Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    18.739
    Antall liker
    3.450
    Det gjelder å følge med. Ledige timer dukker opp innimellom. Men bedre halvdel startet med å bestille time i Namsos, så ble den byttet til Stjørdal, så til Heimdal. Så hvis produksjonen fungerer som vi fikk beskjed om har de i familien som trenger ny, fått passene før ferien. Det var visstnok også mulig å bestille time til maks 2 stykk, og hos oss var det tre som trengte pass, så hun bestilte i to runder, men vi fikk ordnet alle tre på en gang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    16.271
    Antall liker
    9.714
    Tja, det er jo en fordel å få startet denne bestilling da, når det pr i dag er estimert en leveringstid på ca 7 uker. Sjekket et par steder for ledig passtime, og ser at i Oslo er det ingen ledige timer i år, og i Kristiansand er første ledige time i november som jo blir ca 24 uker.
    Da er det ikke kun produksjon som er årsaken.
    Men de har også masse reserverte timer allerede bestillt som skal leveres etter hvert. Når/dersom produksjon er den reelle flaskehalsen så hjelper det ikke med flere timer, det ville bare medføre at ventetiden tikket stadig oppover.

    Hva tror du ventetiden ville vært, gitt produksjonskapasitetsproblemer, om alle som ville fikk passtime i morgen? Om den da hadde gått over 90 dager så ville ingen fått pass siden dataene ville vært utdaterte.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    703
    Sted
    *
    Folk får som fortjent. På samme måte som i polkø dagen før 17. mai eller nyttårsaften. :cool:
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    29.863
    Antall liker
    21.974
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke sikker på at passkøene hører hjemme i noen blåblå tråd, egentlig.
    1. Ap og SP har regjeringsmakten og ansvaret for å styre ressursene.
    2. Sosialdemokratiske Sverige ser ut til å ha samme problem som Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    16.271
    Antall liker
    9.714
    Jeg liker også godt argumenter som «folk burde skjønt dette / tenkt på dette» og lignende. Om man legger slike krav til grunn så er det mye av offentlig velferd og ordninger som kunne kuttes ut.

    nå har dette lette elementer av i-landspeoblemer i seg, men det hjelper neppe på tilliten til styre & stell samt politiet selv om sistnevnte muligens ikke har særlig av skylden for dette.
     

    Jim I Hendriksen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    2.413
    Antall liker
    3.439
    Tror ikke hun trenger å bruke særlig tid på å lage en plan, «de andre» er godt igang med å gjøre jobben for henne.


     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    18.739
    Antall liker
    3.450
    Hadde hun i det minste kunne finne en ok kandidat i Trondheim. Begynner å bli litt smålei av Rita nå.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    918
    Antall liker
    172
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hadde hun i det minste kunne finne en ok kandidat i Trondheim. Begynner å bli litt smålei av Rita nå.
    Nå har jeg heldigvis flyttet fra byen. Oslo fremstår jo nesten som veldrevet og ukorrupt i sammenligning. Otervik har vel snart sittet i 16 år som ordfører og er kun til stede når snorer skal klippes og manus ferdigskrevet. Når noe går galt, og det gjør det jo hele tiden, skylder hun på administrasjonen eller mumler "slik kan vi ikke ha det".

    At dustene som er igjen i byen gjenvelger gang på gang Otervik er en gåte.
     

    Jim I Hendriksen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    2.413
    Antall liker
    3.439
    Noen ønsker at hun skal spa opp noen nye ordførere rundt omkring, jeg kunne ønske meg at H kom opp med en ny statsministerkandidat før 2025, jeg er dritlei Erna.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    18.739
    Antall liker
    3.450
    Det er viktig å plassere skyld for alt man synes er galt i samfunnet, fortjent eller ikke.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.536
    Litt rart at det er mange flere søkere enn skoleplasser på alle 4 skolene som utdanner flyteknikere hvis lønna er så hårreisende dårlig og de sliter så fælt med rekruteringa, det er noe her som ikke går opp
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    18.739
    Antall liker
    3.450
    Statistisk sentralbyrå opererer med en gjennomsnittslønn for flyteknikere på 771.840 kroner, uten overtid.
    Det er ikke ille når kravet er videregående skole pluss to års praksis med spesialisering.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.987
    Antall liker
    9.062
    Torget vurderinger
    2
    Statistisk sentralbyrå opererer med en gjennomsnittslønn for flyteknikere på 771.840 kroner, uten overtid.
    Det er ikke ille når kravet er videregående skole pluss to års praksis med spesialisering.
    Her er det rimelig å rydde opp litt.
    Jo, jeg er temmelig sikker på at det er korrekt, når du tar med at de jobber fullt skift, med alt det fører med seg. Da jeg var flytekniker jobbet jeg på skift med en som var enegget tvilling, og hans tvillingbror var elektriker i byggbransjen, og jobbet ren dagtid. Han tjente mer enn sin flyteknikerbror, og da han gikk over til å bli heismontør, tjente han betydelig bedre på sin dagtidsjobb, siden det var så mye ansvar involvert med å være heismontør... Luftfartsloven er for øvrig heller ikke nådig hva angår ansvar for signerende teknikere...

    Utdannelsen er 3 årig yrkesskole + 3 år i læretid med påfølgende fagprøve for å få fagbrev som flymekaniker. Deretter må man jobbe en tid, samt ta flytypekurs med ganske heftige eksamenskrav innen en rekke fagområder, før man gis ansvaret som flytekniker, og får signeringsrett. Kursene foregår ofte i utlandet og foregår da på engelsk.

    Det sagt: Det NFO nå gjør er ikke bare umusikalsk, det tangerer vel nærmest sabotasje, om jeg skal få være såpass uærbødig overfor mine tidligere kolleger. De fortjener en anstendig lønn, men må forholde seg til virkeligheten de lever i. Dette er ikke tiden for å sette inn et såpass urealistisk angrep på egne arbeidsgivere, så jeg undrer meg på hva som har foregått i de foreningsmøtene. Der kan det ikke ha vært noen voksne til stede.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    17.573
    Antall liker
    5.716
    Torget vurderinger
    0
    Statistisk sentralbyrå opererer med en gjennomsnittslønn for flyteknikere på 771.840 kroner, uten overtid.
    Det er ikke ille når kravet er videregående skole pluss to års praksis med spesialisering.
    Problemet er vel at de er flere bransjer som ønsker å ansette disse. Slik at ikke alle går til flybransjen.

    Når det gjelder "snittlønna" så har jeg sett mange rare summer også for egen del, som ikke har hatt noe med virkeligheten å gjøre så
    akkurat den biten stiller jeg meg litt aventende til.

    Og i likhet med undertegnede har flyteknikere som oftest en H24 turnus og en god mengde hjemmevakter og det er klart at slike ulempestillegg blir en del kroner, - men disse pengene kommer ikke "gratis"! Men slikt er vanskelig å forstå hvis man hele livet har jobbet 09-16 og hatt alle hellig/høytidsdager fri.

    Nå er selvsagt kravet "heftig" og det er nok ikke tenkt at dette ville bli innfridd. Går ut fra at det er noe man egentlig er villig til å "ofre" for å få gjennom ett eller annet krav som ikke er frontet i media.

    Men NHO luftfart skal dere få billig av meg. Når de kjører lockout på de som bedriver service på ambulansefly/helikoptre så gjør de dette
    KUN for å få en Lønnsnemd fort som fan! Det er et klart angrep på streikeretten.

    Så vil framtiden vise om livet blir noe lettere for flypassasjerene etter at Lønnsnemda har sagt sitt. Disse teknikerne er fortsatt ikke livegne og har muligheter til å bytte bransje. Når så NHO Luftfarts medlemmer sliter med regulariteten på grunn av at de ikke har nok mekanikere tilgjengelige vil de nok løpe til Staten og be om hjelp. Men kan da Staten v/ Støre eller Vedum hjelpe dem?? Det kan være at det blir som
    andre bakkemannskaper på flyplassene. Dårlig behandlet finner seg ny jobb og er tilskuere når x-arbeidsgiver ikke makter å rekrutere nye!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.011
    Antall liker
    6.573
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge de som ber oss om å vise måtehold ikke lar det gjelde dem selv, får vi bare streike alle som en spør du meg.
     

    palmaris

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    315
    Torget vurderinger
    1
    Statistisk sentralbyrå opererer med en gjennomsnittslønn for flyteknikere på 771.840 kroner, uten overtid.
    Det er ikke ille når kravet er videregående skole pluss to års praksis med spesialisering.
    Ja, men får ein tak i skikkelege folk under 4-5 millioner i årsløn då? Betaler ein peanøtter kan ein vel ikkje rekna med anna enn apekatter?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.536
    Her er det rimelig å rydde opp litt.
    Jo, jeg er temmelig sikker på at det er korrekt, når du tar med at de jobber fullt skift, med alt det fører med seg. Da jeg var flytekniker jobbet jeg på skift med en som var enegget tvilling, og hans tvillingbror var elektriker i byggbransjen, og jobbet ren dagtid. Han tjente mer enn sin flyteknikerbror, og da han gikk over til å bli heismontør, tjente han betydelig bedre på sin dagtidsjobb, siden det var så mye ansvar involvert med å være heismontør... Luftfartsloven er for øvrig heller ikke nådig hva angår ansvar for signerende teknikere...

    Utdannelsen er 3 årig yrkesskole + 3 år i læretid med påfølgende fagprøve for å få fagbrev som flymekaniker. Deretter må man jobbe en tid, samt ta flytypekurs med ganske heftige eksamenskrav innen en rekke fagområder, før man gis ansvaret som flytekniker, og får signeringsrett. Kursene foregår ofte i utlandet og foregår da på engelsk.

    Det sagt: Det NFO nå gjør er ikke bare umusikalsk, det tangerer vel nærmest sabotasje, om jeg skal få være såpass uærbødig overfor mine tidligere kolleger. De fortjener en anstendig lønn, men må forholde seg til virkeligheten de lever i. Dette er ikke tiden for å sette inn et såpass urealistisk angrep på egne arbeidsgivere, så jeg undrer meg på hva som har foregått i de foreningsmøtene. Der kan det ikke ha vært noen voksne til stede.
    På engelsk ja, man må nok spa på litt for å få mekanikere som snakker språket :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    7.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Regner med at dette er kurs de tar i arbeidstiden med full lønn. Også kalt etter- og videreutdanning som andre streikere ber om.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.987
    Antall liker
    9.062
    Torget vurderinger
    2
    På engelsk ja, man må nok spa på litt for å få mekanikere som snakker språket :D
    Var en sidebemerkning, bare. En ting er å snakke språket, noe annet er det å sitte pal på 10-timers dager på USA's vestkyst og ta inn komprimert teknisk amerikansk mens klokka inni huet ditt går 10 timer feil. Det er f... ikke helt greit.

    Etter at jeg forlot flybransjen har jeg ikke jobbet skift, og jeg har tjent til dels mye bedre enn mine skiftarbeidende kolleger hele tiden, allikevel. Jeg unner både dem og sykepleierne å tjene bedre enn de gjør, men det er timing og krav som blir helt feil akkurat nå.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.987
    Antall liker
    9.062
    Torget vurderinger
    2
    Regner med at dette er kurs de tar i arbeidstiden med full lønn. Også kalt etter- og videreutdanning som andre streikere ber om.
    Det er jo en del av det å drive flyoperativ tjeneste. Selskapene har ikke så mye valg annet enn å lære opp sine ansatte til å gjøre jobbene de har behov for. Det er ikke helt små krav de setter til de som får disse kursene, og eksamenene utføres av Luftfartsverket eller tilsvarende. Det pålegges også krav om "brush-up" jevnlig, hvilket er bra, den bransjen slutter ikke å utvikle seg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    7.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Det er jo en del av det å drive flyoperativ tjeneste. Selskapene har ikke så mye valg annet enn å lære opp sine ansatte til å gjøre jobbene de har behov for. Det er ikke helt små krav de setter til de som får disse kursene, og eksamenene utføres av Luftfartsverket eller tilsvarende. Det pålegges også krav om "brush-up" jevnlig, hvilket er bra, den bransjen slutter ikke å utvikle seg.
    Ja, men for de fleste andre arbeidstakere i landet så er et kurs med faglig oppgradering et gode og noe man setter pris på. Om kurset i tillegg legges til USA, med lønn, diett og dekket reise - så er det som frynsegode å regne.

    Når det gjelder kompetansekrav - så er det fortsatt slik at vi befinner oss på fagarbeider nivå regner jeg med - så - så veldig komplisert har jeg vondt for å tro at det er. Men det er klart - er man på reiseregning med fri bar på hotellet - så kan det faglige være krevende - det er en kjent sak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.536
    Men det er vanskelig å se at det skulle være noe tilleggsbelastning å gå på kurs og holde seg oppdatert i faget sitt i bytte mot betaling. Dette gjelder jo fryktelig mange bransjer
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.536
    Når det gjelder kompetansekrav - så er det fortsatt slik at vi befinner oss på fagarbeider nivå regner jeg med - så - så veldig komplisert har jeg vondt for å tro at det er. Men det er klart - er man på reiseregning med fri bar på hotellet - så kan det faglige være krevende - det er en kjent sak.
    Helt om natten og helt om dagen er en essensiell egenskap når man reiser på kurs og konferanser.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.987
    Antall liker
    9.062
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men for de fleste andre arbeidstakere i landet så er et kurs med faglig oppgradering et gode og noe man setter pris på. Om kurset i tillegg legges til USA, med lønn, diett og dekket reise - så er det som frynsegode å regne.

    Når det gjelder kompetansekrav - så er det fortsatt slik at vi befinner oss på fagarbeider nivå regner jeg med - så - så veldig komplisert har jeg vondt for å tro at det er. Men det er klart - er man på reiseregning med fri bar på hotellet - så kan det faglige være krevende - det er en kjent sak.
    OK
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    17.573
    Antall liker
    5.716
    Torget vurderinger
    0
    Aner man en lille smule misunnelse fra folk som ikke får lov til å reise utenlands for å gå å kurs?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    17.573
    Antall liker
    5.716
    Torget vurderinger
    0
    vi hadde betalt etterutdanningskurs på polet i strømstad. gud hvor misunnelsen røk ut av nesen på folk.
    Hadde en "gripende" flytur til et møte jeg aldri fikk deltatt på. Flyet kom ikke ned der det skulle og gikk så til Luleå i Sverige. Der overnattet vi, alt betalt av SAS! Så skulle vi fra Luleå til Alta og møtet vel var avsluttet da vi kom fram så vi måtte bare sjekke inn på samme flyet for å dra hjem. Vi kom ikke ned her heller og gikk til Tromsø. Ny overnatting og middag spandert av SAS. Så den neste dagen kom vi oss endelig hjem!

    For de av dere som har levd med "Statens Reiseregulativ" er det lett å forstå at denne reiseregningen ble vanskelig. Så jeg ringte Administrasjonsdepartementet. Der fikk jeg vite at jeg skulle ha kostgodtgjørelse for "Reise Utland, Sverige" fra jeg lukket døra hjemme til jeg igjen åpnet den drøyt tre døgn senere. Så skulle jeg har dekket "overnatting by, ulegitimert, Sverige" selv om SAS hadde dekket overnattingene. At flyplassen i Luleå åpnet Tax Free for oss var bare hyggelig bonus! Så man kom hjem med billig svensk biff og flaskefor.
    Lokal sjef nektet å attestere regningen, men da ha fikk nummeret til den hyggelige byråsjefen i "Admin. Deptet" sukket han tungt!! Og da jeg fortalte om billig biff og Tax Free sprit la han på telefonen!??! Snodig? 😂 😂
     

    Balle Clorin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    7.693
    Antall liker
    5.590
    Torget vurderinger
    2
    En skikkelig bra representant ….han burde vært X’et ut av alt den dritten
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    18.739
    Antall liker
    3.450
    Tonning Riise trakk seg vel fra politikken pga. mange varsel om "upassende oppførsel". Han så kanskje ikke det som noen grunn for å bedre oppførselen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.987
    Antall liker
    9.062
    Torget vurderinger
    2
    Aner man en lille smule misunnelse fra folk som ikke får lov til å reise utenlands for å gå å kurs?
    Kan forstå at enkelte anser det som et pluss å reise i jobbsammenheng, og der er vi sikkert forskjellige alle mann. Selv har jeg reist så mye i min yrkeskarriere at jeg på et tidspunkt nærmest utviklet koffertskrekk, jeg fikk ganske mange meldinger fra kone og unger som knapt så sin ektemann og pappa, det var ikke fint på noen som helst måte. Jeg opplevde det ofte som en gave å kunne reise fra jobb kl. 16, hjem til min egen seng, fordi det skjedde alt for sjelden. Dessuten, når man endelig var hjemme, sto oppgavene man ikke hadde løst i kø, samt et oppdemmet behov for å kompensere for all den gressklipping, rydding, snømåking, sjauing, handling, matlaging, etc., etc., man ikke hadde gjort fordi man levde med "fri bar" på hotellet. Tilgi meg, men akkurat det sleivsparket er så intenst dumt fra den ubereiste OMF, at jeg merket jeg ble nokså trekt.

    Jeg har noen hundre historier å berette fra mine reiser i inn- og utland, men ingen av dem handler om fri bar, derimot handler noe av det om Statens Reiseregulativ. Hjemlengsel, lange dager, ensomme middager, savn av ungene, venner og bekjente, kjedsomhet og sånt, derimot, der er det nok å ta av.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn