Nok en kabelskeptiker

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Oppsummerer vel egentlig min holdning til hele kabelhysteriet.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det er opplagt mer mellom himmel og jord (eller mellom amp og høyttalere) enn R C L..

Og jo mer jeg leser fra objektivistsiden, dess mer sannsynlig blir teoriene til Jack Bybee for meg! ;D

http://www.bybeetech.com/ourtech.asp

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Vi vet at kabler endrer lyd.
Vi vet at prisen på kablene ikke påvirker lyden.
Vi vet at prisen på kablene påvirker dem som lytter.
Vi vet at de som mener at kabler ikke låter forskjellig representerer en stigmatiserende holdning.
Vi vet at de som mener de kan gjøre underverker med kabler representerer en stigmatiserende holdning.
Vi vet at stigmatiserende holdninger faller på sin egen urimelighet.
Vi vet at ingen vinner noe på å få rett.

Hva er det da å diskutere?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Det er opplagt mer mellom himmel og jord (eller mellom amp og høyttalere) enn R C L..

Og jo mer jeg leser fra objektivistsiden, dess mer sannsynlig blir teoriene til Jack Bybee for meg!  ;D

http://www.bybeetech.com/ourtech.asp
Det blir litt som å lese inntrykk fra dem som hevder at brede dekk har "sånn og sånn egenskaper" i forhold til smale dekk. Dette basert på tester der de smale og de brede dekkene hadde:
Ulik hastighetsmerking.
Ulikt mønster.
Ulik gummiblanding.
Ulik grad av slitasje.
Ulik profil.
Ulik alder.
Ulik rulleomkrets.
Ulik dekkbanestivhet.
Ulik dekksidestivhet.
Ulik sideveis stabilitet.
Ulik forspenning av dekkbanen.
...og montert på ulike felger med ulikt impress med dertil følgende ulik sporvidde.

Hva kan man egentlig si om effekten av bredden på dekket etter en slik test?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Vi vet at kabler endrer lyd.
Vi vet at prisen på kablene ikke påvirker lyden.
Vi vet at prisen på kablene påvirker dem som lytter.
Vi vet at de som mener at kabler ikke låter forskjellig representerer en stigmatiserende holdning.
Vi vet at de som mener de kan gjøre underverker med kabler representerer en stigmatiserende holdning.
Vi vet at stigmatiserende holdninger faller på sin egen urimelighet.
Vi vet at ingen vinner noe på å få rett.

Hva er det da å diskutere?
Godt sagt. La oss alle slutte å kverulere om kabler.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Hva kan man egentlig si om effekten av bredden på dekket etter en slik test?
At de uansett tar seg bedre ut enn smale dekk? ;D

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Godt sagt. La oss alle slutte å kverulere om kabler.
Enig!

Gadd ikke å lese hele linken, men tok poenget.

Inntil for få år siden, levde jeg i den formening at dette "kabel-hysteriet" bare var skapt av kvakksalvere som ville lure av oss pengene våre, og at en ledning var en ledning. (Jeg holdt døra på gløtt for at det kunne være en fordel med TJUKKE ledninger).

Så fikk jeg låne med et sett signalkabler av en kompis som jobber i bransjen. (Jeg forsto de var relativt dyre, men kjente ikke prisen eller hadde noe forhold til produsenten).

Da forsto jeg hvor feil jeg hadde tatt i forholdt til kabler :eek:

Jeg skulle ønske at de som hevder at kvaliteten på kabler er uvesentlig, kunne oppdatere sitt 1ste generasjons høreapparat (de min bestemor hadde som skrudde volum opp og ned etter eget forgodbefinnende), og sette seg ned å høre etter, i stedet for å tilbringe så alt for mye tid foran PC'n.

Er det oppvigleri man er ute etter, så anbefales heller en tur til Kjøben for å kaste brostein.

Jeg påstår ikke på noen måte at man må ha grisedyre kabler for å nyte musikk. Ei heller at noen meter med ledning kan gjøre underverker for et anlegg. Men som mye annet småtteri, kan det utgjøre mindre forskjeller i et ellers godt tunet oppsett

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Gadd ikke å lese hele linken, men tok poenget.
Tja gjorde du det tror du ? Det viktigste poenget som fremheves er at kabelforskjeller ikke kan vurderes utfra et oppsett til et annet..

Er det oppvigleri man er ute etter, så anbefales heller en tur til Kjøben for å kaste brostein.
For mange år siden måtte vi dra til "Kjøben" for å få handlet noen tykke og "pene" kobberkabler med gjennomsiktig isolasjon... Dette var før kabler var "big business" Siden den gang har mange av oss kjøpt/testet/solgt noen kilometer med kabler. (Det jeg prøver å si er at du er ikke den eneste med egne erfaringer her)

Angående oppvigleri - hvem hva hvor ? se på ditt eget innlegg.. og merk deg den 5 og 6 linje i Snicker's sitt første innlegg. At Kantor formulerte seg noe spisst for 8 år siden får vi vel kunne tilgi :)

K

kbwh

Gjest
Smekk på lanken til JohnBender for å ha startet en kabeltråd i DIY.

Ellers: Fin link. R, L og C er nok for meg. Det er størrelser jeg kan forholde meg til.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg, og mange med meg blir liksom aldri lei av dette, virker det som. Jeg tror jeg har vært med på diskusjoner rundt kabler på internet i minst 15 år nå.
Jeg har byttet side underveis, (ja, jeg er en vantro forræder), men synes det er like morsomt på denne siden av jerdet. ;)

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Smekk på lanken til JohnBender for å ha startet en kabeltråd i DIY.
Vel, jeg postet det nettopp her for ikke å starte en ny kabeldebatt av det gamle slaget. Jeg så for meg at artikkelen traff bedre hos folk på DIY enn på Hi-Fi generelt / Kabelhjørnet

K

kbwh

Gjest
Jeg tar det til etterretning, JB. :)

Det er litt synd at tilhengerne av det uforklarlige alltid skal blande seg. ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Tja, jeg hører mange mener det er forskjellig smak på rød og grønn non-stop også men..
Jeg krever en abx BLINDTEEEEEEST!!!!!

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Blindfest? Var det noen som sa blindfest? ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Vel, jeg postet det nettopp her for ikke å starte en ny kabeldebatt av det gamle slaget. Jeg så for meg at artikkelen traff bedre hos folk på DIY enn på Hi-Fi generelt / Kabelhjørnet
Kabel"debatter" ender uansett opp som off topic så... ::)

Mvh. RS

O

om.s

Gjest
Noen som byr på rødsprit og loff?

mvh
KJ
Billedlig talt, så er det jo dette mange av "kabelskeptikerene" lytter til, og varmt anbefaler, så her bør jo tilbudene komme rennende ;) .....

mvh

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Ja selvsagt.. alle som ikke har valgt å investere 50% av totalbudsjettet på kabler har jo dårlige anlegg ! slik er det jo selvsagt ::)

O

om.s

Gjest
Ja selvsagt.. alle som ikke har valgt å investere 50% av totalbudsjettet på kabler har jo dårlige anlegg ! slik er det jo selvsagt  ::)
Nå nå!, fordi du mener skal være slik vil det ikke si at det er det!, noen ganger kan man jo få det inntrykket av at dere (kabelskeptikerene) lever i en større vrangforestilling enn hva dere forsøker tillegge de ikke like troende, en form for projeksjon av problemet dette....

50% av total budsjettet!? det er vel helt marginellt med freaks som prioriterer slik, (hvem har i så fall rett til å si de har "feil"?, det er vel derfor bedre å "drite" dem ut litt, bruker hjelpe på selvfølelsen det...)  men man (kabelsketikerene) tar jo de få halmstråene man finner (slike extreme tilfeller), blåser de opp til trær og henger seg godt fast på dem i håp om at det skal holde....  ;)

mvh

K

kbwh

Gjest
Det er den vanlige foulen.

De troende hevder at RLC-gjengen har for dårlige anlegg.
RLC-gjengen drar fram 50%-eksempelet.

Er poenget å krangle?

O

om.s

Gjest
Det er den vanlige foulen.

De troende hevder at RLC-gjengen har for dårlige anlegg.
RLC-gjengen drar fram 50%-eksempelet.

Er poenget å krangle?
Dette kommer fra en mann som har store flotte navn på viner og brennevin som nytes, der er smaken og de små marginene og detaljene helt avgjørende for ett vellykket resultat, men når det kommer til nytelse av lyden der er diy like bra med det beste som produseres, billedligtalt blir dette som si at HB er like bra som den beste Martell og en hjemmelagd vin like god som den beste Margaux.....

Nå sier jeg ikke ved dette at hjemmelagd behøver være dårlig, tvert om ved tilfeller, men skal man først fortsette resonementet rundt dette med metanol og loff/rødsprit....

Det er heller ikke alltid ett poeng i å være enig!, men hvorfor spør du slik? bare for at jeg svarer på de litt billige sammenligningene med rødsprit og loff!
Er det krangling å være uenig i det kabelskeptikerene mener? det kan synes som du vinkler det litt slik.

Mye kan man sikkert si om dette, men det er sjelden, hvor ofte du ser en kabeltroende "drite" ut en kabelskeptiker på samme måten som det ofte motsatt leses om, respekt er kanske bedre enn enighet ved anledninger, uansett hvilken siden av "elven" man står på, imo ;) .....

mvh

K

kbwh

Gjest
om.s, innlegget mitt er mest en kommentar til at jeg ikke ser noen utvikling i argumentasjonsrekkene.

Vin har jeg ikke greie på. Teflonhjerne, men saker fra Veneto liker jeg stor sett. Det er italiensk. ::)
Jeg vet hva jeg liker av maltwhisky. Smaksforskjellene der overgår definitivt klangforskjellene på ledninger. For å holde oss til din hjemmebane, subjektivismen: Er du uenig i det?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
... men det er sjelden, hvor ofte du ser en kabeltroende "drite" ut en kabelskeptiker på samme måten som det ofte motsatt leses om ...
Jeg er sikkert litt blind for løsaktige beskyldninger rettet mot de troende, men tilsvarende fra de troende er jo heller ikke noe nytt fenomen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg direkte og indirekte (litt avhengig av min egen «gruppeidentitet») er blitt beskylt for å 1) ha for dårlig anlegg, 2) ikke ha vsaket ørene, og 3) ha for dårlig hørsel. Jeg kan ikke si at jeg tar meg nære av noe av dette, men for forumet som helhet hadde det vært en fordel om slike løsaktigheter kunne begrenses noe mer. Forøvrig tror jeg det er nokså likelig fordelt.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
... Jeg vet hva jeg liker av maltwhisky. ...
Jeg og en kamerat hadde en gang en uformell blindtest av et skjønnsomt utvalg av malt. Vi rakk 5 runder fra et utvalg av 20 forskjellige før ganen var så bedøvd at det ikke var noen vits å fortsette med «bind for øya». Score 100%. Prøv det samme med kabler ...

mvh
KJ

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg kan ikke si at jeg tar meg nære av noe av dette, men for forumet som helhet hadde det vært en fordel om slike løsaktigheter kunne begrenses noe mer.
Ja, det sklir fort litt ut i slike diskusjoner. Jeg tror mange lett føler seg tråkket på, fordi det er veldig identitetsskapende å ha en sterk mening om kabler. Mange forsvarer ikke bare sitt synspunkt, men også sitt eget selvbilde. Da går det så fjæra fyker.

Jeg mener at forumet skyter seg selv litt i foten ved å ha en egen avdeling for kabler. Dette burde i verste fall bare ha vært en underavdeling av "HiFi generelt". Det finnes ingen egen avdeling for cd-spillere eller forsterkere eller høyttalere, hvorfor skal det da være en egen en for kabler? ???

K

kbwh

Gjest
Kabler fikk egen avdeling på grunn av alle løsaktighetene (fra begge sider ja). Det ble fryktelig grisete under "Generelt" en stund.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Nå nå!, fordi du mener skal være slik vil det ikke si at det er det!, noen ganger....
Nå må du vel slappe av litt her.. se hva jeg og andre har sagt i denne tråden og sammenlign det med dine egne utspill..

Det er mange av oss "skeptikerne" som har gode og dyre anlegg, mange av oss har vært igjennom mange år med kabler og tweaks også. Vi har våre erfaringer og du har dine. Jeg har i alle fall både eid og testet masse ulike kabler, jeg har også brukt tid og energi på å forsvare kablenes fotreffelighet, men med årene har jeg fokusert mer på det som gir hørbare forskjeller for min egen del.
Kabler er ikke noe som er særlig høyt prioritert og pris/kvalitetsforholdet på disse produktene er slik jeg ser det helt ute av kontroll. At noen får seg til å forlange tusenvis av kroner for en meter kobberkabel er umulig å forsvare. Spesielt hvis du vet hva produksjonskostnadene på slikt egentlig er.

Som sagt jeg krever ikke at alle andre skal dele mitt syn, men jeg føler heller ikke at jeg kan gå tilbake på mine egne veloverveide vurderinger.

O

om.s

Gjest
Vin har jeg ikke greie på. Teflonhjerne, men saker fra Veneto liker jeg stor sett. Det er italiensk.  ::)
Jeg vet hva jeg liker av maltwhisky. Smaksforskjellene der overgår definitivt klangforskjellene på ledninger. For å holde oss til din hjemmebane, subjektivismen: Er du uenig i det?
Jeg liker også en god rödvin for ikke snakke om en god malt, selv om mitt pristak for de begge inntrer relativ raskt  om man beveger seg litt oppover i prislistene, som en motsats til meg har jeg en kompis som gjerne spretter en vin til 4-600,-  til en god middag.
For meg er dette overkurs og det innser jeg!, men jeg verken kan eller vil! betvile hans opplevelse av både vinen og det som sikkert er en meget velkomponert middag.

Dette derimot synes veldig ofte väre legitimt, ja nesten påkrevd av mange, å bestride kabelens innvirkning på nytelsen av god lyd!, gjerne fulgt opp med litt sånn lett negativt antydende hentydninger om vedkommendes mentale kapasitet......hvilket lett understrekes av sammenligningen med metanol og rödsprit/loff.

Det kan jo väre at jeg misser en viss intern humor her som rår blandt kabelskeptikerene, skulle så väre tillfellet ber jeg ydmykest om unnskyldning og trekker meg ut på sidelinjen igjen  ;) ...

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
hvor ofte du ser en kabeltroende "drite" ut en kabelskeptiker på samme måten som det ofte motsatt leses om, respekt er kanske bedre enn enighet ved anledninger, uansett hvilken siden av "elven" man står på, imo ;) .....

mvh
Ja, sant det, men...

Noen som byr på rødsprit og loff?

mvh
KJ
Og om man ikke hadde til hensikt å forsøke å drite ut noen så passet kanskje ikke kommentaren:

Billedlig talt, så er det jo dette mange av "kabelskeptikerene" lytter til, og varmt anbefaler, så her bør jo tilbudene komme rennende ;) .....

mvh
...så godt?

O

om.s

Gjest
Nå må du vel slappe av litt her..
Her er vi helt avslappet , takk for omtanken selv om jeg ikke tror den stikker så dypt!

Til det kjedsommelige; så kan folk ha vilken tilnärming til dette med kabler som de bare vil, det kan jeg klare å respektere selv om ikke jeg nödvendigvis er enig.
Men hvorfor ikke heller skape litt humor på bekostning av kablene i seg selv fremfor de som mener seg at dette har noe for seg?!, den lille forskjellen der, at man litt lett arrogant hevder eget syn i saken påbekostning av den andres prioriteringer og valg, det verken respekterer eller er jeg enig i, men det synes ofte mer som regelen enn unntaket, fra skeptikerenes side dessverre.

mvh

Topp Bunn