Nok en riaa-tråd - Tilbakemeldinger takk!

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Endelig platespiller! Rega P25. Hjelp meg gjerne med valg riaa. Jeg får jo ikke lagt meg før fire om morgenen på grunn av dette internettet!

Begynner med en rimelig MM PU, og inntil 3000,- på riaa.

Denne bør kunne ta både MM og MC. Uansett så lister jeg opp de som har fanget min interesse:

-Musical Fidelity X-LPS v.3
-Cambridge Azur 640P
-Gram Amp 2 SE
-Trichord Dino
-Pro-Ject Tube-box

-Førstnevnte vinner på utseende og anvendelighet og fremstår for meg som det rette valg. Problemet er at jeg ikke har hørt den.

-Cambridge vinner på pris. Hvordan er det med klangkarakter og kvalitetsforskjell fra denne som er såpass mye rimeligere?

-Dino er jo kledt i plast!?

-Rør er i større grad forgjengelig enn transistor.

I tillegg spør jeg i en annen tråd om denne: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&dok=2019651.htm med fordel kan benyttes som strømforsyning i slike sammenhenger, eller om jeg er helt ute å kjøre på dette punktet.

Gi meg kunnskap!
 
N

nb

Gjest
Har hatt TubeBox selv, den er fin den, men jeg synes den støyer en del (bruke medium output MC-pickup). Det ble i alle fall tydelig når jeg fikk en RIAA som var helt stille. Ligger en til salgs altfor billig på bruktbørsen nå.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Av disse kjenner jeg kun Trichord Dino og Project Tube Box. Begge er etter min mening gode lydmessig, men ut fra en samlet vurdering ville jeg valgt Dino. Den har bl.a innstillingsmuligheter for alt av pickuper, så sånn sett forstår jeg ikke hvordan MF skulle være mer anvendelig.

Forstår det slik at du har hørt nevnte kandidater, med unntak av MF. Er det ikke en mulighet å bare foreta et valg ut fra dette? Jeg betviler at MF er noe bedre lydmessig enn de øvrige.

Mvh.
Ketil
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Litt klønete formulering. Det burde nok stått som eget punkt og "ikke har hørt dem" og ikke "den"
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
...
I tillegg spør jeg i en annen tråd om denne: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&dok=2019651.htm med fordel kan benyttes som strømforsyning i slike sammenhenger, eller om jeg er helt ute å kjøre på dette punktet.
...
Jeg forstår deg slik at du vurderer å benytte strømforsyningen fra ELFA som en slags oppgradering til RIAAen ? I tilfelle så vil jeg anbefale deg å legge tanken til side inntill du harvalgt RIAA. Dersom du da fortsatt har ønsker om å oppgradere strømforsyningen ift. std. Så vil det være mer hensiktsmessig/formålstjenlig å designe en DIY sak til formålet (gjerne basert på std. komponenter). Som som antydet, den tid den sorg; det er ikke noe å bry seg om på det stadiet du ser ut til å være pt. Det er ikke dermed sagt at du ikke bør vurdere mulighetene for senere oppgradering alle rede nå, men de konkrete løsningene bør vente til RIAAen er valgt, er i hus, og spiller tilfredsstillende.

mvh
KJ
 
B

bamsemann

Gjest


Gå inn på audiophil og les omtalene av riiaer der..

creeken blir testvinner og testers valg.. du må ha den store strømforsyningen obh 2.

bamsemann.. :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Hvor står det at Creek ble testvinner? Så vidt jeg kan forstå står det at Creek er det naturlige valget om du trenger allsidighet og vil spare penger. Har selv hørt noen Creek-riaaer uten å bli videre imponert.

Tube-boxen er veldig god, men som det nevnes er den ikke det mest støysvake alternativet, om du vil oppleve dette som problematisk avhenger vel helt av pu du velger.

ASR har jo fått mye rosende omtale her på forumet.
 
N

nb

Gjest
TubeBoxen støtter 100, 200 og 1000 Ohms last på MC om jeg husker riktig, samt MM. Det gir i alle fall en viss mulighet til å justere seg inn. Sikkert en smal sak å lodde på eksakte motstander for de som driver med slikt. RIAAen min nå har kun 10-210 Ohm trinnløst, det gir visse begrensninger i hvilke pickuper man kan bruke. Også noe være bevisst.
 
B

bamsemann

Gjest
Hvor står det at Creek ble testvinner? Så vidt jeg kan forstå står det at Creek er det naturlige valget om du trenger allsidighet og vil spare penger. Har selv hørt noen Creek-riaaer uten å bli videre imponert.

Tube-boxen er veldig god, men som det nevnes er den ikke det mest støysvake alternativet, om du vil oppleve dette som problematisk avhenger vel helt av pu du velger.

ASR har jo fått  mye rosende omtale her på forumet.
Kall det beste kjøp da......

bamsemann.. :)
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Rør støyer , i hvertfall ved så lave spenninger det er snakk om i et phono trinn. De Ecc 83(et per kanal) blir sansynelig kjørt så hardt (ved bruk av MC)for å få nok forsterkning ,at de ihertfall vil støye.
Har selv SE phonotrinnet fra project. Leste testen i Audio? , og ble overbevist , og jeg ble ikke skuffet. Kjempelyd til en gibortpris.
 
N

nb

Gjest
De aller fleste MC pickup'er som finnes på markedet spiller ganske så optimalt med 100-200 ohm i belastning forutenom VdH som ofte liker seg litt høyere opp som f.eks fra 1000 ohm og oppover............... det er først ved bruk av trafo at belastnings impedansen blir ordentlig viktig. Samtlige MC pickup'er jeg har i huset nå spiller helt topp rundt 100-200 ohm.
Var jeg ikke klar over - jeg fant meg jo en Shelter 901 som passet fint med hva RIAAen min taklet, men vurderte et par Benz-modeller, de mente jeg i følge fabrikken skulle ha over 500 Ohm. Uansett fint å kunne regulere last trinnløst mens man spiller, da er det greit å finne det riktige punktet.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Kall det beste kjøp da......

bamsemann.. :)
Ja... Det kan ikke jeg lese ut av testen.

Hva som er best avhenger vel i første rekke av hvilken pu du velger? Som det antydes i testen er Rega og Creek veien å gå om du skal ha en rimeligere riaa og pu. Jeg mener at P25 har potensiale ut over dette. Men, jeg kjenner ikke særlig godt til noen av riaa-trinnene ut over Tubeboxen.
 

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Med fare for å gjenta meg selv in absurdium; prøv ut en riaa fra Graham Slee. Jeg har hatt tre modeller innom anlegget det siste halvåret, og er mildt sagt overveldet over pris/kvalitet-forholdet. Akkurat nå spiller jeg på en ERA Reflex, den nye toppmodellen, og bedre riaa har jeg aldri hatt i hus, uansett pris....
Ellers må jeg si meg enig med Fosse, alt avhenger selvfølgelig av hvilken pu du velger.
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Ellers må jeg si meg enig med Fosse, alt avhenger selvfølgelig av hvilken pu du velger.
Jeg ville kanskje snudd litt om på det.
Pickuper byttes ut oftere enn riaatrinn, så det kan kanskje lønne seg å tenke fleksibilitet, framfor match med en bestemt pickup, og kanskje tenke på musikalske egenskaper som matcher drivverk/arm?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.487
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Planet Snapa selger Trichord Dino+ med ekstern nettdel for 4100 kroner. Det er et knallgodt kjøp.

Kjøpte selv Dino for en uke siden og er kjempefornøyd. Spiller rytmisk ellers meget bra (Har bare hatt Project PhonoBox tidligere) og kan matches de fleste PUer.

Finishen er plast ja, men det er jo også ElComp, MBL og ASR. ;)
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Har selv en Musical Fidelity x-lps v3 og er veldig fornøyd med den. Stort lydbilde med masse dybde og ro.
 

Vedlegg

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
alt avhenger selvfølgelig av hvilken pu du velger.
Lurer litt på en Audio-Technica AT440MLa for starters. Kunne den fungere med Gram Amp 2 SE og P25?
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Har selv en Musical Fidelity x-lps v3 og er veldig fornøyd med den. Stort lydbilde med masse dybde og ro.
Jeg ser at High Fidelity kritiserer første utgave av denne for å slite litt med betoninger og at gain til MC er for lav. Er dette fortsatt tilfelle? Den ser jo veldig fin ut utenpå?!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Har ikke grunnlag for å mene noe om AT / Gram Amp, men opplever Slee-produktene som rimelig lite kilne mht. pick-up. En kamerat av meg har akkurat kjøpt en Gram Amp SE som han bruker med en rimelig Grado på en gammel Micro MB20, og han rapporterer om glimrende resultater. Det sier jo ikke nødvendigvis deg så mye, men likevel....
Lykke til uansett!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Jeg ville kanskje snudd litt om på det.
Pickuper byttes ut oftere enn riaatrinn, så det kan kanskje lønne seg å tenke fleksibilitet, framfor match med en bestemt pickup, og kanskje tenke på musikalske egenskaper som matcher drivverk/arm?
Helt enig med deg Paal Iksom. Jeg mente ikke at man nødvendigvis skal velge riaa etter pu, bare at hvilken riaa som er best vil avhenge av resten av oppsettet, pu inkludert.

I første rekke var jeg ute etter å nyansere bamsemanns konklusjon fra audiophile-testen.

Forøvrig har jeg størst tro på nøysom matching og ellers er fleksibiltet kjærkomment.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg ser at High Fidelity kritiserer første utgave av denne for å slite litt med betoninger og at gain til MC er for lav. Er dette fortsatt tilfelle? Den ser jo veldig fin ut utenpå?!
Jeg bruker en high-output MC (Dynavector 10x4) så jeg har aldri fått sjansen til å prøve MC inngangen. Kan ikke si jeg har noe å utsette lydmessig på den og boksen er nydelig og ganske "chunky" med fine linjer og kjøleribber på utsiden.

Den har dessuten separate innganger for MM og MC (ikke bryter) noe som kan være veldig smart hvis du f.eks ønsker å bruke to platespillere.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
ASR har jo fått  mye rosende omtale her på forumet.
Og, etter å ha hørt denne i eget anlegg i går, forstår jeg godt hvorfor.
Riktignok er jeg godt fornøyd med Lukaschecken min, som jo skal passe særs godt til Benz L04, og enda bedre ble den jo med Svalander power. Men spørsmålet jegt stiller meg er om ikke ASR'en faktisk var enda litt bedre. Forskjellene var små, men jeg har en nagende og litt ubehagelig følelse av at ASR'n faktisk var en aning bedre. Litt mer dynamikk i mt. Ltt mer liv og glød?
Og det til halve prisen!
Kun på støy, var Lukascheken bedre. Den er HELT tyst. ASR kunne jeg høre en svak brumming med øret inntil ht elementene.
Fikk ihvertfal veldig lyst på et mer seriøst lytteforsøk.

Hmmmm.
Må tilllegge at ASRen dessutener utrolig lekker.

Morty
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Sier ikke Fidelity nr 17 noe om både Gram Amp 2 SE og Era Gold V? Hva er konklusjonen deres?
 
Topp Bunn