Nok en tråd om RIAA-anbefaling...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    559
    Bare for å legge til et par variabler i ønske om anbefaling, selv om jeg ikke kjenner til hva slags påvirkning det vil ha: jeg bruker en rørpre av typen Conrad Johnson PV11 og en Doxa 72 effekt.

Jeg er veldig glad i den fargingen rørpre gir, og er ikke nødvendigvis ute etter en ... kall det klinisk ... gjengivelse av lyden.

Som en enkel sammenligning har jeg prøvd et par forskjellig (om enn rimelige) DACer som Topping D50 som jeg kastet på dør til fordel for en med rør da jeg det ble for nøytralt og kjedelig for mine ører.
    Tilbake til utgangspunktet for tråden. Jeg mistenker at vi har noe av samme lydideal - har nettopp kjørt Doxa 72 og rørpre. Nå integrert røramp. Jeg kjøpte meg nettopp en Mofi StudioPhono. Den liker jeg veldig godt og funker nydelig til rørforsterkeren. Billigere enn du ser for deg, men den må vel ikke koste mye hvis den låter bra? Dessuten trenger du vel to :)
    Dette kan være et glimrende råd! Den eneste mangelen jeg ser er fraværet av justeringsmuligheter for kapasitiv last MM. Men det fikser du med PU-kabelen. Mange MM-er trives best med 3-500 pF last. Så sørg for å ha et utvalg av kabler slik at du får matche PU-en din.

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.557
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jævla bra tips man får her inne. Folk dømmer ting nord og ned uten en gang å ha hørt det.

Tipper det inspirerer mange til å spørre om råd.

Ja. Alle og enhver burde sette pris på mitt råd som enkelt og greit går på at når en velger å satse på vinyl kjører en ikke det rene analoge signalet fra PU gjennom en kip digitaliserings- og analogofiseringsprosess. Særdeles ikke ved hjelp av de billigste IC-ene som finnes å oppdrive.

Har en behov for tonekontroll må en gjerne kjøre digitalt. Men med vinyl som kilde blir det temmelig meningsløst uansett kvalitet på ADC / DAC. Til vinyl kjører en analog tonekontroll.
    Betryggende å vite at det sitter noen her på sentralen og kan gi oss råd om hva som spiller bra og som ikke spiller bra bare ved å se produktet. Det sparer oss andre for tid og energi.

Ett friskt pust i forhold til noen som har hørt alle kombinasjoner av hifi utstyr som er mulig å kombinere i denne galaksen, om ikke annet. ;). :cool:

Med disse holdningene ønsker vi alle nye medlemmer her på sentralen hjertelig velkommen.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    559
    Jeg spiller ikke på Puffin. Det skulle fremgå ganske tydelig av min signatur og innlegg #57 og #66. Jeg har imidlertid 6 andre platespillere der 1 av dem nok skal få prøve seg på en Puffin. Fordi Puffin har fått gode anmeldelser av noen som har prøvd.
    Det bli bare litt mindre absurd å spille vinyl digitalt på en blillig platespiller.
    Kanskje denne er noe for deg?: https://www.hifiklubben.no/stereo/platespiller/argon-audio-tt-platespiller/?variant=ARGTTBK&gclid=EAIaIQobChMI-4Gwj76J6AIVzaiaCh29WgUSEAQYASABEgLpn_D_BwE
    Hvorfor skal jeg kjøpe en billig platespiller når jeg har 7 spillere som jeg antar alle er bedre enn denne? Jeg kan ikke ta råd fra deg alvorlig slik du holder på. Ikke leser du hva som skrives og ikke svarer du på det som det spørres om. At du velger bort noe du ikke vet hva er av grunner som ikke kan rasjonaliseres kan jeg dessverre ikke ta innover meg. Siden jeg i tillegg har referanse-RIAAer som holder høy standard er jeg ikke bekymret for å teste dette apparatet. Og skulle akustikken hjemme svikte så har jeg i tillegg Luxman hodetelefonforsterker og både Focal Utopia og Sennheiser HD800s (blant fler) så jeg er ikke bekymret for at jeg ikke skal ha tilstrekkelig gode betingelser for å teste apparatet. Digitalangsten ga seg dessuten i 1983.
    Nei. Ser den. Du burde vel heller selge alle de sju spillerne dine. Av den enkle grunn at du ikke skjønner konseptet analog. iPhone og Tidal er nok mere din gate:eek:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.448
    Torget vurderinger
    12
    Jeg spiller ikke på Puffin. Det skulle fremgå ganske tydelig av min signatur og innlegg #57 og #66. Jeg har imidlertid 6 andre platespillere der 1 av dem nok skal få prøve seg på en Puffin. Fordi Puffin har fått gode anmeldelser av noen som har prøvd.
    Det bli bare litt mindre absurd å spille vinyl digitalt på en blillig platespiller.
    Kanskje denne er noe for deg?: https://www.hifiklubben.no/stereo/platespiller/argon-audio-tt-platespiller/?variant=ARGTTBK&gclid=EAIaIQobChMI-4Gwj76J6AIVzaiaCh29WgUSEAQYASABEgLpn_D_BwE
    Hvorfor skal jeg kjøpe en billig platespiller når jeg har 7 spillere som jeg antar alle er bedre enn denne? Jeg kan ikke ta råd fra deg alvorlig slik du holder på. Ikke leser du hva som skrives og ikke svarer du på det som det spørres om. At du velger bort noe du ikke vet hva er av grunner som ikke kan rasjonaliseres kan jeg dessverre ikke ta innover meg. Siden jeg i tillegg har referanse-RIAAer som holder høy standard er jeg ikke bekymret for å teste dette apparatet. Og skulle akustikken hjemme svikte så har jeg i tillegg Luxman hodetelefonforsterker og både Focal Utopia og Sennheiser HD800s (blant fler) så jeg er ikke bekymret for at jeg ikke skal ha tilstrekkelig gode betingelser for å teste apparatet. Digitalangsten ga seg dessuten i 1983.
    Nei. Ser den. Du burde vel heller selge alle de sju spillerne dine. Av den enkle grunn at du ikke skjønner konseptet analog. iPhone og Tidal er nok mere din gate:eek:
    Jeg spiller plater med en VdH Colibri på en Kuzma 4 point montert på en Dr Feickert Blackbird via en Luxman EQ500 (evt Pass Labs X-ono) gjennom en Luxman L509x til et par Tannoy DC10A. Hva er det jeg ikke skjønner av konseptet analog? Nok en gang: Hva er logikken?

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    559
    Jævla bra tips man får her inne. Folk dømmer ting nord og ned uten en gang å ha hørt det.

Ja. Alle og enhver burde sette pris på mitt råd som enkelt og greit går på at når en velger å satse på vinyl kjører en ikke det rene analoge signalet fra PU gjennom en kip digitaliserings- og analogofiseringsprosess. Særdeles ikke ved hjelp av de billigste IC-ene som finnes å oppdrive.

Har en behov for tonekontroll må en gjerne kjøre digitalt. Men med vinyl som kilde blir det temmelig meningsløst uansett kvalitet på ADC / DAC. Til vinyl kjører en analog tonekontroll.
    Betryggende å vite at det sitter noen her på sentralen og kan gi oss råd om hva som spiller bra og som ikke spiller bra bare ved å se produktet. Det sparer oss andre for tid og energi.

Ett friskt pust i forhold til noen som har hørt alle kombinasjoner av hifi utstyr som er mulig å kombinere i denne galaksen, om ikke annet. ;). :cool:

Med disse holdningene ønsker vi alle nye medlemmer her på sentralen hjertelig velkommen.

Javisst! Min misjon her på sentralen er å styre nykommerne unna all fakes som finnes her. Puffin er ikke fake. Det er en billig, kip digital tonekontroll. Som nok høres bra ut for folk som aldri før har hørt effekten av en god tonekontroll. Og jeg synes det er viktig å fortelle hi-fi-rookies at det ikke gir mening å kjøpe en flott vinylrigg for så å spille den gjennom kipe TI- digitalbrikker.
    Kjøp en skikkelig analog RIAA. Og trenger du tonekontroll. Ja, så kjøp en analog en!
    Enkelt og greit. Ærlig. No fake.

Liker dere ikke rådene mine så må dere sannelig meg fortelle meg og rookiene hvorfor det gir bedre lyd å sende et rent analogt signal fra en PU gjennom en digitaliseringsprosess bestående av IC-er som koster en brøkdel av en god elektrolyttkondensator enn å kjøre signalet gjennom et klassisk analogt RIAA-trinn.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    559
    Jeg spiller plater med en VdH Colibri på en Kuzma 4 point montert på en Dr Feickert Blackbird via en Luxman EQ500 (evt Pass Labs X-ono) gjennom en Luxman L509x til et par Tannoy DC10A. Hva er det jeg ikke skjønner av konseptet analog? Nok en gang: Hva er logikken?
    Du kjører helanalogt med kostbart utstyr og anbefaler trådstarter å benytte en kip digital tonekontroll til sin TD160.
    Det gir ingen mening.

Svært vanskelig å putte slike råd i kategori gode råd.

Så da har du kanskje et problem med konseptet analogt? Eller kanskje har du en utfordring med konseptet gode råd:cool:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.448
    Torget vurderinger
    12
    Du kjører helanalogt med kostbart utstyr og anbefaler trådstarter å benytte en kip digital tonekontroll til sin TD160.
    Det gir ingen mening.
    Da skal du fortelle meg i hvilken post jeg kom med det rådet.

Jeg kan spare deg for tiden: Ikke ett eneste sted har jeg anbefalt Puffin for trådstarter. Du bør begynne å lese det du kommenterer. Det er mitt råd basert på det faktiske grunnlaget at du nå gjentatt har kommentert fiktive påstander. Først påstår du at jeg spiller på Puffin og så påstår du at jeg har anbefalt Puffin. Begge deler unnfanget av din egen fantasi. Kanskje du har problemer med konseptet lese og forstå enkle setninger? 8)

Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    559
    Det gir ingen mening.

Jeg kan spare deg for tiden: Ikke ett eneste sted har jeg anbefalt Puffin for trådstarter.
    49!

Og deretter har du utelukkende motsagt meg og dermed indirekte anbefalt Puffin i påfølgende innlegg.
    Om du nå har kommet til den erkjennelsen at du er enig med meg så får du si det i klartekst.
    Jeg oppfatter dine innlegg helt klart i retning av at du støtter de som anbefaler en kip digital tonekontroll til trådstarters TD160.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.448
    Torget vurderinger
    12
    Det gir ingen mening.

Jeg kan spare deg for tiden: Ikke ett eneste sted har jeg anbefalt Puffin for trådstarter.
    49!

Og deretter har du utelukkende motsagt meg og dermed indirekte anbefalt Puffin i påfølgende innlegg.
    Om du nå har kommet til den erkjennelsen at du er enig med meg så får du si det i klartekst.
    Jeg oppfatter dine innlegg helt klart i retning av at du støtter de som anbefaler en kip digital tonekontroll til trådstarters TD160.
    Er dette et råd til trådstarter om å kjøpe Puffin?:

"Kanskje jeg skal teste min Puffin og da snart? Jeg kjøpte en som har ligget i esken ca 1-2 år. Det er sikkert bare litt menyaversjon. Jeg liker oversiktlige og fysiske grensesnitt. Skyldes sikkert alderen."

Jeg ser hverken ordene råd, anbefaling, du bør vurdere denne eller lignende uttalelser i dette innlegget og det er basert på ordene som står der. Jeg sier at jeg skal teste et apparat jeg har liggende. Dersom jeg sier at jeg skal gå å legge meg er ikke det et råd til trådstarter om at han skal gå å legge seg.

Jeg har reagert på at du kommer med råd som ikke er basert på teori, ikke er basert på erfaring, men basert på fordommer. Det er råd jeg vil fraråde trådstarter å lytte til de fordi de ikke har noen verdi. Den eneste erkjennelsen som trengs i denne tråden er at du innser at du hverken leser eller forstår det du så friskt kommenterer.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    559

49!

Er dette et råd til trådstarter om å kjøpe Puffin?:

"Kanskje jeg skal teste min Puffin og da snart? Jeg kjøpte en som har ligget i esken ca 1-2 år. Det er sikkert bare litt menyaversjon. Jeg liker oversiktlige og fysiske grensesnitt. Skyldes sikkert alderen."

Jeg ser hverken ordene råd, anbefaling, du bør vurdere denne eller lignende uttalelser i dette innlegget og det er basert på ordene som står der. Jeg sier at jeg skal teste et apparat jeg har liggende. Dersom jeg sier at jeg skal gå å legge meg er ikke det et råd til trådstarter om at han skal gå å legge seg.

Jeg har reagert på at du kommer med råd som ikke er basert på teori, ikke er basert på erfaring, men basert på fordommer. Det er råd jeg vil fraråde trådstarter å lytte til de fordi de ikke har noen verdi. Den eneste erkjennelsen som trengs i denne tråden er at du innser at du hverken leser eller forstår det du så friskt kommenterer.
    Ja. Og videre skriver du:
    "Siste versjon av Puffin er levert med digital utgang slik at du kan koble til ekstern DAC..... Med andre ord kan DAC'en frakobles slik Beetlebug skriver. AD-konverteren er naturlig nok ikke en del av DAC'en og den kan selvfølgelig heller ikke bortkobles i dette apparatet. Ellers har konstruktør lagt ut en enkel manual for å etablere en digital utgang for oss som eier en uten slik. Det er 2 motstander og en kontakt. Ellers forutsetter det fortrolig omgang med bormaskiner."

Hvordan skal rookies og jeg tolke det? Joda. Stor stas! Du kan jo kople bort den kipe TI-DAC-en. Det kan ikke bety annet enn at også du forstår at TI-DAC-en i denne duppeditten ikke er den beste.

Og så skriver du: "Jeg har reagert på at du kommer med råd som ikke er basert på teori, ikke er basert på erfaring, men basert på fordommer."
    Jeg ser gjerne at du underbygger den påstanden.

Vel. Om du mener det er fordomsfullt å mene at det er meningsløst å digitalisere vinylavspilling så er det ikke greit for meg. Min mening er ikke fordomsfull.. Den er logisk. Digitalt finner en jo over alt. Lett tilgjengelig.

Analogt finnes bare på vinyl og tape. Hva i all verden skal en med vinyl eller tape om en vil spille det av digitalt???

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.448
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skriver normalt ganske tydelig hva jeg mener. Det er ikke nødvendig å tolke så fantasifullt. Det er forskjell på å skrive et faktum (det er digitalutgang på Puffin) og det å tolke det som stor stas (jeg skrev det for å underbygge at det BeetleBug skrev var rett og du tok feil). Jeg skriver også at jeg ikke har testet den så jeg fatter ikke hvorfor du må fantasere opp meninger for meg. Jeg skal gjøre det enkelt:

- Jeg spiller plater helanalogt selv.
    - Jeg har aldri testet en Puffin.
    - Jeg eier en Puffin.
    - Jeg har ikke anbefalt Puffin fordi jeg ikke har erfaring med den.
    - Jeg synes dine råd om å unngå Puffin ikke er verdt noe for trådstarter da du ikke har noe erfaring med produktet eller saklig grunnlag for å si noe om det.
    - Jeg argumenterte mot dine råd som grunngitt i forrige punkt.
    - Jeg inntar ikke automatisk det motsatte standpunkt av deg selv om jeg finner din måte å argumentere på meningsløs.
    - Verden er ikke svart/hvit

Det er ikke nødvendig å tolke inn andre meninger selv om du finner det hensiktsmessig. Stråmenn tåler så lite virkelighet.

Og så skriver du: "Jeg har reagert på at du kommer med råd som ikke er basert på teori, ikke er basert på erfaring, men basert på fordommer."
    Jeg ser gjerne at du underbygger den påstanden.

Det er lett:
    - Du råder trådstarter til ikke å benytte en digital krets i en analog avspilingskjede uten videre begrunnelse. Det er ikke basert på teori.
    - Det har ikke kommet frem at du har noe som helst erfaring med produktet du fraråder. Det er altså ikke basert på erfaring.
    - Du skriver at den er basert på kjipe (kjip er korrekt skrivemåte etter 2005) komponenter som dermed underforstått må være dårlige. Det er ikke sant at AD- og DA-konvertering må være kostbart. Realiteten er at slike kretser har blitt veldig rimelige. Og sannsynligvis likevel med mye bedre data enn f.eks. en gammel analog-forsterker. Påstanden er altså en fordom.
    QED

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.448
    Torget vurderinger
    12
    En annen ting er at det er lite av denne kranglingen som er verdifull for trådstarter.

Jeg vil derfor anbefale trådstarter å kikke litt på de produkter som er anbefalt, se om du kan få låne eller lytte til de i det aktuelle oppsettet og deretter vurdere om et kjøp er aktuelt. Jeg vil fraråde sterkt å høre på forutinntatte trollmenn.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.174
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Hehehe, det er vel i grunn ikke verre enn alle diskusjoner der erfaringer skrotes til fordel for fornuft?
    Men her forsvares altså "hands on" erfaring...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.925
    Sted
    Bergstaden
    Det som er viktig når man skal ha seg RIAA er at den er digital, og at den har fått gode målinger hos audiosciencereview. Da vet vi at den låter perfekt, og at det ikke er noen vits å se etter noe som kanskje rent subjektivt låter bedre, så lenge målingene sier at den er transparent. Dette er jo ikke noe vi driver med for moro skyld heller, liksom.

https://www.audiosciencereview.com/...ments-of-parks-audio-puffin-phono-stage.5607/

e9e0b4ce03463b8196684b7230ae6d47.jpg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.113
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noe analogt signal i hifi som er tuklet mer med enn det som når en RIAA-inngang?

Jeg kan selv ikke leve opp til michells strenge kriterier for gjengivelse av grammofonplater. Det finnes ikke et eneste analogt filter i anlegget mitt forøvrig (unntatt internt i klasse D-forsterkerne selvfølgelig), så hvorfor skulle RIAA-filteret mitt være det eneste filteret som ikke er implementert i DSP?

En gang tok en SAT Phonofix seg av vinylen her. Den likte jeg godt til AT OC-10, Well Tempered Arm (grafittarmrør) og SOTA Sapphire IV. Det er over 10 år siden jeg hadde den RIAA-en, men den var velansett og jeg kjøpte den på anbefaling av vinylkjennere her på sentralen.

Sist redigert:

gjomle

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    8
    Bare for å legge til et par variabler i ønske om anbefaling, selv om jeg ikke kjenner til hva slags påvirkning det vil ha: jeg bruker en rørpre av typen Conrad Johnson PV11 og en Doxa 72 effekt.

Jeg er veldig glad i den fargingen rørpre gir, og er ikke nødvendigvis ute etter en ... kall det klinisk ... gjengivelse av lyden.

Som en enkel sammenligning har jeg prøvd et par forskjellig (om enn rimelige) DACer som Topping D50 som jeg kastet på dør til fordel for en med rør da jeg det ble for nøytralt og kjedelig for mine ører.
    Tilbake til utgangspunktet for tråden. Jeg mistenker at vi har noe av samme lydideal - har nettopp kjørt Doxa 72 og rørpre. Nå integrert røramp. Jeg kjøpte meg nettopp en Mofi StudioPhono. Den liker jeg veldig godt og funker nydelig til rørforsterkeren. Billigere enn du ser for deg, men den må vel ikke koste mye hvis den låter bra? Dessuten trenger du vel to :)
    Takker for anbefaling :). Nei, pris er ikke styrende for hva jeg ender opp med, bare greit å ha en øvre grense. Finnes mye eksotiske ting der ute til ganske svimlende summer! Skal sjekke ut Mofi.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.280
    Torget vurderinger
    2
    michell: Jeg forstår din skepsis, men sannheten er jo at det er kun en måte å finne ut om du har rett eller ei, nemlig å prøve sjøl. Nå har jeg akkurat kastet bort noen tusinger på "verdens beste DAC", så jeg gidder ikke ta en ny runde med "verdens beste RIAA", men jeg ser slett ikke bort fra at den er rasende bra. Ideen med å ta signalet inn i digitaldomenet og ordne opp i det med DSP er slett ikke dum; om det er et system som "lytter på rommet" når du spiller, så er det i sannhet en pick-up! Akustisk feedback er slett ikke ukjent i analogkretser, det er ikke grunnløst at en del forsterkere var satt opp med filtrering av både høy og lavfrekvent romstøy i gode, gamle dager. Jeg er rimelig sikker på at fjerning av romresonnanser, spesielt i de laveste frekvensene, gir en strålende "opptørking" av bassområdet, hvilket i sin tur begrenser maskeringseffektene videre oppover, også. Når man så i tillegg kan velge bort den billige analogutgangen i Puffin til fordel for en DAC etter egen smak, burde vel det til sammen være en mulig genial løsning på et faktisk ganske komplekst, akustisk feedback-problem.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.511
    Sted
    Sørlandet

Takker for anbefaling :). Nei, pris er ikke styrende for hva jeg ender opp med, bare greit å ha en øvre grense. Finnes mye eksotiske ting der ute til ganske svimlende summer! Skal sjekke ut Mofi.
    Kjedelig å se hvordan denne tråden utviklet seg i går kveld. Og til Rognlien; INGEN har hevdet at Puffin er verdens beste!

Mofi spiller pent og gjør få feil. Den er også støysvak og er plasseringsvennlig. Noen hevder dem får bra resultater med å bytte strømforsyning på den men det forsøkte jeg aldri. Du bor jo ikke veldig langt unna PM Audio i Nodeland og han har Sutherland. Jeg lånte en Sutherland Duo og den hadde gode kvaliteter. ASR sin Mini Basis spiller også bra men jeg fikk den ikke til å fungere godt nok hos meg pga støy og få plasseringsmuligheter.

-BB-

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.113
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm. En Puffin inn i en RME ADI-2. Litt vel tidlig å putte DACen inn i kjeden allerede der, men besnærende er tanken uansett.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.901
    Sted
    Under stjernene

Kjedelig å se hvordan denne tråden utviklet seg i går kveld. Og til Rognlien; INGEN har hevdet at Puffin er verdens beste!

Mofi spiller pent og gjør få feil. Den er også støysvak og er plasseringsvennlig. Noen hevder dem får bra resultater med å bytte strømforsyning på den men det forsøkte jeg aldri. Du bor jo ikke veldig langt unna PM Audio i Nodeland og han har Sutherland. Jeg lånte en Sutherland Duo og den hadde gode kvaliteter. ASR sin Mini Basis spiller også bra men jeg fikk den ikke til å fungere godt nok hos meg pga støy og få plasseringsmuligheter.

-BB-

Helt enig, utviklet seg dessverre til en krangle tråd. Kanskje sentralen bør stenge kl 23;D

Du nevner ASR Mini Basis, husker du hvilken.
    Har erfaring med Exclusive HV, som leveres med en god nettstøykabel selv om det finnes bedre. Føtter og Furutech Booster har også en gunstig effekt.

Den er byttet ut med Mola Mola Makua som er en linjeforsterker (forforsterker) med RIAA og DAC i samme kabinett. Den er også uten tonekontroller og DSP;D
    (Programmert med historiske RIIA som kan hentes fram ved behov. oppbygd med separate MM og MC enheter.)

Riktignok har Roon Nucleus+ DSP

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.448
    Torget vurderinger
    12
    Jepp, det var dumt det ble en krangletråd. Jeg var en av de sentrale aktørene i det og beklager det sterkt til trådstarter. Håper trådstarter uansett har fått en del gode tips om RIAA'er for vurdering i sitt anlegg. En som ikke er nevnt er NLE 17 som inne i mellom dukker opp på brukten. Dette er DIY og det vil dermed være lavere terskel for å bygge inn en inngangsvelger. Den er fleksibel, men kanskje litt lite praktisk siden lastmotstand og gain velges med dipswitcher på kretskortet.

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jepp, det var dumt det ble en krangletråd. Jeg var en av de sentrale aktørene i det og beklager det sterkt til trådstarter. Håper trådstarter uansett har fått en del gode tips om RIAA'er for vurdering i sitt anlegg. En som ikke er nevnt er NLE 17 som inne i mellom dukker opp på brukten. Dette er DIY og det vil dermed være lavere terskel for å bygge inn en inngangsvelger. Den er fleksibel, men kanskje litt lite praktisk siden lastmotstand og gain velges med dipswitcher på kretskortet.
    Det var fristende å delta i den ordvekslingen, men jeg drakk vin og spilte plater i stedet. Når jeg kjøpte puffin var de to andre phono forsterkerne i huset. Nevnte nle 17, og en counterpoint sa3000. Nle 17 ga nesten like mye glede som puffin, mens counterpoint var håpløst langt bak på alle viktige parametre. Det ble også direkte sammenlignet med en asr mini basis mk3. Jeg sier ikke at puffin er endgame riaaen alle burde ha, men å avfeie den pga måten den er designet er i beste fall naivt.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.552
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Mofi spiller pent og gjør få feil. Den er også støysvak og er plasseringsvennlig. Noen hevder dem får bra resultater med å bytte strømforsyning på den men det forsøkte jeg aldri.
    -BB-
    Det kunne vært interessant å vite litt mer om. Hvor har du sett dette omtalt?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.511
    Sted
    Sørlandet
    Mofi spiller pent og gjør få feil. Den er også støysvak og er plasseringsvennlig. Noen hevder dem får bra resultater med å bytte strømforsyning på den men det forsøkte jeg aldri.
    -BB-
    I flere tråder her inne. Bare å prøve å gjøre et google søk.

-BB-

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.552
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    -BB-
    I flere tråder her inne. Bare å prøve å gjøre et google søk.

-BB-
    Da prøver jeg rett og slett det ????????????

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er litt pussig at man er livredd for digital teknologi.

Selv har jeg 100% analog signalvei, for sjarmen og godfølelsens skyld, men er man en smule pragmatisk/løsningsorientert i stedet for fordomsfull, burde man innse at en enkel AD/DA-konvertering ikke medfører noe negativt, at RIAA-korrigeringen kan gjøres mer nøyaktig, konfigurerbar og forutsigbar i det digitale domenet, og det som kommer ut i den andre enden høres fremdeles ut som analoge vinylplater.

Som et apropos, kan vi huske på at dreiebenkene som brukes til å gravere acetat-mastere byttet fra analog til digital delay på midten av 70-tallet, så ALLE vinylplater produsert etter slutten på 70-tallet har lyd som har vært gjennom en AD/DA-konvertering uansett!. Beklager. Håper platene dine ikke låter dårligere nå. ;)

Dette er litt relatert til frykten for "digitale mastere". Limer inn noe jeg skrev et annet sted. På engelsk, men jeg regner med at det går fint. :)

Fra: https://www.facebook.com/MetalOnVinylSociety/posts/282923565909250

Allow me a little rant, if you don't mind. :)

In my Facebook feed, posts whining about "digital masters" and "pressed from CD" turn up from time to time. (From the "lesser" vinyl groups, of course.) ;)

I'll be the first to praise any artist or producer who takes the time, makes the effort and has the dedication to do everything with analogue tools, record to tape and and edit/mix a record the old fashioned way. I understand that this makes everything more "solemn", and that everybody has to step up their game a bit because it's more important to get it right the first time. There's no cheating and fewer ways to make problems go away. I love this! It's Effing cool! My best example of this is The Foo Fighters' awesome album "Wasting Light".

I LOVE vinyl records and record players, and I want my signal chain 100% analogue, because.... well: just because! :)

However: In this day and age, the most practical, cost effective way of recording an album is to record and store the music digitally. That's the way 99.999% of all studios are set up.

In the eighties, digital recording was in it's infancy, and if a record was recorded with every track in 16bit/44KHz, without any headroom or excess, then EQ-ed, panned, mixed and mastered, loosing resolution every step of the way, then of course the stereo 16/44 end product will have lost something along the way, but today: If tracks are recorded with high resolution and dynamic range - and the engineers do their job well - a digital master has the potential to sound as good or probably better than one made on analogue equipment. The lacquer master/mother/matrix made from it will be just as good as if the master was made with an analog master tape.

It will sound good if it's been made using good craftsmanship.

If the work has been sloppy, it won't! Just like analogue masters.

Anyway, in the end our vinyl records still sound like VINYL records. :) The end product, which is what we (should) care about, is great.

...And "Mastered from CD" probably just doesn't happen. Maybe from semi-pirate or "public domain" reissue labels or bootlegs, but not from serious companies. Maybe some people don't see the difference between "pressed from CD" and "digital master"?

I love collecting first pressings, because they are cooler (IMO) to own and often sound better than reissues. Yes, they ideally are pressed from the original master tapes, but the reason they sound better is because the master tape was pristine and fresh, the lacquers and matrices were new and unworn and nothing was degraded yet.

Storing tapes also degrade them. If a label wants to reissue an album and manage to source the original analog master tape (or more likely a second gen. safety master) that has not degraded (demagnetization, tape echo, etc...) they certainly will digitize it with super high resolution ASAP, because of the reasons stated above.

My point is this: If a reissue sounds worse than an original, it's because of bad choices, degraded source material or a bad/unnecessary remastering job (Loudness war?). Not because it's been stored and worked on with digital tools in the process.

There! Sorry about that.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.355
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    ALLE vinylplater produsert etter slutten på 70-tallet har lyd som har vært gjennom en AD/DA-konvertering uansett!. Beklager.
    There! Sorry about that.
    Er sikker på, at Doug Sax, Bernie Grundman m.fl. vil være bare en smule uenige med dig :) :) :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ALLE vinylplater produsert etter slutten på 70-tallet har lyd som har vært gjennom en AD/DA-konvertering uansett!. Beklager.
    There! Sorry about that.
    Er sikker på, at Doug Sax, Bernie Grundman m.fl. vil være bare en smule uenige med dig :) :) :)
    Leste du hva jeg skrev? Hvis de ikke tviholdt på dreiebenker (cutting lathes) fra før den tiden, så er det slik. Hva skulle de være uenige i?

...Men nå skulle jo kranglingen være over. ;)

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.355
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Måske jeg fejllæste dit indlæg.
    Ville bare pointere, at specielt de to (m.fl.) den dag i dag indspiller/producerer masters, der ikke har set skyggen af ad/da :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Måske jeg fejllæste dit indlæg.
    Ville bare pointere, at specielt de to (m.fl.) den dag i dag producerer masters, der ikke har set skyggen af ad/da :)
    Jo, for signalet går sannsynligvis gjennom en digital delay i selve graveringsprosessen.

...uansett var poenget mitt at digital arbeidsflyt i produksjonen av vinylplater er fullstendig uproblematisk. :)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.698
    Torget vurderinger
    4
    Som oppvokst med digitalis er jeg ikke helt allergisk mot tanken.
    Dog, som nykonvertitt er det jo kjent at ingen er så religiøse som de nyfrelste :cool:

Det jeg har hatt et skrått øye på er SweetVinyl sine greier.
    Kanskje mest interessant er SC-1 Mini/Phono.

The SC-1 Mini/Phono incorporates a high-quality MM/MC phono stage with all the technology and features of the revolutionary SC-1 SugarCube in an integrated platform - all at the original price of an SC-1.

Rear panel push-buttons easily select Phono or Line-In Inputs and MM and MC cartridges. It features gold-plated RCA connectors, an Ethernet port and four USB ‘A’ connections. Inside it has 192K/24 AKM AD/DA converters.

The front panel has full control of the basic functions with push-buttons and the pairing pin is integrated with the strength knob and an LCD display provides status information.

The SC-1 Mini/Phono's flawless ‘Click & Pop Removal’ process benefits from the latest algorithm updates with version 2.0 software. The iOS and Android apps and web interface provide remote control of ‘Click & Pop Removal’ and ‘Analog Bypass’.
    SweetVinyl SC-1 mini-phono.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.623
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    There! Sorry about that.
    Fyrste digitalproduserte, komersielle plata var "Bop till you Drop" med Ry Cooder. Før denne var alt analogt. Så har somme putla på med remastering og sånt, utan at det vart noko betre....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn