tc) = .707 then you will need to anticipate the Rg (source impedance) the driver will "see" and design the enclosure for some lower Q(tco) such that the Rg will raise the NET Q(tc) to the targeted 0.707.

Regards,

John
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
FM Acoustics er ikke litt enig med dere, og de er meget opptatt av nødvendig kvadrat på høyttalerkabel for at dempningsfaktoren ved høyttaler terminalene skal være størst mulig.

Link FM Acoustics Whitepaper: http://www.fmacoustics.com/pdf/TB_23.pdf
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg mener at 2,5 kvadrat skjøteledning, altså 5 kvadrat tilsammen, er et minimum hvis vi snakker om en høyttalerledning på en meter eller to. At forskjellene ved å gå opp eller ned noen millimeter er så små at de ikke er verdt spesielt mange kronene i den store sammenhengen er en annen sak. Det er Nordost som tydeligvis har hatt en annen oppfatning, både med hensyn til tverrsnitt og verdi.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
jenslu skrev:
Sier du det ja, interessant. Jeg er også glad i stram og kontant bass. Bulder-bass er ikke for meg.
Jeg foretrekker også tørr, stram og kontant bass. Det fant jeg med NO Frey. Steget opp fra Heimdall er påtakelig i mitt oppsett. Her var BM Rev og NO Heimdall nokså like, Heimdall ga en smule klarere og krispere lyd, på en måte. Og Frey er hakket opp, på alle områder. Også pris, desverre. Derfor kjøpte jeg mine høyttalerkabler på "Brukt"'en. Den siste signalkabelen kjøpte jeg fra OHFC, og var overlykkelig over det jeg trodde var et knallgodt tilbud. Ingen der opplyste at "Mk.2" var så godt som ankommet i butikken, eller nevnte noe om eventuelle forbedringer. Men skitt, jeg er fornøyd, jeg!

Joda, de er sikkert overpriset. Som veldig mange andre kabler - for ikke å snakke om andre komponenter..
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.676
Antall liker
3.375
Jeg synes etterhvert at det er flere ting som tyder på at tverrsnittet, dempningsfaktoren, eller egentlig systemets Qts faktor, kan være av betydning. Nå er det vell også slik at noen ser ut til å gå i diametralt motsatte veier, men det er vell ikke rart all den tid man har svært ulikt konstruerte komponenter i begge ender. Da går noen "the FM acoustics way" med stort tverrsnitt for å få opp dempningsfaktoren og røre Qts minst mulig, mens andre kanskje velger mindre "Nordost" tverrsnitt som beveger litt på systemets Qts.

De to leirene (om de finnes da :)) vil oppleve grøftekabelen med stort tverrsnitt på svært ulik måte. En tredje gruppe, som også omtales i den tidligere linken fra FM Acoustics er selvsagt rør, vintage og currentdrive folket. De som greier seg godt med lave dempningsfaktor. De vil klare seg godt uansett, og velger da gjerne billig grøftekabel.

Ellers, så finner jeg Asbjørns tidligere innlegg om myk equalisering svært nyttig. Godt skrevet og godt systematisert. Det kan være at også disse tingene har noe betydning. Uansett sporer dette til å ønske seg eq i anlegget for selv å kunne trimme viktige aspekter i frekvensgangen.

Det er lærerikt å delta litt i debatten rundt dette. Spennende tema selv om sikkert alle er lei det også. Kommer sikkert til å følge oss forever dette med kabler ;)
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Kabler er også morsomt å diskutere når det holdes på et saklig og informativt nivå. :)

Det er også spennende å se at de simulerte verdiene stemmer relativt godt overens med opplevelser i praksis.


Geir Arne
 
K

Kafka

Gjest
Men hva gjør vi med det gode, gamle argumentet om at høyttalerkabel ikke er sentralt, fordi at det uansett er det svakeste leddet som er problemet:
Enten overgangene med spader, bananer osv., eller at det er den interne kablingene i forsterkere og høyttalere som blir flaskehalsen (fordi den ofte er av noe spinklere slag).

Hvordan passer dette inn i debatten? Unødvendig "mas" fra min side, eller har det relevans?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Hedde skrev:
Det er også et spørsmål om hvilke designforutsetninger som ligger i HT - høy eller lav Q med sikte på høy eller lav kildeimpedans?

Dersom HT er designet med utgangspunkt i en kildeimpedans på 8 ohm så kan det bli «litt» feil å bruke et «superduperSSkraftverk» med superlav utgangsimpedans, og resultatet kan bli vesentlig «bedre» med en «moderat» rørforsterker.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er jo de som mener at "lyden blir bedre" hvis man setter f eks et Bybee-filter på terminalene, og enda bedre hvis man setter mange i serie. Et Bybee-filter er en 0,25 ohm effektmotstand omgitt av kvantemekanisk fiksfakseri, så den eneste virkningen det har er å redusere dempefaktoren/øke kildeimpedansen. Dessuten er koblingstrådene i copperclad ståltråd, så det vil også tilføre ørlittegranne forvrengning. Et sånt filter koster "bare" $360. Eller så kan man kjøpe en tilsvarende motstand på Elfa for et par kroner og få nøyaktig samme virkning.

@jenslu: Hvis du tenker på kablingen som motstander koblet i serie, ser du at det ikke er riktig å tenke på en tynn ledning et eller annet sted i kjeden som en "flaskehals". Signalet ser summen av all motstand i kjeden, så redusert motstand det ene eller andre stedet kommer ut på ett. Tverrsnitt og lengde er like viktig, for motstanden i en ledningsstump er proporsjonal med lengden og omvendt proporsjonal med tverrsnittet. Kontaktflatene er ofte det svakeste leddet, så det er lurt å rense kontaktflatene for oksyd og skru terminalene godt til for å få best mulig kontakt der. En løs og oksydert kontakt kan gi hørbar degradering av signalet. Men det er ingen grunn til å kjøpe dyr bling-bling for den del. Jeg bruker ringkabelsko i massivt fortinnet kobber, kjøpt på Elfa til en tikroning pr stk.

Med tilstrekkelig tverrsnitt, god kontakt i hver ende og noenlunde normale verdier for andre elektriske egenskaper, så er det meste gjort. Ingen grunn til at det skal koste spesielt mye penger. En alminnelig 2,5 kvadrat skjøteledning med avisolerte ender gjør ikke så mye galt mellom en effektforsterker og en høyttaler, og du får ikke så veldig mye igjen for å legge mer penger i ledninger.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.676
Antall liker
3.375
Jeg viste til ett eksempel tidligere i tråden hvor Q ble endret fra 0,707 til 0,734. Forutsetningen var en 0,25 ohms motstand som skulle representere serieresitansen i kabel, delefiler, forsterker etc. Om man legger inn data for Nordostkabelen i starten på tråden vil endringen i Q bli ca 0,5% eller 0,71.

Om høytalere er følsom for en slik endring er for meg uklart. Det som er sikkert er at ulike konstruksjoner har ulik følsomhet på dette. Er ikke bassreflex værst tro? Det er en kjennt sak at det er følsomme for endringet i T/S parametre. Noen som kan noe om dette?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Asbjørn skrev:
Med tilstrekkelig tverrsnitt, god kontakt i hver ende og noenlunde normale verdier for andre elektriske egenskaper, så er det meste gjort. Ingen grunn til at det skal koste spesielt mye penger. En alminnelig 2,5 kvadrat skjøteledning med avisolerte ender gjør ikke så mye galt mellom en effektforsterker og en høyttaler, og du får ikke så veldig mye igjen for å legge mer penger i ledninger.
Hvorfor er det da sånn hos meg at såkalt "solid-kåre" kabel, og sånn skjøteledning som du nevner over, gir et godt hørbart meir "grøtete" lydbilde, med mindre dynamikk og betydelig tap av mikrodetaljer?

Hvorfor er det også sånn hos meg at NO Frey medvirker til et klarere og meir luftig lydbilde enn hva jeg oplevde med BM Revelation med rhodiumspader?

Hva bruker dere til å rense / rengjøre kontaktpunkter med?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
@VilhelmW: I tur og orden:
- Aner ikke. Vet ikke om noen som helst fysisk forklaring på det.

- Paul oppgir ikke elektriske data for BM, så jeg vet ikke sikkert, men det går jo an å se på simuleringen lenger oppe i tråden og spekulere at det er noe lignende som foregår. Jeg brukte 3 meters lengder i den simuleringen, men med kortere lengder blir det faktisk positivt gain rundt 8-10 kHz med Nordost-kablene. Det bør gjøre noe med inntrykket av "luft" og "klarhet".

- Har prøvd litt forskjellige remedier, inkludert CRC contact cleaner, ren lighter-bensin, og Cardas Contact Cleaner. Holder en knapp på CRC, men det viktigste er å gnukke bort eventuelle oksydskikt. Latmannsversjonen er å dra ut plugger og sette dem inn igjen for å skrape bort oksydering. (Jeg mistenker at mange "natt-og-dag-opplevelser ved kabelbytte kan skyldes bedre kontakt etter å ha dratt ut en plugg og stukket inn en annen.)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg bruker CRC Electro cleaner og ei pussefille. Jeg har opplevd farge på filla av oksydering, men kan ikke si bastant at reinere plugger har hørbar innvirkning på lyden. Så da har vel ikke mine vært nok "skitne"...?

Mine høyttalerkabler er 3 meters lengder, single wired.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.676
Antall liker
3.375
Hedde skrev:
Om høytalere er følsom for en slik endring (i Q) er for meg uklart. Det som er sikkert er at ulike konstruksjoner har ulik følsomhet på dette. Er ikke bassreflex værst tro? Det er en kjennt sak at det er følsomme for endringet i T/S parametre. Noen som kan noe om dette?
Fra Bowers & Wilkins artikkel:

Vented-box (reflex) speakers have two impedance peaks. The change in response caused by series resistance in the bass region is similar to reducing the strength of the magnet of the bass driver and so are the audible effects. The bass loses its grip and tightness and begins to sound slow. One can, to some degree, acclimatise oneself to changes in response shape at higher frequencies, but the changes in the bass characteristic do not go away with extended listening. We have heard plenty of differences between cables, but whatever the method of construction, in our experience it’s always the resistance that controls the bass quality.


Altså kan det være ekstra viktig med godt tverrsnitt for de med bass reflex løsninger. Det kan forklare enkelte observasjoner som gjelder bass.

Link: http://www.hifiportal.co.uk/Articles/Article0010-What%20speaker%20cable%20should%20I%20use.pdf
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Blir litt O.T., men jeg har akkurat fått tilbake min NO Frey phonokabel etter reparasjon. Det er påtakelig forskjell i forhold til de Analysis Plus silver Oval ic'ene som har tjenestegjort mellom Scout'en og riaa'en de siste månedene; alt er bedre, ikke minst dynamikken og bunnen. Musikkbildet står klarere frem, på en måte.

Men reparasjonen...jeg har fortsatt skurr i venstre kanal når jeg beveger pluggen, og sånn var det ikke med den andre kabelen. Min mistanke går til at det fremdeles er noe med Frey-kabelen.. ??? Får ta en telefon til OHFC over helga!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Leser om igjen og omigjen om at Nordost er tynn i bassen..og difor blir en skeptisk.

Dei gangene jeg har hørt dei ute i butikkene, låt det ikke tynt.

F.eks en gang jeg hadde rørforsterkeren med og det ble brukt noen laaange ledninger,da anlegget stod på siden og kunne betjenes fra en strukken kropp i sofaen, selv da spilte den rørforsterkeren med trøkk og en utrolig flott lydbilde på CM9 og kabler som sikkert var tja..blå var dei ivertfall og Nordost. :)

Må vel kanskje prøve dei selv..?

Uansett godt fornøyd med Chord, men dei er ikke så tykke dei heller.

Viktigere syns jeg er at det er litt sølv kontra ren kobber. Sølvkabler hemmer ikke det kjappe atakket, f.eks i eit slag mot skarptrommen. Lyden går kjappere gjennom kabelen.

Alt er bare basert på hørsel.
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Jeg registrerer at ett av to hovedmaterial i en kabel neglisjeres i denne tråden: Isolasjonsmaterialet.

Isolasjonsmaterialet før ekstrudering har visse egenskaper. Prosesseringen (ekstruderingen) kan endre egenskapene til isolasjonsmaterialet. Ellers kan polymeren påvirkes av elektriske spenninger (polarisering og orientering). Forurensninger kan endre egenskapene - hva med fargestoff tilsatt polymeren? Jeg vet ikke.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Leser om igjen og omigjen om at Nordost er tynn i bassen..og difor blir en skeptisk
Bygger vel kort og greit på erfaringer med denne flate kabelen for de fleste,det mest hypa kabelmerket IMO……..men det er min erfaring :)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Petterone skrev:
Leser om igjen og omigjen om at Nordost er tynn i bassen..og difor blir en skeptisk
Bygger vel kort og greit på erfaringer med denne flate kabelen for de fleste,det mest hypa kabelmerket IMO……..men det er min erfaring :)
Så du resten av innlegget? =)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Galakse skrev:
Jeg registrerer at ett av to hovedmaterial i en kabel neglisjeres i denne tråden: Isolasjonsmaterialet.

Isolasjonsmaterialet før ekstrudering har visse egenskaper. Prosesseringen (ekstruderingen) kan endre egenskapene til isolasjonsmaterialet. Ellers kan polymeren påvirkes av elektriske spenninger (polarisering og orientering). Forurensninger kan endre egenskapene - hva med fargestoff tilsatt polymeren? Jeg vet ikke.
De viktigste egenskapene ved isolasjonen, bortsett fra at den skal isolere, er dielektrisk konstant og tapsfaktor. Den første sier noe om hvor mye kapasitans du får med en viss avstand mellom to ledere hvis de er omgitt av dette materialet, den andre sier noe om hvor mye energi som går tapt ved høye frekvenser og lange overføringsstrekk. Uansett går mesteparten av det elektriske feltet gjennom luften over og under lederne, ikke bare sidelengs gjennom isolasjonen. Derfor er effektene av typen isolasjonsmateriale mye mindre enn effekten av kabelgeometrien, og de tingene du nevner er enda mye mindre enn det igjen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Relative_permittivity
http://en.wikipedia.org/wiki/Loss_tangent
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.663
Antall liker
32.655
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Derfor bruker jeg HT-kabler fra disse gutta her Purist Audio Design.
Da trenger man ikke tenke mere på ht-kabler.. ;D ;D

gismo
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Nordost kan ikke anbefales til alt. Det handler om kombinasjoner. Den nye Leif serien er konstruert på en ny måte og har ingenting med tidligere konstruksjoner å gjøre. Jeg skal sjekke ut Leif serien om den har bra bass.

Dessuten syns jeg det er teit å diskutere et merke generelt ut fra utgåtte produkter.
Nye Leif Red Dawn har jeg hørt på soundgarden og jeg ble overrasket over bassen. Lyden fra Nordost er ganske anderledes nå og detaljer er ikke så høyt prioritert lenger opp til Red dawn. Det er også kommet en ny Nors serie som tangerer strekker seg helt opp til Valhalla.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Kjendis skrev:
Nordost kan ikke anbefales til alt. Det handler om kombinasjoner. Den nye Leif serien er konstruert på en ny måte og har ingenting med tidligere konstruksjoner å gjøre. Jeg skal sjekke ut Leif serien om den har bra bass.

Dessuten syns jeg det er teit å diskutere et merke generelt ut fra utgåtte produkter.
Nye Leif Red Dawn har jeg hørt på soundgarden og jeg ble overrasket over bassen. Lyden fra Nordost er ganske anderledes nå og detaljer er ikke så høyt prioritert lenger opp til Red dawn. Det er også kommet en ny Nors serie som tangerer strekker seg helt opp til Valhalla.
En kabel som ikke lenger prioriterer detaljer ?
Hvordan i all verden kan man få en kabel til å prioritere detaljer ??
 

Solomon

Medlem
Ble medlem
07.10.2010
Innlegg
35
Antall liker
2
Kabler kan "prioritere" ulike egenskaper ved komponentene de er tilkoblet ved i hvilken grad de evner å slippe signalene uforminsket/uhindret/uforstyrret igjennom. Ulike komponenter matcher ulike kabler gjennom et tilnærmet uendelig antall kombinasjoner. Dette blir klart når man har vært heldig og fått prøvd en hel rekke sammenstillinger gjennom mange år. Har brukt flere ulike signalkabler fra Nordost - sist Odin Supreme Reference. De kom til kort mot nyanskaffede Canorus fra Purist Audio Design som får gjøre nytten i påvente av signalkablene fra Skogrand Cables. Er spent på om de kan måle seg med SC Air Markarian 421. Det er andre egenskaper ved Nordost enn tversnittet som gjør at de ikke når opp mot verdensenerne. Men de er langt mer enn kun markedsføring.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
teddyh skrev:
Kjendis skrev:
Nordost kan ikke anbefales til alt. Det handler om kombinasjoner. Den nye Leif serien er konstruert på en ny måte og har ingenting med tidligere konstruksjoner å gjøre. Jeg skal sjekke ut Leif serien om den har bra bass.

Dessuten syns jeg det er teit å diskutere et merke generelt ut fra utgåtte produkter.
Nye Leif Red Dawn har jeg hørt på soundgarden og jeg ble overrasket over bassen. Lyden fra Nordost er ganske anderledes nå og detaljer er ikke så høyt prioritert lenger opp til Red dawn. Det er også kommet en ny Nors serie som tangerer strekker seg helt opp til Valhalla.
En kabel som ikke lenger prioriterer detaljer ?
Hvordan i all verden kan man få en kabel til å prioritere detaljer ??
Ved å gjøre den induktiv, samtidig med at tverrsnittet er i minste laget. Da vil frekvensgangen bli en "hengekøye" gjennom mellomtonen, men fremheve et frekvensbånd fra diskantelementets egenresonans rudnt 2 kHz opp til en liten induktiv topp et sted mellom 8-12 kHz. Rett og slett en svak eq-profil som fremhever "detaljer" på bekostning av "kropp".

Men det er fullkomment absurd å betale titusenvis av kroner for å få en sånn eq-profil i anlegget, og så betale nye titusenvis av kroner for å få en litt annen og "bedre" eq-profil. Kjøp preamp med tonekontroll og loudness-knapp i stedet. De gjør omtrent det samme.
 
K

Kafka

Gjest
Gjorde en liten kabelsjekk nå. Testet Nordost høyttalerkabel (Super flatline) mot Kimber 8vs.
Trodde ikke jeg kom til å høre noen forskjell i det hele tatt. Men det gjorde jeg faktisk.

Nordorst hørtes mye "tynnere" ut, både i bass og mellomtone. Anemisk? Ja, jeg vil tro det er en dekkende beskrivelse.

Betyr det at Nordost var mer oppløst og bedre diskantgjengivelser enn Kimberen? Nei. Der var det ikke mulig å høre forskjell.

Er det en høyttalerkabel jeg ikke skal bruke mer penger på så er det Nordost. For mye penger for så lite. Helt enkelt, faktisk.

(Når det gjelder signalkabler skal jeg riktignok forsøke også Nordost, men det er jo en annen sak).
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.694
Antall liker
58.683
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg synes du er litt snar og kategorisk jenslu.

Har du et anlegg som låter tynt og pistrete skal du ikke velge nordost,-det sier alle.

Nordost passer ikke med alt. Det gjør heller ikke Kimber.

Det kommer like mye an på match som kabelmerke.
 
K

Kafka

Gjest
Ja, du har vel trolig rett, jeg var snar i avgjørelsen. Kanskje for snar og for kategorisk ja. Du har selvsagt et godt poeng i det du sier, jeg innrømmer det. Men jeg får altså likevel en litt skuffende følelse av min Nordost-høyttalerkabel-opplevelse.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har ikke erfart at Nordost-kablene er "tynne" i bassen. Jeg opplevde imidlertid Super Flatline-kablene som "flatere" i bunnen enn Heimdall, og Frey er igjen noe heilt, heilt anna. Så første feil som enkelte her begår, er å ikke differensiere mellom de forskjellige Nordost-kablene. Min erfaring er at de virkelig store endringene, begynner med Heimdall. De to dyreste Nordostkablene, har jeg ikke hatt gleden av å høre. Enda...

Heimdall kan sammenliknes med Black Magic Revelation. Hos meg var disse ganske så like. BM hadde litt meir kropp i bunnen, men var litt meir "slørete" enn Heimdall.

Lydbildet med Frey fremstår hos meg som kontant, krisp, et vell av mikrodetaljer og masse bass / bunn. Bassen er også kontant, med en snert og et trøkk som jeg ikke har funnet hos noen andre kabler. Det er ikke noen brumle- eller boom-bass, men bass som kjennes i mellomgulvet. Jeg har nå gjennomgående Frey i heile oppsettet, dette til tross for at jeg hadde fryktet at det kanskje ble for mye av det gode. Jeg er svært godt fornøyd med lydbildet, og er i grunnen glad for at jeg ikke har prøvd de grisedyreste Nordost-kablene....
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
Jeg har ikke erfart at Nordost-kablene er "tynne" i bassen. Jeg opplevde imidlertid Super Flatline-kablene som "flatere" i bunnen enn Heimdall, og Frey er igjen noe heilt, heilt anna. Så første feil som enelte her begår, er å ikke differensiere mellom de forskjellige Nordost-kablene. Min erfaring er at de virkelig store endringene, begynner med Heimdall. De to dyreste Nordostkablene, har jeg ikke hatt gleden av å høre. Enda...

Heimdall kan sammenliknes med Black Magic Revelation. Hos meg var disse ganske så like. BM hadde litt meir kropp i bunnen, men var litt meir "slørete" enn Heimdall.

Lydbildet med Frey fremstår hos meg som kontant, krisp, et vell av mikrodetaljer og masse bass / bunn. Bassen er også kontant, med en snert og et trøkk som jeg ikke har funnet hos noen andre kabler. Det er ikke noen brumle- eller boom-bass, men bass som kjennes i mellomgulvet. Jeg har nå gjennomgående Frey i heile oppsettet, dette til tross for at jeg hadde fryktet at det kanskje ble for mye av det gode. Jeg er svært godt fornøyd med lydbildet, og er i grunnen glad for at jeg ikke har prøvd de grisedyreste Nordost-kablene....
Ja, det skal du være glad for ;)
Jeg hadde selv Frey før. Veldig fornøyd. Din beskrivelse passer godt. "Desverre" gir Valhalla enda mer av alt.
 
K

Kafka

Gjest
Hmm, hadde jeg hatt mye mer penger enn hva jeg faktisk har, så kanskje - kanskje - kunne jeg vurdert å kjøpe de kablene dere nevner.
En så lenge må jeg nok vurdere mer etter kost/nytte. Nordost er veiet og funnet for lett. En tilfeldig valgt kabel i omtrent samme prisleie (i dette tilfelle altså Kimber 8vs) var helt klart bedre hos meg.
Å da trekke frem eksepler som de dyrere Nordost og si de er bedre enn de billigere innstegsmodellene er litt underlig synes jeg. Det skulle da bare mangle! De koster jo mer enn en bruktbil for f..n!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg levde i mange år med mine Super Flatline-kabler, la nå det være sagt. Jeg ble imidlertid storligen overraska over hva - i mitt tilfelle - Black Magic Revelationkablene kunne hjelpe til med å få fram. Til tider var det vanskelig å tro at det var samme komponentene som sto der. Jeg kjøpte to ic'er og høyttalerkablene på bruktbørsen, og de kostet på langt nær opp mot en brukt moped, så mulighetene er der.

Heimdall måtte jeg bare prøve, dels på grunn av anbefalinger fra Aleksander på Soundgarden her i byen, dels fordi mange omtalte denne kabelen i positive vendinger her på Sentralen. Jeg ble ikke skuffa, men heller ikke sjokkskadd. De var forskjellige, men nokså jevnbyrdige på de, for meg, viktigste områdene.

Jeg kunne levd lenge med BM-kablene også. Grunnen til at jeg byttet disse, var at kablene ble for meg for stive og tunge i bruk i mitt oppsett. Densen bruker nokså smekre terminaler, og jeg ødela faktisk terminalene på venstre kanal i et forsøk på å feste spadene på BM-kablene. Dette kunne vært løst ved å feste opp BM-kablene på vegg eller på hylla bakom forsterkeren - men jeg valgte å prøve Frey. Det har jeg som sagt ikke angret på. Jeg kjøpte høyttalerkablene brukte, og fikk skikkelig god pris på ic'ene. Burde jeg ha venta på de nye Frey-kablene? Tja, kanskje det - men da hadde prisene blitt noe heilt anna.

Og for all del, BM Rev er etter min oppfatning, skikkelig gode kabler.

Jo, jeg er enig i at NordOst-kablene er for dyre. Ingen kabel er etter min oppfatning verd flere titalls tusen kroner pr. meter, men hverken du eller jeg setter prisene. Hvis du blir fornøyd med andre kabler, er jo det kjempeflott! Som flere har nevnt her inne, er det matchingen - og til syvende og sist dine ører, som ( bør ) avgjøre hva du liker. Jeg gir blanke i hvordan kabler og for så vidt andre komponenter måler. Jeg velger det som gir best mulig lyd, for meg - her heime hos meg.
 
K

Kafka

Gjest
Jeg bruker ofte den hifi-politisk ukorrekte tone-controlleren og nå vurderer jeg også å gå til anskaffelse av den billigste pr-kabel (Solid-Kåre) 6 kvadratmillimeter, og skru til uten noe dilldall. Kanksje er det like greit? Eller kanskje enda bedre, hva vet jeg.
 
Topp Bunn