Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Ikke alle som liker 22/7-opportunisme: https://www.tv2.no/nyheter/9756935/
    Arbeiderpartiet "ønsker ikke å kommentere".
    Respondere på alt mulig rør gjør de gjerne, men når det kommer et behersket og åndsfriskt innspill fra en etterlatt, så nei. Vil ikke si noe. "Dialog" og "kommunikasjon" er visstnok jævlig viktig, men allikevel alltid bare instrumentell i en eller annen agenda som aldri er å bare si hva man egentlig mener.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Mon tro om dette er resultatet venstresiden så for seg;

    - AP i fritt fall på meningsmålinger, og FRP tar et megahopp.
    - Sandberg inn som justisminister.
    - KRF flørter med regjeringen.

    Arbeiderpartiet luktet blod i Listhaug-saken, det har til nå kun slått positivt ut for høyresiden. AP konstruerte selv 22.juli/Listhaug sammenhengen, ufint. https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/fullstendig-undvendig-av-stre-a-blande-inn-22-juli/3423427866.html, https://www.nettavisen.no/meninger/georgegooding/slik-koblet-de-listhaugs-innlegg-til-22-juli/3423426600.html

    Det fine med denne saken er at hanskene til pressen er tatt av. NRK, Dagbladet, VG, Aftenposten og en haug med lokalaviser har filterløst vist sin politiske slagside, alle har fått inn med teskje hvor de står politisk. Ingenting galt med det, så lenge alle vet det. Tiden hvor rikspressen blir sett på som en nøytrale nyhetsformidlere er definitivt over.

    At venstresiden har en hang til å "Hitle" og sette merkelapper på meningsmotstanderne, hjelper neppe.
    Syns denne er fin; man er selv det man beskylder meningsmotstanderne for å være. [video]https://www.nrk.no/video/PS*8a3efbfd-3bce-45b4-b126-9114e861c73e[/video].
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    6.257
    Trane: Visste du ikke at det fint går an å bruke to forskjellige sokker? Man er ikke "skeiv" av den grunn. Det er et STILTREKK:cool: Ingenting annet. Men kall det gjerne et kristelig opprør pgså, hvis det passer deg bedre.. Hareide hadde tross alt fått gjennomført ett av punktene han og hans parti gikk til valg på. Da har man lov til å markere seg...
    Tenkte kanskje det var en kristenpolitisk flørt med LGTB-miljøet. :p

    For øvrig, nei, det går ikke an å bruke to forskjellige sokker. Jeg gjorde det i vanvare en gang. Det var umulig å ikke kikke ned på venstrefoten med feil sokk. Helt umulig. Følte med helt skeiv, sånn bokstavelig talt mener jeg.
    Det er smart å bruke to forskjellige sokker hvis man vil ha oppmerksomheten bort fra andre ting.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg: Det er heller ikke feil...Moods gjorde den vrien i årevis, og det gjør jeg også. Aldri noe negativt å høre derom..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Trondmeg: Det er heller ikke feil...Moods gjorde den vrien i årevis, og det gjør jeg også. Aldri noe negativt å høre derom..
    I min bok så er det ikke noe man gjør. Enhver annen klovn velger selvfølgelig selv ;)
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Skal venstresiden vinne frem må de før eller senere begynne å snakke politikk. Folk flest har begynt å bli mettet av "fanden på veggen" argumentene som få kjenner seg igjen i. AP mister både til høyre og venstre. De er ikke radikale nok for de illrøde, der har SV vist seg å være et godt alternativ. De ikke fullt så røde har vel problemer med å se politikken til AP siden de heller vil prate om de "farlige høyrekreftene". Jeg vet ikke hva de tror, at velgerne kan skremmes over på sosialistisk side med polemikk?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.543
    Antall liker
    35.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo et stort problem at høyresiden gjør noe med de tilfellene som kommer opp. Thommesen og Listhaug er degradert til menige stortingsrepresentanter, Tonning Riise er lame duck ut stortingsperioden og deretter vekk, Teigen er allerede jobbsøkende. Og hva skal vel Larson gjøre uten Listhaug?

    Over på den andre siden er det derimot noen som aldri slutter å være en kilde til ny underholdning og nye utfordringer mot sin egen partiledelse:
    https://www.nrk.no/trondelag/avgatt-nestleder-giske-ut-mot-gahr-stores-ja-til-acer-1.13973450
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    LOL!

    Høyresiden gjør noe med tilfellene som dukker opp(!)

    Det var årets vits.


    Statsminister Solberg med regjering hadde full tillit til Olemic, fikk han gjenvalgt til og med.
    Statsminister Solberg med regjering synes Listhaug har gjort en god jobb. Full tillit. Har ikke utrettet noe som helst i posisjon utover å ødelegge debattmiljøet.
    Unge Høyre lederen ble beskyttet og så valgt inn på Stortinget, vel vitende fra høyreledelsen. Høyreledelsen har selv ansvar for sin "lame duck"
    Siv Jensen ville ikke vite om Leirstein-varslene. FrP-ledelsen pådrar seg kollektiv demens.

    Og dette er tilfellene vi vet om.

    Du har for så vidt rett i at høyresiden gjør noe med tilfellene som dukker opp. Tilfellene blir gjemt vekk, forfremmet og gitt ny tillit.


    PS!
    Hvis du tror at Høyresiden ryddet opp i Olemic, Listhaug og co, så anbefaler jeg å se på stemmegivningen. Full tillit fra FrP, Høyre og Venstre. Men du sier at høyresiden ryddet opp. Frekkhetens nådegave.

    PSS! Teigen er jobbsøkende fordi statsråden hans mistet sitt virke og posisjonens hans forsvant.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.543
    Antall liker
    35.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Listhaug trakk seg frivillig. Helt selv, må vite. Ikke høyresidens beslutning, eller statsministerens, eller FrP's, men bare hennes egen helt alene på sin populistiske ytterfløy. Hadde selvsagt ingen ting å gjøre med hverken mistillitsforslaget eller konsekvensene av at hun trosset statsministeren. Nei, hun hadde full støtte i regjeringspartiene og de var lei seg for at hun valgte å slutte.

    Og hvis du tror på det har jeg en bro til salgs. :)
     
    6

    65finger

    Gjest
    LOL!

    Høyresiden gjør noe med tilfellene som dukker opp(!)

    Det var årets vits.


    Statsminister Solberg med regjering hadde full tillit til Olemic, fikk han gjenvalgt til og med.
    Statsminister Solberg med regjering synes Listhaug har gjort en god jobb. Full tillit. Har ikke utrettet noe som helst i posisjon utover å ødelegge debattmiljøet.
    Unge Høyre lederen ble beskyttet og så valgt inn på Stortinget, vel vitende fra høyreledelsen. Høyreledelsen har selv ansvar for sin "lame duck"
    Siv Jensen ville ikke vite om Leirstein-varslene. FrP-ledelsen pådrar seg kollektiv demens.

    Og dette er tilfellene vi vet om.

    Du har for så vidt rett i at høyresiden gjør noe med tilfellene som dukker opp. Tilfellene blir gjemt vekk, forfremmet og gitt ny tillit.


    PS!
    Hvis du tror at Høyresiden ryddet opp i Olemic, Listhaug og co, så anbefaler jeg å se på stemmegivningen. Full tillit fra FrP, Høyre og Venstre. Men du sier at høyresiden ryddet opp. Frekkhetens nådegave.

    PSS! Teigen er jobbsøkende fordi statsråden hans mistet sitt virke og posisjonens hans forsvant.
    Jeg intervjuet en person som hadde ansvar for en byggeprosess mot stortinget når Korsmo var president. Samme styret dengang. Ett presidentskap som ville styre men hadde ikke tid og kompetanse. det endte i tingretten til stortingets presidentskaps tilfredstilles. Det ble bloddyrt for stortinget men de slapp å ta en beslutning (som hadde vært billigere) Olemic var en liten del en del av problemet. Hovedproblemet er at Stortingets presidentskap er ikke egnet til å styre byggeprosjekter. det har samtlige partier på stortinget et ansvar for. Ikke bare de partiene du hater så inderlig. Du slenger ut påstander om forhold du ikke har den fjerneste innsikt i fordi det gavner hatkampanjen din.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Listhaug trakk seg frivillig. Helt selv, må vite. Ikke høyresidens beslutning, eller statsministerens, eller FrP's, men bare hennes egen helt alene på sin populistiske ytterfløy. Hadde selvsagt ingen ting å gjøre med hverken mistillitsforslaget eller konsekvensene av at hun trosset statsministeren. Nei, hun hadde full støtte i regjeringspartiene og de var lei seg for at hun valgte å slutte.

    Og hvis du tror på det har jeg en bro til salgs. :)
    Du skulle ikke tilfeldigvis ønske å kjøpe en bro, skulle du?


    Det er ett stikkord i din oppramsing blant all støyen. Og det var ikke høyresiden som sto bak det.
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Ganske strålende av Toje.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er så mye som Toje ikke får til å stemme her, at han kanskje skulle se på sitt eget utgangspunkt.

    Det er uansett noe innsiktsløst når en gjør et facebookinnlegg til en bemerkning på et privat kaffeslabberas. Facebook er vår tids mest potente politiske kanal.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.142
    Antall liker
    9.471
    Det virker som om det er litt situasjonsbetinget hvor viktig Facebook er.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.282
    Antall liker
    9.523
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kun forakt igjen for norske politikere. Her krangler de om oppkonstruerte og tilgjorte krenkelser ettter et facebookinnlegg, mens man på åndsvakt vis legger tilrette for undergraving av norsk kraftkrevende industri med et skuldertrekk og hastige avgjørelser.

    Om 10 år sitter vi her og hutrer med europeiske strømpriser,mens kraftkrevende industri er flagget ut og lokale industristeder fraflyttet og NAV som viktigste arbeidsgiver.
    Da tusler Støre og Erna frem på husker-du-TV og forteller at " Jammen, det var jo ikke det vi hadde forutsatt da vi gikk inn i Acer".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.762
    Antall liker
    13.247
    Bortesett fra at kraftkrevende industri tar Acer med stor ro mener du? Men du vet nok bedre enn de hva dette innebærer og ikke for kraftkrevende industri. Også søtt at LO er veldig imot mens industrien de presumptivt representerer er tilhengere.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.543
    Antall liker
    35.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kun forakt igjen for norske politikere. Her krangler de om oppkonstruerte og tilgjorte krenkelser ettter et facebookinnlegg, mens man på åndsvakt vis legger tilrette for undergraving av norsk kraftkrevende industri med et skuldertrekk og hastige avgjørelser.
    Det er, med respekt å melde, rent sludder.
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gPyVv5/vg-mener-et-viktig-og-riktig-vedtak
    https://www.dagbladet.no/kultur/god-deal-darlig-rykte/69608052
    https://www.aftenposten.no/norge/po...vanlig-flertall-kan-si-ja-til-EUs-energiunion
    https://www.aftenposten.no/norge/po...pt-kraftig-debatt-Men-hva-betyr-det_-egentlig
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    2.528
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kun forakt igjen for norske politikere. Her krangler de om oppkonstruerte og tilgjorte krenkelser ettter et facebookinnlegg, mens man på åndsvakt vis legger tilrette for undergraving av norsk kraftkrevende industri med et skuldertrekk og hastige avgjørelser.
    Det er, med respekt å melde, rent sludder.
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gPyVv5/vg-mener-et-viktig-og-riktig-vedtak
    https://www.dagbladet.no/kultur/god-deal-darlig-rykte/69608052
    https://www.aftenposten.no/norge/po...vanlig-flertall-kan-si-ja-til-EUs-energiunion
    https://www.aftenposten.no/norge/po...pt-kraftig-debatt-Men-hva-betyr-det_-egentlig
    Helt sludder er det nok ikke og disse påstandene her:

    Uten energisamarbeidet får vi usikker strømforsyning, mer rasering av natur, brutte klimaløfter, sløsing med norsk arvesølv og dårligere markedstilgang.

    tror jeg ikke mange kjøper sånn uten videre……..


    Hvorfor i alle dager skulle vi få en mer usikker strømforsyning, disse kablene må betales av det samme budsjettet som utbygging og vedlikehold av nettlinjene og for Norge sin del er det her usikkerheten finnes, for nok vannkraft har vi.

    Mer rasering av natur? Vannkraftverk er rasering av natur og jeg tviler sterkt på at mer overføringskapasitet til et marked med høyere pris vil dempe trangen for utvidelser/bygging av nye.

    Brutte klimaløfter er et tulleargument på nivå med opprinnelsesgarantien og for Norges del vil dyrere strøm garantert ikke gi et løft for klima.

    Sløsing med norsk arvesølv, tull, dårligere markedstilgang for hva? Og om eu skulle finne på noe straffetoll el for handelsvarer som allerede leveres om avtalen ikke ble inngått, er vel det mat for jurister og ikke eu vennlige politiker
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.676
    Antall liker
    15.783
    Torget vurderinger
    2
    Et lite gløtt inn i hva som må ha foregått av baksamtaler etter Listhaugs innlegg. Romarheim er terrorforsker i Forsvaret og briefet også Gjørv-kommisjonen omkring ABB.

    Registrerer at noen synes jeg er for kritisk overfor Listhaug i mine uttalelser her på FB. Greit nok, men jeg står for min linje. La meg forklare min vei inn i materien.

    Jeg jobber med nasjonal sikkerhet, jeg har forelest om hva som utgjør terrorisme i mange år, og jeg kjenner 22/7-caset godt. Tore Bjørgo og jeg briefet f eks Gjørv kommisjonen om ABBs manifest. Blant de mest voldelige potente ideene som frontes i manifestet er konspirasjonen mellom innvandrere, muslimer, sosial-demokrater og feminister i en sammensvergelse for å selge ut Europa til ikke-hvite mennesker. (Kort fortalt og forenklet). ABB kaller dette forræderi av verste sort.

    Så når Listhaug påstår at AP bryr seg mer om terroristers rettigheter enn nasjonens sikkerhet er ikke det en påstand man kan frakoble ABBs makabre univers, eller parallelle virkelighetsforståelse. Tvert imot er manifestet arnestedet for slik tenkning, med 22/7-angrepene som blodig lanseringsseminar for manifestet.

    Uttalelsen til justisminister Listhaug fremstår i dette lyset horribel og høyst beklagelig. At hun kjepphøy stod for det fullt og helt, inntil hun innså at saken kunne få voldsomme karrieremessige konsekvenser for henne selv, er et krystallklart rasjonale for mistillit i Stortinget. At statsministeren lot dette inntreffe setter videre et spørsmålstegn ved henne som regjeringssjef. Ja, så graverende er saken.

    Merk også at oppi det hele har ytre høyre lansert en fiksjon om at koblingen til 22/7 er et resultat av en AP- rådgiver. Nei. Den var der fra første stund enten Sylvi mente det slik eller ikke. At en sittende justisminister fronter en ide som er så nært kjernen av tankegodset i manifestet, - ikke virkemidlene, absolutt ikke - er nærmest ikke til å tro. Det er historieløst, taktløst og tankeløst.

    På denne bakgrunn har jeg kommet med gjentatte negative kommentarer om hennes uttalelser og agerende, og sagt tydelig her på FB at jeg ikke kan ha tillit til henne som justisminister, i likhet med stortinget.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.660
    Antall liker
    10.220
    ^ Det kjennes enkelt å tilslutte seg Romarheims slutninger.

    Holdningene som sådan er innenfor ytringsfrihetens rammer. Problemet oppstår i det øverste tilltsvalgte lovgiver fronter såpass ytterliggående holdninger, og sprer et såpass betent budskap. At et ansvarlig stortingsparti setter terroristers rettigheter foran befolkningens sikkerhet er en såpass absurd påstand fra en justisminister, at det selvsagt må reageres kontant og bestemt.

    At ministeren ikke forstår dette er i sannhet både overraskende, og trist. At hun i tillegg mener at hennes meninger knebles, er enda mer kunnskapsløst. Jo, hun får selvsagt lov til å ytre seg som hun gjør. Men det er dog ikke forenelig med å være satt til å lede landets lovgivende forsamling, da i form av justisdepartementet. At dette er vanskelig å fatte for justisministeren, er noe av det mest skuffende med hele saken.

    Selvsagt måtte hun gå av.

    Disqutabel
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå var jo Listhaugs utspill en bommert, men denne påtatte moralske indignasjonen styrker neppe den politiske opposisjonen. Det har bredd seg en litt nedsnødd virkelighetsforståelse på venstresiden at selv om det ene terrorangrepet vi har opplevd i Norge var fra en høyreekstremist så er det her problemet ligger, og her det skal letes med luper for absolutt enhver sak man kan tolke gjennom briller med 22/7-nærsyntglass. PST kjenner jo til over 100 norske personer som har sluttet seg til terroristorganisasjoner. Men dette ønsker man å bagatellisere og nekte å forholde seg til før det smeller som det har gjort så mange mange ganger i Europa de siste årene.

    Breivik utgjør ingen fare lenger, han sitter bak lås og slå og er ikke en del av en større organisert terroristbevegelse som Den Islamske Staten, Al Quaida, Al Shabab, Boko Haram og andre som er populære blant norske islamister.

    Så slike selverklærte "eksperter" som dette gjør liten nytte med sin gråtende navlebeskuing.

    ---

    Nå er ikke Romarheim spesielt ille i så måte, for all del.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.660
    Antall liker
    10.220
    Nå var jo Listhaugs utspill en bommert, men denne påtatte moralske indignasjonen styrker neppe den politiske opposisjonen. Det har bredd seg en litt nedsnødd virkelighetsforståelse på venstresiden at selv om det ene terrorangrepet vi har opplevd i Norge var fra en høyreekstremist så er det her problemet ligger, og her det skal letes med luper for absolutt enhver sak man kan tolke gjennom briller med 22/7-nærsyntglass. PST kjenner jo til over 100 norske personer som har sluttet seg til terroristorganisasjoner. Men dette ønsker man å bagatellisere og nekte å forholde seg til før det smeller som det har gjort så mange mange ganger i Europa de siste årene.

    Breivik utgjør ingen fare lenger, han sitter bak lås og slå og er ikke en del av en større organisert terroristbevegelse som Den Islamske Staten, Al Quaida, Al Shabab, Boko Haram og andre som er populære blant norske islamister.

    Så slike selverklærte "eksperter" som dette gjør liten nytte med sin gråtende navlebeskuing.
    Nå misforstår du jo fullstendig. Forsøk en prinispiell innstilling til dette:
    Kan en justisminister fronte ytterliggående holdninger, samt benytte stråmenn for å desavuere sine politiske meningsmotstandere? Dropp tanken om moralsk indignasjon, dette er kynisk prinsipptenking, og det er soleklare grenser for hva som er akseptabelt for en justisminister.

    Det har ikke noe med personen ABB eller 77 unge liv å gjøre, det har å gjøre med at en minister har et mandat som skal følges. Kan ikke ministeren forholde seg til dette, må vedkommende fratre, det er ganske enkelt. Og dette påpekes greit av Romarheim.

    Disqutabel
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Listhaug bommet på sin facebookposting og tilskrev AP hensikter de ikke har eller av rimelige mennesker kan tolkes å ha. Hun betalte prisen og vi fikk en ny minister. Helt greit for meg, jeg synes det er mange som vil kle en slik post mye bedre. Så ingen tårer felt her.

    Men mange skal som sagt koke spikersuppe i det uendelige og tolker enhver tulling på sosiale medier som en terrortrussel om de er flåsete i kjeften, mens de reelle truslene mot land i Europa i mye større grad ignoreres eller forsøkes bagatellisert bort. Bare man endrer litt på sosioøkonomiske forhold og synger en glad sang så vil alt det vonde og slemme gå bort av seg selv og ingen flere islamister vil bruke vold.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.543
    Antall liker
    35.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ville ikke vært noe bedre om hun (dvs Teigen) hadde lagt ut et tilsvarende bilde av kampkledde vestlige soldater i Irak eller Afghanistan, med en tekst som f eks sa noe om at Vesten tråkker over islamske lik for å stjele naturressursene. Det ville hørt hjemme i en IS-brosjyre, ikke i et utsagn fra en norsk justisminister.

    Poenget er at det tråkker over grensen til å bli "fighting words" og er ikke lenger beskyttet som en politisk ytring. Kombinasjonen av ordene og det visuelle bildet gjør at dette blir mye hardere enn om noen skulle si det samme muntlig fra Stortingets talerstol som del av en debatt. At en statsråd med bakgrunn som kommunikasjonsrådgiver og hennes kommunikasjonsrådgiver ikke forsto (eller ville forstå) dette viste at hun ikke var egnet til oppdraget. Det inntrykket ble bare forsterket av at hun heller ikke viste spor av innsikt når hun ble konfrontert med dette i Stortinget.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg skal ikke forsvare den posten, men poenget er at den ikke hadde noen verdens ting med Anders Breivik å gjøre, og at det ikke tjener noen å prøve å gjøre til til noe slikt. Å se hele verden med 22/7 briller fører bare til paranoia og redsel for politiske diskusjoner der ikke alle er enige i mål, prioriteringer eller virkemiddel.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.660
    Antall liker
    10.220
    Listhaug bommet på sin facebookposting og tilskrev AP hensikter de ikke har eller av rimelige mennesker kan tolkes å ha. Hun betalte prisen og vi fikk en ny minister. Helt greit for meg, jeg synes det er mange som vil kle en slik post mye bedre. Så ingen tårer felt her.

    Men mange skal som sagt koke spikersuppe i det uendelige og tolker enhver tulling på sosiale medier som en terrortrussel om de er flåsete i kjeften, mens de reelle truslene mot land i Europa i mye større grad ignoreres eller forsøkes bagatellisert bort. Bare man endrer litt på sosioøkonomiske forhold og synger en glad sang så vil alt det vonde og slemme gå bort av seg selv og ingen flere islamister vil bruke vold.
    De reelle truslene er i ditt hode Islam, kanskje? Dette er ikke en spesifikk, målbar verdi, dessuten har vi like store trusler fra ekstremisering av politisk lederskap, spesielt tydelig i tidligere østblokk-land.

    Det er mange utfordringer så vel for Europa som verden ellers, det blir tydeligere og tydeligere at vi er i samme båt. Klima. Plast. Artsutryddelser. Regnskogproblematikk. Robotifisering. Trump. Radikalisering.
    Innvandring til EU er ikke noen større trusel enn dette, isolert sett. Men mange er av den oppfatning, det er liksom en ganske hendig katt å henge bjella på. Mens i virkeligheten er den reaksjonen også bare en form for radikalisering, og dermed en del av problemet, og ingen løsning.

    Disqutabel
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.543
    Antall liker
    35.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ikke forsvare den posten, men poenget er at den ikke hadde noen verdens ting med Anders Breivik å gjøre, og at det ikke tjener noen å prøve å gjøre til til noe slikt. Å se hele verden med 22/7 briller fører bare til paranoia og redsel for politiske diskusjoner der ikke alle er enige i mål, prioriteringer eller virkemiddel.
    For meg ville den posten vært et overtramp uansett. Det er bare ikke OK å assosiere en parlamentarisk meningsmotstander med terrorister på den måten. At den i tillegg går rett inn i begrunnelsen for hvorfor det var riktig å massakrere AP-ungdommer på Utøya gjør det definitivt ikke noe bedre. Vi vet at det finnes en grobunn for hat der, på samme måte som hvis argumentasjonen var speilvendt og fyrte opp under selvradikalisert islamsk ungdom med nag mot vestlige samfunn. Ikke OK i det hele tatt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De reelle truslene er i ditt hode Islam, kanskje? Dette er ikke en spesifikk, målbar verdi, dessuten har vi like store trusler fra ekstremisering av politisk lederskap, spesielt tydelig i tidligere østblokk-land.
    Islam i seg selv utgjør ikke noen terrortrussel. Det er mange andre kulturelle problemer med slik organisert gudedyrking og bokstavtro, men det blir en annen sak. Militante islamister derimot er et stort og hpndgripelig problem, og når det kommer til den vedvarende terrortrusselen i Europa i dag så er disse helt på topp.


    Det er mange utfordringer så vel for Europa som verden ellers, det blir tydeligere og tydeligere at vi er i samme båt. Klima. Plast. Artsutryddelser. Regnskogproblematikk. Robotifisering. Trump. Radikalisering.
    Ja og? Skal man bagatellisere et alvorlig problem selv om det finnes andre?


    Innvandring til EU er ikke noen større trusel enn dette, isolert sett. Men mange er av den oppfatning, det er liksom en ganske hendig katt å henge bjella på. Mens i virkeligheten er den reaksjonen også bare en form for radikalisering, og dermed en del av problemet, og ingen løsning.
    Innvandring i seg selv er ikke noe problem, men massiv innvandring fra araberlandene og islamske deler av Afrika er et stort problem på mange måter. Kulturelt, økonomisk, sikkerhetsmessig og demografisk. Terrortrusselen av alt dette er nok den minste av problemene, og folk stokker ofte argumenter her og ser ikke så godt forskjell på alt dette. Dog, ville alle disse problemene blitt mindre med betydelig mindre tempo på tilstrømmingen og litt bedre kvalitetssikring på de som gir permanent opphold. Men alt dette burde falle inn under kategorier innen vanlig politisk uenighet og ikke gjøres til noe polarisert som handler om høyreekstremister vs. landssvikere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg skal ikke forsvare den posten, men poenget er at den ikke hadde noen verdens ting med Anders Breivik å gjøre, og at det ikke tjener noen å prøve å gjøre til til noe slikt. Å se hele verden med 22/7 briller fører bare til paranoia og redsel for politiske diskusjoner der ikke alle er enige i mål, prioriteringer eller virkemiddel.
    For meg ville den posten vært et overtramp uansett. Det er bare ikke OK å assosiere en parlamentarisk meningsmotstander med terrorister på den måten. At den i tillegg går rett inn i begrunnelsen for hvorfor det var riktig å massakrere AP-ungdommer på Utøya gjør det definitivt ikke noe bedre. Vi vet at det finnes en grobunn for hat der, på samme måte som hvis argumentasjonen var speilvendt og fyrte opp under selvradikalisert islamsk ungdom med nag mot vestlige samfunn. Ikke OK i det hele tatt.
    Ja og her er jeg enig. Posten har en tåpelig meme-form, emosjonelt ladet grafikk og er en stråmann så det rekker. Dette i seg selv gjør dette til et bomskudd av klasse. Men igjen å lage koblinger til Breivik er det ikke dekning for annet enn i folks rare assosiasjoner (og de kan være rare om man er tilstrekkelig politisk vindskjev). Om noen "hater" Listhaug, AP, Trump, Frp, Le Pen, Macron eller Idi Amin ... ja så la dem det. Det noen kaller engasjement er for andre "hat".

    Det er et mer interessant tema om den "fremmer hat" eller noe slikt, og hva er hat her? Rimelig mye hat mot Listhaug som person og statsråd også (nok til at hun har levd lenge med politibeskyttelse). Så hvor går grensen for emosjonelt engasjement og "hat" da? Hvem skal få definere slikt. Spør du en grønnhåret mørkerød så får du et annet svar enn en dresskledd boligmekler. Akkurat dette punktet er vel det som noen har blitt oppfattet som et forsøk på å kneble ytringsfriheten. Selv om jeg ikke mener det er en passende beskrivelse her, så er det sterke krefter som ikke har det minste i mot en kraftig innskrenking av åpen meningsutveksling og er mer enn villig til å kategorisere nødvendig diskusjon som hat, hatefulle ytringer, hate speech etc. Det er bare å se til universitetene og det som skjer der (mest i USA og Sverige ennå) der man ikke kvir seg for å bruke vold og makt mot akademikere, forfattere, forskere etc. som tar opp kontroversielle tema. Så man skal ikke være så rask med å kaste seg på denne bølgen, for den er mye farligere for samfunnet enn om noen fjasemikler hyler og skriker litt i kommentarfelt eller på sosiale medier.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.676
    Antall liker
    15.783
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må tilstå at jeg syns Gjestemedlems ytringer altfor ofte er tilsynelatende innholdsløst oppgulp. Jeg håper det blir bedre.

    Men jeg har lyst til å kommentere denne setningen, som dokumentasjon på hvorfor jeg syns Gjestemedlem bør rekalibrere sine innlegg. (Dial down from 11).

    Han skriver, som kommentar til Romarheim:

    Så slike selverklærte "eksperter" som dette gjør liten nytte med sin gråtende navlebeskuing.
    Da kan dette være nyttig. Han sitter som Associate Professor ved Center for Transatlantic Studies, en av Forsvarets institusjoner:

    Romarheim joined the Norwegian Institute for Defence Studies (IFS) in 2006. He is now Fellow at IFS’ Transatlantic Centre focusing on terrorism and US foreign policy. Prior to joining IFS, Romarheim was head of Terrorism Studies at the Norwegian Institute of International Affairs (NUPI), and he was affiliated with NUPI from January 2003.​

    Det er overstyring på innleggene dine, Gjestemedlem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.543
    Antall liker
    35.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja og her er jeg enig. Posten har en tåpelig meme-form, emosjonelt ladet grafikk og er en stråmann så det rekker. Dette i seg selv gjør dette til et bomskudd av klasse. Men igjen å lage koblinger til Breivik er det ikke dekning for annet enn i folks rare assosiasjoner (og de kan være rare om man er tilstrekkelig politisk vindskjev). Om noen "hater" Listhaug, AP, Trump, Frp, Le Pen, Macron eller Idi Amin ... ja så la dem det. Det noen kaller engasjement er for andre "hat".

    Det er et mer interessant tema om den "fremmer hat" eller noe slikt, og hva er hat her? Rimelig mye hat mot Listhaug som person og statsråd også (nok til at hun har levd lenge med politibeskyttelse). Så hvor går grensen for emosjonelt engasjement og "hat" da? Hvem skal få definere slikt. Spør du en grønnhåret mørkerød så får du et annet svar enn en dresskledd boligmekler. Akkurat dette punktet er vel det som noen har blitt oppfattet som et forsøk på å kneble ytringsfriheten. Selv om jeg ikke mener det er en passende beskrivelse her, så er det sterke krefter som ikke har det minste i mot en kraftig innskrenking av åpen meningsutveksling og er mer enn villig til å kategorisere nødvendig diskusjon som hat, hatefulle ytringer, hate speech etc. Det er bare å se til universitetene og det som skjer der (mest i USA og Sverige ennå) der man ikke kvir seg for å bruke vold og makt mot akademikere, forfattere, forskere etc. som tar opp kontroversielle tema. Så man skal ikke være så rask med å kaste seg på denne bølgen, for den er mye farligere for samfunnet enn om noen fjasemikler hyler og skriker litt i kommentarfelt eller på sosiale medier.
    Enig i mye, det er noen vanskelige grenseoppganger her. Men hvis en norsk justisminister ønsker å være en av "noen fjasemikler [som] hyler og skriker litt i kommentarfelt eller på sosiale medier" så får hun være det, da, i stedet for å være justisminister. Du ville heller ikke likt det om en justisminister fra AP i praksis hadde gjengitt IS-propaganda - "lik og del!"
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg må tilstå at jeg syns Gjestemedlems ytringer altfor ofte er tilsynelatende innholdsløst oppgulp. Jeg håper det blir bedre.

    Men jeg har lyst til å kommentere denne setningen, som dokumentasjon på hvorfor jeg syns Gjestemedlem bør rekalibrere sine innlegg. (Dial down from 11).

    Han skriver, som kommentar til Romarheim:

    Så slike selverklærte "eksperter" som dette gjør liten nytte med sin gråtende navlebeskuing.
    Da kan dette være nyttig. Han sitter som Associate Professor ved Center for Transatlantic Studies, en av Forsvarets institusjoner:

    Romarheim joined the Norwegian Institute for Defence Studies (IFS) in 2006. He is now Fellow at IFS’ Transatlantic Centre focusing on terrorism and US foreign policy. Prior to joining IFS, Romarheim was head of Terrorism Studies at the Norwegian Institute of International Affairs (NUPI), and he was affiliated with NUPI from January 2003.​

    Det er overstyring på innleggene dine, Gjestemedlem.
    Romarheim bommet litt i dette innlegget, men utover det er jeg ikke spesielt kritisk til mannen eller hans arbeid. I den påfølgende posten linker jeg til en artikkel han selv har skrevet for endel tid tilbake som tar for seg et mye viktigere tema enn tolkninger av Facebookinnlegg tross alt. Han har nok ekspertise på området generelt, men som facebookinnleggstolker er han det ikke, og her går han i samme fellen som Listhaug. Hun tilskrev uedle hensikter hos AP, han tilskriver Listhaug breiviksympatier om enn indirekte. Begge deler stråmenn som ikke høver seg spesielt for hverken statsråder eller seriøse forskere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.543
    Antall liker
    35.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det må da gå an å påpeke at noe slikt som Listhaugs/Teigens facebookpost fyrer opp under et latent hat som tidligere har vist seg å føre til aktive terroristangrep uten at man skal beskyldes for å "gå i samme fellen".

    For å holde opp speilet en gang til: Hva om noen gjengir IS-propaganda rettet mot vestlige samfunn på fjesboka, komplett med provoserende bilder av vestlige soldater som tråkker rundt på "hellig jord"? Vi vet at det er egnet til å fyre opp under selvradikaliserte tapere, og kan være dråpen som får en av dem til å bikke over fra å fråde på gutterommet til å gå bananas. Hvis jeg påpeker det, går jeg i "samme fellen" da?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.032
    Antall liker
    8.251
    Torget vurderinger
    1
    De reelle truslene er i ditt hode Islam, kanskje? Dette er ikke en spesifikk, målbar verdi, dessuten har vi like store trusler fra ekstremisering av politisk lederskap, spesielt tydelig i tidligere østblokk-land.
    Islamister ER en trussel. Problemet med ABB er man ikke kan trekke noe statistisk holdbart fra et eksempel på èn; ingen lærdom finnes her. Det er imidlertid ikke utbredt å være medlem i en fiktiv ridderorden og tro at man bli enehersker av Europa. Ei heller massakrere 77 mennesker på bakgrunn av slike ideer. Det oppsiktsvekkende er at man friskmelder og dermed legitimerer Breiviks handlinger; som om handlingene hans skulle være en logisk konsekvens av å hate AP. Tør jeg minne om at selv om fyren ble kjent strafferettslig tilgjengelig etter mye om og men, så ble han ikke friskmeldt - langt i fra.
    Vi har ikke tankepoliti. Forkastelige meninger er tillatt og ha, uansett hvor mye vi misliker det. Det er handlingene som er problemet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn