NorCargo på besøk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    ijustpop

    Gjest
    Hender jo at folk som ikke vet bedre kommer gjennom døra midt 'i settet' og når gulvplankene i tillegg knirker rimelig bra så er det ikke alltid like tyst på underwater.
    Ellers så er jo opera på pub en gylden mulighet for 'rockere' som meg til å få med seg litt finkultur.

    Jeg får veldig lyst på ny platespiller når jeg leser disse trådene. Får se hva jeg gjør til sommeren... Havner nok i Rega-land eller noe annet relativt enkel. Har spilt en del vinyl, men vta-innstilling o.l er jeg rimelig grønn på.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg burde nok hatt et annet headshell her, for pickupen er litt for lang sånn at overhenget bli et par millimeter for stort.
    Hvilken innstillingsstandard bruker du, Fosse?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Akkurat nå bruker jeg Dynavector sin. Dette er en helt genial sak, du monterer pickup på løst headshell, har en liten protractor i hånden som du putter headshellet i og justerer rett overheng/vinkel.

    Har i tillegg Dr. Fleickhert som jeg har brukt mye før. Men denne saken fra Dynavector virker fantastisk praktisk. Har ikke jobbet så mye med innstilling av pickup enda, konsentrert meg om å spille plater.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg driver og lærer meg vinyl igjen. Vinylengine har jo tre gratisprotraktorer som man kan leke seg med. Dersom Dynavector kjøre med kort overheng á la Rega er det håp for den lange japaner. Torai, som de visstnok sier.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Skal overhenget justeres iht Dynavector-malen så er slissene i standard DV-skjell for korte for Urushi (går ikke  langt nok bakover). Men, som nevnt, det finnes andre skjell (også fra Dynavector), eller man kan bruke en protractor som satser på mindre overheng.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, det med litt "fraværende" bass var litt overraskende. Tvert imot, vil jeg si i mitt oppsett. Det var rart. Den sporer ok? Ikke noe behov for ekstra vekt på armen? (Vet du efektiv masse på Dynaen?) Men den er magisk, og du glemmer lyden og hører på musikken, ingen tvil om det.

    Jepp, det synes å gå et kosesmil over KWs ansikt.

    Hei!
    Jeg er blid (innimellom) jeg ;) (særlig etter noen pils, som det like før hadde gått med noen av på Muddy Waters)
    Blir jo ikke noe mindre blid av godlyd (og kjempehyggelig frøken :D)
    Andre har ikke bare flott og lekkert anlegg, men også flott og ikke minst ei forståelsesfull dame, som jeg tror det er alt for få av for oss hifigærninger (om vi eventuelt finner frem til noen :-/ )

    Dette var første gang jeg har vært hos Andre, og forhåpentligvis ikke siste.

    Nå skjønner jeg jo bedre at du ikke prioriterer "kostbare" kabler, med de pickupprisene det her snakkes om ::) ;D

    Takk for besøket Andre og jeg likte alt jeg så og hørte hos deg, berre lekkert, stor eierglede særlig denne vinylriggen, men også Grafen imponerte meg utseendemessig.
    Skjønner forsåvidt at du har plassert MF A5 ut på siden, den faller jo litt gjennom her (utseende).

    Mvh.KW
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takker for svært hyggelige ord KW.

    Ja, jeg har en VELDIG forståelsesfull samboer som ikke er til noe hinder for hifi-interessen overhode. Jeg har jo skjønt at det er et problem en del andre sliter med. Tross alt vil jeg heller slite med akustikkproblemer og ha ei dame som er med å snekrer absorbenter  ;D

    Anlegget er jo selvsagt satt sammen av det jeg har funnet ut spiller best sammen hos meg, etter mine prioriteringer og mitt budsjett. Men det har hele tiden vært en forutsetning at jeg ikke finner dem visuelt frastøtende.  

    Ellers er det vel mest praktiske årsaker til at ditt hjertebarn MF er havnet litt på siden.

    Du er hjertelig velkommen igjen. Da kan det kanskje stå egen pickup på spilleren også?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Nå skjønner jeg jo bedre at du ikke prioriterer "kostbare" kabler, med de pickupprisene det her snakkes om ::) ;D
    Antar at den var relatert til meg. Ja, det har du evig rett i. En del av de prioriteringer som jeg leser om på dette forumet, er meg totalt uforståelig. Dynavectoren min finansierte jeg ved å selge kabler som noen gir store penger for, samt annet som lå og samlet støv. Sagt på en annen måte, den kostet meg intet i nyinvesteringer. (Jeg kjøpte den brukt - under 25 timer)

    En kan jo si hva en vil, men når folk er villig til å bla opp 20.000 til kabler, så sier jeg; visse PU-er er da ren gi-bort-pris (på tross av at de også er kraftig overpriset).

    Det så ut som dere koste dere, ja. Deilige stunder har vi alle.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Der var Koetsu Urushi Black på plass ja. Jeg burde nok hatt et annet headshell her, for pickupen er litt for lang sånn at overhenget bli et par millimeter for stort. Jeg gir den et forsøk likevel.
    Tips fra Håvar Snapa (Planetsnapa) igår: Løsne azimuthskruen på headshellet og skli hele headshellet inklusive pickup bakover på festeanordningen.

    Jepp, der satt overhenget gitt. Tar nok litt tid å få oversikt over alle mulighetene med denne armen.

    Ble så sent at jeg fikk ikke lyttet noe etter justeringene, så jeg vet ikke om det gav noen forandring. Smart var det uansett.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    He, he, der kom suben ja.

    Dere får unnskylde min barnslige entusiasme her gutter, men det går opp lys for meg ustanselig.

    Jeg har målt VTF ved hjelp av digitalvekt. Denne bygger noe mer i høyden enn en normal LP. I og med at det bare er den ytterste delen av armen som tar seg av bevegelsen i vertikalplanet ble dette tydligvis helt feil (vinkelen ble veldig stor). Så, jeg justerte nå VTF iht 507s egen skala. Dvs økte VTF med 0,2-0,3 g (1,8-1,9g), bang der var suben koblet inn ja ;D og det var klart merkbart selv på lavt lyttenivå.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    puuh, det var godt å høre. Det var rett før jeg begav meg ut på leting etter de mer langsomme vibrasjoner på Kaffebrenneriet...
     

    Pauli

    Medlem
    Ble medlem
    11.12.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Jeg har målt VTF ved hjelp av digitalvekt. Denne bygger noe mer i høyden enn en normal LP. I og med at det bare er den ytterste delen av armen som tar seg av bevegelsen i vertikalplanet ble dette tydligvis helt feil (vinkelen ble veldig stor). Så, jeg justerte nå VTF iht 507s egen skala. Dvs økte VTF med 0,2-0,3 g (1,8-1,9g), bang der var suben koblet inn ja ;D og det var klart merkbart selv på lavt lyttenivå.
    Dette er VIKTIG :eek:
    Stifttrykk skal ALLTID måles i samme plan som platen!
    Hvis ikke blir det FEIL :eek:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Vel, poenget er vel at den måles med samme VTA som ved avspilling, så justeres denne i etterkant er det greit. Poenget er at de aller fleste (alle jeg har sett) vekter bygger mer enn en LP.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vel, poenget er vel at den måles med samme VTA som ved avspilling, så justeres denne i etterkant er det greit. Poenget er at de aller fleste (alle jeg har sett) vekter bygger mer enn en LP.
    Dersom du tek av platematta (iallfall dei tynne), kjem du rimeleg greitt ut. Eg gjorde ein gong kontroll av dette, ut frå EPA 100-armen. Armen vart utbalansert i 0, og stifftrykket stemte ganske så akkurat på originalmatta (Technics-vekt). Eg la på ei matte til, og stifttrykket vart litt mindre. Så tok eg av begge mattene, og stifftrykket vart litt meir.
    Eg konkluderte den gongen med at dersom eg tok utgangspunkt i korrekt justert armhøgd, vart EPA 100 heilt rett.
    Verre er det sjølvsagt med Rega og andre armar som ikkje har skikkeleg skala med stifttrykket.
    Elles inspiserer eg alltid stiften når eg prøver ut ein ny pickup. Eg køyrer stifftrykket til maks etter produsenten. Så køyrer eg sporingstest. Går det 70-80 µ, er eg fornøgd. Er det nede på 50, prøver eg å auke stifttrykket ørlite for å sjå om det betrar seg. Men eg studerer alltid pickupen i rilla før eg spelar ein låt eller to...bøyer nålefana seg meir "enn sunt er" (varierer litt, men iallfall skal det vere såpass klaring at pickupen ikkje subbar nedi), reduserer eg trykket attende.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette er basal geometri, som herrene sikkert er klar over.
    Helt klart. Poenget var at denne forskjellen i høyde gjorde stort utslag i VTF såvel som bassgjenngivelse.
    Mer for påminnelse enn opplysning å regne.

    Men, går alt etter planen så stikker Parelius innom med XV-1S til helgen (igjen et usannsynlig generøst tilbud fra den kanten).

    Arve, platematte?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Fosse, det er ikke lenge siden du var en uheldig mann. Lykken står den brave bi.

    "Stikker innom med XV-1s".  :eek:

    @Parelius: Vet du hvordan man kommer seg på toget til de brede bygder?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    @Parelius: Vet du hvordan man kommer seg på toget til de brede bygder?
    Nei, men jeg vet hvordan en flaske Lag. malt kan sendes ned til urbaniteten! Om du vil, forteller jeg det gjerne, og du kan glede både Fosse og meg. :)

    Nuvel, jeg vet hvordan man kommer seg inn i åkerlandskapet med en italiener (Lancia). Jeg tar gjerne turen innom neste gang jeg skal nordover til landets fjøshovedstad (= Trondheim, d.h. Parelius' fødested).
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har, sammen med to andre landflyktige fra urbaniteten, sammenliknet Lag. DE og std. 16. Vi var enige om at 16 hadde den beste sammenhengen. Hvordan en flaske befordres til hovedstaden vet jeg utmerket. Den bæres for hånd.

    En Lancia vil være en pryd også på vår gårdsplass. Hjertelig velkommen. Slik føret er akkurat nå anbefales slagstøvler.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    En Lancia er en pryd her også (jeg kjører Ford Fiesta), med mindre Eivind er her med italieneren sin. Til poenget, du er velkommen til lørdag om du finner tid (og veien) Valentino.

    Hadde jo vært moro det da!! Jeg kan love god musikk, hyggelig selskap (Parelius) og godt drikke (etter at pu-er er montert). Velkommen.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Jaaa, kunne ikke Valentino ta syvmilsstøvlene på, og frakte både kropp og malt ned til den vakre Haugen?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Takk for invitasjonen, men jeg skal til fjells med venner, kortstokk, malt og ski, mine herrer.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Fosse, det er bare å invitere undertegnede til en lytt (<--IKKE en slik som er inne i forsterkere) hvis det noen gang skulle passe seg slik. Jeg kan nok kaste en EAR 324 og/eller noe malt med på lasset fra Son hvis det kunne tilført noe til en lyttekveld. Alt dette gjøres selvsagt for å kunne snike til meg en mulighet til å lytte til en meget spennnende vinylrigg som jeg bare ellers drømmer om (sikkert andre komponenter i oppsettet som det kunne ha vært gøy å høre i virkeligheten)...
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Her har du noe pent til tråden din, Fosse:


    Her, fra Stereophile, er litt lektyre om smykket.
    Koetsu Rosewood Signature Platinum:
    Cubes: USD 2.869
    Elusive: USD 5.749

    Forstå det den som kan. Priset som en middelmådig ledningsstump på Cubes!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Du har pm Terryboy. I og med at det er så mange ukjente variabler og innstillinger her (og jeg mangler kunnskap om spiller, arm osv) tror jeg vi begrenser oss til pickuper i denne omgang. Eventuelt en liten test av step-up/head-amp.

    Dette blir spennende.

    Det er jo de som mener at denne Dynavectoren er det råeste som er laget.

    http://www.high-endaudio.com/RC-Cartridges.html
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Nok en herlig dag unnagjort.

    Fikk først fraktet cd-spilleren til postkontoret, det blir et lite bytte der... men det blir for off-topic å regne her, så det hopper vi lett over.

    Deretter bar det rett til Folkets Hus for å få meg seg platemesse. Gode venner og god musikk, kan det bli bedre? Plassproblemet i heimen er fjernere enn løsning enn noen gang...  Litt mat og drikke på Fyret med audiofile venner er ikke å forakte. Deretter bærer det til St.Hanshaugen for lytteaften med gutta.  

    Vi var et lite knippe samlet her idag, byttet først litt på Koetsu Urushi Black og Denon DL103. Alle var vel enige om at Denonen gjorde en utmerket jobb, pris og driftstimer tatt i betraktning (uinnspilt). Men, at det fantes en annen kropp, fylde og raffinement i Koetsu var vel ingen overraskelse, og  bør vel også kunne forlanges i og med en ikke helt uvesentlig prisdifferanse.

    Det vi alle gledet oss til var vel at Parelius skulle dukke opp med Dynavector XV-1S for en shoot-out mot Koetsu. Jeg fikk æren av å montere. Parelius var ingen stor fan av den medfølgende nålebeskytteren så her var det greit å være stø på hånden.

    Dette blir selvsagt en sammenligning som ikke holder mål sånn absolutt i og med  at jeg kjenner arm og spiller for dårlig til å kunne justere dette optimalt med de tidsfrister vi her opererer med. Sånn sett har jeg nok ikke ytt noen av pickupene den fulle rettferdighet. Det var likevel interessant hvordan vi samstemt oppfattet Dynavectoren som mer oppløst, mer detaljert og hurtigere. Geir og Bjørn hadde middagsplaner og måtte forlate oss omtrent på det tidspunktet Parelius og jeg gikk over til Single Malt og den videre eksperimenteringen med VTF og VTA gav nok et løft, dårlig timing gutter.

    Personlig må jeg si at denne DV-en er den mest fantastiske pickup jeg har vært borti. Mens Urushien er rent smør, herlig glatt og vakkert, så beholder DV-1S det varme anslaget, men påkledd masser av detaljer. Dynavectoren har en dynamikk og et slam nedover som jeg mener Koetsuen må se langt etter. Koestuen er nok rausere, men mindre presis. Herlig hvordan noen komponenter kombinerer varme, musikalitet med detaljer og presisjon. Differansieringen mellom innspillingene er større med DV, men likevel låter selv dårlige opptak ok, det er bare det at gode opptak låter så mye bedre. Fasinerer meg hvordan kombinasjonen av detaljer og musikalitet går hånd i hånd.

    Som Parelius uttalt: Nå vet du jo hva du må ha. Har bare lyst til , nok en gang, å rette en stor takk til Parelius for å ha gitt meg besøk av begge disse to kjempene. Du glemte dem forresten her hos meg begge to Parelius, tilbakeleveringen har ingen hast.  Takk til alle oppmøtte for en hyggelig dag.


    Parelius vandrer konstant rundt med et pickup-monterings-materiell på innerlommen. Parelius til venstre, Bjørn til høyre.


    Drømmen...


    Gutta i sofaen. Vel, et par av dem er kanskje for voksne å regne.



     

    michaelr

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Kan vi ikke snart få nogle foto af pladespilleren med armen - nogle rigtig fede foto af dyret !!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Nytrykk fra Classic Arve (men jeg foretrekker Sings the Blues). Parelius satt i sofaen fra klokken 16.30 til 23.00, så han kan jo ikke ha blitt helt skremt av lyden. Utrolig moro å få lov til å ha sånne edelstener på besøk.

    Avid, jeg har lagt ut noen bilder av spilleren med arm på side 8, i og med at jeg bare har digitalt kompaktkamera er det vanskelig å få noe særlig bedre bilder før lysforholdene er bedre (ikke ekstern blitz).

    Nå skal jeg spare dere for flere bilder til det kommer ny pickup, men siden du spør Avid, og lyder sånt et vakkert navn, får jeg svare deg.





    Igår var forresten som det skulle være julaften, bursdag og 17. mai på en gang, og jeg 25 år yngre, det er lykkelig barnslighet det.
     

    michaelr

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Det midel du skrev noget om til selve plademåtten - hvad hedder det ? og hvor får man det fra ?
     

    Boe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Må bare få takke deg Fosse, for en meget hyggelig ettermiddag med en overbevisende demonstrasjon av din fabelaktige vinylrigg og Parelius sine to enestående juveler.

    En uforglemmelig opplevelse som resulterte i at en av gjestene gikk hjem og averterte cd-spilleren med følgende begrunnelse "Selges for å få mer penger til vinyl-avtaster".

    Der ser man hva som lett kan skje når du inviterer entusiaster hjem til lytteseanse i stua, Fosse. ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    He, he. Ja den annonsen må jo kunne tas som et tegn på at Geir ikke fant lyden direkte avstøtende. Ellers fortsatte som nevnt Parelius og jeg utover en god stund, og det var tydelig at vi fikk bedre resultat når vi hevet VTA til bortimot vannrett og satte stiftetrykket til omtrent 2,3.

    Spørsmålet er vel bare om det finnes en vei utenom dette, hmmm....
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Spørsmålet er vel bare om det finnes en vei utenom dette, hmmm....
    He he. Du har fått et problem nå, Fosse. There's no going back!

    Takker for en herlig ettermiddag/kveld i går, med malt, musikk og entusiasme. Jeg koste meg storligen!

    Jeg ser boe fikk et "problem" også... Må være noe magisk med den Dynaen.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    He, he. Ja den annonsen må jo kunne tas som et tegn på at Geir ikke fant lyden direkte avstøtende. Ellers fortsatte som nevnt Parelius og jeg utover en god stund, og det var tydelig at vi fikk bedre resultat når vi hevet VTA til bortimot vannrett og satte stiftetrykket til omtrent 2,3.

    Spørsmålet er vel bare om det finnes en vei utenom dette, hmmm....
    Ja, en arm som er effektivt lengre...!

    Arne K
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Denne skjønte jeg ikke Cobra2?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Så herrene har hatt en hyggelig seanse i helgen?

    Jeg har også drukket malt. Dessuten har jeg sunget Neil Diamonds fantastiske popperle "I'm a believer" (Monkees-versjonen er den definitive) opptil flere ganger. Nesten ingen hermetisk musikk hele helgen, og da er det jo fint at en fabelaktig dobbesølvplate med Handels Messias ventet i posten da jeg kom hjem.

    Jeg kommer gjerne på lyttebesøk en annen gang, Fosse. Jeg kan kanskje til og med ta med et par plater?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    VTA & tilhørende variasjon, med forskjellig vinyl-kvalitet, blir mindre kritisk om du hadde hatt en lengre arm, eller en arm som var vertikal-leddet inne ved basen.
    (Dynavectorens svakhet, på samme måte som med mange gamle tangensial-armer(Revox/Technics/..)uten sammenlikning forøvrig.

    Arne K
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Fosse, du kan vel enkelt lage en VTA-tabell for de forskjellige platetykkelsene? Justering er vel gjort minst like fort og greit som på en WTRA?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    VTA & tilhørende variasjon, med forskjellig vinyl-kvalitet, blir mindre kritisk om du hadde hatt en lengre arm, eller en arm som var vertikal-leddet inne ved basen.
    (Dynavectorens svakhet, på samme måte som med mange gamle tangensial-armer(Revox/Technics/..)uten sammenlikning forøvrig.

    Arne K
    Hvis du leser tråden i sin helhet ser du at jeg har overveid et utall armer, betalt for to, og fått den jeg har mest lyst på ;). Kan tilføye at jeg er overmåte fornøyd, og det ikke fordi forventingsnivået var lavt.

    Det som er så vakkert med DV507 er at man justerer VTA på et blunk. Det er altså null problem å memorere (eller markere) et punkt for 180g og et punkt for 120g. Fordelen med delingen av armen er at man får høyere effektiv masse i horisontalplanet enn i vertikalplanet (som man også gjør med parallellarmer).

    Jeg ser den teoretiske utfordringen, men mener dette er løst i og med at justeringen er så enkel i praksis.

    Ellers er ikke arm lenger noe tema, jeg er i boks der. Temaet er i så måte off-topic.

    Spørsmålet er heller om jeg skal unne meg den pickupen jeg har forelsket meg i, og hvordan Te Kaitora Rua står seg mot den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn