- Ble medlem
- 13.10.2005
- Innlegg
- 21.457
- Antall liker
- 6.882
Kamelene er servert.
Kamelene er servert.
Det er ikke bare FrP-velgerne som ikke skjønner dette. Det er mange her som mener at FrP bryter valgløftene fordi de ikke har fått igjennom alle sakene sine.
FrPs problem er jo at alt for mange av velgerne deres ikke skjønner hvordan systemet fungerer og at utgiftene til bilhold totalt går ned!
Når verden er "så enkel" at hvis du sitter i regjering så bestemmer du alt! Og man ikke på noen skjønner at en regjering må forholde seg til et stortingsflertall er det nesten så at man kanskje ikke burde hatt stemmerett!
Som f.eks at kula fra telemark GARANTERTE at bompengene forsvant hvis de kom i regjering. Ikke at noen trodde på det her inne men det må jo være lov å more seg når de er så teite å gir garantierDet er ikke bare FrP-velgerne som ikke skjønner dette. Det er mange her som mener at FrP bryter valgløftene fordi de ikke har fått igjennom alle sakene sine.
FrPs problem er jo at alt for mange av velgerne deres ikke skjønner hvordan systemet fungerer og at utgiftene til bilhold totalt går ned!
Når verden er "så enkel" at hvis du sitter i regjering så bestemmer du alt! Og man ikke på noen skjønner at en regjering må forholde seg til et stortingsflertall er det nesten så at man kanskje ikke burde hatt stemmerett!
Nå har livet lært meg at det ikke nødvendigvis er direkte sammenheng mellom inteligens eller fornuft og det at man har formue. Ofte synes det meg som om at disse egenskaper er motpoler.Vel, det ivres jo i enkelte land for at man skal avgrense stemmeretten til dem som har eiendom, eller at man skal ha vekttall i forhold til formue. Der var vi selv lenge, utover 1800-tallet. Kvinner ble lenge ansett som altfor upålitelige og irrasjonelle til å kunne tiltros stemmerett og man sikret seg mot at "pøbelen" skulle få altfor direkte innflytelse ved å avskaffe direktevalg.
Det er mulig, men irrelevant. De bemidlede har løst problemet med allmenn stemmerett gjennom å kjøpe politikerne, fiansiere lobbyvirksomhet og å løfte beslutningsmyndigheten ut av nasjonalforsamlingene til overnasjonale fora.Nå har livet lært meg at det ikke nødvendigvis er direkte sammenheng mellom inteligens eller fornuft og det at man har formue. Ofte synes det meg som om at disse egenskaper er motpoler.Vel, det ivres jo i enkelte land for at man skal avgrense stemmeretten til dem som har eiendom, eller at man skal ha vekttall i forhold til formue. Der var vi selv lenge, utover 1800-tallet. Kvinner ble lenge ansett som altfor upålitelige og irrasjonelle til å kunne tiltros stemmerett og man sikret seg mot at "pøbelen" skulle få altfor direkte innflytelse ved å avskaffe direktevalg.
Egentlig burde bare de som stemmer likt meg hatt stemmerett.Vel, det ivres jo i enkelte land for at man skal avgrense stemmeretten til dem som har eiendom, eller at man skal ha vekttall i forhold til formue. Der var vi selv lenge, utover 1800-tallet. Kvinner ble lenge ansett som altfor upålitelige og irrasjonelle til å kunne tiltros stemmerett og man sikret seg mot at "pøbelen" skulle få altfor direkte innflytelse ved å avskaffe direktevalg.
Selv syns jeg at alle skal ha stemmerett, også disse som avgir stemme mot sine egne interesser, fordi de ikke vet bedre. Kan hende blir det bedre over tid, når de skjønner hva som er gunstigst for dem. Noen ganger er det nødvendig å miste hva man tok for gitt, før man forstår hvor dyrt det kostet i sin tid. Naturligvis dumt med slike omkamper, men i det lange løp kan det være sunt for demokratiet.
Pøbelen - peuple - populus - folket.
Et helvete, med den amerikanske og franske revolusjonen. Var bedre før.
Regner med at folk her kjenner til myrmennene?
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Myrmenn
Vet det. Men det er ikke en ønskelig situasjon!Det er mulig, men irrelevant. De bemidlede har løst problemet med allmenn stemmerett gjennom å kjøpe politikerne, fiansiere lobbyvirksomhet og å løfte beslutningsmyndigheten ut av nasjonalforsamlingene til overnasjonale fora.Nå har livet lært meg at det ikke nødvendigvis er direkte sammenheng mellom inteligens eller fornuft og det at man har formue. Ofte synes det meg som om at disse egenskaper er motpoler.Vel, det ivres jo i enkelte land for at man skal avgrense stemmeretten til dem som har eiendom, eller at man skal ha vekttall i forhold til formue. Der var vi selv lenge, utover 1800-tallet. Kvinner ble lenge ansett som altfor upålitelige og irrasjonelle til å kunne tiltros stemmerett og man sikret seg mot at "pøbelen" skulle få altfor direkte innflytelse ved å avskaffe direktevalg.
Hvis man får mange slike og samler dem til ett parti til slutt kan man kalle det Blått, etter modell av motsatt flanke.Ja, bare la høyrepopulistene fraksjonere litt mer. De tidligere splittelsene har dessverre ikke ført til en utvanning av oppslutningen deres slik de skulle ha gjort, både Demokratene og nye DLF ble jo solide mageplask. Om vi trenger det eller ikke? Enten har det betydning i form av at Frps velgermasse kommer til å vingle mellom partier under sperregrensen og dermed tar momentum fra Frp, eller så ender det med nok et promilleparti som ingen bryr seg om. Altså kan ikke en splittelse i Frp gjøre noen som helst skade på politikken, teoretisk kan det gjøre ting til det bedre.
Men all erfaring viser at fraksjonering i Norge ikke belønnes av velgerne. I beste/verste fall fører det til at hovedpartiet i fløyen mister moment og plasser i folkevalgte forsamlinger. Akkurat Rødt var jo bare en videreutvikling av RV, AKP er fortsatt eksisterende som en søsterorganisasjon som ikke er parlamentarisk. Egentlig var det med Rødt bare et hamskifte for å tydeliggjøre avstanden fra den gamle ML-bevegelsen.Hvis man får mange slike og samler dem til ett parti til slutt kan man kalle det Blått, etter modell av motsatt flanke.Ja, bare la høyrepopulistene fraksjonere litt mer. De tidligere splittelsene har dessverre ikke ført til en utvanning av oppslutningen deres slik de skulle ha gjort, både Demokratene og nye DLF ble jo solide mageplask. Om vi trenger det eller ikke? Enten har det betydning i form av at Frps velgermasse kommer til å vingle mellom partier under sperregrensen og dermed tar momentum fra Frp, eller så ender det med nok et promilleparti som ingen bryr seg om. Altså kan ikke en splittelse i Frp gjøre noen som helst skade på politikken, teoretisk kan det gjøre ting til det bedre.
Lurer på hvordan det ville sett ut i USA om dagen?Som sagt sikkert en flink fagidiot som ikke kan mye utenom sitt eget fag, men bør slike egentlig ha stemmerett? Burde det vært en samfunnsafglig test man måtte ta for å vise at man forsto hva man gjorde og konsekvensene av egne valg? Den er prinsippiell vanskelig den problemstillingen, men jeg tror da faktisk at vi kunne fått en "riktigere" styring av landet om man måtte forstå konsekvensene av egen stemmegiving før man fikk lov til å stemme. På en måte som kravet om minimumskarakter i matte for å få lov til å bli lærer. Ville det bety noe i praksis for mandatfordelingen?
Vanskelig å si før det eventuelle partiet er opprettet, hva de står for og hvilken sjanse de har til å bli noe annet enn et mikroparti.Tybring-Gjedde mener han ikke var til stede. Mikkel Dobloug, som har tatt initiativ til et nytt politisk parti, mener TB forlot selskapet der man diskuterte det nye partiet.
Redelig nok av Tybring-Gjedde, som sier hans lojalitet er til Frp.
Men trenger Norge virkelig dette partiet?
- Tybring-Gjedde i møte om nytt parti - DN.no
Tja, de kunne jo bli like "svære" som ubetydeligheten SV...Vanskelig å si før det eventuelle partiet er opprettet, hva de står for og hvilken sjanse de har til å bli noe annet enn et mikroparti.Tybring-Gjedde mener han ikke var til stede. Mikkel Dobloug, som har tatt initiativ til et nytt politisk parti, mener TB forlot selskapet der man diskuterte det nye partiet.
Redelig nok av Tybring-Gjedde, som sier hans lojalitet er til Frp.
Men trenger Norge virkelig dette partiet?
- Tybring-Gjedde i møte om nytt parti - DN.no
Tror det er rom for et parti i Norge som er villig til å avvise Islam.
For too long the fundamental question about whether the private sector should run prisons has escaped informed debate. This briefing paper demonstrates that overall the performance of the private sector has been no better than the public sector and thus far has been very mixed. At the same time companies have made significant profits without being fully accountable to parliament or the public and the details of the contracts have remained shrouded in secrecy. With the Government keen to extend the model of private provision to health and education and to extend the involvement of the private sector in the criminal justice system it is more important than ever for there to be an open and vigorous public debate on the issue. There are a number of concerns to be discussed and questions to be raised about the actual performance and merits of private prisons: Accountability and transparency - There are serious questions to be raised about how accountable the private contractors are. Parliament is unable to scrutinize fully the contracts as they remain ‘commercially confidential’. There is a clear lack of transparency which is a matter of great concern, especially when the public Prison Service has to present before Parliament a full annual report of its accounts and performance. Arguably the Prison Service is under a far greater degree of scrutiny and is more directly accountable to Parliament and Ministers. A level playing field? - There is an assumption that the private sector competes with the public sector on a level playing field for contracts to run prisons, but this level playing field is an illusion. The private prison sector is composed of large companies with other business interests. They can afford to walk away from areas which become unprofitable or bids they fail to win. The public sector is less diverse and so less resilient to market pressures. It can take fewer financial risks and is less well defended against failure. The danger is that the private sector will be in a beneficial position running modern establishments they see as profitable ventures and the public sector is left managing the many outdated Victorian local prisons. Cost savings - The original argument for contracting out the management of prisons was based on the idea that there would be substantial cost savings and better value for money returns. It has been shown, however, in at least three of the recent tendering exercises for prison management contracts that the public sector can be as cost effective and even more so than the private sector. In terms of privately financed, designed, built and operated prisons (PFI), there is no doubt that new facilities have been constructed more quickly than before. But the public sector has not been allowed the opportunity to prove whether it can now commission and construct more efficiently. The mounting evidence of official agencies (National Audit Office, Prison Service Pay Review Body, House of Commons Public Accounts Committee) is that much, if not most, of the ‘efficiency gains’ have been secured at the expense of terms and conditions and staffing levels. The independent think tank, Catalyst, has noted: ‘The balance of evidence suggests that only a small part of the cost savings achieved by private prisons are a result of innovative management practices. By far the largest part can be related to employees working longer hours, with fewer holidays, for lower pay and inferior pensions and other benefits’ (Sachdev, 2003).
Downward pressures - There is a serious danger that as bids to run prisons become more competitive, which is likely given the plan to market test groups of prisons, there will be a downward pressure on the quality of regimes and the pay and conditions for staff in both the public and private prisons. There is already evidence that this has happened with private contractors and successful in-house bid teams struggling to meet required standards of performance. This is apparent in the problems highlighted at Dovegate and Rye Hill, in recruiting and retaining staff to the levels expected of the contractors and in concerns regarding staffing levels voiced to Prison Reform Trust about Manchester and Blakenhurst, both of which went through demanding competitive tendering rounds. It is likely that in preparation for market testing all prisons will have to divert already scarce resources from day to day operations to prove they are competitive in terms of quality and cost. Economies of scale – In his seminal report into the disturbances at Strangeways in 1991 Lord Woolf recommended a model of community prisons that he envisaged would be medium sized establishments closely linked to the local community enabling prisoners to maintain contact with family and friends (Woolf Report, 1991). Other studies have proposed smaller units for particular groups of offenders such as women (Prison Reform Trust, 2000). However, the vision set out in a Home Office commissioned review of PFI and market testing in the Prison Service is for much larger establishment holding up to 1,500 prisoners (Carter, 2001). Smaller units that are nearer to prisoners’home towns are not likely to be commercially viable for private companies. There were no private bidders to operate the five units for juvenile girls which are being set up by the Youth Justice Board with £16 million of funding from the Home Office. The profit motive - The private sector is motivated by the need to make profits, a fundamentally different motivation from the public sector. It inevitably leads to cost cutting and a desire to ‘grow’ markets. This is evident from the recent Chief Inspector of Prisons report on the Dovegate therapeutic community. It states: ‘..there was concern that in order to keep up the numbers on the TC [Therapeutic Community] required by the prison’s contract……prisoners from Dovegate main prison were taking precedence over those from elsewhere on the waiting list….and it was of concern that selection was apparently being skewed by commercial imperatives’ (HM Chief Inspector of Prisons, 2004a). Crucially it is not in the private sector’s interest to see a reduction in the prison population. Alison Liebling, director of the Prisons Research Centre at Cambridge University, has highlighted the conflict between the broader public interest and the drive to maximise profits: ‘…there may be some less visible instrumental practices (such as making a decision to increase profits, investing in security companies engaged in military activities, or lobbying for prison or other correctional expansion) which raise serious doubts about the possibility in practice of keeping a public ethos centre stage, via the contract’ (Liebling, 2004). Ethics - Jack Straw said when he was Shadow Home Secretary in 1995 ‘it is not appropriate for people to profit out of incarceration’ (The Times 8th March 1995). A prison sentence is the most severe form of punishment in this country and it should be the duty of the state to administer the deprivation of liberty. Without proper public and parliamentary debate questions of whether it is ethical for private companies to make financial gains from imprisonment are in danger of being swept aside through expedience and in the name of modernization.
Det var å ønske at hun til høyre er mer hardtslående.Forelsket, fela? To søte bergensblomster det der...