Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.988
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å få tak i en flink snekker, han har tid om 4-6-8 måneder. Det samme gjelder også andre håndverkere. Det er et stort misforhold i utdannelse og hva slags arbeidskraft markedet etterspør. Er det foreldrene som har for store ambisjoner for sine foresatte, eller er det samfunnet som har ambisjonene?

    Det er samfunnet. I dag besettes sekretærstillinger (heter noe annet nå. Sekretær er ikke fint nok) av folk med mastergrad (minst). Før hadde de videregående....
    Denne utviklingen kan umulig være samfunnsøkonomisk lønnsomt.
    Det er også slik at mange dyktige fagfolk (hånverkere; bygg og anlegg; transportsektor) flykter fra bransjer med sosial dumping og stor midlertidighet. Disse fyller nå universitetene, men det er tvilsomt om deres nyervervede kompetanse får noen nytteverdi....
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvilken bransje er det vanskelig å finne kompetanse? NAV har ikke hørt om det.
    Det kan godt være at finnes noen smale segmenter der kompetansen mangler, men det er ikke vanlig. Mitt inntrykk etter å vært ansatt på to Universiteter og en forskningsinstitusjon, er selv den mest smale kompetanse er overflodsgode for arbeidsgiverne i en slik grad at ansettelseskriteriene går primært på kjønn og alder.
    Sist jeg søkte på en smal høykompetansestilling var jeg en av 671 søkere, og det var tre dager før fristens utløp.
    Noen eksempler:

    - Kompetanse til å utvikle, bygge og vedlikeholde ny infrastruktur på jernbanen (med helt nytt signalsystem og digital plattform som krever mye spesialkompetanse fra utlandet som eks).
    - Prosjektledere og utviklere innen det meste av ny digitale plattformer, gjerne med spisset kompetanse på de ulike ERP-leverandørene. Tilsvarende med økonomisystemer, innsikt i komplekse økonomiprosesser i store konsern.
    - Eksperter på prognoser/økonomi for å sikre kosntadskontroll på ansettelser og leverandører fram i tid.
    - Kompetanse på personvern og GDPR og praktisk erfaring med implementering.
    - Brukeropplevelse og ekspertise på skreddersøm/utvikling - type Finn.no, men også brukeropplevelse internt i selskaper for en effektiv arbeidshvedag.
    - Prosjektledere for utbyggingsprosjekter, som byggherre, der svært få klarer å få noe margin på disse prosjektene per idag grunnet dyre tomter og høy pris på byggevarer mht. svak kroneverdi.
    - Folk med erfaring på nye smarte nettverk / 5G / IOT: I en ny virkelighet med problemer med Kina så har flere selskaper begynt å se på en bedre og sømløs produktlinje fra leverandører i Asia til sammensetting i EU/USA som eks.. Dette krever en mer sømløs integrasjon på produksjonslinjene, lokalt på den enkelte fabrikk, men også på tvers av kontintenter ved endringer i tilbud eller etterspørsel osv.

    Edit: Jeg kjenner flere saksbehandlere i NAV. Hvem i NAV er det du snakker med????
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.764
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her snakker du nærmest utelukkende om teknologisk kompetanse, hvor det faktisk er nødvendig, men det offentlige påberoper seg stort behov for spisskompetanse på ren "papirskyving".....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Her snakker du nærmest utelukkende om teknologisk kompetanse, hvor det faktisk er nødvendig, men det offentlige påberoper seg stort behov for spisskompetanse på ren "papirskyving".....
    Nei, overhodet ikke utelukkene teknologi - dessuten er teknolog så mangt, F.eksERP(system for bedrifter internt) og ERTMS(nytt signalsystem) veldig forskjellige ting, for å ikke nevnte 5G og lokale nettverk, eller automatisering og balansering av strømnettet vårt.

    Dessuten er det mye regnskaps- og økonomikompetanse i dette.

    Prosjektledere for bygg- og anlegg er ikke teknologi, men disse må beherske og ha innsikt i ganske så mye, om det er Tek10, ventilajsjonssystmer, og støyping etc. for å lede et prosjekt effektivt.

    Skal vi kateogirsere dette snakker vi om: Governance, Control, Technology, Management og R&D.

    Vedrørende lederstillinger i det offentlige og papirflytting så kan jeg delvis forstå hva som menes - men det blir feil å stemple hele den offentlige forvaltningen basert på dette. Ref. min eksempler. Men - det heller ikke lett - da kravene til det offentlige har økt i omfang - f.eks. krav til HR, HMS etc. som krever både ledelse og kapasitet++.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    18.988
    Antall liker
    9.256
    Jeg svarte indirekte på Voff sitt innlegg via å svare på ditt :) vVoff Vaff!
    Krabb ned av den høye hesten din og se deg rundt hvor det er det mangler kompetanse. Det er snart ikke norske arbeidstakere igjen i hotell og restaurant, bygg og anlegg, serviceyrker,...
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Vedrørende teamet "for mange ledere" så er det en såpass forenklet problemstilling - at dere mister vesentlige detaljer på vegen. Men ja, det er nok for mye byråkrati, spesielt i offentlig forvaltning idag. Men, nei - ikke alle ledere er dødt kjøtt - mange jobber svært hardt for å effektivisere og tiltrekke seg riktig kompetanse. Noen av de mest flittife og disiplinerte ledere jeg har møtt er innen det offentlige - og det trengs.

    Jeg skjønner av avsnittet over det siterte at du ikke siktet til ledere spesifikt, men kompetanse. Det er nok vanskelig å si seg uenig i.

    I det siterte lurer jeg på ha slags "vesentlige detaljer" vi mister på vegen. Å hevde det finnes gode og hardtarbeidende ledere er det vel ingen som har benektet?

    Men at mange ledere er daukjøtt, er utvilsomt. Og det er ikke bare i offentlig sektor dårlig ledelse og byråkrati er et problem, privat byråkrati er slettes ikke bedre enn det offentlige, ofte er det heller motsatt?

    Men det som utvilsomt er et problem er den amerikansk-inspirerte leder-stilen somer kommet for fullt i Norge, lederen som ikke har fagspesifikk-kompetanse, men kan lede hva som helst i kraft av sin ledererfaring.

    Generelt er troen på at ledere er så avgjørende svært overdreven. De fleste virksomheter klarer helt fint å organisere seg selv når arbeiderne er kompetente og motiverte. Beslutninger kan tas uten en leder på toppen.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    895
    I helse Sør Øst er det over 100 direktører, underdirektører. Direktør for kommunikasjon, for undervisning og opplæring, teknisk, økonomi, for data og samhandling, ansettelser/personal, og mange andre grener. Det har vært stor vekst i ansettelser av slike ikke medisinsk-aktive stillinger. På toppen av dette brukes det store beløp på eksterne konsulenter fordi de ansatte ledere ikke greier den jobben de har fått, fullt ut. Før i tiden var dette systemet mye enklere, og det var ikke kø i helsevesenet på 60-70 og 80-tallet.
    På behandlings-siden florerer det med deltids-stillinger til frustrasjon for de ansatte på "gulvet" Ganske stort sykefravær og innleide vikarer og ekstravakter er også et problem.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    I helse Sør Øst er det over 100 direktører, underdirektører. Direktør for kommunikasjon, for undervisning og opplæring, teknisk, økonomi, for data og samhandling, ansettelser/personal, og mange andre grener. Det har vært stor vekst i ansettelser av slike ikke medisinsk-aktive stillinger. På toppen av dette brukes det store beløp på eksterne konsulenter fordi de ansatte ledere ikke greier den jobben de har fått, fullt ut. Før i tiden var dette systemet mye enklere, og det var ikke kø i helsevesenet på 60-70 og 80-tallet.
    På behandlings-siden florerer det med deltids-stillinger til frustrasjon for de ansatte på "gulvet" Ganske stort sykefravær og innleide vikarer og ekstravakter er også et problem.
    Her tror jeg du peker på en helt riktig sammenheng. Når antallet direktører og og ledere eser ut så har det direkte negativ virkning på produksjonen. Den samme tendensen har man innenfor undervisningssektoren, der Udir har est ut til et byråkratisk monster hvis oppgave i stadig større grad er å hindre lærere å gjøre jobben de er satt til å gjøre: Nemlig undervise.

    Den nå avdøde David Graeber beskrev denne tendensen i boka "Bullshit jobs".
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.988
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Samme med universitetene. Jo flere ansatte i administrasjonen, jo mer administrativt arbeid på de vitenskapelig ansatte. Er nok en naturlov dette...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.162
    Antall liker
    34.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her tror jeg du peker på en helt riktig sammenheng. Når antallet direktører og og ledere eser ut så har det direkte negativ virkning på produksjonen. Den samme tendensen har man innenfor undervisningssektoren, der Udir har est ut til et byråkratisk monster hvis oppgave i stadig større grad er å hindre lærere å gjøre jobben de er satt til å gjøre: Nemlig undervise.

    Den nå avdøde David Graeber beskrev denne tendensen i boka "Bullshit jobs".
    Ikke si til noen at dere fikk tipset av meg:
    Archibald Putt: The Unknown Technocrat Returns
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.413
    Antall liker
    7.758
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal inrømme at jeg har et noe delt syn på dette med ledere som ikke kan jobben som utføres i bedriften. Slike som er "verdens beste i ledelse"! Og selvsagt ikke har filla av ide om hva som egentlig foregår "på gølvet". Og er de kvinner har de dessuten en herlig evne til å ansette kvinnelige seksjonsdirektører som heller ikke aner noe om hva som produseres og hvordan kultur og klima i bedriften er. Slikt behøver de ikke å vite noe om, de er ledelseseksperter og de er kvinner! Kvinner er som kjent fulle av empati og slike følelser, og det kompenserer for det meste. I teorien i det minste!

    Jeg har vært utsatt for et par slike, og følelsene er som sagt delte. Takket være disse damenes tåpelige disposisjoner fikk jeg og mange kolleger over en to års periode over 300K i lønnsøkning for å være med å hindre at firmaet kolapset! Dessverre vil det ta for lang tid å gå i detalj når det kommer til eksempler, men det var forsiktig sagt en "bumpy ride" mens det sto på. Jeg foreslo på årsmøtet i fagforeningen at den avgåtte konserndirektøren burde blitt utnevnt til æresmedem i foreningen. Men forslaget ble stoppet av to årsaker. Hun innehadde ikke de nødevndige faglige kvalifikasjoner til å være medlem, og ble det hevdet, det ville være en slem fornærmelse og bidra til å ødelegge det hun måtte ha igjen av rykte. Og så slemme skulle vi ikke være! Men fakta er at ingen noensinde har gjort en så fremragende innsats for min og mine kollegers personlige lønnsutvikling som denne direktøren! Det var selvsagt ikke hennes intensjon, det må være klart. Det var kun en logisk konsekvens av at en politiker ansatte et inkompetent menneske i en jobb som ikke passet til vedkommendes kvalifikasjoner.

    Facit etter noen år med en "ledelsesekspert" på toppen ble vel en smule varig kostnadsøkning, massive brudd på AML ( dispensasjoner så det var ikke helt ulovlig ) og noen "ekspert ledere" og styreleder som forsvant ut døra. En mindre "ekspertfokusert" leder som var litt mindre arrogant og som hadde satt seg litt inn i hva som gjorde at hvordan bedriften "tikket og gikk" og hvordan og hvorfor folk gjorde som de gjorde ville nok ha lykkes bedre. Kultur og temperatur i en bedrift er vesentlige faktorer som en god leder må kjenne til, hvis han/hun skal lykkes.

    Men dessverre fikk ikke denne episoden noen som helst konsekvenser for de som i bunn og grunn var ansvarlige ( regjeringen ) eller eier (statsåden ). Staten er på mange måter en elendig bedriftseier. I en privat bedrift ville hoder ha rullet i et helt annet omfang. I store multinasjonale selskaper er situasjonen veldig lik det som skjer i stalige selskap. Det er for mange eiere ( aksjonærer ) til at de kan enes om å sette administrasjonen "på plass". Administrasjonen i slike kan i likhet med regjeringer ture fram stort sett som de øsnker.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    895
    I helsevesen også. Registrering og prosedyre-koder "en masse" for å tilfredstille noen.Statistikk og kontroll, mest uten mening og konsekvens.Prosedyrer tar noen ganger like lang tid som det aktuelle problem
    Men det var nok slik at før i tida hadde legene all styring og det ble etterhvert for uspiselig så fikk de med økonomisk gymnas overta, og da er det blitt mye administrasjon og mindre direkte pasientrettet arbeid, mindre effekt med andre ord.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.413
    Antall liker
    7.758
    Torget vurderinger
    0
    100 direktører i et helseforetak?? Du spøker nå??
    Bevilgningene må jo brukes til noe vet du. Hvis pengene gikk til pasientrettede tiltak ville det bare føre til inflasjon! ( Eller noe slikt! )
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.988
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Bevilgningene må jo brukes til noe vet du. Hvis pengene gikk til pasientrettede tiltak ville det bare føre til inflasjon! ( Eller noe slikt! )

    Ja, da er det bedre å gjøren noen få(?) til millionærer. Det er jo ikke så mange(?) av dem likevel. Vi bør også gi dem skattelette ved etthvert statsbudsjett; de er jo så få(?) så det monner likevel ikke i statskassa.....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg skjønner av avsnittet over det siterte at du ikke siktet til ledere spesifikt, men kompetanse. Det er nok vanskelig å si seg uenig i.

    I det siterte lurer jeg på ha slags "vesentlige detaljer" vi mister på vegen. Å hevde det finnes gode og hardtarbeidende ledere er det vel ingen som har benektet?

    Men at mange ledere er daukjøtt, er utvilsomt. Og det er ikke bare i offentlig sektor dårlig ledelse og byråkrati er et problem, privat byråkrati er slettes ikke bedre enn det offentlige, ofte er det heller motsatt?

    Men det som utvilsomt er et problem er den amerikansk-inspirerte leder-stilen somer kommet for fullt i Norge, lederen som ikke har fagspesifikk-kompetanse, men kan lede hva som helst i kraft av sin ledererfaring.

    Generelt er troen på at ledere er så avgjørende svært overdreven. De fleste virksomheter klarer helt fint å organisere seg selv når arbeiderne er kompetente og motiverte. Beslutninger kan tas uten en leder på toppen.
    Det er ingen klare svar her - og jeg er ydmyk til at det er flere problemstillinger.

    Min opplevelse er at det er et ensidig fokus på ledere som tjener for mye. Det er muligens riktig, men på samme tid - kanskje ikke hovedproblemet.

    Jeg tror at byråkrati både fører til for mange ledere og ansatte. Problemet med dagens effektivisering er at man ofte bruker ost-høvel tilnærming- dvs. at man både kutter god arbeidskraft og de som ikke bidrar med noe produktivt.

    Private bedrifter er ofte noe mer effektive da de må balansere inntjening med byråkratiet, men i et rikt Norge med mye inntjening er det flere unntak. Som sagt, noen av de mest hardtarbeidende og dyktige mennesker jeg har møtt er i offentlig sektor og er ofte idealistiske.

    Jeg opplever ikke at vi har en amerikansk stil per idag - kanskje med unntak av helsesektoren som tenker kost og kost. Men, vi beveger oss mer i den retningen muligens.

    Jeg tror på gode ledere som er inkluderende og er med i krigen - men det er for mange Boss som dikterer og er dårlige ledere - enig. Etter min mening er det mangelvare på gode ledere som inspirerer og er inkluderende.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.625
    Antall liker
    4.212
    Sted
    Bartistan
    Jeg skal inrømme at jeg har et noe delt syn på dette med ledere som ikke kan jobben som utføres i bedriften. Slike som er "verdens beste i ledelse"! Og selvsagt ikke har filla av ide om hva som egentlig foregår "på gølvet"....
    Uansett kjønn, her aner jeg en vaaag eim av Randi Flesland. Mulig jeg er ute og sykler på helt feil jorde nå, men fra sidelinja, via media, ga den dama meg uansett et rikt utvalg av negative hakeslipp over mange år
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.764
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helseledere tenker kost-kost????? Med 100 direktører i et helseforetak?? Det må i så fall være sitt eget kostøre de tenker på!
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    895
    Jeg har drevet med mitt i 40 år uten noen til å lede meg. Jeg vet ikke helt hva dette "ledelse" er. Jo , bortsett fra Helge Lund , Janne Carlson, og mange flere utmerkede ledere. Helt klart , firma må ha god leder, E. Reiten i Hydro, var klassekamerat for lenge siden, stor karriere og dyktig også politiker men SP da, ikke så bra.
    Mulig pasienter i fremtiden vil ønske seg til sykehus hvor det er best direktør og ledelse.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Helseledere tenker kost-kost????? Med 100 direktører i et helseforetak?? Det må i så fall være sitt eget kostøre de tenker på!
    Ja, enig - poenget er at de tenker kost på pasienter og ikke best mulig behandling.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.413
    Antall liker
    7.758
    Torget vurderinger
    0
    Uansett kjønn, her aner jeg en vaaag eim av Randi Flesland. Mulig jeg er ute og sykler på helt feil jorde nå, men fra sidelinja, via media, ga den dama meg uansett et rikt utvalg av negative hakeslipp over mange år
    Bare en vag eim av Randi Flesland?
    Største tabben hun gjorde var å ansette sin venninne Anne Grette som flysikringsdirektør. Da hadde hun ingen fagperson som støtte. Genialt!
    Men det hadde jo til slutt den oppsiden at jeg fikk en anstendig lønnsøkning!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    699
    Får et svakt inntrykk av at kjære Randi ikke hadde noe særlig formstigning etter at hun sluttet i NSB (nei, ikke greie på tog heller....). Men det er jo noen som ansetter disse, eh, fenomenene. Hva tenker de?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.988
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    It's not what you know but who you know.....
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at byråkrati både fører til for mange ledere og ansatte. Problemet med dagens effektivisering er at man ofte bruker ost-høvel tilnærming- dvs. at man både kutter god arbeidskraft og de som ikke bidrar med noe produktivt.

    Private bedrifter er ofte noe mer effektive da de må balansere inntjening med byråkratiet, men i et rikt Norge med mye inntjening er det flere unntak. Som sagt, noen av de mest hardtarbeidende og dyktige mennesker jeg har møtt er i offentlig sektor og er ofte idealistiske.

    Jeg opplever ikke at vi har en amerikansk stil per idag - kanskje med unntak av helsesektoren som tenker kost og kost. Men, vi beveger oss mer i den retningen muligens.

    Jeg vil argumentere for at høye lederlønninger ER et stort problem. Om det er "hovedproblemet" kommer jo an på hva vi diskuterer. Her er argumentene mine, kort oppsummert:

    - Skyhøye lederlønninger har ingen sammenheng med bedriftens prestasjoner.
    - Høye lederlønninger bygger opp under en lederdyrkelse og en forestillingen om lederens betydning for bedriftens prestasjoner, noe det ikke er vitenskaplig belegg for. Lederen tar æren i konjukturoppgang, men bortforklarer dårlige prestasjoner med konjukturnedgang.
    - Når utelukkende er lønna, så er man feil mann/kvinne for jobben
    - Høye lederlønninger bygger oppunder et sterkere hierarki på arbeidsplassen, som skaper misnøye og det bidrar heller ikke til høy produktivitet
    - Aggregert skaper høye lederlønninger økende klasseskille som samfunnsmessig ER det aller største problemet et samfunn kan ha, siden så og si ALT av sosiale problemer har sammenheng med økonomiske forskjeller, og ikke bare absoltutte, men også relative.

    Deter ikke slik at det er noe prinsipiell motstand mot byråkrati i private bedrifter. Bare tenk på når du få service over telefonen, enten det er bank, mobil, strøm eller hva det skal være. Ja, de private kan være kjappe med å levere varer og tjenester, men når det oppstår problemer, så er saksgangen ofte treig og Kafka-aktig.

    USA, som mangler universelt offentlig helsetilbud, bruker dobbelt så mye på helsetjenester som oss i Europa. Og går man inn og ser på tallene, så går en absurd stor mengde ressurser til meningsløs og uproduktiv juss. Når oppgavene er komplekse tjenester- som ved helse- så er ikke private mer effektivt, tvert om.

    At amerikansk lederstil dominerer i dag er lett å observere både mtp all latterlig sjargong som har penetrert språket vårt. Når "personalavdelinga" er bytta ut med "Human Resource" så er det nettopp et tydelig tegn på det. Den økende fryktkulturen som preger offentlig sektor er også et tegn på det. Utdanningsetaten har hatt kontrakt med BI om å utdanne rektorer. Denne utdanninga er sterkt kritisert for å stå fjernt fra norsk arbeidertradisjon og de verdiene som man vil formidle i offentlig skole.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg vil argumentere for at høye lederlønninger ER et stort problem. Om det er "hovedproblemet" kommer jo an på hva vi diskuterer. Her er argumentene mine, kort oppsummert:

    - Skyhøye lederlønninger har ingen sammenheng med bedriftens prestasjoner.
    - Høye lederlønninger bygger opp under en lederdyrkelse og en forestillingen om lederens betydning for bedriftens prestasjoner, noe det ikke er vitenskaplig belegg for. Lederen tar æren i konjukturoppgang, men bortforklarer dårlige prestasjoner med konjukturnedgang.
    - Når utelukkende er lønna, så er man feil mann/kvinne for jobben
    - Høye lederlønninger bygger oppunder et sterkere hierarki på arbeidsplassen, som skaper misnøye og det bidrar heller ikke til høy produktivitet
    - Aggregert skaper høye lederlønninger økende klasseskille som samfunnsmessig ER det aller største problemet et samfunn kan ha, siden så og si ALT av sosiale problemer har sammenheng med økonomiske forskjeller, og ikke bare absoltutte, men også relative.

    Deter ikke slik at det er noe prinsipiell motstand mot byråkrati i private bedrifter. Bare tenk på når du få service over telefonen, enten det er bank, mobil, strøm eller hva det skal være. Ja, de private kan være kjappe med å levere varer og tjenester, men når det oppstår problemer, så er saksgangen ofte treig og Kafka-aktig.

    USA, som mangler universelt offentlig helsetilbud, bruker dobbelt så mye på helsetjenester som oss i Europa. Og går man inn og ser på tallene, så går en absurd stor mengde ressurser til meningsløs og uproduktiv juss. Når oppgavene er komplekse tjenester- som ved helse- så er ikke private mer effektivt, tvert om.

    At amerikansk lederstil dominerer i dag er lett å observere både mtp all latterlig sjargong som har penetrert språket vårt. Når "personalavdelinga" er bytta ut med "Human Resource" så er det nettopp et tydelig tegn på det. Den økende fryktkulturen som preger offentlig sektor er også et tegn på det. Utdanningsetaten har hatt kontrakt med BI om å utdanne rektorer. Denne utdanninga er sterkt kritisert for å stå fjernt fra norsk arbeidertradisjon og de verdiene som man vil formidle i offentlig skole.
    Faktisk ikke helt uenig, men du får med deg nedsiden og ikke oppsiden med en mer tydelig ledelse. Dessuten finnes det gode eksempler på at en tydelig ledelse kan ha stor effekt. I vår kultur er det en viss motstand mot amerikansk lederstil - og det er mye flat ledelse rundt omkring - men dessverre - også noe «amerikanisering» som ofte viser seg å fungere dårligere her hjemme. Der er jeg enig.

    Lønn og CV bør heller ikke være alt når man ansetter ledere i f eks stat og kommune - også enig.

    Nivået på lederlønninger i Norge er relativt lavt ift utlandet, og er ikke etter min mening, rotproblemet. Men det er på samme tid et problem når lønninger ikke står i stil til prestasjoner som vi har eksempler på - og gir et dårlig signal.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.518
    Antall liker
    10.048
    Tydelig ledelse er ikke et spørsmål om økonomi, det er et spørsmål om personlighet. Å lede uten å sette sitt eget ego øverst, er kunsten. Man kan mistenke at enkelte som ikke vil lede uten veldig høy betaling, ikke har tatt akkurat det inn over seg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.764
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nokså enig. God ledelse er å få ting til å skje gjennom andre, var det noen som sa. En god leder er først og fremst en tilrettelegger, ikke en som heiser flagg og ser seg selv i speilet....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nivået på lederlønninger i Norge er relativt lavt ift utlandet, og er ikke etter min mening, rotproblemet. Men det er på samme tid et problem når lønninger ikke står i stil til prestasjoner som vi har eksempler på - og gir et dårlig signal.
    hva er rasjonalet i å sammenlikne med galskapen i utlandet? noen lederflukt har vi jo ikke…
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    hva er rasjonalet i å sammenlikne med galskapen i utlandet? noen lederflukt har vi jo ikke…
    Riktig. Det er en helt falsk problemstilling at norske ledere liksom skal være så ettertraktet i utlandet. Det er det ikke noe grunnlag for å hevde i forskningslitteraturen.

     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.988
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Ganske opplagt egentlig; du får de grådigste folka som er mest opptatt av sin egen bankkonto. Det samme gjelder for politikere.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    hva er rasjonalet i å sammenlikne med galskapen i utlandet? noen lederflukt har vi jo ikke…
    Poenget er at lønningene i Norge på både kunnskap og ledelse er relativt lave. Men, vi har liten lederflukt til og fra Norge det er riktig.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ganske opplagt egentlig; du får de grådigste folka som er mest opptatt av sin egen bankkonto. Det samme gjelder for politikere.
    Mitt inntrykk er at mange ikke velger jobb på lønna - jeg tror det er litt overdrevet å si det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn