For noen uker siden lå det noen høyttalere her på brukten.
En liten kjøretur, noen penger skifter hender og pappesker bæres forsiktig over dørkarmer. Et kjapt ha det bra, før en kjører hjem i 150, for å sjekke hva en har fått i eskene. O hellige, julaften for voksne!
Så satt vi nå der, med et par
Spendor SP1/2R2.
Utseendemessig kunne jeg med sikkerhet konstatere at høyttalerne så større ut enn Kudos C2, og for min del er det sånn jeg tenker en høyttaler skal se ut. Firkantet, litt stor og klumpete, trekabinett og et litt eldre utsjåande enn en del andre H. på markedet. Ikke nok med det, sjefen i huset synes ikke det gjorde så mye heller. Bærehjelpen kunne styre sin begeistring, men konkluderte med at i det minste fikk de Tven til å se mindre ut. For min del, full klaff!
Lyd bør en vel strengt tatt ikke glemme. Det var jo i all hovedsak grunnen til det ble et bytte. Men kvelden de kom i hus ble de satt opp, begynte å bli litt seint og siden en bor i leilighet viser en jo hensyn, men desverre for naboene måtte det bli en liten lytt.. Alt var satt opp, Regaen begynte å surre og gå, en av mine siste platekjøp som jeg liker meget godt,
Altanter med albumet
Vidde ble satt på.... Hmmmm, jau da, lyd blei det og lyd har det vært siden.
Jeg vil si at lyden fra Kudos og Spendor er veldig forskjellig. Der Kudos var "bang" på deg, er Spendor litt mer tilbakelent. Spendor står der, slapper av og lener seg litt mer mot bakveggen enn Kudos gjorde. Bass har det jammen meg også blitt, beste måten å beskrive det på, var at dama hoppa i benken når jeg spilte av et spor hun kjenner godt fra før. Morsomt.
En annen ting jeg kan si, er at Spendorene fører en god del artister nærmere inn i stua, for meg høres musikken mer realistisk ut, men hva vet jeg..synes også at detaljnivået har hevet seg vesentlig, en del lyder på en del spor som kommer frem på en helt ny måte, jeg ikke har hørt før, digert lydbilde som ikke tar helt av. Dette kan selvfølgelig skyldes psykopatiske lytteseanser der en leter etter forskjeller fra det en kjenner godt fra før. Synes også at lyden på lavt volum er veldig bra.
Det jeg også liker er at det som driver høyttalerne er en
Naim nait XS, med sine beskjedne 60 watt. Håper å få noen tilbakemeldinger på dette.
Var egentlig ingen plan å bytte høyttalere før evt til neste år, hadde tenkt å prøve meg på noen Harbeth, men vi får nå se om det dukker opp noe på brukten som kunne være av interesse(les:Supernait). Så alt i alt er jeg meget positiv til
Spendor SP1/2R2.
Å avslutte med noe negativt er sjelden bra, men kan gi noen eksempler der jeg synes Spendor har tilgode å vise seg fra sin bedre side. Sjelden jeg lytter på så hard/heavy musikk, men av og til trengs det noen spor av Kvelertak, Baroness, The Sword og Mastadon, her funket det ikke like bra. Men slik musikk skal spilles høyere enn det jeg alikevel kan i en leilighet, så det jeg har gjort tidligere er å koble til et par Grado 60 til Ipaden og får dekket dosen av hårdrocken. Men skal få et menneske med langt hår til å komme og sjekke dette her, godt å høre andres meninger også.
Uansett, sjelden høy eierglede, synes det låter strålende og er meget fornøyd. Som sagt hadde vært fint med kommentarer på Spendor SP1/2R2 og Naim Xs komboen. Det kan hende det finnes feil i teksten , men jeg orker ikke å lese korrektur. Ha en ellers fin siste dag av påske!