Nordnorgetur, hva bør man få med seg?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.911
Torget vurderinger
1
Det er planlagt en nordnorgetur i slutten av juli, og det hadde vært fint om noen kunne tipse om hva man bør få med seg.

Valg av rute kommer litt an på været, men kystveien opp til Bodø bør nok velges hvis været tillater det, hvis ikke tar vi E6 nordover og satser på bedre vær sørover. Usikker på hvor vi bør komme oss av E6 og ut til kysten på vei nordover?

Ellers blir det Lofoten, muligen Tromsø, Kautokeino, Karasjok, muligens Hammerfest, Nordkapp og Vardø (i tilfeldig rekkefølge). Er også usikker på om det er verdt å stikke innom Kirkenes med omegn? Hva med i retning til de mindre stedene som Båtsfjord, Berlevåg og Mehamn?

Dette blir først og fremst en biltur (uten campinvogn), så større utfarter til fots blir sansynligvis ikke prioritert.

J

Jurassic

Gjest
Aldri for sent å snu har jeg hart snakk om.
Hvorfor ikke ta en tur til Gøteborg istedenfor? ;)

Hammerfest er bare en steinrøys så det stedet hadde jeg glatt hoppet over ellers er det sikkert mye fint å se rundt omkring.

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Ingen dårlig ide!
Seriøst: Hva angår Finnmark og kysten på den tiden av året - med bil: for meg er de mest spektakulære strekningene de ytre: en tur ut til Måsøy og tilsvarende til Nordkyn med Kjøllefjord og Gamvik, dernest via Vardø til Hamningberg og veislutt mot øst. Så gjerne en tur til Pasvik og opp langs russegrensa, før du returnerer om Tanadalen via Karasjok og evt Kautokeino sørover på E6. Er du heldig med vær og guder, kan dette bli en opplevelse for livet. Og jeg KAN dette fylket!

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Du bør helt klart få med deg hele kysten fra Sør-Helgeland og videre nordover til Lofoten. Ta av fra E6 over Gartlandet til Høylandet etter Grong, eller ta av i Svenningdal med skilt til Brønnøysund. Det blir noen ferger nordover, men det er det verdt.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.911
Torget vurderinger
1
Jurassic skrev:
Hvorfor ikke ta en tur til Gøteborg istedenfor? ;)
Har vært i sørsverige og flatere og tristere plass kan man knapt finne i Europa!

Kabeldragern skrev:
Atlanterhavsveien!
Ingen dårlig idé, men det kan vel kun med mye godvilje kalles nordnorge.

Stavros skrev:
Hva angår Finnmark og kysten på den tiden av året - med bil: for meg er de mest spektakulære strekningene de ytre: en tur ut til Måsøy og tilsvarende til Nordkyn med Kjøllefjord og Gamvik, dernest via Vardø til Hamningberg og veislutt mot øst. Så gjerne en tur til Pasvik og opp langs russegrensa, før du returnerer om Tanadalen via Karasjok og evt Kautokeino sørover på E6. Er du heldig med vær og guder, kan dette bli en opplevelse for livet. Og jeg KAN dette fylket!
Nå begynner det å ligne noe ja. Er det hele strekningene generelt, eller er det spesielle steder som er en nødvendighet? Vi tar med oss hvert fårt dslr, så det blir like mye en fotosafari som ferietur.

Edit, takk til mls også!

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Her er mine tips til rute.

På vei nordover tar du av fra E6 ved avkjøringen til Brønnøysund. Avkjøringen er om jeg husker riktig ikke så lenge etter passering grensa mellom Nord-Trøndelag og Nordland.

Kjør kystriksveien helt til Bodø. Husk å stoppe i Saltstraumen og se på tidevannet. I Bodø tar du ferja over til Lofoten og kjører helt ut til Å før du snur og kjører innover Lofoten igjen. Så kjører du til Andøya og tar ferja derfra og over til Gryllefjord på Senja. Husk å sving innom Husøy, et fantastisk lite samfunn nord på øya.

Om du ønsker å besøke Tromsø, så gjør det. Ta gondolen opp til toppen av fjellet over Ishavskatedralen.

Videre nordover kan du kjøre fra Alta via Kautokeino og Karasjok til Tana bru. En tur til Kirkenes og ikke minst Grense Jakobselv bør du forsøke å få med. Så bør du gjøre som foreslått tidligere å kjøre helt ut til Vardø og Hamningberg.

Har du lyst, kan du ta turen utom Berlevåg også. Et fantastisk lite fiskevær.

På vei tilbake tar kjører du over Ifjordfjellet og svinger utom Nordkyn. Mehamn, Gamvik og Kjøllefjord er spesielle fiskevær.

Etter at du har passert Børselv-fjellet kommer du til Børselv. En glimrende lakse-elv og senter for kvenkulturen i Norge. Kventunet ligger 100 meter borti veien.

Lakselv kan du gjerne stoppe i for å fylle bensin, ellers er det ikke mye å se der. Kjør heller rett ut til Nordkapp, men prøv å få med deg Gjesvær også. Tilbake i Honningsvåg bør du smake på det lokale ølet Sorry Makk.

Et godt alternativ til mange timer i bil, er å ta med bilen på Hurtigruta fra Honningsvåg til Havøysund. Det er bare et par timers båttur, men naturen er fantastisk. I Havøysund ville jeg satt igjen bilen og tatt hurtigbåt til Ingøy. Et lite samfunn med fiskemottak, kirke, butikk og ikke minst en bygdelagsleder som har vegg til vegg med hifi og hjemmekino i den knøttlille stua si. Hils Erling fra meg.

Sørover kan du svinge innom Hammerfest. Midt i juli er det ølfestival i byen og masse liv. Videre sørover kan du peise på langs E6 forbi Narvik. Ta en stopp i utrolig vakre Efjorden i Ballangen, og i stedet for å kjøre til ferja på Skarberget, så kjør heller til Kjøpsvik i Tysfjord. Da passerer du Stetind, kanskje det vakreste fjellet i hele kongeriket. Ta ferja over til Drag og ta en tur innom det Lulesamiske senteret der. Deretter kan du bare peise på sørover. Gruvesamfunnet Sulitjelma en avstikker fra Fauske kan være verdt et besøk.

Denne turen er ikke gjort på en uke, men bør kunne gi deg opplevelser for livet.

Roy
(som har bodd i Nord-Norge i åtte år, hvorav sju i Finnmark)

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
1.686
Uten tvil - Lofoten! Ta ferga over fra Bodø til Moskenes og overnatt på Rorbu i Reine. Resten av Lofoten er og fantastisk, så ta turen innover til Svolvær. Opplevelse for livet!!

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.911
Torget vurderinger
1
Flotters Roy!

Har vært et par turer i nordnorge tidligere, samt at jeg avtjente min verneplikt ved Porsangmoen, så jeg er litt kjent, men mangler helt klart detaljkunskaper til de som bor/har bodd der.

Ser for meg rundt 2-3 uker skulle holde.

K

KindOfBlue

Gjest
R.E.S. har klart vært der. Hans anbefalinger er klokkeklare.

Lofoten er verdt en utforsking i seg selv. Gi deg god tid. Mengder av overnattingsmuligheter.
Var der i fjor, for å oppleve midnattsol med noen utenlandske venner. Hadde griseflaks. Det hadde regnet i lang tid (seks uker) før vi kom - vi hadde sol hver eneste dag.

Vaksinasjonsforslaget ovenfor var med tanke på Hurtigruta, der man tidligere i år desinfiserte hender ved ombordstigning pga problemene de har hatt med omgangssyke. :)

Nord Norge er utrolig flott. Vi seilte der oppe en sommer. Leide seilbåt lokalt og brukte den i to uker. En morgen kom jeg opp på dekk og ble stående og kikke på småfisk som svømte under båten, mot hvit sandbunn. Inntil det gikk opp for meg at den bunnen er det ihvertfall tjue meter ned til, og det jeg så var stortorsk. Så klart er vannet!

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Kunne skrevet mer utfyllende, men R.E.S.'s dyptpløyende innspill skulle dekke det aller meste. Jeg ville imidlertid reist E6 fra Alta til Lakselv først, og deretter riksvei 98 (Ifjord etc) med alle de avstikkerne derfra ut til kysten som man har tid til...... Sør-Varanger og Tana-dalen via samiske kjerneområder tar man på sør-tur; bedre veier og hurtigere transportetapper egner seg vel best motvslutten av en ferie, eller?
Also sprach en med 30 års fartstid i Finnmark.....

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Myggen suger vel alle!

-vel, det finnes en masse krigminnemuseer rundt om, i Narvik, i Tromsø og antagelig litt i Harstad også, hvis man er interessert i den slags. Ellers kan man stoppe opp å bade på Rustadhøgda ved Heggelia-Andselv (Bardufoss) og badeanlegg har de i Harstad også. Kjekt hvis man har unger med, sånn at de får lekt seg litt. Det er mye distrikter å se rundt om i Troms. Hvis man ønsker, kan man jo legge litt av ferden over på hurtigruta og pakke bilen med ombord, så får man litt avveksling fra E6.

Så kan man jo ta en titt på byer som Bodø, Narvik, Harstad, Tromsø, Alta, Hammerfest (og det gigantiske Melkeøya, som har gasstanker som får operaen i Bjørvika til å virke latterlig -med en "live" flamme på rundt 30 meter). Vær obs på at f.eks. Tromsø har lite ledige rom på hotellene i turistsesongen. Mye turister i Tromsø nå.

Mvh. Bjørn

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
harstad-stjørdal pr bil i dag.
Om jeg fikk med meg noe? biff på abelone i mo i rana
:)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.601
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Kjedelig med Nordkapp. Dra heller til Knivskjelodden som er Norges nordligste punkt.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.911
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
-vel, det finnes en masse krigminnemuseer rundt om, i Narvik, i Tromsø og antagelig litt i Harstad også, hvis man er interessert i den slags.
Joda, det kan være av interesse. Er det ikke et "inntakt" kystfort i Harstad område?

C. Alshus skrev:
Kjedelig med Nordkapp. Dra heller til Knivskjelodden som er Norges nordligste punkt.
Man må ikke glemme at Nordkapp har ganske høy status og er på alles må-se liste hvis man er i område, bortsett fra dem som bor i Finmark da. ;)

Har dog vært på Nordkapp tre ganger, og alle gangene var det strålende finvær.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
bjornh skrev:
(...) og det gigantiske Melkeøya, som har gasstanker som får operaen i Bjørvika til å virke latterlig -med en "live" flamme på rundt 30 meter.
Jeg er litt usikker på når du får se den flammen igjen. For tiden har de revisjonsstopp på Melkøya, så det er ikke mye flammer å se nå. Jeg var nemlig ute på Melkøya på fredag.

Kun den lille metan-flammen var å se.

Vedlegg

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Hamningberg.

(Ja jeg vet at det har vært nevnt før, men stedet og spesielt veien dit er så spesielt at det fortjener å stå på egen linje.)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.778
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
ivar skrev:
harstad-stjørdal pr bil i dag.
Om jeg fikk med meg noe? biff på abelone i mo i rana
:)
Hyggelig at du stakk innom.... :p

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
61
Sted
Belgia
C. Alshus skrev:
Har du vært på Knivskjellodden C.Alshus?

Var en tur der jeg også for drøyt 14 dager siden - da så det slik ut der;

Jeg vil dog anbefale Nordkapp om man først er på de trakter - vær forberedt på blodpriser!

Men tilbake til trådstarter sitt spørsmål.
- Kjør ytterst langs kysten oppover helt fra Møre - unngå E6 der du kan. Da får du virkelig sett masse fine plasser og ikke bare skog og snaufjell...!
- Prøv å få med et besøk eller to på et av de mange værene langs Helgeland (Træna eller Myken for å nevne noen).
- Selv om det nå er fullt mulig å kjøre hele veien ut til Lofoten, gjennom Lofast-sambandet, vil jeg likevell anbefale ferga fra Bodø - flott tur.
- Helgelandskysten, Lofoten og Vesterålen er det man bør prioritere å bruke mye av tiden på - vakrere og triveligere blir det ikke her til lands.

God tur og kjør pent!

Mvh
Arne Kr

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
iSaint:

Flott bilde :)
Nesten så man lengter hjem.
Beklager OT :)

/jan

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Wishmaster skrev:
bjornh skrev:
-vel, det finnes en masse krigminnemuseer rundt om, i Narvik, i Tromsø og antagelig litt i Harstad også, hvis man er interessert i den slags.
Joda, det kan være av interesse. Er det ikke et "inntakt" kystfort i Harstad område?
Jeg mener man kan se på Adolf-kanonen der, som er en skikkelig "ghetto-blaster" -rekkevidde helt til Narvik, og et lydtrykk som knuser stort sett det som er av vindu i Harstad, har jeg hørt, etter at Forsvaret test avfyrte den en gang etter krigen. http://no.wikipedia.org/wiki/Adolfkanonen

Ellers så kanskje man kan ta en titt på Trondenes kirke i Harstad, som er en av landets eldste, og bygd rundt år 1250. Så får man litt smak av middelalder der også. http://no.wikipedia.org/wiki/Trondenes_kirke

Når man er der, bør man smake på Kvæfjord-kaka, som også går under navnet "Verdens Beste" -det kan jo hende du har smakt den fra før.

I Narvik er det selvsagt krigsminnemuseet som er verdt å dra innom. http://no.wikipedia.org/wiki/Narvik -ellers så er det mye krigsminner se, slik som i Bjervik, der kirka fikk skutt av seg kirkespiren av britiske krigsskip i 1940. Det er aldri satt nytt kirkespire på plass i ettertid. Ta gjerne heisen opp på fjellet i Narvik, hvis været er flott.

Mvh. Bjørn

J

Jurassic

Gjest
R.E.S. skrev:
bjornh skrev:
(...) og det gigantiske Melkeøya, som har gasstanker som får operaen i Bjørvika til å virke latterlig -med en "live" flamme på rundt 30 meter.
Jeg er litt usikker på når du får se den flammen igjen. For tiden har de revisjonsstopp på Melkøya, så det er ikke mye flammer å se nå. Jeg var nemlig ute på Melkøya på fredag.

Kun den lille metan-flammen var å se.
Koselig å se igjen Flaren på Snøhvit, jeg har hatt en del arbeidstimer der.

Topp Bunn