Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Slubbert

    Gjest
    Det er ikke det bransjeorganisasjonene selv tror. Og jeg tror som tidligere begrunnet ikke alltid at vi får de beste løsningene når alle får bestemme fritt selv. Jeg oppfatter troen på at alt blir bra når alle får gjøre som de selv vil som antikvarisk og unødvendig. Dyra gjør som de selv vil. Vi mennesker har fått vett og børkunne tenke litt lenger enn nesa og våre egne umiddelbare behov.
    Bransjeorganisasjonene er bransjens talerør, og dagligvarebransjen i Norge er styrt av 3-4 aktører. Og gjett hva; de som eier Rema eier også Narvesen og 7-Eleven, og de som eier Rimi eier også Mix og Deli DeLuca. Selvfølgelig vil bransjen heller fortsette å selge dagligvarer til ågerpriser der enn å åpne sine hovedfranchiser. Forbudet er en ren gavepakke til matbaronene som eier hele dagligvarenorge.

    Og ja, menneskene har fått utdelt mer vett enn andre dyr, derfor bør vi kunne bestemme over oss selv i litt større grad enn andre dyr også.
     
    Sist redigert:

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Søndagsåpent vil naturligvis tvinge bransjen til ansettelser.
    Økt sysselsetting er et utvilsomt gode.
    Merkelig at sosialistene og fagforeningene ikke verdsetter dette.
    Det er faktisk ikke "sosialistene og fagforeningene" som står for den sterkeste motstanden.

    Tenk heller NHO, matkjedene, o.a. Både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner syns dette er årntli, skikkli dumt.

    Massiv motstand mot søndagsåpent - DN.no

    Kunne lagt inn førti linker fra arbeidsgiversiden, om du vil.

    Det handler om noen overflinke Høyrefolk som har diktet tiltak uten å spørre næringen de trodde ville ha påfunnet.
    Næringen er naturligvis kun opptatt av profitt.
    Jeg vil gjerne handle om søndagen og går da til den kjøpmann som holder åpent. At varene muligvis er litt dyrere synes jeg er en helt grei måte å finansiere økt sysselsetting. Jeg får det jeg ønsker, den sysselsatte får det han trenger. Økt sysselsetting gir økt skatteinngang.
    Win-win!
     

    EarlJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    137
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    ... la meg se om jeg har forstått dette:

    "Lengeværende asylbarn" er et begrep som har oppstått fordi enten de selv eller foreldrene har fått avslag på søknaden, men til tross for hjemreisepåbud har de valgt å bli i landet. Korrekt?

    Politiet har ikke hatt ressurser/valgt å ikke prioritere hjemsendelse. Korrekt?

    Politikerne er delt i synet på hva man skal gjøre med dem:

    KRF/V/SV vil la alle bli, for da slipper man å være slem og alle kan være snille med hverandre alltid og verden blir rosenrød og alle i hele verden skulle vært som oss naive godtroende nordmenn med lommene fulle av penger som kan kastes over alle som vil ha.... Korrekt?

    AP/FRP er egentlig enige om at de ønsker asylsøkere generelt dit peppern gror... og at grenser er til for å overholdes. Problemet til AP gjennom sine siste regjeringsperioder er at de ikke klarte å/ikke ville kaste ut asylsøkere som hadde fått avslag før det hadde gått så langt at de hadde fått barn og greier.
    Problemet til FRP er at de fikk hele jævla problemet i fanget og ikke helt visste hvordan de skulle håndtere arven fra forrige regjering. Ble litt triggerhappy kan man si. Korrekt?

    H er litt unnselige oppe i det hele. Prøver å opptre ansvarlig på TV, men innrømmer at saken nok har vært håndtert litt galt... og for sent... osv... Skulle vel egentlig ønske seg et teppe å feie hele dritten under... som den kjempesvære ikke-saken dette egentlig er.... Korrekt?

    Symptomatisk for hele saken - "Debatten" på TV i går: Sippekjærringer på venstre siden som i fullt alvor (virket det som) mente at politikerne skal se gjennom fingrene med kriminalitet og hive alle lover og regler på sjøen i ønsket om å få hjulpet den og den og den.... Jan Egeland som presterer å dele bistandsbudsjettet på 20 mill trengende flyktninger slik at det bare gis "10 øre" pr trengende...

    Det er godt mediene har slik en objektiv og nøytral fremstilling av det hele.... :rolleyes:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok kun intelligentsiaen i FrP som har forstått dette.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Sparket Nav-direktør beholder millionlønn - NRK – Norge

    Woww...ministeren viser handlekraft ved å sparke noen.

    Litt komisk dette:
    Frp i opposisjon: – Urimelig

    Dermed får Lystad goder som Frp, som i dag er i regjering, kritiserte kraftig da de var i opposisjon. Nåværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var svært kritisk til vilkårene som politidirektør Øystein Mæland fikk da han gikk av som politisjef.
    – Det framstår som urimelig at man tar med seg den høye lønna selv om man ikke lenger har en like viktig og ansvarsfull jobb, sa Solvik-Olsen den gang.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nok en gang viser det seg at virkeligheten kommer brått på FrP. I opposisjonen: Enkle løsninger for enkle mennesker. I posisjon: de innser at enkle løsningene fungerer ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det normale innen offentlig forvaltning er at man beholder jobben uansett hvor dårlig den gjøres og uansett hvor dårlige resultatene er. Ikke at jeg tror at NAV er mulig å redde på kort sikt, men dersom den administrative delen er helt ute av styring så er det faktisk øverste leders ansvar. En mulig bieffekt av at man får sparken for ikke å ha klart en umulig jobb er at folk slutter å søke på umulige jobber. Det ville i så tilfelle vært et fint signal å sende til politikere som vedtar ditt og datt og har fine visjoner frikoblet fra virkeligheten.

    Det er en årelang tradisjon for at inkompetanse eller slett arbeid ikke får konsekvenser innen offentlig etater. Det bør det bli slutt på, men at den person finnes som kan få orden på NAV har jeg ingen tro på. Det dyret er for stort.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ... la meg se om jeg har forstått dette:

    "Lengeværende asylbarn" er et begrep som har oppstått fordi enten de selv eller foreldrene har fått avslag på søknaden, men til tross for hjemreisepåbud har de valgt å bli i landet. Korrekt?

    Politiet har ikke hatt ressurser/valgt å ikke prioritere hjemsendelse. Korrekt?

    Politikerne er delt i synet på hva man skal gjøre med dem:

    KRF/V/SV vil la alle bli, for da slipper man å være slem og alle kan være snille med hverandre alltid og verden blir rosenrød og alle i hele verden skulle vært som oss naive godtroende nordmenn med lommene fulle av penger som kan kastes over alle som vil ha.... Korrekt?

    AP/FRP er egentlig enige om at de ønsker asylsøkere generelt dit peppern gror... og at grenser er til for å overholdes. Problemet til AP gjennom sine siste regjeringsperioder er at de ikke klarte å/ikke ville kaste ut asylsøkere som hadde fått avslag før det hadde gått så langt at de hadde fått barn og greier.
    Problemet til FRP er at de fikk hele jævla problemet i fanget og ikke helt visste hvordan de skulle håndtere arven fra forrige regjering. Ble litt triggerhappy kan man si. Korrekt?

    H er litt unnselige oppe i det hele. Prøver å opptre ansvarlig på TV, men innrømmer at saken nok har vært håndtert litt galt... og for sent... osv... Skulle vel egentlig ønske seg et teppe å feie hele dritten under... som den kjempesvære ikke-saken dette egentlig er.... Korrekt?

    Symptomatisk for hele saken - "Debatten" på TV i går: Sippekjærringer på venstre siden som i fullt alvor (virket det som) mente at politikerne skal se gjennom fingrene med kriminalitet og hive alle lover og regler på sjøen i ønsket om å få hjulpet den og den og den.... Jan Egeland som presterer å dele bistandsbudsjettet på 20 mill trengende flyktninger slik at det bare gis "10 øre" pr trengende...

    Det er godt mediene har slik en objektiv og nøytral fremstilling av det hele.... :rolleyes:
    Egentlig veldig lite som er korrekt her, saken er mye mer kompleks og sammensatt en du her gir uttrykk for her.. Hovedgrunnen til at søkere med avslag ikke blir tvangsutsendt er manglende returavtaler og/eller uroligheter i hjemlandet. Det er også slik at barn ifølge emk har selvstendige rettigheter slik at dem ikke automatisk "følger" foreldrene og til en hvis grad ikke skal lide for deres synder
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sparket Nav-direktør beholder millionlønn - NRK – Norge

    Woww...ministeren viser handlekraft ved å sparke noen.

    Litt komisk dette:
    Frp i opposisjon: – Urimelig

    Dermed får Lystad goder som Frp, som i dag er i regjering, kritiserte kraftig da de var i opposisjon. Nåværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var svært kritisk til vilkårene som politidirektør Øystein Mæland fikk da han gikk av som politisjef.
    – Det framstår som urimelig at man tar med seg den høye lønna selv om man ikke lenger har en like viktig og ansvarsfull jobb, sa Solvik-Olsen den gang.
    Dette er vel bare en annen form for sluttpakke som hadde vært alternativet her..
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Søndagsåpent vil naturligvis tvinge bransjen til ansettelser.
    Økt sysselsetting er et utvilsomt gode.
    Merkelig at sosialistene og fagforeningene ikke verdsetter dette.
    Dersom ein ikkje treng arbeidskontrakt, vert det ikkje rare tilsettinga.
    Lurer på om regjeringa finn ut at dei kan auke kvaliteten på dei offentlege tenestane som NAV, skuleverket, kommuneadministrasjon ved å la dei halde helgeope også? Barnehagane må iallfall det, for dei foreldra som arbeider i butikkane.... Så kvifor ha helg, eigentleg?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Søndagsåpent vil naturligvis tvinge bransjen til ansettelser.
    Økt sysselsetting er et utvilsomt gode.
    Merkelig at sosialistene og fagforeningene ikke verdsetter dette.
    Dersom ein ikkje treng arbeidskontrakt, vert det ikkje rare tilsettinga.
    Lurer på om regjeringa finn ut at dei kan auke kvaliteten på dei offentlege tenestane som NAV, skuleverket, kommuneadministrasjon ved å la dei halde helgeope også? Barnehagane må iallfall det, for dei foreldra som arbeider i butikkane.... Så kvifor ha helg, eigentleg?
    Man har tilgang til mange offentlige tjenester utover kontortiden. Mer og mer av kommunikasjon og saksbehandling skjer over nettet og behovet for personlig oppmøte på et eller annet kontor er i de fleste tilfeller nå helt unødvendig. Det er derfor også ganske uvesentlig for publikum hvilke dager og timer saksbehandlere arbeider.

    Det er intet alt eller ingenting her. Fordi det skal bli lovlig å handle en toropose i kirketiden vil ikke automatisk tilsi at alt og alle skal holde åpent av den grunn. Dette handler kum om å fjerne et unødvendig forbud mot å holde åpent hvis det er stort nok kundegrunnlag og behov for det.

    Så får det bli opp til fagforeningene å forhandle om gunstig nok kompensasjon for ubekvem arbeidstid. For mange vil det være en kjærkommen ekstrainntekt å jobbe en søndag og heller ta fri en fredag. Det er i alle fall min erfaring fra den tiden da jeg jobbet i varehandelen.

    Det å jobbe søndager var helt uproblematisk og faktisk et gode. Det jeg personlig mislikte mye mye mer var senskift og kveldsarbeid. Da var hele dagen ødelagt. Å jobbe kveld er virkelig noe som jeg ikke ønsker igjen. Men for andre er det kanskje anderledes, og jeg har intet ønske om å forby butikker å holde åpent etter Kl.17 selv om jeg mislikte å måtte jobbe sent.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Sparket Nav-direktør beholder millionlønn - NRK – Norge

    Woww...ministeren viser handlekraft ved å sparke noen.

    Litt komisk dette:
    Frp i opposisjon: – Urimelig

    Dermed får Lystad goder som Frp, som i dag er i regjering, kritiserte kraftig da de var i opposisjon. Nåværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var svært kritisk til vilkårene som politidirektør Øystein Mæland fikk da han gikk av som politisjef.
    – Det framstår som urimelig at man tar med seg den høye lønna selv om man ikke lenger har en like viktig og ansvarsfull jobb, sa Solvik-Olsen den gang.
    Skal jeg fortelle dere noe nav er rene mafia plassen , passer du ikke på der kan du fort bli et helvette før deg trust me , jeg har vert gjennom systemene deres en god stund pågrunn av skaden min. Og nav har gjort skaden min verre mye verre , hadde ikke klageinstansen sett dette og stoppet det har jeg ikke vert her i dag. Så at direktøren der fikk sparken skjønner jeg godt. Hva godt har han gjort da ingenting enn og sitte på det kontoret og klø seg i hodet men nav har gått med milliard underskudd. Jeg skulle ha fortalt mye men da blir vi ikke ferdig i dag + jeg gidder ikke og skrive så langt. Dette pågrunn av at skaden min er i høyre arm og jeg er selfølgelig høyrehendt.

    Mvh Imagine.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Var helt på linje med deg, helt til det aller siste setningsdelen i den siste setningen, det etter tankestreken! Da falt jeg av og får faktisk problemer med å forsvare det første du skrev også! Så konklusjonen blir likevel at jeg prinsippielt er dypt uenig med deg!

    Tenk litt over hvorfor....!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alt dette er vel gammelt nytt, men la barna komme men ikke foreldrene. Vi finner vel et fosterhjem til de så er det kanskje håp for de. Får foreldrene bli så vet vi hvordan det går - barna blir som de, svin.
    Dette er prøvd før. Dine meningsfeller kalte det for Lebensborn....

    Fantastisk at noen kan komme med slike forslag!

    http://no.wikipedia.org/wiki/Lebensborn
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Trygve Hegnars "forslag" er selvsagt ironisk ment, de fleste med litt i hodet forstår vel det. Det er tatt med for å illustrere at denne saken handler om mye mer enn såkalte "asylbarn". Asylsvindlere, kyniske bedragere grunnløse asylsøkere uten beskyttelsesbehov, som etter grundig og god saksbehandling har fått avslag på sine søknader, som også har barn. Det er disse svindlerne som man nå skal sette fremst i køen. Asylkriminalitet skal belønnes og premieres hvis man bare kan gjemme seg bak en unge eller to.

    I det store og hele endte det jo godt tilslutt og prisen for å gi opphold og navstøtte til noen håndfull med asylkriminelle er at det blir kraftige innstramninger på andre områder. Slik som "familegjenforening" og mye lengre tid før man kan få permanent opphold. Et godt verktøy i kampen mot menneskehandel og proformaekteskap.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Trygve Hegnar sier dette:

    "De såkalte lengeværende barna er sendt ut på grunn av foreldrenes løgner, fortielser, juks og svindel.Ikke mindre.

    Foreldrene er kommet til Norge som asylsøkere, og for å få innvilget asyl har de hatt falske identitetspapirer, falske pass, oppgitt gal nasjonalitet, løyet om forfølgelse og fare, samt unnlatt å fortelle at de, i mange tilfelle, allerede har søkt om asyl i andre Schengen-land, noe som normalt fører til automatisk tilbakesendelse til første Schengen-land man søkte asyl i
    .

    I tillegg kommer at barnas foreldre kan ha gått i dekning (skjul) da utsendelse ble aktuelt.
    I stor skala er det altså snakk om juks og bedrag mot Norge og asylmyndighetene for å få fast opphold i Norge."

    --

     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fjernet de fleste innleggene på denne siste siden. Personangrep er ikke tillatt, og hvis du ser innlegg som du mener bryter mot reglene er riktig fremgangsmåte å rapportere til moderator.

    Jeg synes også det er på tide at debatter om relgion og andre raser tones kraftig ned. Det er ikke i min interessse at Hifisentralen skal være en arena for slike debatter, og jeg regner med forståelse for dette. En ting er å referere til avisartikler som tar for seg ulike emner, men det er ikke nødvendig å slenge på egne vurderinger som er nedlatende mot andres relgion eller rase.

    Mvh
    Høvdingen
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Hvis man går tilbake til slutten av 60 tallet så gikk 20 åringene i demotog til støtte for like rettigheter for alle uansett kjønn, hudfarge, religion etc. De visste det ble en lang kamp men var villige til å kjempe. Dette var 20 åringer som tenkte, de mente noe. I dag får man inntrykk av at 20+åringene kjører den liiitt enklere utgaven; pelme ut alt man ikke liker. Forakten for svakhet tyter ut. Sikkert gjennomtenkt men det fremstår ikke slik. Deph har nå i det minste lest, tenkt og kommet til noe som er en egen mening så kan man like den eller ikke. Selv om han minner mer og mer om min gamle mor.:)

    Btw; Tenk at de første platene til King Crimson, ELP, + masse annet prog ble skrevet av folk tidlig i 20 årene.....

    Av og til går ting feil vei.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Mulig jeg er en enkel sjel og at jeg har "litt tungt for det". Men når det kommer til søndagsåpne butikker, kan man ikke da gå ut fra at folk kjøper alt de de skal ha i perioden mandag-lørdag når butikkene er åpne i dag? OK skal gå med på at det av og til, med høyst ujevne mellomrom, kommer et og annet "Fan i Hælvet heller, jeg glemte...!!" øyeblikk i ens liv på lødag kveld eller i løpet av en søndag. Var det noe viktig så kjøper man det da gjerne i løpet av den kommende uken, var det ikke viktig, vel da sparte men disse pengene! Jeg må nok innrømme at det jeg har "spart" på denne måten i løpet av mitt snart 60 årige liv ikke holder til et par kinobilletter skulle jeg tro.

    Så derfor antar jeg at butikkenes totale omsettning i løpet av et helt år ikke vil øke nevneverdig, og sikkert langt mindre enn kostandene forbundet med det å skulle ha åpent om søndagene. Er det noen som i fullt alvor tror at "matvarebaronene" og andre butikkdrivere vil ta denne kostnaden for å være "snille" med kundene for å kunne gi kundene et "tilbud" om søndagene? Nei, jeg tror i alle fall ikke det! Alle kostnader forbundet med søndagsåpne butikker vil blir sendt videre til kundene, hvert et øre! Og ikke bare til "søndagskundene", alle - også vi som kun handler mandag - lørdag vil måtte være med på å dekke kostnadene med søndagsåpne butikker! Ergo vil søndagsåpne butikker føre til dyrere varer for alle! Er det noe å strebe etter da?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det hender da stadig at jeg en søndags morgen plutselig kommer på at jeg skulle hatt en dunk brennevin.

    Det går som regel fint. Godt noen bransjer har åpent 24/7.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mulig jeg er en enkel sjel og at jeg har "litt tungt for det". Men når det kommer til søndagsåpne butikker, kan man ikke da gå ut fra at folk kjøper alt de de skal ha i perioden mandag-lørdag når butikkene er åpne i dag? OK skal gå med på at det av og til, med høyst ujevne mellomrom, kommer et og annet "Fan i Hælvet heller, jeg glemte...!!" øyeblikk i ens liv på lødag kveld eller i løpet av en søndag. Var det noe viktig så kjøper man det da gjerne i løpet av den kommende uken, var det ikke viktig, vel da sparte men disse pengene! Jeg må nok innrømme at det jeg har "spart" på denne måten i løpet av mitt snart 60 årige liv ikke holder til et par kinobilletter skulle jeg tro.

    Så derfor antar jeg at butikkenes totale omsettning i løpet av et helt år ikke vil øke nevneverdig, og sikkert langt mindre enn kostandene forbundet med det å skulle ha åpent om søndagene. Er det noen som i fullt alvor tror at "matvarebaronene" og andre butikkdrivere vil ta denne kostnaden for å være "snille" med kundene for å kunne gi kundene et "tilbud" om søndagene? Nei, jeg tror i alle fall ikke det! Alle kostnader forbundet med søndagsåpne butikker vil blir sendt videre til kundene, hvert et øre! Og ikke bare til "søndagskundene", alle - også vi som kun handler mandag - lørdag vil måtte være med på å dekke kostnadene med søndagsåpne butikker! Ergo vil søndagsåpne butikker føre til dyrere varer for alle! Er det noe å strebe etter da?
    Nordmenn tenker jo bare på pris når de handler er jo mantraet. Så hvis det virkelig blir så mye dyrere i butikkene som holder åpent på søndager så vil det jo gi en gigantisk konkurransefordel for dem som holder stengt søndager, og dermed kan ta mye lavere priser enn sine konkurrenter hele uken ellers og tjene inn i gjen det de taper på å ikke omsette på søndager. For det er jo slik at "ingen" ønsker å handle på søndager, så da blir det vel ikke så mye som blir solgt de dagene uansett.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man går tilbake til slutten av 60 tallet så gikk 20 åringene i demotog til støtte for like rettigheter for alle uansett kjønn, hudfarge, religion etc. De visste det ble en lang kamp men var villige til å kjempe. Dette var 20 åringer som tenkte, de mente noe. I dag får man inntrykk av at 20+åringene kjører den liiitt enklere utgaven; pelme ut alt man ikke liker. Forakten for svakhet tyter ut. Sikkert gjennomtenkt men det fremstår ikke slik. Deph har nå i det minste lest, tenkt og kommet til noe som er en egen mening så kan man like den eller ikke. Selv om han minner mer og mer om min gamle mor.:)

    Btw; Tenk at de første platene til King Crimson, ELP, + masse annet prog ble skrevet av folk tidlig i 20 årene.....

    Av og til går ting feil vei.
    Jimmer'n,

    Jeg er ikke din gamle mor! Jeg lover!!;)

    Jeg tror det som gjør Deph, Hegnar, din gamle mor og undertegnede noe bekymret over situasjonen er kunnskapen om at selv den norske oljeøkonomien ikke er bunnløs! Vi har som nasjon ikke råd til å være hele verdens NAV kontor. Men tidvis oppfører vi oss som om vi hadde råd til det.

    Det å bli akseptert og sluppet inn som flyktning til Norge må være som å få en god andreplass i "Livets LOTTO". Førsteplassen gikk til oss som er født her!! Med en fobballmetafor må det være som om man som Lil'poolsupprorter hadde et håp om å få stå utenfor å se på gjennom et hull i gjerdet når Liverpool møter Man U på Anfield, bare for å oppleve at man blir invitert inn får plasser på VIP tribunen og får se at Lil'pool gruser Man U 12-0 ! Så utenomjordisk rå flaks har de som får komme hit, sammenligent med de fleste alternative de kunne ha blitt utastt for! I og for seg ikke så mye galt i det, men.....!

    Vi har ikke penger nok til å sende hele verdens fattige befolkning opp på VIP tribunen. Og i egeninteresse bør vi ikke sende "juksemakerne" opp på VIP tribunen. Dit burde vi sørge for at de kom som faktisk fulgte "spillets regler" og som faktisk hadde en reell grunn til å søke asyl. Vi burde ikke "belønne" de som "jukser i Ludo" og som ikke dro hjem når det var avklart at de ikke hadde grunnlag for asyl. Når så er sagt må jeg jo selvsagt innrømme at jeg på et menneskelig grunnlag forstår de som prøver "alt" for å få lov til å bli her, det er jo ikke vanskelig å forstå heller! Men av og til bør vi ta in over oss at "det perfekte" gjerne kan bli "det godes" værste fiende. I det øyeblikk vi har svidd av alle pengene våre kan vi ikke lenger hjelpe noen! Synd men sant.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Det hender da stadig at jeg en søndags morgen plutselig kommer på at jeg skulle hatt en dunk brennevin.

    Det går som regel fint. Godt noen bransjer har åpent 24/7.
    En dunk brennevin en SØNDAGS MORGEN ?? ?? ?? ?? !! !!

    Min venn du har et seriøst problem!!!!!!!!!!;)




    Men jeg holder ikke pusten til AKAN komer deg til unnsetning. Jeg velger å tro du er ironisk!:rolleyes:
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Spirre; jeg tror ikke det er noen som mener at vi skal belønne "juksemakere" men det blir en dårlig skjult agenda å dekke seg bak disse når det man egentlig vil er å pelme ut alt og alle som tilhører en spesiel religion, det blir for enkelt. Jeg synes også at man bruker utrolig mye energi og ressurser på å gnåle om disse "juksemakerene", man kunne også fokusere litt mer på de som virkelig trenger hjelp, for de finnes. Nesten mer enn noen gang.

    Hvor mange dager har media (og andre ...) gnålt om disse assy barna nå, de er ikke blitt annet enn et politisk middel og jeg blir uvel når enkelte av disse politikerene står frem og simulerer at de bryr seg.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Mulig jeg er en enkel sjel og at jeg har "litt tungt for det". Men når det kommer til søndagsåpne butikker, kan man ikke da gå ut fra at folk kjøper alt de de skal ha i perioden mandag-lørdag når butikkene er åpne i dag? OK skal gå med på at det av og til, med høyst ujevne mellomrom, kommer et og annet "Fan i Hælvet heller, jeg glemte...!!" øyeblikk i ens liv på lødag kveld eller i løpet av en søndag. Var det noe viktig så kjøper man det da gjerne i løpet av den kommende uken, var det ikke viktig, vel da sparte men disse pengene! Jeg må nok innrømme at det jeg har "spart" på denne måten i løpet av mitt snart 60 årige liv ikke holder til et par kinobilletter skulle jeg tro.

    Så derfor antar jeg at butikkenes totale omsettning i løpet av et helt år ikke vil øke nevneverdig, og sikkert langt mindre enn kostandene forbundet med det å skulle ha åpent om søndagene. Er det noen som i fullt alvor tror at "matvarebaronene" og andre butikkdrivere vil ta denne kostnaden for å være "snille" med kundene for å kunne gi kundene et "tilbud" om søndagene? Nei, jeg tror i alle fall ikke det! Alle kostnader forbundet med søndagsåpne butikker vil blir sendt videre til kundene, hvert et øre! Og ikke bare til "søndagskundene", alle - også vi som kun handler mandag - lørdag vil måtte være med på å dekke kostnadene med søndagsåpne butikker! Ergo vil søndagsåpne butikker føre til dyrere varer for alle! Er det noe å strebe etter da?
    Nordmenn tenker jo bare på pris når de handler er jo mantraet. Så hvis det virkelig blir så mye dyrere i butikkene som holder åpent på søndager så vil det jo gi en gigantisk konkurransefordel for dem som holder stengt søndager, og dermed kan ta mye lavere priser enn sine konkurrenter hele uken ellers og tjene inn i gjen det de taper på å ikke omsette på søndager. For det er jo slik at "ingen" ønsker å handle på søndager, så da blir det vel ikke så mye som blir solgt de dagene uansett.
    Vel, prisen på REMA blir den samme på en tirsdag som på en søndag men det totale kostnadsbilde vil endre seg, det er også slik at om.. la oss si 10% av omsetningen flyttes fra ukas 6 andre dager over på søndag så blir det ikke spesielt valgfritt å holde åpent. Uansett så viser erfaringer fra andre land som har hatt en "helligsøndagskultur" at ved liberalisering så flyttes ikke nok omsetning over på søndager til at det er interessant for kjedene å ha åpent.

    Det er heller ikke reell valgfrihet for mange kommuner slik man tror det legges opp til, hvis man ser for seg at det er virkelig interesse for å handle på søndager så vil det være drepen for handelsstanden i f.eks Porsgrunn om Skien kommune velger å ha åpent men Porsgrunn ikke
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det hender da stadig at jeg en søndags morgen plutselig kommer på at jeg skulle hatt en dunk brennevin.

    Det går som regel fint. Godt noen bransjer har åpent 24/7.
    En dunk brennevin en SØNDAGS MORGEN ?? ?? ?? ?? !! !!

    Min venn du har et seriøst problem!!!!!!!!!!;)




    Men jeg holder ikke pusten til AKAN komer deg til unnsetning. Jeg velger å tro du er ironisk!:rolleyes:
    Må huske at jeg jobber turnus.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Endelig litt politisk håndverk på høyt nivå!

    Fri meg fra dumheten | Nordnorsk debatt
    "Men nå kommer de borgerlige partiene halsende etter. «De sa vi ikke kunne være like ekstreme. Ha! Nå skal vi jaggu vise dem!".

    Først sier han at røykeloven har fungert og så kommer han med denne. Hvem sto bak røykeloven? jo, de borgerlige.

    Ellers bruker han 3 sider på å fortelle at det er krise. Snusen får kanskje standardisert emballasje. KRISE!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Endelig litt politisk håndverk på høyt nivå!

    Fri meg fra dumheten | Nordnorsk debatt
    "Men nå kommer de borgerlige partiene halsende etter. «De sa vi ikke kunne være like ekstreme. Ha! Nå skal vi jaggu vise dem!".

    Først sier han at røykeloven har fungert og så kommer han med denne. Hvem sto bak røykeloven? jo, de borgerlige.

    Ellers bruker han 3 sider på å fortelle at det er krise. Snusen får kanskje standardisert emballasje. KRISE!
    Synd når en ikke tar tekst og tegning. Lokket på snuseska/farge på innpakning som politisk håndverk. Det er den sammenstillingen! Røykeloven var noe helt annet. Men men…
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvorfor er det så mange nye fancy emballasje i disse tider? Jo, markedsføring mot nye brukere.

    Eneste grunnen til at tobakk ikke er forbudt er de allerede eksisterende brukerne og deres avhengighet.

    Synes ikke at tobakkbrukere har særlig å klage over sålenge tobakken er tilgjengelig så og si overalt. Ønsker de fancy emballasje så kan man jo bare lage sin egen og fylle på ala refill.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det voksne ofte glemmer er at det ikke er mange voksne som begynner å røyke og snuse, dvs noen voksne går fra røyk til snus da det er det beste av to "onder"(når det gjelder helse) Ofte er man faktisk så ung når man starter at man ikke engang er ferdig utviklet på det mentale plan. Jeg er overbevist om at industrien bruker milliarder av kroner på branding.. nettopp for å selge mer, da er det ganske nærliggende å tro at man kan redusere salg, evt stagnere salg ved å frata dem den muligheten. Man må heller ikke glemme at det er noen som må påta seg regningen når man tar risiko forbundet med egen helse
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Isolert sett ser jeg ikke allverdens problemer med nøytral innpakning av tobakk. Det kan dessuten tenkes å ha en liten effekt i positiv retning. Jeg finner det særdeles lite sannsynlig at jeg, eller særlig mange andre, kommer til å slutte fordi snusboksen er kjedelig å se på. Men i forhold til de unge som (kanskje ikke) begynner, ja.

    Men kontrasten mot lakrispiper er rett og slett teit, nesten bæreposeteit.

    Når det er sagt synes jeg avgiftsnivået på snus er alt for høyt. Dessuten har produsentene selvsagt funnet smutthullet for lengst. Da jeg begynte var det 50g i esken, så ble det 45g, og nå er det 42g. Alt for at man tilsynelatende holder prisen for en boks snus nede.

    Jeg foreslår å fryse avgiftene på dagens nivå for en god stund fremover, og så pålegger produsentene å gå tilbake til 50g i esken. For en som snuser gjør det ingen ting fra eller til. For en som vurderer å begynne kan det muligens være hakket mer avskrekkende. Så kan man vurdere om det skal pålegges å selge en halv eller en hel stokk av gangen.

    Så får familiens fagre yngling valget mellom en stokk snus og en ny bukse, og vi får se hvem som er kulest (eller hva det heter om dagen) av Levis og Swedish match.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Røyking er en bra deal for staten. Masse avgifter inn og røykere har en tendens til å dø yngre, noe som dramatisk reduserer pensjonsutgiftene. At noen av de må ha litt behandling på sine eldre dager for så være, men det må også ofte eldre som ikke røyker. Jeg er overbevist om at staten i rene penger tjener på at folk røyker, så den delen av argumentasjonen tror jeg er feil. Folkehelsen er en annen sak selvsagt. Sunt er det på ingen måte.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er det så mange nye fancy emballasje i disse tider? Jo, markedsføring mot nye brukere.

    Eneste grunnen til at tobakk ikke er forbudt er de allerede eksisterende brukerne og deres avhengighet.

    Synes ikke at tobakkbrukere har særlig å klage over sålenge tobakken er tilgjengelig så og si overalt. Ønsker de fancy emballasje så kan man jo bare lage sin egen og fylle på ala refill.
    Godt å vite hva du anser som vesentlig vedrørende politisk håndverk.

    (Hverken røyker eller snuser)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn