Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.204
    Antall liker
    6.571
    Et stort generelt problem med ledelse er at rollene bekles av folk som klarer å karre til seg posisjonene heller enn folk som er godt egnet for å ha posisjonene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.121
    Antall liker
    36.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et stort generelt problem med ledelse er at rollene bekles av folk som klarer å karre til seg posisjonene heller enn folk som er godt egnet for å ha posisjonene.
    Ja, litt catch-22 over den der. For å bli leder må man være motivert, men hvis man virkelig ønsker en slik rolle er man uegnet til å inneha den.

    NB: Jeg sier ikke at du tar feil eller at jeg er uenig. Min datter hadde faget Teknologiledelse på Oslo Met. Jeg forklarte henne fra mange års erfaring at dette er veldig vanskelig og i de fleste tilfeller helt umulig. Nå har hun fått prøve seg som vikarierende skiftleder et par ganger og har kjent litt på å ha ansvaret for hele fabrikken på natt og helg.

    Frist oss ikke ut i ledelse, heter det i ingeniørens aftenbønn.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    Ja, litt catch-22 over den der. For å bli leder må man være motivert, men hvis man virkelig ønsker en slik rolle er man uegnet til å inneha den.

    NB: Jeg sier ikke at du tar feil eller at jeg er uenig. Min datter hadde faget Teknologiledelse på Oslo Met. Jeg forklarte henne fra mange års erfaring at dette er veldig vanskelig og i de fleste tilfeller helt umulig. Nå har hun fått prøve seg som vikarierende skiftleder et par ganger og har kjent litt på å ha ansvaret for hele fabrikken på natt og helg.
    Litt i samme gate, og sikkert noe du også kjenner til. Innenfor typiske kunnskapsbedrifter, som f.eks konsulentselskaper, så ønsker alle at / later som om de har en fullt fungerende karrierevei for fagspesialister - altså folk som er flinke til å "get shit done" i en eller annen form, om det er regnskap eller programmering eller noe annet. I de langt fleste tilfeller i de fleste slike organisasjoner så blir det som regel slik at for å karriereutvikling så må man etter hvert få en eller annen form for ansvar for en del av sjappa og det medfører da fort også personalansvar og alt det andre det medfører og man blir over tid mer leder enn en som gjør noe selv om det er nettopp å gjøre noe man er flink til og helst ønsker å drive med.

    Variasjoner over dette temaet var en gjenganger da jeg traff gamle studievennerr under UKA i Trondheim her om dagen. Selv befinner jeg med etter over 20 år fortsatt helt i bunnen av organisasjonskartet og har tenkt å bli der.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.933
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Sunnmøre
    man blir over tid mer leder enn en som gjør noe selv om det er nettopp å gjøre noe man er flink til og helst ønsker å drive med.
    Det same innan nesten som helst struktur, trur eg. Iallfall kjenner eg meg veldig att dette frå både UH-sektoren og skuleverket. Her vert det delvis motverka av at det å vera leiar ikkje er så veldig lukurativt, gøy eller høg status.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.365
    Antall liker
    11.948
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En installatør jeg kjente, kom med følgende uttalelse etter at det ble store problemer med et anlegg et par år etter levering, - i hovedsak pga utstyr spesifisert av konsulentfirma, og som ikke holdt mål....
    "Jævla konsulenter!! De er akkurat som en gjelda mons, - de veit hvordan det skal gjøres, men får det aldri til !!! "
    Det er nok flere enn meg som sitter med opplevelser av konsulenter som i liten grad hadde peiling på hva de gjorde..... for konsulenter måtte jo til, - man kan jo for all del ikke stole på egne fagfolk... men selvsagt, - det er jo flott å ha noen å skylde på når greiene gikk i dass....:cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.595
    Antall liker
    9.936
    Torget vurderinger
    2
    Variasjoner over dette temaet var en gjenganger da jeg traff gamle studievennerr under UKA i Trondheim her om dagen. Selv befinner jeg med etter over 20 år fortsatt helt i bunnen av organisasjonskartet og har tenkt å bli der.
    Du er heldig som har et organisasjonskart det er mulig å forstå og finne deg selv , om enn med mikroskop. Det er umulig å forstå min bedrifts organisasjon . Heldigvis får jeg lov til å gjøre det jeg alltid har gjort og interesserer meg, uavhengig av 8 omorganiseringer og 32 ulike ledere. Og neste UKE er det 40årsjubileum!
    Forresten ble den faglige karriereveien nedlagt i sommer, bedriften trenger kun ledere og folk med 3 års erfaring. Jeg fortsetter å heve lønn på pur trass og pensjonerer meg IKKE.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.640
    Antall liker
    3.656
    Torget vurderinger
    1
    Ingen driver mer effektiv valgkamp for Høyre enn Støre & Vedum.

    Det er vel vanlig med misnøye mot sittende regjering, men disse to virker å ta det til et nytt nivå.
    Indirekte tror jeg budsjettforhandlingene med SV ødelegger mye for den sittende mindretallsregjeringen.
    Den sosialistiske ideologien deres er godt i gang med å rasere norsk næringsliv. Dette ser folk flest. Og folk flest jobber faktisk i små private bedrifter, såkalte SMB-bedrifter. De frykter for sine arbeidsplasser og skjønner at landet går en utrygg fremtid i møte når SV har ei hånd på rattet.

    SMB-bedrifter utgjør 99% av landets bedrifter
    SMB-bedrifter sysselsetter 60% av alle arbeidstakere i privat sektor
    SMB-bedriftene står for nesten halvparten av Norges verdiskapning
    SMB-bedriftene står for 2 av 3 nye jobber i privat sektor

    KILDE: https://dinbedrift.no/fakta-om-sma-og-mellomstore-bedrifter-i-norge-smb-2/
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.121
    Antall liker
    36.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mao det gamle ordtaket:
    Alle når sitt inkompetanse nivå
    Nei, det påstås å være enda verre.
    The book proposes Putt's Law and Putt's Corollary
    • Putt's Law: "Technology is dominated by two types of people, those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand."[3]
    • Putt's Corollary: "Every technical hierarchy, in time, develops a competence inversion." with incompetence being "flushed out of the lower levels" of a technocratic hierarchy, ensuring that technically competent people remain directly in charge of the actual technology while those without technical competence move into management.[3]
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.121
    Antall liker
    36.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen driver mer effektiv valgkamp for Høyre enn Støre & Vedum.

    Det er vel vanlig med misnøye mot sittende regjering, men disse to virker å ta det til et nytt nivå.
    Det er nok akkurat det som er en viktig del av Ernas kyniske kalkyle også. Selv når de har en potensielt god sak greier de å kløne det til på gjennomføring, eller manglende sådan, og deretter titter Giske opp fra boksen sin igjen mens SP forsøker å reversere snøen som falt i fjor uansett kostnad. Friogbevare.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.066
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Oslo
    Høyre er ivrige på å kritisere reversering og hva det koster.
    Det første nyvalgt høyre ordfører i Krødsherad gjør er å kansellere kontrakt på bygging av ny barneskole, med de kostnadene det medfører.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    8.513
    Torget vurderinger
    1
    Den sosialistiske ideologien deres er godt i gang med å rasere norsk næringsliv.

    Finnes ikke et fnugg av sosialistisk ideologi i dagens regjering, medmindre man synes alt til venstre for Djengis Khan er sosialistisk. Næringslivet går så det suser i Norge, og er det noe som eventuelt raserer næringslivet er det den ekstremt anti-sosialistiske '"energipolitikken" (om man kan kalle det for politikk).
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.066
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Oslo
    Finnes ikke et fnugg av sosialistisk ideologi i dagens regjering, medmindre man synes alt til venstre for Djengis Khan er sosialistisk. Næringslivet går så det suser i Norge, og er det noe som eventuelt raserer næringslivet er det den ekstremt anti-sosialistiske '"energipolitikken" (om man kan kalle det for politikk).
    Enig med voffsen her, det som kommer fra Støre hører hjemme i den blåblå tråden
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.910
    Antall liker
    10.176
    Ingen kritiske røster i hele partiet og kontrollkomiteen driter vi i. Aftenbladet kommenterer også.

    -Denne konklusjonen trakk hun altså nå, før Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har ferdigbehandlet saken i kjølvannet av de mange høringene sist uke. Eventuell kritikk fra komiteen har Solberg med andre ord allerede bestemt seg for å ikke ta hensyn til.

     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.365
    Antall liker
    11.948
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er blitt noe trumpsk over Høire... intern kritikk i partiet med fører uten tvil fem sure og ut av døra til evig mørke....
    Jeg var H-supporter tom valget i 2013, men dagens utgave vil jeg definitivt ikke ha noe med å gjøre!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.933
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Sunnmøre
    Eg har tidlegare kritisert Solberg for å ikkje gå av, og slik ikkje bidrege til å ta avstand frå den rotne kulturen ho har vore ein del av. Den kritikken står eg ved. Korleis vi skal få ei reell endring dersom ingen er villige til å ta konsekvensane, framstår som litt gåtefult for meg.

    Likevel: det er å skyta for langt over mål å samanlikna Solberg med Trump, eller for den del Høgre med dei triste restane av det republikanske partiet. Eg ser ikkje teikn til at nokon, korkje Høgre eller høgrefolk, hyllar Solberg som ei strong-woman som skal ordna opp med ein konspiratoriske krefter og løysa alle problem ut frå reine og skire handlekrafta.*

    Tvert om, når folk no seier dei vil røysta Høgre, trur eg det er fordi dei ønskjer seg høgrepolitikk. Konvensjonell høgrepolitikk, slik dei kjenner frå åra med Solberg-regjering: privatisering, sentralisering, lågare skattar, bedøk-målstyring av offentleg sektor, betre vegar, billigare fly, liberalisering. Om ikkje alt, så iallfall eit utval av dette. Eg meiner det er galskap å ønskja seg dette no, men det er liksom ei anna sak.

    Så drit dei litt i Finnes' aksjehandel, for i mylderet av skandalar er det vanskeleg å sjå at denne er hinsides det andre driv på med. Tvert om, kanskje Høgre er dei beste til å få stell på ting: alle vi kjenner i finansbransjen (og der er jo alle høgrefolk - eg har rett nok ein svoger på venstresida som har gått på NHH, men han arbeider i offentleg sektor) seier at der i garden er det mykje meir orden i sysakene.

    Når Høgre vil halda på Solberg, er det (som andre har sagt) kynisk berekning. Ei borgarleg regjering krev sannsynlegvis både ein figur som greier det kunststykket å vera akseptabel frå KrF til FrP, og ein kombinasjon av styrke og ettergivenheit, også vis-a-vis eige parti.

    Det krev også ein populær figur som alle kan lika, og kven liker ikkje ei drulten dame som slappar av med chips og raudvin på fredagskvelden og ser på TV-seriar medan husbonden sit med Nordnet-appen oppe på iPad-en og leikar pengemann. Det er så langt berre Erna som kan sameina desse to eigenskapane.

    Så er det sjølvsagt mystisk at denne alliansen på høgresida krev spesifikt Erna, men ikkje meir mystisk enn at Jens Stoltenberg var heilt naudsynt for å halda konstellasjonen SV, Ap og Sp saman.

    * Det er rett nok somme som meiner at Ap eigentleg er knallharde sosialistar, med ein hemmeleg draum om å omskulera alle i privatnæringsliv til hjelpepleiarar, uføretrygda alle som kjenner seg litt pjuske og inndra all privat kapital før folk får bestilt flybillett til Sveits. Eg er usikker på om det er retorikk eller vrangførestillingar.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.204
    Antall liker
    6.571
    Lurer på om stillingen som barnevakt for Finnes vil bli lyst ut på Finn, eller om den skal ut på mittanbud.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.549
    Antall liker
    4.521
    Torget vurderinger
    10
    Lurer på om stillingen som barnevakt for Finnes vil bli lyst ut på Finn, eller om den skal ut på mittanbud.
    Barnevakten ville nok blitt en i Familien/innerste kretsen så der har vi nok ingen mulighet for å få jobb.
    Det å "bare å bytte jobb" gjelder ikke her....

    Mvh.
    SAL
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.889
    Antall liker
    2.880
    Torget vurderinger
    1
    Stod ikke Erna og mottok trampeklapp fra sentralstyret, ungdomspartiet og hele sulamitten straks etter at saken eksploderte her like etter valget? Det gamle Willoch-Høyre ville kalt dama inn på teppet og det hadde vært en meget alvorlig forsamling hun måtte forklart seg til.

    Personkultus? Visst er det det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.365
    Antall liker
    11.948
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da blir det vel et kobbel med folk for kontinuerlig vakt, og noen ledd med vaktdirektører for å holde orden.. i beste NPM stil...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.933
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Sunnmøre
    Stod ikke Erna og mottok trampeklapp fra sentralstyret, ungdomspartiet og hele sulamitten straks etter at saken eksploderte her like etter valget? Det gamle Willoch-Høyre ville kalt dama inn på teppet og det hadde vært en meget alvorlig forsamling hun måtte forklart seg til.

    Personkultus? Visst er det det.
    Ja, jo. Heilt samd i at norske parti og norsk politikk er mykje meir personfokusert no enn tidlegare, og at den støtta Solberg ser ut til å ha fått internt er kvalmande (noko eg trur kjem av at det ikkje finst reelle alternativ som kan levera same pakka, og Høgre sitt fremste salgsargument er at dei har den pakka). I Ap hadde tronpretendentar type Giske manøvrert hardt og brutalt i ein slik situasjon. Trur eg. Same i Sp, der det også finst ei deling i reelle fløyar (altså politiske fraksjonar, om du vil).

    Men det er samtidig eit langt stykke til den apolitiske personkultusen bak td. Trump, så eg trur det er tettare å seia at folk røyster Høgre trass i Solberg-affæren.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.316
    Antall liker
    799
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe surrealistisk over dette.
    Her sitter altså først Erna Solberg, så Pål Lønseth og deretter tidligere førstestatsadvokat i Økokrim, nåværende advokat for Sindre Finnes, Thomas Skjelbred, i Dax 18 for å snakke om at "Sindre Finnes er lettet over at Økokrim ikke åpner etterforskning."
    For det første: Det var Erna Solberg sin regjering som utnevnte den tidligere statssekretæren i Justisdepartmentet, Pål Lønseth, som ny Økokrim - sjef i juli 2020.
    For det andre: Lønseth sitter åpent på Dax 18 og erkjenner at konklusjonen om ikke å etterforske Finnes, bygger på informasjon som Finnes selv ga. Det gir et inntrykk av at elitens topper selv kan diktere offentlige institusjoner, som Økokrim, sine konklusjoner.
    For det tredje: Advokaten til Sindre Finnes, Thomas Skjelbred, har selv jobbet som førstestatsadvokat for Økokrim. 398951881_10159406787701875_4737479952574228340_n.jpg 396723299_10159406787776875_1061624374360269943_n.jpg 396290998_10159406788621875_6038734290070004396_n.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe surrealistisk over dette.
    Her sitter altså først Erna Solberg, så Pål Lønseth og deretter tidligere førstestatsadvokat i Økokrim, nåværende advokat for Sindre Finnes, Thomas Skjelbred, i Dax 18 for å snakke om at "Sindre Finnes er lettet over at Økokrim ikke åpner etterforskning."
    For det første: Det var Erna Solberg sin regjering som utnevnte den tidligere statssekretæren i Justisdepartmentet, Pål Lønseth, som ny Økokrim - sjef i juli 2020.
    For det andre: Lønseth sitter åpent på Dax 18 og erkjenner at konklusjonen om ikke å etterforske Finnes, bygger på informasjon som Finnes selv ga. Det gir et inntrykk av at elitens topper selv kan diktere offentlige institusjoner, som Økokrim, sine konklusjoner.
    For det tredje: Advokaten til Sindre Finnes, Thomas Skjelbred, har selv jobbet som førstestatsadvokat for Økokrim. Vis vedlegget 969996 Vis vedlegget 969997 Vis vedlegget 969998
    eksempel på at vi er så få synapser, her i landet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.121
    Antall liker
    36.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For det første: Det var Erna Solberg sin regjering som utnevnte den tidligere statssekretæren i Justisdepartmentet, Pål Lønseth, som ny Økokrim - sjef i juli 2020.
    Joda, men du bør også notere at han er AP-mann og var statssekretær for samme Huitfeldt i justis. Økokrim annonserte at de ikke ville etterforske mr. Huitfeldt samme dag som økokrim-sjefen erklærte seg inhabil pga tidligere jobbrelasjon, men nå mener han at AP-medlemsskapet hans ikke diskvalifiserer fra å vurdere Solberg/Finnes. Det er et lite land.
    Hovedregelen i forvaltningsloven er at også underordnede er inhabile, dersom den overordnede er inhabil. Straffeprosesslovens har imidlertid en særbestemmelse i § 60, som sier at dette kan fravikes dersom «nærmeste overordnede bestemmer noe annet».
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    I Ap hadde tronpretendentar type Giske manøvrert hardt og brutalt i ein slik situasjon. Trur eg. Same i Sp, der det også finst ei deling i reelle fløyar (altså politiske fraksjonar, om du vil).
    Torbjørn Røe Isaksen var innom dette i en kommentar her om dagen, ikke spesifikt om Giske, men det fenomenet at det ikke er noen (i alle fall offentlig) gjedde som lusker i sivet klar til å hive seg på første mulighet sier en del om hvilken makt Erna har innad i Høyre - egentlig uten å måtte gjør noe særlig eller true med ditt og datt. Det sier også noe om hvor svakt Støre står i AP. Bare det at det foregår en omtrent uendelig fraksksjonskamåp, og det endatil for åpen scene sier en del om ståa internt i AP. Det er ikke noe galt i å ha uenighet i en organisasjon, for all del, men det er heller ikke nødvendig å ta det hele for åpen mikrofon for å markere seg selv.

    Ser det forsåvidt på regjeringen også - at Huitfeldt ble utenriksmenister med en Barth-Eide tilgjengelig har jeg vanskelig for å se annen grunn til at noen måtte få sitt og som ren indremedisin i AP. Hvordan Mjøs-Persen ble energimenister er også, la oss være diplomatiske, "krevende" å forstå hvordan gikk til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.121
    Antall liker
    36.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det virket slik for noen år siden, men det kan jo tenkes at også Høire har nærmet seg tiden vi andre lever i (?)
    Huh?
    Hun var første norske stortingsrepresentant som sto frem som homofil.
    Lowzow inngikk registrert partnerskap med forfatteren og aktivisten Karen-Christine Friele i 1993.
    Da Norge i 1993 innførte lovgivning som regulerte registrert partnerskap for personer av samme kjønn, var Friele og hennes partner gjennom mange år, Wenche Lowzow, et av de første parene som inngikk partnerskap.
    Han er gift med Jan Erik Knarbakk (1952–), administrerende direktør i Schibsted Forlag 1996–2009.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.121
    Antall liker
    36.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan muligens se et par andre grunner til f eks Foss ikke gikk helt til topps. Han kan være litt urbant spydig til tider. Det er også flust med heterofile stortingsrepresentanter som ikke ble partileder. Er det fordi partiet har angst for heterofile?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn