Nordmenn i Strømstad på skjærtorsdag

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Leste nettopp om at Svensk politi venter storinnrykk av Nordmenn på skjærtorsdag, det var sågar en billedrepotasje fra fjorårets "fest"
Nå til mitt spørsmål:
Hvem er disse menneskene? Skinnjakker, sleik, det gamle sørstatsflagget og volvoer?? dette skjønner jeg ikke i det hele tatt. Det er litt skummelt at disse folka faktisk har stemmerett!
Noen ganger er det flaut å være Norsk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Trist men sant. Vi er dessverre ikke "anderledeslandet" vi er "Harrylandet". Og ja jeg skjemmes til tider over enkelte landsmenn. :-/ :-/ :-/ :-/ :'(

Hvor de kommer fra ? Har en teori om at de er etterkommere etter Haugfolk, tusser og troll, gardkaller og fjøsnisser og helt sikkert uekte barn av Vestlandsfanden !

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Det er helt vanlig ungdom på lik linje med bærum soss , oslo vest sosser som er på vei til Hemsedal for å ha en skikkelig
fyllekule. Kun stilen som skiller spør du meg. synes ikke det er så skummelt. La dem ha et gøy.

Mvh Kenneth

3

322_911

Gjest
Virker som om det i hovedsak dreier seg om ungdom fra indre Østfold, og et knippe telemarkinger. Harmløse mennesker, relativt harmløs morro. Jeg lar meg provosere, men det finnes strengt tatt viktigere ting å være provosert av :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Virker som om det i hovedsak dreier seg om ungdom fra indre Østfold, og et knippe telemarkinger. Harmløse mennesker, relativt harmløs morro. Jeg lar meg provosere, men det finnes strengt tatt viktigere ting å være provosert av :)
Joda men de kunne nå ha vært så greie å spille dansebandmusikk i bilene sine ( Jo det gjør de vel ??? :p ), snakke svensk og ha svenske flagg på bilene sine ! Da kunne kanskje omverden tro ( Ja jeg vet det er überoptimistisk ) tro at de var Svenske ?! ;D ;D ;D ;D

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det er vel den fordummende gjengmentaliteten jeg ikke er helt komfortabel med.
Som Cannot sier så er det jo andre grupper som også har agressiv utagerende festing i påskeuken, jeg har forøvrig ikke noe til overs for andre brøleape grupper som for eksempel vålerenga klanen o.l...
Det er bare så neandertalsk at feige folk gjemmer seg i store grupper, drikker seg totalt sanseløse, gjør masse ugang og dritt og later som han/hun ikke kan klandres siden "alle andre gjør det og jeg var full"

P

Parelius

Gjest
Elsker du ikke menneskene? ;)

(Misantropen Parelius, som for det meste ser gjengmennesker hvor enn han snur seg; selv i speilet.)

3

322_911

Gjest
Som Cannot sier så er det jo andre grupper som også har agressiv utagerende festing i påskeuken, jeg har forøvrig ikke noe til overs for andre brøleape grupper som for eksempel vålerenga klanen o.l...
Det er bare så neandertalsk at feige folk gjemmer seg i store grupper, drikker seg totalt sanseløse, gjør masse ugang og dritt og later som han/hun ikke kan klandres siden "alle andre gjør det og jeg var full"
En uting i norsk kultur, russefeiringen er nok et skammelig eksempel.

G

Gjestemedlem

Gjest
Litt bråkete festing og leven er da en viktig del av norsk kultur og det å være norsk. Om bygdefesten flyttes til Strømstad for en dag eller to er det nok bare morro for de som er med.

Det er jaggu mye annet som gjør at jeg blir skamfull av å være norsk enn ungdom som fester i vårsolen. De bedritne kjeltringene som tvinger folket ut av landet for å handle drikevarer f.eks.

Denne gjengen en mye mer representativ for Norge enn en dimling som går litt fort med ski på eller en eks-nordmann som nesten scoret et fint mål i Premiere League. (Og annet slikt vås som de enkle sinn får en våt øyekrok av og fornemmelsen ja vi elsker i det fjerne).

Det er ikke alle som hverken har råd eller lyst til å sitte på Aker Brygge å betale 150kr/L for svakpils i glass.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Litt bråkete festing og leven er da en viktig del av norsk kultur og det å være norsk.

2. Om bygdefesten flyttes til Strømstad for en dag eller to er det nok bare morro for de som er med.

3. Det er jaggu mye annet som gjør at jeg blir skamfull av å være norsk enn ungdom som fester i vårsolen.

4. De bedritne kjeltringene som tvinger folket ut av landet for å handle drikevarer f.eks.

5. Denne gjengen en mye mer representativ for Norge enn en dimling som går litt fort med ski på eller en eks-nordmann som nesten scoret et fint mål i Premiere League. (Og annet slikt vås som de enkle sinn får en våt øyekrok av og fornemmelsen ja vi elsker i det fjerne).

6. Det er ikke alle som hverken har råd eller lyst til å sitte på Aker Brygge å betale 150kr/L for svakpils i glass.
1. Kanskje ikkje det mest representative å ta seg til?
2. Kanskje ikkje for dei som bur der?
3. Eigentleg ikkje så dumt at dei reiser utanlands? Dersom dei hadde oppført seg like eins heime, er det godt å vere kvitt dei...
4. Ja, dette må vel vere eit kjempeproblem som vekkjer harme i oss alle. Tenk om vi hadde hatt endå billegare sprit, kunne bruke endå meir drivstoff på sull, og røykt, drukke og spydd alle stadar. Kvar blir det av fridom og menneskerettar? (Kanskje vi kunne fått russarane til å intervenere og frigjere oss frå oss sjølve til fordel for billeg vodka?)
5. Represenentativ og representativ, fru Blom...fantastisk døme du kjem med.
6. Som om det var alternativet til å rølpe i stupfylla i Strømstad....

G

Gjestemedlem

Gjest
Stupfylla er en god gammel norsk tradisjon som er verdt å verne om. Siden vikingtiden, og sikkert ennå tidligere, har folk festet og sviret til de ikke orket mer. Det er da helt naturlig og ingenting å skjemmes over.

Denne puritanske middelmådighetens skytsengler burde druknes i en tønne mjød og ofres på Baccus alter.

3

322_911

Gjest
Har da ingenting imot utagerende fyll, med mindre den inntar organiserte former. Ordentlige fyllekopper trenger ikke gjemme seg bak massesuggesjon, samt brenne unødvendige mengder fosilt brensel og gummi etc..

Jeg har ikke til hensikt å nekte dem, men det må da være lov å uttrykke hvor latterlig en finner det.

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
"kom inte hit och snakka skjit til meg punkjævlarrrr"

"gasen i botten".......Eddie Meduza...SKÅL!!!!!

Mvh Kenneth

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Denne gjengen en mye mer representativ for Norge enn en dimling som går litt fort med ski på

Og herren vet hva en dimling er ?? ;) En dimling er en særdeles nyttig og nødvendig greie med røtter langt tilbake i vår kultur ! :)

Å bruke det nedsettende er på mange måter likt med å stille seg opp på Torgallmenningen å rope ut høyt: " Jeg er et uvitende krek som ikke kan noe om min fortid og den kultur jeg stammer fra ! Dette kompenserer jeg ved å prøve å virke moderne liberal og åpen. Jeg er en verdensborger med snau horisont !! " ( Fortrinnsvis med Bergensdialekt. )

Huff dette ble "eine grausame Salbe!" :eek: Ikke ta det personlig Gjestemedlem :D, Men du har det sikkert ikke med å deppe ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D

S

Stipilo

Gjest
Hvis jeg eide en 240 skulle jeg tatt turen, hadde vært artig. Gjestemedlem har selvsagt helt rett, det folk utenfra tenker er; "stakkars folk som kues så mye i det daglige at de går helt bananas når de kommer utenlands og får slå seg løs".

3

322_911

Gjest
Hvis jeg eide en 240 skulle jeg tatt turen, hadde vært artig. Gjestemedlem har selvsagt helt rett, det folk utenfra tenker er; "stakkars folk som kues så mye i det daglige at de går helt bananas når de kommer utenlands og får slå seg løs".
Har selv tatt turen, var sjåfør for to personer: eieren av bilen og hans kamerat. Den ene hoppet ut av bilen i fart på den smale veien i strømstad sentrum, for så å hope inn førervinduet og rive tak i meg, noe som resulterte i en kræsj. Eieren av bilen slo da personen så hardt i hode at hånden brakk. Så kom politiet, og jeg måtte følgelig sette en fra meg i fyllearresten for å unngå at de drepte hverandre.

Pluss en del andre underfundige episoder.

Første og siste gang.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Passende muzak for de som stiller seg litt negative:
Rude Kids : "Raggare is a bunch of motherfuckers"

Happeningen i Strømstad er morsom den. Består vel stort sett av en type kjernevelgere for to norske parti, starter på F og D, uten at det skal bli endel av "debatten".  ;)

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Har selv tatt turen, var sjåfør for to personer: eieren av bilen og hans kamerat. Den ene hoppet ut av bilen i fart på den smale veien i strømstad sentrum, for så å hope inn førervinduet og rive tak i meg, noe som resulterte i en kræsj. Eieren av bilen slo da personen så hardt i hode at hånden brakk. Så kom politiet, og jeg måtte følgelig sette en fra meg i fyllearresten for å unngå at de drepte hverandre.

Pluss en del andre underfundige episoder.

Første og siste gang.
Det er sånne gutter som ødelegger for alle andre , men de skaper jo gode historier ::) :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Og herren vet hva en dimling er ??   ;)  En dimling er en særdeles nyttig og nødvendig greie med røtter langt tilbake i vår kultur ! :)

Å bruke det nedsettende er på mange måter likt med å stille seg opp på Torgallmenningen å rope ut høyt: " Jeg er et uvitende krek som ikke kan noe om min fortid og den kultur jeg stammer fra ! Dette kompenserer jeg ved å prøve å virke moderne liberal og åpen. Jeg er en verdensborger med snau horisont !! " ( Fortrinnsvis med Bergensdialekt. )

Huff dette ble "eine grausame Salbe!" :eek:  Ikke ta det personlig Gjestemedlem  :D, Men du har det sikkert ikke med å deppe !  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Til glede og opplysning:

Nå er jo bergensk en overlegen utrykksform i forhold til TVoslosk eller dalføremål, men en rik tradisjon på videreutviklede ord og vendinger.

Når det gjelder ordet dimling så har det jo riktignok en ubetydelig etymologisk historie som en blindnagle (fra Tysk), altså et pinneflis hvis eneste oppgave er å være rigid, ufleksibel og befinne seg mellom annen hardt presset ved for å forhinde bevegelse eller aktivitet. En akseptabel metafor på en noe enfoldig og mentalt fastlåst herremann. Uttrykket stokk dum er vel heller ikke ment å være nedsettende mot treverket.

At ordet har steget i status og verdi utover verktøykasen til en språkhistoriker demonstrerer bare hvor mye lenger bergensere er kommet i språklig utvikling og rikdom.

Så månebedotne østlenninger får ta seg en pillehytt og finne roen i vårsolen.

.Ubersprachenfuhrer Gjestemedlem

S

Stipilo

Gjest
Nå er jo bergensk en overlegen utrykksform i forhold til TVoslosk eller dalføremål, men en rik tradisjon på videreutviklede ord og vendinger.
U ska faan mé itte kødde me dalføra gutt. Enna fjåsåte bergensdialekta e itte någgå å slå é bole me, tarvelée greio. En purkeksla gubbé som dé bli itte selé abrakslé å ta néåt ska u sjå.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Så månebedotne østlenninger får ta seg en pillehytt og finne roen i vårsolen.

.Ubersprachenfuhrer Gjestemedlem

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Dette er da bare de med lav utdannelse som har sin årlige russefeiring. Syns ikke det er så mye å ta på vei for.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gløymde ein m, ja.....touchmetoden.....
Åh, det var godt. Eg trudde du kunne eit nynorsk ord som eg ikkje visste om.  Armbrot ja, Det er påskefeiringa si det. ;D

Topp Bunn