Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Det er veldig vanlig at damen i huset har en 80 % stilling. Barn og tidsklemma...

    Tar vi alle i arbeidsfør alder og ser på par, så tviler jeg på at flesteparten er to 100 % stillinger.
    Det finner jeg lett provoserende hvis det stemmer. Håper ikke det er de samme som konstant klager over økonomien.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Plantasjen sto for hagearbeid, og det var da naturlig at de holder åpent for at folk som styrer med hagen kan ta den på søndag. Dessverre har plantasjen tatt hele armen. De selger nå mye annet stash som ikke er relatert til hage.
    Poenget var bare, man kan hvis man vil. Går an å åpne for dagligvare og ikke alt annet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det finner jeg lett provoserende hvis det stemmer. Håper ikke det er de samme som konstant klager over økonomien.
    det er veldig vanlig å jobbe litt redusert i Norge. Det er stort sett en tradeoff mellom mer fritid og høyere lønn som man evt ikke trenger. Samboeren mon har 93.7% (sommertid hele året). Var veldig praktisk da barna var små.

    Andel med deltid er dobbelt så høy for kvinner som for menn, for øvrig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det finner jeg lett provoserende hvis det stemmer. Håper ikke det er de samme som konstant klager over økonomien.
    10 % av befolkningen er uføretrygdet. Disse er ikke alle single, for å si det slik. Å være på trygd er ingen luksus. Du blir ikke rik av det og må være vant med å leve begrenset.

    Videre så blir du heller ikke rik av å jobbe på kiwi. 400k for en 100 % stilling er latterlig lavt. Og det får du neppe der. Vet om noen som hadde lønn på rundt 320k ved meny. Det var gjennomtrekk av en grunn. Bor du i Oslo kan du glemme et okay liv på slik lønn.

    De aller fleste ønsker å jobbe så mye som de klarer. Tidsklemma er i høyeste grad reell for småbarnsfamilier, og det er rimelig vanlig å betale seg ut av den ved at den dårligst lønnede går ned i stilling.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    10 % av befolkningen er uføretrygdet. Disse er ikke alle single, for å si det slik. Å være på trygd er ingen luksus. Du blir ikke rik av det og må være vant med å leve begrenset.

    Videre så blir du heller ikke rik av å jobbe på kiwi. 400k for en 100 % stilling er latterlig lavt. Og det får du neppe der. Vet om noen som hadde lønn på rundt 320k ved meny. Det var gjennomtrekk av en grunn. Bor du i Oslo kan du glemme et okay liv på slik lønn.

    De aller fleste ønsker å jobbe så mye som de klarer. Tidsklemma er i høyeste grad reell for småbarnsfamilier, og det er rimelig vanlig å betale seg ut av den ved at den dårligst lønnede går ned i stilling.
    Ja, alt er veldig vanskelig... De som tjener for lite bør jo veie opp med å jobbe litt mindre.

    Kjenner til tidsklemma, er i den selv, men jaggu klarer jeg å jobbe likevel.

    At man betaler seg ut av tidsklemma er selvsagt helt greit og skjønner at mange ønsker det, men ikke klag over dårlig økonomi etterpå.

    Trygdede er selvsagt noe annet Så de blander jeg ikke inn
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    intet er så lett som å finne seg en annen jobb.

    tillegg:

    det jeg prøvde å si: en skal være forsiktig med å projisere sin gode pokerhånd til alle rundt bordet
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Nå er det vel ikke overalt i "utlandet" at alt er åpent til enhver tid. Prøv to uker i feriested litt utenfor allfarvei i eksempelvis Danmark. Da bør du ikke tro at butikkene er åpne til langt på kveld og i helger.
     
    6

    65finger

    Gjest
    det er en masse butikker av normal størrelse som er åpne i Norge, ved campingplasser f.eks. ser ikke helt behovet selv men det er mye som er åpent på søndager. på Majorstua i Oslo er det matbutikker åpne 24 timer i døgnet
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel ikke overalt i "utlandet" at alt er åpent til enhver tid. Prøv to uker i feriested litt utenfor allfarvei i eksempelvis Danmark. Da bør du ikke tro at butikkene er åpne til langt på kveld og i helger.
    Men det er ikke fordi det er forbudt å ha åpent; det er fordi butikken velger å la være.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Å sammenligne det danske dagligvaremakedet med det norske blir ganske skivebom, det er noen store fundamentale forskjeller der..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    La nå de butikkene som ønsker å være åpne være åpne når de selv vil. Er det økonomisk fornuftig å ha søndagsåpent så må da det være opptil innehaver av butikken. Og ta en søndagsvakt på Rema eller Stereofil eller hva slags butikk som velger å holde åpent kan da ikke være verdens undergang. Mange ufaglærte, godt voksne, pensjonister og andre vil helt sikkert ta en søndagsjobb innimellom. Det er ikke nødvendig å konstruere et problem på forhånd. Dette går bra i mange andre land. Men når kristenfundamentalister, formyndere og sosialister finner hverandre så blir det vanskelig til og med å prøve det ut for å se hvordan det går. Neida, her skal vi ikke endre noe som helst. Punktum.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med frislipp av matbutikker så vil andre butikker også måtte slippes fri. Likhet for loven og den slags.
    Ta en tur til sosialdemokratiet Sverige (når coronaen slipper taket). Matbutikker er gjerne åpne 08-22 alle dager, men hagesentre, jernvare etc er det ikke.
    I Norge er det "brustadbuene", hagesentre, og butikker på "turiststeder" som får lov til å være åpne. Likheten i det er diskutabel.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Med et pitteliltet forbehold: I japan mener jeg at alle forretninger er åpne tom Søndag, Mandag er fridag. egentlig ikke så dumt....

    FamilyMart ol er dog åpne døgnet rundt alle dager.....

     
    C

    cruiser

    Gjest
    Som hvilke faktorer dem konkurerer på, dansker handlevaner, danskenes matkultur og ikke minst eierstruktur i matvareleddene.
    Norge er i en særstilling i Europa hva gjelder handlevaner, vi er handler desidert oftest og minst variert. Det gjør at kjedene konkurerer utelukkende på pris og tilgjengelighet. Alle butikkene har de eksakt samme varene(fordi vi ikke har noen matkultur) da er markedsandeler avgjørende når det skal forhandles pris med leverandører. Norge har i praksis bare 3 kjeder som kjøper "det meste" fra 1 leverandør, orkla
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor i all verden skal det betales ekstra for å jobbe helg/helligdag/natt? Det er jo bare fordeler å jobbe disse vaktene. Man må også få slutt på dette tullet med overtidsbetaling ut over ordinær arbeidstid, folk må være glade hvis de kan jobbe litt ekstra. Gjennomfør 48 timers arbeidsuke.
    Feber Pinky?? Corona som har slått til?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor i all verden skal det betales ekstra for å jobbe helg/helligdag/natt? Det er jo bare fordeler å jobbe disse vaktene. Man må også få slutt på dette tullet med overtidsbetaling ut over ordinær arbeidstid, folk må være glade hvis de kan jobbe litt ekstra. Gjennomfør 48 timers arbeidsuke.
    For en som er i et vaktyrke som ikke har helg/helligdag/helgetillegg og normert arbeidsuke på 44,8 timer, har jeg litt problemer med å forholde meg til disse lagene med sarkasme. Forøvrig har jeg også vanskeligheter med å forstå at de skal være så umenneskelig å jobbe i en butikk på søndager.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    For en som er i et vaktyrke som ikke har helg/helligdag/helgetillegg og normert arbeidsuke på 44,8 timer, har jeg litt problemer med å forholde meg til disse lagene med sarkasme. Forøvrig har jeg også vanskeligheter med å forstå at de skal være så umenneskelig å jobbe i en butikk på søndager.
    No har vel du eit yrke der desse tinga er lagt inn i løna. Og eg vil tru at ein butikktilsett kan fort ha litt problemer å forhalda seg til korleis det er å ha inntekta di og ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Da ser det ut som det skal lukte noe mindre asfalt i Norge enn først tiltenkt



    Hareide sier rett ut at Nasjonal transportplan (NTP) i dag er en urealistisk plan. Sist gang den ble revidert var i 2017. Da gikk Stortinget inn for å bruke 1000 milliarder kroner mellom 2018 og 2029.

    – Ingen kan si at ikke planen er ambisiøs. Men om vi har kunnet tro på den, er jeg mer usikker på. Ut fra prisanslagene manglet vi 130 milliarder kroner allerede da Stortinget gikk inn for planen, sier Hareide.

    – Jeg kan rett og slett ikke forholde meg til planen slik den ligger der i dag. Ikke når Østfoldbanen mellom Moss og Sarpsborg var kostnadsberegnet til 12 milliarder, og vi nå vet at den vil koste 50 milliarder, sier Hareide.


    https://www.aftenposten.no/meninger...yring-vil-gi-mer-igjen-for-samferdselskronene
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hva det kommer til å lukte er ingen nye jernbaneskinner. Hareide har vært frempå ved Arna til Voss og nå vil han skrote intercity-utbygging også

    Asfalten legges. Se bare på den idiotiske e18-utvidelsen.

    Vi går baklengs inn i fremtiden.


    Appropos denne elbilsatsingen. 2 tonn elbiler genererer en del svevestøv (noen skrev at ekstra bremse-, dekk og veislitasje veier opp for svevestøvet fra dieselen til en lettere bil). Og nye veier løser ikke køproblematikken.

    Jernbane er veien å gå, men ikke fra asfaltligaen.
     
    6

    65finger

    Gjest
    siden byggingen av Bergensbanen. hvor mange meter dobbeltspor: 2 km? Husk at AP bar hatt makten lengst siden dengang Larson
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva det kommer til å lukte er ingen nye jernbaneskinner. Hareide har vært frempå ved Arna til Voss og nå vil han skrote intercity-utbygging også

    Asfalten legges. Se bare på den idiotiske e18-utvidelsen.

    Vi går baklengs inn i fremtiden.


    Appropos denne elbilsatsingen. 2 tonn elbiler genererer en del svevestøv (noen skrev at ekstra bremse-, dekk og veislitasje veier opp for svevestøvet fra dieselen til en lettere bil). Og nye veier løser ikke køproblematikken.

    Jernbane er veien å gå, men ikke fra asfaltligaen.
    At "noen skrev" betyr ikke at det er sant. Det er det ikke.
    Påstand: Elbiler skaper mer svevestøv enn vanlige biler
    Konklusjon: Feil. Eksos er en stor kilde til svevestøv alene, både som primær og sekundær partikkelforurensing. I tillegg bidrar elbiler i langt mindre grad til utslipp av partikler fra slitasje på bremser.
    Energiregnestykket er heller ikke så opplagt som du tror. I energiforbruk eller CO2-utslipp kan du gjerne sammenligne tallene pr passasjerkilometer for Vy/NSB med tallene for å kjøre samme strekning mutters alene i en 2,5 tonns Tesla. Sist jeg så på de tallene ville Teslaen slå Vy, men bli slått av Flytoget. Grunnen er at togene bare er fulle i rushtiden, men ellers brukes det mye energi på å kjøre nesten tomme tog. Et passasjertog er en ekstremt ineffektiv måte å frakte en håndfull mennesker på. Med en passasjer eller to i en litt mindre elbil er det nesten walkover mht energiforbruk.

    Dessuten går det med veldig mye betong hvis man skal bygge jernbaneviadukter gjennom f eks Østfold. Den betongen må komme et sted fra, fraktes, og herde. Alle de trinnene avgir mye CO2. Når prislappen på intercityutbygging har vokst fra 12 til 50 milliarder på noen år, stort sett bare fordi grunnundersøkelser avdekker stadig mer sumpmark, er det kanskje på tide å spørre om det er fornuftig pengebruk hvis man vil ha mest mulig miljøeffekt pr krone.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En person alene i en Model S er sånn ca som trikken i Oslo målet i kWh / passasjerkilomter også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Det var jo ikke lange tråden. Signaturen Iron Jaw gir en presis beskrivelse, og så er det ikke så mye mer å si om det. Tybring-Gjedde er først og fremst Sivs problem. Og sitt eget største problem, slik som han må ut og trekke frisk luft når utenriksministeren ikke viser ham den respekt han mener å ha krav på. Stakkars sarte snøflaket som må ha trigger-fri sone for ikke å smelte helt ned.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nåja; vet det er svært mange høyrefolk som aldri kommer til å tilgi Solberg for å ha sluppet populister og rasister inn i regjeringen.
    Og det er i høyeste grad et problem for oss alle, slett ikke bare Frk. Jensen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei, Tybring-Gjedde (kona til snøflaket), Anundsen, Amundsen, Sandberg og alle er ikke først og fremst Sivs problem, Asbjørn. Altfor enkel ansvarsfraskrivelse det der. Erna ga dem posisjonen. Erna renvasket Søviknes til og med. Dette ligger under Høyres kappe, ikke FrP.


    Anbefaler å lese filternyheter hvis du ønsker litt lengde på tråden. Vanvittig lesning av hva statssekretærer holder på med. Det er bra HRS's aktiviteter kommer opp i lyset også. Erna eier HRS-statsstøtten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synes du nevnte populister har kommet styrket ut av sine korte gjestespill, eller har de mer blitt avkledd i full offentlighet?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Synes du nevnte populister har kommet styrket ut av sine korte gjestespill, eller har de mer blitt avkledd i full offentlighet?
    De har fått en arena å spille på, som de aldri burde fått. Så de er jo styrket. Mange tullinger som jublet da Listhaug lekte flotør og flyktning i Middelhavet.

    Det har også blitt slik at det vi tidligere så på som mindre begavede bygdetullinger nå deltar i debatt, der de forventer at deres meninger og holdninger blir tatt på alvor. Og det er kun Solbergs feil.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Synes du nevnte populister har kommet styrket ut av sine korte gjestespill, eller har de mer blitt avkledd i full offentlighet?
    Definitivt styrket. De har hatt reell makt i 7 år. De har fått gjennomføre sine prosjekter. De har endret samfunnet. De har normalisert klin kokos statsråder. "Jeg ville ikke valgt akkurat de ordene" = "jeg støtter budskapet". Vinduet for hva som godtas er for evig og alltid flyttet, og det er ikke bittelitt.

    Siden du spør slik om avkledning. Er du av den oppfatning av at SIAN kom svekket ut av å tape en debatt på nrk? Eller kom de styrket ut?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    FRPs regjeringsdeltagelse bør kanskje først og fremst tas opp med velgerene - de var Norges 3. største parti ved Stortingsvalget i 2017. Om man skal tro meningsmålingene nå så er oppslutningen på landsbasis betydelig lavere nå enn hva den var ved forrige valg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda, men er likevel greit å diskutere både generelle og prinsippielle aspekter ved å slippe de inn i regjering. Ingen andre ledere i Høyre har villet ta de inn i varmen, selv om det har betydd at de selv ikke fikk makt. Det står det stor respekt av. Solberg har ikke disse prinsippielle holdningene; makt betyr alt. Lukke øynene og holde seg for nesa.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg så ikke den debatten, så jeg vet egentlig ikke hvilket inntrykk SIAN ga, men det er en risiko i å gi et falsk inntrykk av likevekt mellom noen få ekstremister og resten av universet. Medias ryggmargsrefleks om «balansert dekning» har blitt grovt utnyttet, spesielt i USA. SIAN skriker etter oppmerksomhet, så da synes jeg ikke de bør få så mye oppmerksomhet.

    At det derimot er en betydelig populistisk fløy i det nest største regjeringspartiet er noe annet. På en eller annen måte har den kjøttvekta politiske konsekvenser, som weld77 også skriver. Det har ikke fungert spesielt bra i Sverige å forsøke å stenge SD ute og nekte å diskutere «deres» saker. Det får de ihvertfall mer vann på mølla av. Før corona var SD Sveriges største parti, drevet av «de andre forsøker å stenge oss ute»-retorikk. Det er også en farlig linje.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    farlig linje å nekte personer som Amundsen å bli statsråd. Jommen sa jeg smør. Farlig linje å stille krav til sine ministere? Farlig linje å kanskje ikke ta overgripere inn i regjering?

    Solberg er maktkåt. Makt trumfer integritet hvilken som helst dag, hvilken som helst time, hvilket som helst minutt.

    én ting er å ta FrP inn i regjering. Noe helt annet er å ikke stille de til ansvar for hva de gjør.

    Den eneste gangen Erna turte å stå opp mot FrP var da Stortinget sa klart og tydelig at mistillitsforslaget mot Listhaug ville få flertall. Det begynte å brenne under hennes egen ræv.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Å stenge folk ute har ingenting i et demokrati og gjøre. Velgerne skal repsekteres...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forstår det dilemmaet, Asbjørn. Er også tildels enig. Men desverre ser vi at i stedet for å ta avstand fra slike holdninger en stor del av Frp har, løper man etter de. Det gjelder ikke bare Høyre, men i svært stor grad Ap også. Den dagen Ap skjønner at det er den aller viktigste grunnen til stadig fall på meningsmålingene over de siste 15 årene, har Frp blitt spilt utover sidelinjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn