Nordmenn får ikke lov til å kjøpe øl på tyske bensinstasjoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    Overskriften er selvfølgelig ikke far fetched. Men; det er jo folk med ymse kompetanse på HFS, så jeg kunne tenke meg litt faglig innsikt her (og annet, selvfølgelig).

Bakgrunnen er et lovforslag med forbud mot kjøp av sex i utlandet. Tanken er selvfølgelig god som alltid, men er det ikke noe rart som her har skjedd? At norske lover ikke lengre er avgrenset til et territorialt område, men nå noe som hefter med statsborgerskapet til den enkelte. Blir ikke dette litt merkverdig? Har vi andre lover som fungerer på denne måten, eller står vi overfor et nytt prinsipp når det gjelder lovers omfang? Den totale taushet fra jussmiljøene kan jo tyde på at det ikke er tilfellet (men muligens har jeg ikke fulgt godt nok med.)

Noen som kan opplyse en uopplyst?

Ø

Øivind

Gjest
    Sikkert flere som synes at tanken er god, men staten bør absolutt ikke kunne tråkke over alle grenser for det. Det blir bare altfor drøyt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg mener det er endel forhold man kan straffes for i Norge selv om de er foretatt utenfor rikets grenser. Drap
    f.eks. Men det er jo utvilsomt litt drøyt at moralens voktere skal komme springende etter nordmenn over hele verden og slepe dem hjem etter ørene hvis de ikke oppfyller hjemlige sømmeligheteskrav.

S

slowmotion

Gjest
    Jeg er skikkelig imponert over signaturen din Deph....

Ø

Øivind

Gjest
    slowmotion skrev:
    Om en eller annen har sagt det der og ment det helt seriøst, så bør det absolutt taes alvorlig.

P

Parelius

Gjest
    Ser den Deph. Det er vel noe liknende også i forbindelse med bigamilovgivningen.

Overtredelse av straffebudet er også straffbart etter norsk rett når handlingen er foretatt i utlandet jf. strl. § 12 nr. 3 og nr. 4. Dette gjelder når norsk statsborger eller person som er hjemmehørende i Norge reiser til utlandet og inngår et ekteskap i strid med ekteskapsloven § 4. Det gjelder også hvor handlingen er foretatt av utlending i utlandet. Det at norsk strafferett anvendes på handlinger begått utenfor Norge, betyr ikke at norsk straffemyndighet kan utøves utenfor landets grenser. Politi, påtalemyndighet og domstolene kan bare operere innenfor landets grenser. (Link)

S

slowmotion

Gjest
    Øivind skrev:
    slowmotion skrev:
    Om en eller annen har sagt det der og ment det helt alvorlig, så bør det absolutt taes alvorlig.
    Vedkommende som sa det mente det nok helt alvorlig .... og det er litt skremmende......

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Man kan jo tenke seg at pedofili ikke straffes i alle land i verden, men vil tro at nordmenn som reiser til andre land og forgriper seg på barn der kan straffes for det her?

Ser jo at det kan bli vanskelig i praksis å håndheve dette forbudet, men på den annen side så er det nok mange som er så redd for at de skal kunne risikere å komme i søkelyset på grunn av dette at de holder seg unna, og hvilke signaler dette sender ut er også viktig, flertallet av norske politikere ser på dette som såpass alvorlig at de ikke tillater nordmenn å bedrive slikt utenfor landets grenser heller. Trafficing er en internasjonal geskjeft, å støtte den i et land kan få ringvirkninger til andre land, politiet i Nederland antar at minst 80% av de prostituerte på de lovlige bordellene der er ofre for trafficing.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    Den stiller i samme klasse som at nordmenn ikke bør ha lov til å kjøre fortere enn 80kmt på autobahn, vi har jo ikke erfaring med de "voldsomme hastighetene" (Disp for enkelte fra østlandet som har sett motorvei med grense 100kmt)

Det påstås med krav på autoritet at det ikke er uvanlig med lover som gjelder over landegrensene, jfr forbud mot kjønnslemlestelse av småpiker, det skal etter sigende være forbudt for de som har adresse i Norge selv om det gjøres i Somalia. Her er det tydeligvis nok med bostedsadresse i Norge, oppholdstillatelse, og ikke krav om statsborgerskap.

Men mer enn det "tvilsomme" med grensesprengende lovgiving er jeg skeptisk til lover som ikke lar seg håndheve. Hvordan i all verden skal politiet, med sine knappe ressurser, kunne etterforske lovbrudd etter denne paragrafen i land der prostitusjon er tillatt?

OK, vi kan tenke oss at Oslopolitiet oppretter en "Norsk" politistasjon i Pattaya. Thaimyndighetene vil nok bli veldig glade for dette brudd på allmen skikk og bruk mellom selvstendige nasjoner! Men la oss tenke oss at de sier: "Javel, idioter!" Hvordan skal de i praksis kunne etterforske? De ser en "Norsk utseende" mann kjøpe en prostituert og slår til! Mannen sier galant: "Du har ikke politimyndighet her i Pataya, så jeg nekter å vise deg passet mitt, men for the record så er jeg dansk. Vi danske har lov til å kjøpe prostituerte! Piss off!" Om han sier det på dansk eller norsk spiller mindre rolle da norsk politi ikke har politimyndighet i Thailand. Jeg vet at vi har narkotika attachè i enkelte land, men de har ikke politimyndighet i det landet. Om noen tror at Storberget klarer å få Thaimyndighetene med på å avse lokale politimenn med politimyndighet som kan fotfølge disse norske "turistpolitiene" så tillater jeg meg å tvile på at så vil skje!! En annen sak er jo at slike etterforskingsmetoder er smått rasistiske i og med at "nye landsmenn" med mørkere pigmentering enn urbefolkningen ikke vil bli mistenkt for å være norske!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Dette er et vanskelig tema, det er det ingen tvil om. Kan vi f.eks si at det er uakseptabelt at staten kommer med et lovforslag, mens det evt. er greit at private bedrifter og foretak, har liknende klausuler om tjenestereiser i arbeidskontrakter?

Hva er forresten "sømmelig"? De fleste vil si utad at kjøp/salg av sex er moralsk forkastelig. Selv om jeg er helt sikker på at det skjuler seg skremmende stort mørketall av dobbeltmoralister.

Er vi bekvemme med at så mange som 20% av vestlige i Afghanistan benytter seg av "gode" tilbud.

And so on......

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg mener det er endel forhold man kan straffes for i Norge selv om de er foretatt utenfor rikets grenser. Drap
    f.eks. Men det er jo utvilsomt litt drøyt at moralens voktere skal komme springende etter nordmenn over hele verden og slepe dem hjem etter ørene hvis de ikke oppfyller hjemlige sømmeligheteskrav.

Drap er vel ulovlig i de fleste land, slik at om det ikke blir ettrforsket og påtalt i Norge er det grunn til å tro at så skjer i landet der drapet blir begått! Unntak gjelder hvis du er ansatt i et firma med navn Blacwater og har arbeidssted Irak!

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Meningsløst å sammenligne dette med fartsgrenser. Fartsgrenser er tilpasset veien, er veien bra nok er grensen tilsvarende. Det er tross alt mye mer alvorlig å utnytte mennesker i en vanskelig situasjon, som man ikke vet om gjør det "frivillig" eller under tvang.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    934
    Enda en sutretråd for feite førtiåringer. Ja, ja...

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Komponenten skrev:
    Meningsløst å sammenligne dette med fartsgrenser. Fartsgrenser er tilpasset veien, er veien bra nok er grensen tilsvarende.
    Dette er bare tull ;)

F.eks
    60 km/t på ring 3 halve året,
    Motorvei klasse A er bygget for 110 km/t på vått føre
    80 sone på svingete, smale veier. F.eks på vestlandet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    ErosLoveking skrev:
    Dette er et vanskelig tema, det er det ingen tvil om. Kan vi f.eks si at det er uakseptabelt at staten kommer med et lovforslag, mens det evt. er greit at private bedrifter og foretak, har liknende klausuler om tjenestereiser i arbeidskontrakter?

Hva er forresten "sømmelig"? De fleste vil si utad at kjøp/salg av sex er moralsk forkastelig. Selv om jeg er helt sikker på at det skjuler seg skremmende stort mørketall av dobbeltmoralister.

Er vi bekvemme med at så mange som 20% av vestlige i Afghanistan benytter seg av "gode" tilbud.

And so on......
    I denne forbindelse må det være lov til å vise til Carl I Hagens fru Eli. Hun fortalte i forbindelse med boklanseringen om stortingsrepresentanter som på kommitereise i Thailand var ute i horestrøket for å kjøpe! Og det er disse hyklere som skal forby andre nordmenn å gjøre det samme!! FY F..N !!

Nå skal det som opplysning sies at jeg ikke ville ha kjøpt Thaihorer selv, mest med tanke på all den uhumskhet man kan smittes med. Sett i forhold til AIDS er gleden ved sex rimelig oppskytt og overvurdert synes nå jeg! ;D Dessuten er jeg gift, og ville ikke gjøre det mot kona, - litt gammeldags slik ;) og til slutt, med på lista men ikke på topp, ville nok et moralsk ansvar overfor den prostiuterte, og ansvaret som rollemodell for sønn etc slå inn og også si STOPP!!

Ø

Øivind

Gjest
    Moral bør være fullstendig irrelevant i denne sammenhengen og absolutt ikke noe en bygger et lovforslag på.

Eneste fornuftige grunn til et slikt lovforslag må være at det er umulig å skille på hvem som gjør dette frivillig og hvem som gjør det under tvang.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    Komponenten skrev:
    Meningsløst å sammenligne dette med fartsgrenser. Fartsgrenser er tilpasset veien, er veien bra nok er grensen tilsvarende. Det er tross alt mye mer alvorlig å utnytte mennesker i en vanskelig situasjon, som man ikke vet om gjør det "frivillig" eller under tvang.
    Kjære Kompo, når man diskuterer PRINSIPPER må man legge moralske fobier på hylla! Her går det slik jeg forstår trådstarter på det juridiske prinsippet ved "grensesprengende lovgiving" og ikke på det moralske ved horekjøp. Den moralske siden er vi nok ikke så uenige om!

Når det gjelder vurdering av veistandard i forhold til hvor fort jeg kjører er jeg enig med deg, men kona er det ikke, hun synes jeg da kjører for fort! :D Men i forhold til min oppfatning av veiens standard går det akkurat passe! ;D Men da er vi inne på moralen og har forlatt det juridiske PRINSIPP som faktisk sier at jeg tidvis er et råskinn på veien! ::) :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
    Konservativ dyneløftende nymoralisme alliert med kraftfeministisk kontrollsosialisme er en stygg bastard.

Ekteskap er i forøvrig svært mange tilfeller ikke annet en prostitusjon med langtidskontrakt...

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Enda en sutretråd for feite førtiåringer. Ja, ja...
    Nå er ikke jeg en feit førtiåring, men en feit femtiåring. ;) Dessuten sutrer jeg IKKE! Loven vil ikke begrense meg det aller minste hverken her i Norge eller i utlandet. Her diskuteres prinsippet med lover som gjelder utenfor landets territorium, samt det håpløse ved lover som er umulige å håndheve!

Det er i allefall mitt utgangspunkt!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    Deph,

jeg tror jeg skal avstå fra å spørre om hva den illustrasjonen er ment å vise! :-\ Jeg aner det verste! ;D
    Sannheten kan ofte være vond! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Konservativ dyneløftende nymoralisme alliert med kraftfeministisk kontrollsosialisme er en stygg bastard.

Ekteskap er i forøvrig svært mange tilfeller ikke annet en prostitusjon med langtidskontrakt...
    En naturlig oppfølgingslov vil jo være tvangsoppløsing av ekteskap der det er for stor forskjell på partene. Han gammel, stygg feit og rik, hun ung vakker og "fattig". Klar kandidat for tvangsoppløsing!

Det få har tenkt på er de damene som av ymse grunner reiser til "visse" destinasjoner langt sør for hjemlandet for å "bolle seg" med unge gutter! De blir lovbrytere de også!

P

Parelius

Gjest
    @Kompo; vi snakker prinsipper nå. Hva du liker eller ikke liker, er ganske så uinteressant; en dag kommer det kanskje noe som du ikke liker forbud mot. Så det interessante er den prinsipielle grenseoppgangen (som jeg ikke helt skjønner).

@Gjest; tro hvorfor jeg ikke ble overrasket over din kommentar. Også for deg er vel det "gode" - fritt bestemt etter dagsformen - det viktigste. Det er intet jeg frykter med enn "godhetsideologer", selv om jeg setter stor pris på gode mennesker i det daglige.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Spiralis skrev:
    ErosLoveking skrev:

And so on......
    I denne forbindelse må det være lov til å vise til Carl I Hagens fru Eli. Hun fortalte i forbindelse med boklanseringen om stortingsrepresentanter som på kommitereise i Thailand var ute i horestrøket for å kjøpe! Og det er disse hyklere som skal forby andre nordmenn å gjøre det samme!! FY F..N !!

Nå skal det som opplysning sies at jeg ikke ville ha kjøpt Thaihorer selv, mest med tanke på all den uhumskhet man kan smittes med. Sett i forhold til AIDS er gleden ved sex rimelig oppskytt og overvurdert synes nå jeg! ;D Dessuten er jeg gift, og ville ikke gjøre det mot kona, - litt gammeldags slik ;) og til slutt, med på lista men ikke på topp, ville nok et moralsk ansvar overfor den prostiuterte, og ansvaret som rollemodell for sønn etc slå inn og også si STOPP!!
    Tviler ikke på at Eli har rett.
    Ei sier jeg at politikere er mindre dobbeltmoralistiske og hyklerske enn andre. Det må være lov til å stille spørsmål ved at hjelpearbeidere, utstasjonerte (FN)soldater, politikere eller for alt jeg vet journalister osv. "tar for seg", selv om man er tilstede i et land under påskudd av at man er der for å hjelpe eller sette lys på problemene. Absolutt på plass med en diskusjon rundt temaet. Ei påstår jeg at "den lykkelige prostituerte" ikke finnes, og ikke er jeg så sikker på at prostitusjon som sådan skal forbys.

Ellers kommer du "litt" dårlig ut med tanke på at du rangerer faren for smittsomme sykdommer som et argument foran kone og barn. Du tar den?
    Og i tillegg at "hore" fort kan bli en veldig nedlatende og mindreverdig benevnelse om en type mennesker, uten at jeg skal starte en ny "neger-debatt" av den grunn.

Ellers vil jeg skyte inn at jeg fra tidligere bl.a har selgerbakgrunn fra elektronikkbransjen, og har vært på min andel turer i utlandet, med representanter fra ymse butikker rundt omkring. Må bare si at jeg er mildest talt flau over hvordan halvfeite 40-50 åringer oppfører seg og hvor allment akseptert det er blant endel og snakke om kjøp av den og den "fitta", og helst skryte litt ekstra om det dagen derpå. Og at jeg har hatt opplevelser og samtaler med prostituerte på strøket i Oslo, langt mer reflekterte enn nevnte 40-50 åringer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Deph,

jeg tror jeg skal avstå fra å spørre om hva den illustrasjonen er ment å vise! :-\ Jeg aner det verste! ;D
    Uten statistisk grunnleg vil jeg tippe at de aller fleste ekteskap som inngås i verden blir inngått av hovedsaklig praktiske, sosiale og økonomiske årsaker. Vår sentimentale ide om at ekteskap utelukkende er en likeverdig romantisk greie er en ganske stor misforståelse selv om noen her oppe i nord passer godt inn i sistnevnte modell også.

Så det er vel stort sett bare lengden på forholdene som skiller prostituerte fra gifte.

Illustrasjonen kan jo ses på forskjellige nivåer. Enten som et bilde på folks lydighet ovenfor staten og moralens voktere, eller som en illustrasjon på den jevne hustru som lar mannen forsørge seg og er hans beste venn som gjenytelse.

voff piiv

Ø

Øivind

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    eller som en illustrasjon på den jevne hustru som lar mannen forsørge seg og er hans beste venn som gjenytelse.
    Eller av mannen som sier "vær så snill`a. Lover å være fort ferdig" ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Spiralis skrev:
    Komponenten skrev:
    Kjære Kompo, når man diskuterer PRINSIPPER må man legge moralske fobier på hylla! Her går det slik jeg forstår trådstarter på det juridiske prinsippet ved "grensesprengende lovgiving" og ikke på det moralske ved horekjøp. Den moralske siden er vi nok ikke så uenige om!

Når det gjelder vurdering av veistandard i forhold til hvor fort jeg kjører er jeg enig med deg, men kona er det ikke, hun synes jeg da kjører for fort! :D Men i forhold til min oppfatning av veiens standard går det akkurat passe! ;D Men da er vi inne på moralen og har forlatt det juridiske PRINSIPP som faktisk sier at jeg tidvis er et råskinn på veien! ::) :-\
    Greit nok det, men det er like meningsløst å sammenligne med fartsgrenser uansett.

Og så vidt jeg har observert så er det så langt ennå ingen med skikkelig sakkunnskap som har uttalt seg, bare de vanlige synserne..

Følger man ikke fartsgrensene på motorveiene kan man risikere å forårsake en ulykke på veien, men holder man seg unna prostituerte så forårsaker man ikke annet enn at markedet for prostitusjon minker.

Så lenge ikke juristene i landet kommer på banen så kan det jo se ut som om dette er akseptabelt i følge dem, altså denne nye loven.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Det få har tenkt på er de damene som av ymse grunner reiser til "visse" destinasjoner langt sør for hjemlandet for å "bolle seg" med unge gutter! De blir lovbrytere de også!
    Ja man skal ikke tipse kelnerne på Playa del Grisefest så mye som voksen dame før man havner langt ute i gråsonen vil jeg tro. Da venter vel presten og onkel politi på Gardermoen uken er omme. Cuba, "Syden" og Vestkystafrika er skumle desinasjoner som velstående norske fruer og frøkener.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Deph,

Uten statistisk grunnleg vil jeg tippe at de aller fleste ekteskap som inngås i verden blir inngått av hovedsaklig praktiske, sosiale og økonomiske årsaker. Vår sentimentale ide om at ekteskap utelukkende er en likeverdig romantisk greie er en ganske stor misforståelse selv om noen her oppe i nord passer godt inn i sistnevnte modell også.
    :)
    Kan ikke være helt uenig med deg Deph.
    Er sammen med samme dama på 14. året, og nei, vi blir ikke gift med det første. Selv om det skulle skje ting og tang på den familiære fronten.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Deph,

Så det er vel stort sett bare lengden på forholdene som skiller prostituerte fra gifte.

Illustrasjonen kan jo ses på forskjellige nivåer. Enten som et bilde på folks lydighet ovenfor staten og moralens voktere, eller som en illustrasjon på den jevne hustru som lar mannen forsørge seg og er hans beste venn som gjenytelse.

voff piiv
    Man bør kanskje ta utgangspunkt i de land hvor ekteskap er en frivillig sak mellom likeverdige frie personer og ikke sammenligne med tvangsekteskap og arrangerte ekteskap og alle mulige varianter der den ene eller begge tvinges inn i det.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    ErosLoveking skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Deph,

Er sammen med samme dama på 14. året, og nei, vi blir ikke gift med det første. Selv om det skulle skje ting og tang på den familiære fronten.
    Hvorfor ikke? Mange som har brent seg på dette, hvorfor vil du ikke gifte deg om du har funnet en du vil dele livet med og få barn med?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Deph,

voff piiv
    Man bør kanskje ta utgangspunkt i de land hvor ekteskap er en frivillig sak mellom likeverdige frie personer og ikke sammenligne med tvangsekteskap og arrangerte eksteksap og alle mulige varianter der den ene eller begge tvinges inn i det.
    Ja jeg snakker ikke om tvang heller. Men ekteskap inngås oftest for å sikre forsørgerskap for seg og senere sine barn. Enslige personer, spesielt kvinner har svært dårlige sosiale kår rundt om i hele verden, så de aller fleste velger å gifte seg.. og de eneste kriteriene er stort sett at den andre personen vet å oppføre seg, har den nødvendige status, kan oppfylle forsørgerkravene og er noenlunde omgjengelig og ikke altfor stygg og sykelig.

Og det er vel stort sett de kravene de fleste prostituerte stiller til sine kunder også vil jeg tro. :-\

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    ErosLoveking skrev:
    Nr1. Ellers kommer du "litt" dårlig ut med tanke på at du rangerer faren for smittsomme sykdommer som et argument foran kone og barn. Du tar den?

Nr2. Og i tillegg at "hore" fort kan bli en veldig nedlatende og mindreverdig benevnelse om en type mennesker, uten at jeg skal starte en ny "neger-debatt" av den grunn.

Nr3. Må bare si at jeg er mildest talt flau over hvordan halvfeite 40-50 åringer oppfører seg og hvor allment akseptert det er blant endel og snakke om kjøp av den og den "fitta", og helst skryte litt ekstra om det dagen derpå. Og at jeg har hatt opplevelser og samtaler med prostituerte på strøket i Oslo, langt mer reflekterte enn nevnte 40-50 åringer.
    Nr 1. Skyldes nok at jeg er en "praktisk" mann, som ser på practicalities før den moralske vurdering. Sikkert skade som følge av lang tids politisk virksomhet! ;)

Nr 2. Hore eller prostiuert betyr "for all practical purposes" det samme. Hore er et kortere ord, ergo ferre anslag på tastaturet. Ref nr 1.

Nr 3. Skal du få meg til å tro. Så mye av det samme da grensen mot Russland ble åpnet. Hvordan man kan skryte av å kjøpe prostituerte (fornøyd?) går laangt over min fatteevne! Pubertale 40-50 åringer er det mest patetiske som finnes!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Komponenten skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Deph,

Hvorfor ikke? Mange som har brent seg på dette, hvorfor vil du ikke gifte deg om du har funnet en du vil dele livet med og få barn med?
    Det meste kan formaliseres med advokat og kontrakter. Problemet er vel at ikke alle bryr seg eller tør å gå til det skrittet i forelskens rus.

NAV.no er jo også et sted å bekjenne litt av hvert. ;)
    http://nav.no/page?id=250

JA TIL LIKESTILLING MELLOM GIFTE OG SAMBOENDE!!
    8) 8) 8)

S

Slubbert

Gjest
    Parelius skrev:
    Bakgrunnen er et lovforslag med forbud mot kjøp av sex i utlandet. Tanken er selvfølgelig god som alltid, men er det ikke noe rart som her har skjedd? At norske lover ikke lengre er avgrenset til et territorialt område, men nå noe som hefter med statsborgerskapet til den enkelte. Blir ikke dette litt merkverdig? Har vi andre lover som fungerer på denne måten, eller står vi overfor et nytt prinsipp når det gjelder lovers omfang? Den totale taushet fra jussmiljøene kan jo tyde på at det ikke er tilfellet (men muligens har jeg ikke fulgt godt nok med.)

Noen som kan opplyse en uopplyst?
    Da forslaget først så dagens lys sendte jeg mail til Anne Marit Bjørnflaten, som "frontet" saken i media, med i essens samme spørsmål.

Her er hva jeg skrev:

Jeg observerer at det nå tas til orde for å la norsk lov få forrang i utlandet ved å forby nordmenn å kjøpe sex også i land hvor dette er en helt lovlig handling.

Hvis norske lover skal overstyre lokal lov i andre land er eneste logiske konsekvens at andre lands lover også må overstyre norsk lov i Norge. Følgelig må bl.a. borgere fra Guyana, India og det meste av Afrika, Midt-Østen og sørlige deler av Asia arresteres for homoseksuell atferd i Norge og utleveres til sine respektive opprinnelsesland hvor dette er forbudt. Siden en overveldende majoritet av asylsøkere også er i den situasjonen de er fordi de har brutt lokal lov må disse returneres til sine hjemland for straffeforfølgelse.

Håndheving av norsk lov i utlandet er også en interessant problemstilling. Lokalt politi vil neppe arrestere turister for å gjøre lovlige handlinger. Er da agenter den planlagte fremgangsmetode, etter samme prinsipp som da Mossad tok hånd om Ahmed Bouchiki på Lillehammer? Eller skal Norge bli et fengsel av type Nord-Korea ved at man forbyr nordmenn å dra utenlands?

Jeg forstår at det begynner å bli på tide å forberede min egen asylsøknad.

Med fullstendig desillusjonert hilsen,
    "Slubbert"
    Her er svaret jeg fikk:

Kjære "Slubbert"

Takk for innspillet ditt.

Det er imidlertid allerede I dag slik at en rekke straffebud I straffeloven er ulovlig for nordnemm [sic] I utlandet. Dette gjelder blant annet lovforbudet mot å ha seksuell omgang med barn under 14 år. Det er til og med enkelte handlinger som er forbudt for utlendinger I utlandet. Disse straffebudene er omtalt I straffelovens § 12.

Det norske politiet har også lang erfaring med å etterforske og straffeforfølge handlinger begått av nordmenn som oppholder seg I utlandet.

Vi ser at det blir krevende å håndtere, men lovforbudet blir en naturlig konekvens av ønsket om å bekjempe menneskehandel.

Vennlig hilsen

Anne Marit Bjørnflaten
    Leder I Justiskomiteen

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    Slubbert,

Du hadde ikke egentlig ventet noe annet svar, hadde du ??

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    Deph,

Det var jo på billigsalg! Og med kaffe inkludert. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning