Nok en linjekilde fra Kolbuexpressen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Legger til følgende; irriterende smart/hvilken type drill bruker han mon tro :cool:

    Jeg velger å gjette på det siste;
    Bosch blåserie batteridrill slik at ledingen fra vanlig 220 V el-drill ikke blir liggende oppå kabinettet når han skrur seg oppover.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg slapp heldigvis jigg for skruehull når jeg lagde 48 åpninger sist, heldigvis har rammen til VifaTC9 firkantet form som gjør det akkurat det selvjusterende 😂

    For å være like stødig med fresen som insel fremviser må jeg ty til maskinhjelp o_O
    Det er alltid ett men når en verktøymaker ser noen som freser.
    Dette er overhode ikke kritikk. Sørg for att fresen er mye kortere ute av spennhylsa.
    Du kunne gått ned til under halvparten, du sparer fresen og fresemaskinen for vibrasjoner.
    Nå er det jo en råtass til som har kjøpt seg fres, gleder meg stort att folk tar seg tid til slikt.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    10.671
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Legger til følgende; irriterende smart/hvilken type drill bruker han mon tro :cool:

    Jeg velger å gjette på det siste;
    Bosch blåserie batteridrill slik at ledingen fra vanlig 220 V el-drill ikke blir liggende oppå kabinettet når han skrur seg oppover.
    This one😃👍
    20201204_122545.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Dette er overhode ikke kritikk. Sørg for att fresen er mye kortere ute av spennhylsa.
    Du kunne gått ned til under halvparten, du sparer fresen og fresemaskinen for vibrasjoner.
    Du har helt rett, men det var dette stålet jeg hadde tilgjengelig. Kjøpt inn for 3D-fresing av skumplater til formbygging, derav lang lengde. Når baffle ble frest ut (utside og elementåpning/flens så brukte jeg flattstål og totalt 21mm eksponert nettopp pga det du nevner :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Nydelig :)

    Hva limer du filten med?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    10.671
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    får du Geir Fredriksen på besøk snart? :ROFLMAO:
    😉 Han er hjertelig velkommen hit for både kaffe, lytt og drodling, selv om dette er et prosjekt for småpenger.
    Han har vært, og er fremdeles en stor inspirasjon
    -Hadde jo vært veldig gøy med et besøk av en så bevandret ringrev🎵🎶
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror du/dere går han en høy gang.
    Grunn til dette er att dere ikke er opptatt av å tjene penger, kun ha det mest gøy.
    Det er det som beriker hobbyen for oss alle.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er jeg ikke enig i. Geir er en gammel kompis fra min tid i Trondheim. Det er høytid ( for meg ) når det drodles. Geir har ekstrem bred og lang erfaring. Det blir feil å sammenlikne konstruksjonene idet vi må ta vidt forskjellige hensyn.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror du misforstår hva jeg mener litt.
    Pga att dere ikke skal tjene penger blir det en vanskelig "krig"
    Tviler ikke et sekund på hans kunnskap.
    La det sikkert litt feil frem, han skal jo tjene penger på dette. Det skal vel ikke dere? da blir det litt rått parti.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tar poenget ditt. Ja her bygges det ikke med kommersielle interesser.
    Gratulerer med flott reportasje i Stereo+ forresten.
    Geir " med frie tøyler' kan trylle frem de flotteste konstruksjoner, noe han har bevist i årevis.
    Jeg kjenner av og til at jeg har lyst å impuls-selge mine IDS-lookalike m/ subber da nye ideer stadig popper opp.
    Men etter en film og et par låter blir det glemt en dag eller to. (Bud mottas... kanskje). Det vil uansett ikke gå i +
    Nå gleder jeg meg til å måle på Insels nye mestersløydmonument og se hva som eventuelt skal under strykejernet.
    Konas spontane inntrykk av Insels nye søyler var at " de var jo flotte og nette, men så små?"
    "Søyle" er her høyttaler for ordens skyld :D
     
    Sist redigert:

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Håper dere kan gi en god beskrivelse av lydopplevelsen av disse elementene ( høytaleren) , gjerne med sammenligning av andre linjer dere har bygget...
    Mvh
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Målte på 1 stk linjekilde. Frekvenskurven var svært lik den på datasheet, muligens litt jevnere i området 2k.
    Bass faller av som forventet og diskant avhenger som kjent fra hvilken vinkel du lytter/måler i.
    Har ingen skjermdump da gamle Dell stadig går i svart. Ga Insel et par tips for mulig fin-tuning.
    Ingen grunn til korrigering med passive komponenter foreløpig. Dette vil falle ned på smak og behag.
    Lyden (fra kun 1 stk høyttaler): Umulig å si noe bombastisk utover at det låt nøytralt, men at elementene må spilles inn.
    Låt best (hos meg) fra 10 graders akse. Mer utfyllende rapport kan gis ved lytting av 2 stk innspilte søyler (og helst med sub).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Lekkert prosjekt.

    Vil det si at alle 12 driverne er serie&parallell koblet? Ingen "spesialkobling" og ingen filterkomponenter?

    Hvis du f eks kobler dem slik at endelig impedanse er på 4 ohm, Hvilken følsomhet får du da?

    Og hvor er f3?

    Til slutt, dersom du skulle brukt et kraftig baffelstep filter for å oppnå f eks 40 Hz. Hvilken følsomhet sitter du igjen med da?


    Nysgjerrig mtp min KingRex 2x20 watt (4 ohm) klasse T forsterker :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    De er koblet 3 x 4, dvs 6 ohm ca 97db. Ved baffelstep 40hz: ca 78 db (på papiret). Huff.

    Ser ikke helt hvordan dette skal kobles til 4 ohm (?).
    Edit: Mener du annet antall elementer enn 12 ? Event hvor mange ? 4,, 8 , 9, 16, 25 ?
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Regnet på det selv etter at jeg skrev innlegget og havnet på 6 ohm :)

    Mente 12 elementer sånn du har gjort det. Det er et veldig kurant antall mtp kobling og 6 ohm totalimpedanse når man bruker 8 ohms elementer.

    Kjører du subb fra 80-100 Hz?

    Tenker på alle elementene som spiller helt opp, blir det stabilt lydbilde? Selv er jeg glad i fulltoner og horn som deles i 300-800 Hz området. Da sitter på en måte hele lydbildet spikret.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    10.671
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Prøver meg frem med litt forskjellig mengde med ull, samt forskjellen mellom lukket og portet kasse..
    20201207_194506.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Prøver meg frem med litt forskjellig mengde med ull, samt forskjellen mellom lukket og portet kasse.. Vis vedlegget 680763
    Skulle likt å vite hvordan du med disse driverne, og i dette antall, opplever lukket kasse med lite dempemateriale.
    Bak "lydfellene" du har laget i kammerne, legger du dempemateriale i selve fella?
    Og eventuelt lar det være kun veggfilt i resten av kammeret?
    Uansett, alle varianter du utprøver her med dempemateriale, det vil vel påvirke Q-verier & sånt en del?!
    Mer attak - med lukket kammer? Men kanskje ikke så dypt i bassen?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    10.671
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Har latt de få spilt på høyt volum i nærmere 50 timer mens jeg har vært på jobb. Har brukt spillelisten min på Spotify som maseringskilde, så da de har fått smake på både rått og røti.🎵🎶✌
    Til å være fulltoner så går de overraskende dypt i bassen. - Mine Elac vela bs 403 stativhøyttalere må se seg slått i bassen, men selvfølgelig ikke i de lysere toneleiene.
    Dayton ps95 overrasker i bass og mid, men skaper hos meg noe lyttetretthet i toppen.. Fortsatt litt for skarpt, så det er neste oppgave for oss og se nærmere på.
    Div filterdeler er allerede bestillt fra iris strassacker , og to bryterpaneler står og venter..
    20201215_205107.jpg

    Innstillinger og de ulike bryterfunksjoner kommer vi tilbake til på nyåret. - Men disse vil nå snart kunne fungere i begge leire, aktivister som passivister🎵🎶.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har de smekk i mellombassen?
    Er jo ett langt bedre element en de jeg bruker.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    10.671
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Smekk.. ja , men etter å ha tillvendt ørene til linjekilder med basskapasitet i bakhånd (deler jo Bendit's på 180hz) så vil mye ha mer uansett..
    Men at det er et godt element til en finfin pris, det er helt klart
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det ser unektelig veldig bra ut og de bryterpanelene kan jo gi mange muligheter. Du opplever nok det som mange har gjort før - at det er vanskelig å la linjekilder ta seg av de øverste tonene. Vanskelig å klare seg uten dedikert diskant og la linjen rulle litt tidligere av.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    10.671
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Det ser unektelig veldig bra ut og de bryterpanelene kan jo gi mange muligheter. Du opplever nok det som mange har gjort før - at det er vanskelig å la linjekilder ta seg av de øverste tonene. Vanskelig å klare seg uten dedikert diskant og la linjen rulle litt tidligere av.
    Helt klart😊,
    Man får ikke i pose og sekk når en velger å bygge linjer på denne måten. 3 og 4-veis gir deg de ekstra gode musikkopplevelsene, og de koster deretter.
    Bra låter de som de gjør, og snart enda bedre.
    - Men måtte, som jeg har skrevet fra første stund, bygge en linje med kun fulltoner.🎶🎵😊 - Både for nysgjerrighetens skyld og for å la dere være med på nok en byggereise.. 🔨
    Stay tuned for siste del rett over nyåret!
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    10.671
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Presterte å bestille feil verdier på motstander, men nye og forhåpentligvis riktige deler er på vei fra Tyskland:).. håper at de står og spiller mot slutten av neste uke
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn