Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Røra? Enda værre enn Kyrksæterøra.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En merkelig dom, dette. Som ikke i særlig grad tar for seg de prinsipielle sider ved internering uten dom. Men som i stedet er desto tydeligere med populistiske argumenter som at "det er kortere til Kyrksæterøra enn Bagdad". Nå har jeg intet til overs for Krekar, men desto mer til overs for likhetsprinsippet i loven. Jeg blir veldig overrasket om denne dommen blir det endelige resultat.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    En merkelig dom, dette. Som ikke i særlig grad tar for seg de prinsipielle sider ved internering uten dom. Men som i stedet er desto tydeligere med populistiske argumenter som at "det er kortere til Kyrksæterøra enn Bagdad". Nå har jeg intet til overs for Krekar, men desto mer til overs for likhetsprinsippet i loven. Jeg blir veldig overrasket om denne dommen blir det endelige resultat.
    En helt opplagt dom, så vidt jeg kan se. Paragrafen som er lagt til grunn for vedtaket er så klar at det er merkelig at vedtaket i heletatt diskuteres. Dette er nok heller et ønske om å sverte FrP enn basert på en juridisk vurdering.

    Det er for øvrig opplagt at det er enklere for familien å besøke Krelar i Kyrksæterøra enn i Bagdad, som han ville blitt utvist til, dersom det hadde vært mulig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Vel, kjennelsen er ikke rettskraftig, så dette er vel paroditid.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det virker nesten som at folk er skuffet over at retten har fastslått at man skal kunne holde litt oppsikt på hvem som kommer og går rundt den islamistiske etstremistmentoren. Det er vist viktigere å gi justisministeren en skrape enn å holde farlige islamister som er en trussel for rikets sikkerhet litt under kontroll.

    Kanskje folk bør spørre seg litt hvor deres lojalitet bør ligge. Det er ikke på noen måte obligatorisk å like justisministeren eller hans parti, men hvis man ikke greier å indentifisere felles fiender og alvorlig trusler mot norske og vestlige interesser så bør man kanskje tenke seg litt om.

    Det er da flott at retten har fastslått at nye og gamle utviste terroristledere ikke får operere helt fritt og uhindret i Norge.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Kan vanskelig tenke meg at PST har flere overvåkningsfunksjoner igangsatt mot en person enn hva de har gang i når det gjelder Krekar ...
    De har sikkert bannet som faen oppe på Lutvann etter at det ble kjent at Krekar skulle til Kirksæterøyra - om de da ikke tenkte på alle de fine overtidskronene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lettere å holde oppsikt med hvem som kommer og går, kommunikasjon og slik på småsteder. Politiet har nok ikke valgt stedet tilfeldig. Langt i fra noen ideell løsning, men det er da bedre å få fyren bort fra islamistmiljøene i hovedstaden.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Jeg er litt bekymret for lokalsamfunnet. Får vi snart se våre gamle skihelter med hhv. hijab og langt skjegg?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Er nok en del andre som er langt farligere enn denne mullaen som får folk til å se rødt. Og disse er nok takknemlige for at Krekar avleder så fint, både tid og ressurser.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Er nok en del andre som er langt farligere enn denne mullaen som får folk til å se rødt. Og disse er nok takknemlige for at Krekar avleder så fint, både tid og ressurser.
    Nå er det jo slik at ikke alt som "De Hemmelige Tjenester" driver med er allment kjent blandt "almuen". Heldigvis!!
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Nå som alle skal få fly business, etter at FrP forbyr økonomiklasse, skårer regjeringen sin første store seier!
    Jeg regner med at det blir utfallet, siden FrP er partiet "for folk flest."
    På en måte er jeg enig. Det er en helt annen verden å sitte på business i forhold til turist.
    Men på den andre siden, hvor lang er reisen? Får de virkelig gjort så mye på 45-60 minutter? Dersom de ikke skal jobbe, så kan det vel betegnes som luksus at de sitter på business? Og enda viktigere, skal vi virkelig la de bruke så mye mere på slike reiser? Antagligvis kan 3-4 personer reise på turist for samme sum som de betaler for business... Og det er noen reiser i året, så slutt summen blir nokså høy.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Det er neppe enkelt å jobbe i et trangt flysete med skrikerunger i nabosetet. Representanter fra Ap og Høyre mente det samme, men det er naturligvis FrP som skal henges ut.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Morgenflyet til Brüssel er stappfullt av lobbyister, politikere, advokater, o.a. Noen ganger med en økonomiklasse på to-tre rader, og jeg har aldri sett skrikerunger på det flyet. De får bare stå opp litt tidligere.

    (Det var en FrP-politiker som skrev anmodningsbrevet. Senere har andre støttet henne, men ikke uttrykket hun brukte. Er man først fra Partiet for folk flest ... bør man muligens unngå å skrive at klassen de fleste reiser i er umenneskelig.)
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Tja, nå var det ikke snakk om flyet til Brüssel, og ikke var det klassen hun skrev var umenneskelig, men FrP har aldri vært mitt parti, så det er det samme. Men for meg ville det også vært umulig å jobbe i de omstendighetene hun beskrev.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå som alle skal få fly business, etter at FrP forbyr økonomiklasse, skårer regjeringen sin første store seier!
    Jeg regner med at det blir utfallet, siden FrP er partiet "for folk flest."
    På en måte er jeg enig. Det er en helt annen verden å sitte på business i forhold til turist.
    Men på den andre siden, hvor lang er reisen? Får de virkelig gjort så mye på 45-60 minutter? Dersom de ikke skal jobbe, så kan det vel betegnes som luksus at de sitter på business? Og enda viktigere, skal vi virkelig la de bruke så mye mere på slike reiser? Antagligvis kan 3-4 personer reise på turist for samme sum som de betaler for business... Og det er noen reiser i året, så slutt summen blir nokså høy.
    Vi som jobber med business på ordentlig hver uke flyr ikke businessklasse i Europa eller internt i USA. Flyturene er så korte at det er greit med økonomiklasse, men en fleksibel billett kan av og til være en fordel. En ikke helt utilsiktet bivirkning er at det er vrient å jobbe med en laptop foran seg på økonomiklasse, så man må nok sove, lese en bok eller høre på musikk i stedet, dessverre. Jeg har selv en tendens til å sovne umiddelbart ved lyden av en jetmotor som enslags Pavlovsk hund. Det er uansett helt forkastelig å sitte med sensitive dokumenter foran seg på et fly. Man har ingen idé om hvem som sitter i nærheten og kan lese over skulderen uten at du merker det, selv på business.

    Over Atlanteren og på langstrekk til Asia er det en annen historie. Da er forskjellen på business og økonomi hvorvidt man har sovet og kan gjøre en rimelig god jobb første dag etter ankomst, eller om man trenger en dag på å komme seg først. Økonomi i Europa og USA og business på langstrekkene har vært min personlige policy lenge, men firmaets nye reisepolicy er heldigvis enig med meg. Tidligere kunne vi faktisk velge business også i Europa.

    Jeg har særdeles begrenset sympati for damens klagesang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Det mest påfallende med offentlig reising til Brussel er visstnok hvor mange som overnatter selv når det ikke er nødvendig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, forresten, en annen forskjell mellom reisepolicy i det private og i det offentlige er at vi får refundert faktiske utgifter, ikke etter per diem-satser. Jeg synes det er enklere slik: Etter å ha kommet hjem ser jeg hva som er registrert på kredittkortet og hvilke kvitteringer jeg har i lommeboken, fører dem opp på reiseregning, og får refundert det beløpet. Hvis jeg mangler en kvittering er det mitt problem. Jeg får refundert de faktiske utleggene jeg kan dokumentere at jeg har hatt, ferdig med det.

    Som statsansatt går det gjerne etter dagpengeprinsippet, hvor man får en fast sum pr dag og pr overnatting, og i prinsippet skal trekke fra det man eventuelt ikke har betalt selv. Da blir det fort et pent lite overskudd hvis man får et fullt døgn og overnatter/spiser rimeligere enn standard sats. Da jeg jobbet i Forsvaret for mange, mange år siden var det et velkjent fenomen at den enkleste måten å spe på lønna på var å ha mange reisedøgn. Døgn, fordi satsen for helt døgn er mye mer generøs enn lommepengene for en dagsreise.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Tror staten i stor grad har gått over til faktiske utgifter. Regulativet var så lønnsomt for den reisende at der var komisk. Har reist på det regulativet selv og det var en svært god deal. For meg.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nå trenger man vel ikke jobbe til brussel? er jo opp og ned.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Nå som alle skal få fly business, etter at FrP forbyr økonomiklasse, skårer regjeringen sin første store seier!
    Jeg regner med at det blir utfallet, siden FrP er partiet "for folk flest."
    På en måte er jeg enig. Det er en helt annen verden å sitte på business i forhold til turist.
    Men på den andre siden, hvor lang er reisen? Får de virkelig gjort så mye på 45-60 minutter? Dersom de ikke skal jobbe, så kan det vel betegnes som luksus at de sitter på business? Og enda viktigere, skal vi virkelig la de bruke så mye mere på slike reiser? Antagligvis kan 3-4 personer reise på turist for samme sum som de betaler for business... Og det er noen reiser i året, så slutt summen blir nokså høy.
    Vi som jobber med business på ordentlig hver uke flyr ikke businessklasse i Europa eller internt i USA. Flyturene er så korte at det er greit med økonomiklasse, men en fleksibel billett kan av og til være en fordel. En ikke helt utilsiktet bivirkning er at det er vrient å jobbe med en laptop foran seg på økonomiklasse, så man må nok sove, lese en bok eller høre på musikk i stedet, dessverre. Jeg har selv en tendens til å sovne umiddelbart ved lyden av en jetmotor som enslags Pavlovsk hund. Det er uansett helt forkastelig å sitte med sensitive dokumenter foran seg på et fly. Man har ingen idé om hvem som sitter i nærheten og kan lese over skulderen uten at du merker det, selv på business.

    Over Atlanteren og på langstrekk til Asia er det en annen historie. Da er forskjellen på business og økonomi hvorvidt man har sovet og kan gjøre en rimelig god jobb første dag etter ankomst, eller om man trenger en dag på å komme seg først. Økonomi i Europa og USA og business på langstrekkene har vært min personlige policy lenge, men firmaets nye reisepolicy er heldigvis enig med meg. Tidligere kunne vi faktisk velge business også i Europa.

    Jeg har særdeles begrenset sympati for damens klagesang.
    Helt enig. Hadde godt over 100K miles i løpet av fjoråret uten en eneste businessbilett. Og som du sier, det er ingen grunn til at man faktisk trenger det heller med mindre man har en interkontinental flyvning hvor reisens hele formål er intellektuell levering ved ankomst.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Vel vel. For "ikke så mange" år siden ( jeg begynner vist å bli gammel!:rolleyes: ) sto det i Statens Reiseregulativ at en statstjenestemann hadde krav på businessclass ved reiser ut i Europa. Husker ikke hvordan det var med Norden?

    For egen del har jeg begynt å reise dagen før og overnatte på destinasjonen hvis jeg skal på møte. Å stå opp midt på natten for å reise samme dag er ikke aktuellt. Nå har sjefsnivået som innkaller til møter heller aldri sett på rutetabellen slik at de fleste møter begynner før første fly fra Nord lander på Gærningmoen.

    Når det gjelder klasse man flyr på innenlands så foretrekker jeg økonomi og satser på å sjekke inn tidlig for å få det setet jeg vil ha. Det er nemlig ikke tilgjengelig på Plus klasse.

    Men å snakke om "fordeler" ved å reise i jobben er noe kun de som ikke reiser mye sier. De aner faktisk ikke hva de snakker om! Jobbreiser er et nødvendig onde og søren ikke noe frynsegode!!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men å snakke om "fordeler" ved å reise i jobben er noe kun de som ikke reiser mye sier. De aner faktisk ikke hva de snakker om! Jobbreiser er et nødvendig onde og søren ikke noe frynsegode!!
    Tiltredes. Det lærer man ganske fort etter å ha prøvd. Husker at jeg selv gikk ut av kontoret med 17 flybilletter i lommen en gang, sånne i tykt papir stiftet sammen i flere bunker. Brukte opp alle sammen før jeg var tilbake på kontoret, men en del hadde også blitt endret til andre avgangstider og tildels andre destinasjoner. Tanken "hva faen er det jeg holder på med?" streifet meg mer enn en gang i løpet av den turneen.

    Jeg ser også at FrP-tanten klager over å måtte vente på innsjekket (og bortkommen) bagasje. Det skal være en ganske spesiell tur før jeg sjekker inn en koffert på forretningsreise. Det går fint an å få det aller nødvendigste, inkludert både dress og vernesko, inn i en kompakt håndbagasje godt innenfor alle flyselskapsregler. Beskrivelsen av de ulidelige lidelsene på den komitéreisen til Strasbourg sier bare en ting: Amatører på tur.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Nei, men når reising kan belønnes med langt utover kostnadene så er det et incitament for å reise. Med statens regulativ kunne det fort bety en tusenlapp om dagen + tax free etc så vips så fikk arbeidstaker et par tusen rett o lomma for en jobbreise og kanskje en unødvendig overnatting for å makse utbetalingene. Selvsagt ikke interessant for de som reiser veldig mye men ganske lukrativt for de som tar en reise i ny og ne og synest det er stas.

    Var man i tillegg borte over helgen kunne det bli ganske så mye penger utav det men det tok nok slutt når flybilletter ble mye billigere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    http://www.nrk.no/norge/pst_-terror...avirke-til-lignende-angrep-i-norge-1.12189184

    Jeg er sikkert paranoid så det holder, men jeg har en liten følelse av at resultatet av PSTs analyse er "bestilt" av de Blå/Blå... En anledning for Regjeringen til å vise handlekraft og mot ( http://www.nettavisen.no/nyheter/--jeg-kjenner-meg-trygg/8469129.html )
    Tvert i mot. Regjeringen lever i en lykkeboble. Det blir fort anderledes når islamkameratene begynner i Norge for alvor.

    Vi har blitt forskånet mot alvorislam så langt, emn det vi ikke vare.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.830
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Underlige saker. Trodde rett etter valget at Anundsen kom til å være ankermannen som reddet partiet fra de verste selvmålene, men der kan man se.
    Som nevnt tidligere, den eneste jeg hadde forhåpninger til, og den eneste som har skuffet meg, men det til gangs.
    Hadde ingen forhåpninger til regjeringen, og på det området har de virkleig innfridd.
    ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    http://www.nrk.no/norge/pst_-terror...avirke-til-lignende-angrep-i-norge-1.12189184

    Jeg er sikkert paranoid så det holder, men jeg har en liten følelse av at resultatet av PSTs analyse er "bestilt" av de Blå/Blå... En anledning for Regjeringen til å vise handlekraft og mot ( http://www.nettavisen.no/nyheter/--jeg-kjenner-meg-trygg/8469129.html )
    Det to hjemkomne fremmedkrigere gjorde i en avisredaksjon i Paris for ikke så lenge siden tyder ikke på det. Selv PST bør rope litt forsiktig "ulv" når vi har ganske mange personer av samme type i sirkulasjon. Noen hjemkommet etter fullført opplæring i Syria, andre fortsatt i Syria. Man trenger ikke være rakettforsker for å si at det er mer sannsynlig at noen av dem kommer til å finne på noe, og fanden vet hva de finner på, enn at de alle sammen sitter pent med hendene foldet i fanget for all fremtid. Så langt har regjeringens "handlekraft" vært sørgelig begrenset. Vi kan vel ikke sende dem alle til Kyrksæterøra heller.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg ser at døgnsatsen har blitt en makssats, men kosttillegg er fortsatt en fast sats for reiser over 12 timer: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/utenlandsregulativet/id438645/
    Nu fortiden overnatter statsansatte på regning, det har en utilsiktet konsekvens at mange gjerne bor litt dyrere og finere enn ellers og gjerne tett på maksimalsatsen, som ble økt noe etter at det faste natt-tillegget falt bort. Det koster også litt mer i administrasjon enn ordningen med et fast natt-tillegg. Jeg har en mistanke om at den «nye» ordningene i sum er en del dyrere for staten-/skattebetalerne enn den gamle ordningen.

    mvh
    KJ
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.132
    Antall liker
    9.445
    .......Så langt har regjeringens "handlekraft" vært sørgelig begrenset. Vi kan vel ikke sende dem alle til Kyrksæterøra heller.
    Handlekraften har til nå vært å forsøke å sende en papirand ut av Oslo, samt at diverse ministere kan ta på seg den alvorlige minen og uttale at "livet må gå som normalt"
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Nå må de BlåBlå se å bli flinkere til å forankre støtte for sine utspill, før de offentliggjør dem.
    Sp har hatt tiggeforbud i sin partiplattform, men Ernas tropper har tydeligvis glemt å sjekke med Sp før de lanserte lovforslaget som gikk verden rundt i går.
    Resultat - Sp trekker sin støtte til tiggeforbudet, og en masse dårlig PR for Norge i utlandet.

    Slik reagerer verden på debatten om Norges tiggeforbud - Aftenposten

    image.jpg
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    De hadde ikke glemt å sjekke med SP. De hadde en avltale med SP om dette, som SP nå altså valgte å bryte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn