Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.083
    Antall liker
    9.180
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ser unektelig slik ut
    Uten å avklare om hun har partiets tillit (Ja, vet hun har fått støtte, men det ramler jo hele tiden nye skjelett ut av skapet - dette tar tid å fordøye) og uten å avvente om Sindre mister jobben for innsidehandel og muligens blir dømt/fengslet også.

    Jeg gjetter på at dette problemet løser seg selv - at Erna ikke er Høyres Statsministerkandidat når det nærmer seg valg - og det tror jeg nok er best for helsen hennes også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Det neste er vel at hun søker om å bli verge for Sindre.
    Dette blir for dumt, å foreslå at ektemannen settes under administrasjon dersom hun blir statsminister. Hun bør gå i seg selv og spørre seg om det er så viktig at hun får det vervet.
    Det virker faktisk å være så viktig for henne at hun er villig til å dra hele partiet med seg i fallet!
    Det begynner å bli for sent nå, men hun burde ha trukket seg som leder av partiet, skilt seg fra
    Sindre og så stillt på nytt som lederkandidat for partiet og kjørt valgkamp til valget i 2025. Da
    kunne hun faktisk ha gjort et bra valgresultat. Det spiller ingen rolle at Høyres sentralstyre har
    tillit til henne. Når vi kommer til 2025 vil nok media minne oss på dette og da kommer det fram
    at velgerne har mistet tilliten til henne!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.281
    Antall liker
    13.790
    Uten å avklare om hun har partiets tillit (Ja, vet hun har fått støtte, men det ramler jo hele tiden nye skjelett ut av skapet - dette tar tid å fordøye) og uten å avvente om Sindre mister jobben for innsidehandel og muligens blir dømt/fengslet også.

    Jeg gjetter på at dette problemet løser seg selv - at Erna ikke er Høyres Statsministerkandidat når det nærmer seg valg - og det tror jeg nok er best for helsen hennes også.
    Det er uansett veldig, veldig rart å komme med dette nå - da forutsatt at det er korrekt gjengitt. Av alt hun kunne kommet med må dette være noe av det teiteste det er mulig å komme opp med.

    det er for øvrig ikke noe problem å ha flere VPS-kontoer - en man viser kona og SMK og en man leker seg på. Kunne i alle fall holdt det gående til neste års selvangivelse dukker opp ganske greit.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    10.039
    Litt hypotetisk, men dersom Huitfeldt nå trekker seg (tok tid å finne erstatter o.s.v.) mon tro hva Erna gjør da?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Bare for å ha sagt det så er jeg ikke lei meg for at Erna ikke har "Fingerspitzengefühl" i denne saken!
    Hun er imho ikke rett person for Høyre! La henne ta et kjempetap i 2025 og la oss håpe på en "palassrevolusjon"
    i Høyre slik at finner tilbake til det partiet de en gang var. Som det etablerte "forsvarspartiet" og den lille manns
    forsvarer mot den store sterke Staten, der man setter enkeltmenneske i sentrum. Skjer det, men jeg tror ikke på
    Julenissen så jeg har liten tro på at dette er noe som vil skje. De vil nok fortsette som det "pengetellerpartiet" de
    har utviklet seg til å bli.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Men tilbake til AP. Hva er det som gjør at Brenna fredes mens Trettebergstuen skal tiltales i sivil rett?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    10.039
    Bare for å ha sagt det så er jeg ikke lei meg for at Erna ikke har "Fingerspitzengefühl" i denne saken!
    Hun er imho ikke rett person for Høyre! La henne ta et kjempetap i 2025 og la oss håpe på en "palassrevolusjon"
    i Høyre slik at finner tilbake til det partiet de en gang var. Som det etablerte "forsvarspartiet" og den lille manns
    forsvarer mot den store sterke Staten, der man setter enkeltmenneske i sentrum. Skjer det, men jeg tror ikke på
    Julenissen så jeg har liten tro på at dette er noe som vil skje. De vil nok fortsette som det "pengetellerpartiet" de
    har utviklet seg til å bli.
    Erna må bli fjerna?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.518
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, faktisk.... som allerede skrevet - av respekt for demokratiet og de politikere som forsøker å holde sin sti ren. Det gjelder også Huitfeldt..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.476
    Antall liker
    37.483
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men tilbake til AP. Hva er det som gjør at Brenna fredes mens Trettebergstuen skal tiltales i sivil rett?
    Helt ulike saker?

    Trettebergstuen utnevnte gjentatte ganger venner til verv når hun var rykende inhabil, inkludert å "spille inn" navn til utnevnelser hun burde holdt seg unna.

    Brenna var mer et tvilstilfelle hvor hun gjorde en utnevnelse og senere kom til at hun burde ha erklært seg inhabil.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Der kom det. https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ste-med-ukjente-aksjehandler-uken-foer-valget

    Det er vel knapt grunn til å tro at ikke AP opplevde en viss velgersvikt på grunn av sine ferske skandaler, og at noe tilsvarende ville rammet Høire hvis kjærlighetsballaden om Sindre og Erna hadde blitt kjent rett før valget. Fra en historie om AP til en historie om politikere, om ikke annet.

    Dette er ikke spesielt pent...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.281
    Antall liker
    13.790
    Der kom det. https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ste-med-ukjente-aksjehandler-uken-foer-valget

    Det er vel knapt grunn til å tro at ikke AP opplevde en viss velgersvikt på grunn av sine ferske skandaler, og at noe tilsvarende ville rammet Høire hvis kjærlighetsballaden om Sindre og Erna hadde blitt kjent rett før valget. Fra en historie om AP til en historie om politikere, om ikke annet.

    Dette er ikke spesielt pent...
    Det der tok jeg for gitt at var tilfelle
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.281
    Antall liker
    13.790
    Vurderte å gjøre en liten jobb på å se hva hans P/L faktisk er på balubaet samt hvor mye han faktisk har investert, men det regnearket som er lagt ut er uegnet til formålet. For det første så inneholder det bare dato selskap/instrument og antall men ikke noen informasjon om kurs. Slik som han har handlet så kan man ikke ta utgangspunkt i sluttkurs for dagen noe som ville vært ca korrekt om han hadde hatt færre og mer langsiktige investeringer. Dessuten er formatteringen i regnearket ikke helt konsistent så det må ryddes litt opp i også.

    Noen som har sett noe sted der det er lagt ut verdien av de enkelte handlene?? Det har svirret noen tall om hvor mye han totalt har handlet for (112 millioner) men fordelt på det absurde antall transaskjoner så er ikke det mer enn rundt 30.000 pr handel i snitt og ganske mange av handlene er også gearet så den faktiske eksponeringen er større enn beløpet det er handlet for.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jeg har egentlig ikke brydd meg med å gjette, men gitt at sånne saker neppe er en journalists jobb før lunsj en trøtt mandag, så er det vel naturlig å anta...

    Men da står vi med tre potensielle problemer i sånne saker:

    - Habilitetsproblemer hos "folk" med politisk makt.

    - Urettmessig konkurransefortrinn ved aksjespekulerende ektefellers tilgang til innsideinformasjon.

    - Føre velgerne bak lyset og høste fordelene av motstanderens synder, og vente til stemmelokalene er stengt før man viser seg som av samme ulla.

    Jeg synes kanskje den siste er verst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.476
    Antall liker
    37.483
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der kom det. https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ste-med-ukjente-aksjehandler-uken-foer-valget

    Det er vel knapt grunn til å tro at ikke AP opplevde en viss velgersvikt på grunn av sine ferske skandaler, og at noe tilsvarende ville rammet Høire hvis kjærlighetsballaden om Sindre og Erna hadde blitt kjent rett før valget. Fra en historie om AP til en historie om politikere, om ikke annet.

    Dette er ikke spesielt pent...
    Det har du nok rett i, men husk også den veltimede drittpakken om Sindre og hans forskjellige innspill som ble sluppet like før partilederdebatten. Den lyktes med å få Erna i ubalanse der. Personlig var jeg ikke så bekymret for at det var noe særlig mer enn støy bak den historien, men valgkampmessig tror jeg kanskje de to går litt opp i opp. Uansett ikke spesielt relevant for kommunevalgene rundt om, men sørgelig relevant for neste stortingsvalg og statsministerrolle. Dette er virkelig ikke bra.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jeg skal ikke si så mye om telling av drittpakker den ene og andre veien. Eneste jeg sier der er at jeg lurer på hvordan AP finner tid til å sende drittpakker ut av eget parti. Skjønner rett og slett ikke at det kan være tid igjen til flere etter at de er ferdig med hverandre...

    Forresten tror jeg dessverre ikke vi skal underslå rikspolitikernes betydning for lokalvalg. Til og med valgomatene stilte spørsmål om krystallklare rikspolitiske saker. I NRK sin kunne man for eksempel velge seg 'forsvar og beredskap' eller 'utenriks' som er spesielt viktige temaer. Gudrun forby at Oslo, eller Hokksund eller Hamar, skulle drive egen utenrikspolitikk....
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.281
    Antall liker
    13.790
    Forutsatt at man kjøper den offisielle forklaringen (Erna ført bak lyset av mannen osv)...

    Men da står vi med tre potensielle problemer i sånne saker:

    - Habilitetsproblemer hos "folk" med politisk makt.
    Vanskelig å lage en tankerekke for at det i realiteten har hatt noe å si - det er begrenset hvor mye man kan la noe man ikke vet påvirke en beslutning man tar. Problemtatikken er alvorlig nok, men det er vanskelig å mele en kake man ikke vet at man har som Asbjørn(?) sa. Det samme gjelder forsåvidt Huitfeldt om man legger den offisielle historien deres til grunn.

    - Urettmessig konkurransefortrinn ved aksjespekulerende ektefellers tilgang til innsideinformasjon.
    Nok det potensielt mest alvorlige juridisk, og om det så har vært innsidehandel så har det ikke skjedd så veldig mye mer enn at noen har tjent en grei slant. Det har i svært begrenset grad gått ut over noen - beløpene er stort sett små og godt under det som er normal omsetning i de langt fleste norske børsnoterte aksjer av en viss størrelse. Ditto med mannen til Huitfeldt. Motpartene i handelene kan være alt fra norske småsparere, profesjonelle investorere, andre daytradere, norske meglerus, utenlandske algoritmehus, hedgefond, store utenlandske banker, norske pensjonskasser, norske og internasjonale fond - aktive eller passive, junameit og den andre siden i handelen ønsker å kjøpe eller selge, ellers hadde de ikke ligget inne med ordrer.

    - Føre velgerne bak lyset og høste fordelene av motstanderens synder, og vente til stemmelokalene er stengt før man viser seg som av samme ulla.
    '
    Nok det som i realiteten har hatt mest å si, både på kort og lang sikt. Hvor mye det eventuelt ville påvirket lokalvalgene om saken hadde blitt sluppet tidligere er vanskelig å si, men det er definitivt en god del mer enn null må man anta og det har nesten helt sikkert endret lokale maktforhold de neste fire årene flere steder lokalt i Norge. Om man regner dette som normalt politisk taktikeri eller ikke avhenger sikkert en god del av hvem man spør.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Sindre tar time-out. La oss håpe det blir med det.
    Pussig hvor sarte de er og hvilket behov de har for sykemeldinger når de har gjort noe dumt!

    Prøv å gå til fastlegen og si "Jeg har jørt i fylla/ kjørt veldig for fort" jeg behøver 3 uker sykemelding! Se hva som skjer!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.693
    Antall liker
    3.800
    Torget vurderinger
    1
    Nja. Han er trolig ekstremt hardt presset nå, mentalt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.225
    Antall liker
    7.070
    Torget vurderinger
    4
    Pussig hvor sarte de er og hvilket behov de har for sykemeldinger når de har gjort noe dumt!
    Kritikken er vel mer på sin plass når det er erfarne rikspolitikere som sykemelder seg når det trykker på, men han er i utgangspunktet en privatperson som har blitt en offentlig person kun gjennom sin ektefelle.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    Pussig hvor sarte de er og hvilket behov de har for sykemeldinger når de har gjort noe dumt!

    Prøv å gå til fastlegen og si "Jeg har jørt i fylla/ kjørt veldig for fort" jeg behøver 3 uker sykemelding! Se hva som skjer!
    Du har ikkje heile riksmedia og -kommentatoriet etter deg i ein sånn situasjon.

    Solberg og Finnes er i ein situasjon der all sunn fornuft tilseier at dei skal halda offentleg kjeft i nokre dagar, alt anna vil vera sjølvskading. Impulsen til å forsvara seg er sterk, men same kva dei seier kjem det sannsynlegvis til å gjera vondt verre.

    Hadde eg vore fastlege, hadde eg ikkje nøla med å skriva ut sjukmelding i ein sånn situasjon dersom det var naudsynt for å gje pasienten ro. Eg ville ikkje stått ansvarleg for ei ny Tønne-sak, for å seia det slik.

    Altså: Alt bør på bordet, og debatten om kva som bør gjerast vidare (td bør Solberg gå av) må få halda fram. Nett av den grunn bør Solberg og ikkje minst Finnes vernast litt mot seg sjølv.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.811
    Antall liker
    10.265
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hjertens enig med welds innlegg 978. Det klart mest alvorlige her er om velgerne har blitt bevisst villedet ved å tilbakeholde informasjon som burde og kunne ha vært kjent før valget. Å hevde at lokalpolitikk er uavhengig av rikspolitikk og det rikspolitikere gjør er det rene tøv.

    Og skal Erna overleve må Sindre kastes under bussen. Han kan ikke være en fremtidig statsministers gemal. Og jeg er i tvil om det holder. Og jeg synes synd på henne for det hun er kastet inn i. En ryddig politiker som jeg ikke alltid har vært enig med. Mitt største problem med både Høyre og AP i regjering er deres samarbeidspartnere. Men sådan er politikken.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.074
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^^Tja, jeg er ikke helt enig i det. Det Finnes har gjort er så sjokkerende at man knapt har ord - bare tanken på å opptre sånn når man er gift med landets statsminister er helt fjern.

    Uavhengig av hva Erna visste eller kunne eller burde ha visst, bør hun ta ansvar og trekke seg som partileder.

    At man ikke slipper en sånn bombe bare et par dager før et valg er forståelig. Det ville tatt alt av fokus på oppløpssiden i valgkampen, og selv om en liste over transaksjoner kan skaffes på kort tid er det antagelig mange spørsmål som ikke enkelt kan besvares på strak arm. Formoder at de begge også ville ha et antall runder på kammerset før dette skulle tas i all offentlighet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.811
    Antall liker
    10.265
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke snakk om bare et par dager. Og det var ikke snakk om å slippe en bombe eller ikke. Det kan man selv bestemme.

    Det var snakk om å trenere konkrete spørsmål fra pressen på ting som det nå viser seg det var rimelig kurant å svare på, selv om det fulle omfang nok ikke var kjent før senere. Jeg er veldig tilhenger av en fri presse som ikke manipuleres.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.281
    Antall liker
    13.790
    Det gjør det ganske mye verre, i mine øyne.
    De er gearet i den forstand at han har kjøpt produkter som "bull" / "bear" og denslags. Ekempelvis en 2x Hydro Bull funker slik at dersom kursen i hydro går opp X så tjener man 2x og motsatt taper man 2y dersom den går ned y. Han har altså ikke tatt opp lån for å handle og nedsiden har vært begrenset til å tape det investerte beløpet. Det er en ganske vanlig måte å ta kortsiktige veddemål på retningen på noe og anbefalt holdetid er temmelig kort siden man etter hvert får ganske dårlig avkastning i et svingende marked selv om man tippet korrekt på retningen.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.742
    Antall liker
    2.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg reagerer på er at han ikke bare har handlet når han ikke skulle gjort det, han har i tillegg hatt ekstra høy risiko på handlene. Han har ikke bare kjørt for fort, han har til og med brukt «nitro»-knappen.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    1.670
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir jo verre og verre ettersom dagene går. Typisk eksempel på hva som skjer når man ikke legger alle kortene på bordet umiddelbart. Ved å pynte på fakta, vil det hele tiden komme nye drypp. Erna burde trukket seg i forbindelse med pressekonferansen på fredag.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.307
    Antall liker
    6.696
    Dette blir jo verre og verre ettersom dagene går. Typisk eksempel på hva som skjer når man ikke legger alle kortene på bordet umiddelbart. Ved å pynte på fakta, vil det hele tiden komme nye drypp. Erna burde trukket seg i forbindelse med pressekonferansen på fredag.
    Burde Huitfeldt også trukket seg?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.281
    Antall liker
    13.790
    Nå tror jeg, i motsetning til for et par dager siden, at Finnes har betydelig risiko for å havne i innsidehandelfella. Jeg blir nå overrasket om det ikke åpnes etterforskning fra Økokrim rundt noen av handlene han har gjort.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    Burde Huitfeldt også trukket seg?
    Det er jo framleis ei opning for å gjera det. Eg ser faktisk ein sjanse for å ta oppspelet frå Valen, og slik binda armen til Solberg.

    (First House, eller andre interesserte, kan ta kontakt på PM om dei ønskjer meg som frittståande konsulent.)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    1.670
    Torget vurderinger
    1
    Burde Huitfeldt også trukket seg?
    Det er mye mulig. Jeg synes imidlertid dette er langt mer alvorlig, både omfang, varighet og at dette gjelder statsministeren, ikke utenriksministeren (vel, riktignok partnerne, men det er av underordnet praktisk betydning når man er i slike posisjoner).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn